-
Tři králové – díl 2.
Menu na úterý: Audi S8
Dříve než začnu s popisem a porovnáváním, musím říct, že Audi S8 mělo v testu pro mě zvláštní postavení. Oproti Qporte, se kterým jsem měl tu čest vůbec poprvé, S8ku mám, vzhledem k tomu, že ji vlastní „osoba mě blízká“, celkem projetou, často i na delších trasách. Což tak trochu ztěžuje hodnocení, jak v kladném tak záporném smyslu, jednak už pro mě u ní nefunguje onen wow! efekt prvního setkání a ohromení např. motorem, jako u Qporte, na druhé straně mám v ní vše ohmatáno a taky vím co snese, když se na ní tlačí, což je při hodnocení jízdních vlastností určitě výhoda. Znova tedy říkám, prosím, berte má slova jako čistě subjektivní názor, nemám v úmyslu aspirovat na medaili za objektivitu.
Při pohledu na S8 mě napadají slova jako čisté, úpravné, hladké nebo nenápadně poodhalený potenciál, přestože tvary A8 jsou oku důvěrně známé a její design pomalu stárne, je S8ka v mých očích povedeným autem, mám prostě tento styl designu rád, žádné drama, ale jen takové nápovědy, velká kola, rozkročený výraz, čtyřlauf, a i když nemá sílu statické přitažlivosti Qporte, které je nesporně výraznější a jako sportovní limuzína prostě hezčí, umí i tak S8 vyvolat patřičný dojem.
Po otevření dveří můžu psát jen to, co už o interiérech Audi padlo milionkrát, úhledné linky, přehlednost, preciznost, dokonalá ergonomie. Porovnáváno s poslední novinkou třídy je i v interieru Audi cítit doba vzniku, ale ve srovnání s prvním rivalem, Qporte, je prostě S8 uvnitř lepší. Kůže je neméně kvalitní, i když nevoní tak jako u Italů, ale tvary a linky sedí více, není tu rozpor tvarů a materiálů, jen soulad a harmonie, i když trochu strohá, nutno dodat, jenže to je prostě styl Audi. Pro řidiče jsou ovšem důležitější jiné věci, např. u Qporte kritizovaný posaz. Sedadla v S8 jsou pro člověka mých proporcí mnohem lepší, možnosti prodloužení sedáku, rozsah nastavení, jednoduše perfektní, sedačky v Qporte jsou pro ti nim pouhé kůží polstrované sesle. Takto mají vypadat sedačky sportovně zaměřeného modelu, a to vč. posazu, který je dostatečně nízký a při max. přitažení volantu se dá sedět ve stylu krátké ruce, dlouhé nohy. K ovládání nemám výhrad, zabývat se popisem, ale nemá smysl, je tu vše tam kde to člověk čeká, v tomto je S8 jasným příslušníkem svého koncernu. Co už ale zastarává, je ovládání infotainmentu, verze např. v nové S4 je jinde, a to nejen způsobem pohybu v menu a předvolbách, ale také samotný display v S8 je prostě malý a jeho grafika nestíhá rok 2008.
Ale pojďme k tomu, co zajímá piloty nejvíce a kde se také láme chleba, tedy česky řečeno k performance. Už to nastartování, opravdu si nemůžu pomoct, ale i přesto, že v zátylku můžu podvědomě cítit zlostné pohledy zocelnýchdrápalíků s kolmou vráskou nad nosem a káravě zdviženým prstem, tedy i přesto říkám, není lepší hudby pro ucho autonadšence než zvuk víceválce. Na desetiválci od Lamba se udrží panák vizoura i při vytočení do omezovače (vyzkoušeno) a zachroptění z laufů při sundání nohy z plynu se dá brát jako přípitek, tak tedy, Prosit! Ne, tohle je motor, kterému se podobně jako V8ce v Maserati nedá odolat. Přiznávám, že pro mě rozlišit projev osmiválce a desetiválce je už problém, neřekl bych, že ty dva válce navíc jsou nějak poznat, rozdíl je spíš v utlumení interieru. S8 dovoluje slyšet jen tlumený zvukový doprovod a vzhledem k tomu, že motor ani s převodovkou v manuál modu netočí osm tisíc jako V8 od Ferrari chybí tomu onen jekot, který právě od sedmi do osmi plní kabinu Qporte. Takže jak S8 jede? I zde se většina zážitků točí právě kolem motoru, snadné vytáčení, zvuk a pocit zátahu v takto velkém autě svádějí k zadupávání pravé nohy do koberce při každé příležitosti. Ale rozdíly jsou, Qporte S ve sport modu umí ostřejší reakci na plyn, Audi je vláčnější, řekl bych, že je to více než motormangementem způsobeno převodovkou, šestikvalt v S8 není tak dobrý jako převodovka v Maserati, podřazování trvá, jedno jestli je to kickdown nebo na povel pádla pod volantem, prostě tam ta chvilka na povzdech je. Mimochodem pádla, v S8 spojena s volantem a byť menší, jsou lépe dosažitelná a nezavazí si s páčkami blinkrů nebo stěračů.
