-
Marchionne – výsledovka
Sergio Marchione zemřel. Tato zpráva 25.7. šokovala automobilový svět. Média samozřejmě přinesla spoustu článků, bilancujících jeho kariéru. V dnešní době, kdy málokdo přečte víc než nadpis a pár řádků byly články většinou dost povrchní a tak jsem si jako Marchionneho obdivovatel dal trochu práce a popsal jeho práci podrobněji. 15 let tvrdé práce pro koncern Fiat si jistě trochu rozsáhlejší popis zaslouží.
Sergio Marchione – účetní
Asi už nezjistíme, kdo jako první Sergia Marchionneho při jeho příchodu do Fiatu označil za „účetního“. Je nicméně užitečné připomenout, že tato přezdívka z počátku nebyla vůbec myšlena lichotivě. Lidé z branže ani novináři prostě nevěřili, že by nováček, nemající s oborem žádné zkušenosti, mohl dosáhnout nějakých úspěchů, obzvláště ve Fiatu, kde situace nebyla vůbec jednoduchá. „Účetní“ dle mnohých snad rozuměl číslům, ale rozhodně nemohl tak rychle pochopit jak se vyrábějí auta a jak pracovat s trhem. Pojďme se tedy podívat na pár čísel, která charakterizují to, co Marchionne pro Fiat (a později koncern FCA) udělal. A jak jinak byste chtěli hodnotit účetního, než podle čísel?
Je samozřejmě tisíc možností jaké ukazatele na firmu použít a s čím je porovnat, s ohledem na dostupnost zdrojů a relevanci vyberme dva základní, v souvislosti s Fiatem nejčastěji zmiňované, zisk a dluhy. K tomu navíc ještě obrat firmy a tzn. „net industrial debt“, tedy rozdíl mezi likvidními aktivy (cash, finanční instrumenty s možností rychlého převodu na hotovost atd.) a celkovým úvěrovým zatížením firmy. V tabulce zdůrazňuji, kdy Marchionne k Fiatu přišel (5/2013), od kdy se výkazy konsolidují s výsledky koncernu Chrysler a od kdy se do nich nepočítají výsledky Ferrari.
Rok Čistý zisk – profit before taxes (mld. EUR) Celkový obrat – total revenues (mld. EUR) Celkový dluh (mld. EUR) Čistý dluh/net industrial debt (cash – závazky) mld. EUR 1999 1,02 N/A N/A -4 2000 1,05 58 -33 -6,5 2001 -0,497 58 -33,4 -6,1 2002 -4,82 55,7 -28,9 -3,8 2003 (SM v 5/2003) -1,3 47,3 -22 -3,1 2004 -1,63 45,6 -25,4 -9,4 2005 2,26 46,5 -18,5 -3,2 2006 1,64 51,8 -11,8 -1,8 2007 2,77 58,5 -10,4 0,4 2008 2,19 59,4 -18 -5,9 2009 0,1 32,7 N/A -3,1 2010 0,7 35,9 -20,8 -0,5 2011 vč. Chrysler 1,93 59,6 -26,7 -5,5 2012 1,52 83,8 -28,3 -6,95 2013 bez Ferrari 0,65 84,5 -30,3 -7 2014 0,4 93,6 -33,7 -7,7 2015 0,3 110,6 -27,8 N/A 2016 3,1 111 -24 -4,6 2017 6,2 110,9 -18 -2,4 2018 (2Q) 2,1 56 -16,4 +0,5 Tabulka výše myslím nepotřebuje velký komentář. Pod Marchionem se Fiat/FCA vymanil z červených čísel a i v krizových letech byl v zisku. Celkový obrat se zdvojnásobil, dluhy klesly o více než 30%. Podíl celkového zadlužení firmy na obratu v roce 2003 byl téměř 47%, na konci roku 2017 to bylo 16%. Navíc celý aktuální dluh FCA je již krytý hotovostí, takže teoreticky by jej FCA mohlo obratem vynulovat (to je to pozitivní saldo položky „net industrial debt“).
Henry Foy z Financial Times o Marchionnem napsal, že v době jeho příchodu do Fiatu měla firma hodnotu asi 7,5mld. USD. Dnes je to cca 10x tolik.
V roce 2004 dodal Fiat Auto na trh cca 1,7 mio vozů. V roce 2017 dodalo FCA vozů 4,75 mio. Je potřeba v tomto ohledu k Marchionneho práci něco ještě dodávat?
