-
GTI po šesté
Nic není dokonalé, vše se dá zlepšit, ví to každý a u aut to platí obvzlášť, vždy, když se člověk rozplývá nad dokonalostí stroje, přijde vzápětí jiné, nové, nově generační, a posune laťku zas o kousek dál. Stejně tak je tomu s golfem GTI. Šestá generace je očekávána poměrně netrpělivě, a tak mě ani neudivilo, že u vrtulkářů si s jeho komparačním testem pospíšili. Nevadí, rád se svezu, zvlášť, když jako referenční kárka bude moje oblíbená 130i.
Ale mně nejde o přímé srovnání, 130i je mezi HH pořád tak trochu jiné auto dávající přičichnout k tomu, jak jezdí ostré verze ve vyšších třídách, kde se hraje na struny šesti válců nebo zadního pohonu, takže 130i zcela vynechám a zaměřím se na to, kam se posunul Golf GTI ve srovnání s předchůdcem nebo lépe se svých bráchou sciroccem, se kterým by se mohl tak trochu přetahovat o kupce.
Nový motor
Jedním slovem, vynikající, a já říkám, zatím jsem nejel s lepším oturbeným čtyřválcem. Pro mentálně slabší jedince zdůrazňuju lepším, ne silnějším. Tato nová inkarnace 2,0 TSI ukazuje, že i turbo motor může dávat zatraceně smysl ve sportovním autě. Jednak, ve Volkswagenu našli dle mého optimální výkonovou hranici pro přeplňovaný čtyřválec, kdy lze využít všech jeho předností, aby nebyly přílišným vyhnáním jeho výkonu zdůrazněny nevýhody přeplňování. Takže tu máme výkon zlehka přes dvě stě koní, výkon podávaný s naprostou dokonalostí. Ten motor jede, ale skutečně jede od patnácti stovek a začne umírat těsně před sedmi. Naprostá linearita, chuť jít do otáček, dostatek síly v kterýkoliv moment. A reakce na plyn? Tady už prostě výtky na adresu oturbeného motoru nemají šanci, zvlášť ve sport modu je to prostě bez chyby a ani ortodoxní „H“ologramové nemají šanci na kritiku, a pokud by snad s nějakou přišli, nebudou stát než za mávnutí rukou. A to tu je ještě přídavkem výborný zvuk, dřívější slabina a věc po právu kritizovaná např. u scirocca, nový motor GTI umí na volnoběh vrnět, vytočený barytonově bručet, ale také sportovně zachraptět při podřazení, sice spíše otázka naladění koncového tlumiče, ale celkový charatker motoru tím dostává svou pověstnou třešinku. Motor, za jedna, skvělá práce.
Jízdní vlastnosti
Údajně bylo upraveno zavěšenení, zvětšil se rozchod, ale hlavně je tu systém el. nastavení podvozku, a je to znát. Klidně se dá jezdit v základním normal modu a na nic nesahat, stejně bude cítit zlepšení. V čem? Celkově auto působí, že má větší chuť zatáčet, já bych to ale nepřipsal na vrub větší agilitě podvozku, nýbrž lepšímu řízení. Tady je opravdu znát posun vpřed, takto dobře naladěný el. posilovač je i dnes výjimečným zjevem. V malých rychlostech je řízení možná pořád příliš lehké, ale chybí už ona nečitelnost a mírná rozbředlost kolem středu, reakce je naprosto okamžitá a se zvyšujícím se tempem řízení zcela přirozeně a neuměle těžkne. Navíc je tu sport mod, v němž je řízení těžší i v malých rychlostech, aniž by bylo zatíženo nervozitou obvyklou pro strmá řízení některých ostrých hatchů. Pokud si člověk uvědomí jak široké mají být schopnosti HH, pak vlastnostmi svého řízení je GTI šesté generace dokáže dokonale naplnit. Tedy GTI je velmi agilní s výborným řízením a to vše při možnosti volit, jak moc chce mít řidič naklepané pozadí. Tohle auto se umí přizpůsobit stavu silnice, stačí zmáčknout tlačítko. Odskakování zádi, zaklekávání na přední kolo, zapomeňte, tohle je pan podvozek. Už pětka měla na Volkswagen výjimečné brzdy, hlavně ve smyslu dávkovatelnosti, zde není zaznamenatelný rozdíl, takže z hlediska jízdních vlastností lze jako výtku zmínit, že existují i předokolky, u kterých přichází nedotáčivost ohlašující limit o něco později, nutno ale dodat, že to bývá vyváženo podstatně tužším a diskomfortnějším nastavením podvozku.
