-
Tři králové – díl 3.
Vím, že sliby se maj´ plnit hlavně o vánocích, ale nějak jsem se k poslednímu dílu nemohl přes to pečení cukroví a shánění toho pravého kusu lesa do obýváku dostat.
Tedy až dnes, kdy po Třech králích zbyly právě už jen válející se zbytky onoho vánočního lesa kolem odpadkových kontejnerů, přichází náš král třetí.
BMW 750i
Nebudu mlžit a chodit dokola kolem, ale řeknu to rovnou, 750ka potvrdila ambici a ukázala se v testu nejlepším autem. Proč? Obecně řečeno, byla v každém aspektu o pověstný chloupek lepší než další dva králové, a neměla žádnou zaznamenání hodnou slabinu. Dávám verdikt na začátek, protože tu stejně většina tuší, jak to dopadlo, takže tvářit se tajuplně, abych nakonec vyjevil „pravdu“, mi přijde jako zbytečná dramatizace.
Někteří z vás už novou sedmičku naživo jistě viděli, takže mi dají za pravdu v tom, že v reálu je to mnohem výraznější auto, než by se mohlo zdát z fotek. Má nádherně štíhlou siluetu odkazující na E38 kombinovanou s bangleovskými křivkami. Je to dle mého aktuálně nepřekonatelná kombinace majestátnosti lux. sedanu s atletičností vyhrazenou většinou sportovním modelům. Je tu pochopitelně výhoda nováčka v neokoukanosti a v posledních technologických řešeních, která dvě starší auta, z trojice testovaných, nemají. Nejvíce je to vidět v interieru. Jak jsem psal, Qporte působí luxusně hlavně díky kůži a Audi je prostě perfekcionisticko-technicistní, jenže už jsme to viděli mockrát, takže aktuálním zosobněním dokonalosti v segmentu je interiér sedmičky. Původní bangleovské horizontální členění přístrojovky se zde objevuje ve zjemněné podobě, všude kolem naprosto perfektní materiály, dokonale vychytané tvary jednotlivých ovladačů a neprůstřelná ergonomie.
Tady bych si dovolil vsuvku, protože tohle je přesně to, proč bych si třeba novou sedmičku koupil raději než Qporte, ať už to s motory či schopnostmi na silnici bude jakkoliv. Totiž, ten smysl pro detail resp. z každého ovladače, každého kousku interieru je cítit, jak si dal někdo velmi záležet na tom, aby byl perfektní, dokonale ergonomický, dobře vypadal a zapadal do celku. Tohle třeba v Qporte s různorodými čudlíky a rádiem z Citroenu necítím, tam mám být ohromen schopnostmi auta a jaksi se předpokládá, že některé nedostatky pominu, jde přece o srdcovou záležitost. Každý jsme jiný, jistě, mě ale ten německý přístup, kde cítím větší zájem o toho na palubě, oslovuje více.
Tedy, 7er má z mého pohledu dokonalý interiér, to vše podtrženo posledními technologickými vychytávkami viz. nejnovější iDrive, největší display co jsem zatím v autě viděl atd. Ale je fakt, že kvůli adaptivním tempomatům nebo specialitkám typu nočního vidění, tu nejsme a zkoušené auto některé prvky ani nemělo, jde o srovnání sportovních schopností a každé kilo hraje svou roli. Co naopak zmínit musím, to je hodnocení sedadel, v sedmičce jsou ze zkoušené trojice nejlepší resp. celkově i posaz za volantem, kdy rychlé přesednutí z Qporte do 750ky je v tomto ohledu nejlepším argumentem k pochopení kritiky posazu a sedadel Maserati, s Audi je to skoro na plichtu, jeho sedadla ale neumí tak dokonale obepnout. Nízký posaz a obklopení kabinou je perfektní, pokud se člověk nemrkne do zpětného a neuvidí ten zbývající kus auta za sebou, může se v sedmičce cítit jako v nějakém luxusním GT typu Astonu a ne v pětimetrové limuzíně.
