-
O poklesu prodejů Škody
Tento článek jsem již publikoval na stránkách Ing. Vlastimila Habarty a designera Pavla Huška http://www.cardesignclub.7x.cz/
Poslední dobou se ke mě dostávají informace o poklesu prodejnosti největší tuzemské automobilky. Konkrétně model Fabia se neprodává tak, jak by mladoboleslavští chtěli. Je na vině současná hospodářská krize, příval levných a prodejně velmi příznivých novinek, které využívají dražších variant některých mdelů Škodovky, nebo upadající design modelové palety?…
Jistě, i recese může být na vině, stejně tak jako novinky se skvělým poměrem ceny/užitné hodnoty v podobě například Hyundaie i20, Renaultu Thalia či ofenzivy Dacie. Podle mě podstatným faktorem pokesu je zmíněný upadající design a nový disproporční trend automobilky……
Nejprve se podíváme na základní kámen škodovácké nabídky, subkompakt Fabia. O jejích kvalitách nemůže být pochyb. Dokáže excelovat ve většině srovnávacích testů. Poslední skalp ulovila v podzimním Mastertestu slavné periodiky Auto – Motor und Sport, kde byla schopna porazit i nováčky v podobě Fordu Fiesta. I přesto, že její provozní vlastnosti jsou na velmi vysoké úrovni, kdyby se měl hodnotit design, Fabia se propadne hluboko do země…
Stačí letmý pohled na exteriér a do očí vás praští výrazná disproporce, která vyniká v zadní části, jejíž vzeření nahání hrůzu. Ve stejném duchu se nese i profil, kterému (stejně tak jako celému vozu) silně nebyhovuje příď z Roomsteru, který na subkompaktmím automobilu působní až příliš subtilním dojmem. nevyvážené působení vozu podtrhují často malá kola, než by mělo býti zvykem.Zatímco u exteriéru jsem byl kritický až až, v interiéru rochu povolím. Soulad materiálů, jejich struktur a barevnosti je velmi příznivý a zdařilý (s výjimkou základní verze, která má materiály, za které by se nemusel stydět lckterý snaživý bubeník…).
…
Další si vezmeme na mušku čerstvě modernizovanou Octavii. Nejprve si probereme faceliftovaný model, ať máme to nejhorší za sebou. Příjde mi divné, když se na čistý a vyvážený celek, který tvoří profil a záď vozu, naroubuje příď s filozofií oblých a místy i překombinovaných tvarů. Vysledek tedy působí poněkud rozpačitě. Ještě více to schytalo kombi, kde se modernizace podepsala snad ještě negativněji, než v případě liftbacku.Naopak interiéru lehký lifting prospěl. Jeho nové struktury povrchu některých materiálů jsou vítány.
Přitom předfaceliftový model se těšil velké oblibě díky své celkové vyváženosti tvarů, čistotě a eleganci designu a místy i jistému prémiovému charakteru. Zejména kombi platilo za jedno z nejelegantnějších kombi na trhu…
…
Na komentář k designu Roomsteru jsem se velmi těšil. Osobně ho považuji za designově nejzdařilejší Škodu současnosti, které se jisté disproporce karoserie vyhly obloukem. Mnozí ale říkají, že nikoliv. Asi tím mají na mysli originální pojetí „dvoupokojového“ automobilu, které je na první pohled zřejmé v netradičně pojatém profilu. Já tvrdím opak.
Právě profil se mi jeví jako nejzdařilejší část vozu. Vidím ho jako vhodnou kombinaci dynamiky, rodinného charakteru a všudypřítomné originality. I přes dvě různorodá boční okna je horní linka karoserie, která se táhne od A – sloupku až ke konci střechy, nesmírně elegantní a věrná původnímu, krásnému konceptu z roku 2006, před kterým zvedám palec!
Poměrně líbivá záď si harmonicky notuje s již zmíněnou linií střechy, oceňuji výrazné, vertikálně orientované svítilny, které plní jak estetický, tak i aktivně bezpečný požadavek aktivní bezpečnosti vozu.
Za designově nejslabší část karoserie považuji příď. Hlavně její základní verze je vcelku konzervativní a nepříliš libivě tvravaná. Kdyby výrobce realizoval efektní a dynamickou příď studie Roomster, která disponovala kulatými mlhovkami, doplněnými elegantním tvarováním nárazníku, bylo by lépe.…
Superb – nováček a vlajková loď Škody. Díky špionážním fotografiím byla jeho podoba známá již delší dobu před oficiální premiérou modelu. Druhá generace stojí opět na rozhraní segmentů D a E. Tak se do něj pustíme…
Dle mého je dominantním prvkem vozu dynamicky tvarovaná příď se zajímavou architekturou provedení. Je pečlivě navržena a dodává vozu reprezentativní vzhled. Zajímavě působí i štíteks nápisem „Superb“, který po faceliftu nosí i Octavia. Celkový dojem dokreslují muskulaturní linky celé přední části vozu.
