-
Kam se poděla tlačítka?
V dnešním blogu se budeme věnovat automatickým převodovkám. Ale z úplně jiného úhlu pohledu než bývá běžné – oprostíme se debat, zda je lepší 6, 8 nebo 9 stupnů, který výrobce dělá sofistikovanější, rychlejí a odolnější převodovku a půjdeme se zamyslet nad způsobem ovládání automatu.
Když se řekne automat, každý si většinou představí klasický volič na podlaze(středovém tunelu) s písmenky P,R,N,D popř. i dalšími.
To je ale jen jedna z možností. Další možností je i dnes, především v USA používaný volič u volantu – páka, kterou se volí režimy podobně jako se u starších aut řadilo takto umístěnou pákou u volantu na klasické manuální skříni.
Třetí možnost představuje páka na palubní desce – např. Chrysler Town and country (Voyager). Toto řešení ale používají i další modely různých značek.
Další možností, které používají zejména německé vozy a která je fenoménem současnosti, i když mě osobně se vůbec nelíbí sou páčky podobné těm na ovládání tempomatu či stěračů, kterými jde také navolit požadovaný režim a zbytek už pak obstarávají většinou pádla pod volantem.
Tím sme zhruba vyčerpali možnosti ovládání automatu klasickým voličem, tedy pákou – at už v takové či jiné podobě.Další způsob ovládání je kolečko, at už výsuvné nebo natrvalo čnějící nad povrch, nicméně otočné kolečko, kterým se opět navolí režimy P, R, N, D popř. sportovní režim a další.
Známé např. z vozů Jaguar ale i třeba pickupů RAM současné generace a dalších.A zbývá možnost ovládání, která se už dnes skoro nepožívá, tedy nepoužívá v osobních vozech – tlačítkové ovládání.
Milovníci veteránů ho znají z amerických križníků 50-60. let, ale také z opačné strany baridkády, z luxusních sovětských limuzín GAZ M-13 Čajka a vozů ZIL, které se samozřejmě inspirovaly u svých amerických vzorů.Našli bychom ale i další značky, asi posledních zástupcem používajícím tento způsob ovládání automatu byl Aston Martin (např. model DB 9).
Jinak se tento způsob obládání používá hodně u městských autobusů a zemedělských strojů popř. i některých nákladních vozů s automatickou převodovkou.Moje úvaha vede nad tím, proč výrobci od tohoto způsobu ustoupili, když v užitkových vozech/busech funguje spolehlivě, je velice praktický a pokud se zvolí vkusně provedená tlačítka a správně umístění, je to i velmi estetické a praktické. Nezabírá místo na středovém tunelu, na palubní desce, nemáte zbytečnou páčku navíc.
Talčítka se zřetelným popisem režimu, podsvícená a s kontrolkou co je aktuálně zařazeno navíc velmi přehledná, prakticky se nejde splést a omylem zvolit nechtěný režim.
Jde tedy jen o nezvyk, větší složitost či zvýšené náklady při výrobě nebo je neochota výrobců volit tento způsob ovládání někde jinde?Pro mě osobně má tlačítkově ovládaná převodovka to největší kouzlo a je to věc, která mi v současných vozech chybí.
Corvette v ČR již v prosinci Lada Granta zná českou cenu
41 Responses to Kam se poděla tlačítka?
[1]
4. 10. 2013 v 15:53webpaja
Nechceš i páky místo volantu? Co kromě Startreku koukat ještě i na něco jinýho? 🙂
[2]
4. 10. 2013 v 20:34Barrichello
Startrek sem v životě neviděl….to není můj šálek čaje…
zato tys asi neviděl nikdy veterány z 50-60. let a ten zmíněný Aston.
Tlačítka sou podle mě nejlepší způsoby volby řežimů u automatický převodovky a hodně mi právě v nových autech chybí. Na tlačítka nikdy žádná páka mít nebude…..ale třeba máš jiný názor.
[3]
5. 10. 2013 v 08:17webpaja
Ty jsi fakt mimoň, nevyzkoušel, ale mudruješ… 🙂
[4]
5. 10. 2013 v 15:37Barrichello
Co sem jako nevyzkousel?
Paky jako volic automatu?