Takže ke startu připravit, zmáčk… ano, klíček se nekoná, tlačítkujeme, startér se roztočí a ručičky v budících pohnou… jinak nic. Takže šlápnu na plyn, vžuuum, tedy velmi tiché vžuuum a ručička sebou mrskne zleva doprava. Hm, tak tohle moc sportovně nezní, ale protože BMW chlapci říkali, že nastavení do režimu Sport či Sport+ mění mimo jiné i zvuk výfukové soustavy, tak to zkouším. A opravdu, ve Sport + se po přidání ozve výrazně chraplavější sound, no, to už je lepší. Ale zpět do Normalu, déčko a jedem. Síla, síla, to je to, oč tu běží, motor nepotřebuje snad ani dvě stě otáček od volnoběhu nahoru, aby dal pocítit příval síly. Reakce na plyn podstrkuje otázku, tohle je fakt turbo? Takže přišlápnu pravou, a ukaž, co umíš. Hlava letí dozadu, auto zase dopředu, tohle je opravdu zátah jak od proudového motoru. Od volnoběhu do omezovače, automat řadí těsně pod sedmi tis., jen nepřerušovaný mohutný tah s plynulým pohybem obou ručiček, velmi velmi impressive. Ubrání, přidání, ale jo, je tam, ta mírná prodleva turbo nakonec prozradí, takže zkusme Sport. Řízení tuhne a motoru pod plynem zhrubne hlas, a turbo, turbo není, reakce je tak blesková, že ani většina sportovně zaměřených aut s atmo. motorem a manuálem neumí předvést tak ostrou reakci. Takhle, pánové, vypadá absolutní motorářská špička, všechny nářky nad ztrátou sportovního charakteru BMW oturbením jeho motorů používáním standardních automatů vám dá zapomenout „běžná“ verze největšího sedanu značky. Má to nějaké mínus? Ale ano, má, ani BMW nedokáže zázraky a vždy je něco za něco, takže jestli hrajeme v tomto souboji také o sportovní pocity, pak má pořád Qporte navrch, protože ta frenetičnost, se kterou umí jeho kabinu naplnit zvuk osmiválce Ferrari v posledním tisíci otáček a naléhavost, se kterou se hrne do omezovače, tak ta tomuhle BMW chybí. Je otázkou, zda je to chyba, v odpovědi bychom se vraceli zpět ke druhému dílu a řešili otázku, zda tahle auta mají primárně sportovat nebo „limuzínovat“.
Což nás dostává k podvozku. Zkoušená 750i nastoupila k souboji vybavena veškerou možnou municí, mající za úkol předvést dokonalé jízdní vlastnosti. Jde zejména o aktivní řízení, aktivní stabilizátory a systém natáčení zadních kol. Ve spolupráci s akt. tlumiči dovoluje prostřednictvím volby režimů měnit tuhost tlumičů a stabilizátorů, reakci motoru, převodovky a řízení a také regulaci meze zásahu stabilizace. V praxi se to projevuje tak, že se sedmička zmenší, ano, prostě má člověk pocit, že jede v nějakém velmi dobrém ostrém hatchbacku, který je tuhý jako ingot, nenahýbá se, ale navíc dokáže jakýmsi zázrakem odizolovat veškeré zvukové projevy provázející ostrou jízdu. Je to cvrkot, tah, brzdy, zatáčka, nájezd a v momentu, kdy si člověk uvědomí náznak nedotáčivosti, ta zmizí a auto jakoby samo utáhne stopu, takže stačí jen znova zadupnout nohu a vrrrrm ven a šup do další zatáčky. Je to fakt zážitek, žádná poskakující nervozita Qporte nebo odvahu vyžadující quattrozpůsob projetí zatáčky s S8kou. Jistě, jak S8 tak Qporte jsou, co do jízdních vlastností, velmi působivá auta, ale ani Audi na vzduchu nedokáže v jednom balení nabídnout tak rozdílné charaktery, jak je to v 750i možné prostým zmáčknutím tlačítka. V režimu Sport, dle mého ideálním, Sport+ je na dvacítkách pro normální silnici příliš tvrdý, je tu krásně ovladatelné auto, které je radost řídit, s dostatkem agility a trakce, s parádně vyváženým a dostatečně ostrým řízením dovolujícím házet pětimetrovým autem ze zatáčky do zatáčky aniž by se dostavil jakýkoliv pocit nestability či rozhození nebo umožňujícím i nějaký ten driftík. Druhou tváří je zejm. v režimu Comfort, pohodlná superrychlá limuzína hýčkající řidiče zadkovým i zvukovým (nedejte na Autocar) komfortem.