Profil – v této části Superb zkolaboval. Zatímco příď hodnotím kladně, zde budu velmi kritický. Auto vypadá jako natažené. Rovná střecha a vyústění profilu v zadní části vozu je velmi nevyvážené a dodává vozu příliš těžký dojem.
Zatím mám ze Superbu rozpolcené pocity, uvidíme, jak můj výsledný verdikt ovlivní hodnocení zádě. Popravdě řečeno, zde mě asi čeká nejsložitější úkol. Co se týká svítilen, mají celkem zvláštní tvar, nikoli však nezajímavý. Neupírám jim jistý originální design, ale jak se říká, mohly by být lepší. Jinak po stránce designového zpracování zádě nemám příliš výhrad k designu, ale spíše k celé stavbě „batohu“ Superbu. I sem bohužel zasáhla mocná ruka disharmonie…
Jsem velmi zvědavý na provedení kombi. Mnohé spekulace napovídaly o takřka shodných světlometech se sedanem (což považuji za nesmysl a firma by musela být na tom velmi špatně, aby se dostala až tak daleko). Poslední skici navíc nebyly příliš pohledné. Přesto ale věřím, že Superb v provedení kombi nepokazí reputaci tak elegantním modelům, jako jsou Fabia I. Combi a Octavia II. Combi (před faceliftem).
Uvidíme, jak se s mocnou rukou disharmonie popere ostře sledovaný, zanedlouho aktuální model Yeti. Některé hlasy ho přirovnávaly k upravenému Roomsteru, já ale těmto řečem nevěřím. Sice bude s tímto modelem designově velmi příbuzný, přesto doufám, že se bude jednat o vcelku vyvážený automobil. Ostatně, maskované prototypy výrazné disproporce netrápily…
…
No, co naplat. Nezbývá, než doufat, že současná designová situace ve Škodovce nebude trvat příliš dlouho. Mým přáním je retro projekt nové Škody Felicia ve sportovní karosérii roadster, s plátěnou střechou. Ale kdyby Škodováci brali tento projekt v potaz, tak je ze všech sil prosím- tentokrát bez HTP…
Pocta Janu Kaplickému Dieppe – továrna na sny (3. díl) – nástupce je za dveřmi…
59 Responses to O poklesu prodejů Škody
[1]
31. 1. 2009 v 15:17507--
Ak sa nechceš natvoalo strapniť, tak extistuje jedian možnosť. Že zmažeš tento neskutčoný blog.
[2]
31. 1. 2009 v 15:21Culdaraztriptaco
(1) Udržuješ si místo největšího neználka na tomto webu.
Cokoli napíšu, hned kritizuješ. Upaluj se učit na písemku a uklidni se… 😀
[3]
31. 1. 2009 v 15:28507--
2: 😀
Už aj utekám. Tak ak já som najväčší neználek, tak čo potom premda? 😀
[4]
31. 1. 2009 v 15:30Culdaraztriptaco
(3) s premdou jsme se na diskuzích moc nepotkávali, takže si ho přesně nevybavuji…
[5]
31. 1. 2009 v 16:07lorenzlubos
S cim uplne suhlasim, je hodnotenie Roomsteru, ciastocne potom Octavie a Fabie.
Ale profil Superbu je snad, podla mna, jeho najsilnejsou strankou. Az pri pohlade z profilu vynikne ako predok, tak aj dokonalost, elegancia a originalita zadnej casti a onej, pretiahnutej strechy.
Tak teda tolko iny nazor 😉
[6]
31. 1. 2009 v 16:10jurajos
Nebudem polemizovať či za poklesom predaja Škody(ak vôbec nastal) stojí kontroverzný dizajn, alebo celková situácia v tomto priemysle.
Avšak treba si uvedomiť že Škoda si tak trochu ešte stále buduje (so zrejmých dôvodov)svoju dizajnovú tvár a je dosť dobre možné, že sa vydala tak trochu francúzskou (čítaj diskutovanejšou) cestou. Iste, nevyhne sa lapsusom-disproporčnosť Superbu alebo svetlá na FL Octávií, ale kvitujem že dnes má Škodovka svoj vlastný a ľahko identifikovaťeľný „dizajn manual“.
