-
OCHUTNÁVKA
Obvyklá modelová testovačka marketingu BMW nové pětky proti konkurenci je plánována na druhou polovinu února, jenže jak se objevují první postřehy novinářů k F10ce, začínám být nervózní a nemůžu se dočkat. Přece jen jde o auto, které mě osobně zajímá, a které by mělo také naznačit mnohé o tom, jestli ta spousta řečí nadělaná v poslední době kolem BMW ohledně ztráty charakteru dává smysl nebo jestli Bavoři dokáží přesvědčit, že přicházející pětka bude, jako zatím vždy, nejlepším autem pro řidiče své třídy. Z podobných úvah mě vytrhává telefon mého kontaktu u BMW, který dobře ví o mém zaujetí pětkovou řadou a se smíchem mi sděluje, že má od včerejška novou pětku na měsíční Testverfahren. No super, kdy můžu přijet? Trochu mi kalí radost, že jde o 530d, ale co, to hlavní v čem se má F10 oproti E60 zlepšit, je v podvozku, takže uvidíme.
BMW 530d
Dojmy
Ty designové vynechám, fotek je všude spousta, svůj názor si každý udělal. Pokud jde o vnitřek musím přidat své spokojené pomlasknutí, jo, tohle je ono, bavorácky útulné s perfektní ergonomií a zpracováním, oproti E60 je lepší vše, volant nemá tlačítka tak nešikovně, aby je člověk nechtíc dlaní přepínal, spolujezdec už nebude řidiči vykopávat z držáku kelímek s kávou, obrovský displej má skvělou grafiku, i-drive vychytané mouchy, a hlavně, zlepšil se posaz, resp. rozsah nastavení ovládacích prvků. Sportovní sedadla jsou dokonalá a rozšířením auta došlo k získání kýženého centimetru či dvou, tak, aby pravá noha na plynu byla o chlup více vpravo v přirozenější poloze. Ano, aktuálně nikdo ve třídě nenabízí tak dokonalý řidičský posaz. Jedinou výtkou, kterou bych měl k ergonomii je umístění tempomatu, proč se BMW vrátilo od páčky k tlačítkům na volantu mi nikdo uspokojivě nevysvětlil, marketing tvrdí, že je to přání zákazníků, kteří naopak neskousli páčku u E60, nevím, každopádně já raději páčku.
Motor
Svou kritikou zvuku dýzlových šestiválců BMW jsem se nikdy netajil, upřímě řečeno, oblíbenost např. 35d nechápu, ten motor má tak hrozný zvuk, že je to nedůstojné jakéhokoliv modelu v němž je zamontován. Novou inkarnací 30d 180kW jsem měl možnost zkusit už v 5GT a musel jsem svůj názor pozměnit, resp. je znát, že BMW zapracovalo na zvukovém projevu. Tento agregát jde teď i do pětky a chová se v ní stejně vybraně. Pozor, vybraně myšleno v rámci kategorie dýzlových šestiválců, možná se budem moci někde dočíst obvyklé řeči o tom, jak z projevu motoru nelze poznat jaké palivo spaluje, ale tohle je zatím pořád věta lidí se sluchovou vadou. Nicméně, pokrok tu je, motor pod plynem tolik nebručí na volnoběh má měkčí zvuk a auto vůbec nevibruje do volantu nebo sedačky. Táhne od sedmnácti set, točí se v klidu do pěti, ano je to příjemný motor, který jistě bude tvořit většinu prodeje, ale přece jen, u BMW leží poklad zakopaný v benzínu.