Slabiny
Pořád jsou, a jsou víceméně dány tím, z čeho GTI vychází. Například poloha, rozmístění, pedálů, kdy je pedál plynu zapuštěn pod úroveň brzdy a prakticky, pokud řidič nemá nějakou ortopedickou anomálii, znemožňuje meziplyny. A také převodovka, dráhy řazení jsou krátké a přesné, ale při tlaku na auto je cítit, že převodovka nestíhá, tady se nic nemění, někteří umí převodovky pro své sportovní deriváty lépe.
Obě tyto výtky mohou být smazány použitím DSG, což bych, také vzhledem k celkovému charakteru golfu GTI, doporučil téměř jako povinně zaškrtnutou položku za příplatek. Víc tohle GTI nepotřebuje.
Poznámka: design jsem neřešil, ale neodpustím si upozornit na přední světla, design vnitřní optiky xenonů je jedinečný, podobné detaily Golf vystrkují z řady své třídy.
Sport Utility Vehicle a Crossover Ťukanec
1 668 Responses to GTI po šesté
[1]
6. 4. 2009 v 13:59Emel
Škoda že auto nebylo se zmiňovaným DSG, od majitelů G V se totiž ozývala spíše kritika než chvála a obecně se manuál považoval za lepší volbu. Hlavní výtkou byly chaotické reakce při sportovní jízdě, tak by mě zajímalo, jestli došlo k nějakému posunu v odladění řídící jednotky v ostrých situacích.
Jinak… v tomto provedení ukazuje Golf svou sílu. Jako sportovní náčiní sice na špičku třídy nedosáhne, ale jeho univerzálnost z něj dělá velmi zajímavé „jediné“ auto. Pokud někomu nevadí image VW, určitě bude s GTI spokojený.
[2]
6. 4. 2009 v 14:03Dinar
Emel: otázkou je proč si představovat sportovní náčiní pod pojmem hot hatch, protože ano, R26 sice může vyplatit na NS kdejaké Porsche, jenže jezdit do práce by v tom nechtěl asi nikdo. HH není sportovní náčiní.
[3]
6. 4. 2009 v 14:04_Teddy_
Dinare, „Naprostá linearita“ (predpokladam ze si myslel na krivku krutiaceho momentu pri alfa 100) neexistuje u ziadneho motoru s vnutornym spalovanim. Ani nemoze existovat. Mohol by som to dokazat, ale myslim ze nema zmysel pisat sem za 2 strany vzorcov pojednavajucich o termodynamickej rovnovahe v motore…
Zmierme sa s tym ze to nie je mozne. Mozes mat na casti tej krivky druhu derivaciu „skoro nula“ (t.j. minimalna krivost), ale nebude nula. „Naprostá linearita“ v charakteristike spalovacieho motora neexistuje. Bodka. Tym vsak nijako nechcem znevazit kvality tohto motora…
[4]
6. 4. 2009 v 14:05Iudex
Dobrý textík. Som rád, ze nie som jediný v presvedcení, ze turbomotor nepotrebuje maximálny litrový výkon, aby bol povazovaný za dobrý a sportový. Preto nie som zrejme na jednej lodi s priaznivcami Megane Sport, Leonu Cupra ci Astry OPC, ktoré papierovo vedú (ale skor Focusu ST so slabsie preplnovaným 5-valcom). Ak trochu odbocím, za ideál povazujem stredne preplnovaný 5/6 valec s dvomi mensími turbami, resp. jedným vacsím a jedným mensím.
[5]
6. 4. 2009 v 14:07Navtech
Skvěle Dinare! Pěkně si popsal podle mě nejuniverzálnější auto v kategorii na trhu, včetně možnosti konfigurace „absolutních“ zbytečností, co nikdo nechce, nebo jo?! Žádný kompromisy a o tom to je.
