-
500 problémů
Tak se nám Fiat rozhodl pojmenovat názvem 500 i záchodové prkýnko na zaměstnaneckých toaletách v Turýně. Tedy za předpokladu, že tam díky úzké spolupráci s Turky nemají už i turecký záchod… což by vzhledem k finanční pozici koncernu Fiat (která není moc vzdálená podřepu nad tureckým záchodem) mohlo ušetřit nějaké to euro. Nakonec výsledný produkt bude stejný i bez porcelánové mísy no ne?! Ale zpět k číslu 500. V diskusích jsem nejednou četl, že když bude všechno 500 budou si to lidé plést a také, že to označení je nesmyslné. Blbost! Vraťme se zpět k záchodovým mísám a porovnejme výsledné produkty. Ano všechno to jsou hovna a navzdory stejnému názvu lze jasně odlišit který je velký, který je malý a který je luxusnější (to je ten s buráky). Představme si, že by se název Fiat ze dne na den změnil na 500 a modelové řady dostanou pouze jednoduché označení v podobě jednoho písmene. Dle mého názoru je to svým způsobem logické a geniální. Geniální ve své jednoduchosti která je velmi podobná označování konfekčních velikostí textilu.
500C – Cabrio
500L – Long
500X – X znamená kříž tedy crossJednoduché, geniální a snadné a pochopí to i prvňáček. Číslice 500 odkazuje na designový směr ze kterého model čerpá a písmenko označuje velikost nebo typ. Mrkněme k Mercedesu který používá označení A, B, C, E, G, M, S a plete si to někdo? No dobře ok plete si to ten kdo se o auta nezajímá, ale i absolutní trouba dokáže intuitivně rozlišit, že A je začátek a Z je konec. No a když ty auta zaparkují vedle sebe tak jsou rozdíly víc než jasné a těžko by si někdo jednotlivé modely popletl. Audi to má podobně pouze prohodilo písmeno s číslicí a tak je většina Audi A a modely se odlišují číslicí tedy A1, A3, A4, 5, 6, 8…. Opět by si ty auta pletl jen slepý a to i navzdory tomu že v Ingolstadtu mají jednu jedinou formu na lisování „singlfrejmů“ pro všechny modelové řady. Osobně tedy toto pojmenování modelů vnímám jako dobrý nápad což se nedá říct například o názvu jako Dobló. Sakra ví někdo co je Dobló a jak na ten název někdo přišel. Google tvrdí, že je to vinárna v Budapešti… což tedy vysvětluje proč Dobló vypadá tak jak vypadá protože Maďarský hrozny jsou dobrý tak akorát na výrobu částečně skvašeného moštu. Na závěr snad jen slovo klasika: důležité je se neposrat! Což je po vypití několika sklenek toho částečně skvašeného hroznového moštu docela problém. Jo co by Dobló dalo za to kdyby mělo čumák ala 500 a bylo pojmenováno taky 500 třeba 500T (odkaz na model Fiat 850T a, 900T, T jako Transport). Doufejme tedy, že smělé plány Fiatu nezůstanou jen na papíře (v trenkách).
Sorry za trochu fekálního humoru, ale když už to na mě přišlo tak to s hrdostí dopíšu až do konce! 😀
Škoda Octavia four-door coupe concept Quo vadis?
13 Responses to 500 problémů
[1]
10. 12. 2013 v 22.11šmoula nešika
… a pak vrkuboy padl vyčerpáním hlavou na klávesnici…
No, kdybych byl hnidopich – zástupcem Mercedesu ve třídě C je třída A, C a D atd. Já tyhle názvy samozřejmě chápu, i když jsem po testu Fiat 500L Trekking začal přemýšlet, kolik toho vlastně dělají…
[2]
10. 12. 2013 v 22.44vrkuboy
[1] Je fakt že označení podle velikostních tříd by bylo nejlogičtější, ale to si se svým pidi portfoliem může dovolit třeba Alfa Romeo a ne Mercedes kterýmu už pomalu nestačí ani ta abeceda. 😀 Každopádně to vzestupné označování je intuitivní. A nebo 1 je začátek nabídky a Z nebo třeba 8 je konec nabídky.
[3]
10. 12. 2013 v 23.47Mr.Murphy
zajímavé myšlenky se mi trošku ztrácí v těch…. hovnech….
Myslím že není třeba mluvit zrovna jako prezident aby člověk dodal svým větám trošku šťávy….
Jinak zpět k věci – problém Fiatu je trošku to, že jedni od něj chtějí předražené vymazlené pětistovky (a reálně je kupují) a druzí do stejného showroomu jdou pro Pandu v holobytu… Jo a ještě by tam opodál mělo stát to Doblo. Je to trošku marketingový chaos….
Fiat by možná potřeboval ještě jednu low-end značku, což je další paradox, protože naopak v „horních patrech“ těch značek má nějak moc a neví co s nima (Alfa, Lancia)….
[4]
11. 12. 2013 v 0.03vrkuboy
[3] Fiat mohl mít svoji lowend značku a to konkrétně Zastavu, ale jak píšeš už teď neví u Fiatu kam dřív skočit. Je to škoda protože Fiat o té Zastavě uvažoval v době kdy ještě Renault nerozjel Dacii Logan. Teď už je myslím pozdě.
