• Blesk.cz
  • AHA!
  • E15.cz
  • iSport.cz
  • Auto.cz
  • Recepty.cz
  • Blesk pro ženy
  • Živě.cz
  • Reflex.cz
  • Dáma.cz
  • více
    • Ábíčko.cz
    • AutoRevue.cz
    • AVmania.cz
    • DIGIarena.cz
    • Doupě.cz
    • FITweb.cz
    • Maminka.cz
    • MobilMania.cz
    • Mojezdraví.cz
    • SportRevue.cz
    • Ženy.cz
    • Sazka eLEAGUE
Vyhledávání
Přihlášení
registrace
  • Moje Auto
    • Blogy
  • Novinky
    • Technika
    • Design
    • Bezpečnost
    • Motorky
    • Otázky a odpovědi
    • Fleet
    • Tapety
    • Autosalony
    • Rallye
    • Dakar 2022
    • Alkokalkulačka
    • Katalog
  • Testy
    • Srovnávací testy
    • Jízdní dojmy
  • Bazar
    • Koupit auto
    • Prodat auto
    • Články o ojetinách
  • Videa
  • F1
  • Elektro
  • Autofun
  • Veterán

Blog.auto.cz  > baracudaj.blog.auto.cz  > PEUGEOT 306 S16 – GTI na mušce

  • PEUGEOT 306 S16 – GTI na mušce

    Publikováno: 28. 5. 2007

    PEUGEOT 306 S16 (1994-2001) – GTI na mušce

    6

    Létající verze 306 Rallye

    19

    Asi každému se vybaví při spojení zkratky GTI se značkou Peugeot právě model 205 GTI. Málokdo však vzpomene na 306 S16, vůz , který čerpal z jeho kvalit, posunul je však zase o kus dále. Jedná se o jeden z nejlepších hot hatch 90. let.

    Historie

    20

    Tváří v tvář – setkání generací

    Předem bych chtěl vnést trochu přehlednosti do označení tohoto rváče. Někde se můžete dočíst S16, jinde zase GTI-6 či dokonce Rallye. Tyto přídomky se lišili podle trhu nebo různých speciálních edic, které se během výroby objevily.

    14

    V roce 1994 vyjel typ S16 s dvoulitrovým motorem o výkonu 155 koní, který převzal z modelu 405 Mi16. V letech 1995-96 byl motor upraven a výkon klesl na 150 k (zřejmě z důvodu splnění emisí). Zásadní změnou prošla technika v následujícím roce. Motor byl razantněji přepracován, horkou novinkou byla 6° převodovka. Dnes vcelku běžná věc, ale v té době a cenové kategorii opravdová rarita. Odtud také pochází označení GTI-6. Pro opravdové fajnšmekry je tu verze Rallye s hmotností nižší o 40 kg a ještě ultimativnějším podvozkem. Hmotnost byla ušetřena absencí komfortní výbavy, jeho cena však oproti běžné S16 neúměrně povyskočila a tak se stává na trhu ojetin opravdovou vzácností.

    16

    Karoserie

    Klasický třídveřový hatchback. Od běžných verzí se vrcholná lišila jen drobnostmi jako přepracovaný přední nárazník s mlhovkami (GTI má velké kulaté) stejně jako zadní nárazník, spolu s prahy v barvě karoserie. Přibyla vetší 15-cti palcová kola s pneu 195/55. Dále jen detaily jako jiné víčko nádrže, oválná koncovka výfuku či označení modelu na zádi a boku. Pro vůz byla typická spíše čistota a nenápadnost. O tom svědčí i slušná aerodynamika s koeficientem čelního odporu Cx = 0,33. Jako u ostatních peugeotů není výjimkou dobrá antikorozní ochrana.

