-
Fiat Multipla
Takže dnes si tu vezu na paškál auto, které asi většina lidí nemá moc v oblibě. Fiat Multipla přesněji model, který se vyrábí od roku 1998. Koncept Multiply byl představen již v roce 1996 na autosalonu v Paříži.
Italové ho však pustili do výroby až o 2 roky později. Původní Multipla z let 1956-69 byl postavena na podvozkové platformě Fiatu 600. Nová Multipla má už zcela svébytnou platformu. Ve své době byla také originální v koncepci uspořádání sedadel 3+3. Tím byla Multipla pasována na prostorového krále. Jenomže, to autu pověst nezachránilo. Mnoho lidí ho odsoudilo, kvůli jeho vzhledu. Stupňovitá příď s dvojitými světly se mnoha lidem nelíbila, ale nadruhou stranu má auto také hodně příznivců, což dokazují četné kluby u nás i ve světě. Já se osobně řadím k příznivcům tohoto auto, protože mám rád nezvyklý, neotřelý design. Důkazem toho, jak byla Multipla designově inovativní byl i fakt, že byla vystavena v roce 1999 jako exponát v Muzeu moderního umění v New Yorku, což je nejvýznamější muzeum moderního umění na světě. V Crash testech získala Multipla pouhé 3 hvězdičky., což byl ve své době průměr, ale nyní je to již velký podprůměr. Co se týká designu(tedy hlavně hodně diskutované přední partie) , rozhodl se Fiat zakročit v roce 2004. Prodeje zajímavé, ale pro někoho divné Multiply padaly z části i kvůli designu a Fiat si nemohl dovolit vyrábět ztrátové auto. Takže přišel v roce 2004 rozsáhlý facelift, který bohužel Multiplu úplně zmněnil. Jiná příď autu podle mnohých sebrala charakter. Jenomže, ani to nějak výrazně prodeje nepopohnalo. Přesto tu byl znát posun oproti předfaceliftové verzi. Zajímavý byl také interiér. Ten byl také několikrát diskutován, ale ani po faceliftu se příliš nezměnil. Pořád měl jeden centrální budík uprostřed. K pohonu Multiply slouží v součastnosti 3 motory. Jeden benzinový, jeden naftový a jeden na pohon zemním plynem CNG. Cena v součastnosti začíná na 391 000 Kč. Konkurenci má Multipla jen snad v Hondě FR-V. Co říci nebo vlastně napsat závěrem? Multipla byla je a bude velice zajímavé auto, které ale nikdy nemělo valný úspěch. Má svůj okruh lidí, kterým se líbí, ale většině lidem se nelíbí. Jaký je váš názor? Pište prosím do diskuze.
Rychlá zpráva Renault Mégane RS R26.R
17 Responses to Fiat Multipla
[1]
9 února, 2010 v 11:15 pmNavtech
Hele, že ty si starší brácha Avantimeho?! 🙂 🙂
[2]
10 února, 2010 v 1:04 amCuldaraztriptaco
🙂 Navťo, s autorem článku se shodneme v tom, že je Multipla nedoceněné auto. Ostatně to, že je ve zmíněném muzeu, mluví za vše 😉
[3]
10 února, 2010 v 10:03 amBeaumont.
Podle mě je původní Multipla („delfínek“) geniální a krásná. Po FL sice zůstal perfektně fungující koncept interiéru, ale polovina kouzla už je pryč… 🙁
Mimochodem by to chtělo alespoň jednou větou zmínit úplně první Multiplu, tedy „velkoprostorovou“ verzi Fiatu 600 s motorem vzadu:
http://www.shorey.net/Auto/Italian/Fiat/196x%20Fiat%20Multipla%20f3q%20B&W.jpg
[4]
10 února, 2010 v 2:59 pmAmerika
Beaumont: jak píšu na začátku. Zbývám se zde jen Multiplu od roku 1996-koncept a 1999-seriovka. Jinak původní Multiplu tam zmíněnou mám, ale jen větou, o její pordvozkové platformě. Jinak, já se zajímám o novou Multiplu, o starou ani nebo spíš vůbec ne
[5]
10 února, 2010 v 3:00 pmAmerika
Navtech:nevím, kolik je Avantimeovi, ale mě je 15, takže asi starší určitě ne. No a nejsem ani brácha. Jsme asi jen dva lidé, kteří mají podobný názor na auta. Toť vše:-)
[6]
10 února, 2010 v 3:59 pmNavtech
Tak to ste skoro dvojčata… 🙂
Avante, viděl si někdy, co je v tom muzeu v N.Y.C. za zvrácenosti? Nemyslím obrazy Picassa, nebo Moneta. Krom jistě plnohodnotných skvostů se tam na druhou stranu stačí vykálet na zem, postříkat barvou a je z toho umění. Z toho důvodu si myslim, že se tam dostala ta multikára. Prostě pro vyváženost, aby návštěvníci mohli dokonale vychutnat krásu některých děl světových mistrů a nadruhý straně viděli, co se může stát, když má svět blbej den.
[7]
10 února, 2010 v 4:38 pmBeaumont.
[4] Amerika: Máš pravdu, to mi uniklo. Promiň.
[8]
10 února, 2010 v 4:54 pmkolmar
Tak Multipla tu uz bola… a dost sa tu bojovalo – pisal o nej Avantime blog… niekto chvalil, niekto nadaval…niekto spominal…
Ja patrim do tej skupiny, kde mi to pojazdne akvarium ci sklenik pripada trochu (dajme tomu) cudne. A uz som to tu pisal kedysi davno… ked kamos (peknych par rokov dozadu) videl tu pristrojovku tak povedal: „och…tak v takomto bordeli by som nemohol soferovat“ 🙂 a suhlasim… Proste je urcite vynikajuce auto ohladom praktickosti, variability a mozno pohodlia… no nikdy som ho velmi nepochopil.
