-
Devítikvalt
Jak jsem slíbil v testu Malého prince, vracím se k němu ještě s prvními dojmy z inovovaného modelu s novou 9° převodovkou ZF. Chci se věnovat jen a právě jí, nic dalšího zajímavého vyjma zřejmě trochu upraveného a nakalibrovaného řízení jsem nenašel (i když působilo hutněji s vylepšenou odezvou v prvních momentech pohybu volantem).
Vtip při této jízdě byl v tom, že jsem jen potřeboval na půl dne auto na cestu do Plzně a zpět. Přiznám se, že až na úplné vyhlazení přechodů při řazení jsem netušil z Černého mostu na „barranďák“, že jedu s novou převodovkou. Převodovka při potřebě odpíchnutí z křižovatky evidentně posuzuje míru stlačení plynu a klidně podrží jedničku i dvojku déle než bych očekával. Byl provoz a já se soustředil spíš na ranní špičku a nic mě nerušilo, to je jasně to, co se od nových věcí očekává…
Nájezd na D5, zrychlení na tachometrových 140 a ticho. I přesto, že jsem chválil předchozí motorizaci za odhlučnění, tady je ještě znatelný posun. Už samotný fakt jak motor točí při dálniční rychlosti odhadem o 300 otáček míň je chvályhodný. Až pohled na otáčkoměr mě donutil zatáhnout za levé pádlo a sledovat display mezi budíky co tam naskočí. Nic…v rámci modernizace došlo v režimu D k nemožnosti zobrazit manuálně zvolený kvalt, nebo stejně jako u F-Type si musíte tuto volbu potvrdít v palubním systému. Nechtěl jsem se v něm štrachat, tudíž pokus číslo 2 s přesunem ovladače sporáku na písmeno S. Tam na mě svítila podřazená osmička, takže zatáhnu znova, šup je tam 7. Dvakrát cvaknu vpravo, čímž zcela hladce navolím stupeň číslo 9.
Pokyny pádlem následuje převodovka s briskností, kterou původní šestikvalt neznal, ta tam je jakási prodleva. Celkově je převodovka až krémová, koncernu ZF se velmi povedla a hlavně…jel jsem se slabší verzí 2,2d, přesto jsem výkonový deficit příliš nepocítil. Devět stupňů tedy pomohlo i reálné dynamice motoru, ten se evidentně točí v ideálních otáčkách, přičemž s podporou rychlosti přeřazení je na cestách evidentně rychlejší než 6°.
Co mě dostalo je rozdíl spotřeby. Dle PP se jednalo o 1,5l/100km oproti předchozí verzi, kdy jsem v rámci srovnání po dobu měření jel na tempomat, bez nějakých výraznějších dynamických změn.Tenhle pokrok se mi líbí a mnohým diskutérům by vytřel zrak po jejich až hysterických reakcích při představení této převodovky. Závěr tedy jednoznačný, nový automat se ZF povedl, z hlediska první jízdy jsem na něm nenašel vadu na kráse, plačky některých novinářů, kteří se ztráceli v manuálním módu už u 8° jsou mi k smíchu. Řidič nepotřebuje při chuti na aktivní jízdu s automatem vědět jaký má aktuálně zařazený kvalt, ale jak mu reaguje pohonná jednotka…
A s touto informací se s vámi pro dnešek loučím
.
