-
Víme kdo byl opravdu první
Tímto článkem se Vám pokusím připomenout slavná prvenství a inovativnost amerických automobilek. Byly to právě americké zančky, které zavedly do sériové výroby řadu vychytávek, vynálezů a vylepšení. Pojdme se na ně v tomto článku podívat blíže:
1) Synchronizovaná převodovka
Cadillac zavedl jako první na světě synchronizovanou převodovku „Synchro–Mesh Silent–Shift“ už v roce 1928. Po něm toto převzali všichni další a převodovky bez synchronů začaly pomaličku mizet.2) Automatická převodovka – fenomén století
S prvním prototypem přišli v roce 1904 bratři Sturtevanovci. Jejich vynález měl však řadu nedostatků a do výroby se nedostal. První automatickou převodovkou v sériové výrobě se v roce 1937 stala Automatic Safety Transmission od automobilky Oldsmobile.
V následujících letech prošel systém automatické převodovky více vývojovými stupni. V roce 1948 přišel Buick se systémem hydrodynamického měniče. Tento rok je považován za rok vzniku moderní automatické převodovky.3) Klimatizace – konec přehřátých interiérů
v roce 1939 začala značka Packard montovat do svých vozů první klimatizace. Byla to výbava na přání za příplatek 274 USD. Systém byl příliš složitý, zabral polovinu kufru a navíc nebyl příliš účinný.
První opravu funkční klimatizace v sériové voze tak byla až v roce 1953 chryslerova Airtemp ve voze Chrysler Imperial. Chrysler tak dokázal porazit konkurenci z GM a Fordu.4) Natáčecí světlomet a kotoučové brzdy na obou nápravách a bezpečnostní pásy
Toto všechno v roce 1948? Ne skutečně jsme se nezbláznili, toto všechno měl Tucker 1948 (Torpedo). Byl vyroben pouze v počtu 50 ks, díky antikampaním velké trojky, problémům s financováním a dlouhému uvedení na trh, vinou přílišné složitosti těchto technických fines, které za použití dostupných technologií bylo obtížné uvést do sériové výroby. Nicméně Tuckerovi se to podařilo. Tucker navíc chtěl použít i bezpečnostní pásy, jeho snaha ztroskotala, snad proto, že pásu chyběl k dokonalosti třetí úchytný bod. Ten si o deset let později nechalo patentovat Volvo, které se dodnes cítí být v této oblasti průkopníkem.5) Tempomat
V roce 1945 vynálezce a inženýr Ralph Teetor přichází se systémem který je názýván moderním tempomatem. Prvním vozem s Teetorovým systéme byl 1958 Imperial. Ten tento systém nazval Auto-Pilot.6) zlatá 50.léta – přichází elektrická výbava
Cadillac Eldorado Brougham – koncept z roku 1955 zaujal zákazníky natolik, že se začal v roce 1957 vyrábět – vybavený vzduchovým pérováním, klimatizací, automatickým nastavením zvolené polohy sedadla řidiče (sedadlo s pamětí) a jeho natáčením k usnadnění nastupování, samočinným otevíráním víka zavazadlového prostoru a čtyřmi dveřmi bez středových sloupků, dále pak rádia s dvěma reproduktory a automatickým vyhledáváním stanic, el. anténou, automatickým el. centrálním zamykání dveří, el. ovl. okny a el. hodinami a tempomatem.Jeden systém se stal pro Cadillac typickým — byla to nohou (pedálem) aplikovaná parkovací brzda, která se při zařazení rychlosti automaticky vypínala.
DeSoto zase překvapilo svým STW, které mělo elektricky ovládané sklo pátých dveří. V 50 letech!!!7) Turbo – těžké začátky
První turbem přeplňovaný motor v osobním autě v Oldsmobile Jetfire z roku 1961 vyžadoval od majitele auta pravidelné doplňování nádržky se směsí vody a metanolu, která byla vstřikována do sání. Protože na to ale málokterý vlastník jetfiru důsledně dbal, měly motory osazené turbem firmy Garrett časté problémy. Ty nakonec přiměly Oldsmobile, aby po dvou letech s turbem definitivně skoncoval.
Nicméně Oldsmobile Jetfire a Chevrolet Corvair byly prvními vozy s turbomotorem v sériové výrobě.8)První vyhřívané sedačky
jako první na světě měl v roce 1966 vyhřívané sedačky opět Cadillac
9) První airbag – GM leaderem inovací
V roce 1974 se objevily první airbagy ve vozech značek Cadillac a Oldsmobile.
10) Katalyzátor – opět prvenství pro GM
První katalyzátory byly montovány do vozů Cadillac již roku 1975. První sériový vůz vybavený částečným katalyzátorem se stal Cadillac Seville. Tento katalyzátor do určité míry snižoval obsah škodlivin ve výfukových plynech, ale první skutečný katalyzátor byl vynalezen týmem engelhardských vědců pod vedením Johna J. Mooneye a Carla D. Keitha v roce 1979. O rok později byl vylepšen a vznikl tzv. třícestný katalyzátor.
11) Palubní počítač – předběhl svou dobu
První palubní počítač v Cadillacu Seville v roce 1978, který uměl spočítat průměrnou spotřebu i dojezd auta do vyprázdnění nádrže sice nefungoval vždy spolehlivě, ale ve své době to bylo něco unikátního a za použití tehdejších technologií i neuvěřitelného. Příplatek 920 USD byl však pro zákazníky příliš velký a tak si jej pořídilo jen několik nadšenců.