Celý projev S8 je sterilnější než v Qporte, na druhou stranu přechod mezi jízdou na krev a obyčejným plynutím po silnici není tak dryáčnický, v Qporte si při pomalé jízdě připadá člověk nepatřičně, auto reaguje neuroticky a poskakuje, což je S8ce cizí, vzduchový podvozek funguje dokonale, až by se dalo jásat nad tou koncepcí, jenže i ona má své limity, stačí auto hodit párkrát rychle ze strany na stranu a je cítit, že podvozek nestíhá „pumpovat“. Žádná hrůza, auto je na svou velikost agilní až dost, ale ostrost reakcí Qporte nemá, a je to nejen vzduchovým podvozkem ale také řízením, které si co do přeposilovanosti může s tím v Maserati podat ruku, stejně jako v přesnosti, rozdíl je ale ve strmosti, která je u Qporte větší, a pocit rychlejších reakcí podporuje. Audi, přestože váhově jsou s Qporte prakticky nastejno, umí navodit i pocit korábu, dělá dojem těžší limuzíny, a její hbitost v zatáčkách překvapí, Qporte dává svůj hbitý charakter pocítit prakticky neustále a člověk u něj tu ostrost reakcí bere tak nějak víc samozřejmě. Je tu také cítit rozdíl v koncepci pohonu, Qporte dokáže svým osmiválcem přetlačit zadek i do driftu, u tak velkého auta opravdu zážitek, u Audi je tohle, vzhledem ke 4×4 neproveditelné, ale pokud má řidič chrabré srdce, dokáže potlačit nedotáčivost při nájezdu do zatáčky místo ubráním plynu přidáním, a to díky nastavení Torsenu, který v S8 umí poslat na zadek až 80% krouťáku.
Je tu jedna věc, kterou bych chtěl zmínit, pro případné kupce S8, a tou jsou brzdy. Auto, kterým občas jezdím, má ocelový standard, auto v testu mělo příplatkové keramické brzdy. Pokud nechcete brát S8 na okruh, což by byl dost úlet, pak ty keramické vynechte, jsou jen k zlosti, brzdný účinek se nedá při normální jízdě dávkovat, je to opravdu jak v nějakém ostrém okruhovém autě, zašlápnout fest a dávkovat povolováním, s těmi ocelovými se dá normálně citlivě brzdit a ani při ostré jízdě nevadnou, S8 je jednou z mála audin s povedenými brzdami.
Jaké je tedy skóre? Vynést jednoznačný verdikt je těžké, dosud zmínění soupeři jsou kvalitativně tak vyrovnaná auta, že rozhodování se musí nutně přenést do roviny pocitů, charakteru, image a vkusu každého soudruha. Pokud bych měl uvažovat tak, že vybírám z těchto aut, pak bych se musel předně ptát, proč si vybírám v této třídě. Ta auta připadají v úvahu v případě, že chci jen jedno auto, a přestože vím, že to nebude závoďák, chci k jeho limuzínové funkci (tj. komfortní přeprava) i schopnosti a výkon k tomu, abych se mohl popasovat s většinou „soupeřů“, které na cestách můžu potkat. Z podobné úvahy mi pak vyjde lépe S8, a to proto, že dynamicky za Qporte nezaostává, byť neumí navodit ten pocit skorozávoďáku jako Maserati, ale překonává jej v kategorii auto pro každý den a komfortní limuzína. Tím neříkám, že se Qporte nedá používat na denní ježdění, ale je prostě nepohodlné, a já nevěřím, že si kterýkoliv majitel koupil Qporte proto, aby dokázal, že i s pětimetrovým autem lze jezdit dveřmi napřed.
