-
Lancia Delta S4
Lancia byla v této době velmi respektovaná automobilka co se týká rally, skvosty jako Fulvia nebo Stratos neni potřeba připomínat ovšem nastala doba kdy další z těchto skvostů „zadokolka“ Lancia 037 přestala svým konkurentům s pohonem všech kol stačit, vyrobil tedy tým novou zbraň, která vycházela z hatchbacku Delta. Avšak se sériovým modelem měl tento speciál společné pouze jméno.
Lancia Delta S4 byl jediným „béčkem“, které bylo přeplňované turbem a zároveň mechanickým kompresorem. Toto řešení umožňovalo maximální využití výkonu v celém rozsahu otáček motoru. To ovšem nebyla jediná specialitka tohoto vozu, další zcela jistě zásadní věcí bylo vůbec jako u prvního rallyového vozu použití uhlíkových vláken na vyztužení karoserie, což mělo za následek že Lancia vážila pouhých 890kg, což byl limit pro vozy do obsahu motoru 2500ccm (Lancia měla objem 1794ccm + přeplňování).Výkon motoru se udával přibližně mezi 450-550 koňmi. A stejně ta jako většina vozů skupiny B měla naprosto zdrcující zrychlení které bylo u nejkratší zpřevodování a to činilo z 0-100km/h 2,9 vteřiny. S maximální rychlostí na tom byla Lancia oproti třeba Quattru trochu hůře…. maximální rychlost byla cca 210km/h.Další ze specialit tohoto vozu byly například , 2 tlumiče pro každé zadní kolo, nebo speciálně pro tento vůz vyráběné pneumatiky, a také vynikající ovladatelnost způsobená minimální převisy karoserie..tak,že kola byla umístěné skoro v rozích.
,,Es-čtverka“ se na rallyové scéně uvedla nejlíp, jak mohla – při svém debutu na RAC Rally 1985 dosáhly Lancie na týmový double.
Do následující sezony tak tým vstupoval s nejvyššími ambicemi, avšak korsická tragická nehoda Henriho Toivonena, jedoucího právě s tovární Deltou, byla příčinou okamžitého zákazu vozidel skupiny B ve světovém šampionátu.
Nicméně Delta S4 se definitivně nevytratila, v roce 1986 vyhrála s Fabriziem Tabatonem za volantem mistrovství Evropy.A také byla při zrodu nové skupiny, skupiny A, kde se jí velmi dařilo.Jako obvykle pár foto…
Na připomenutí slávy skupiny B
A videa na závěr…
Krásné vzpomínkové video
a na konec….důvod zrušení skupiny B … budiž Henrimu tam nahoře dobře….
tady jedinej záběr oné bouračky
a ještě akcelerace tohoto vozu…
20 Responses to Lancia Delta S4
[1]
15. 1. 2007 v 15:28element5
Paráda. S4, to bylo auto … když jsem jí loni viděl na vlastní oči, ani jsem tomu nemohl uvěřit.
[2]
15. 1. 2007 v 15:56vladi
Pekný článok, aj fotky hovoria za všetko. A tie videá…Jazdci týchto úžasných strojov boli skutoční kaskadéri. Česť ich pamiatke.
[3]
15. 1. 2007 v 16:47Ricardo
Zajímavé… 500 koní z osmnáctistovky, před 20 lety. To vyráží dech. Nevíš jak bylo vyřešené řazení? Z nuly na 100 za necelé tři sekundy, jak to ta převodovka s krátkými převody pobrala?
[4]
15. 1. 2007 v 17:03Tead
Ricardo..to nevím,jak to mohla pobrat, už vůbec to nechápu u Quattra S1 o kterém jsem psal před dvěma dny,ale už vůbec nechápu to, že převodovka byla manuální s řazením do H jako ve všech ,,bčkách“, představa,že řidič za ty necelé 3 vteřiny musí,jednou nebo dvakrát zařadit….je opravdu dechberoucí..mimochodem,viděl sem video…už nevím kde, kde tato Lancia na 300 metrové rovince převálcovala Ferrari F40
[5]
15. 1. 2007 v 17:07Tead
jediné co vím,že s převodovkou Lancii pomohla firma Hewland
[6]
15. 1. 2007 v 19:31Alessio
tead: já zase viděl, že hoši řadili bez spojky (!!!), když měřili parametry zrychlení. nechápu, jak se to dalo dělat, ale prý se to tak dělalo… Tuhletu lancii jsem viděl naživo v Lipsku (chceš poslat foto na doplnění, kde je vyblejskaná???) a vypadala moooc pěkně. na dálku na sebe mrkaly s imprezou WRC…byly to ozdoby haly.
