-
PEUGEOT 306 S16 – GTI na mušce
PEUGEOT 306 S16 (1994-2001) – GTI na mušce
Létající verze 306 Rallye
Asi každému se vybaví při spojení zkratky GTI se značkou Peugeot právě model 205 GTI. Málokdo však vzpomene na 306 S16, vůz , který čerpal z jeho kvalit, posunul je však zase o kus dále. Jedná se o jeden z nejlepších hot hatch 90. let.
Historie
Tváří v tvář – setkání generací
Předem bych chtěl vnést trochu přehlednosti do označení tohoto rváče. Někde se můžete dočíst S16, jinde zase GTI-6 či dokonce Rallye. Tyto přídomky se lišili podle trhu nebo různých speciálních edic, které se během výroby objevily.
V roce 1994 vyjel typ S16 s dvoulitrovým motorem o výkonu 155 koní, který převzal z modelu 405 Mi16. V letech 1995-96 byl motor upraven a výkon klesl na 150 k (zřejmě z důvodu splnění emisí). Zásadní změnou prošla technika v následujícím roce. Motor byl razantněji přepracován, horkou novinkou byla 6° převodovka. Dnes vcelku běžná věc, ale v té době a cenové kategorii opravdová rarita. Odtud také pochází označení GTI-6. Pro opravdové fajnšmekry je tu verze Rallye s hmotností nižší o 40 kg a ještě ultimativnějším podvozkem. Hmotnost byla ušetřena absencí komfortní výbavy, jeho cena však oproti běžné S16 neúměrně povyskočila a tak se stává na trhu ojetin opravdovou vzácností.
Karoserie
Klasický třídveřový hatchback. Od běžných verzí se vrcholná lišila jen drobnostmi jako přepracovaný přední nárazník s mlhovkami (GTI má velké kulaté) stejně jako zadní nárazník, spolu s prahy v barvě karoserie. Přibyla vetší 15-cti palcová kola s pneu 195/55. Dále jen detaily jako jiné víčko nádrže, oválná koncovka výfuku či označení modelu na zádi a boku. Pro vůz byla typická spíše čistota a nenápadnost. O tom svědčí i slušná aerodynamika s koeficientem čelního odporu Cx = 0,33. Jako u ostatních peugeotů není výjimkou dobrá antikorozní ochrana.
V interiéru nalezneme výrazněji anatomicky tvarovaná sedadla, u verze GTI sériově v kombinaci kůže/alcantra.Tříramenný volant potažený kůží, středový panel dostal stříbrný dekor a řadící páka hliníkovou hlavici. Vše ostatní bylo jako u jiných vrcholně vybavených verzí. Výbava byla dostatečně široká počínaje palubním počítačem, elektrickým ovládáním oken, zrcátek či střešního okna. Dále klimatizace nebo rádio s měničem na 6 CD. Z bezpečností výbavy sluší zmínit 4 airbagy, pásy s předepínači a omezovači tlaku, ABS. Karoserie už měla naprogramované deformační zóny.
.
Technika
Motor, převodovka
O pohon se staral vodou chlazený čtyřdobý řadový čtyřválec se zdvihovým objemem 1998 cm3. Rozvod DOHC se čtyřmi ventily na válec, vačkové hřídele poháněné ozubeným řemenem. Blok motoru litinový, hlava z hliníkové slitiny. Elektronicky řízené vícebodové vstřikování. U prvních verzí S16 nesl motor označením XU10J4L/Z, kdy zapalování zajišťovala jednotka Motronic MP3.2. Dával výkon 111/155 (kW/koní) v 6500 min-1 a 193 Nm při 3500min-1. Vás však mnohem více zajímá výkonnější varianta XU10J4RS/L3 s jednotkou Magnetti Marelli 1AP se 122/167 (kW/koní) v 6500 min-1 a 193 Nm při 5500min-1. Kompresní poměr byl 10,4:1, maximální otáčky na slušných 7300mi-1.
Motor je příjemně pružný a zatahuje už od nejnižších otáček. Pokud z něho chcete dostat maximum musíte ho točit a točit, navíc má motor pod plynem nádherně chraplavý zvuk. Druhý dech chytá v pěti tisících kdy vrcholí maximum točivého momentu a maximální výkon ze sebe ždímá těsně pod sedmi tisíci. K plnému využití jeho potenciálu slouží hodně nakrátko poskládaná 6° převodovka. Při přeřazení neklesají otáčky o víc jak 700 min-1, a tak při rychlé jízdě máte vždy dostatek výkonu. Převodovka byla vyvinuta závodním oddělením Peugeotu, je tedy dostatečně přesná a trvanlivá. Všemu sekunduje tuhá spojka.