Tedy, muset za to auto zaplatit, vzal bych S8, ale darem bych raději Quattroporte. Neumím si představit, že bych večer dostal chuť seběhnout dolů do garáže, sednout do S8 a jen tak na sucho si pohrát s volantem, osahat řadičku, a přitom na sebe s bullitovským úšklebkem v zrcátku mrknout. Mít v garáži Quattroporte asi by občas ta večerní cesta místo do ledničky do garáže vedla. 😉
Opožděná novoročenka Tři králové – díl 1.
1 019 Responses to Tři králové – díl 2.
[1]
16. 12. 2008 v 12:43re: ano, ano
ano, ano, to je S8 !! mel jsem tu cest. vynikajici porce. zvuk kolem ctyr tisic. je to blaho.
je to opravdu velka porce..
[2]
16. 12. 2008 v 12:50Perun
Jak to jen deláš? S tím už se snad člověk musí narodit… Dinare, to je paráda!
A hlavně, věřím ti každé jednotlivé slovo, což u takové testované kategorie není právě vždycky sichr.
Jednou jsem si projel R8, ale zdaleka bych to nedokázal podat takhle, protože to už musíš mít něco najeto v autech „za sto na stole v evropských“
Prostě skvělé!
P.S. Nevím proč, ale myslím si, že třetí král (Baltazar) oba předchozí odkáže ke krajnici.
Smutný bude Kašpar, zatrpklý Melichar… 🙂
[3]
16. 12. 2008 v 13:21Kubas
Tak čekal jsem že na QP nezůstane nit suchá, ale zatím se docela drží 😉
[4]
16. 12. 2008 v 13:21Dinar
Perune, díky moc, jak to děláš, se ptám stejně u kteréhokoliv tvého testu, na tvůj dokonalý balanc subjektivních pocitů s objektivním srovnáním kvalit nemám, hádej, kvůli čím textům tam vždy strkám tu svou větu o subjektivnosti. 🙂 😉
[5]
16. 12. 2008 v 13:22T613
Krásně napsáno.. možná je to jen můj pocit, ale z tvého S8 na mě sálá jako by chlad a „nuda“. U toho Mase jsi mi i přes kritiku připadal jako dítě s novou hračkou. Bez urážky 😉
Ale asi je to tím, že S8 důvěrně znáš. Navtecha by jsme slaviččími jazýčky taky neohromili 😀
[6]
16. 12. 2008 v 13:51Perun
[4] Dinar: 😀 😉
[7]
16. 12. 2008 v 13:52babo
super napisane, uz sa nemozem dockat mnichovskej vlajkovej lode 🙂
ja myslim, ze S8 ci quattroporte S si kupia aj taki, co maju v garazi este peknych par aut a supersporty nevynimajuc. Ale ani s limuzinou nechcu byt ziadna brzda provozu (no ano, A8 4.0 TDI alebo 4.2 FSI by ich odviezla rovnako dobre a pohodlnejsie, ale to sa im proste zda byt malo) 🙂 qporte na mna posobi ako jedina limuzina s dusou (ten interier je ale naozaj zvlastny uz v „obycajnom“ qporte), ale ak je v s-ku nepohodlna (co urcite je), tak to trochu straca zmysel, chranic zubov si radsej vezmem do toho porsche, ked sa chcem zabavt 🙂
[8]
16. 12. 2008 v 14:03Navtech
Nojo Dinárek… takovej dokonalej virtuální spořič financí! 🙂 Jak jinak, než že jsem se skvěle projel. Znám z poslední generace jen chrochtla 4.2 a to ještě umocňovalo takovou tu „nudu“. Teda relativní, protože od těhle dálničních korábů bych ani žádnou přehnanou řidičskou radost neočekával. Obklopení komfortem, pohodlím a jen sem tam dupnout na ten plyn a s timhle motorem to bude asi pěknej brum. V tý naftě to „jen“ jede.