webpaja
- Únor 20181 Post
- Leden 20182 Posts
- Říjen 20172 Posts
- Květen 20171 Post
- Únor 20171 Post
- Prosinec 20161 Post
- Říjen 20162 Posts
- Červen 20161 Post
- Květen 20161 Post
- Listopad 20151 Post
- Říjen 20151 Post
- Srpen 20151 Post
- Červen 20153 Posts
- Květen 20151 Post
- Únor 20151 Post
- Listopad 20141 Post
- Říjen 20141 Post
- Září 20141 Post
- Květen 20141 Post
- Březen 20142 Posts
- Únor 20142 Posts
- Leden 20141 Post
- Prosinec 20131 Post
- Září 20131 Post
- Srpen 20131 Post
- Květen 20131 Post
- Březen 20131 Post
- Únor 20131 Post
- Prosinec 20121 Post
- Srpen 20121 Post
- Červen 20121 Post
- Leden 20121 Post
- Prosinec 20111 Post
- Listopad 20111 Post
- Srpen 20112 Posts
- Červenec 20111 Post
- Červen 20111 Post
- Květen 20112 Posts
- Duben 20111 Post
- Březen 20111 Post
- Únor 20115 Posts
- Leden 20112 Posts
- Prosinec 20101 Post
- Listopad 20101 Post
- Srpen 20102 Posts
- Červenec 20103 Posts
26 reakcí na Devítikvalt
[1]
21. 3. 2014 v 11.04Dinar
Manuál je manuál, nafta patří do kamen a evok je pro paničky.
[2]
21. 3. 2014 v 11.19Emel
Jinými slovy, kašlete na manuální mód a nechte to na automatu… no proč ne.
Rozdíl ve spotřebě mi přijde podezřele velký, osobně tipuju, že pokud bych s běžnou R4 naftou jezdil na pětku místo na šestku, víc než litr to rozhodně nehodí. Uměl bych si představit smysl 9° pro autobahnové rychlosti, pokud by tam byl stupeň pro klidné plutí 200km/h při 2500 otáčkách (s nějakým třílitrem)…
[3]
21. 3. 2014 v 12.18mariachi
Emel: To nemusí být jen kvaltem, ale hlavně celkovým snížením odporů, které převodovka a měnič motoru kladou.
[4]
21. 3. 2014 v 12.22webpaja
(1) Jo
(2) jel jsem schválně tak jak první dálniční jízdu se 6°, sice jiná trasa, ale profil D1 a D5 je dost podobnej. Temp na 140 a tradááá. Rozdíl 300rpm se počítá. navíc počítej s lepším opřekrytím při podřazení.
(3) Souhrn všeho
[5]
21. 3. 2014 v 13.06iudex
(2) Emel: no ja ako priaznivec manuálu sa v tom až tak nevyznám, ale vždy som sa zamýšľal nad reálnym zmyslom „manuálneho“ radenia pri klasickej HDM automatike. Takže ja to vnímam presne Tebou naznačeným štýlom: nechajte to na automat (veď od toho ostatne je, že).
Inak zníženie spotreby je na prvý poľad výrazné, ale treba si uvedomiť, že pribudli až 3 stupne, ktoré sa môžu dokonale prispôsobiť optimálnym otáčkam motoru v každej situácii (a zvlášť malý dízel je má to pásmo optimálnych otáčok relatívne úzke, takže väčší počet kvaltov má preň väčší význam, ako pre nejaký V6 biturbo, ktoré ťahá skoro stále).
[6]
21. 3. 2014 v 13.14webpaja
(5) Smysl manuální režim má, preferuju pádla a samozřejmě rychlou odezvu. Každá zatáčka je jiná, stejně jako každej profil silnice a aktuální situace jedinečná. Na to se nedá naprogramovat nic, pokud jedeš běžnou jízdou, necháváš to na něm, pokud se chceš občas povozit, je fasn mít možnost říct motoru co tam právě chceš.
[7]
21. 3. 2014 v 13.50Emel
iudex: pokud se bavíme o dálnici na tempomat při 140? To je přece i pro 2.2 naftu (to je pro tebe malý dízel
?) pohodová záležitost, kde nějaké podřazování a kratší odstupy kvaltů nehrají moc roli. -300 otáček jasně, ale… samozřejmě webpajovi věřím, můj osobní tip by byl někde kolem 0,5l, takže se nabízí otázka, co všechno za tím 1,5l je (jiný profil trati, pneu, vítr, odpory převodovky, jinak zajetý motor… nechci spekulovat).
webpaja: můžeš prozradit konkrétní spotřeby? Co se manuálního řazení týče, musím přiznat, že se v těch kvaltech u DSG taky trošku ztrácím, udržet si při ostřejší jízdě přehled je docela fuška… obzvlášť u slušně odhlučněnýho dýzlu, kde se to nedá moc orientovat po sluchu (což třeba u F-Type jde
).