Zdroj: https://www.fcagroup.com/en-US/media_center/publications/Pages/annual_reports.aspx
Sergio Marchione – globální businessman
Automobilová veřejnost ještě ani pořádně nezpracovala překvapení, že podivná figura ze světa financí patrně dokáže řídit automobilku a Marchionne překvapil podruhé, když si vyšlápl na kolos General Motors. Fiat byl s GM majetkově propojen, GM mělo 10% jeho akcií. Tato dohoda byla uzavřena v roce 2000 a smyslem bylo sdílet náklady na výrobu motorů a převodovek a společný nákup komponent. Součástí dohody byla povinnost GM odkoupit zbytek akcií Fiatu, pokud to Fiat navrhne. GM o tuto možnost rozhodně nemělo zájem, Fiat byl předlužený a ztrátový. Marchionne tedy GM navrhnul, že tento smluvní závazek anuluje – ale něco za to chtěl: 2 mld. USD. CEO GM, Rick Wagoner, to komentoval slovy, že se jedná o dobrou dohodu a celková akce se GM vyplatila, prý jen za rok 2014 spolupráce pro GM ušetřila 1mld. USD. Co taky jiného by měl říkat…. Buď jak buď, 2 mld. USD bylo přesně to, co Marchionne potřeboval pro oživení své firmy.
Opravdový majstrštyk Marchionneho na poli globálního obchodu ale přišel později, v roce 2009, kdy se americký koncern Chrysler dostal do režimu ochrany před věřiteli a objevila se možnost do něj majetkově vstoupit. Koupil 20% akcií a postupně v dalších letech získal 100% kontrolu nad firmou – akcie vykoupil od kanadské vlády, odborových svazů atd. Tímto krokem si otevřel americký trh a získal značky Dodge, Jeep a Chrysler.
Fiat za koncern Chrysler nakonec zaplatil dohromady 4,9mld. USD + má ještě závazky na důchodové platby v hodnotě 5,5mld. USD. Už v roce 2011 měl Chrysler zisk 0,7mld. USD a v následujících letec se severoamerický trh stal hlavním tahounem ziskovosti celé skupiny (podíl na zisku před odečtením úroků a daní v letech 2012-2014 byl vždy vyšší než 50%, zatímco evropský trh v téže době kontinuálně prodělával). Pokud ještě vezmeme v úvahu, že americké značky nejenže Fiatu generují zisk v severní Americe, ale že díky Jeepu vydělávají peníze i v Evropě a jinde, je evidentní, že celá akvizice Chrysleru se Fiatu „zaplatila“ v řádu několika let a jedná se pro Fiat o zcela unikátní akci. Od začátku až do konce byl Marchionne hlavním impresáriem.
Celý proces byl završen vytvořením skupiny FCA (Fiach-Chrysler Automobiles) a emisí jejích akcií na burzu v New Yorku v roce 2014. Emisní kurz byl 9USD, na začátku letošního roku byl 25 USD a těsně před Marchionneho smrtí přes 20USD za akcii. Dnes je to kolem 17USD. Navíc pokud jste akcie FCA měli v době, kdy se ze skupiny odlučovalo Ferrari, dostali jste úměrně počtu akcií FCA taky několik nově emitovaných akcií Ferrari, které se z emisního kurzu 52 USD/akcie nyní pohybují kolem 125USD za kus.
Suma sumárum udělal Marchionne z Fiatu, který prodával drtivou většinu své produkce v Evropě a zbytek v Brazílii, globálního hráče, který prodává své vozy na všech kontinentech. Jedná se o sedmou největší automobilku světa. Zbavení se závislosti na evropském trhu je pro FCA samozřejmě obrovskou strategickou výhrou. K celé této akci je také potřeba dodat, že jejímu smyslu zpočátku vůbec nikdo nevěřil a že do Chrysleru mohl majetkově vstoupit kterýkoliv jiný výrobce automobilů. Jen Marchionne měl ale dost odvahy.
Sergio Marchionne – Brand manager
Marchionneho úspěchy při řízení firmy popírá málokdo. Při diskusi o osudu jednotlivých značek je už ovšem situace jiná – někdo jeho kroky chápe a respektuje, pro někoho je hrobařem Lancie, Fiatu, Chrysleru atd. Podrobná analýza by byla na desítky stránek a bez znalosti ziskovosti jednotlivých modelů by stejně nedávala smysl. Zkusím alespoň shrnout základní fakta a okomentovat je.
