-
ZIL 4102 – to nejlepší z perestrojky
Píše se rok 1988. V tehdejším SSSR naplno „zuří“ gorbiho perestrojka a nejstarší automobilka v zemi, moskevský ZIL vyrábí to dobou teprve 3 roky svůj vrcholný model 41047.
Avšak za brani AMO se něco děje. Co? to v tu dobu vědělo jen pár stovek lidí. Připravoval se protoyp zcela nového vozu a protoyp vskutku zcela jiný, než dosavadní produkce ZILu. Z modelu 410147 konstuktéři použili vlastně jen motor – osmiválec o objemu 7,7 litru a výkonu 315 HP a třístupnovou automatickou převodovku.
Zbytek byla zcela nová a pro ZIL revoluční kontrukce – 5,25 metrů dlouhý model 4102 měl totiž samonosnou karoserii a pohon předních kol. Oproti dosavadnímu výrobnímu programu vážil tento nový model o půltuny méně.
Střešní a podlahové panely, víko zavazadlového prostoru, kapoty a nárazníky byly vyrobeny ze sklolaminátu. Originální design ráfky byl chráněn speciálním patentem. Akceleraci z 0 na 100 km/h zvládl za 10,5 sekundy, nejvyšší rychlost dosahovala dvoustovky a průměrná spotřeba při 90 km/h 18 litrů. V plánu byly i tři menší motory: benzinové 4,5 l V6 nebo 6,0 l V8 a k nim dieselový 7,0 l V8. Počítalo se i s dalšími karosářskými verzemi, vedle „sportovního“ sedanu to měla být prodloužená luxusní limuzína, odvozené kupé s manuální převodovkou a dokonce i kabriolet.Luxusní měla být i výbava: Elektricky nastavitelná zadní sedadla, CD přehrávač s 10ti repro, automatická klimatizace, palubní počítač a hlasový syntezátor byly před čtvrt stoletím neobvyklé věci, tím spíš ve voze ruského původu. Tradicí bylo u ZiLu použití zdvojené elektroinstalace, tohoto spolehlivého řešení se dostalo i modelu 4102. Dvě baterie, dvě palivová čerpadla, záložní systém zapalování a brzdy.
Nakonec ale celý projekt pohořel na nedostatku financí a obecně složité situaci po pádu komunistického režimu. Do sériové výroby se tento projekt nedostal, zůstalo ale jen u prototypu 7,7litrového sedanu, který vznikl v počtu dvou exemplářů. Tento zlatý a druhý byl černý. Jeden z nich je ve vlastnictví automobilky, kde zkončil druhý mi není známo. spekuluje se, že byl v 90. letech sešrotován. Proslýchá se, že design vozu se M.S. Gorbačovovi příliš nelíbil, ačkoliv vývoj tohotou vozu byl prý nastartován impulsem z jeho strany.
2014 Cadillac CTS 2,0 T AWD Rusko 2013 – prodej osobních aut, busů a trucků
10 Responses to ZIL 4102 – to nejlepší z perestrojky
[1]
22. 9. 2014 v 09:50Barrichello
http://rusautomobile.livejournal.com/72569.htm fotky maket a skicy plánovaných verzí.
[2]
22. 9. 2014 v 17:40cri-cri
tak o tehle raritě jsem nevědel, diky za článek.
jen by mě zajímalo kolik odhadem by mohla byt cena tak 90-91 kdyby se vyvážel na západ, kdyby byl cenově jak 3x favorit, (tedy zakladní favorit stal v SRN tehdy 11700 Marek) a Omega 2.0 stala od 30 750 marek, tak by se mohlo vcelku dost zilu prodat, jen jestli by dokázali vyrabět v takovém množství aby cenu snízily na těch 30 000 marek.
[3]
22. 9. 2014 v 21:22Barrichello
Zil co se tyce osobnich aut a tedy specialnich limuzin a busu nikdy nebyla seriova vyroba v pravem slova smyslu. Byla to z vetsi casti rucni vyroba a tym odborniku, vse pomerne utajene.
Tudiz srovnani s Omegou neni zrovna moc realne. Pro predstavu klasicka limuzina 41047 stala v roce 1998 v prepoctu cca 12-15 milionu kc. Tedy spis ekvivalent k Rollsu, Bentley a luxusnim Mb.
[4]
23. 9. 2014 v 15:21gil54
Tentokrát velká pochvala. O mnoho přínosnější, než plivání jedovatých slin na Fiat. Vidím, jako máloco, poprvé v životě.
[5]
23. 9. 2014 v 15:48Barrichello
rusko skrývá mnoho zajímavých protoypů a věcí. určitě ještě do tamních vod někdy zabrouzsím s dalším článečkem.
[6]
24. 9. 2014 v 15:44Emel
Takové smíšené pocity z toho mám… auto jako takové není úplně marné… zadek je Mercedes přes kopírák… třeba ta kulisa řadící páky vypadá docela úsměvně, i na tehdejší dobu… ale jinak zase ten interiér není úplně marný.
[7]
24. 9. 2014 v 20:00Barrichello
Tak v tom se naprosto shodneme. Taky mam na něj rozporuplný názor. Interiér je celkem zajímavý, ale předek a boční linie se mi nelíbí. Na ruské poměry a po technické stránce to tehdá byla ale revoluce.
[8]
29. 9. 2014 v 08:14MariAchi
Ta sedadla čudlíky na sedadla jsou z Renaultu 25, ne?
Celé je to taková slátanina, jako poslední Tatry 613 a 700 svého času.
Dělat luxusní auto tak, že ho slepím z dílů mainstreamových „západních“ značek, prostě nejde, přišli na to v Rusku i u nás a dobře tomu tak.
[9]
29. 9. 2014 v 09:41Barrichello
Ono by šlo leccos, ale nikdo do toho neinvestoval jak u nás, tak hlavně v rusku. Vždy mě fascinovalo, kolik toho komunisti utopili na vývoji zbytečných protoypů, když to vezmu napříč všemi odbory a dovětvími, museli to být vyhozené miliardy….
[10]
29. 9. 2014 v 21:25zlysoused
Palubka se mi opravdu líbí.
Komentáře nejsou povoleny.