[8]
21. 3. 2014 v 13.58webpaja
(7) Jasan, u 6°to bylo 8,5 a u novinky za 7, přičemž čím dýl jsem jel, tím víc spotřeba klesala. Vem si, že na 9 točil motor nějakých 1800rpm, vedle 2100 u předchozího modelu. Ano, byl to ten slabší motor, ale obvykle se spotřeba výkonnější verze projeví u větších změn rychlostí než u těch ustálených.
Samozřejmě, že kratší rozestupy hrají roli…musíš zpomalit např. kvůli závodům kamionů a při návratu na zvolenou rychlost podřadí v jednom případě na 5°a ve druhým na 7°. Oba víme jak častá je to situace.
Pozn.: pro Mariánka to už je limitní rychlost.
Zvuk u nafty moc nenapoví, u auta, který máš v ruce pak spíš úroveň tahu, případně mrknout na otáčkoměr při podřazování do zatáčky.
[9]
21. 3. 2014 v 14.06Dinar
Nevím, mě tedy manuální možnost řazení u hdm at nebo dvojspojky dává smysl, právě pro okamžiky, kdy se chci svézt a tím pádem vyžaduju od auta vyšší míru ovladatelnosti. U osmi devítikvaltů jsou pro jízdu na okruhu nebo okreskách využitelné tři max. čtyři stupně, tohle nelze nechat na libovůli převodovky jakkoliv inteligentní. Problém je opravdu v absenci manuální či vizuální kontroly periferním viděním nebo hmatem kterou dává šaltpáka, tady mi jako velmi vhodná pomůcka přijde HUD, resp. v mých očích je to jeho jediné smysluplné využití, které je bohužel málo využíváno, kromě M verzí BMW nevím o nikom komu se na HUD ukazuje zařazený kvalt.
[10]
21. 3. 2014 v 14.09webpaja
(9) Ano, v tomhle je HUD nepřekonatelnej! Byť mám mezi budíkama obr číslo, který změní barvu a rozbliká se na limiteru, není to ono
[11]
21. 3. 2014 v 14.09GTI
AUTOMATICKÝ MANUÁL
Základní rozdíl mezi automatem a manuálem je ten, že automat umí jezdit kdejaké poleno. A nyní opravdu nemám na mysli kolegu, autora blogu
Konstatuji prostě skutečnost, že automat je jaksi pro všechny a manuál především pro… fajnšmekry.
Ten automat pro všechny ovšem znamená, že si s ním báječně zajezdí jak antoušek, tak zkušený jezdec, viz. shora blog. Manuál pro fajnšmekry znamená, že fajnšmekr si umí na manuálu zajezdit doslovnou silniční symfonii, a ten antoušek, no ten holt domů nějak už dokvedlá.
Takže závěr – jsi-li silniční nemehlo, ber výhradně a vždy automat. Umíš-li však za volantem, pak ber manuál nebo… automat. Akcentuji spojku „nebo“, neboť právě o to jde.
Jistým návodem nechť nám jsou konfigurace (zejména) prémiových výrobců, ti by se nám s požadavkem manuálu zejména u špičkových modelů vlastně dnes už vysmáli…
[12]
21. 3. 2014 v 14.13Emel
webpaja: mohl bys zkusit jednu věc? Nastavit u svého auta tempomat na 1800 otáček, třeba 120km/h… a pak tam pinknout pětku v manuálním módu a sledovat vliv na spotřebu? Aby se eliminovaly jiné vlivy…
Co se zpomalení za kamionem týče – to s tím zamíchat může, ale spíš fakt, že se ti to při jedné jízdě stane vícekrát než při jiné, při dlouhé cestě by to mělo mít spíš okrajový vliv.
