-
Avia AN – promarněná šance
V 80. letech bylo čím dál naléhavější nahradit stavající lehké nákladní vozy Avia A21/A31 moderním nástupcem, nebot se vlastně jednalo o mírně vylepšené licenční vozy Saviem SG2/SG3 (Super Golette), na které letnanský závod zakoupil licenci už v roce 1967 a navíc samotné vozy se ve Francii vyráběly už od roku 1965, v 80 letech se tak jednalo o víc jak 20 let staré konstrukce.
Vývojový tým Avia Letnany se rozhodl pro vývoj vlastní kontrukcie a nešel tedy cestou dalšího licenčního nákupu, nová řada dostala název AN a vývojové práce započaly v roce 1982.
Jednalo se o automobily zcela nové konstrukce. Motory v provedení turbo, v návaznosti na pětistupňovou převodovku, dávaly oběma typům vyšší užitné vlastnosti. Nejdůležitější však byla sklopná kabina, díky které měl řidič a opraváři snadnější přístup k motoru a k navazujícím agregátům.
Vybavení kabiny skýtalo řidiči větší komfort, než měly původní Avie. Řazení měly oba typy v podlaze a kabina byla prostornější.
V letech 1983-1989 bylo vyrobeno několik prototypů, které absolvovaly náročné zátěžové a jízdní zkoušky s cílem odstranit nedostatky a přivravit AN k sériové výrobě.
Vozidla měla navázat na soudobou řadu, dokonce i značení mělo být AN21 a AN31, ale měly přibýt i nové verze AN 32 a AN33.
Pohonné jednotky měly v základu tvořit průběžně modernizované čtyřválce D407, ale v plánu byly i silnější šestiválce o výkonu 160 HP. Vyrábět se měly 4 rozvory (K,N ,L a EL). V plánu bylo i provedení 4×4, furgon, midibus nebo dokonce tahač!
V plánu byl útlum výroby stávající řady A koncem 80. let a náběh sériové výroby řady AN od roku 1990.
AN se bohužel stala obětí polistopadových změn, nebot vlády Stráského, Čalfy a Klause odmítly zafinancovat rozjezd sériové výroby a stejně tak nebyly schopné pro Avii sehnat strategického partnera, takže se nadále – až do roku 1997 musela vyrábět zastaralá řada A s nesklopnou, už 30 let starou budkou jen s dílčími modernizacemi. Až teprve v roce 1997 přichází konečně vysněná, sklopná budka a po roce 2000 pak konečně nový model, řada D s novou kabinou vyvinutou ve Velké Británii v designerském centru Daewoo.
O co snadněji by se shnáněl partner s novou řadou AN ve výrobě těžko dnes spekulovat.
Projet AN byl tak dán k ledu a skončil u několika prototypů, z nich některé se naštěstí povedlo zachránit a jsou u soukromých sběratelů.
Český automobilový průmysl tak v 90. letech promarnil obrovskou šanci, vstoupit do nové éry s moderním nákladním vozem, o který by zákazníci měli jistě větší zájem, než o těžce zastaralou řadu A, které ani celá řada modernizací nemohla výrazně pomoci. Nehlede na obrovské a zbytečně vynaložené prostředky na vývoj a testování.
Technické parametry prototypů: (AN-31-TN)
Motor: R4 D407, výkon 100 HP
Převodovka: 5st. Praga 5P20M
Délka: 6440 mm, šířka 2260 mm, výška 2980 mm
Celková hmotnost: 6560 kg
Pohotovostní hmotnost: 3018 kgZdroje: Století Avie(David Hloušek), osobní archiv
Prodeje nových amerik v ČR 2021
Komentáře nejsou povoleny.