-
Akcelerace – rok v obrazech
Dlouho jsem nenapsal žádný nový blog. Mělo to několik příčin, moje podnikání se tvrdě střetlo s realitou klesajícího dolaru a já musel hledat nové cesty k zajištění svých aktivit. Pro svou ženu jsem zařizoval kosmetické studio a kromě toho byla tato část roku doslova protkána různými rodinnými oslavami. Jenže teď ležím už jedenáctý den v posteli se zánětem v kolenním kloubu, který se rozhodl stávkovat a nedopřát mi úlevu od šílených bolestí. No a v takových chvílích mě napadlo jen jedno. Bilancovat poslední rok s auty. Založil jsem si účet na YouTube. Nazval jsem ho Akcelerace Videoblogy a začal testovat auta. Možná se ptáte, kdo mi dává právo se řadit mezi elitní české motoristické novináře. Ale pravda je taková, že to ani nechci. Jsem amatér a chci se dívat na auta pohledem ryze uživatelským a ryze osobním. Netoužím být Hammondem nebo Chrisem Harrisem, chci auta posuzovat podle sebe a svých schopností. A tak jsem začal se Seaty, bavoráky a prostě vším, co se našlo. Problém, který nastal, se jmenoval importéři. Oslovil jsem různé značky a chtěl jsem začít propagovat jejich produkty, ale ze všech stran jsem slyšel jen vrzání zavírajících se dveří.
Takže v tomto blogu bych chtěl sepsat pocity z natáčení několika aut, která se mi dostala do ruky.
Audi R8 V10 Plus
No, měl jsem na ni dvacet hodin a byl jsem i za to rád. Tři auta, devět kamer, dron a nadšení. Adrenalin do žil mi okamžitě po nasednutí vpíchlo deset válců, které mi začínaly snad jen dvacet centimetrů za zády. Vše měl pokazit neustávající déšť a taky byl už podzim, takže se prostě v šest večer setmělo a dvacet hodin zápůjčky se smrsklo na pouhých šest ve světle (a dešti). Bylo mi to moc líto. Mít tak R8 na celý týden. Každá minuta byla drahá a my jsme museli připravit všechny kamery. Na dálnici jsme natáčeli separátně obraz a zvuk. Vymysleli jsme systém klopového mikrofonu, který vedl do vysílače přímo v motoru a byl přijímán jinou kamerou do interiéru. Další kamera natáčela z M3 veškeré záběry venku a pak tam byly ještě nějaké GoPro a Sony A7S II na stabilizátoru Ronin uvnitř. Jedna kamera byla taky na zadním skle emtrojky na speciálních přísavkách, ale ta nám bohužel úplně odešla zřejmě v důsledku deště. Takže minus dvacet tisíc. No nic, R8 jela po dálnici jako rychlovlak po kolejích. Chtěla stále více, řvala a plivala benzin do výfuků. Jenže jsme museli dodržovat nějakou rychlost a tak se její desetiválec dost často jen tak převaloval na nízkých otáčkách. Pamatuji si jen tu šílenou desítku, kterou bylo zakončeno cejchování otáčkoměru. V podvečer jsme dojeli na prázdné letiště u Plzně, kde jsme zkoušeli zrychlení. Bez racelogicu, jen podle tachometru. Akcelerace R8 je tak moc drtivá, že mě vůbec poprvé v životě bolely mimické svaly. Řev motoru byl se mohl klidně prodávat jako audiokniha pro pravé vyznavače benzinu. Večer jsme se pak vrátili a mně se konečně podařilo snížit spotřebu pod 20 litrů. Celou noc jsme pak natáčeli noční záběry a to tak, že jsme sabotovali zářivky ve společné garáži u nás v domě a modlili se, aby nikdo mezi druhou a pátou ráno nepřijel. Vše, co jsme natočili můžete vidět zde:
Alfa Romeo Giulia QV