Je ti len 15? takze jazdenie este nic vsak? ja myslel ze tu sem-tam bude recenzia…tak nic… ostava to na Perunovi… ozaj kedy bude nieco?
Inakk poho… len to trochu clen na odseky hoci ti to system niekedy asi spacka.
[9]
10 února, 2010 v 5:53 pmAmerika
kolmar:neboj recenze bude, i když ne jízdně. Jinak, ale jezdím na dost Českých autosalonů(např. Brno, Praha) byl jsem loni i ve Frnakfurtu. Dal bych tu i fotky, ale nepříjde mi to aktuální a nevím, jestli by o to byl ještě zájem:-) Pod pojmem rencenze myslím, že tu dám své postřehy interieru, designu zpracování a tak dále… 🙂 Ale neboj za 3 roky už 18 a pak nějaké svoje autíčko:-) To sem pak dám recenzi. Jo a doufám, že když je mi jen 15, že na mě nezanevřeš. Čím víc čtenářů tím líp:-)
PS. Chtěl bych se zeptat, jak se tu dá vytvořit anketa? Viděl jsem, že ji tu pár lidí mělo. Předem díky
[10]
10 února, 2010 v 7:54 pmkolmar
Mal som skôr na mysli jazdne… tak ako to mam rad. Cize chovanie motoru pri konkretnych otackach, hlucnost, vybracie (najhorise co poznam koktavka a naj napr. stara 535i co som siel). Dost som pes na radenie (u Subaru som sa takmer pohadal s typkom az kym som neodpalil zo semaforu, vytocil boxer diesel a v zlomku sekundy tam hodit 3-ku…kua sadla 5!, par poznamok a predajca uz ani raz nepovedal ze je SUPER PRESNA, len drahy su dlhsie). Dalej napr. podvozky…to je jedna veda pre spravne vyskusanie a hodnotenie (podla charakteru auta – vies, ine pokuka Pajero a ine 911). No je tu par perfektnych blokerov co pisu recenzie ako vino… len skoda, ze nie prilis casto. No famozne su napr. tie testy redakcie… ale nazory od inych ludi ja velmi rad stravim a diskutujem…
Na anketu sa pytaj napr. Avantima… napis mu SZ, ja nemam blog 🙂 prenechavam to inym!
PS: nechcem ti brat iluzie, ale k 18ke si kupit vlastnu karu v dnesnej dobe? tak to si bud sakra dobry… alebo si sa dobre narodil 🙂
[11]
10 února, 2010 v 8:08 pmAmerika
kolmar: tak jako vím, že podvozek Pajera a 911 je trochu o něčem jiném:-)
Ale tak každý nemůže hodnotit vše:-)
OK na anketu se zeptám Avantime. A nevíš jen tak náhodou kolik je Aavantimeovi let?:-) Ať vím, s kým si píšu:-)
[12]
10 února, 2010 v 10:04 pmkolmar
Spytaj sa ho ty 🙂 ale tusim nejake 2 roky uz jazdi 🙂
zeby si vedel….dufam, ze mu to nebude vadit:
http://www.designmagazin.cz/author/Sochor
[13]
10 února, 2010 v 10:06 pmkolmar
a este nieco, ak chces reagovat na prispevok tak daj do zatvorky jeho cislo…(ja som to zistil skoro po roku 🙂 ) a rovnako ked chces zeby smile ukazalo, tak medzery pred aj za… (to len tak na okraj…moze sa hodit)
[14]
10 února, 2010 v 11:27 pmCuldaraztriptaco
Amerika: ano, je mi 18 🙂
A k té anketě – nad textovým editorem je pole s ikonkami (tučné písmo, kurziva, zarovnání…) a zcela napravo je barevná ikonka s anketou („vložit anketu“).
[15]
10 února, 2010 v 11:34 pmCuldaraztriptaco
Navtechu, k tomu umění – některá díla (i vrcholného) umění jsou přinejmenším pozoruhodná. Ale najsou se i nekonvenční díla, která mají svůj význam. A Multipla je jedním z nich. Její prostorový koncept je geniální a byl mu podřízen vnější design (který, podle mě, facelift zabil). Osobně jsem spíše příznivcem Multiply ( http://avantime.blog.auto.cz/2009-03/125/ ) a myslím, že je přínosem pro světový motorismus. Akorát je stále mnohými nepochopená.
Kdybychom měli obdivovat stále to samé a konvenční, nikam bychom se nedostali. Pokrok nemůžeme, ve vlastním zájmu, zastavit.
[16]
11 února, 2010 v 8:24 amT613
Na Multiple je hnusný především zadek. Ten je z prominutím tak odporný, že srazil celou před FL až pod samotné dno …
[17]
13 února, 2010 v 11:59 amsaldy
Kolem roku 2000 mě mulťák zastihl v Německu, kde jsem pracoval, známej měl nehodu s jeho vymazleným 6tiválcem BMW3 a v servise mu pujčili právě tohle, chudák byl z toho celej nešťastnej, v práci a sousedi se mu smáli, no a jak jsme s tim drandili tak ty multiply se navzájem zdravěj, to byla pohroma…co mě zdravíš? Já nejsem žádnej tvůj kolega :-). S tim autem byla prostě sranda, mně přišlo celkem fajn.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.