Fiat – mega-úspěchem bylo Grande Punto (2005) a Fiat 500 (2007). Také řada derivátů „500“ (500X a 500L) je úspěšná. Bravo a zejména Croma se hity opravdu nestaly. Citelně chybí nástupce Punta a nové Tipo, ačkoliv se prodává velmi slušně, je terčem kritiky pro malou ziskovost. Fiat tedy přešlapuje na místě a neví se, kam půjde dál. Potenciál stále má, ale bez investic to samozřejmě nepůjde. V Brazílii ztrácí tržní podíl i přes pravidelné obměny portfolia. Divize Fiat Professional (užitkové vozy) má portfolio komplexní a prodeje slušné. Návrat Fiatu na trh USA se po slibném startu modelu 500 změnil ve frašku, měsíční prodeje se začínají počítat na stovky kusů….
Alfa Romeo – po letech utrpení, odkládání a slibů má Alfa atraktivní portfolio 4C/Giulia/Stelvio. Bonbónkem je tým F1 Sauber jezdící s brandingem Alfy. Čekání se vyplatilo, pro alfitsy je to skoro zázrak.
Lancia – věčná otázka: musela skončit nebo nemusela? Zkuste se nad tím zamyslet v souvislostech – německý trh uživí 3 prémiové německé značky + Porsche které je ještě nad nimi. Francouzi žádnou prémiovou značku nemají (DS nepočítám, to je marginální), Jaguar a Volvo si pomohli až změnou vlastníka, který do nich nalil kapitál a ani tak jejich evropské prodeje německou prémii nemusí příliš vzrušovat. Bylo by reálné od italského trhu čekat, že uživí 2 prémiové značky (Alfu a Lancii) a Maserati? Trh je mnohem menší než německý, kupní síla také a zatímco Němec si italskou prémiovku koupí zcela výjimečně (v Německu ve 2017 prodala Alfa podstatně míň aut než ve Francii a jen o něco málo více než ve Španělsku), Ital si německou prémii dopřeje velmi rád a bez rozpaků. Musela být udělána volba, jestli přežije Alfa nebo Lancia a rozsudek smrti logicky padnul na Lancii, která byla vždy ještě více závislá na italském trhu než Alfa a v cizině byly její prodeje marginální. Těžko si představit že by se dnes kromě Giulie vyráběl ještě sedan na stejném základě s logem Lancie – prodejní objemy jsou prostě příliš malé na to, aby se dělily mezi dvě značky, navíc si můžeme být jistí obrovskou kanibalizací takových produktů. Nabízí se samozřejmě ještě možnost dělat Lancii jako „lepší Fiat“ po vzoru Delty z roku 2008, která přes všechny úsměšky byla velmi dobrým, byť dost předraženým autem. Jenže portfolio Fiatu se od té doby změnilo a už není možnost předělat Fiat Idea na Musu a Bravo na Deltu. Vidět jak v Turecku přeznačkovávají Fiat Tipo na Lancii nebo jak na „pětistovkový“ design 500L a 500X někdo roubuje masku Lancie asi nechce opravdu nikdo. Konce Lancie byl tedy dle mého nevyhnutelný, i když fandovi italských vozů po ní vždy bude smutno…. Pokud by Fiat investoval do Alfy a Lancie namísto akvizice Chrysleru, je téměř jisté, že by zkrachoval a dnes by již byl pod novým vlastníkem.
Maserati – dostalo omlazovací kůru ještě dříve než Alfa Romeo. Při Marchionneho příchodu se prodávalo kolem 5tis. kusů ročně, v roce 2017 to bylo 10x tolik.
Ferrari – ikona italského automobilového průmyslu, svoji jedinečnou pozici v posledních 15 letech ještě posílilo. Marchionne vždycky nechával Ferrari hodně autonomie a nějak viditelně zasáhl až v druhé polovině roku 2014, kdy nahradil dosavadního ředitele Montezemola, který maranellskou automobilku úspěšně vedl od roku 1991. Hodně se tehdy mluvilo o neúspěších v F1 (poslední titul v jezdcích je z roku 2007, v poháru konstruktérů z roku 2008), zlé jazyky tvrdily, že Marchionne si svým nacpáním do funkce ředitele prostě posiluje své ego. Faktem je, že v sezóně 2013 vyhrálo Ferrari dva závody, ve 2014 dokonce žádný. Od nástupu Marchionneho do pozice ředitele se výsledky zlepšují a v této sezóně má Ferrari po mnoha letech poprvé monopost, který je patrně nejlepší z celého startovního pole a bojuje o titul. Obchodně se Ferrari nebývale daří a rozhodně se nedá říci, že by Marchionne na pozici ředitele cokoliv zkazil.