Tak na tomto videotestu jsem si poprvé vyzkoušel jaké to je jít jinou cestou, než oficiálním škemráním u dveří zástupců značek. Jeden z nejúžasnějších petrolheadů, dnes už dobrý kamarád Tomáš mi zapůjčil svou QV. Když jsem jel na místo setkání a v kufru měl deset tun techniky, ptal jsem se sám sebe. Je to tak, že mi auto půjčí a já natočím vše o svých dojmech z jízdy? Nebo bude auto řídit on sám a pak bych s ním udělal krátký rozhovor. Samozřejmě bych raději to první. S mírnými obavami jsem tehdy šel k jeho autu, ale během pěti minut bylo jasno. Usměvavý a sympatický kluk, který mi strčil klíčky rovnou do ruky a o nic více se už nestaral. Měl jsem na to jediný den. 32 stupňů ve stínu, celou nádhernou neděli. Více jak dvě hodiny jsem točil tu italskou krásku, záběr za záběrem. Chtěl jsem ji kamerou doslova obejmout. Alfa je zvláštní v tom, že je krásná ze všech stran. A když se jí podíváte pod sukni? Opět krásně zpracovaný motorový prostor. Vše bylo hotovo, pár slov na dálnici a pak už jen točité okresky před Šumperkem. Naštěstí už byl teplý letní večer a provoz citelně ochabl. Alfa se řídí opravdu dobře. Ve srovnání s M3 jsem postrádal lehce stabilitu přední nápravy, ale myslím, že M3 je v tomto srovnání za strojově dokonalou žiletku se super ostrými břity, zatímco QV je rozverný ďábel, který vám neustále dělá neslušné návrhy a svádí vás k ještě rychlejší a rychlejší jízdě. S dlaněmi totálně propocenými a krví, bušící do spánků jsem měl udělat nějaký závěr testu. Nemohl jsem myslet a mluvit, zkoušeli jsme to několikrát až do tmy. Celý test najdete zde:
BMW i8
Elektrický pohon přední nápravy a malý tříválec vzadu. Dělá se vám z této představy špatně? Bože, já jsem si i8 úplně zamiloval. Ne kvůli zvuku, to je jasné, ale kvůli nějaké zvláštní aury. To auto je budoucnost na kolech, přízrak v běžném provozu. Máte den na natáčení něčeho, za čím se ohlíží sto procent řidičů, lidí na přechodech a zastávkách a řekl bych, že i zvířata venčená v tu dobu okolo cest, po kterých jsme i8 zkoušeli. To auto vám dává nový pocit z řízení. Je přesné, krásně se vede v zatáčkách a jeho těžiště je tak nízko, že i vaše pozadí ho dokáže výrazně ovlivnit. Není to supersport, to ani náhodou, je to UFO na kolech, podmanivé GT. Má tak akorát nastavené tlumení, aby z vás nevytřáslo duši a žároveň bylo jisté v zatáčkách, přestože nemá kdovíjak široké pneumatiky. Zkoušeli jsme samozřejmě taky systémy. Líbilo se mi, jak projíždí potichu městem, jak se proplétá s grácií uličkami a náměstími, aby s koncem vesnice začalo řvát a fosilními palivem nabíjet baterie. Zkoušeli jsme ho v Ostravě a když jsme jeli zpět z Beskyd, dosáhli jsme spotřebu 2,5l na 100 kilometrů. Zkouším minimální spotřebu vždy, je to jedna z mých úchylek. Mít Chiron, zkouším mimo brutální výkony taky minimální spotřebu na nějaké trase. Spotřeba je pro mě zásadní parametr při testech aut. Ptáte se proč? Protože je to jediná vizitka výrobce, jak auto funguje z hlediska efektivity motoru, převodovky, jak je řešen aerodynamický odpor a jak je na tom s hmotností. Každopádně video z test i8 můžete najít zde:
BMW 530D
Dostal jsem, co jsem potřeboval. Tedy skoro. Měl jsem novou pětku a měl jsem ji půjčenou na tři celé dny. Najel jsem s ní necelých tisíc kilometrů a byl jsem z toho auta nadšený. Symbióza převodovky a motoru, to byl opravdu velký zážitek. Pohodlné, jemné a kultivované. Jediné, co mě zaráželo byl zvuk naftového motoru hlavně zvenku a za studena a pak taky jeho zvukový projev v nízkých otáčkách. Zkoušel jsem auto ve městě, na kočičích hlavách, na dálnici i na okreskách. Všude fungovalo příkladně a k tomu přidávalo ještě vypiplaný interiér, dokonalost na druhou v podobě infotainmentu a headup displeje. Chtěl bych ho v modré barvě, v M paketu a v touring variantě. K tomu bílá kůže a hlavně, hlavně s benzinovým šestiválcem v modelu 540i. V noci jsme pak ještě udělali v natáčení jednu novinku. Připnuli jsme vůbec poprvé GoPro kamerku před reflektor a druhou kamerou jsme natáčeli pocity řidiče, jak asi vidí ve tmě s tak moderním autem. Nastavování kamery je hodně složité. Mám sice “královnu tmy” Sony A7S II s vysoce světelnými objektivy, ale vy to právě nesmíte s nastavením citlivosti na světlo přehnat. Pokud je to málo, bude mít divák dojem, že to auto nesvítí vůbec a přitom realita bude úplně jiná. Pokud to přeženete, bude mít divák pocit, že mu servírujete osvětlenou přistávací dráhu mezinárodního letiště. Nakonec se ale podařilo vše na výbornou a vy se můžete podívat na test zde:
Audi SQ7
Snad největší oříšek v dosavadních testech. Měl jsme natočeno skoro 400 gigabytů materiálu z mnoha kamer a musel jsem zpracovat test tak, aby neměl deset hodin. Když jsem udělal první sestřih, měl test tři a půl hodiny. Musel jsem na to jít tak, že jsem udělal na sedm částí. A poprvé jsem vzal do ruky tužku a papír a začal jsem vymýšlet témata. Na každé písmeno abecedy jedno. A jeden z největších problémů bylo to, že jsem na to všechno byl buď jen sám nebo mi pomáhala má žena. Semtam se našel nějaký kamarád, který mi natočil něco v terénu. Takže o čem vlastně je SQ7? Je to tank se zvukem amerických muscle-cars v dynamickém režimu. Je to dálniční střela a to doslova. Je to auto, u kterého nepoznáte, zda spaluje naftu nebo benzin (alespoň uvnitř ne). A je to auto, tak všestranné, že nic univerzálnějšího jsem neviděl a nezažil. A6 Allroad bledne závistí nad možnostmi tohoto SUV. Takže co je špatně? Je to krabice, prostě se mi nelíbí. Miluju její vytříbené chování na silnici a sílu v dálniční džungli. Jsem fascinován kvalitou a zpracováním a tichém v kabině. Problém je prostě její vzhled. Zvykl jsem si, ale není to prostě můj šálek čaje. Když jsme byli malí, kreslili jsme si sedany. Základní tvar auta pro děti je sedan, ale mám strach, že se to změní a že příští generace dětí už bude kreslit obludy. Nebudu sem dávat linky na všechny části, zkusíme to se čtyřkou a dováděním v terénu:
BMW 6GT
Snad největší zklamání tohoto roku. Nikdy předtím jsem nebyl tak moc zklamaný z testu auta. Problém ale není v autě. Problém byl v mé infekci v koleni. Nemohl jsem udělat skoro nic. Navíc mrzlo a můj vždy spolehlivý dron odmítal pracovat. Další den jsem sebral opravdu poslední zbytky sil a dvě hodiny v mrazu točil se sliderem a na stativu noční záběry. Musím říct, že se mimořádně povedly a proto je prodejce BMW chce použít na svých sociálních sítích. Video, tedy jakoby fragment testu BMW 6GT můžete vidět zde:
Chcete nějaký závěr? Vlastně něco mám. Budu testovat dále. Musím za každou cenu dotočit 6GT, které považuji za zázrak na čtyřech kolech a které po 5GT vyhrává v designu o vesmír. Chci točit Jaguár F-Pace a koncem roku před Silvestrem budu mít na dva dny famózní pětiválec v modelu Audi RS3 sedan. Mám domluven test MINI v hybridní verzi a seznámil jsem se přes diskuzní fórum s člověkem, který si koupil Forestera XT. Tak uvidíme, zatím se snažím s tisícovkou odběratelů přemlouvat automobilky, aby mi taky nějaké to auto půjčili. Jsem amatér a mám amatérskou techniku a zatím nemám ambice zmáčknout to divné tlačítko zpeněžit. Chci přinést trochu radosti a zážitků ze zajímavých aut. Jdu si položit na koleno další led.
10 Responses to Akcelerace – rok v obrazech
[1]
12. 12. 2017 v 20:39_Karel_
Jestli tohle všechno děláš skutečně ryze amatérsky (bez jakékoliv finanční kompenzace), pak máš můj velký obdiv.
Je sranda, když tvoje půlhodinový „amatérský“ videotesty po pár dnech půjčení auta porovnám
s rozsahem zdejších testů, kdy mají auto na týden, za zády redakci………..
Palec hore!
P.S. Fakt je ten zvuk 530D tak zlej? Není to jen „rozmazlenost“ z V8TDI?