Asi jenom v 7mi ruznych autech no….ani jedno z tech reseni na tlacitka nema.
[5]
5. 10. 2013 v 19:44webpaja
Jestli jsi jezdil Karosou, tak možná i tlačítka a už je tu vynášíš do nebes…čím víc blogů, tím míň…ale však ty víš.
[6]
5. 10. 2013 v 21:02Mr.Murphy
…. je to fakt tristní…. kdyby si dal aspoň práci a dal do toho blogu nějaké fotky těch jednotlivých řešení řazení…. no jo, no….
[7]
6. 10. 2013 v 11:54Barrichello
Muze mi nekdo z vas vecne argumentovat v cem sou tlacitka horsi nebo podle vas spatna? Prijdu, odemknu nasednu zmacknu tlacitko D, odbrzdim a jedu. Nic neprekazi na stredovym tunelu a nemam dalsi de*ilni packu pod volantem….
Fotky rad nahraju
[8]
6. 10. 2013 v 11:59Barrichello
Jinak diky kamaradum sem samozrejme sedel v us veteranech s tlacitkove ovladanou prevodovkou a sedel sem i v Cajce….ale o tom zas nekdy priste….
[9]
6. 10. 2013 v 13:10Fides
Barrichello souhlasím s Mr.Murphy, že článku by slušely aspoň nějaké fotky. Ne každý je odborník na auta – převodovky jako ty.
[10]
6. 10. 2013 v 15:04webpaja
Jak píšu, startrek, kdyby to bylo tak bezvadný je to všude. K autu prostě patří páka a basta. Tohle je taková úchylárna jako chtít místo volantu řidítka… Nezlob se na mě, ale pouvažuj nad tím než napíšeš něco a radši napiš kvalitně, i když rozporuplně, nebo se na to radši vykašli…
Nazdar knoflík 😉
[11]
6. 10. 2013 v 18:20Joab
Hele a v cem presne ti ta paka prekazi? To hrajete se zenou vedle pexeso, nebo tam chces mit bar, nebo? Pro me je paka proste logicka, rychla, prirozena. Napr. pri parkovani. Nehlede na to, ze rad jezdim na neutral, se sluzebnim automatem. Takze potlacim paku dopredu.. a je to. Tlacitka si pri tom tezko predstavuju. Mimochodem, ano, uz se mi podarilo (na jinym aute) potlacit paku o dva dopredu. Na „R“:) No co, nemenil bych.
[12]
6. 10. 2013 v 19:44Barrichello
Na neutral, s automatem….doufám že s HDM automatem….OMG
Pak se nemaj ty převodovky kazit, to ti nikdo neřekl že automatu za za jízdy Neutrál NIKDY – za žádné okolnosti neřadí??????
Ted je tam když si vyskočíš z auto pro noviny při nastartovaným motoru nebo když padnou šranky….dáš N a zatáhneš ručku
Jestli chceš zajízdy řadit N, zůstan u fofrklacku…
[13]
6. 10. 2013 v 19:49Barrichello
Nic rychlejšího než tlačítka neexistuje, než zatlačíš páku z P do D nebo manuálního režimu, máš to tlačítko 3x zmáčknutý :o))
Argumenty o startreku at si webpaja strčí laskavě za klobouk. Tady tu můžu tvrdit že já nevím Nisan Juke vypadá jako ze startreku.
Já chtěl kontruktivní odpověd v čem je lepšípáka a v čem horší tlačítko. Zatím tu od NIKOHO nic takového nezaznělo,krom nesmyslu o řazení N za jízdy, z čehož mi naskočila akorát husí kůže…
[14]
6. 10. 2013 v 19:51Barrichello
Fotky nahrány….můžete se kochat a přemýšlet
[15]
6. 10. 2013 v 20:37Joab
Barrichello: S pětistupňovym tiptronicem. Je mi úplně jedno, jestli se kurví, nebo ne.. je to služebák a já jsem na to prostě zvyklej, tak to dělám. Až mě nějaká cizí mocnost bude nutit pořizovat si vlastní auto, automat to rozhodně nebude. Mimochodem, mám s tim takhle najeto nějakejch 70 a s převodovkou neni jedinej problém..
Jo a neodpověděls.