Vím, že po téhle „Ódě na radost“ mi nebudou někteří věřit mou počáteční skepsi, když jsem slyšel, že se má obyč. 750i postavit proti Ferrari/Lambo klonům Maserati a Audi. Ale BMW 750i se jim nejen vyrovnalo, ale bylo lepší, a pokud se mám dostat k příměru, které auto bych raději dostal, a které si koupil, pak po této zkušenosti by moje odpověď na obě otázky zněla, BMW 750i, gentlemen! 😉
Blues Blues Opožděná novoročenka
1 117 Responses to Tři králové – díl 3.
[1]
16. 1. 2009 v 11:21Perun
Dinare, tohle je radost si přečíst.. škoda jen, že těch řádků nebylo víc, úplně jsem zapomněl na excelovou tabulku, co po mě bude jeden pán (pronto) chtít.
Věřím každému slovu a těším se, že těch sedmiček bude na silnicích přibývat.. až mě nějaká trhne v dlouhý táhlý, ještě jí mávnu se slzou v oku.
Takže v tomhle případě 100% paráda, žádný růžový brejle, spíš tmavý Ray-Bany..
Moc pěkný vyznání lásky 🙂
[2]
16. 1. 2009 v 11:49jurajos
Pripájam sa k Perunovi…s každým ďalším prečítaným riadkom som dúfal že jeden nový pribudne a tento test sa nikdy neskončí.
Výborné Dinar. Výbroné BMW.
[3]
16. 1. 2009 v 12:02GTI
Jo, tak tohle je zpráva o stavu unie… nejde totiž o to, že se člověk dozví v prvním odstavci kdo, že je ten nejlepší, jde o to, že se dozvíme takřka v přímém přenosu také to hlavní – proč. A tomuhle „proč“ se dá velmi věřit.
Já novou sedmu zpočátku trochu kritizoval, zdála se mi přiliš… nebavorácky běžná, jenže ono to tak samozřejmě není, je to fantastická kára a jak čtu i fantasticky jezdí.
Moc chválím v textu ten smysl pro detail. Většina lidí se na auto dívá jen jako na ingot, na celek, případně výlučně zkrzevá délku záruky… praxe ovšem dovede člověka k tomu, že skládá jednotlivé pocity, dojmy… detaily. A o ně jde. Neboť sejde-li se kupa těchto detailů v harmonickém celku, může z toho vypadnout klenot. Z BMW většinou vypadávají právě ty klenoty. Co vypadává z jiných… 😀 to nechme na vlastní představivosti každého z nás.
DINAR… BRAVO.
