-
Monteverdi – švýcarsko-italská amerika
Malosériové značky, nebo malé firmičky vyrábějící sportovní či luxusní automobily používaly v 60-80. letech velmi často americké motory i automatické převodovky. Na tom by nebylo nic divného.
Pak tu byli i tací, kteří na to šli trochu jinak.
Jedním z nich byl Peter Monteverdi, věhlasný švýcarský specialista na sportovní vozy pocházející z předměstí Bazileje, Binningenu. V 50. letech, jako velmi mladý (22 let), převzal po zesnulém otci autoservis, který později rozšířil a stal se oficiálním dealerem vozů Lancia, BMW a Ferrari. Ovšem už od svých sedmnácti let se realizoval na nejrůznějších stavbách závodních speciálů a vlastních vozů, které se staly později jeho dominantou.
Zcela zámerně vynechám všechny jeho akvizice, s naším tématem nesouvisející a skočím rovnou k věci.
Počátkem 70. let probíhala ve Švýcarsku montáž sedanu Plymouth Valiant pro evropské trhy u AMAG-Montagewerk, kterého si zřejmě Peter Monteverdi všiml.Tehdá se zřejmě zamyslel nad tím, jak by mohl vůz amerického vzhledu vypadat, kdyby mu vdechnul italský styling 70. let s oním fiatáckým předkem s dvojicí světlometů.
Zcela originální ale byla tato myšlenka – udělat z obyčejného amerického vozu (Volare – ano Monteverdi nakonec zvolil nástupce Valiantu- skutečně nebyl nic luxusního) netradiční a luxusní evropskou kusovku pro velmi movité zákazníky. Opravdu odvážná myšlenka a to i na dobu 70. let.
Sériový Valiant a nástupci Aspen/Volare stáli zhruba třetinu, co Mercedes W115, ovšem po přestavbě na Monteverdi se poměr obrátil.Monteverdi již v té době spolupracoval s italskou karosárnou Fissore a tak na dílně Plymoutha částečně odstrojil a veškerou plechařinu kromě dveří nechal dle návrhu upravit. Dále nechal vyrobit novou kapotu a víko kufru, poté přidal nové nárazníky, detaily jako zrcátka, světlomety a masku.
Následovalo přečalounění interiéru, nové sedačky, nový volant, úprava přístrojového panelu a doplnění středového tunelu s voličem automatu (volič měl Aspen/Volare volitelný pod volantem nebo na podlaze). To vše dovršilo použití 14“ disků z lehké slitiny s pneumatikami 215/70 s širším J a nižším ET proti sériovým kolům, což vozu dodalo jistější postoj. Škálu pohonných jednotek zastupovaly výhradně motory Chrysler a to V8 5.2l, či 5,9l nebo 7,2l. Parametry pro 1600kg těžký vůz se standardním osmiválcem 5.2l jsou 116kW při 3000 ot./min., 383 N.m při 2000ot./min , s třístupňovým automatem zrychlení na stovku za 10s a z 85 litrové nádrže každých 100km zmizelo 14-20l a dle zpřevodování byla maximální rychlost 180-210km/h. Vnější rozměry jsou 4,88×1,82×1,4m.
Vůz dostal název Monteverdi Sierra a v letech 1977-1980 se ho vyrobilo 20 ks.
Ovšem již před vznikem Sierry měl Monteverdi ve výrobním programu jinou ameriku – od roku 1976 totiž vyráběl model Sahara, což byl americký terénní International Scout s drobnými úpravami exteriéru, mimo jiné, s charakteristickou maskou s dvojicí kulatých světlometů. Dodával se s různými motory (4, 6 a 8 válců) a nechyběla ani prodloužená verze (Long).
Tyto luxusní terénní vozy ze svého času úspěšně prodávaly nejen v evropě, ale i v arábií a dalších zemích.
Nápad udělat z obyčejné ameriky něco luxusního tedy tehdá vyšel. Další modelem, který si ještě přek ukončením výroby Monteverdi vybral pro svoje přestaby byl už ale Mercedes, takže anabáze s americkými modely skončila v roce 1980 s koncem Sierry. Není bez zajímavosti, že pan Monteverdi tento název ještě výhodně zpeněžil – prodal ho totiž Fordu.
Nejrychlejší sedan na světě – Dodge Charger Hellcat Snížení spotřební daně na PHM – Konečně?
12 Responses to Monteverdi – švýcarsko-italská amerika
[1]
11. 8. 2014 v 15:51k.ik
k dokonalosti chybí obrázky
[2]
11. 8. 2014 v 16:18Barrichello
Obrázky sem přidal
[3]
11. 8. 2014 v 17:35k.ik
hned je to hezčí
[4]
11. 8. 2014 v 21:02MariAchi
To horní stříbrné vypadá parádně. Pěkná vzpomínka.
[5]
11. 8. 2014 v 22:10šmoula nešika
Pěkné. Něco s Monteverdi bylo tuším nedávno na veteran.ACZ. Také se chystám na jednu historickou vzpomínku do blogu. 😉
[6]
12. 8. 2014 v 10:59Dinar
Parádní článeček, a moc pěkný a zajímavý počin pana Monteverdiho, o těchhle autech jsem nikdy neslyšel. Palec up 🙂
Jen, nenuť se zbytečně do cizích slov, výraz agregát pro motor se sice používá, ale slovo agregace ve významu motorizace je nesmysl. 😉
[7]
14. 8. 2014 v 11:08Emel
Monteverdi jako značku znám, samozřejmě hlavně díky supersportu Hai.
Sierra není úplně nezajímavé auto, ale s 20ks prodanými za 3 roky je to fakt kusovka… takové zpestření garáže pro švýcarské milionáře 🙂
PS: když už ti Dinar vytknul tu agregaci, pak myslím, že i akvizici jsi použil trošku v jiném kontextu než jsi měl v plánu
[8]
14. 8. 2014 v 11:53Barrichello
Agregace je pryč, aby měli kolegové z klubu profesorů českého jazyka radost.
[9]
14. 8. 2014 v 12:00MariAchi
Ááá, pánové jsou suteréni… 😀
[10]
14. 8. 2014 v 14:48Dzyn
Jeden kousek, konkréntně Sierra jezdí ve filmu Car Napping (Únos Aut) z roku 1980.
[11]
14. 8. 2014 v 14:53Barrichello
Ano o tom vím. To bylo taky to, co mě motivovalo k napsání blogu, ten film sem si totiž pouštěl minulou neděli asi po 15ti letech :o)
[12]
15. 8. 2014 v 08:42Fides
Skvělý článek. Peter Monteverdi – pro mne něco úplně nového.
Komentáře nejsou povoleny.