Jeep a RAM – povídání o značkách jež Marchionne „vyženil“ s koncernem Chrysler začněme u dvou úspěšných. Jeep byl pro FCA vždy prioritou, má kompletně omlazené a rozšířené produktové portfolio a je ukázkovým příkladem expanze značky při zachování její identity. V roce 2010 se celosvětově prodalo cca 350 tisíc Jeepů, v roce 2017 to bylo už 1,4 milionu vozů a FCA by rádo prodeje do roku 2022 zdvojnásobilo. Kromě obchodního úspěchu je potřeba FCA a Marchionnemu přičíst k dobru, že v rámci možností zachovává identitu značky, každý model v portfoliu má variantu „Trail-hawk“, která je vyladěná pro použití v náročných podmínkách a uspokojí tedy i ty zákazníky, kteří od svého Jeepu očekávají ukázkovou průchodnost terénem. Ani obyčejné verze se v terénu neztratí a zároveň jsou to plně použitelná silniční auta. Nedávno představená nová generace ikonického Wrangleru je velmi povedená a v testech pozitivně hodnocená. Je kvalitnější a efektivnější než předchůdce, zároveň zachovávající vzhled i jízdní charakteristiky, které fandové Wrangleru tak oceňují.
Dobrý analytický článek o Jeepu a FCA najdete například tady: https://fiatgroupworld.com/2018/06/18/will-jeep-be-able-to-double-its-sales-by-2022/
„Užitková“ značka RAM se specializuje na stále populární pick-upy. FCA tuto linii nijak nenarušilo, naopak postupným vylepšováním stávajících modelů a také novým RAM1500 z nedávné doby prodejní potenciál značky ještě navýšilo. Prodeji pomohly i naftové šestiválce z Fiat Powertrain. Pod značkou RAM se také prodávají upravené Fiaty Doblo a Ducato.
Chrysler a Dodge – pro rozvoj těchto dvou značek nebyly prostředky ani vůle. Chrysler dnes přežívá s doslova pravěkým modelem 300 a nástupcem Voyageru nesoucím jméno Pacifica. Jinak nenabízí vůbec nic. Dodge má portfolio širší, nicméně všechny nabízené vozy mají svůj původ v dobách před spojením s Fiatem. Dostávají sice pravidelné facelifty a vylepšení, na nové modely se ale stále čeká. S nadsázkou se dá říci, že Chrysler jde cestou Lancie a Dodge cestou Fiatu, tak snad to nebude tak zlé.
Dovolil bych si nicméně polemizovat s tvrzením že FCA neumí pro Dodge a Chrysler nadesignovat nové vhodné vozy, které by prodeje zase poslaly směrem nahoru. Chrysler dostal do portfolia nový sedan „200“ v roce 2014 a jeho prodeje nebyly vůbec špatné. V roce 2015 se jej prodalo v USA cca 180.000ks, což sice bylo méně než u konkurenčních modelů, ale rozhodně to bylo číslo, na němž šlo stavět. Marchionne ovšem o to auto prostě nestál. Chtěl produkční kapacity použít pro jiné modely, na kterých byla vyšší marže. Je to trochu podobný přístup jaký hodlal uplatnit u modelu Tipo – nestál prostě o objemy, chtěl zejména vydělávat peníze. Podobný osud měl i menší sedan Dodge Dart na bázi Alfy Giulietta, ten byl objektivně horší v porovnání s konkurencí než Chrysler 200. Ale i ten se neprodával tak špatně, ale marže byly nízké (prodeje byly dotovány výraznými slevami) a tak také skončil.
Suma sumárum byl stejně jako v Evropě Marchionneho přístup k jednotlivým značkám rozporuplný – bezesporu šla raketově nahoru kvalita interiérů všech vozů bývalého koncernu Chrysler, ale zastarávání modelového portfolia je evidentní. I tak je ale americká divize FCA je suverénně nejziskovější z celého koncernu.
