-
80. roky – posledné obdobie skutočných rally
Už dlho som nič nenapísal, ale posledné články na auto.cz ma inšpirovali na také menšie zamyslenie. Presnejšie články ohľadom výročia modelu Sport Quattro, a tiež neuveriteľné novinky v oblasti dnešných WRC, kedy začínajú platiť nezmyselné obmedzenia v stále väčšom rozsahu.
Začiatkom osemdesiatych rokov vznikol vo svete automobilového športu projekt, ktorý dovtedy a ani potom nemá obdobu – Rally skupiny B, technicky najvyspelejších pretekárskych vozidiel, s obrovskými investíciami do vývoja, nasadením najlepších inžinierov, mechanikov i jazdcov. Audi bolo prvé, ktoré prinieslo revolúciu v podobe permanentného pohonu všetkých kolies do rally (tu mi nedá nespomenúť automobil Jensen Interceptor FF(Ferguson Formula) r. 1966, ktorý využíval pohon 4 kolies a Dunlop Maxeret ABS v sérii pred svojimi nemeckými kolegami ), postupne prišli ďalšie vozidlá, len spomeniem, pretože článkov na nete je dosť – Peugeot 205 T16, Lancia 037 (konštrukcia podobná F1), Ford RS 200, Renault 5 Turbo, osudná Lancia Delta S4, či nevyužité Citroen BX 4 TC, Opel Kadett…Preteky boli veľmi populárne pre svoju dynamiku a neustálu zmenu vozidiel i poradí jazdcov. Diváci lemovali po stranách celú trať a nezriedka dochádzalo k nebezpečným situáciám, zraneniam, či úmrtiam na oboch stranách. Ale či tí ľudia nevedeli, že sa nejdú pozerať na šachový turnaj? Predsa tam išli s vedomím, že sa môže niečo stať, rovnako to vedeli aj jazdci. A tom to je, v tom je krásny automobilový šport, pocit adrenalínu a skúšanie možností svojich aj techniky, až na hranu. To je to hlavné, čo nás láka na tom športe. Ale obmedzenia a zákazy idú tvrdo proti akejkoľvek aj tej najmenšej živelnosti a potom výsledok je taký aký je, a to neplatí len pre WRC.
Chcel som vyjadriť svoj názor, nechcem zľahčovať nebezpečenstvo ani strašné udalosti ktoré sa stali v 80. rokoch v rally. Česť pamiatke všetkým, ktorí zahynuli vo vozidlách či pod kolesami týchto automobilov. Ale zákazmi sa veci vždy neriešia, tak možno mi dáte za pravdu.
Opel Kadett Rallye 4×4 – zabudnutý?
11 Responses to 80. roky – posledné obdobie skutočných rally
[1]
15. 3. 2008 v 13:40elemet5
Ahoj Vladi, jsem rád, že jsi na auto.cz nezanevřel. Už jsem skoro nepředpokládal, že se tady ještě nějaký článek od tebe objeví.
S tím co píšeš se nedá než souhlasit. Bezpečnostní omezení jistě mají svůj smysl, ale jestli patří, zvlášť v míře dnes uplatňované, do motoristického sportu je na zamyšlení. Obzvláště mě mrzí, že dnes i někteří jezdci zapomínají, proč a jak si motoristický sport vydobil svou oblibu. Jistě, i curling je celkem populární, ale nebýt hrdinů, kteří v každém závodě riskovali své životy, nebyla by ani F1 tam, kde se dnes nachází. A zmiňovaná rallye? Nedá se jednoznačně říci, že by s koncem třídy B upadla, ale už to není ono …
[2]
15. 3. 2008 v 13:41ojo
1) audi prineslo do rally i dsg
2) ze nas laka na rally jizda na hrane? = v 80. letech jizda na smrt a plati to i pro F1. jen vzpomen na portugalskou rally 86, ford vjizdi do divaku, byvaly mitr Toivinen uhori i se spolujezdcem v lancii
koho dnes bavi koukat na skupinu N?
3) pro mne je nejkrasnejsi rally 1. polovina 90. let, protoze diky homologaci jezdili seriovky jako impreza, evo, escort cosworth, celica, delta atd. a ne jako pro B nekolik kousku S4, 037, metro atd.
[3]
15. 3. 2008 v 18:23vladi
element5: Ďakujem, tak ešte si niekto na mňa pamätá…Súhlasím.Pravdaže bezpečnosť je dôležitá, bez premyslenej konštrukcie, prilieb, pásov atď by to bolo určite oveľa horšie. Ale zas prijímať také opatrenia, ktoré privedú motošport bezpečnostne na úroveň nakupovania v supermarkete, to sa mi zdá zvrátené.
[4]
15. 3. 2008 v 18:29vladi
ojo: Áno, ten prelom 80/90 a začiatok 90. rokov bol ešte v pohode. Ale tie B má aj tak viac láka, práve kvôli tej ojedinelosti.
[5]
15. 3. 2008 v 20:04kuní xicht
Skvelý článok. Bohužiaľ som sa nikdy nezúčastnil žiadnej relly ani ako divák, a už vôbec nie ako jazdec( s Citroenom C3 1.1 toho veľa nenatrénujete), avšak súhlasím. Dnes WRC a aj F1 sú urobené aj na bezpečnosť trochu to stráca na pôvodnom adrenalíne. Nuž a v F1 je to už celkom ako v PS3.
