-
Giulia 2.0T – 1.díl: představení motoru
Model Giulia je pro automobilku Alfa Romeo bezesporu přelomovým počinem, nové je na něm úplně všechno a vyvolal u fanoušků i odborníků dost zvědavosti a očekávání. Je s podivem, že v testech se kromě špičkové verze QV objevují pouze diesely, na českém webu snad není jediný test Giulie „v benzínu“. Nevím čí to je chyba, jestli novinářů nebo zastoupení značky, každopádně chyba to je.
Jako kovaný alfista mám v posledních dnech možnost verzí 2.0T jezdit a tak Vám zprostředkuji své dojmy. Své postižení alfavirem rovnou přiznávám, čili podezření z podjatosti je zcela na místě, pokusím se nicméně být věcný 😉
Teď jsem chtěl tedy věcně popsat parametry a techniku motoru, ale nemůžu si pomoci a vrátím se trošku do historie. Pohled pod kapotu nové Giulie s „dvoulitrem“ totiž alfistu (zejména staršího) chtě nechtě dojme. Ne snad, že by ta změť hadiček a plastových krytů byla nějak vzrušující, ale přecejen, dívám se do motorového prostoru, kde je podélně uložen celohliníkový čtyřválec, je posunut hezky co nejblíž kabině a pohání zadní kola. Tak tohle jsme si u nové Alfy mohli prohlédnout naposledy v roce 1991…. Jo, to končila Alfa 75…. Těch následujících 25 let nebylo lehkých, člověk toho Alfě musel prominout opravdu hodně…. I když čas od času poslala do světa něco, co opravdu stálo za to.
Zpět do reality – hliníkový přeplňovaný dvoulitr se dodává ve dvou provedeních, tady jsou podstatná data:
Označení modelu Giulia Super Giulia Veloce Místo výroby vozu Cassino, IT Typové označení motoru 55273835 Místo výroby motoru Termoli, IT Výroba od 2016 Počet válců 4 vrtání (mm) 84 zdvih (mm) 90 poměr vrtání/zdvih 0,933 objem válců (ccm) 1995 kompresní poměr 10:1 Vstřikování paliva přímý vstřik (max. tlak 2900psi) Materiály hlavních komponent motoru hliníkové slitiny max. výkon (CV) 200 280 otáčky při max. výkonu 4500 5250 výkon (CV) na litr objemu 100,3 140,4 Maximální točivý moment (nM při ot./min.) 330/1750 400/2250 ventilový rozvod Multiair pohon rozvodu Řetěz počet ventilů na válec 4 počet rychlostních stupňů 8 + R kapacita palivové nádrže (L) 58 objem olejové náplně motoru (L) 5,2 Specifikace motorového oleje SAE0W-30 ACEAC2, 9.55535-GS1, SELENIADIGITEKP.E. Contractual Technical Reference N°F020.B12 Servisní interval výměny motorového oleje variabilní dle užívání, max 1 rok Servisní interval ventilového rozvodu Řetěz žádný interval nemá (příslušenství motoru je poháněno ozubeným řemenem, který se mění co 4 roky nebo 60tkm) Servisní interval výměny zapalovacích svíček 60tkm množství chladící směsi (L) 8,6 Zrychlení z 0-100kmh (s) 6,6 5,2 Maximální rychlost (kmh) 230 240 K datům dvě poznámky:
1) vycházím z veřejně dostupných zdrojů, snad jsem vše opsal správně (pokud ne, sorry, opravte mě)
2) neuvádím hmotnost vozu, občas může být chaos v metodice a tak se tomu raději vyhnu, než abych informace dával zavádějící. Ale dle všeho je Giulia hodně lehké auto… a za pohon 4×4 zaplatíte daň ve formě 100kg navíc.
Zásadní informace k výše uvedeným dvěma variantám motoru je ta, že jsou zcela identické. Jediný rozdíl je v nastavení řídící jednotky.
Tvrdá data zejména u zrychlení slibují řidičský zážitek, další technické informace k Giulii s „dvoulitrem“ jsou stručně tyto:
– motor se pojí s automatickou 8st. převodovkou od ZF
– pokud chcete motor 280PS, musíte vzít verzi Veloce se 4×4. Naopak pokud chcete RWD, musíte koupit slabší variantu s 200PS
– turbodmychadlo je typu twin-scroll
– mezichladič stlačeného vzduchu je chlazen kapalinou s vlastním uzavřeným okruhem
– točivý moment se k zadním kolům dostává přes karbonový kardan
– zajímavou informací je také to, že holandský tuner „Squadratuning“ (což není žádná garážová firma, ale tradiční úpravce italských aut), provedl reálné měření výkonu obou verzí motoru 2.0T a slabší verzi naměřil 230 koní a silnější koní 310. Grafy viz obrázek (než se je naučím vkládat, použijte prosím tento odkaz: http://www.squadra-tuning.nl/autos/categorie/244/auto/296.html – hodnoty jsou dole na stránce)
Čili asi tolik k technické teorii, obecně se ví/píše, že Giulia má propracované zavěšení kol, hodně tuhou karoserii a extrémně přímé řízení, takže papírově by svezení mělo stát za to.
Tak uvidíme, jízdní dojmy sem napíšu v průběhu pár dní….
PS: špetka nostalgie na závěr – motor nemá měrku oleje. Tato kovová věcička, kterou alfisti svého času vídali častěji než svoji přítelkyni, je minulostí.
Alfa si prostě věří 🙂
4 Responses to Giulia 2.0T – 1.díl: představení motoru
[1]
27. 3. 2017 v 20:28Ja Prvni 123
Moc hezký čtení…
🙂
[2]
29. 3. 2017 v 15:08speedfred
mierku oleja nemám ani v BMW ,tiež ma to troška vyviedlo z mierky.
Som zvedavý na dojmy, pretože bola v širšom výbere u mňa.
[3]
30. 3. 2017 v 20:39RADEK1
Hezký napsané. Těším se na pokračování. Měrku taky nemám Xf. (prý mě to nemá zajímat -tedy hladina oleje) 🙂
[4]
15. 4. 2017 v 12:44praděda7
Měrka oleje nebyla ani v X5 a není ani v M140i……….ještě štěstí že ji máme v Yarise a tak si můžu občas vytáhnout…zasunout…vytáhnout….zasunout……:D
Komentáře nejsou povoleny.