-
Panamera Turbo – Cayenne de-offroadized
Prach po odjezdu Quattroporte se ještě ani nestačil usadit a už na mě pomrkává další nářadí z dílny automobilových snů, tentokrát z Německa. Současná nejsilnější verze Panamery si říká Turbo a přestože by šlo tohle auto zaškatulkovat stejně jako Maserati, pravda je taková, že obě vrcholné verze už snad ani nemohou být rozdílnější. Přesto se srovnání s QP vyhnout nedá, protože nic jiného v této kategorii není – Rapide se sice blíží, ale ne tak rapidně, abych ho stihl projet (nehledě na to, že už jeho koncepce napovídá, že půjde opět o zcela jiné auto).
První dojem obstará exteriér. Panamera je větší a především širší, než naznačují fotografie a přes podobnost s 911 člověka okamžitě napadne spíš Cayenne. Celé auto je poněkud divně zprohýbané a neforemná záď dále podtrhuje příbuznost s ošklivým SUV. Obrovská kola a čtvreřice výfuků jak ze Scanie však potenciál nijak neskrývají, stejně jako mohutné brzdové třmeny.
Interiér nabízí smíšené dojmy. Dle bontonu je sice vše oblečeno do povinné kůže, ta je ovšem v barvě “myš” a k charakteru auta se vůbec nehodí. Dojem vylepšuje hromada karbonu, kterým v Zuffenhausenu nešetřili a který dodává Panameře sportovní šmrnc. Tvary palubky jsou navíc “simply Porsche”, takže být kůže černá nebo ještě lépe červená, asi bych ji začal nemístně ohlodávat, “myší šedá” by ale nejspíš nadchla jen prince Radovana. Přístrojový štít s lakonickým nápisem Turbo v otáčkoměru a záplavou budíků doplňuje stylovka v podobě analogovo-digitálních stopek, ovládaných na volantu. Díky nim není problém potvrdit jak údaje, které se běžně uvádí (“kilo”), tak zjistit další, které by v našich podmínkách vůbec neměl řidič zjistit (“dvě kila”). Mohutný středový tunel je doslova obsypán tlačítky (ta nejvíce zajímavá nesou nápisy “Sport” a “Sport plus”) a při pohledu zvenku vypadá jak velký mobilní telefon od Virtu. Výborný je sportovně nízký posez, sedačky by mohly být lepší.
Po nastartování se nic zásadního neděje. Osmiválec tiše brumlá a díky parkovacímu asistentu se (navzdory mizernému výhledu vzad) nemusíte bát poslat s Turbem ani manželku do Kauflandu. Automatický sedmikvalt řadí rychle a hladce, jak se na dvouspojku sluší. Běžnou jízdu obstará velký osmiválec sám a turbo zívá nudou, převodovka drží otáčky na 2000 a potenciál auta je dokonale skrytý. Podobně jako jiné sportovně laděné automaty, PDK poslouchá manuální povely i v automatickém režimu a když žádné nepřijdou, řadí sám. V kolika otáčkách se tak stane záleží na aktuálním provozním nastavení, ve sportu nemá problém nechat auto jet na dvojku ve 4000, ve standardním režimu jedná jako nepřítel turba a řadí dřív, než se stačí nadechnout.
U převodovky se chvíli zastavíme, respektive u jejího nelogického ovládání. Pákou se řadí přesně opačně, než nejen u konkurence (čert ji vem), ale i než je obvyklé u závodních speciálů. “Nahoru” se tedy řadí dopředu, “dolů” pak dozadu. Komu by se to nelíbílo, může zvolit ovládání na volantu. I tady chtělo být Porsche “své”, což ma za následek pocit, že jste jen “plejstějšnový puboš” a ne řidič pětisetkoňové bestie. Panamera nemá klasická pádla, ale tlačítka jak na mixéru (nebo vysavači, vyberte si) a navíc obě umí totéž, tj. řadit nahoru i dolů. Je to samozřejmě o zvyku a leváci zajásají, nicméně design a pocit z takového nastavení balancuje na pomezí ironického úsměšku a sarkastického šklebu. Aby toho nebylo málo, Turbo nijak nedává najevo svůj nesouhlas s vůlí řidiče a když má pocit, že by otáčky šly moc nahoru, prostě nepodřadí a hotovo. Nepříjemně často to znamená pohled na displej, aby člověk zjistil, jaký že kvalt tam zrovna je.