[6]
6. 4. 2009 v 14:13Pierro
Fajn článek dinare, pěkně, objektivně napsáno. A hlavně naprostý souhlas. Jak psal o kousek výše kolega Iudex, také pokládám duo Focus ST / Golf GTI za nejpovedenější sportovně střižené hatche pro každodenní použití…:-)
[7]
6. 4. 2009 v 14:18Emel
Navtech: „nejuniverzálnější auto“ a „žádné kompromisy“, to už jaksi z podstaty věci nejde dohromady. GTI, to jsou samé kompromisy, ale poměrně zdařilé…
[8]
6. 4. 2009 v 14:23Navtech
Emel… však ty víš už z podstaty, jak jsem to myslel a jak to je.
[9]
6. 4. 2009 v 14:46Emel
Dinar: pod HotHatch si představuje každý něco jiného, dvě hlavní větve by se mohly jmenovat Sport a GT. Obě mají své opodstatnění, svou slávu i svou historii. Smutnou realitou dneška je, že HotHatche začínají vytlačovat klasické sportovní vozy… i proto se od nich někdy očekává víc sportovního ducha, než mohou nabídnout.
Je zajímavé podívat se na počátky této kategorie: asi prvním HotHatchem byl Renault 5 Alpine s motorem 1,4 69kW. Následoval Golf GTI a brzy celá plejáda dalších (Escort XR3i, 205 GTI). Toto byly víceméně sériové vozy se silnějším motorem, spíše GT než čistokrevný sport. Do extrému se tyto vozy dostaly ve spojení s rallye sk. B, kdy se kvůli homologaci na silnice dostaly vozy jako Renault 5 Turbo Maxi, Peugeot 205 T-16 nebo Metro 6R4. Zbytek už je převážně známá historie: Delta Integrale, Escort Cosworth, Audi Quattro, Subaru Impreza… to jsou legendy sportovní větve, které zná snad každý.
[10]
6. 4. 2009 v 14:55Emel
Navtech: to by bylo na delší diskusi… bylo by potřeba si nejdřív vyjmenovat priority a pak teprve dělat kompromisy.
Co se týče té výbavy… špičkové modely tvoří vždy svět sám pro sebe, tady racionální argumenty tak úplně neplatí a své kupce by si našly snad i zlacené ventilky s logem. Ke špičkovému modelu patří i špičková výbava.
[11]
6. 4. 2009 v 15:51GTI
No, tak kdo umí číst (a že i čtení je umění) ten si počte. Velmi upřímně a s logickou radostí píši, Dinare, tvě věty se čtou přenádherně. Mám rád to, když mě při čtení ve spodním proudu napadaj myšlénky „hergot, ten to ale umí napsat rytmicky a s parádní balancí mezi technikou, životem a krví“, a toho se mi dostalo vrchovatě. Fantastickej nadhled, danej samozřejmě jezdeckou zkušeností a fantastickej akcent na potřebné věci, danej intelektem. Autorovi tedy… BRAVO
Samotné geteičko mi dělá skrzevá tvou velmi aktuální zkušenost moc velkou radost. Když k tvým slovům přidáme tu stylovou a jistou vizualitu geteička, vypadne z toho jediný závěr – jo, jak je vidět, VW to (opět) dokázal. On ten motor byl výborný již v G5, zejména ta absence turbodíry… a ty píšeš, že je nyní ještě příjemnější, no, tak to je parada.
Dinare, bez ohledu na to, jaké auto jsi popsal… já si tě jdu přečíst ještě jednou. Je to fakt radost číst tvé věty.
A zdejším plejstejšnům velmi silně doporučuji naučit se Dinarův text zpaměti. Vyplatí se to.
BRAVO DINAR.
[12]
6. 4. 2009 v 15:51Legacy
Super napísané, takto si predstavujem ideálny HotH… áno, dokáže ísť svižne ale ak to od neho nechcete, môže byť pohodlným každodenným spoločníkom. A o tom to je – ak chceš športiak na výkendy, kúp si MX-5.
V tomto kontexte to má VW Group v kategórii ostrejšej nižšej strednej fakt perfektne rozohraté: Pre slobodný pár Scirocco 2.0 TSI (TFSI?), pre mladú rodinku s kočíkom Octavia RS, pre rodinu s odrastenejšími deťmi 5 dv. GTI. Pre tých, čo žiadajú netradičnejší dizajn Cupra. Pre premiantov S3. Vyberie si každý. S seba by som to videl na 5 dv. GTI + DSG
[13]
6. 4. 2009 v 16:02Emel
Legacy: ovšem pořád je to totéž, spíš silnější než ostřejší… osobně bych čekal od Octavie více orientace na komfort, naopak od Cupry a Scirocca více sportovního náboje. Ale samozřejmě společný vývoj má své limity, takže velké rozdíly čekat nelze.