Blahopřeji BMW!
[9]
16. 12. 2008 v 14:06Dinar
[5] T613: a tak to i bylo, nová hračka, problém je v tom, že si nejsem jistý, jestli bych bych to autíčko třeba za měsíc s chutí nerozšlápnul. 😉
[7] babo: na konci si sám v podstatě odpovídáš, s těmi zuby, ale samotného by mě zajímalo, jak to s vlastníky podobných aut je, kolik z nich má ještě další auta v garáži. Vím o dvou majitelích S8 oba mají jen tohle jedno auto (auto pro manželku nepočítám) s Qporte neznám nikoho. 😉
[10]
16. 12. 2008 v 14:10Dinar
[8] Copak, nedostals chuť si hned jeden motor od Lamba nebo Ferrari pořídit? 🙂 S tím BMW, nechval dne před večeří. 😉
[11]
16. 12. 2008 v 14:11Pierro
Stejně jako v případě Maserati Quattroporte se jedná o velice kvalitně zpracovaný článek za který ti Dinare patří mé veliké uznání a díky. Brilantně napsáno, krásně podáno. Při čtení tvého příspěvku jsem si to auto virtuálně projel s tebou. Už se moc těším na mnichovskou sedmu.
[12]
16. 12. 2008 v 14:12Dinar
Jinak, pánové, díky za pochvalu, se tu rdím jak prvnička. 🙂 😉
[13]
16. 12. 2008 v 14:17Navtech
[10] No, tak ten ostrej V8 z Ferrari bych do X6 bral a ještě bych vypáral ty duchny na odhlučnění motoru. 🙂
[14]
16. 12. 2008 v 14:21Dinar
[13] Mám tomu rozumět tak, že už ses X6 50i svezl? 😉 Fakt je, že o tom V8 sem V8 tam tak nějak bude ten třetí díl. 🙂
[15]
16. 12. 2008 v 14:29Navtech
[14] To právě ještě ne, ale nedávno jsem se probudil s katalogem na hlavě, strašně mě svrběla dlaň a byl jsem úplně celej spocenej. Pak se ti honí v hlavě takový ty pitomosti, jestli je lepší nafta s televizí, nebo V8 s rádiem v základu. Hlavně poslední sexuální styk s „osmičkou“ jsem měl před dvěma lety a jsem ještě tak mladý… 🙂
[16]
16. 12. 2008 v 14:55Dinar
15 🙂 Nejlepší je nafta v televizi, pro mě je pod kapotou mrtvá. Jakákoliv V8 je dobrým důvodem ke zvlhlým dlaním, ale fakt záleží na co tu X6ku chceš, pro mě v roli rodinného auta je 35i ideální varianta, čiplá oktávka v tdíčku jí do xichtu nezačmoudí, a na spotřebu mě to nesežere, já nevím jak tobě, ale mě představa kafe z automatu každých čtyři sta kiláků celkem vadí. Ale zas můžeš ty pumpaře na šelce ohromovat zvukem. 😉
[17]
16. 12. 2008 v 14:59da_b0mb
Uz to zacina bejt trapny neustale tady chvalit tvoje clanky…ale co nam zbejva,ze? 🙂 Jdes rovnou na vec, zadny zbytecnosti kolem…dokonce ani absence fotek mi nevadi;-) Parada
Jinak mit ty prachy, volim zatim QP…preci jenom jsem moc mladej na to, abych splyval s davem. A to „konsky“ srdce pod kapotou? Hmmm 🙂
[18]
16. 12. 2008 v 15:01Navtech
[16] Však proto píšu, že jsou to jen noční poluce a právě u takovýho auta s tou naftou vypiju do Bruselu o dvě kafe míň. A skaždym benzínem se stejně neudržim a kafuju a kafuju.
