-
Česko hledá Tatrastar
Automobilka Tatra chce nechat veřejnost hlasovat, jaké modely z minulosti by chtěla opět vidět na silnicích. V Kopřivnici tak hodlají navázat na mimořádný ohlas, který vyvolaly úvahy o obnovení výroby osobních vozů.
Do soutěže o „Tatrastar“ vstoupí deset historických modelů Tatry a tři finalisté mají vyhrát možnost, že budou znovu vyráběni. Společnost Tatra zveřejní další podrobnosti a způsob hlasování v pondělí.
Před dvěma měsíci šéf Tatry Ronald Adams v rozhovoru pro HN řekl, že po osobních tatrách je obrovská poptávka. „Hledáme možnost obnovení výroby dvou nebo tří starých modelů tatry. Ale s tím, že použijeme podvozek nějakého velkého výrobce,“ uvedl tehdy Adams.
Zájem o tatrovky je přitom i ve světě. A zejména pak ve Spojených státech, kde ho posiluje i občasné účinkování tatrovek v amerických filmech. Podle režisérů se i vyspělý mimozemšťan rád sveze právě Tatrou 603 vyvinutou v 50. letech. A to vyhání ceny veteránů nahoru.
Znovuzrozené slavné modely by nebyly historickými vozy s původními motory a podvozky. Byly by spíše moderními vozy s retro karoseriemi.
Prodat by se podle šéfa Tatry mohlo 200 až 400 aut ročně. „Myslím, že bych v USA hned dokázal stovku prodat,“ prohlásil Adams.
„Pro nás nejlépe vychází podvozek Subaru. Mají také motory boxer a pro tatru by to mohlo být ideální,“ tvrdí František Prosecký z Veteran Tatra klubu. Za nejpravděpodobnější vítěze považuje šestsettrojku, tatraplán a model T87, se kterým křižovali svět Jiří Hanzelka s Miroslavem Zikmundem. Právě tento typ má podle Proseckého největší šanci na reálnou výrobu.
„Šestsettrojka je velmi složitá karosářská práce. To není auto, to je umělecké dílo. Nic na světě se tomu nepodobá a za padesát let se tomu nic ani nepřiblížilo. I když technologie postoupily, nejsem si jistý, že by to dnes dokázali vyrábět,“ obává se. Nečeká také, že by to bylo obyčejné auto. Místo staronových tatrovek očekává někde vedle Ferrari a Porsche.
Výroba osobních vozů Tatra skončila pro ztrátovost a malý zájem před deseti lety. Ani vlastenecké objednávky vlády nedokázaly pád odvrátit. Vedení automobilky neumělo využít vlnu, na kterou se nyní snaží naskočit právě Adams. Zájem o Tatry byl tehdy zejména v Británii, žádné dodávky z toho ovšem nakonec nebyly. Proti zahraniční konkurenci Tatra zaostávala i s posledním modelem T700.
„Značka byla po revoluci zprofanovaná. Všichni jsme měli plné zuby všech těch volh, žigulíků a vůbec nejvíc tatrovek, které měli jen ti vyvolení,“ míní Prosecký. Během deseti let se však podle něj situace výrazně změnila. „Tehdy na mne troubili a říkali si, že jsem asi nějaký komunistický synek,“ dodává s tím, že dnes už lidé mávají a Tatru vnímají úplně jinak.
Očekává se, že hlasování vzbudí velký zájem veřejnosti. „Na Tatru vzpomíná hodně lidí jako na výrobce osobních vozů. Hlasování tak může být zpestřením léta,“ myslí si Antonín Šípek ze Sdružení automobilového průmyslu. Tatra však podle něj i nadále zůstane zejména výrobcem nákladních aut a osobní vozy budou jen doplňkem.
Zdroj: Hospodářské noviny, 19.6.2008
Mé šílenství dosahuje vrcholu! Sen o československém sporťáku (2.)
52 Responses to Česko hledá Tatrastar
[1]
6. 10. 2008 v 16:34
To mam las
To s podvozkem 911 a karoserií Monte Carlo – moje řeč, jsi znalec!!!
[2]
17. 4. 2009 v 17:57tatraplán
Myslím si že TATRA by měla navázat na koncept tatraplánu a obklopit se mladými projektovými
inženýry typu Sodomka – a dát příležitost mladým českým technikům,protože je zapotřebí,už
vymyslet něco nového typicky českého s českým patentem a ne kopírovat západ.MY přeci
z historického vývoje strojírenství jsme v tomto oboru byli nejlepší.Za to,že jsme zasplatili
ekonomicky dan v mnohých oborech můžou války a politická rozhodnutí,ale dnes přeci znovu
se musí najít cesty ke svobodnému vývoji.Myslím si že každý si rád koupí lidový vůz TATRA
radši nežli VOLVO.Přeji všem Tatrovákům,aby značka TATRA byla tradičním naším výrobkem a
navázala na prvorepublikové tradice – výroby osobních automobilů,které kopírovali vesměs
všichni výrobci na světě.Přál bych si,aby Vaše auta se znovu vyráběla v kvalitě 30.let,a byla
všem dostupná v ceně i kvalitě!
Komentáře nejsou povoleny.