-
Sen o českém sporťáku TATRA 700 GT
Dnes bych se chtěl věnovat velmi vzácnému a nesporně zajímavému automobilu. Jde o Tatru 700 GT. Myslím že právě na tento vůz se hodí dnes používané označení hot-hatch.
Tento automobil vychází z reprezentačního automobilu naší moravské automobilky. Oproti ní přibyla jen 2 písmenka v názvu. Pojďme se na jejich význam podívat blíže.
Jako základ automobilu je skelet vopzu Tatra 700. Jenže pozor. Tento skelet je má kratší rozvor který odpovídám prvním vozům Tatra 613. Sériové limuzíny Tatra 700 byly vždy stavěny na skeletu Tatra 613 Speciál popř. 613-4 Long. Rozdíl v rozvoru činí 150 mm. Verze GT má tedy rozvor 2980 mm.
Interíér tohoto vozu není tak luxusní jako u sériových verzí a má dokonce i starší přístrojovou desku z vozu 613-4. Jediné foto interiéru které jsem kdy viděl jsem už bohužel nedohledal. Oproti této přístrojové desce byl rozdíl samozřejmě v sedadlech. Oproti nim vypadají sedadla v nové RS6 velmi usedle. Boční vedení bylo totiž zajištěno bočními opěrami svírajícími úhel se sedákem 90°. To je asi jako když si dáte na židlei od počítače vedle sebe na obě strany 2 desky. Mylsím že z těchto sedadel jen tak nesklouznete. Samozřejmostí byly i adekvátní 4 (nebo 6ti) bodové pásy.
Asi bysme si měli říci něco o tom nejdůležitějším, což je u tohoto vozu motor. V sériovém provedení těchto vozů byl motor o objemu 3495 ccm a výkonu 147,6 kW (200 k). Na přání byl montován motor 4360 ccm s výkonem 172 kW (233 k). Do našeho miláčka se podařilo nainstalovat motor 4479 ccm který dával 294 kW při 7500 ot./min. Jak už to u takových vzácnýc vozů bývá, údaje se velmi liší. Proto si můžeme přečíst výkon 302 kW nwbo 305 kW a jmenovité otáčky 7200 ot./min. U posledního zde napsaného údaje výkonu si můžeme přečíst točivý moment 490 Nm při 5500 ot./min. Motor byl samozřejmě vzduchem chlazený a rozvodem 2×2 OHC a dvěma ventily na válec. Přípravu směsi obstarává vícebodové vstřikování jako u sériových verzí s řídící jednotkou od britské firmy GEMS. Nutností se stala montáž náporového chladiče oleje kterého spolkne tohle srdíčko 9 litrů.
Převodovka byla pětistupňová. Pohon samozřejmě na zadní kola, jakož i motor najdete vzadu.
Co se týče podvozku, žádné velké změny nehledejme. Vpředu jsou standartní vzpěry McPherson, vzadu je použita úhlová náprava známá také za Škody 130 a kupátek Garde/Rapid. Traduje se že se změnilo pouze odpružení vozu, tlumiče a samozřejmě kola. Dokonce i rozchod kol je stejný jako u sériové verze. Auto bylo sníženo o 140 mm takže výška vozu zůstala na 1300 mm.
Pohotovostní hmotnost byla těsně pod 1,5 tuny a celková kolem 1880 kg. Znovu říkám že údaje všude kam se podíváte na info o otmto voze se liší. Mylím ale že nějaké extrémní rozdíly tam nebudou.
Jízdní výkony. Věc která zajímá nesporně každého. Maximální rychlost se prý pohybovala kolem 316 km/h. Osobně si myslím že to je trošku nadnesené když nová RS6 jede 280 km/h a má vyšší výkon. Ale tam bych se celkem vsadil že je to omezeno, podle mě Audi musí být schopno jet rychleji. Vždyť když vezmeme standartní 700 tak ta má 200 koní a max. rychlost 230 km/h (trvalá 190 km/h). Zde máme stejné auto, navíc nižší s nižším odporem vzduchu a výkon je dvojnásobný. Podle těchto 2 hledisek si údaj posuďte sami.
Dále tu máme zrychlení. Z 0 na 100 km/h to zvládne za 5 sekund. 200 km/h svištíme za 18 sekund.