Podvozek
To co dělá tenhle hothatch tak vyjmečným je jeho podvozek. Sice klasické konstrukce, tedy přední kola na vzpěrách McPerson s pérováním vinutými pružinami s integrovanými teleskopickými tlumiči plus příčný zkrutný stabilizátor. Vzadu kliková náprava s torzní příčkou. Zajímavostí však byl způsob uložení této nápravy – kdy elasto-kinematické vedení kol vyvolávalo v zatáčce samořiditelný efekt. V praxi to znamená, že zadní náprava se o několik stupňů natočí, čímž zmenší poloměr otáčení, vůz se pak chová velice obratně. I přesto, že má pohon předních kol, což mu teoreticky zajišťuje nedotáčivost, v krizových situacích lze správným dávkováním plynu zajistit vybočení zádě. To pomůže hlavně v příliš utažených zatáčkách.
——————————————————————————————————
O jízdních kvalitách francouzského divocha svědčí ocenění v britské anketě What car? v roce 2000, tedy 4 roky po jeho uvedení. Postavit se mohl i mnohem novějším vozům jako Clio 172 nebo Civic Type-R.
Brzdy
Samozřejmostí jsou na všech kolech kotoučové brzdy s plovoucími třmeny. V předu duté ventilované o průměru 283 mm, vzadu plné 247 mm . Standardně dodávané ABS Bendix.
Rozměry a hmotnost
Délka 4030, šířka 1695, výška 1365. Rozchod kol v předu 1464, vzadu 1439. Pohotovostní hmotnost 1160 kg, užitečná 510kg. Rozvor náprav 2580. Rozložení hmotnosti 63% vpředu a 37% vzadu. Poměr váha/výkon je 6,95kg/koně.
Jízdní výkony:
zdvihový objem [cm3] 1998 výkon [kW/k] 122/167 točivý moment [Nm] 193 maximální rychlost [km/h] 220 0-100km/h [s] 8,5 400m s pevným stratem [s] 16,1 1000m s pevným stratem [s] 29,8 Poměr váha/výkon. [kg/k] 6,95
Renault Megane 2009: Renault tlačí na pilu! Bugatti Veyron – první vůz v Česku
53 Responses to PEUGEOT 306 S16 – GTI na mušce
[1]
19. 9. 2008 v 19:14alien
A jeste min lidi si vzpomene na 309 GTi16, ktera ve svy dobe nemela konkurenci (v ovladatelnosti lepsi nez M3e30). Byla predvidatelnejsi nez 205GTi. 306GTi6 ma stejnej vykon jako 309GTi16 ale je tezsi a o chlup vetsi… 309GTi16 je mnohem vetsi rarita, ale tezce nedocenena..
[2]
24. 9. 2008 v 15:50Dave
alien je dobrej debil, nepis tady blaboly o autech, kdyz jim nerozumis a M3 jsi zrejme videl jenom na obrazcich….
[3]
8. 10. 2008 v 22:29ajsik
Ano 309GTI16 ja asi stejna rarita jako 306Rally, mela 118kw a defakto to bylo asi stejne jako MI16 prestavba 205GTi, s tim ze byla takhle primo z fabriky … ale podvozkove bohuzel nema na 306 a moc ji chybi 6° prevodovka … na okruhu by to bylo asi vyrovnane, ale zase 309/205 je vice harcore auto … takze na normalni ceste je s ni jizda na doraz o hubu … mel jsem 205GTi s Gutmann motorem (150k) a uridit to a udrzet na ceste byl obcas solidni problem a kdyz mi zniceho nic v jedne zatacke pres horizont zlehkl volant a sel jsem v cca 90-100kmh to pretaciveho smyku smerem do prikopu tak jsem akorat stihl jit na spojku , plny kontra , prosvistet „driftem“ zadnimi koly po krajnici a jit druhym smykem do protismeru do svodidel… a bohuzel ani plny kontra uz na to nestacil (slo to pres 90°) tak jsem to zadupl a nastesti sem to srovnal a zacal couvat ve svem pruhu … a zastavil 🙂 motor mi nezdechl, ale bylo mi hodne soufl …
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.