[16]
6. 10. 2013 v 21:12Emel
Že by nějaké spiknutí?
Na podobný typ otázek existují v zásadě dvě typické odpovědi – a) zákazníci to nechtějí nebo b) je to výrobně náročné / drahé. Osobně tipuju první možnost. Ergonomie páky je v tom, že lze řadit zpátečku poslepu a u toho nespustit oči ze silnice, na to tlačítko se nevyhnutelně budeš muset podívat.
[17]
6. 10. 2013 v 21:35Barrichello
Na copotřebješ mít oči na silnici,když v momentu kdy řadíš R musí auto stejně stát a ty mít nohu na brzdě? R se vžádným případě nesmí řadit u vozidla které je v pohybu!!!
A překouknutí silnice/tlačítko trvá 3s….
[18]
6. 10. 2013 v 21:35Barrichello
Joab: hodně štěstí tomu kdo po tobě nasaje ten olítanej služebák…. :o))
[19]
6. 10. 2013 v 22:09Mr.Murphy
no, tak řadit neutrál u automatu mi přijde poměrně dementní…. nevím jak to ovlivňuje životnost převodovky, ale proboha automat tam mám snad od toho, abych na ten klacek nemusel šahat, ne? 🙂
To je zas z nějakého receptáře pro šetřivé řidiče nebo tak něco, ne?
Jinak souhlasím s Emelem – výrobci patrně mají nějaký důvod, proč to dělají 😉 A nebo že by to byla lobby novinářů placených Němcama, kteří z nějakého záhadného důvodu toto řešení tak dlouho kritizovali, až se přestalo dělat? 😉
No nic…. tohle mě osobně nechává dokonale chladným….
Pro klasické auto bych volil klasicou páku, pro MPV páku takovou, jak to má třeba ta zmíněná Lancia 🙂
[20]
6. 10. 2013 v 22:09Mr.Murphy
jo a dík za fotky…. takhle ten blog má aspoň smysl….
[21]
7. 10. 2013 v 04:12webpaja
(20) blog jo, jeho dětinskej majitel smysl nemá…a proč nééé tlačítkááá? Řekněte próóóč? Nemá smysl se s ním zabejvat i přes Emelovu snahu.
[22]
7. 10. 2013 v 08:33Barrichello
1) Jak může zákazník nechtít něco co nikdo nedělá – až na vyjimky několik desítek let
2) O složitosti výrobního procesu sem ochoten se pobavit, ale přijde mi divné, že když to není složité pro autobus, nákladáky a zemědělskou techniku, bylo by to složité pro osbáky
[23]
7. 10. 2013 v 08:50Emel
Barichello: ano, překouknutí třeba trvá 3s… a není lepší, když je můžeš ušetřit? Nestává se ti, že couváš z parkovacího místa do relativně frekventované silnice nebo naopak?
[24]
7. 10. 2013 v 09:33Joab
Barrichello: No a co se tam teda kurví, na tý převodovce? Třeba se poučim:)
[25]
7. 10. 2013 v 10:02Barrichello
Emel: jo to se stává….ale když couvám ven, R si tam zařadím čímkoliv když auto stojí, stejně musím mít jasno, zda tam můžu vjet….když vyjedu musím zastavit, nohu na brzdě, a ted jestli stratím 2-3s překounknutím, z čehož sekundu ušetřím tím, že nemusím přesunut páku R na D ale udělám cvak, tak ta 1-2 s už mě nezachrání…
A aurgument o vjezdu ze silnice někam mimo nechápu vůbec, pokud odbočuju popředu mam tam přece pořád D….Pokud zastavím a potřebuju couvnout tak opět stejně stojím na místě a pak až řadím….
A to se bavíme o lidech co už mají ovládání v maílku a šoupaj to tam po paměti, kdo má auto čerstvě nebo auta střídá, stejně na kulisu voliče nebo na budík se singalizací co je zařezno kouká, takže neušetří vůbec nic….
