velký soused z nošovic

Reklama o táákhle maličkém sousedovi z Boleslavi a nejprostornějším autě ve své třídě mě natolik dostala, že jsem neodolal a prodejce Hyundai navštívil. Vyvolené auto jsem pravda v autosalónu musel chvíli hledat. Nejen kvůli záplavě těch všech fluidních tvarů, ale také jeho umístění až v koutku na konci salonu. Poznávací znamení – černý C sloupek je ale nepřehlédnutelný, líbivý a dodává autu jistý punc individuality.

i20 z boku  i20 ze zadoboku

Když si ale tento skvěle zakomponovaný detail odmyslím, tak si troufám říct, že by i20 působila tuctově až nudně. To není ale výtka, spíš pochvala, že méně kudrlinek a křivek mnohdy působí s povedenými detaily velmi harmonicky a svěže. Po usednutí za volant příjemné pocity překvapivě gradují.  Palubka působí velmi hodnotně, obzvlášť v kombinaci antracit a modro-šedá. Velmi mi připomíná svou koncepcí aktuální Kiu ceed. Rukopis Petera Schreyera je prostě znát.

i20 USB   i20 interiér
Část palubky je z měkčených plastů s jemnou strukturou, vše vypadá bytelně, dobře zpracované i sladěné. Kolem sebe vnímám dostatek místa a to ve všech směrech. Pocit za volantem bych definoval jako příjemný až útulný, přirozený, jen nastartovat a vyjet. Co ale vyloženě kazí dojem je plast základní verze volantu. Je příliš tvrdý a kluzký. Příplatek za kůži bude nutností. Příjemné  a ergonomické je umístění konektorů USB a AUXse dvěma 12V zásuvkami přímo pod ovládáním klimatizace. Na zadních sedačkách je to horší ale za sebe se bez problémů posadím a pocitově vnímám podobný prostor jako ve fábii, ale zklamu vás metr sebou nemám.

i20 interiér v zadu   i20 úchyt
Kufřík nevybočuje ze standardů třídy a nakonec proč taky že ano, jen ta nákladová hrana je dost vysoko. Na druhou stranu zavírání vnitřními úchyty je výborné a funkční. příjemný funkční detailem jsou integrované střešní úchyty pro montáž zahrádky. Za to palec nahoru.

i20 zadní dveře úchyt   i20 kufr
Co ale vybočuje z obvyklých standardů i nových aut, je nedefinovatelný chemický smrad který se nejintenzivněji line právě z kufru. Ale ten doufám vyprchá do roka a do dne jak zvolal bájný chodský hrdina. Co ale hodnotím vyloženě negativně, jak již zmínil Rohypnol to je titěrný mikrospínač otevírání kufru. Já měl úspěšnost tak 50/50.
V rámci promo akce ( pozor neplést si s porno akcí ) si objednávám zkušební jízdu, ochotný prodejce mi sám nabízí celý víkend. Takže za týden si to s korejskou sice trošku smradlavou kráskou rozdáme na ostro.
Týden uběhl jako voda, takže přebírám klíče k i20, bohužel je pouze v téměř v základu a motorem  1,2 16V 63 Kw a manuálem. Požadovaná 1,4 CVVT bude prý k mání až za několik týdnů. Zato ve  výbavě nechybí dálniční známka, která se bude určitě hodit. První km vedou přes lehce ucpanou Plzeň. Tady malý atmosférický motůrek celkem překvapuje. Je svižný, tichý, kultivovaný, do města naprosto vyhovující. Manuál je přesný, kdo by chtěl protáčet kola při výjezdu z křižovatku bude sice zklamán, ale rozjezdy vzhledem k výkonu motoru jsou svižné. Rychlosti do města poskládané akorát 4°bere v pohodě 50. Brzdy na můj vkus ostřejší , v řízení ale necítím vůbec nic, volantem jen točím, auto poslušně zatáčí. Posilovač je nastavený ještě lehčeji než u koncernu ale příjemný je aspoň velký rejd a výborná manévrovatelnost obzvlášť ve městě. Musím ale pochválit dvě z pohledu posádky velmi důležité věci. Nejprve sice jednoduchá sedadla, zato ale s dostatečnou délkou a správným sklonem sedáků. A dále pak výborný komfort odpružení na plzeňských průměrně kvalitních silnicích. Kam se hrabe Octavia 3 1,6 TDi, se kterou jsem před týdnem najezdil v oblasti Španělské Valencie a Castellónu více než 500Km. Vyjíždím za město na silnice 1-3 tříd, beru všechno útokem v rámci dynamiky 1,2 motůrku. Ten se statečně pere s mými požadavky na Dynamiku.  Ale nízký krouticí moment maloobjemové atmosféry mě nutí do vyšších otáček. Chybějící výkon i N/m se projevují obzvlášť v kopcích nedostatkem dynamiky. Motůrek ale překvapuje i na okreskách svou kultivovaností ( tak do 4 tis.ot). Podvozek i brzdy odvádí velmi dobrou práci ale přeci jen na hrubším asfaltu a hodně zalátovaných okreskách je podvozek hlučnější a méně jistý, i když stále komfortní.  První den zakončuji asi po 100 km jízdou po přivaděči. Do 120 km je vše v pořádku, ticho komfort kultivovanost, ale nad tuto rychlost roste hluk snad ve všech směrech. Nejméně aerodynamický, výrazněji pak od podvozku a nad 130 jasně převažuje motorový hluk. Příjemné zjištění mě ale čeká při pohledu na palubní počítač, který hlásí průměr 5,7 L/100Km, což nepovažuji za vůbec špatnou hodnotu.
Druhý den vyrážíme tentokrát už v obsazení 2 osobami po dálnici do Prahy. Na ní se jasně projevuje nevhodnost základních motorizací pro rychlosti nad 120 Km/hod. Nad touto mezí začíná být celkový hluk již řekněme rušivý a nad 140 už vyloženě nepříjemný. Podílí se na něm zejména motor ale také podvozek, v nejmenší míře aerodynamika. Taky se mi zdá že, stupňovitý ukazatel paliva ubírá čárky poněkud rychleji, než se v reklamních prospektech píše. Před Prahou na palubním počítači svítí hodnota 6,7 l/100Km. To sice nevpadá vyloženě špatně, ale když vezmu v úvahu, že je do tohoto údaje zahrnuto i předešlých 100 Km za 5,7, tak na dálnici při průměrné 130 si malá 1,2 atmosféra řekla o nějakých 8 L. A to opravdu není zrovna málo. Jízda nepříliš ucpanou, sobotní Prahou spotřebu srazila na 6,5 L. Jízda po pražských tankodromech byla ale stejně jako v Plzni velmi kultivovaná, komfortní  a svižná. Opět se potvrdilo že i20 s tímto motorem se ve městě cítí jako ryba ve vodě. Při zpáteční cestě jsem raději přes 120 nejel, i tak byl výsledek opět 6,7. Po dotankování do plna, tedy automatického vypnutí pistole – nájezd 400Km, a 30L benzínu znamená nepříliš lichotivých 7,5L/100Km.
Dosud jsem hodnotil  i 20 bez přímého srovnání s Fabií, kterou jsem také sice také nedávno jezdil, ale to byla jen krátká předváděčka, asi 40 Km navíc jen s oběma verzemi TSi. Takže k nějakému profi srovnání opravdu nemám oprávnění. Nicméně pokusím se stručně shrnout své poznatky a dojmy z obou aut. I 20 mě celkově velmi příjemně překvapila. Harmonický vyvážený a sladěný design, který povedenými detaily (černý C sloupek, výrazné tvarované  zadní  i přední světlomety) posouvá tuctové auto do kategorie těch líbivých, až se nebojím říct vyloženě pěkných aut.