[7]
31. 1. 2009 v 16:49T613
Zatímco Roomster se stal postupem času (pro mne) tolerovatelným, a do této kategorie spadá i Sup2. Tak i přes veškerou snahu pochopit a tolerovat Fabku2 to nejde, a pomalu ji řadím mezi Ssangyongy. To co uměla Škoda, vždy nejlépe – kombi, je v případě Fabie naprostou tragédií. Tvarem mi připomíná jelito před zašpejlováním (kdo někdy dělal zabíjačku ví o čem mluvím). Ostatně neznám nikoho komu by se líbila. Rozhovor na její téma sice skončí větou: „ale je to Škoda (ne škoda)“, ale stačí to i pro další generace?
Octavia 2 byla sice trošku nudným, ale dosti povedeným exteriérem. Po faceliftu je to .. no říct mi někdo, že je to korejec tak se nad tím nepozastavím. Působí to strašně těžce a divně.
[8]
31. 1. 2009 v 18:19kolmar
No Avantime, tak design skodoviek sme uz spolu zhodnotili na inom blogu. Suhlasim, ze facelift octavke neprospel v exterieri, len v interieri, aj ze combiky skoda fakt vie, ved octavka 2 je krajsi kombik ako Astra, Golf ci Focus (moj subjektivny nazor). Fabia mi asi ako kazdemu nereze a co sa tyka Superbu, ako som uz pisal, povazujem ho za najlepsiu skodovku aka kedy zisla z pasov. Nielen ohladom designu ale aj hromade inych veci. Ja osobe zadnu cast az tak tragicky neberiem, neni nic extra cool, no ani nic strasne… podla mna.
[9]
31. 1. 2009 v 18:37GTI
Jestli to dobře chápu, pak za poklesem prodejů vidí autoři především designové přehmaty…
No, Avantime, mám úvodem výhradu k tomu, že JEN přetáhneš cizí článek (byť s uvdením autorů), čekal bych spíše, že na článek odkážeš, uvedeš svými slovy rozhodná tvrzení a doplníš o vlastní komentář. Vždyť takhle „doslovně“ to tu nepojal ani zasmrádlý sob… Ty přece při svých formulačních schopnostech nemáš zapotřebí kopírovat články.
Tak k tomu – Jména autorů známá, názory jsou ovšem k velké diskuzi. Jen krátce – Fabia II je nejodvážnějším počinem mezi subkompakty za posledních 10 let. Tedy… nic na ní není ke kritice, vyjma (možná) proporcí karoserie, to ostatní je opravdu tím nejlepším, co Evropa nabízí. Vidím to s tou karoserií jinak. Být jiným neznamená být špatným. Kritika vychází z nepochopení toho, že fabia nemá (bravo) ambice navozovat atmosféru rallye nýbrž dokonale odráží roli subkompaktů v dnešní době (viz malá Honda) Ano, fabia do sebe pojímá vyšší (maláMPV) stavbu karoserie, přitom na šířku uvnitř nechybí pocitově ani cenťák. Jsem ovšem o řád kritičtější k fabii kombi…
Superb – fantastická (obdobná) odvaha – stvořit ve střední třídě něco jiného, a to nejen s originalitou pátých dveří. A podvedlo se – vždyť ona kritizovaná protáhlost, resp. úzkost karoserie s rovnou střechou… no to je přece ta škoda-parádička, to je přece ta odvaha stvořit to jinak. Karoserie je tedy velmi velmi elegantní. Odtušuji z toho ústřední motiv zadání – elegantní velký, prostorný vůz. Povedlo se. A záď? Už dnes je jasné, že právě záď superba dokonale ukončuje, záď totiž sklene těch několik základních estetických vjemů z pozorování auta.
Vořech je ten lifting octavie… zejména tedy ta přední světla. Sám se přistihuji, že se tak trochu (zejména při živém kontaktu) přemlouvám k tomu, že designéři škody ví, jak se to má na další cca 3 roky udělat… tedy nejásám, ačkoliv jestli něco na jásot právě od Škody bylo, je a být má, pak je to jásot nad Octavií…
[10]
31. 1. 2009 v 19:00507--
GTIčko, to je Avantimov článok na tom car design club café.
[11]
31. 1. 2009 v 19:05507--
A mimochodom, Ing. Vlastimil Habarta a designer Pavel Hušek sú len majitelia, väčšinounepíšu oni články.
[12]
31. 1. 2009 v 19:06GTI
[9] Aha… já to špatně pochopil. Díky, Avantime mi to snad promine.