12) Vypínání válců – neposlušná elektrika
První značkou, která použila u svých motorů systém vypínání válců byl v roce 1981 Cadilac. Jeho motor L62 (V8-6-4) při požadavku na maximální výkon pracoval na všech 8 válců, při mírné jízdě využíval již jen 6 válců a při ustálené rychlosti jen 4 válce. Díky tomuto systému se povedlo významně snížit spotřebu paliva.Bohužel tehdejší elektronika ještě nebyla na takové úrovni a tak systém často nefungoval, budto se válce nevypínaly anebo zůstaly zaseklé na 6ti či 4 válcích.13) Systém nočního vidění
Cadillac u modelu DeVille nabízel v roce 2000 jako příplatkovou výbavu „night vision” — systém nočního vidění, jaký je znám z vojenského prostředí. Díky infračevené kameře umístěné za mřižkou chladiče dokáže do vzdálenosti 720 metrů odhalit jakýkoliv zdroj tepla a jeho obraz přenést projekcí na sklo před řidiče. Systém tak s dostatečným předstihem dokáže odhalit například lesní zvěř, cyklistu, nebo chodce14) Automatická dálková světla
Už v roce 1952. Ne neděláme si srandu, tehdy to mělo název Autronic Eye a koncern General Motors ho montoval do Cadillaců a Oldsmobilů. A některé systémy uměly také rozsvěcovat světla ve tmě a zhasínat je při výjezdu na světlo.Princip fungování byl jednoduchý. Na palubní desce byl fotoresistor, který posílal různé elektrické napětí do zesilovače, připojeného k relé ovládání světlometů. Když viděl více světla z přijíždějícího vozu, vypnul dálková světla, resp. osvětlené podle množství okolního světla rozsvěcel nebo zhasínal. Koncerny Ford a Chrysler se připojily s vlastními, podobně fungujícími systémy ještě v 50. letech.
15) ABS
1971 – první vozidlo s ABS značky Imperial(Chrysler) s počítačem řízeným protiblokovacím systémem na všech 4 kolech.O dalších prvenstvích si řekneme příště.
USA 2012 – kompletní tabulka 265 nejprodávanějších modelů Český trh 2012: Prodej amerických aut v ČR
15 Responses to Víme kdo byl opravdu první
[1]
9. 1. 2013 v 10:18Mig_35
nene tak to nebylo. Všechny tyto vynálezy byly vynalezeny minimálně o 50 let dříve v carském Rusku. Jen to západní propaganda usilovně popírá.
Mimochodem např. měděný drát vynalezli také rusové. Griška s Miškou se přetahovali o kopjejku:-)
[2]
9. 1. 2013 v 10:18MarTin1
Je to tak, jenže marketingová oddělení Evropských automobilek to neradi slyší :-)) Myslím, že si tu zadělal u nějakých skupin uživatelů na flame :-))
[3]
9. 1. 2013 v 10:41Barrichello
Jo to víme. A první tank byl parní, Bulinův.
Je vidět súdruh že ste uvedomelý, a čítal jste aj pokrokovů sovětsků literaturu a to knihu o Sovětských vynálezcích a objevitelích
[4]
9. 1. 2013 v 10:45Barrichello
Jo marketingová odd. EU automobilek tvrdí že to vymyslely ony, ale v lepším případě to pouze o pár let později,kdy už byly obecně k mání pokrokovější technologie vylepšily, v horším případě to okopčily i s chlupama :o)))
[5]
10. 1. 2013 v 08:21Natalie
I blog frequently and I truly appreciate your content. The article has truly peaked my interest. I am going to book mark your website and keep checking for new information about once per week. I subscribed to your Feed as well.
[6]
10. 1. 2013 v 09:414bytelnýkola
to jsou mi věci, moc příjemné počteníčko, vona ta amerika není pro každýho
[7]
10. 1. 2013 v 21:25Marvolo
Pekny clanok, len mi nesedi hlaska: „Díky infračevené kameře umístěné za mřižkou chladiče dokáže do vzdálenosti 720 metrů odhalit jakýkoliv zdroj tepla “
to by uz bola termovizia. Inac celkom dobre citanie
[8]
12. 1. 2013 v 06:06Lonestarstate
Cadillac DeVille 2000 měl ještě minimálně jedno prvenství (kromě nočního vidění a head-up displeje). A to, že se jednalo o první sériově vyráběný automobil, který měl všechny zadní světlomety kompletně složené pouze z LED.
[9]
12. 1. 2013 v 12:51Lenovo
super clanok, niektore veci som vedel, ale vacsina ma prekvapila. Na druhu stranu je to pochopitelne, koniec koncov US je Mekka automobilizmu
[10]
13. 1. 2013 v 00:18milujemauta
palec hore, pekný článok
[11]
13. 1. 2013 v 20:23Emel
Je to sice kapka v moři, ale jinak nic proti tomu si připomenout slávu amerických značek. Škoda, že se na rty dere slovo „zašlou“…
[12]
14. 1. 2013 v 09:42Barrichello
No já myslím že ta sláva se dost obnovuje…
[13]
15. 1. 2013 v 01:23Pekelná Micinka
Tak o ten Olds Jetfire se mi líbí, tedy ročník 62.
[14]
16. 1. 2013 v 13:34Barrichello
jjj, zajímavý auto, ale narozdíl od Corvairu sem ho naživo nikdy neviděl.
[15]
30. 1. 2013 v 06:12Sleeper
No, s automobilem jako takovým (ať už bereme jako první Cugnotovu tříkolku, nebo tu Benzovu) měli zase Američané pár let zpoždění. Jinak dobrý přehled, jen poznámečka: Tuckerů bylo 51.
Komentáře nejsou povoleny.