[4]
16. 1. 2009 v 12:45T613
Když jsem na podzim viděl dvojici nových sedmiček, tak byť milovník „S“, jsem poklekl do kaluže a po mohamedánsku jsem se jí začal dávat úctu
[5]
16. 1. 2009 v 13:15Dinar
Pánové, díky za podporu. 🙂 Mohl bych se možná více rozepsat o různých pocitech z řízení, zvlášť rozdíly mezi Qporte a sedmičkou jsou zajímavé, protože hodnocení S8 a 750i je jednodušší, jsou si charakterem podobní, jen sedmička dělá stejné věci o něco lépe. Qporte šlape trochu jinou stopu, jak jsem to rozebíral v druhém díle, takže hodnocení je dost odvislé od preferencí toho, kdo sedí za volantem. Ale přesto, v tom co se dá alespoň trochu objektivně zhodnotit, pokud jde o performance, musím říct, že ovladatelnost Qporte je o něco lepší, dost dělá řízení, protože to v BMW, byť je to pro mě první snesitelné active steering, přece jen nereaguje tak čistě a lineárně jako to v Maserati, které je citlivější, a pokud se auta honí utaženými zatáčkami nebo nějaký ten slalom, je prostě lepší. Na druhé straně, je nervozní ve vysokých rychlostech, tam kde se dá bavor hladit dvěma prsty, je v Qporte třeba držet volant a korigovat. Stejně i podvozek, Qporte se líp navede do zatáčky a později u něj přichází nedotáčivost, ale v určitém bodě se zhoupne a zaklekne na přední, to sedmička neudělá, přestože je její podvozek komfortnější, díky akt. stabilizátorům se naklání opravdu citelně méně, a přitom její tlumiče dokáží líp kopírovat nerovnosti a auto na rozdíl od Maserati na horším povrchu neznervozní. Atd. atp., pro mě je prostě 750ka aktuálně nejkomplexnější „tryskáč“, na druhé straně klidně přiznám, že nemám tušení, nakolik je mé hodnocení ovlivněno letitou náklonností a používáním bavorských stíhaček. 😉
[6]
16. 1. 2009 v 13:25Dinar
[4] Tak je to spravne, tak to ma byt. Já bych na sedmičce udělal jeden jediná zásah, ubral bych tak 10% z velikosti ledvinek, pardon, ledvin. 🙂
[7]
16. 1. 2009 v 13:48T613
(6) ještě bys měl udělat Navtechovi radost a aspoň do NFS si dát nějaké „S“ 😀 Víš jak chudák musí trpět?
[8]
16. 1. 2009 v 13:52Emel
Bravo BMW. Moc hezký test, 750 musí být velmi, velmi imponující.
[9]
16. 1. 2009 v 14:13Dinar
[7] Navtech je jen dočasně v emigraci, návrat do bavorské náruče se nedá odkládat do nekonečna. 🙂 😉
[10]
16. 1. 2009 v 15:26Iudex
Skvelé sprostredkovanie pocitov, clovek to priam cíti na bottom muscles. Ja som dlhodobo zastával názor, ze cím mensie BMW, tým vacsia Freude am Fahren, ale nevylucujem, ze výlet so 750i by mi zamotal hlavu… Vsetky palce hore za testík.
[11]
16. 1. 2009 v 15:47507--
Fakt je pravda, že toho mohlo byť viac. 😉 Ale nezdá sa ti Mercedes-Benz S preda len najstátnejší?
[12]
16. 1. 2009 v 15:52da_b0mb
Vim, za jakou znacku „kopes“ 😉 ale i tak jsem trosku, fakt jen malinko doufal, ze te ten rudej motor chytne za srdce…ale prekvapeni se nekona 😉 Ale to je vlastne dobre…Takze system nataceni zadnich kol funguje skvele?
Diky za tradicne kvalitni zaver trilogie
[13]
16. 1. 2009 v 16:30T613
(9) joo fanoušci značky z donucení. To jsou pády 😀
[14]
16. 1. 2009 v 16:45carmik
Dináre, skvělé, vložit do toho ještě pár foto a je to dokonalé. Díky.
[15]
16. 1. 2009 v 17:53Ronault
Perfektní čtení. S tím změnšením ledvinek souhlasím, vypadají spíš jako nozdry
[16]
16. 1. 2009 v 19:39Navtech
Co ti na tohle napsat? Zbytečný, že?! Tohle je svět bez kompromisů a sídů.
[17]
16. 1. 2009 v 19:45Aleš
…7…jedině sedm, já to také říkám :-). Ne že bych čekal, že fanda BMW by raději Qp, ale tohle byla už od začátku jasná věc ;-). PS: než zhrubnutí zvuku motoru jsem spíš registroval svist turbodmychadel, někdy až nepříjemný (jemný, vysoký podkres na Sport+ a trochu i na Sport).