    2

    1

    V interiéru nalezneme výrazněji anatomicky tvarovaná sedadla, u verze GTI sériově v kombinaci kůže/alcantra.Tříramenný volant potažený kůží, středový panel dostal stříbrný dekor a řadící páka hliníkovou hlavici. Vše ostatní bylo jako u jiných vrcholně vybavených verzí. Výbava byla dostatečně široká počínaje palubním počítačem, elektrickým ovládáním oken, zrcátek či střešního okna. Dále klimatizace nebo rádio s měničem na 6 CD. Z bezpečností výbavy sluší zmínit 4 airbagy, pásy s předepínači a omezovači tlaku, ABS. Karoserie už měla naprogramované deformační zóny.

    .

    15

    5

    4

    Technika

    Motor, převodovka

    O pohon se staral vodou chlazený čtyřdobý řadový čtyřválec se zdvihovým objemem 1998 cm3. Rozvod DOHC se čtyřmi ventily na válec, vačkové hřídele poháněné ozubeným řemenem. Blok motoru litinový, hlava z hliníkové slitiny. Elektronicky řízené vícebodové vstřikování. U prvních verzí S16 nesl motor označením XU10J4L/Z, kdy zapalování zajišťovala jednotka Motronic MP3.2. Dával výkon 111/155 (kW/koní) v 6500 min-1 a 193 Nm při 3500min-1. Vás však mnohem více zajímá výkonnější varianta XU10J4RS/L3 s jednotkou Magnetti Marelli 1AP se 122/167 (kW/koní) v 6500 min-1 a 193 Nm při 5500min-1. Kompresní poměr byl 10,4:1, maximální otáčky na slušných 7300mi-1.

    3

    Motor je příjemně pružný a zatahuje už od nejnižších otáček. Pokud z něho chcete dostat maximum musíte ho točit a točit, navíc má motor pod plynem nádherně chraplavý zvuk. Druhý dech chytá v pěti tisících kdy vrcholí maximum točivého momentu a maximální výkon ze sebe ždímá těsně pod sedmi tisíci. K plnému využití jeho potenciálu slouží hodně nakrátko poskládaná 6° převodovka. Při přeřazení neklesají otáčky o víc jak 700 min-1, a tak při rychlé jízdě máte vždy dostatek výkonu. Převodovka byla vyvinuta závodním oddělením Peugeotu, je tedy dostatečně přesná a trvanlivá. Všemu sekunduje tuhá spojka.

    Podvozek

    To co dělá tenhle hothatch tak vyjmečným je jeho podvozek. Sice klasické konstrukce, tedy přední kola na vzpěrách McPerson s pérováním vinutými pružinami s integrovanými teleskopickými tlumiči plus příčný zkrutný stabilizátor. Vzadu kliková náprava s torzní příčkou. Zajímavostí však byl způsob uložení této nápravy – kdy elasto-kinematické vedení kol vyvolávalo v zatáčce samořiditelný efekt. V praxi to znamená, že zadní náprava se o několik stupňů natočí, čímž zmenší poloměr otáčení, vůz se pak chová velice obratně. I přesto, že má pohon předních kol, což mu teoreticky zajišťuje nedotáčivost, v krizových situacích lze správným dávkováním plynu zajistit vybočení zádě. To pomůže hlavně v příliš utažených zatáčkách.

    8

    9

    ——————————————————————————————————



    O jízdních kvalitách francouzského divocha svědčí ocenění v britské anketě What car? v roce 2000, tedy 4 roky po jeho uvedení. Postavit se mohl i mnohem novějším vozům jako Clio 172 nebo Civic Type-R.

    13

    Brzdy

    Samozřejmostí jsou na všech kolech kotoučové brzdy s plovoucími třmeny. V předu duté ventilované o průměru 283 mm, vzadu plné 247 mm . Standardně dodávané ABS Bendix.

    17

    Rozměry a hmotnost

    Délka 4030, šířka 1695, výška 1365. Rozchod kol v předu 1464, vzadu 1439. Pohotovostní hmotnost 1160 kg, užitečná 510kg. Rozvor náprav 2580. Rozložení hmotnosti 63% vpředu a 37% vzadu. Poměr váha/výkon je 6,95kg/koně.