[14]
6. 4. 2009 v 16:24Navtech
Emel… na delší diskusi by to bylo, ovšem kdyby bylo o čem. Jedinej, kdo teda nějakým způsobem sekunduje GTI v tom, že i zlatý hov… se dá prodat, je snad ST, ale i tomu chybí v tom „zlacení“ dost věcí. Kdyby někdo z konkurence nabízel to, co VW, tak OK, ale vždycky je to kompromis, nebo to končí větou… „k čemu je to dobrý, to si koupí 2% lidí“. Jasně tak já jsem ty 2% a nikdo mi to ničim pádnym nevymluví. Stačí ta převodovka… taková prkotina, co? :/ A to by mě ani ve snu nenapadlo koukat někam mimo Evropu.
[15]
6. 4. 2009 v 16:44Dinar
Emel: jo, dnes je v kategorii hot hatch docela guláš, ale není to tím, že by se sama nějak rozšířila redefinovala, jde o prostý výsledek honby za výkony, které ale ve svém důsledku znamenají rezignaci na kvality, které má opravdový HH mít. Ono totiž ta dvojtvářnost je jaksi základním znamením pravého HH, pokud chci skutečné sportovní náčiní, nevidím důvod ho zaklínat do karesorerie hatback jež je ztělesněním praktičnosti. Jak jsem psal, je mi prd platné mít auto, které stíhá Porsche, ale musí mít kvůli tomu poloslicky nebo plastová okna a na prvním kanále nechá nápravu. VW naprosto přesně chápe význam pojmu hothatch a umí přesně určit, kde je např. hranice výkonu dávající jezdci kladivo na devadesát procent silniční „populace“ a přitom ho nerozpláčou účty za provoz, ani si nemusí v autě zpívat, čučíc na díru místo rádia. GTI je pravý HH. 😉
[16]
6. 4. 2009 v 16:44Dinar
Teddy: probůh, zkus studený zábal!
[17]
6. 4. 2009 v 18:11_Teddy_
[16]: nieco k veci? nie? skoda…
[18]
6. 4. 2009 v 19:27Donovan
Díky za skvělej text. Hot hatche jsou poměrně různorodá sebranka, od hrdlořezů, co se holí tak, že si namočí fousy do kbelíku se sto oktanovým benzínem, zapálí a odrolí, přes pozéry, který jen vypadají drsně, ale když na ně bafneš, začnou se sesypávat, až po takovéhle klasické eurodrzky s dvoudenním strništěm, jako je tady GTI (to auto), kteří přesně vědí, co chtějí. Ostrej, sebevědomej, ale neni to zas úplnej magor 🙂 Jestli je tenhle Golf aspoň tak dobrej, jako pětka, tak provolávám bravwo.
[19]
6. 4. 2009 v 19:29GTI
[18] 🙂 Bravo Donovan 😉
[20]
7. 4. 2009 v 0:17Legacy
[13] Emel: Máš pravdu, možno by to chcelo jednotlivé modely viac medzi sebou rozlíšiť aj čo sa týka športovosti/komfortu (popravde, neviem to posúdiť, ani jedno som neriadil). Chcel som len povedať, že ak má človek záujem o silnejšiu nižšiu strednú s ktorou môže komfortne najazdiť niekoľko desiatok tkm ročne, u VW si presne vyberie ten model, ktorý najlepšie vyhovuje jeho potrebám. Filozofia VW proste v triede HH vidí ostrejšie, silnejšie ale zároveň stále komfortné auto. Ak chce niekto vyslovene ostrý HH, ide po CTR, STi, Focus RS, R26 atď.
[21]
7. 4. 2009 v 8:38Emel
Dinar: měl bys pravdu, kdyby ovšem z autosalonů ty sporťáky nemizely. Pryč je Integra a CRX, minulostí je Calibra a Probe, dožívá S2000, skončily MX-3 a MX-6… a Scirocco, to je taky spíš HotHatch než kupé. Pokud někdo chce sportovní auto někde kolem 750, moc na výběr není… buď nějaká základní prémie, nebo právě HotHatch. Snad ještě Hyundai Coupe ;-).
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.