[19]
16. 12. 2008 v 15:44Kuko
[18] no vidíš to, na služebku do Paříže a Bruselu se přece zásadně jezdí Superbem! 🙂
[20]
16. 12. 2008 v 15:52Pierro
kuko ale chce to přibrat ještě tři kolegy s sebou. nejlépe manažery. anebo starou blažkovou. ta ti bude stačit i sama… 😀
[21]
16. 12. 2008 v 16:03Navtech
[19] Do Paříže nejezdim a na služebku už vůbec ne. Do Bruselu jezdim jen nakupovat běžný potraviny. Maso, mlíko, zeleninu a tak… 🙂
[22]
16. 12. 2008 v 16:22jurajos
Nechcem byť k pánom redaktorom zlý, ale jediné testy ktoré ma bavia, sú tie Perunove a Dinarove.
Zrovna som prišiel z Ba a chlapík odvedľa z domu, kde som kedysi býval, S8-mou disponuje. Ten zvuk pamätám, ten tvar už nie. Chcem sa ešte hrať a tak dočerta s motorom z Lamba, radšej počkám až mi niekto podaruje Porte. 😉
[23]
16. 12. 2008 v 16:30Kuko
[21] socko! já mám bourák na lízačku, mně na nějaké stokoruně nesejde, nakupuju doma!
[24]
16. 12. 2008 v 16:34Navtech
Jednou tě to český karcinogení mlíko zabije, socka nesocka!
[25]
16. 12. 2008 v 17:02Vi King
Opet perfektni test, tohle cloveku opravdu zvedne naladu po nudnem dni ve skole. Proste Dinar no. 1
[26]
16. 12. 2008 v 17:14Kuko
[25] nechci ti brát iluze, ale až začneš makat, tak nebudeš snít o S8 ale právě o tom nudném dni ve škole 🙂
[27]
16. 12. 2008 v 17:19T613
(26) nelze než souhlasit! 😀
[28]
16. 12. 2008 v 17:23GTI
Tvé „nápovědy, vizour, sesle“, jo, to je prostě vono. Krásnej text, Dinare. A ty odstavce… to si medím, vlastně audím 😉 Obsahově pak velmi, velmi poučné. Kdykoliv ode dneška spatřím S8… vytanou mi na mysl tvé obrazy. Jo, tak to je.
A pak… hergot, za Bullitta ještě k těm palcům jednu hvězdu.
BRAVO DINAR
[29]
16. 12. 2008 v 17:38babo
(9) Tak tak, mna by majitelia takychto aut zaujimali a co maju dalej v garazi, alebo ci je to fakt jedine auto. Neviem no, S8 s predstavim si skor 530i (no dobre, som audinar, tak A6 3.0 TDI) a este zostane na srandu na Cayman S… 🙂 ja posznam len jedneho co ma S8 (ale nijako osobne) a ten ma aut spustu a tiez jedneho s qporte (ovsem nie S, vtedy este snad nebolo) a ten ich ma asi este viac 🙂
[30]
16. 12. 2008 v 18:39Navtech
[26] Tak to je hláška dne! Pravda nejpravdější!
[31]
16. 12. 2008 v 21:35Culdaraztriptaco
Krásně napsáno. Těším se na další díl 🙂
[32]
16. 12. 2008 v 21:39T613
Dinare nedá mi to a musím ti dát radu k dalším testům. Vezmi sebou na testy toho našeho fotomaniaka Navtecha. Ať se pokochá i sítnice 😉
[33]
16. 12. 2008 v 21:46Navtech
[32] Ty máš gůgl a Dinar nemá Karla. 🙂
[34]
16. 12. 2008 v 21:47Emel
Hezké, bravo! Říká se, že v těhle autech se už jezdí vzadu… osobně si neumím představit, že bych si sám pro sebe jako řidiče… a dejme tomu pro rodinu koupil něco takového – dost místa ve předu je i v S6, ne? Je ale pravda, že tahle kategorie aut je mým úvahám na míle vzdálená, takže se nehádám a držím se Ceeda v základu ;-).
[35]
16. 12. 2008 v 22:54LERAK
Dinare, díky za článek. Zase jsem se podíval do světa, kam se ještě nějaký ten pátek nedostanu.