Srdcem vozu je pochopitelně motor. Mohutný osmiválec opět odkazuje na Cayenne a supersportovní DNA nechává doma. Utlumení je do 4000 výborné, pak Panamera ukazuje svou druhou tvář a interiér vyplní hrubý baryton čtveřice výfuků. Zrychlení nemůže být jiné, než brutální a najít na tachometru čísla, začínající dvojkou není žádný větší problém. Zábava však končí už při 6500 otáčkách a člověk se tak pořád nemůže ubránit dojmu, že jede “jen” v rychlém autě. Jízda na okreskách pak jen potvrdí smutnou pravdu, že tohle není žádný závoďák.
Váhově na tom není Turbo nijak zle, dvě tuny má v podstatě každá dnešní luxusní limuzína včetně Quattroporte a očekávání jsou tedy vysoká. Realita je diametrálně odlišná. Tam, kde se Quattroporte protáhlo s lehkostí atleta, tam se Panamera trápí s ostředivou silou a ani pohon 4×4 situaci nezachrání. Stabilizace je sice naladěná perfektně a když přidáte plyn v tu pravou chvíli na výjezdu, neubráníte se spokojenému úsměvu, jenže tohle bohužel mnohem lépe a intenzivněji zažijete i v G37 AWD, také díky absenci turbodmychadel. Samotný podvozek není nijak zázračný a člověk zde naplno pochopí rozpor mezi marketingovou masáží a provozní realitou. Elektronický podvozek má tři módy, přičemž každý z nich je jen kompromisem, což je konec konců dáno už jen tím, že tři módy umožňuje. Stačí pár kilometrů za volantem aby řidič zjistil, proč má elektronický podvozek QP GT, ale vrcholné GT S už ne. Snaha být sluhou sportovním i luxusním pánům je prostě řešitelná jen částečně a vždy ke škode obou dvou, protože Panamera nedělá na jedničku ani jedno. S vypnutým sportovním režimem je sice podvozek citelně měkčí, současně se ale auto začne podivně naklánět a výraznější nerovnosti spolehlivě hlásí tupými ránami, především od zadní nápravy.
Po chvíli marné snahy užít si pořádně okresky tak zábavu obstarají rovinky, kde Panamera hrubou silou dohání to, co nestíhá v zatáčkách. Za pokus stojí i test zrychlení, stovka na tachometru skutečně bez problémů naskočí dříve, než za pět sekund, celá operace přitom připomíná start letadla. Za volantem může klidně sedět i cvičená opice, prostě jen dupnete plyn na podlahu a elektronika obstará zbytek. Dálniční lama zajásá, srdce nadšence bude spíše rozpačité. Ostrá jízda v zatáčkách má ještě jedno úskalí a tím je “turbodíra”. Vzhledem k schopnostem BMW nebo Audi bych očekával úplně jiné chování, pravda je taková, že je potřeba dávat velký pozor, jak moc člověk na výjezdu ze zatáčky šlape na pedál.
Sečeteno, podtrženo, Panamera je pro mě velké zklamání. Čekal jsem čtyřdvéřové 911 a dočkal jsem se sníženého Cayennu. Turbo je rychlé a tiché, roli dálničního křižníku by splnilo o něco lépe než GT S, ale chuť sedět za volantem bych v něm neměl. Quattroporte může být ve své roli osamělého rebela klidné, Porsche svůj sedan zacílilo úplně jiným směrem. Věřím, že pro mnoho potenciálních zájemců se tak stalo “naštěstí”, pro milovníky sportovního svezení je to však velké “bohužel”, doplněné o pokrčení rameny nad tím, kam Porsche v posledních letech míří. Fanoušci značky se samozřejmě budou zaklínat ziskovostí, ale to Panameře chybějící adrenalin nenahradí. Snad bude avizovaný Boxster HTP zábavnější.
Odborářský předák, ratlíci a Helenka Maserati Quattroporte GT S – Čtverydveře GT Schizofrenie
17 Responses to Panamera Turbo – Cayenne de-offroadized
[1]
10. 1. 2010 v 20.37GTI
Jo, jo, jsou to všechno žabaři, není nad to vyrůst v tatínkově Unu z pátý ruky, to se to pak posuzujou sportovní německé ikony jak na běžícím pásu. Předchozí zkušenost z driftů v „poršetramvaji“ francouzskou ulicí se v horním textu dokonale užitkuje…
P.S. Příště si dávej menší vořechy, třeba právě tu Fabii HTP, ta by s tebou mohla konečně i slušně zacloumat.