Právě, zvuk moc nenapoví a tah u 3.0TDI je taky takový v zásadě konstantní… ta kombinace (3.0TDI S-Tronic) mě prostě v manuálním módu nic neříká, maximálně si podřadit předem na předjetí, pokud teda opravdu spěcháš.
[13]
21. 3. 2014 v 14.18Dinar
Lehké malé sport kupé nebo roadster s výkonem kolem dvouset koní si umím nadále představit jen s manuálem, taková GT86 v automatu nebo miata mi nedávají smysl. Naopak u takové akt. M5 už dnes pláč po manálu moc nechápu, u supersportů s výkonem 600 koní+ už vůbec ne. Je hezké dívat se, jak profík vodí třeba Z6 v manuálu po ringu, jenže kdo z nás (na) to má, pánové. Sportovní auta se dělají zejména pro lidi, jakkoliv zapálené řidiče, ne pro závodní jezdce.
U dýzlových daily driverů v jakékoliv třídě je z mého pohledu dnes manuál ve fázi právě se rozkládajícího dinosaura.
[14]
21. 3. 2014 v 14.19webpaja
(11) Jet na limitu auta a silnice (okruhu) s manuálem je pro většinu z nás nedostižných snem bez pravidelnýho tréninku. Právě tam většina narazí na limity svý vlastní a bude se s nimi prát, nezažije, co auto reálně dokáže nebo ne, vyjma situací, kdy mu zachrání svým chováním zdraví, život nebo i jen peněženku.
U běžnýho ježdění je to pak samozřejmě jiná. Pravidelně přeskakuju k manuálu každej týden, jen tak, ať si zakvedlám
Každopádně posun je znát, technologie letí úžasným tempem, málokdo by si ještě před pár lety stěžoval na voňavý šestistupňový ZF a dnes ejhle, novinka je tak samozřejmá, že ti ani nepřijde zkoumat, proč to tak dobře jede.
[15]
21. 3. 2014 v 14.25Emel
Dinar: vcelku souhlas… i když… třeba u toho F-Type je z mého pohledu přece jen škoda, že tam ten manuál být nemůže. Nemusím být s manuálem nutně rychlejší, ale u auta pro radost bych třeba ocenil větší kontrolu. Možná.
[16]
21. 3. 2014 v 14.28webpaja
(12) zadal jsi mi téměř neřešitelný požadavky :-)) Můžu to zkusit. Nicméně při těch 120kmh to bude spíš 6°než 8°.
Máme otáčkoměry a ukazatele, co tam máš, no problem se zorientovat, při aktivní jízdě a dobržďování do zatáčky používám pádla, ať si trochu zadokolku na výjezdu užiju.
(13) Myslím, že jsme to zažili sami, byly chvíle, kdy jsem s povděkem nechal transmise v S modu a snažil se řídit
(15) U F-Type? Do verze V6S si ho umím představit, u V8 už pak moc ne…asi jsem neumětel, ale nemá chybu a pádla tam jsou.
[17]
21. 3. 2014 v 14.31Emel
webpaja: já to tedy lehce přeformuluju… vyzkoušet u jednoho auta, jaký vliv má při konstantní rychlosti zvýšení otáček o cca. 300. Byl bych překvapen kdyby to bylo víc než litr… ale možné to samozřejmě je.
[18]
21. 3. 2014 v 14.31Dinar
U f-typu V6 možná, ale k V8 sedí ten AT perfektně, jednak kompresorový motor se pomaleji točí a má sílu vocpoda, jednak výkon je takový, že V8 f-type už je v kategorii auta „velký kalup“ a na manuální řazení, pokud ho budeš tlačit na limit, máš už dost málo času (trefování meziplynů), to by v manuálu bylo auto vyžadující pravidelný trénink.