Spíš naopak – kouknout na volič, zakvrdlat a ujistit se že tam svítí D trvá daleko déle než zmáčknout jedno tlačítko…
Stopni si to – sedni si do auta co neznáš a at ti někdo stopne – juk na kulisu, zařadím D, super je tam a pak jak dlouho trvá zmáčknout nějaké tlačítko napalubce – juk, cvak…
Podle mě o 1-2s rychlejší, když si tu chceš hrát na sekundy…
[26]
7. 10. 2013 v 10:10Barrichello
Joab: vyřazení např. v 80ti na N dochází u HDM převodovky k poklesu tlaku ATF, při delší jízdě na N nebo častém vyřazování na delší trase dochází k posutpném přehřívání ATF a začínají se pálit lamely… no ty se postupně přípékají, připékají až to začně na jedotlivých stupních prokluzovat a huráá, převodovka na repasi.
A samozřejmě čím víc převodvka řadí sem tam, tím víc jí to škodí….a snižuje se její životnost. A pokud jde o úsporu paliva, moderní auta při jízdě např. z kopce bez plynu nestříkají do motoru žáídné nebo skoro žádné palivo, kdybys měl káru s PP co má okamžitou spotřebu, zjistíš že z kopce bez plynu to ukazuje spotřeba asi 0-2 litry dle typu auta…
[27]
7. 10. 2013 v 10:42Joab
No mně to právě ukazuje kolem osmi, bez plynu (šestiválcovej dieselovej Superb, 2008). A nemyslim při rozjíždění, při uvolnění brzdy:) Třeba je tam něco blbě, co já vim.
Jinak teda dík za vysvětlení, jdu se podivat, co je to ATF.
[28]
7. 10. 2013 v 11:03webpaja
Bariku, projeď si někdy auto s elektronickým voličem…přitáhneš k sobě a jedeš dopředu, klik dopředu a couváš…co na tom chceš vylepšovat, nedíváš se a jedeš. Elektronickej knoflík od sporáku v JLR (vyjma RRS a F-T, kde je stejně geniální systém jako u BMW, kterej jsem popsal výše) taky po pár kilometrech nemusíš vůbec sledovat. Tlačítka jsou nesmysl…
[29]
7. 10. 2013 v 12:49Barrichello
ATF je Automatic Transmission Fluid, tedy nápln té převodovky. Někdo říká olej, ale to není přesné označení, neb s motorovým oeljem to nemá mnoho….společnýho.
8 litrů při jízdě z kopce bez plynu? To ti ukazuje voloviny teda, i na rovině je to moc, mě Jaguar ukazuje na rovině při 80-90ce spotřebu 8,6 a to je V8 4,2 kompresor!!!
[30]
7. 10. 2013 v 12:54Barrichello
Webpaja: jo klik sem, klik tam. Někdo má rád startrek, někdo klikání myší vid….
Všechny auta co maj automat maj elektronický volič….vid. A ještě jak dlouho. Ta moje otázka zněla byla ve smluslu proč už se 40 let nepoužívaj tlačítka…. přes 20-40ti lety žádnej elektronickej volič nebyl, normálně klasický lanka a musel si přehrkat v kulise od P po D popř. 3 nebo co si tam chtěl zařadit….
A to rozhodně rychlejší jak zmáčknou na palubce tlačítko D není….
Nehledě k tomu že se mi páčka na pravý straně nelíbí….
Budto tam musíš mít dvě páčky, nebo zas vopičárna jako u Mercedesu kdy se ovládaj stěrače levou páčkou, to mě děsně štvalo…
[31]
7. 10. 2013 v 13:22Emel
Proč elektronický volič před 20 lety nebyl? Pokud jsi schopen udělat tlačítka, pak jsi stejně dobře schopen udělat elektronický volič 😉 .
[32]
7. 10. 2013 v 13:30Barrichello
Tak neprobíral sem všechny modely kus po kuse, ale v novějších autech sem ta tlačítka našel jen v Astonu….vyjma pár prototypů….
u těch veteránů ty tlačítka samo ovládaly zase lanka….
Asi si budeme muset definovat pojmy, co si představuješ po pojeme elktronický volič? Já to kde nejsou lanka….a takovýh aut před 20ti lety moc nebylo..měl sem rozebraný i auta z let 00 a ještě tam pořád byly lanka….