[2]
10. 1. 2010 v 21.17Emel
Opravdu myslíš, že Rapide bude výrazně jiný, než Panamera? Jaký… kromě toho, že bude (snad) lepší? Koncepčně je přece Panameře poměrně podobný, snad největší rozdíl vidím v silné atmosféře oproti turbu.
Vzhledem k tvým postřehům se nabízí, že Rapide bude sportovnější, podle mě ale bude spíš někde mezi Quattroporte a Panamerou…
[3]
10. 1. 2010 v 22.25Svatá pravda
Myslím, že čekat od Panamery schopnosti 911 je naprostý nesmysl a určitě to není ani záměr automobilky už jenom z hlediska konstrukce vozu. Je to pěkně napsané, ale většinu uváděných poznatků bych očekával právě v konfrontaci u vozů z kategorie 911, neřknuli že mi to místy připomíná pohled nějakého milovníka japonské produkce. Má představa o majiteli Panamery je taková, že ho na časté trase mezi Mnichovem a Norimberkem nějaká ostrá zatáčka a výjezd z ní, kterou proletí Maserati lépe, zajímat nebude. Majitele Maserati asi taky ne.Pochopitelnější je, že majiteli Ceedu se v Ceedu splnil sen o luxusní limusíně a je schopen se o tom dohadovat do úmoru.
[4]
11. 1. 2010 v 8.51Skyline
Svata pravda: tvuj prispevek beru jako dukaz, ze image Porsche jde do kytek, resp. ze pro nektere uz tam je. Kdyz muze (temer) supersportovni ocekavani naplnit Maserati, proc by nemohlo Porsche? Je smutne, ze u jeste nedavno slavne sportovni znacky dnes lide ocekavaji rychla nudna auta a ocekavani neceho zajimaveho povazuji za nesmysl.
Jinak mi tvuj prispevek misty pripomina pohled nejakeho milovnika indicke produkce. Jels s tim autem, at vim, jak moc te brat vazne?
[5]
11. 1. 2010 v 8.57Skyline
Emel: 2 tuny, V8 atmo a 2 tuny, V8 turbo. Na papire podobne, v realu diametralne odlisne. Proc bych si mel myslet, ze Aston bude podobny, kdyz tady uz ani neni stejny pocet valcu? Osobne doufam, ze Aston si nebude hrat na zavodni auto a postavi fungujici rychle a luxusni GT. Coz by bylo na hony vzdalene jak Maserati, tak Porsche. Tedy to nevidim tak, ze bude nekde mezi, ale vidim ho jako protipol GT S. Naopak nekde mezi je (bude) Panamera, ktera neumi ani jedno. Ale to jsou jen spekulace, uvidime, jestli bude sance jej projet.
[6]
11. 1. 2010 v 9.21Svatá pravda
Indické produkce? Po nahlédnutí do tvých předešlých blogů je zbytečné s tebou diskutovat o autech. Na to si budeš muset najít nějakého milence z dálného východu.
[7]
11. 1. 2010 v 9.24Skyline
😀 Takze nejel. Souhlasim, ze diskutovat neni o cem. Duvodem ale nebudou ani tak me clanky, jako spis tvoje neznalost.
[8]
11. 1. 2010 v 10.46Emel
Skyline: Rapide má podobný výkon, hmotnost i podobnou cenu jako Panamera Turbo. Podobné je i ztvárnění interiéru, QP je přece jen blíže klasické limuzíně. Rapide je ze všech aut nejnižší, QP naopak nejvyšší. Osobně si myslím, že Aston bude velmi výrazně sportovní auto…
[9]
11. 1. 2010 v 11.33Skyline
Emel: hmotnost ma stejnou i Panamera. Cena bude naopak dle mych informaci uplne jina, Rapide bude vyrazne drazsi (jestli Turbo stoji cca 4.5M CZK, Rapide bude kolem 6). Uz jen tim, ze bude mit V12, je to trochu jina liga, nez QP nebo Panamera a spis bude alternativou pro Ferrari. A znovu opakuji – papirove ma k sobe blizko i porsche s maserati, v realu je to uplne o necem jinem. Snazit se odhadnout, jak na tom bude Rapide je proste vesteni z kristalove koule a az jizda napovi.