Převodovka
Nový osmikvalt je jednoznačně tím, v čem BMW aktuálně nejvíce uniká konkurenci, stanovuje nový prvoligový standard, což znamená, že ve srovnání s ním je sedmikvalt MB nebo klasický šestikvalt Audi na úrovni tak třetí ligy resp. divize. Je to skok a jestli jsem si myslel, že budoucnost je v robotizovaných dvojspojkách, pak už si to nemyslím. Tenhle automat je natolik vyspělý, že pro komfort jízdy nechává v HDM mizet jen velmi malou část výkonu, rozjezdy jsou plynulé a přesto člověk nemá pocit, že zrychlení neodpovídá práci motoru. Zpřevodování prvních čtyř kvaltů je velmi krátké, přeřazení neznatelné a auto díky nepřerušované dodávce výkonu od motoru zrychluje velmi lineárně. Kickdown o tři kvalty není problém, reakce na plyn při nutnosti podřazení jsou právě díky rychlé práci převodovky skvělé a např. oproti 535d E60 je to nebe a dudy. Převodovka se opravdu povedla a těším se na její spolupráci s benzinovým motorem, tam její schopnosti vyniknou ještě lépe. Řekl bych, že díky podobně kvalitním automatům bude nadále manuál v konfekčních autech vyšších tříd už jen volbou sociál verzí nebo naprostých puristů.
Podvozek
To nejdůležitější na závěr, musím ale podotknout, že jsem najel s pětkou jen něco kolem tří set kilometrů v mixu Autobahnu i Landstrasse, okruh, bohužel, kvůli počasí nebyl přístupný a počasí také dovolovalo využít schopností podvozku na zakroucených cestách jen omezeně, úseků, kde se daly vyzkoušet hranice bylo málo, občas to bylo trochu na srdce. Přesto, hlavní výtkou podvozku E60 byl slabší komfort jízdy zejména v malých rychlostech, což bylo dáno dodatečným nasazením RFT pneumatik na podvozek původně konstruovaný na klasické gumy, a zde přináší F10 jednoznačné zlepšení, testované auto na osmnáctkách RFT bylo na hrbolaté silnici (zmrazky) při pomalé jízdě komfortnější než E60, nervozita podvozku na hrbolcích a hrubém asfaltu je výborně potlačena, pohlcování rázů za jedna.
To mluvím o podvozku v modu Normal, vzhledem podmínkám jsem nastavení Sport ani nezapínal, v komfortním modu jsem zas, co do filtrace malých nerovností, o kterých je řeč, rozdíl proti Normalu nezaznamenal. Taky je cítit větší tuhost karoserie, vždy se usmívám nad marketingovými prospekty hlásajícími větší tuhost oproti předchozímu modelu třeba o 40% apod., faktem ale je, že rozdíl mezi E60 a F10 je skutečně cítit, i bez měření, a to byly všechny pětky vč. E60 v tomto ohledu špičkové, jinými slovy F10 je skutečný ingot a je radost dávat jeho podvozku zabrat, protože karoserie se hrne bez vertikálního pohybu jako žehlička, práci podvozku je cítit pouze zadkem a skrze volant, v kabině ticho a stálý pocit kontroly nad autem. Zatáčí s chutí, pozor, zde opět v rámci zadokolek a dané třídy, aby mě někdo nechytal za slovo, je tam klasicky vkomponována nedotáčivost při nájezdu, která jde ale velmi snadno, snadněji než u E60 zapudit prostým přidání plynu v oblouku, náklony jsou minimální, bohužel jsem neměl variantu s přiřizováním zadní nápravy, ale i bez ní a s obyč. řízením dávalo auto pocit perfektní ovladatelnosti. Mimochodem, řízení s elektrikou je lepší než předchozí klasika v E60, o které jsem xkrát četl, že má perfektní zpětnou vazbu, kterou jsem ovšem já za nějakých dvě stě tisíc kilometrů nenašel. Ani teď nejde o zpětné vazbě mluvit, ano řízení nepůsobí tak odtažitě jako např. v Audi, ale jeho kvality nejsou v lepší zpětné vazbě, ale spíše v celkovém sladění převodu s dokonalým vyvážením a přesností. Trakce na suchu je výborná, na sněhu se dá hrát i hra o neblikající trojúhelník v rámci malého vychylování zádě, jinými slovy ani pro opatrného řidiče, nebudou zimní podmínky žádné trápení, kdo si chce hrát, má možnost, i když klasická ručka je pryč, takže hrátky zůstávají jen na práci s plynem.
Mám-li shrnout kvality podvozku, pak jestliže jsem musel pro získání auta použitelného z hlediska komfortu u E60 zahodit RFT pneumatiky a použít jiné než tovární tlumiče, tak F10 tuto customizaci nepotřebuje a i na ráfcích o palec větších umí lepší komfort při zachování agility, a to znova podotýkám, jsem nejel zatím verzi s řiditelnou zadní nápravou.
