-
Naftové čachry
Pohled na totemy čerpacích stanic mě stále více přivádí k údivu. Rozdíl 3,40 mezi N95 a Dieslem (aktuální stav např. u TankOno, PRIM atd) teda ještě nepamatuju a myslím že v porevoluční době nikdo z motoristů.
Média o této situaci taktně mlčí a tak by mě hrozně zajímalo, co způsobuje že je benzín, kterého sou v Evropě přebytky dražší, nebot většina dopravních prostředků zejména v zemích západní evropy jezdí na naftu. Navíc asi každý tuší, jak se vyrábí v rafinerii nafta.
Majitelé dehtů si tak mnou ruce a dál bude přibývat čmoudících vraků, protože k argumentu „vono to málo žere mámo“ přibude i „dyt tankujem o 3 Kč na litr levnji než u benzínu“.
za těchto podmínek by rozhodně stálo za to, zvážit srovnání danového zatížení u benzínu i nafty.
To, že by za současné situace dieslová auta začla ubývat, jak to někteří tvrdí s přícjhodem přísnějším emisních norem asi můžeme stěží očekávat a naopak lidi budou čím dál více motivovaní udržovat v chodu staré čmoudivé vergly s vykuchaným DPFa letitá TDI, protože to najezdí půl milionu km bez zásadních oprava a vyjde to tak výhodně.Navíc a to j ještě horší to některé šetřivé spoluobčany přiměje k výměně benzínových aut za naftová a to i při nesmyslně malém ročním nájezdu a při kupní síle našeho státu je jasné, jaké vozy to budou – takže dál budou ve městech vypouštět saze a karcinogenní látky.
Lada Kalina II v SR oficiálně v prodeji Ural přichází do ČR
14 Responses to Naftové čachry
[1]
20. 7. 2015 v 20:39honzarov
Babiš ti cenu benzín nikdy nesníží, aby mu bylo z čeho platit dotace. A naftu ti taky nezdraží, protože by přepravci čerpali jinde a nekupovali Babišovu řepku. Ty přebytku benzínu.
[2]
20. 7. 2015 v 23:38Šejk
Jenom se přibližujeme ostatní vyspělé Evropě, kde rozdíl je ještě daleko větší.
Německo N95 1,5 eur diesel 1,231 eur
Francie N95 1,440 eur diesel 1,192 eur
Tedy rozdíl kolem 7 czk na litru
[3]
21. 7. 2015 v 08:43Barrichello
Babiš může snížit akorát daně, na zbytek nemá Babiš vliv. A krom řepky prodává i ethanol
[4]
21. 7. 2015 v 08:50Barrichello
Přebytky sou jasné, spočítjte si kolik aut v západní evropě jezdí na naftu (vč. nákladáků a busů) a kolik na benzín.
A proč tu čerpačky Shell loni měli 2 měsíce skoro stejné ceny jako ONO a ti nejlevnější. Přebytky benzínu, potřebovali se toho zbavit.
Až bude pro mě 7 kč na litru totéž co pro němce 20 centů, tak mi to bude šumák. I když logicky není žádný důvod aby byl benzín dražší, anopak by měl být levnější jako tomu už taky jeden čas bylo (rozdíl až 1,50 proti litru nafty)
[5]
21. 7. 2015 v 10:31MariAchi
Osobne by me zajimalo, jaky by byl rozdil v cenach bez danovych zvyhodneni a pri naceneni ne objemu, ale hmotnosti paliva (jako je tomu napriklad v Cine).
[6]
21. 7. 2015 v 12:53iudex
(2) Neviem, či radíš susedné Rakúsko do „vyspelej Európy“, ale tam sú jednak ceny trvale nižšie, ako u nás (vždy tam tankujem, keď idem do AT), jednak rozdiel benzín-nafta nie je taký veľký: aktuálne N95: 1,294 €, dízel: 1,173 €, t.j. rozdiel 12 centov (cca. 3 Kč).
Barik má pravdu, na aktuálne rozdiely v cenách benzínu a nafty u nás niet racionálneho opodstatnenia.
[7]
21. 7. 2015 v 12:55iudex
Len pre doplnenie u nás na Slovensku aktuálny rozdiel takmer 20 centov (cca. 5 Kč).
[8]
23. 7. 2015 v 11:13cinsky_zid
Myslim ze niekde som cital, ze za vyssou cenou benzinu su opravy benzinovych rafinerii v Europe, t.z. ze benzinu je malo, a to sa odraza na cene, ale ze v auguste sa to ma uz zmenit.
To ze je ina spotrebna dan na naftu a benzin sa uz snad ani nemusime bavit
[9]
23. 7. 2015 v 19:41XTad
Ve druhem odstavci ti vypadlo slovo. Jinak souhlas.
[10]
27. 7. 2015 v 10:01Emel
Řecko: benzín 1,58€ a nafta 1,18€
[11]
30. 7. 2015 v 21:17Tycoon
Tak ono to není o relaci benzín-nafta. Stejně je to i u relace benzín-LPG, kdy u čerpačky, kde tankuju, to je 32,90-12,50.
Pokud budeme předpokládat, že ONO drží konstatní marže, tak musíme důvod drahého benzínu hledat už v rafineriích. Zrovna v týdnu proběhla tiskem zpráva, že Unipetrol měl rekordní zisk daný vysokými maržemi. Je možné, že přebytky benzínu už v Evropě nejsou, jelikož se mnohé rafinérie přeorientovaly na výrobu nafty, petroleje a plynového oleje jako primárního produktu rafinace ropy.
[12]
6. 8. 2015 v 09:05Barrichello
aktuálně nafta 27,90 a N95 31,50
[13]
6. 8. 2015 v 09:06Barrichello
A kdo dnes kupuje petrolej?
[14]
18. 8. 2015 v 15:37Nicco
Danove zatizeni na naftu je v CR (tak jako ve vetsine EU) nizsi, nez u benzinu a spis bylo doted zvlasni, ze nafta stala stejne, nebo vic, nez benzin.
Nafty je v EU nedostatek a benzinu prebytek, ale cena benzinu a nafty se odoviji od burzy v Roterdamu (?) a tam asi ma vplyv i situace na celem svete i v US, ktere spolehlive vysaje vsechen svetovy benzin – velka auta, motory a vzadlenosti. Tezko ale bude nekdo vozit benzin z Kralup do Dallasu, takze taky mi neni celkem jasna ta situace na burze.
Komentáře nejsou povoleny.