[19]
21. 3. 2014 v 14.36iudex
(9) dinar: tak Ty si úzka menšina, ale 90% majiteľov automatov si možno prvý mesiac po kúpe vyskúšajú manuálne radenie, potom skonštatujú, že to aj tak nemá zmysel a nechajú to na automat. S Tvojím autom skúsenosť nemám, ale práve pri danej motorizácii (turbo s konštantným krútiakom takmer v celom rozsahu využívaných otáčok) mám takú predstavu, že je v zásade jedno, či by si Ty preradil o sekundu skôr, ako to spraví automat, lebo ten motor nemôže mať deficit výkonu, je to zrejme skôr pre vnútorné uspokojenie vodiča, že to má sám pod kontrolou, než o reálnom prínose.
[20]
21. 3. 2014 v 14.37Emel
webpaja, Dinar: jo, spíš asi u toho V6. „Auto vyžadující pravidelný trénink“… to mi po pravdě nezní úplně špatně.
Z druhé strany a s troškou nadsázky… pokud tam dám před zatáčkou 3 a pak jen točím volantem, tak se taky nic moc nestane
[21]
21. 3. 2014 v 14.40iudex
(10) No niektoré automobilky považujú aj manuál za nedostatočne indikujúci, aký je práve zaradený prevod a dávajú ukazovateľ zaradeného kvaltu na dispeji aj do áut s manuálom.
[22]
21. 3. 2014 v 14.49webpaja
(19) Když si chceš jednou za čas „vyhodit z kopýtka“, tak jsou ta pádla fajn :-). A spíš je to o tom, jakej jedeš oblouk, aby jsi nemusel kvůli většímu podřazení tahat za pravý ve chvíli, kdy se zrovna zadek tak krááásně sklouznul.
(20) U vracáku by ti mohla bejt dvojka malá a s přebytkem krouťáku a 500koňmi se blbě uvolňuje ruka z volantu na šmatrání po páce…nebo tvrdý brzdy, nutnost sesázet kvalty…do toho meziplyny a já osobně jsem mimo
[23]
21. 3. 2014 v 15.04GTI
Cituju Dinara: U dýzlových daily driverů v jakékoliv třídě je z mého pohledu dnes manuál ve fázi právě se rozkládajícího dinosaura.“
Takhle mě už dlouho nikdo nedostal
To se ti zas něco povedlo
[24]
21. 3. 2014 v 22.26mariachi
Testík i diskuse na palec, láduju se tím jak špalíkama z KFC
[25]
22. 3. 2014 v 14.31gil54
Poměrně dobře popsané postřehy.
Když mi bylo dvacet, tak jsem nad automaty ohrnoval nos. Byly to tenkrát v pravěku tříkvalty bez ničeho, maximálně s kickdownem.
Doba se ale vyvíjí a současné dobré automaty dovedou všechno líp, než průměrný řidič a ani zvýšená spotřeba už nebývá pravidlem. Je tedy jen otázka technologické náročnosti a tím vlastně ceny. Zvyšování počtu stupňů je logické, protože ideál je bezstupňová převodovka, která by dokázala v běžném režimu udržovat motor v oblasti blízkých max. kroutícího momentu a v případě požadavku využití veškerého potenciálu motoru v oblasti max. výkonu. Taková však v současné době zatím neexistuje aby byla spolehlivá, neměla neodpovídající ztráty a měla uspokojivou životnost a její cena by nedosahovala k ceně raketoplánu. Ať už se projev techniky s takovou převodovkou nemusí každému zprvu zamlouvat.
Každé automobilce, která za běžnou cenu dokáže nabídnout dobře fungující automat s co nejvíce stupni, fandím.
Manuál začíná být odsouzen jen k sociálním značkám, modelům a verzím.
[26]
22. 3. 2014 v 14.39gil54
[11] Nesouhlasím s tebou, viz moje reakce 25. Už i ve vrcholovém motorsportu se schyluje k automatům.
Pokrok nezastavíš. Když chceš pokrok ve své mysli důstojně pozastavit, pořiď si veterána nebo, jak se dnes říká, youngtimera.