[7]
15. 1. 2007 v 20:07Ricardo
Tead: díky, taková informace mě stačí.
Alessio: existují auta kde jde na místě řadit bez spojky, u některých jde za jízdy i vyřadit bez spojky. Tak by to neměl být zas takový problém. Ta převdovka byla určitě stavěná na hrubé zacházení takže v tom nevidím problém. Navíc jezdci mají pro takové věci cit.
[8]
15. 1. 2007 v 20:22Tead
alessio+ricardo:v tom právě vidim tu spolupráci s firmou Hewland, která nyní dodává špičkové bezspojkové sekvenční řazení,ale vím jistě, že v Lancii spojka je a že se řadilo do H … možná, že Hewland začínal zkoušet bezspojkové řazení právě na Lancii S4 ( ale už určitě určitě po konci skupiny B), kdo ví ? Protože vysokovýkonné auto s extrémně námahaným převodovým ústrojím, je dle mně vhodný testovací objekt…ale to sou jen obyčejné spekulace….To sou tak citlivé informace těchto firem…že je asi těžko dohledáme….a Alessio foto pošli na maila rád zveřejnim tead@centrum.cz
[9]
15. 1. 2007 v 22:39Alessio
Ricardo: to samozřejmě vím, ale pochybuji, že by v těchto autech byla nějaká robotická převosovka (zvláště, když spojku to očividně mělo)
PS: co se tehdy stalo? ten vrak je nějaký ohořelý
[10]
15. 1. 2007 v 22:42Alessio
jej, te´d na to ješě koukám a není to lancia skupiny B ale asi novější verze…tak to sorry, přání bylo otcem myšlenky 🙁
[11]
15. 1. 2007 v 22:58Tead
Alessio nevadí…jinak chceš vědět co se stalo ? nic milýho to neni…Auto jelo cca 150km/h narazilo do stromu…od stromu se roztočilo do skály..a od skály letělo do stráně…kde začlo hořet a následně vybouchlo…… nulová šance na přežití ( ta první polovina videa je jen demostrativní, neni to záznam z auta 😉 )
[12]
15. 1. 2007 v 23:05Tead
btw nechápu tu smůlu,ale Lancia musela ten strom na začátku chytit opravdu šikovně,že jí to odmrštilo do skály a relativně bez ujmy….ono taky asi je možný že jen škrtla o strom auto při rychlosti 150km/h i škrtnutí udělá svý…..a pak následovalo náraz o skálu a pád do stráně…
[13]
15. 1. 2007 v 23:16Tead
jo a je to jen na základě vyšetřovatelů….žádnej očitek svěděk, ani vrtulník, nikdo nic neviděl
[14]
15. 1. 2007 v 23:26Tead
přidáno video pro alessia….
[15]
15. 1. 2007 v 23:34Tead
tak omluva, žádnej strom tam nebyl,bylo mi to divný ale všude se tak psalo….tak,že přejezd přes hranu silnici…a následní vymrštění na skálu…a dál už to pokračovala tak jak jsem psal….a ještě přidám video s akcelerací S4ky
[16]
16. 1. 2007 v 11:01Alessio
to poslední video je nářez!!!!!! ta akcelerace na trojku je neslýchaná!
[17]
18. 1. 2007 v 21:07BaracudaJ
Dobrý videa. Chtěl bych jen poopravit. Fotka motoru v článku je z Delty HF s motorem v předu napříč. Delta S4 ho měla mnohem větší, podél a se spoustou mezichladičů. Tady je foto
http://www.rallye-stars.com/autos/s4/album/circuit-moteur.jpg
[18]
22. 1. 2007 v 12:30Tead
BaracudaJ : diky, moje chyba nějak mi to nedošlo, když sem ho tam vkládal… to byl motor z HF-ka pro skupinu A 😉 diky za opravu
[19]
22. 1. 2007 v 15:29BaracudaJ
Tead: Zkoušel jsem hledat nějaký pěkný foto motoru S4, ale špatně s to hledá, mám je tuhle.
http://www.rallye-stars.com/autos/s4/album/circuit-moteur.jpg
[20]
24. 1. 2007 v 19:09Angličan
Ricardo? Pointa je v tom, že z nuly na stovku řadíš jen jednou! A profík to stihne asi za 0,3vteřiny… teda tu chvíli bez akcelerace – protože jinak tam má naloženo – a nechá proklouznout spojku – a když ji pustí tak má otáčky u omezovače. Což je v tomhle přídě hodně vysoko… a právě ten přetočenej motor se zpomaluje přes spojku tak, že zrychlí to auto… Je to srozumitelný? 🙂 To víš, profík spojku nemění… :-))
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.