[13]
31. 1. 2009 v 21:15Culdaraztriptaco
(12) GTI, každou Sobotu na CDCC publikuji článkek, který vždy uveřejním zde, na mém blogu. A samozřejmě nic nekopíruji 😉
[14]
31. 1. 2009 v 21:21Culdaraztriptaco
Pánové, děkuji za ohlasy. Všechny mé články, které se vždy v sobotu objeví na stránkách CDCC, v zápětí publikuji i zde, na svém blogu.
Příště: pocta Janu Kaplickému
[15]
31. 1. 2009 v 21:35Culdaraztriptaco
(6) Ano, Škoda si pomalu vybudovala svůj designový jazyk, založený na „zdynamičtění“ příďí a rovných střechách. Na jednu stranu je to dobře.
(7) S jelitem jsi se trefil 😀 , k dokonalosti mu chybí ta špejlka 😀
(8) Superb považuji za jeden z nejlepších automobilů segmentu. Kritický jsem byl pouze k určitým designovým prvkům. Jinak před provozními kvalitami Superbu smekám.
[16]
31. 1. 2009 v 22:29Emel
Avantime: designem to podle mě nebude, osobně tipuju nárůst konkurence a pokles cen. Fabia, zejména kombi, sice moc krásy nepobrala… Škoda ale také neprodává stylovky a zejména u nás lidé berou co je.
Mimochodem, na dvakrát publikovaný článek tam je dost gramatických chyb a překlepů… zejména vihly zní strašně :-).
[17]
31. 1. 2009 v 22:53Culdaraztriptaco
(16) Já vím, „znovupublikování“ článku si občas vyžádá oběti v podobě gramatických chyb a překlepů, za které se omlouvám. Zejména část od Superbu dolů jsem musel psát znovu, protože mi to vypadlo z dokumentu…
I zvýšení konkurence má za následek pokles například Fabie – Hyundai i20, Thalia, Dacie
[18]
31. 1. 2009 v 23:03Beaumont
Avantime: Tak zaprvé díky za zajímavý článek ale hlavně za odkaz na Car Design Club – o tom jsem nevěděl a to mám k tomuhle oboru blízko… Paráda!
V názorech na design Škodovek se v zásadě shodneme, také považuji Roomster za to tvarově nejzajímavější ze současné produkce a u Superbu jsem lehce v rozpacích. Fabia IMHO patří k autům, u kterých obrovsky záleží na volbě barvy a tvaru + rozměru kol. Celkově ale zvenku žádná sláva.
Naopak se obávám, že v názorech na dílo (ne osobu!) Jana Kaplického se asi budeme velmi rozcházet…
[19]
31. 1. 2009 v 23:16Culdaraztriptaco
Tak jsem „vychytal“ pár chyb 🙂
[20]
1. 2. 2009 v 2:24Alessio
Krátce, už jdu spát…Octavia souhlas, Superb také (jezevčíka tam vidím pořád…), Roomster je myslím i přes ten zub uprostřed nakonec docela akceptovatelný (tím myslím, že design není důvodem k nákupu, ale také, vzhledem k jiným kladům auta, důvodem k nenákupu). U fabie si dovolím nesouhlasit, ona totiž umí být velmi přitěžlivá – na větších kolech, červená a s bílou střechou (podívej na test…) jí to prostě sluší. Ve žluté, na malých balónech vypadá dost bídně, to ano. Fabia není designový výkřik, ale myslím, že dobře pokračuje ve filosofii škodovky, tedy dělat auta seriózně-líbivá a nepokoušet se o vyhraněnější designovou formu : míří totiž na neuvěřitelně široké spektrum lidí a s vyhraněným designem typu 207 to, myslím si, nejde zdaleka tak lehce zařídit. Záď není nic extra krásného, ale rozhodně z ní nemám kopřivku jako ty :-). Její problém vidím v tom, že člověk po usednutí za volant opravdu vnímá pocitově malou šířku interiéru, což může velkým Evropanům (paradoxně i v tomto segmentu) v boji s konkurencí vadit.
[21]
1. 2. 2009 v 9:55ballsamo
skoda vyrabi 600 000 aut do ceska se dostane 50 000 aut cesko jako koncovy trh je v celku zanedbatelny..a hlavni propad je v nemecku anglii aj
muj dojem je ze se skoda nesmi postavit proti materince.a proto je vysledek tam kde je…..stary superb bylo krasne aleganti auto dnesni zmrd je smeska vseho mozneho a nalepeneho na sebe a auto lehce nabourane na zadek je neopravitelne,,,diky komlikaci otvirani.