[2]
13. 12. 2017 v 08:08stealth01
[1] Ahoj, dělám to bez finanční kompenzace. Teď jsem s blogy a testy ve ztrátě asi 50 tisíc (kamerky odpadly při natáčení někam na cestu, jedna se utopila, benzin, nafta, mnohdy ruční myčka). Možná to zní frázovitě, ale dělám to z lásky k autům a divákům. Člověk by měl dělat někdy něco nemotivovaného penězi. A pak je tady praktický dopad. Není to komerční video, takže mě nebude popotahovat Úřad pro civilní letectví. 🙂
Nerad bych se zaseknul na jedné větě o naftě v BMW. Každý to vnímá i trochu jinak, já jsem na diesel hodně citlivý. Ale můžeš posoudit třeba sedmičku (740d): http://youtu.be/mD0c4xRm8_4?t=16m20s
[3]
13. 12. 2017 v 09:25speedfred
pekné videá robíš,pozerám to a keď ešte na úkor svojho času/penazí tak palec hore.
nemal si požičanú aj RS5 ?
[4]
13. 12. 2017 v 09:35RADEK1
Poctivost a láska k autům je z tvých videí cítit. Smekám za to, že jsi ochotný věnovat tolik síly a času do něčeho z čeho v podstatě nic nemáš. Je vidět, že jeden nadšenec udělá víc osvěty o autech, než kdejaká redakce.
( Byť nejlepší na webu)
PS: líbí se mi i muzika ve videích….
[5]
13. 12. 2017 v 10:04woody-alien
Přidávám se ke chvále. Pokud ti ten ztracenej čas a peníze dokáže vynahahradit to, že jsi někomu na druhém konci republiky zlepšil den a udělal mu radost, pak věz, že je tomu tak. 😉
A ještě mám jednu teorii. Říká se, že sdílená radost je dvojnásobná. Jestli je to tak, pak ty musíš doma skákat radostí do stropu….no a pak se nediv, že máš bolavý koleno. 😀
[6]
13. 12. 2017 v 18:54stealth01
[3] Ano, RS5 jsem projížděl v jiném videu. Perfektní v zatáčkách, až tak perfektní, že je to dost sterilní a člověk si někdy lehce zívne… 🙂 Jinak moc děkuji.
Jinak všem velmi děkuji za krásná slova. Jedna věc k těm dvaceti hodinám s R8. Prosil jsem Audi alespoň o dva nebo ideálně tři dny, ale prostě to nešlo. Důvod? Hned po mém vrácení v pátek si to auto totiž na víkend půjčil šéf Porsche Interauto, aby se mohl projet. A aby toho nebylo málo, když jsem pár týdnu před zápůjčkou točil reportáž o Seatu a nové Atece, s obrovským hřměním se přířítila právě ona červená R8 a z ní vystoupili dva novináři z Automobilu a vlastně celý den jí tam nechali jen tak stát. Jeden z nich pak přidal na obědě vtipnou historku, že během novinářského týdne s ní pak už jen jezdil na poštu nebo ke škole pro dítě. Dost nevyužitý čas, když to srovnán s těmi dvaceti hodinami a našim natáčením.
[7]
15. 12. 2017 v 20:42praděda7
Člověk by měl dělat někdy něco nemotivovaného penězi…..hezky si napsal….pravda, poslední skupina lidí, které se touto zásadou řídila, byly řádové sestry.
Jinak zírám, do čeho ses pustil……..good luck! You gone need it………
….a když už su tady, tak bych se ti chtěl přiznat, že už vím proč si před časem vzal M3 v automatu a ne v manuálu. Vím, že už ji nemáš….jen potvrzuju, že zadokolka s více než 300k v manuálu je vhodná věc tak pro krotitele divokých hřebců….a ano, vím, je jich tu pár mezi námi….
[8]
15. 12. 2017 v 20:45praděda7
……pardon…….hezky si to napsal……
[9]
18. 12. 2017 v 10:24MariAchi
Taky se rad kouknu a oproti tem prvotinam s tahanim za kliku je tohle nebe a dudy. A zejmena je z toho citit to nadseni pro auta a „praci“ s nimi, misto nejakych krecovitych vylevu profesionalnich testeru. Za me palec nahoru a diky za to.
[10]
19. 12. 2017 v 13:24zlysoused
Díky za fajn videotesty. Je vidět, že se každým dílem zlepšuješ. Těším se na další.
Komentáře nejsou povoleny.