Sergio Marchionne – velký showman
O osobnosti Marchionneho by toho jeho přátelé a kolegové mohli napsat jistě mnoho. Jeho černý svetr se stal legendou, troufnu si říci, že ho nenosil z nějakého pozérství, ale prostě proto, že mu to vyhovovalo. Nejvíce rozruchu ale vyvolával vždycky tím, co říkal. Mnohokrát mířil mimo, zejména jeho vzletné plány byly často zcela mimo realitu. Občas velmi netakticky pomlouval i vlastní produkty, například zmíněný Chrysler 200, Alfu 159 a jiné. Myslím, že tím nemohl dosáhnout ničeho pozitivního. Na druhou stranu vždy skvěle odhadoval trendy v branži, zejména nutnost koncentrace celé branže do několika velkých koncernů. Dalším jeho velkým tématem byly elektromobily, které sveřepě označoval za nesmysl a programově je odmítal. Výsledky Tesly z poslední doby a dramatické propady prodejů elektromobilů na kterémkoliv trhu, kde přijdou o dotace, mu myslím dávají zapravdu. Stejně jako rozplývající se iluze, že současné elektromobily jsou výrazně ekologičtější než konvenční auta. I Marchionneho konkurenti jej vždy respektovali a uznávali, že ve spoustě témat jsou jeho názory velmi neotřelé a vizionářské.
Závěr
Celkově je FCA po Marchionneho odchodu v zásadně lepším stavu, než když do Fiat Auto přišel. To samozřejmě neznamená, že nové vedení firmy nebude muset řešit spoustu neodkladných úkolů…. Zde jsou některé z nich:
1) Co bude dál s Fiatem? Přijde nástupce Punta? Kdy přijde nová platforma pro F500 a Pandu?
2) Jak zvýšit prodeje Alfy? Ani v EU ani v USA se neblíží původním plánům.
3) Jak využít nákladně vyvinutou platformu Alfy Giulia u jiných značek? Hliníkový motor 2.0T už se alespoň dostává do Jeepů, co dál?
4) Prodeje Maserati za první pololetí meziročně poklesly o více než 30%. Levante mělo být klíčovým modelem, ale vůbec se to nedaří. A to je na začátku produktového cyklu! Zde je opravdu na místě bít na poplach.
5) Kdy přijdou nové modely pro Dodge a Chrysler a co s Fiatem v USA?
6) Přehodnotí Ferrari Marchionneho plány na SUV? (doufejme)
Výzev před FCA stojí opravdu mnoho, ale firma je na ně slušně připravena, není tažena k zemi dluhy a vydělává. Nezbývá než Marchionneho nástupcům popřát hodně štěstí a Sergiovi ještě jednou poděkovat za obrovský kus práce, který pro automobilku vykonal. Grazie, signore….
22 Responses to Marchionne – výsledovka
[1]
8. 8. 2018 v 20:45Arese
Opravdu skvělý příspěvek, díky za něj!
[2]
9. 8. 2018 v 07:56Kubas_AR
není zač 🙂 Marchionne si určitě detailní pozornost zaslouží…. beru to tak že až ho někde zas budou pomlouvat tak prostě stačí místo složité argumentace dát odkaz na tenhle blog a člověk si ušetří práci…. ty finanční čísla kterých dosáhl jdou zpochybnit opravdu velmi těžko….
[3]
9. 8. 2018 v 11:02Emel
V roce 2004 dodal Fiat Auto na trh cca 1,7 mio vozů. V roce 2017 dodalo FCA vozů 4,75 mio. Je potřeba v tomto ohledu k Marchionneho práci něco ještě dodávat?
Ano, je, protože tohle je jen kousek pravdy. Ono by to skoro vypadalo, že ztrojnásobil prodeje, on ale jen převzal další značky pod křídla koncernu. Když se podíváme třeba na Fiat v Evropě, tak je to 2004 = 903t a 2017 = 770t -15% http://carsalesbase.com/european-car-sales-data/fiat/. Alfa Romeo 2004 = 158t a 2017 = 87t -45% http://carsalesbase.com/european-car-sales-data/alfa-romeo/ .
[4]
9. 8. 2018 v 19:45Arese
Celý problém je v tom, že Alfa i Fiat v posledních letech představovaly mnohem méně nových modelů, než je potřeba. Klasickým příkladem katastrofální modelové politiky je třeba přehnaně dlouhý modelový cyklus Punta, které přesto nemá připraveného nástupce (a pokud ano, tak pozdě, protože už měl být dávno ve výrobě)!!!