nova oktavka je jak sonata z devadesatych let a fabia je proste odporna a stare motory neprijatelne.nove zase pretechnizovane , benzin 98 aj……ale cesi koupi vsechno……a firemni nakupci..nechteji riskovat a maji malou domu…
[22]
1. 2. 2009 v 14:22wikinko
ja sa tiez bojim, ze skodovka na nepodarenu fabiu tvrdo doplati… ja by som si fabiu v pohode kupil, aj s tym roztrasenym trojvalcovym tdi, ale ked ona tak hnusne vyzera, ze som musel kupit francuza. a vzdy ked novu fabiu vidim, tesim sa ze ju nemam…
a myslim si, ze takych ako ja su tisicky, ktory sa nakoniec rozhodli pre ine auto ako fabku iba kvoli divnemu vzhladu.
ale pozor, skodovke sa podarilo aspon nieco: neskutocne sa nova fabia paci malym detom, dokonca az tak, ze v nej olizuju plasty!!!
[23]
1. 2. 2009 v 14:26nehezký design
Už dlouho jsem se tak neztotožnil s názory jako v případě tohoto článku. Za prodejem Škody je vysloveně nepovedený design posledních let. Fabia II je naprostý průšvih. Jeho nezabodování v anketě Auto roku svědčí o mnohém. Neznám ve svém okolí nikoho, komu by tento vůz imponoval. Nepříjemným překvapením byla faceliftovaná příď modelu Octavia nepodobná China Brillance. Majestátní Superb II je nádherný vůz, s poněkud kontroverzními zadními světly, připomínající Safrane od Renaultu. Nenašel jsem jediný důvod proč se při koupi nového vozu rozhodnout pro tuto značku.
[24]
1. 2. 2009 v 14:26VK
tak FabiaII se mi také vůbec nelíbí – ale pokud nemá za cíl ani trošku svojí karoserií připomínat nějakou hbitost tak prosím… Kombi dle mého tragédie. Vlastně jsem ještě neslyšel nikoho komu by se líbilo.
Octavia FL – předek se mi nelíbí. Přitom před tím FL to bylo tak pěkné auto.
Superb – předek moc pěkný, pohled z boku a ze zadu mi kazí ta záď – pokaždé když to auto vidím zezadu, tak si myslím, že to je facelift nějakého staršího Renaulta…
[25]
1. 2. 2009 v 14:46Culdaraztriptaco
(24) Já v záďi Superbu trochu vidím odkaz na starý Renault Safrane…
(23) S tou Octavií souhlas. Evokuje Čínu, stejně tak jako Hyundai Genesis…
(22) Že bych se chtěl vozit ve tříválcovým dieselu, to radši skvělý 1,4 16V.
(21) Octavka připomíná silně Koreu, já v ní vidím Genesis…
(20) Když je Fabka doladěna, dá se na ni nějak dívat. Ale to musím být ve stylu Mini Cooper – s bílou střechou, litými koly a fůrou doplňků. Ale ani tyto vychytávky nezakryjí disproporční vzezření modelu…
(18) Díky. Můžu se zeptat, ty se pohybuješ v oblasti designu?
Článek o panu Kaplickém uveřejním přes týden.
[26]
1. 2. 2009 v 15:50wikinko
25: skvely 1,4 16V? ale no tak… isiel si s tym niekedy?
[27]
1. 2. 2009 v 16:19Culdaraztriptaco
(26) Fabii Combi (jeden z posledních kousků z první generace) máme v rodině a považuji ho za zcela optimální motorizaci Fabie z nabídky Škodovky (HTP nepotřebuje komentář, stejně tak jako 1,4 TDi a vyšší motorizace nejsou moc zapotřebí). Ale samozřejmě existují i lepší motory, jako třeba 1,2 TCE.
Měli jsme zkušenost s 1,2 MPi (silně nedostatkový motor, neznali ho ani v místním servisu… 😀 )
[28]
1. 2. 2009 v 16:32Special-line
[27] 1,2 MPI = 1,2 HTP rozdíl je pouze v písmenech na zadním štítku a v omezených počtech se tam takové štítky lepily. Jiný motor než HTP s objemem 1,2 l se nikdy nemontoval.
[29]
1. 2. 2009 v 16:40milan3
No já jsem problém Škody rozebíral se známým v německu, který dlouhá léta pracoval pro OPEL a dále pro MAN. Dle jeho názoru, se Škoda dopustila již fatálního omylu v 90. letech např. při konstrukci Octavie a to tím, že nedodržela zavedené třídní standarty pro dané kategorie vozů. Např. řada zákazníků vyžaduje krátký hatchback do celkové délky 4,3m což je jeden ze základních argumentů proč Škodu nekoupit! Toto se mi potvrdilo např. i při různých diskuzích v Británii, kdy většina lidí argumentovala podobným způsobem. Většina z nich neměla připomínky ke kvalitě vozů či desingu, v tomto je brána Škoda jako naprostý standart ale nikdo nedokázal pochopit tuto koncepci.