    Jízdní výkony:

    10

    zdvihový objem [cm3] 1998
    výkon [kW/k] 122/167
    točivý moment [Nm] 193
    maximální rychlost [km/h] 220
    0-100km/h [s] 8,5
    400m s pevným stratem [s] 16,1
    1000m s pevným stratem [s] 29,8
    Poměr váha/výkon. [kg/k] 6,95

Renault Megane 2009: Renault tlačí na pilu! Bugatti Veyron – první vůz v Česku

53 Responses to PEUGEOT 306 S16 – GTI na mušce

  • [1]

    19. 9. 2008 v 19:14alien

    A jeste min lidi si vzpomene na 309 GTi16, ktera ve svy dobe nemela konkurenci (v ovladatelnosti lepsi nez M3e30). Byla predvidatelnejsi nez 205GTi. 306GTi6 ma stejnej vykon jako 309GTi16 ale je tezsi a o chlup vetsi… 309GTi16 je mnohem vetsi rarita, ale tezce nedocenena..

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [2]

    24. 9. 2008 v 15:50Dave

    alien je dobrej debil, nepis tady blaboly o autech, kdyz jim nerozumis a M3 jsi zrejme videl jenom na obrazcich….

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [3]

    8. 10. 2008 v 22:29ajsik

    Ano 309GTI16 ja asi stejna rarita jako 306Rally, mela 118kw a defakto to bylo asi stejne jako MI16 prestavba 205GTi, s tim ze byla takhle primo z fabriky … ale podvozkove bohuzel nema na 306 a moc ji chybi 6° prevodovka … na okruhu by to bylo asi vyrovnane, ale zase 309/205 je vice harcore auto … takze na normalni ceste je s ni jizda na doraz o hubu … mel jsem 205GTi s Gutmann motorem (150k) a uridit to a udrzet na ceste byl obcas solidni problem a kdyz mi zniceho nic v jedne zatacke pres horizont zlehkl volant a sel jsem v cca 90-100kmh to pretaciveho smyku smerem do prikopu tak jsem akorat stihl jit na spojku , plny kontra , prosvistet „driftem“ zadnimi koly po krajnici a jit druhym smykem do protismeru do svodidel… a bohuzel ani plny kontra uz na to nestacil (slo to pres 90°) tak jsem to zadupl a nastesti sem to srovnal a zacal couvat ve svem pruhu … a zastavil 🙂 motor mi nezdechl, ale bylo mi hodne soufl …

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.

Založit nový blog

baracudaj.blog.auto.cz

  • Bebo
  • Delicious
  • Digg
  • Bleetbox
  • Srpen 20091 Příspěvek
  • Duben 20091 Příspěvek
  • Srpen 20084 Posts
  • Duben 20081 Příspěvek
  • Květen 20072 Posts
  • Duben 20071 Příspěvek
  • Únor 20072 Posts
  • Leden 20072 Posts
  • Prosinec 20062 Posts

Výběr

Zprávy

Kryptoměny
Koronavirus
Aktuální COVID opatření
Tornádo na jihu Moravy: Pošlou peníze na obnovu živnosti i zahrádky Miroslav (24) dostal definitivní trest za vraždu Jakuba (†26) na faře ... Biden kázal o klimatu, jeho „Bestie“ a další auta z výpravy ve Skotsku...
Sport

Fortuna liga
EURO 2021 - fotbal
MS hokej 2021
Nominace na Karjala Cup: vrací se Gulaš, jediným nováčkem Lukeš Talent Gemov: trénuje se Seemanovou a recituje Cimrmana, kérky jako um... Repre by mohl doplnit i Krmenčík: Výkony rostou, chování nebylo ideáln...
Zábava a celebrity

Nejlepší filmy 2020
Grilování
Olympiáda 2021
Kvízuj
Marika Šoposká ukázala ve StarDance pravou tvář: Takhle vypadá před vy... Ministr Vojtěch po rekordním nárůstu covidu: Konec antigenních testů n... Dálnice D1 je zavřená! U Chodova došlo k vážné nehodě dvou nákladních ...
Pro ženy a maminky

