-
Soutěž krásy (3.Díl) LIAZ a Truckracing
Tento týden se podíváme na působení značky LIAZ na závodních okruzích.
Tento poměrně mladý sport se velmi rychle zabydlel a dokázal přilákat více diváků než na Formuli 1. Není divu, tlačení s šťouchání šestitunových kolosů určených původně pro dálkovou dopravu vyvolá v divácích mnohem více adrenalinu než malé osobáky.
Naše působení začalo, když byl tento sport ještě v plenkách. Možná právě proto vychovalo světoznámá jména, jako například František Vojtíšek, Stanislav Matějovský, nebo třeba Martin Koloc.
Značka LIAZ vstoupila do závodění s velkým nadšením nejen svého týmu, ale velmi ochotně pracoval například výrobce pneumatik Barum Púchov později Matador. Zpočátku jsme velmi rychle zrychlovali, až se konkurence divila. Došlo například i na kontroly dodržování všech předpisů po závodech. Nikdy jsme však nebyli při něčem přistiženi, ostatně nebylo to ani naším úmyslem.
Po té co první západní výrobci začali chrlit do vývoje miliony, začalo být pro náš LIAZ čím dál těžší konkurovat. Zvláště s přihlédnutím k ekonomické situaci firmy v druhé polovině 90. let. Nicméně došlo i ke vstupu do elitní třídy Super Race trucks. Po 2 sezónách jsme se ale museli vrátit do sériovější třídy Race trucks. Bohužel ani jednou nedošlo k zisku Evropského titulu.
Český tým si také vydobyl pověst čestných chlapů, s ochotou pomoci a s vrozenou pohostinností. Zásoby piva, Becherovky a jídla byly dostatečně velké i pro stále větší počet návštěvníků v našem speciálním návěsu počas závodů.
Hlasování pro Dakarské LIAZy tedy uzavírám, uběhl další týden. Nyní hlasujte prosím zde.
Fotografie jsem si vypůjčil z www.liaz.cz a z knihy Sprintující těžkooděnci, která dobře mapuje počínání našich závodníků.
Jdeme na to.
1. LIAZ, ročník 1987, tovární tým, Jiří Moskal (František Vojtíšek)
2. LIAZ, ročník 1988, tovární tým, (František Vojtíšek)
3. LIAZ, ročník 1989, tovární tým, Jiří Moskal
4. LIAZ, ročník 1990, tovární tým, František Vojtíšek
5. LIAZ, ročník 1991, tovární tým, František Vojtíšek
6. LIAZ 150.571, ročník 1992, tovární tým, František Vojtíšek
7. LIAZ 150.471, ročník 1992, tovární tým, Stanislav Matějovský
8. LIAZ 250.471, ročník 1993, tovární tým, František Vojtíšek
9. LIAZ 150.481, ročník 1993, Moskal Truck Sport CS, Karel Patočka
10. LIAZ, ročník 1994, tovární tým, František Vojtíšek
11. LIAZ, ročník 1994, tovární tým, Stanislav Matějovský
12. LIAZ, ročník 1996, tovární tým, František Vojtíšek
13. LIAZ, ročník 1996, tovární tým, Stanislav Matějovský
14. LIAZ, ročník 1997, CCS Truck Team, František Vojtíšek
15. LIAZ, ročník 1997, Škoda LIAZ Racing Team Ring promotion Racing, Stanislav Matějovský
16. Škoda 400 Xena, ročník 1998, tovární tým, František Vojtíšek
17. Škoda 400 Xena, ročník 1999, tovární tým, František Vojtíšek
Který LIAZ je nejhezčí?- 1. LIAZ, ročník 1987, tovární tým, Jiří Moskal (František Vojtíšek)
- 2. LIAZ, ročník 1988, tovární tým, (František Vojtíšek)
- 3. LIAZ, ročník 1989, tovární tým, Jiří Moskal
- 4. LIAZ, ročník 1990, tovární tým, František Vojtíšek