[36]
16. 12. 2008 v 23:10Navtech
[34] Emele, nevěř tomu… To je přesně to, čím se tě snažim špekovat. Jasně, že jedna věc jsou prachy a o tom žádná, ale je to i věc tý potřeby. Třeba potřeby, že hodně jezdíš, úměrně samozřejmě „vyděláváš“ a pak hledíš i na svoje priority v oblasti aut a jejich pohodlí. Ono najet ročně 100 litrů v Oktávce a v A8 je fakt velkej rozdíl a krom nákladů se to podepíše i na tvym těle. Pokud je ti dvacet, tak ti jako dealerovi pemprsek, nebo pivních tácků nic jinýho nezbyde, ale když ti ta fabrika na tácky patří, tak si chceš i dopřát to pohodlí a krom tý velký palzmy jdeš i do těch „měchů“ pro celou rodinu, ač ti to třeba dneska připadá zbytečný.
[37]
16. 12. 2008 v 23:57Vi King
(26) Ctim tvou vlastni zkusenost 😀 Jo, asi to tak bude. Ja jsem za tu skolu jeste docela rad 🙂 I kdyz obcas fakt nadavam, tak jeste porad je to takovy pohodovy zivot, az budu makat sam na sebe a pripadne zivit rodinu, tak to bude asi trosku o ncem jinem. Ale o te S8 bych klidne snil furt 😀
[38]
17. 12. 2008 v 0:03Navtech
[37] Dej mi tvoje roky, holky si najdu sám a hned si to s tebou vyměnim!!!!
[39]
17. 12. 2008 v 9:36Emel
Navtech: jen špekuj, já to časem třeba pochopím :-). Jasně, Octavia je dobrej odstrašující případ, tam mě bolí záda už v Brně… ale BMW 5 vs. BMW 7? Opravdu jako jediný cestující potřebuju pětapůlmetrové auto? I když se vykašlu na prachy…
[40]
17. 12. 2008 v 9:56Navtech
[39] Když pojedu sám, tak v pětce, když s rodinou, tak přeskočim do sedmy? To už musíš vyzkoušet sám, jakej je v tom rozdíl. Kdyby byl svět jen o tom, co je „potřeba“, tak chcípnem.
[41]
17. 12. 2008 v 10:14Pierro
Emele nevím jak ty ale já mít neomezeně fin. prostředků, tak si tu novou sedmu nechám líbit. Pětka se mi, no jak to říct, prostě nelíbí…
[42]
17. 12. 2008 v 11:43wolff
Pěkně napsané. Vítěz je předem znám, ale musím říct, že vzhledem k preferencím zde je patrná snaha o objektivitu v maximálně možných subjektivních hranicích. Takže pěkné. Rád sem si to přečetl. Na některé věci bych měl patrně mírně odlišný názor, ale jak se říká, není ten, který by se zavděčil všem… tak pěkné.
Jinak poznámka. Nemá Maserati také pneumatický podvozek se systémem skyhawk? Řekl bych že ano…
[43]
17. 12. 2008 v 12:52Kuko
[38] a co mu dáš za to ty? ojetého meďourara s drhnoucím automatem? 🙂
[44]
17. 12. 2008 v 14:12
Díky za skvělý čtení. Úplně jako bych z tý S8čky právě vystoupil 🙂
[45]
17. 12. 2008 v 14:13Donovan
[44] Pardon, zapomněl jsem se podepsat.
[46]
18. 12. 2008 v 8:29Dinar
[42] Elektronicky řízené tlumiče nejsou vzduchový podvozek, navíc u Qporte S se dle mého moc nepovedly, rozdíl v režimech je prakticky nerozeznatelný a člověk, který jezdil jak esko tak normální Qporte bez skyhooku, tvrdil, že „obyčejné“ tlumiče základní verze jsou dokonce lepší. Tak si vyber.
Jinak, vítěz předem znám nebyl, znal jsem S8 a postavit proti vymazlené verzi s motorem z Lamba standardní model mi sice přišlo jako zajímavý nápad, ale popravdě docela ambiciozní, a to přesto, že jsem předtím už krátce se 750i jel. A Qporte jsem neznal vůbec, z ohlasů na esko byl vždy cítit respekt, pro mě to bylo zcela otevřené.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.