[18]
16. 1. 2009 v 20:03Navtech
[17] No jasněěěěěěěěěě! 🙂 eskláda je pro starý dědky a A8 pro předsedy představenstva státních podniků, nebo politiky.
Sedma je pro gentlemany středního věku!
[19]
16. 1. 2009 v 23:49Navtech
Stejně je to super… axiom? Někdo mi tu píše, že čte ty moje bláboly o žrádle, no tak já si čtu tohle a nažeru se nejvíc…
Úplně to vidim, jak jedu s tou sedmou do tý Paříže, vedle na sedačce ten kýbl z KFC, litrofku kafe, litrofku fandy s brčkem, všude lítaj ty ubrousky, já ohryzávám tu famósní kukuřici z pytlíku do který jsem si nasypal pepř a sůl, dal jsem si dvě… a někde na A6 u Norimberka si slastně vytahuju ze zubů párátkem ty zbytky… no a vlastně tam si někde všimnu, že to auto vlastně řídím!!! Kilometry ubíhaj jako běh života.
[20]
17. 1. 2009 v 10:52Aleš
19: nappa se v noci vysvlíkne ze sedadel, odplazí se nahoru k tobě do ložnice a za ten umaštěnej kbelík a kukuřici s kvantama soli od KFC tě uškrtí! Zamykej garáž! 🙂
[21]
17. 1. 2009 v 10:59GeekStar
Nojo, srdcová sedma. Díky za skvělý počteníčko, takovýhle parádně napsaný hutný dojmy (z ještě hutnějších vozů) si člověk nepřečte každej den. Tajně jsem fandil Maserati, ale věřím ti každý slovo. 🙂
[22]
19. 1. 2009 v 9:50Kuko
[19] no jo, byla by to hezká cesta, ale je vidět že jsi ještě trošku, ale jenom trošku nevyzralý – do Paříže se přece jezdí Supem a ve čtyrech!
Jinak kýblýk jsem měl v sobotu, moc dobré pochutnání. Já nejsem moc na takový ty stehínka a křidílka a tak, ale tohle bylo uňo ňuňo 🙂
[23]
19. 1. 2009 v 11:11Navtech
[22] Do Paříže se především lítá, ty jantare, to nevíš? 🙂
[24]
19. 1. 2009 v 11:21T613
(23) on jo, ale GTI tam jezdi Supem 🙂
[25]
19. 1. 2009 v 11:37Navtech
[24] Nemá Superb, tak musí lítat
[26]
19. 1. 2009 v 11:38T613
(25) ale kdyby měl tak by jezdil. Jeho slova 🙂
[27]
19. 1. 2009 v 12:19Dinar
Nejlepší varianta je lítat supem, pták jako pták. 😉
[28]
19. 1. 2009 v 13:25babo
Necakane mozno budem mat moznost skusit prave 750i (snad to vide), tak som zvedavy. Ono totiz ten nekomfort (uz na 18“, dokonca aj na 17“) kritizuje takmer cela Britania, nie len AUTOCAR (ich nekonzistentost ked najprv 7ma porazila S klasse a potom ju zvozili nekomentujem).
Skoda tych svetiel, predne sa mi nepacia ani trochu. Zadne my zacali trochu davat zmysel aspon ked je auto cierne… 🙂
[29]
19. 1. 2009 v 13:35jurajos
(28)To sa sedma dodáva aj na 17-kach?
[30]
19. 1. 2009 v 14:51babo
(29) neskumal som to, ale v AC to pisali. Stara E65 ale bol aj na 17-kach, aj ked vacsina ludi siahla aspon po 18“
[31]
19. 1. 2009 v 14:52Navtech
I na 16″
[32]
19. 1. 2009 v 15:01Navtech
Vlastně na 16 byla ještě předešlá gen…
[33]
19. 1. 2009 v 15:06Dinar
Základ je sedmnáct, ale pro 750 osmnáct.
