-
Moje zkušenosti s Carvago
Naše rodinné auto v podstatě dosloužilo, tak jsem se před časem rozhodl rozhlédnout se po novém. Tedy vlastně ojetém, protože na úplně nové auto s vlastnostmi, které požaduji, nemám.
Vzhledem k tomu, že autům rozumím jen laicky a z jakéhokoliv nákupu mám obavy, rozhlížel jsem se po službě, která by mi nějak s nákupem pomohla. Zkrátím vyprávění a skočím rovnou k tomu, že mě zaujalo Carvago. Jsem povoláním ajťák a ačkoliv nechci, tak jsem mileniál, mám rád všechno v mobilu, na webu, v mailu a dovézt až před dům. Carvago všechno tohle teoreticky splňovalo.
Carvago
Carvago samo sebe prezentuje jako online autotržiště s miliony prověřených aut. Na trhu působí od podzimu 2020. Na jejich portálu můžete v detailních filtrování vyhledávat mezi cca 700 000 auty (k dnešnímu dni). Jejich algoritmus agreguje inzeráty převzaté z jiných portálů a autobazarů. U auta si můžete prohlédnout fotky (nafocené autobazarem), vlastnosti a vybavení. Tohle všechno Carvago jen přebírá a neověřuje.
Co nabízí navíc je porovnání s dalšími auty stejného typu v nabídce. Portál vám dává i doporučení ohledně finanční výhodnosti, ale popravdě jsem algoritmus na pozadí nepochopil. Někdy auto na první pohled vypadá stejně jako druhé, cenově vychází podobně, přesto jedno vychází jako „top nabídka“ a druhé jako „vysoká cena“. Nicméně tohle pro mě není důležité.
Výběr automobilu
Filtrování a výběr automobilů je solidní. Nastavíte prakticky cokoliv, co by auto mělo mít. Co bych ocenil navíc je „negativní“ filtr – to, co by auto nemělo mít. Ale to už je drobnost.
Vytvořený filtr si můžete uložit a později znovu použít. Bohužel tenhle mechanismus občas zazlobí a po znovupoužití kus vašeho filtru vynechá.
Ve chvíli, kdy si najdete svoje vysněné auto (nebo auta) můžete přistoupit k objednání CarAuditu. O co jde? Kvalifikovaný mechanik prověří auto na místě a zkontroluje 270 bodů. Já jsem si po pár týdnech našel vyhovující auto – sedmimístné 4×4. Zaplatil jsem kartou 1990,- a čekal.
CarAudit
Byl jsem překvapený, jak rychle jsem měl napoprvé výsledek. Druhý den večer jsem dostal výsledek. CarAudit se skládá z textového popisu a doporučení mechanika, auditu o 270 bodech a detailních fotografiích pořízených na místě.
Mechanik odhalil, že auto je sice super, ale není sedmimístné ani 4×4, protože původní inzerát převzatý Carvagem obsahoval chybu. Všechny detaily mechanik popsal ve dvou odstavcích textu, kde zmínil například, že auto projel a kde má škrábance. Fotografie mi Carvago poslalo odkazem na mail. Trošku nešťastný byl audit, kde sice svítilo 270 bodů zeleně, ale některé z nich říkají například „Kontrola připojení pohonu 4×4 (pokud je)“. I tohoto auta, které nemá pohon 4×4 svítí položka zeleně, protože ji přece nemá. Což může být matoucí.
Auto jsem tak odmítl (Carvago se ozve telefonicky) a hledal dál. Nevím, jestli je to zamýšlené, ale text od mechanika je od té doby, co je vypracován, k dispozici všem uživatelům portálu. Kdokoliv si vyhledá auto, ke kterému byl CarAudit vypracován, sice nevidí dodané fotky, ale text ano. Zaplatíte ho tak všem.
Po týdnu jsem našel další auto, zaplatil CarAudit. Opět jsem si vyhledal svoji vysněnou 4×4. Do druhého dne výsledek – výborné auto, jen vybitá baterka. Zvážil jsem výsledek a rozhodl se do toho jít. Potvrdil jsem Carvagu objednávku, oni vystavili smlouvu, kterou jsem elektronicky podepsal přes Carvago portál a přišla mi faktura k zaplacení. Tu už jsem před víkendem zaplatit nestihl. Oslavil jsem objednávku auta lahví vína a šel spát. Druhý den ráno mi začalo vrtat něco hlavou a prohnal jsem VIN auta ještě přes placený VIN dekodér na webu. Velmi nemile mě překvapilo, že auto není 4×4. Mechanik se o tom nezmiňoval, samotný audit byl zelený (tak jak jsem popsal výše, když auto výbavu vůbec nemá, odškrtnou ji zeleně). Carvagu jsem v pondělí zavolal, od smlouvy odstoupil, peníze mi s omluvou vrátili. Ale zklamání zůstalo. Musel jsem použít další službu, abych se vyhnul špatnému nákupu.