[30]
1. 2. 2009 v 17:20GeekStar
Pěkný článek. Plně s tebou souhlasím ohledně Fabie a Roomstera. Co se Superbu týče, podepsal bych spíš GTIho text [9]. Zvlášť Superbí pozadí u mě boduje. A ta Octavia… to si ještě rozmyslím. 🙂
[22] Vážně nechápu jediný důvod, proč by někdo trpěl v úděsném tříválcovém 1.4 TDi, když může mít třeba skvělý 1.5 dCi (když už by to musela být nafta). 😉
[31]
1. 2. 2009 v 17:48Iudex
S vacsinou názorov v Tvojom hodnotení dizajnu nových Skodoviek sa stotoznujem. Mozno som este kritickejsí k dizajnu Fabie, je to disproporcná ostuda, ktorej ani biela strecha nepomoze. A názory o tom, ze v sportovej úprave so spoilermi, 16´´ kolesami, bielou strechou a pod. vyzerá lepsie, sú úplne mimo misu. Fabia predsa nie je sportovo orientovaný sedan strednej triedy, ktorý sa moze zmenit lahkými optickými dodatkami na sportiak. Je to, resp. má byt prístupné auto na motorizáciu más. Naviac hodnotit z hladiska designu treba auto tzv. cisté, t.j. bez optických doplnkov. A tu pohorí F2 na plnej ciare.
Rovnako súhlasím s Octaviou. Pred faceliftom sa vyznacovala mimoriadne cistým a elegantntým dizajnom a istou nadcasovostou, kvoli ktorej by sa nezmenená mohla predávat este pár rokov. Ale snaha menit za kazdú cenu viedla do… Kórey.
Jediné auto, kde ja akceptujem súcasný dizajnový jazyk Skody, je Superb. Ten som i tipoval na COTY 2009, co mi nevyslo. Opat ale vytŕca istá disproporcnost co sa týka dĺzky kabíny za B stĺpikmi, nad a za zadnými sedadlami. Ale je to akceptovatelná dan za netradicné riesenie zadnej casti.
Celkovo musím súhlast s názorom, ze design Skody v poslednom období nie je asi ten najsprávnejsí smer.
[32]
1. 2. 2009 v 22:31vrkuboy
Velmi dobrý článek 😉 hezky se to četlo a až na hodnocení Superbu souhlasím se vším. A s tím poklesem….. no asi to bude od každého trochu.
[33]
1. 2. 2009 v 22:43Beaumont
[25] Avantime: Jednoho profesionálního designéra mám v blízkém příbuzenstvu (ten má ovšem auta jen jako koníčka) a dalšího známého (ten už se designem aut živí). Já se zabývám auty tak poloprofesionálně, ale z jiné stránky.
[34]
1. 2. 2009 v 22:46Beaumont
[30] Donovan: Souhlas, tříválec 1.4 TDI je snad pomsta konstruktérů VW celému světu. Ten motor je sice výkonný a celkem úsporný, ale svým projevem nemá v autě ve 21. století co dělat. Možná tak v sekačce na trávu. Možná…
[35]
2. 2. 2009 v 0:16wikinko
30: dovovan, ved som si aj ten 1,5dci kupil…
[36]
2. 2. 2009 v 11:39Culdaraztriptaco
(28) Opravdu? to mo nějak uniklo. Původně jsem předpokládal rozdíly i technické, protože 1,2 MPi jela podle mě o něco lépe než 1,2 HTP…
(29) Škoda s Octavií provedla namíchání dvou celkem frekventovaných segmentů, na které nabrala nemalý počet zákazníků, ovšem ti, co hledali buď kompakt, nebo ryzí automobil třední třídy se poohlédli jinde.
(30) Přesně tak, 1,5 dCi je velmi zdařilý a kultivovaný motor. Ideál pro Mégane a jak je vidět, neztrácí ani v Laguně.
(31) U Fabie jsem se musel teochu krotit, aby mi ještě nezabanovali blog 😀 Přitom první generace Fabie byla nositelkou elegantních linií a vyvážených proporcí , zejména v případě kombi šlo o povedený celek…
Jinak Superb považuji za velmi zdařilý vůz po provozních stránkách. Mile mě překvapil systém Twindoor, stejně tak jako kvalitní a prostorný interiér.
(32) Díky 😉 Velkou váhu bych příkládal i přívalu levných, hlavně Korejských novinek, které jsou dnes už kvalitní a cenově velmi výhodné.