[34]
19. 1. 2009 v 15:10Dinar
babo: Autocar mi může… Ale v tomhle testu je to stejně jedno, míň komfortnější auto než QporteS v téhle třídě není, 750ka je proti tomu v Comfortu měkota. A to nedomýšlím, jaké by to bylo sundat ty debilní runflaty a dát tam normální gumy.
[35]
19. 1. 2009 v 15:11Dinar
[28] No, to jsem zvědav, co pak napíšeš. Mmch. jak to vypadá s tím textem o RS6?
[36]
20. 1. 2009 v 9:56babo
(35) no blog uz viem urobit aj sam 🙂 uz to nejak upgradovali… Mam to rozpisane, ale je to prilis dlhe, musim to este nejako skratit, aby to aspon niekto precital 🙂
[37]
20. 1. 2009 v 10:03babo
(34) inak dostal si este to cislo kde je test coupe INFINITY G37S, 335i coupe na M a S5? Vyhralo INFI pred 335i a S5, co ma dost prekvapilo… Myslim ale, ze ked bude ROAD TEST INFINITI, tak ho tiez zvozia 🙂
[38]
21. 1. 2009 v 10:36Dinar
Ano, to ještě mám, ale test mě moc nepřekvapil, jednak G37S je opravdu paráda, můj názor na 335i znáš 😉 a pokud jde o audi, klasické klišé, audi přece musí působit prkenně a neposkytovat tu pravou zábavu atd., jedno, že při představení a první srovnávačce s 335i napsal ten samý Autocar, že S5 poráží 335i kupé i v zábavnosti. Já bych řekl, že volba mezi těmi auty to je mnohem víc závislá na vkusu každého soudruha, Inifiniti je opravdu příjemný objev, jediné v čem pro mě trochu zaostává je ten V6 přijde mi takový těžkopádnější, tedy srovnáváno s absolutní špičkou v podobě bavoráckého R6, je tupější, pomaleji jde do otáček, nemá špičku, takový V6 ze staré školy ve stylu MB, teď už se i Audi naučilo dělat živější motory viz. 3,0 tfsi.
[39]
26. 1. 2009 v 17:48babo
(39) ten kompresor v AUDI som zvedavy. Ono s kompresorom sa vzdy jazdilo prijemnejsie (nie je turbo efekt), ale zvyklo to desne zrat…
Ten test S5 povodny a 335i som necital, to som este AC nekupoval 🙂
kazdopadne sa mi Infi paci ako krasny zjav a tomu fakt fandim, optori tomu je lexus fakt bezpohlavny.
Len mi pride zaujimavy ten postrech s V6 od Infitiniti, prave znamy novinar trvrdil opak… Ale tym neviem kedy sa povozim 🙁 🙁
[40]
27. 1. 2009 v 13:19babo
jo a ako tak rozmyslam, tak tu spicku toho 37 motora porovnavas s cim? Lebo 35i je slusny, taha ako lokomotiva, ale vykonovu spicku teda moc nema (ved je tu biturbo ze ano, to musi byt dobre linearne). 30i je uz ina kava 🙂
[41]
2. 2. 2009 v 13:46babo
No nevsimnes si to tu, zial 750i-cka som sa nezucasntil, ale teda dvaja znami a celkom fandovia BMW mali hodne podobny nazor ako maju v Anglicku. (a to pochybujem, ze AUTOCAR a spol. citali)… Tak teraz fakt neviem, obrovsky lutujem, ze som nemohol ist tiez 🙁 🙁
[42]
3. 2. 2009 v 14:11King
Zvláštní, jak protichůdné mohou být názory na jedno auto. Viz http://skyliner.blog.auto.cz/2009/02/03/750i-pad-modly/ . Já se po zkušenosti se 750i musím bohužel přiklonit ke zjištění Skylinera – sedmička se opravdu moc nepovedla…
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.