[6]
15. 3. 2008 v 21:17T613
S tou F1 máš pravdu. Stačí se podívat na start a pak později na průjezd cílem.
[7]
15. 3. 2008 v 21:36trigger
Pravda, rally auta rychlá jako tehdejší turbo formule1… myslím tže smrt doiváků která se stala v portugalsku je věcí těch kteří stáli na okraji, vinu nenese nikdo, bylo to z jejich rozhodnmutí a museli s tím počítat, ale smrt toivonena je příčina snahy o co největší úsporu váha na proti bezpečí což… není optimální, tehda hořelo i v F1 všude… byla to chyba inženýrů že již nepužívali moderní materiály na výrobu nádrží a nechránili je i na afaltových rallye nějakým pleche… i tak, být nejrychlejší a nejlepší, zaplatit za to životem a být nesmrtelný je lepší než umřít v gauči po 100 leteém životě… God bless všehcny , kteří za to aby byli nejrychlejší a nejlepší položili život..: Toivonen, Villeneuve, Ascari, Rosemeyer, Renault R.I.P.
P.S. Ačkoliv jsuo dnešní WRC technkou úplně jinde, jsou rychlejší než group B a jezdci ač na mnohem čistších tratích, musejí jet naplno a využívat hodně fyzických sil, proto se ve všech sportech stále snižuje věkový průměr… dokud to vydržíš tak jezdíš a pak už ti nestačí ani zkušenosti;-)
[8]
24. 3. 2008 v 0:54itchy355
No, tak toto je dosti ozehave tema..
rekl bych asi tolik. Do sportu a toho automobiloveho zvlaste ten adrenalin o kterem mluvis patri, a vzdy tam patrit bude. Nicmene, to co se delo ve zminene B skupine, bylo opravdu prilis. Jiste, ti lidi tenkrat si byli vedomi vsech nebezpeci co hrozily. Jenomze..a ted mluvim hlavne k triggerovi, predstav si to z pohledu pilota. Myslis ze se jen tak smiri s tim ze zabil 3 lidi at uz to jeho chyba byla nebo nebyla? Dost o tom pochybuju. Koho zajima ze stali primo v unikovy zone.
Rozhodnuti FIA zrusit tuto tridu vsak moc nechapu. Portugalsko byla chyba poradatelu, to si myslim ze je jasne. Lidi jsou pitomi a nedokazou pripustit ze se muze neco stat. a obecne veskery problem s divaky na trati byl resitelny. Korsika uz byla jina historie, ale bohuzel jak jiz bylo receno, nejde o sachy a toto se proste jednou za cas stane:(
Tezko rict. Ja se priklanim spise k nazoru ze tymy a hlavne jezdci musi sami vedet do ceho jdou a byt si vedomi nebezpeci ktere v tomto sportu existuje — a z vetsi casti si i sami rozhodnout jak se tomuto branit..prehnana pravidla vse jen stezuji a davaji prostor k ruznym tahanicim mimo zavodni trat. Takze, vyhazet z trate divaky a pravidla tolik neutahovat..tot muj nazor.
Nakonec chci rozhodne podekovat za vzpomenuti..moooc me mrzi ze v dobe vrcholu teto neskutecne silene ery mi byly 2 roky..a je skoda, ze nic podobneho uz asi svetlo sveta nespatri..cas od casu se bavim premyslenim jak by dnes tato skupina vypadala..slovy by to asi vyjadrit neslo:)
Jeste jednou dik..
[9]
24. 3. 2008 v 14:50vladi
Ďakujem všetkým čitateľom, čo sa zapojili do diskusie, prípadne sa im článok páčil.
kuní xicht: Dobré prirovnanie, tuším si mal na mysli ovládanie F1, kde už pomaly aj volant bude mať tvar joysticku;)
trigger: Nie som si istý, že dnešné WRC sú rýchlejšie ako niekdajšie B. Aj keď je pravda, že pri výkone „len“ 300 koní dosahujú rovnaký alebo vyšší krútiaci moment ako vtedajšie 350-500 koňové vozidlá. S tou snahou o úsporu máš pravdu, veď tie autá zriedkakedy presahovali 900 kg.
itchy355: Vďaka, mňa to tiež mrzí, že iba zo starých záberov možno pozrieť tieto úžasné preteky. Ja som sa narodil v roku, kedy mala byť zavedená nová skupina S, ešte rýchlejšie a nebezpečnejšie vozy.
Podrobné technické informácie o všetkých vozidlách skupiny B sa nachádzajú v prílohe časopisu Automobil z r. 1986, ktorú možno nájsť tu:
http://motortech.sk/motortech.htm
záložka foto/video
[10]
24. 3. 2008 v 16:00itchy355
Jaaj tak to dik za ty scany, to si proctu:)
inac S funguje s jistymi zmenami ted jako vsem znama WRC — planovalo se stejne omezeni vykonu na 300 koni, podobne maly pocet vyrobenych kusu nutnych pro homologaci..akorat WRC musi byt prestavbou z produkcniho modelu, coz S by byla byvala nemusela byt. Kazdopadne jeji zruseni nechapu uz vubec….
No, fakt hezky pocteni, tesim se zas jindy..
[11]
25. 3. 2008 v 14:23vladi
itchy355: Podľa toho pdf nebolo známe žiadne obmedzenie výkonu (začiatok článku o Kadette), a tak Opel svoje auto vyvíjal tak, aby bolo schopné zvláídnuť motor výkonu až 380 kW(temer 520 PS).
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.