[5]
10. 8. 2018 v 09:31Barrichello
Tak trochu reality – Fiat si udělal dojnou krávu z USA- neprve podojil o mld GM a pak zadarmo dostal Chrysler, když jen počkal až přejde krize a pak splácel dluhy kanadské a americké vládě z provozního zisku Chrysler Group.
V Evropě zabil Dodge a Chrysler a využil svojí dealerskou sít pro zvýšení prodejů Jeepu.
Investice 0, takže fiktivní papírový zisk, který ale kdyby Fiat investoval do vývoje tolik co jiní by byl celou dobu ve ztrátě.
Takže jen papírové hrátky pro akcionáře, co vidí krátkodobý zisk, přičemž už dnes je jasné, že FCA má obrovské problémy.
Fiaty v USA sou MEGA, spíš GIGAPROPADAK, Maserati nefunguje nikde na světě a prodeje sou tristní, Dodge a Chrysler nemaj co prodávat a maj pokles na trhu cca 30-45% oproti 90 létům kdy byly nejsilnější, začíná upadat i RAM.
Všechno to drží Ferrari, Fiat užitkáče, Jeep a zemědělská technika.
[6]
10. 8. 2018 v 15:11Kubas_AR
GM nikdo nenutil podepsat pro ně nevýhodnou smlouvu, jejich problém. Taková korporace si to má pohlídat….. jejich problém….. hezky je Sergio podojil, jen co je pravda 🙂
Fiat Auto byl pod Marchionnem v zisku od roku 2005, Chrysler pro ně byla trefa, ale není to tak, že by byli v mínusu a Chrysler byla jejich jediná šance na záchranu…..
Že to „drží Ferrari“ není pravda, v tabulce nahoře jsou od roku 2013 očištěno od výsledků Ferrari a pořád je FCA v zisku….
No a pak už tam máš jen samé kdyby a spekulace…. jasně že Fiat Chrysler dojí, proto do toho taky šel, to je princip každé investice že chci aby se mi prachy vrátily, ne? Marchionne prostě udělal maximum možného pro svoji firmu, to je taky úkol manažera, že….
[7]
12. 8. 2018 v 09:56Joab
Paradni prispevek, diky.
Barrichello, opet se ptam, co je na tom zisku fiktivniho? Jako je mi jasny ze jen trolis, protoze mas tady od Kubase jasny cislama podporeny overeny argumenty, a hemzas cosi o mega a giga.. no ale zeptat se stejne musim:)
[8]
12. 8. 2018 v 11:53RADEK1
Takže fiat zlikvidoval Chrysler a sám se v podstatě nikam neposunul. Finance z Chrysleru skončili bůh ví kde? Pane účetní… Že?! Za to budeme na toho patlala dlouho vzpomínat! Bohužel co je jeden jedinec schopný zkur..t za jeden život, ani několik následujících generací nenapraví.
Jak se říká o mrtvých jen dobře…
[9]
12. 8. 2018 v 12:12Kubas_AR
Radku, peníze z Chrysleru zkončily v Jeepu, Ramu, Alfě, Maserati a jinde…. taky u věřitelů FCA, kterým Marchionne splácel úspěšně dluhy…. Že značka Chrysler je obětní beránek je pravda, ovšem bez Fiatu taky mohla skončit už v roce 2011 a hotovo….
Říct o někom kdo zdesetinásobil hodnotu svěřené firmy že „zku*vil co se dalo“ je hodně silné espresso…. sežeň si někoho kdo má třeba aspoň obchodní akademii ať ti tu tabulku s finančními daty nějak jednoduše vysvětlí…..
[10]
12. 8. 2018 v 14:34RADEK1
Kubo, nenapsal jsem že zkur..l co se dalo.Tabulka je mě celkem u zadele. S čísly se dá velmi dobře pracovat (sám se tím živím) A jak se říká papír snese všechno. Můj názor je čistě subjektivní.. Když dnes přijdeš do showroomu Fiatu či Alfy je to bída k Lancci už ani nemůžeš. Prostě pro mne je to tak jak to vidím. Za posledních 15 až 2o let šly značky spadající pod křídla Fiatu (prodávané v Evropě) ke dnu. Sám jednoho Fiata vlastním a když přijedu na servis a vidím nepořádek, jaký mají má stole technici, uspinene montérky mechaniků a bordel na pracovišti – Itálie
Nemohlo to dopadnout jinak. Prostě žádné velké zásluhy v mých očích tenhle pán nemá.