Jaká asi mohla být jízda s tímto automobilem? Vycházejme z koncepce pohonu: motor vzadu a pohon zadních kol. Takže představme si Škodovku se kterou má mnoho z nás zkušenosti. Myslím ale že moment setrvačnosti v zatáčce nemusel být tak velký protože u Tatry sedí motor prakticky na zadní nápravě a ne až za ní. Z některých obrázku je dokonce možné vidět že jeden hnací hřídel kola prochází jedním ložiskem klikového hřídele. Nachápal jsem jak je to možné ale určitě je to tak. Nevím jak GT ale u sériovek bylo velmi znatelné plavání na vozovce z důvodu lehké přední části. Jen malou náplastí bylo uložení nezávislého topení vpředu a akumulátorů (zpočátku výroby T613 2x 6V akumulátor – nechápu asi se tam jeden nikam nevešel). Na kluzkých vozovkách je to ovšem velký problém, tam jede Tatra jako kladivo vržené topůrkem napřed. Proto se tato koncepce nehodí pro tato rodinná či reprezentační auta. Při plném obsazení je přetížena zadní náprava. U Porsche to nevadí tam se jede max. ve 2 lidech ale tady je problém. Porto má Tatra ten motor posunut nad zadní nápravu. Každému musí být jasné že auta typu RS6 nebo tehdy výkonem porovnatelné Audi S8, Jaguar XJR apod. budou mít jízdní vlastnosti nepochybně někde úplně jinde. Ale každopádně i Tatra musela být s tímto výkonem rozhodně použitelná. Projev motoru si myslím že rozhodně nebyl nějak výbušný jako u turbomotorů. Spíš si myslím že hlavní devizou byl mamutí zátah motoru, charakteristický i pro sériová auta. Dvouventilová technologie tuto teorii jen podporuje. Tohle si asi taky musí přebrat každý po svém nikdo sme v tom autě nejeli, ale když majitelé normálních Tater chválí výkon a dynamiku vozidla a přidávájí poznatky že se po prudkém přidání plynu příď zvedne k obloze, tak jak asi musí jet tahle Tatra?
Informace o tom jak vůz vznikl nebo dokonce kolik jich bylo vyrobeno se různí ještě víc než tech. údaje. Nejpravděpodobnější variantou je to že vznikl jeden sedan s ostrým motorem, který někdo v zápětí zrušil pravděpodobně ještě předtím něž vyjel pořádně na silnici. Divíte se někdo? Já rozhodně ne. Díly z tohoto vozu posloužili pro stavbu a teď pozor 2 dveřové Tatry 700 GT Zdá se to až neuvěřitelně ale toto vozidlo vypadá celkem s světu. Tento automobil ale pravděpodobně nemá ostrý motor ale pouze jeden ze 2 slabších sériových. Něktreří tvrdí že ostrý motor měl 2 sací větve zatímco na fotkách vidíme jen jednu. Ostrý motor se prý pravděpodobně poděl do speciálu s názvem Grafit který si majitel sám postavil a homologoval! Tento vůz mimochodem také jezdí přes 320 km/h takže třeba ta rychlost kolem 300 není tak nereálná. Zde má motor například dvě svíčky na jeden válec a 2 svíčkám přísluší 1 zapalovací cívka. Ale je možné že takovýchto motorů bylo víc. Tatra Eccora se kterou teď jezdí bratři Hajdůškové měla také podobný motor. Motorů může být víc ale automobilů podle mě ne. Zatímco kupé můžeme občas vidět na nějakém srazu, sedan nikoliv.
Mylsím že jsem svoje informace vyčerpal. Znalci a chlapi který do toho dělají by tu vypsali informací určitě více. jako nástin nám to však postačí a ohromujícím vlastnostem to nijak neubírá. Proto se s Vámi zatím loučím a všechny další dotazy zodpovím v diskuzi.
Na závěr můžete porovnat původní Tatru 613 coupé od karosárny Vignale a novou tatru 700 GT Coupé.
Ještě mě napadlo dát sem tabulku s tech. údaji.
Sen o československém sporťáku TATRA 2500 JK Český Stratos
122 Responses to Sen o českém sporťáku TATRA 700 GT
[1]
28. 2. 2009 v 19:53Miloš Bukáček
Proč bych měl odcházet? odejdi ty, jestli se ti tady nelíbí a po 3 opakuji najdi mi kde jsem psal porad já vím, já vím.
[2]
28. 2. 2009 v 19:53Miloš Bukáček
vidíš, hned je líp Vajdo.