[10]
11. 1. 2010 v 12.01Emel
Skyline: všechny články, které o Rapide vyšly, mluvily o ceně v rozmezí 4 až 4,3M. Zhruba tomu odpovídá i oficiálně oznámená cena v zahraničí, i když ta česká se samozřejmě může lišit (o 2M ale snad ne).
Ferrari auto této koncepce nemá… zatím. Až takové auto přijde, nepochybuji o tom, že bude také sportovnější, než Panamera. Pokud se podívám na provedení zadních sedaček u Rapide… jejich vybrání a nalepení na středový tunel svědčí spíše o sportovním zaměření.
[11]
11. 1. 2010 v 12.26Skyline
Co jsem cetl ja, cena u nas by mela byt zhruba 4M, ovsem bez DPH a za zaklad. Turbo je naopak vrchol.
[12]
11. 1. 2010 v 12.36babo
opat dobry clanok o dalsom nie zrovna bezbe dostupnom aute. Myslim, ze tak tesne po sebe sa previest Qporte a Panemrou sa v sucasnych podmienkach podari vobec maloktoremu novinarovi v CR/SR.A nie to este „laikovi“. Takze palec hore.
„Svata Pravda“ ty si od kial prosim Ta? 🙂 Ze sa niekomu nepaci ako vyhlasuje BMW 7, ze je najuzasnejsia najsportovejsia limuzina, alebo ze rozoruje vyhlasenia ze Panemera je 4 dverova (no alebo skor 5dverova) 911, tak je milenec vychodu, jo? Myslim, ze o tom ako je Panmera najrychlejsia a najsportovejsia limuzina su plne magaziny napriec celou europou.
A uz vobec neviem, od kedy milenci vychodu maju radi talianske auta 🙂
[13]
11. 1. 2010 v 14.02Emel
Skyline: vidíš, nuance s DPH mě nenapadla, tím se lecos vysvětluje :-).
Turbo je sice vrchol, nicméně Rapide vlastně taky, respektive neexistuje žádná vyšší varianta (a dokonce si myslím, že u Porsche bude více za co připlácet).
[14]
11. 1. 2010 v 14.20Skyline
Emel: myslim, ze by to chtelo mrknout do ceniku 😉 Turbo stoji 3.6M, testovana verze asi 4.3. Vic uz tam toho fakt dat nejde, nebo aspon ne nijak zasadne (karbonove brzdy uz tam jsou). Vezmu-li, ze cenu Panamery lze „vylepsit“ o cca 700k, pak u Astonu to muze byt podobne – jenze zaklad neni 3.6, ale cca 5. Proste rozdil tridy. Mimochodem, zakladni Panamera je za 2.57M, takze i kdyby ten Aston stal 4M, rozdil zustava. Samozrejme, Aston proti zakladni Panamere vlastne nema co postavit, ale o tom to je. Kdyby chteli, V8 udelat bez problemu mohou. Takhle se na Rapide v Zuffenhausenu koukaji jak pes na mesic.
PS: jestli za cca 4.5M vypriplatkovanou Panameru nebo zakladni Rapide je zcela jasna otazka.
[15]
11. 1. 2010 v 14.42figurka
Dle prvních novinářských postřehů není/nebude Rapide plnohodnotné 2+2 a to díky (údajně) o dost nižší nabídce prostoru vzadu. Spíše bych to přirovnal k „praktičtější“ variantě DB9, než plnohodnotnému konkurentovi Panameře a Quatrporte.
[16]
11. 1. 2010 v 14.46Emel
Skyline: pokud by byl Aston za 4 a Panamera Turbo za 3.6, pak by to byl rozdíl 10%, který by se mohl ztratit v příplatkové výbavě. Absence levnější varianty u Astonu by nemusela vadit, pořád by bylo možné srovnávat jako cenově rovnocenné vozy Turbo s jedinou variantou Rapide.
Samozřejmě, dalších 800k DPH už se nikde neztratí, pokud bude Rapide 4.8 nebo víc, tak je to jak říkáš jiná cenová třída. Musím říct, že jsem vzhledem k exkluzivitě Astonu očekával vyšší cenu než avizované 4M, takže vcelku věřím tomu, že tam ještě minimálně to DPH přiskočí.
[17]
11. 1. 2010 v 14.47Emel
figurka: ano, tomu napovídá jak profil auta s malou celkovou výškou i provedení zadních sedaček, které dle obrázků vypadají, že mají za cíl posaz s koleny pod bradou. I proto bych čekal výraznější sportovní ladění celého auta…
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.