- 5. LIAZ, ročník 1991, tovární tým, František Vojtíšek
- 6. LIAZ 150.571, ročník 1992, tovární tým, František Vojtíšek
- 7. LIAZ 150.471, ročník 1992, tovární tým, Stanislav Matějovský
- 8. LIAZ 250.471, ročník 1993, tovární tým, František Vojtíšek
- 9. LIAZ 150.481, ročník 1993, Moskal Truck Sport CS, Karel Patočka
- 10. LIAZ, ročník 1994, tovární tým, František Vojtíšek
- 11. LIAZ, ročník 1994, tovární tým, Stanislav Matějovský
- 12. LIAZ, ročník 1996, tovární tým, František Vojtíšek
- 13. LIAZ, ročník 1996, tovární tým, Stanislav Matějovský
- 14. LIAZ, ročník 1997, CCS Truck Team, František Vojtíšek
- 15. LIAZ, ročník 1997, Škoda LIAZ Racing Team Ring promotion Racing, Stanislav Matějovský
- 16. Škoda 400 Xena, ročník 1998, tovární tým, František Vojtíšek
- 17. Škoda 400 Xena, ročník 1999, tovární tým, František Vojtíšek
Soutěž krásy (4.Díl) České výpravy a expedice Soutěž krásy (2.Díl) LIAZ a Rallye Dakar
8 Responses to Soutěž krásy (3.Díl) LIAZ a Truckracing
[1]
9. 5. 2009 v 21:22Culdaraztriptaco
Ty novější Liazky… nejsou to ty, jejíchž předobraz navrhl pan Hušek? Vypadají dobře.
[2]
9. 5. 2009 v 21:30kolmar
Tak cestne okruhove Liazy… tak toto som necakal, tipoval som ten truck trail (bude?). Ani neviem pre ktoru tu zahlasovat…
Pre fanusikov, prve ucinkovanie Liazov z osemdesiatehosiedmeho:
http://www.youtube.com/watch?v=290S2DBQitw
vtedy to viac dymilo ako islo 🙂 neskutocne cmudenie to…
toto som mal dat mynule pre fanusikov dakaru:
http://www.youtube.com/watch?v=mX1lpqzSIBs&feature=related
[3]
9. 5. 2009 v 21:35Special-line
[1] Ano Xenu navrhoval Pavel Hušek. Velká škoda že se tento tahač příliš nerozšířil, protože především prototyp ve stříbrno fialové kombinaci vypadá opravdu skvostně. Zajímavá je i hliníková konstrukce budky. Zde dávám odkaz na jeho další skicy. http://www.liaz.cz/rada_400_xena_skicy.php http://www.liaznavzdy.cz/400.php Zde zase najdeme podrobné info o vývoji Xeny.
CO se týče hlasování je pro mě těžké se rozhodnout, ale nakonec asi úplně první auto z roku 1987.
[4]
9. 5. 2009 v 21:38kolmar
(3) tie skice su super… treti raidok – to v strede, to sa nevyrabalo?? mam taky pocit ze par krat som to videl na autosalone, alebo to bolo len podobne??? v zltej to bolo live
[5]
9. 5. 2009 v 21:45Special-line
[4] Třetí řádek v prostředku? V pořadí osmá fotka? Ale to je přece obraz sériové Xeny. http://www.liaz.cz/galerie/rada_400_xena_galerie/x110.jpg Vzniklo cca 33 kousků.
[6]
9. 5. 2009 v 21:47Culdaraztriptaco
(3) Pavel Hušek udělal perfektní práci. Líbí se původní skici, stejně tak jako zdařilý sériový produkt. Tak se pozná profesionál.
[7]
9. 5. 2009 v 21:57kolmar
(5) no tak preto… takze som sa nemylil… no „az“ 33
[8]
13. 5. 2009 v 12:50Special-line
[6] Je to tak. Design je opravdu povedený a když přihlédneme k tomu že vznikla v roce 1996, tak i hodně nadčasový. Navíc série se velmái málo liší od skic což je dobře. I když nějaké detaily se porušilo, jak je vidět na skicách. Třeba přední blinkr a nebo spodek spoileru za kabinou.
Komentáře nejsou povoleny.