[3]
28. 2. 2009 v 19:54T613
Mi je dobře stále Bukáčku. Pouč se radši od svých kolegů a chovej se jako dospělý a ne jako puboš 😉
[4]
28. 2. 2009 v 19:55T613
(149) koukám, že chápání textu někomu dělá problémy 🙂
[5]
28. 2. 2009 v 19:55Miloš Bukáček
s. Speciál- line se jmeuje jak? když už jsme u přestavování. Třeba si pak budeme lépe rozumět…
[6]
28. 2. 2009 v 20:41T613
Burnsi nikdo tady nezpochybňuje, že máte pravdu! Cílem toho článku bylo seznámit zdejší komunitu v hrubých obrysech s tímto zajímavým vozem. K tomu Vojta použil pro něj reálně dostupných informací. O tomto autě je všude velké kulové, a tak se musí udělat leda výškrab (ani v časopisu Automobil, když toto auto vzniklo víc nebylo). Že ty co pátrají mnohem hlouběji toto neuspokojuje nebo dokonce naštve je jiná věc a dá se pochopit. Nicméně .. nevím jestli chodíte na nějaké odborné fóra, ale pokud tam někdo zpochybní danou věc, tak aspoň zhruba toto opraví nebo upřesní (viz. příspěvek 70) a doplní odkaz nebo zdroj svých informací. Výkřiky typu blgísek a trapárna okamžitě srazí přispěvatele (který tento výkřik pronesl) na úroveň spamu a provokatéra (a že jich zde chodí spousty). Přeberte si to jak chcete.
[7]
28. 2. 2009 v 20:52Special-line
Je to tak jak píše T613. Účelem bylo alespoň seznámit zdejší komunitu na auto.cz s tímto vozem. Vzhledem k tomu že zde toto auto zde velká většina lidí ani nezdá, určitě jim nevadí že nedostanou úplně komleptní info od zasvěcených lidí. To ani v žádném reálné čase nejde sehnat. Pořád se boduo objevovat nové a nové informace neví a noví lidé kteří s tím měli něco dočinění.
Nikde jsem nenpasla že to jsou vyčerpávající informace a nikdo si to ani nemůže myslet. Měl to být jen hrubý nástin pro lidi kteří auto ještě neznají. I to stačí k tomu aby lidí kteří se tak o česká auta nebo o Tatru nezajímají věděli že něco takového existovalo a že jsme jako Češi vždy uměli zkonstruovat auta a výrobky dobrých parametrů.
[8]
28. 2. 2009 v 20:55Miloš Bukáček
Dežo Vajda jsi ty. Víš co to je Vajda, Dezidere?
[9]
28. 2. 2009 v 20:57T613
Je to moje příjmení, které pochází z Valašská Bukáčku. A jinak je to rómský král. Ale divím se, že to víš, když nic nevíš 🙂
JInak hoši byla s váma skvělá domluva, ale už nudíte 🙂 Navíc Bukáčkovi se blíží večerka .. tož se mějte 😉
[10]
28. 2. 2009 v 20:59Special-line
[181] jedná se o lidi, kteří primárně navštěvují server auto.cz, blog.auto.cz popřípadě i píší zde blogy. Tito lidé ve velké věšině nevědí o takových českých autech a prototypech, proto jakožto fanda českých aut píšu tyto články.
[11]
28. 2. 2009 v 21:00Miloš Bukáček
zitra me na palbe cekej, ja mam koule navsechno.
[12]
28. 2. 2009 v 21:01T613
takových už tam bylo 🙂
[13]
28. 2. 2009 v 21:02Miloš Bukáček
Cau Dežo Olachu!!!!! Vajdu ničím nepripománáš. Vypadá to že večerka se přiblížila spis tobe.
[14]
28. 2. 2009 v 21:02Vasa26
Ji hloupý hochu z valšska….
[15]
28. 2. 2009 v 21:02T613
(187) jupííí Vasa promluvil 🙂
[16]
28. 2. 2009 v 21:03T613
Doufám, že jednou o Tatrách napíšeš knihu 🙂
[17]
28. 2. 2009 v 21:03Miloš Bukáček
asi to nebyli ty pravy a dvema koulema. Spis takovy jednokulcaci jako ty. Chčijes doma do umyvala Dežo???
[18]
28. 2. 2009 v 21:05T613
Do umyvadla? Zásadně z okna dle tvého vzoru 🙂
[19]
28. 2. 2009 v 21:07Miloš Bukáček
kde ses to naucil?
[20]
28. 2. 2009 v 21:09T613
(193) To víš potají sem tě šmíroval, přece jen se musím učit od velkého mistra! Ale měl by sis ho občas umýt. Přeci jen ten roj much kroužící okolo něj vypadal strašně! 😉
[21]
28. 2. 2009 v 21:09Miloš Bukáček
vidim, že už na své pravé jméno i slyšíš, to se nestává často vašim lidem.
[22]
28. 2. 2009 v 21:11Miloš Bukáček
sejra sis už umyl???
Komentáře nejsou povoleny.