Nemyslím to ve zlém, je to jen můj názor získaný pozorováním koncového zákazníka.
[11]
12. 8. 2018 v 16:32Kubas_AR
no bohužel manažer je spíš hodnocen podle těch tabulek s čísly než podle názoru zákazníků…. tak to je, vlastníci chtějí zisky…. (jasně že spokojený zákazník a zisky spolu souvisejí a jedno bez druhého nelze….)
každopádně u Alfy to určitě bída není, má podle mě nejlepší auta možná od 70. let…. Je to sice jen sedan/SUV/sporťák, ale každé to auto je parádní…. Ještě by to chtělo nástupce Giulietty a nějaké kupé a myslím by nebyl problém….
Fiat/Lancia je samozřejmě jiná story, ale prostě těžko mohl Marchionne vyvíjet nové modely pro všechny značky co do FCA spadají…. Jasně že by bylo super kdyby do toho víc investovali, jak v Evropě, tak v Americe, ale kde na to měli vzít peníze? Když to dali do nákupu Chrysleru, holt nezbylo na nové auta pro Fiat….. akorát že ty miliardy z Chrysleru se vrátily rychle, kdyby šly do Fiatu a Lancie, možná by se nevrátily nikdy….
Souhlasím ale že tady má FCA deficit, ale díky Marchionnemu s tím může jeho nástupce něco dělat – startovní pozici má slušnou…..
[12]
13. 8. 2018 v 11:45Cuco
https://youtu.be/mn2QoBo8UEM?t=93
[13]
16. 8. 2018 v 12:24sorpresa
No… asi takto: všetko je krásne ako sa FCA dostalo z dlžôb. Jaaa, das ist gut, aber Heute !!! čo bude zajtra??? Lancia. čau bambina, Alfa… akože sa profiluje ako superpremia… OK, ale 100 tis. kusy na 1 model nedá to vieme všetci /myslím ročne/ FIAT – akože čo máme chlapci pripravené??? Super stará 500 – OK ide stále dobre, vďaka IT trhu, ale otázka času, kedy aj tá utrpí únavou, som náramne zvedavý čo potom, nemyslím že to dá na spôsob MINI. Panda?? Oj oj oj… všetci ju kupujú najmä v IT, bodaj by nie, keď Punto má skoro 2 dekády, že?… Ozaj Punto?? kde si – mhh, už v mlynčeku dejín,,, sa nečudujem s tým vekom, čo ešte máme Tipo? No rýchlo s ním preč, lebo na ňom málo zarábame, nevadí že sa dobre predáva, radšej nech málo zarábajú kórejci, že :-))) Apropó Korea??? stačí si pozrieť v akej lige je Korea, ako že oni si dovolia úplne kľudne celé portfólio a chuťovky ako Stinger, Veloster a N-ká a neviem čo všetko??? – Toť EU trh… do USA sa nevyznám, tam nekomentujem…
[14]
21. 8. 2018 v 09:30iudex
Pekné zhrnutie, palec hore za robotu čo si si dal.
Ja som ale tiež z toho tábora skeptikov, ktorí viac ako na účtovné štatistiky skupiny ako celku pozerá na reálne značky a ich predaje. A ako písal Emel, predaje kľúčových značiek dlhodobo klesajú: Fiat, Alfa, Lancia už ani nie je.
A hlavne kľúčová automobilka je na tom zle, Fiat nemá reálne plány do budúcnosti, príznačný (a alarmujúci) je najmä fakt, že Punto, kedysi nosný model značky, najpredávanejšie auto v segmente, končí po dlhodobom naťahovaní životnosti bez nástupcu. Fiat nielenže vycúval zo strednej triedy, ale fakticky už aj z plnohodnotnej nižšej (Tipo je viacmenej lowcost/lowend).
Všetko ťahajú miniautá Panda a 500, ale tam tiež je pomaly čas na nástupu a nič sa nechystá.
Skrátka trochu mi tie štatistiky pripomínajú tabuľku na Bebe keksoch dobré ráno, kde je uvedené, že ak bebe keksy zaleješ pohárom mlieka a pridáš ovocie, tak budeš mať xy % dennej dávky vápnika a vitamínov. Detto Fiat: ak k Fiatu pridáš Jeep a iné značky, tak máš nárast predaja i ziskov.