[33]
7. 10. 2013 v 13:45webpaja
Ty vubec nevis o cem pisu…elektronickej volic ma treba komplet BMW, proti tomu Audi snad vyjma 8st ZF mechanickej. U M-B vse pod volantem, Jag ted komplet. Nemusis se prehrkavat zdlouhave kulisou z P. A ano neumim si predstavit knofliky, i u Ferrari mi prisly smesny. Paka je paka a i reseni M-B je navykove jednoduchy.
[34]
7. 10. 2013 v 13:52Emel
Pokud má to tlačítko vypadat decentně, jako třeba v tom Astonu, pak podle mě žádné lanko ovládat nemůže a je to klasické „by wire“. Ta tlačítka s dlouhým zdvihem a asi bowdenem u veteránů jsou jiný příběh.
[35]
7. 10. 2013 v 14:20Barrichello
samozřejmě že ta tlačítka u nových vozů jsou, resp. by byla plně elektronická, dnes už by tam žádná lanka, bowdeny nebyly…
Takže princip v podstatě stejný jako u klikací páčky Mercedesu, je s tím rozdílem, že tam není zbytečná páčka ale 4-5 tlačítek + pádla. Ty tlačítka jdou zakomponovat dneska celkem vkusně, klidně mohou být i chromovaná a ve stylu a umístění podle typu a třídy vozu a charakteru…
[36]
7. 10. 2013 v 14:33Barrichello
Ted koukám na to Ferrari, tam to šlo provést rozhodně vkusněji http://www.blogcdn.com/www.autoblog.com/media/2011/10/lead11-2012-ferrari-458-spider.jpg
Volil bych jiné umístění a jiný styl
Koukám že je má i McLaren MP4-12C
http://image.motortrend.com/f/roadtests/exotic/1203_2012_mclaren_mp4_12c_first_test/37187314/2012-McLaren-MP4-12C-gear-select-buttons.jpg
A elektrický fiat 500 a Maseratti – tak to mě italové překvapivě potěšili…spolu s brity.
http://cdn.caradvice.com.au/wp-content/uploads/2012/02/2012-maserati-granturismo-s-mc-shift-3.jpg
tohle řešení co má ten prototyp Lincoln mi přijde nejlepší http://static1.businessinsider.com/image/513759a0eab8eaf408000008-1500-1027/013mkz_001_driversdash_022_dc12_new_r01.jpg
No vida, Murphy bude mít radost – tentokrát není důvod proč italy nepochválit.
[37]
7. 10. 2013 v 16:56webpaja
Dva z nejlepších…líp se to vymyslet nedá…
http://www.auto.cz/test-bmw-640d-gran-coupe-smyslna-rozmarilost-69004/foto?foto=6
http://www.auto.cz/test-jaguar-f-type-s-rychlost-krasa-emoce-75974/foto?foto=1
Geniální a jednoduchý, alepsoň teda pro tradičního řidiče. Tlačítka jsou dobrý na stahování oken…
[38]
8. 10. 2013 v 02:07HitmanPB
[37] Jednoznačný súhlas. Decentné prevedenie na spôsob joysticku nemôže nič pokaziť.
Tá páka jednoducho do auta patrí – aj keď pri automatických prevodovkách už iba z nostalgie 🙂
[39]
8. 10. 2013 v 09:24Barrichello
Koukám že všichni bez fantazie, představivosti a spokojeni s pákou. Inu dobrá. Každý máme jiný názor….
[40]
8. 10. 2013 v 10:39webpaja
(38) Prostě ta páka na středovej tunel patří… 🙂
(39) Pokud jsou gombíky fantazií, tak jich měj v autě třeba milion. Pro mě nic extra nepředstavujou a pořádnej klacek po ruce je mi milejší. Ale všichni jsou bez fantazie, jen ty jsi úplnej Salvátor Dalí 🙂
[41]
26. 10. 2013 v 17:05Hitman4001
Páka je u většiny aut na stejném místě, takže když člověk často přesedá mezi auty, přijde mi jednodušší sednout sáhnout tam, kde bych tu páku čekal a jedu. Kdežto s tlačítky by to možná bylo o trochu složitější. Každý výrobce by je mohl dát jinam atd. a pak by člověk byl, při přesedání do jiného vozu s jiným rozvržením tlačítek nebo s řadící pákou celkem zmatený. Osobně jsem příznivcem manuálů, takže do automatů moc nevidím.
Komentáře nejsou povoleny.