V mezičase jsem si objednal ještě jeden CarAudit k autu, co jsem ho měl na shortlistu, spíš už trošku frustrovaný. Ačkoliv předchozí vypracování zpravidla bylo hotové do druhého dne, v tomto případě vypracování trvalo osm dní a to i přes to, že jsem Carvagu po třech dnech volal a slíbili mi, že ten den bude výsledek vypracovaný. Auto vyšlo jako nabourané, což je vlastně plus Carvaga, protože vyloučili špatný nákup.
V tento moment jsem se rozhodl Carvago opustit a zkusit jinou službu. Nicméně, člověk míní… Ostatní podobné služby mi říkaly, že mají spoustu zakázek, že sehnání auta trvá měsíce, nutily mě do kompromisů, které jsem nechtěl. Některé se neozvali do teď. Po očku jsem se tak začal zase dívat na Carvago a 21. září objednal další CarAudit.
Druhý den byl vypracovaný. Auto bez chyby. Prověřil jsem si ho raději ještě přes další služby a rozhodl jsem se ho objednat.
Nákup
Opět jsem podepsal virtuálně smlouvu a objednal si další služby jako umytí auta a interiéru, doplnění provozních kapalin. Převod auta a dovoz je brán automaticky a je položkově zmíněn. Máte možnost si objednat i pojištění ojetých aut přes specializovanou pojišťovnu. Carvago službu propaguje jako prodlouženou záruku. Obratem přišla faktura. Služby navíc včetně provize Carvaga vycházejí velice zhruba u mého auta na 10%, což může vypadat jako hodně, ale já si přesně tyhle služby zaplatit chci. Prostě nákup bez starostí.
Komunikace zintenzivněla, Carvago si vyžádalo nějaké další dokumenty jako plnou moc, kopii občanského průkazu a podobně. Týden po objednání CarAuditu, 27.9., jsem auto zaplatil a platbu mi po svátku potvrdili. Do téhle chvíle jsem v portálu viděl objednávku a její stav. Po zaplacení bazar stáhl auto z nabídky, Carvago ho tak vyčistilo z databáze a mně zmizela objednávka ze systému. Dostal jsem sice email o platbě a dalších krocích, ale ověřit si aktuální stav nešlo.
Začal jsem hodně využívat zákaznickou podporu. Problém jsem jim nahlásil a objednávka se mi „vrátila“ do portálu, ale už nikdy neukazovala nic jiného než stav „zaplaceno“. Dvakrát týdně jsem se tak na stav ptal přes chat (a pokaždé jsem neopomněl nahlásit problém se stavem objednávky). V prvním říjnovém týdnu mi oznámili, že auto je vykoupeno.
Nicméně pak stálo téměř dva týdny na místě. Carvago sice vágně slibovalo, že auto už už povezou do ČR, ale nakonec k převozu došlo „až“ 15.10. Svitla mi drobná naděje, že od teď bude proces transparentnější, protože jsem dostal i pár fotek, jak auto přejímají v Kolíně. Naděje to byly plané, zase následovalo komunikační ticho. Po týdnu jsem se ozval sám a Carvago mi slíbilo dovoz 26.10. K tomu opravdu došlo. Pokud čekáte, že přijede krásný bílomodrý valník, jak v jejich reklamě, budete zklamaní. Carvago si (zcela logicky) najímá dopravce.
K nám přijel bodrý pán, který mi radil, co a jak mám s autem dělat a řešil, jestli opravdu potřebuju 4×4. Za to ale Carvago nemůže. Pořídil pár povinných fotografií, které přes aplikaci nahrál a auto je naše.
Druhý den jsem si nicméně vzpomněl na prodlouženou záruku-pojistku. Nemám k ní žádnou dokumentaci. Ozval jsem se Carvagu a ti to obratem dořešili. Nicméně jsem se zase musel ozval já.
Celkově
Celkově je vlastně výsledek dobrý. Chtěl jsem auto s minimem starostí s jeho nákupem a to se téměř povedlo. Nicméně na příběhu zůstává pár kaněk. Neodhalení 4×4 by přineslo starosti mně i Carvagu, protože bych si auto nenechal a vrátil ho po 14 dnech, což (prý) Carvago umožňuje.
Jak jsem psal výše, miluju, když věci fungují přes web, online. Můžu si kdykoliv ověřit, jaký je stav, další kroky a co můžu očekávat. Tohle Carvago nesplnilo. Netvrdím, že by auto nedovezli, kdybych se neozýval. Myslím se, že bych auto dostal jen asi později.
Ale oni se profilují jako startup, nová služba, revoluce. A pak fungují přes telefon, člověk si musí o informace říkat. Nezaslání dokumentace o prodloužené záruce je vyložený provar.
Vlastně nevím, na jaké zákazníky Carvago míří. Jestliže se chce profilovat jako startup pro mileniály, pak to bez větší transparentnosti nepůjde.
Komentáře nejsou povoleny.