Těhotenská kalkulačka
Horoskopy
Kalkulačka BMI
Naďa Konvalinková (70) - MÁ NOVOU DŮVĚRNICI! Aby kompost uzrál... Dlouhé kardigany, které můžete nosit přes šaty (nebo místo nich)
Auto-moto

Alkohol kalkulačka
Elektromobily
Formule 1
Kia ProCeed GT – Kombíkový svéráz Porsche zvažuje vstup do F1. Má více než jednu možnost Unikátní Nissan GT-R50 od Italdesign konečně putuje k zákazníkům
Věda a technika

MobilMania
Katalog mobilů
Počítačová poradna
Recenze mesh systému TP-Link Deco X20-DSL. XDSL snadno a rychle Sociální sítě kvůli ochraně Applu před sledováním krvácejí. Už ztratil... Seriál Star Wars: The Book of Boba Fett má první trailer. Premiéra bud...
Ekonomika a byznys

Kryptoměny
Ceny bytů
Výpočet čisté mzdy
Apple kvůli nedostatku čipů obětuje iPady, raději vyrobí více iPhonů Ondřej Malý: Metaverzum jako sen asociálního miliardáře ČEZ od Nového roku zdraží elektřinu zhruba o třetinu
Recepty

Palačinky
Bramboráky
Bublanina
Zapečené filé se sýrem Tiramisu s čokoládou Nakládaná červená řepa
Cestování

Kde rostou houby
Výlety s dětmi
Kam na lyže
Czech Press Photo 2021: Kdo získá Cenu čtenářů Lidé a Země? Hlasujte i... Netradiční svatební cesta na odlehlé tchajwanské ostrovy Lan-jü a Lü-t... Evropské srdcovky cestovatele Petra Hupky
Servis

Katalog rostlin
Recepty online
Předpověď počasí
ABC Domy s.r.o. - 5585821 Nejlepší pomocníci pro zazimování zahrady. Jsou zdarma nebo za pár kor... Vášnivý sběratel Dalibor Janda. Jaké poklady zdobí jeho domov?
Zdraví

Katalog nemocí
Tipy jak zhubnout
Bylinky
Co a jak správně inhalovat? Imunitu posílí houby či hořec. Myslete i na psychiku, pomůže homeopati... Šest věcí, které se zlepší, pokud omezíte cukr
Pro nejmenší

Recenze počítačových her
Esport Sazka eLEAGUE
Vystřihovánky ABC
Riot oslavuje příchod seriálu Arcane nejen skrz své hry. Jak získáte v... Rodiče jsou proti očkování proti nemoci Covid-19 Dnes odkládá Blizzard. Opozdí se Diablo IV i Overwatch 2. Společnost o...
Video

Prostor X
Branky, body, kokoti
Fortuna liga
LIKE HOUSE 2: Dojemné loučení s Agátou! Mrcha Ája z Ulice Bára Mudrová je zamilovaná! Kdo je její láska? Milovník žen Martin Písařík: Zásnuby s přítelkyní? Má strach!
Nákupy

hledejceny.cz sleviste.cz azz.cz zbozi.blesk.cz zbozi.mobilmania.cz nejrychlejsi.cz Slevové kupony Nejlevnější mobily Nejlevnější pračky Horská kola
Mimibazar

Testujte s Mimibazarem Roušky Dětské zimní bundy Dětské svetry Dětské čepice Dětské rukavice Dámské zimní kabáty Dámské čepice Dámská pyžama Společenské hry pro děti
Doporučujeme

Pračky na Mall.cz Televize za skvělé ceny LEGO hračky iPhony 13 Robotické vysavače CZC klub v novém Notebooky Rádio a zábava pro děti Chytré hudební rádio České podcasty

  • © 2021 Copyright CZECH NEWS CENTER a.s. a dodavatelé obsahu
  • Autorská práva k publikovaným materiálům
  • Podmínky pro užívání služby informační společnosti
  • Informace o zpracování osobních údajů
  • Cookies
  • Nastavení soukromí
  • Vlastnická struktura