i20 ze zadu   i20 ze předu
To co načal exteriér, pokračuje i v interiéru. Dojem kvality, prostornosti, útulnosti. Obzvlášť výplně dveří působí vedle laciných plastů ve fábii (obzvlášť v béžové a červené kombinaci) až luxusním dojmem. Výborná, i když jednoduchá sedadla skvěle podepírající stehna, přirozená pozice za volantem a dostatek prostoru ve všech směrech zejména nad hlavou a na šířku pozitivní dojmy umocňují.
i20 interiér v předu   i20 interiér dveře
Vzadu to už taková sláva není, tady si s fábií nemají co vyčítat. Kufr je subjektivně velmi podobný u obou konkurentů. Jízda je v i 20 o něco komfortnější než ve fábii obzvlášť na lepších až průměrných površích a v nižších rychlostech. Na horších a rozbitějších cestách a obzvlášť při vyšších rychlostech je naopak lepší Fabia. Ta má také výrazně komunikativnější řízení. Základní motor Hyundaie 1,2 16V 63Kw se 121 N/m je vhodný hlavně do města, a max. do 120 km/hod, pak už začíná otravovat hlukem a nepotěší ani vysoká spotřeba na dálnici. Předpokládám, že 1,4 CVVT 74Kw a 133 N/m bude v tomto ohledu výrazně lepší, i když na přeplňované TSi mít nebude.

i20 pozice řidiče
Manželce se i 20 celkově vyloženě líbila po všech stránkách – design, bytelnost zpracování interiéru, komfort jízdy, jen by si přála s ohledem na způsob využívání auta silnější a na dálnici méně užraný a tišší motor. A lepší volant potažený kůží. Obojí je řešitelné do 300 Tis Kč. Takže jako 2 auto pro ženu s naprosto klidným svědomím si ho dovedu představit. Já kdybych hypoteticky kupoval malé auto pro sebe, tak je Fábia 1,2TSi 81 Kw ve výbavě Style jasná volba. Je pro mě designově přitažlivější, jízdně i výkonově zajímavější.
S ohledem na renomé a postavení obou značek na trhu bude malá škoda opět jasně v čele ale i 20 je velmi silný soupeř.  V základní motorizaci tj. při použití do města, 1,2 16V – 4 válec versus 1,0MPi – 3 válec je český korejec podle mě lepší volba. Naopak jako universální rodinné auto je jasně lepší volba Fabie TSi. Diesely se hodnotit neodvažuju, jednak jsem s nimi nejel a podle mě do takto malého auta vlastně ani nepatři. Velkou výhodou Fábie je verze kombi kterou Hyundai nenabízí.

  • Napsat komentář

    Odpověď na komentář zrušíte zde.
    Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

    You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>