[37]
2. 2. 2009 v 11:40Culdaraztriptaco
(33) A nemají ti, které jsi jmenoval, internetové stránky?
[38]
2. 2. 2009 v 12:31Dinar
Design nemá s klesajícími prodeji Škodovek co dělat, každý z těch jiných důvodů, který jsi zmínil, krize atd. je pravdivější než hypotéza, že lidé si nekupují tolik Škodovky kvůli nepodařenému designu. Jediné, na základě čeho bys tak mohl soudit, jsou zdejší debaty, jenže na ty svět nedá. Jinak ale s hodocením jednotlivých modelů celkem souhlasím, u Fabie je zásadní chyba v proporcích, samotné tvary jsou velmi dobré, octavie je zmasená faceliftem, a design superba jeho povedený předek sám neutáhne. Čím jsi mě ale potěšil, je roomster, mám na něj naprosto shodný názor. 😉
[39]
2. 2. 2009 v 12:32Nesouhlas
Zdravím,
myslím si, že Vaše názory jsou silně subjektivní a zavádějící:
U Fábie si myslím, že jde o vyloženě pěkné auto. Myslím si, že má s přehledem na konkurenci, která kromě velmi povedeného Fiatu Punto, případně střízlivějšího Seatu s méně originální přídí i zadkem a omezeným prostorem vzadu a fádním interiérem, má problematických míst daleko více (např.Corsa, šikmooké Peugeoty-př. světla,Renault-příď, Mazda 2 a Fiesta jsou určitě pěkné a kvalitní,ale jejich uměle“dynamický“profil se zdaleka nemusí líbit každému, podobně jako tvary yarisů, citroenů atd). Pěkný předek – jeden z nejlepších,originální střecha, záď je sice trochu užší, ale třeba světla jsou vyloženě povedená. Vyšší karosérie má myslím značnou výhodu při nastupování a vystupování, hlavně pro vyšší lidi, střední věk a starší a logicky se zdá užší. Škodovka se snažila zřejmě přidat trochu z MPV,kterými nedávno větší výrobci hýřili. Jedna vada je u krátké Fábie z profilu neladící zadní sloupek a menší převis, což je vidět ve srovnání s kombi, které se vzhledem k proporcím taky povedlo.
Oktávia bez problému, ta přední světla začínala být fádní, vyvážené kvalitní auto.
Roomster- zřejmě nejhezčí malé MPV
Superb – myslím dle recenzí velmi kvalitní a relativně dostupné auto, ale na repre vozidlo by chtěl trochu dotáhnout
-příď je lehce těžkopádná a možná míň dynamická,chtěla by trošku oživit, např. světla
-boční profil perfektní včetně velmi originálního protažení kabiny a C-sloupku, ve shodě s praktičností
-záď trochu fádní, hlavně tvar světel není dotažený, mohla by být nepatrně větší, rozčleněná, barevnější nebo nějak geometricky oživená
– na fotkách jsou dost nápadné spáry
Petr.Š.
[40]
2. 2. 2009 v 12:4838
Dinar, myslím, že dizajn v tom prsty predsa len mať bude. Podľa Teba by sa Fabia v ideálnom prípade predávala rovnako bez ohľadu na to, ako vyzerá, a to predsa nie je reálne. Aj keď to určite nie je jediný dôvod.
[41]
2. 2. 2009 v 12:49babo
(38) Presne tak. Jedonznacne to bude skor krizou. Dizajn – mne osobne sa nepaci zial uz ziadna Skoda. V podstate tu suhlasim, Fabia je horzne disporporcialna a maska so svetlami su dost zle. Roomster mam iny nazor ako Avantime, to vyzera, ako keby zlepili dielo 3 roznych dizajnerov, ktory sa nikdy nevideli.
Octavia bola velmi podarena, aj kombi, ale F/L tie svetla zmrsil
Superb je tiez disporporcialny z profilu, zadne svetla sa nepacia ani trochju a opat mi vadi ta maska a vetla (vyzera ako orol vtak 🙂 ). Navyse ta maska ako som auta videl vedla seba na autosalone je uplne ako na Fabii… Divny tah, keby najprv spravili Superb a prispoobili modeluvu radu… Oni ju ale prisposobuju Roometeru a Fabiu (myslim tym brandlook).
Dost skoda, mne sa skody celkom pacili. Stara fabia bola OK, O II pred F/L velmi pekna. Superb I bol sice len trochu iny Passat B5, ale nevyzeral zle
[42]
2. 2. 2009 v 12:50Klaudius
Ďalší do partie, Avantime? 🙂
[43]
2. 2. 2009 v 14:33Special-line
[36] Opravdu je to tak. Žádný jak by se mohlo zdát čyřválec 1,2 se nemontoval. Záleží s jakou jsi jel variantou 40 či 47 kW.