Pokud jde o užitkové vozy Fiat tak ty jsou od osobních odděleny. Užitkové auta patří pod Fiat profesional a na showroomu je vedle sebe nenajdeš. Jedině osobní verzi Fiatu Doblo.
Pokud jde o 500 tak to je pseudo luxus. Je to navoněná bída protože F500 je vlastně jen obyčejná Panda v jiném obalu. Přesná čísla nemám ale na jedné prodané F500 vydělají mnohem víc než na jedné prodané Pandě. Dalo by se říct, že F500 je po technické stráncé úplně shodná s Pandou a s tím jsou spojené náklady na výrobu. Dražší je snad jen výroba kožených sedadel a ostatních částí imitující ten luxus 🙂 Holt F500 byla trefa do černýho a teď se z toho snaží vytřískat co nejvíc.
[5]
11. 12. 2013 v 0.25šmoula nešika
[2] Jde o zákazníky. Ti, co znají jen voktáfku v dýzli, asi moc pojmy ovládat nemusí. Spíš je to dobré pro střední třídu zkušených konzumentů. My fandové známé stovky názvů a termínů, nic tedy nepotřebujeme. Takže třeba označení alfy důležité není.
[6]
11. 12. 2013 v 10.12iudex
Trošku mi uniká pointa tohto článku o exkrementoch. :-/
[7]
11. 12. 2013 v 10.48Emel
Nabízí se myšlenka, jestli je vůbec nutné mít tam tu číslici 500. Fiat stejně brzy ukončí výrobu ostatních modelů, takže by bylo prostě Fiat C, Fiat L, Fiat X. No a původní pětistovka (na kterou se tu poněkud pozapomnělo) by se jmenovala Fiat LaFiat.
[8]
11. 12. 2013 v 12.29shamal
Proč se Dobló jmenuje Dobló? Protože všechny lehké užitkové Fiaty se jmenují po mincích: Ducato – dukát, Fiorino – florentin (u nás spíš známý jako rýnský), Scudo – eskudo, Dobló – dublon. Jediný, kdo z řady vybočuje je jihoamerický pick-up Strada. Názvy u Fiata měly ještě do nedávna vtip! Třeba Linea – když si to dáš do souvislostí, že vycházela z Punta (tečka) a znamená čárka… Milé! A jako velký příznivce turínské značky ve mě budí současný trend vsadit všechno na jedinou minci – pardon na dvě – ještě Panda, přinejmenším rozpaky. Na jedné straně luxusní řada 500, na druhé straně value for money Panda. Nejsem staromilec, ale časy, kdy Fiat vyráběl normální malé auto, normální sedan, normální kombi k tomu nějaký ten sporťáček pro image značky a pro potěšení zákazníků mi chybí! A samozřejmě, že se to lidem bude plést – především těm co se o auta nezajímají, ale automobilka a ještě ke všemu mainstreamová nevyrábí auta jen pro lidi co se o auta zajímají. Můj soukromý výzkum mezi známými, když jsem přišel s nápadem koupi si 500L zněl: hezký auto, ale není to moc drahý a malý? A bojím se, že se ten kulatý design za každou cenu někdy okouká stejně jako u pandí řady hranatý za každou cenu. S trochou závisti pokukuju po jihoamerickém trhu, kde Fiat vyrábí ještě normální auta. Hodně auta za peníze s přijatelným designem. Protože v jižní Americe 500 ani Pandu neznají…
[9]
11. 12. 2013 v 12.49vrkuboy
[7] Tak F500 už načíná sedmý rok života což už je téměř důchod, ale třeba F500 udrží ve výrobě podobně jako Punto. Obě tato auta vzhledově skoro nestárnou. Co přijde po F500 netuším a trošku se i děsím 😀
Pořád je to dnešní označení díky rozdílným tvarům karoserie přehlednější než u předchůdce u kterého má většina problém poznat který je 500D, 500F, 500L, 500R.
[8] Dík! Já to hledal a nenašel… zase jsem o něco chytřejší 🙂 Nějakou novou obdobu X1/9 bych taky uvítal.
[10]
12. 12. 2013 v 11.28Mixo
Co to meles o madarskych hroznech? Pil si nekdy poradne madarske vino?
[11]
15. 12. 2013 v 18.58Ja Prvni 123
hosi, jako slohove cvičení dobrý, ale jeli jste v te posmivane 500L nekdo?
Jedno z mála normálních aut na trhu…
:-p
[12]
15. 12. 2013 v 20.13Emel
Ja Prvni: ne… sice nerad kritizuju auta co osobně neznám, ale na trhu jsou desítky zajímavějších aut než 500L, takže testovací jízdu nevidím reálně. V čem spočívá ta její normálnost?
[13]
15. 12. 2013 v 20.34Ja Prvni 123
klidne jizdni vlastnosti, dostatek prostoru, vzprimene sezeni, jednoduche ovladani…
Velmi casto je fotkach v divokych barevnych kombinacich interieru… ale nastesti jde objednat i uvnitr normalni.
😉
Ne kazdej chce v aute sportovat! A pritom je podvozek dost spolehlivej na to, aby napravil nejakou tu chybu ridice. A vyzehlil ceske silnice…
Tak proto mi prijde jako normalni auto…
Komentáře nejsou povoleny.