P.S. Teraz som mal čerstvú skúsenosť s typickým miešaným produktom FCA, na dovolenke týždeň jazdil s Jeepom Renegade, ktorý mal pod kapotou fiaťácky Multijet.
[15]
21. 8. 2018 v 16:22Kubas_AR
ono se to ale musí hodnotit komplexně, Marchionneho úkol nebylo zachraňovat jednotlivé značky, ale celou skupinu…. a to udělal…. klesly prodeje Fiatu, vzrostly prodeje Jeepu…. kde je vyšší marže se nemusíme bavit…. místo nového Punta dali prachy do nové platformy pro Alfu….. atd. atd… už jsem to psal výše že prostě nebylo reálné inovovat portfolio u všech značek, na to prostě nebyly zdroje….
jako souhlasím že to portfolio je děravé, je otázka jestli by někdo jiný na Marchionneho pozici dokázal něco víc…. třeba by nekoupil Chrysler a investoval to do svých značek a třeba by to fungovalo…. můžeme jen spekulovat….. můj názor ale je, že šance, že by jiná strategie byla pro skupinu Fiat lepší, je velmi malá, rozhodně pod 10%….
[16]
28. 8. 2018 v 09:25Sorpresa
Keby nie tej krásky Giulie tak som 100 perc. istý, že to mali radšej nechať nemcom… nejak necítim žeby Lambo pod ich krídlami trpelo, alebo o niečo prišlo, aj keď R8 mi veeeľmi vadí…Aj tej odobrali SW verziu… no dobre lebo Stelvio…ono aj to Stelvio myslím že kanibalizuje Levante. Včera som pozeral starší IT film, kde bolo niekoľko alfa romeo naraz a keď si predstavím, že vedeli v 80 rokoch vyrábať Alfu 6, Giuliettu, Alefettu, Alfasud, GTV, Spider, 75-ku a áno aj Arnu s Nissanom, tak súčasné portfólio je do revu…Lancia mala: Trevi, Prismu, A112, Betu, deltu… jajajaj
[17]
28. 8. 2018 v 16:50Kubas_AR
nevím, nostalgicky vzpomínat na dobu, kdy Alfa zkrachovala…. těžko chtít po současném vedení aby opakovalo ty samé chyby….
[18]
30. 8. 2018 v 11:16Barrichello
Pokud do ničeho neivestuješ nebo naprosté minimum a jen dojíš to co vymysleli a vyvinuli jiní, jde o fiktivní papírový účetní zisk.
protože kdyby měla FCA roční investice jako koncerny Daimler, VW, GM nebo Toyota, sou celou dobu ve ztrátě.
UZ TO KONECNE DOKAZES POCHOPIT???!!!
[19]
30. 8. 2018 v 11:22Barrichello
Kubas: co to zas plácáš prosímtě? Co dali do nákupu Chrysler Group? Dyt to všechno splatili z provozního zisku Chrysler Group, dyt je to nestálo 1 Euro!!!
Právě že to splácení z provozního zisku a investice do Alfy a Maserati zapříčinili, že ty značky sou těžce v zádeli a strašlivě zaostalé za konkurencí.
Protože ze svého do toho Fiat nedal NIC!!
[20]
1. 9. 2018 v 16:13Kubas_AR
tak hlavně se uklidni, ať si nepřivodíš nějaký zdravotní problém….. 😉
Fiat ten Chrysler koupil za nějaké peníze a ty peníze se mu pak vrátily ze zisků Chrysleru…. Fiat nejdříve peníze dal, pak si je vzal…. co ti na tom přijde divného, to je přece běžný princip investování…. Jasně, mohli více peněz investovat do nových modelů Chrysleru, ale holt se rozhodli jinak…. a měli na to svaté právo, protože ten Chysler je prostě jejich, no…. 🙂
[21]
4. 9. 2018 v 10:54Barrichello
oni krom Jeepu neivestovali do ničeho. Chrysler, Dodge i RAM nemají dnes skoro co nabídnout jak proti GM, tak proti evropské a asijské konkurenci. Vyjimkou sou špičkové verze typu Hellcat atd ale ty prodeje nedělaj. To je třešnička na dortu.
Stejně v zádeli už jen jen Ford, aspon co se týče osobáků…..
[22]
7. 9. 2018 v 12:12sorpresa
Už nech sú back https://www.autoblog.com/2018/04/06/chevy-updates-malibu-cruze-spark-647714/
Komentáře nejsou povoleny.