[44]
2. 2. 2009 v 15:22poklesy a modely
– za pokesy prodeju vidim maly narust uzitne hodnoty oproti starsim modelum. pri dosavadnich cenach „novinek“.
plati to u skody i u kohokoli dalsiho, a je to hlavni pricina soucasny krize odbytu v autobranzi..
– fabia II je fajn, zustane „moderni“ jeste hezkych par roku. jako kombi je taky fajn, mohlo mit delsi rozvor/ kratsi previs. maska podle me neni subtilni, ale naopak. ale to je deatail.
– ostatni modely a dizajnovy jazyk skody jsou fajn, skoda ty skody co napachaly na octavii jeji novy svetla.
– roomster je prima funky dodavka. jen je trapny, kdyz ji v marketingu podsouvaji rodinam. je to auto pro sofera a europaletu.
– yeti bude pecka. jen je skoda, ze bude velky a sirsi verejnosti nedostupny.
skoda, mohli prodavat vic.
[45]
2. 2. 2009 v 20:11Culdaraztriptaco
(38) Díky. Roomster je moje nejoblíbenější Škodovka, skutečně se mi líbí. Akorát mohli trochu doladit příď, třeba po vzoru studie…
[46]
2. 2. 2009 v 20:15Culdaraztriptaco
(39) Chápu, že na některé věci máte jiný názor. Od toho je design subjektivní záležitost, aby se kolem něj vedly debaty.
V článku jsem popisoval pouze design. Co se týká kvality a provozních vlastností, patří Škody v rámci daných segmentů k těm lepším.
Fabia si mě jednoduše nezískala. Její disproporce mě silně bijí do očí, stejně tak mi vadí naroubovaná a na subkompakt poněkud subtilnější příď z Roomsteru.
Superb je nedotažený celek. Příď mi nijak výrazně nevadí, avšak zbytek by zasloužil doladit…
[47]
2. 2. 2009 v 20:17Culdaraztriptaco
(43) 40 kw. Ale tah byl velmi pěkný.
[48]
2. 2. 2009 v 20:20Culdaraztriptaco
(44) Osobně si myslím, že je Roomster vynikající auto pro menší rodinu. Nabízí výbornou variabilitu (v dané třídě téměř nevýdanou) a příznivý vnitřní prostor. Ale ve verzi Praktic je to skvělý sluha a sympatický pracant.
Jinak Škoda nemá problém v nadčasovosti modelů, tahounem problémů je spíše disproporční trend, který by podle všeho měl zase na chvíli přerušit Yeti.
[49]
2. 2. 2009 v 21:37re (48)
– ok..
– nadcasovost je jedna vec, modernost trochu jina. – fabia II bude dlouho moderni. ( to je kompliment 🙂
– a na pridavek: zopakuju tady jednu moji kontroverzni ideu, ze kdyby skodovka stvorila „urban cruiser“ (jako kia soul), a ne „jen dodavku“ (roomster, sorry, ja vim..) a taky ne „stredne-tridni suv“ (jeti), vplula by do neobjevenyho segmentu dostupnych trendy vozitek, kterym prorokuju velky odbyty.. jiste se chysta neco jako x3 nebo q3.., jestli vite co myslim. ikdyz tihle si vyvinuli svy vlastni ocekavani od zakazniku. – jde o styl a dostupnost.
klicem k prodejum bude vytvorit touhu a naplnit ocekavani. objevit novou pridanou hodnotu, ktera vubec nemusi (nesmi !) prodrazovat vyrobu.
sami vidite jak se cely stredni mainstream usiluje pozvednout k premii – mondeem pocinaje, pres lagunu, japonsky znacky, az po insignii.. – marne 😉
[50]
3. 2. 2009 v 0:32Škoda NENÍ Česká !!!
Škodovka je montována ze Španělských,Italských a teď už i Čínských dílů.
Vím to od dobré kamarádky,která je osobně proclívala. Tak co řešíte !
Je to bastard montovaný sice v Česku, ale Poláky a Ukrajinci, a nechápu proč to nikdo nepřizná. Pár věcí je tam z Česka (část elektriky,světla).
Takže radši volím Toyotu, tam aspoň vím,co si za svoje těžce vydělaný
prachy koupím.(a v Toyotě je teď víc Českých a evropských dílů než ve Škodovce) . Používejte rozum a nevěřte zmanipulovaným kecům ve zprávách a v předem zaplacených srovnávacích autotestech …
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.