Závěrem
Tedy z mého pohledu je mise F10 splněna, jako odpověď na dílčí nedostatky E60 dostáváme špičkový vnitřek, lepší posaz, stále agilní a přesto komfortnější podvozek a skvělý automat.
Mé otazníky jsou pryč, teď si jen počkám na seznamovačku s některou z benzinových motorizací, které mě zajímají. Každopádně s novou pětkou to bude mít konkurence těžké, nemá slabé místo.
GeTerosexuál na pátou Benzin ve vyšší střední
662 Responses to OCHUTNÁVKA
[1]
3. 2. 2010 v 16:02kolmar
Pekne zreferovane, pekne napisane… dal si o tom aute viac inf. ako hocikto iny… kazdopadne vyzera to na neohrozeneho krala segmentu…uz sa tesim kedy to casom porovnas s E (no len s AMG paketom…)
[2]
3. 2. 2010 v 16:09loydl
opisujes to auto tak labuznicky az mam chut si pre jedno skocit do cukrarni…
[3]
3. 2. 2010 v 16:27GTI
Velmi potřebné informace v dokonalé formě. Díky. Jak na tebe dýchla na voko? Já souhlasím s tím, že technicky (jízdně) to musí být parádní náčiní, kterému konkurenčně sekundovat nebude jednoduché. Avšak co design? Domníváš se, že je znát nové designové vyznění? Nějaký ten postup, či odstup od Bangleho éry. Je tam ten „bavorák“, tak jak má být? Já jedu dnes kolem nové sedmy, dokonce jsem ji i předjel (asi nějakej suchar) ale tak nějak na ni ne a ne zabrat.
[4]
3. 2. 2010 v 19:30Perun
Kdysi jsem se projel v E60.. to už je snad pět let.. Nebyl jsem to tehdy schopen jízdně docenit, prostě jsem tehdy nebyl na segment prémiových střel vůbec připravenej.. v hlavě mi zato utkvěla vzpomínka na ne právě prémiový vnitřek..
Po FL všechno ok, ale F10 už je o něčem úplně jiném – ve všech ohledech prémie – do posledního písmenka 😎
A díky tobě jsem se dnes „projel“ – bezva text, bezva jízda, Dinare 😉
[5]
4. 2. 2010 v 8:53element5
Jak už bylo napsáno výše, mít něco v pokladničce, už ji vysypávám a běžím si pro jednu pětku, klidně i v tom dýzlu… Tak dobře je to napsané, Dinare 🙂
[6]
4. 2. 2010 v 9:16Emel
Dinar: díky za postřehy, překvapení se nekoná… naštěstí, zkrátka se splnila vysoká očekávání. Mě osobně moc nechytl design E-klasse, takže to má BMW vcelku jednoduché.
Nejvíc mě zaujala ta převodovka… máš pocit, že je osmistupeň racionální řešení? Říkáš, že 1-4 jsou velmi blízko u sebe, otáčkové spektrum i u 3.0d je dostatečně široké a zásoba výkonu v malých rychlostech jistě dostatečná… poznal bys vůbec, kdyby tam jeden stupeň nebyl? Neříkám že je to chyba – jelikož to převodovka bez zmatků zvládá, tak to určitě nevadí, možná to ale nic nepřináší?
[7]
4. 2. 2010 v 13:05Beaumont.
Díky za článek, potěšil.
Nová 5er je po letech první větší BMW, které bych si dovedl představit ve své garáži. Ale počkal bych si zřejmě na kombi a pravděpodobně zvolil motorizaci 528i s manuálem a naprostým minimem elektroniky. Možná je 528i poslední atmosférický šestiválec ve větším BMW. A přestože jinak jsem velký fanda přeplňování, tak taky bych sáhl po posledním mohykánovi.
Mimochodem bych si dal pozor abych si auto objednal se zimními RFT pneumatikami a na léto si pak koupil druhou sadu disků a non-RFT pneumatiky.
[8]
4. 2. 2010 v 20:22Navtech
No, ty si se zase rozkecal! Vždyť stačilo pouze říct… BMW! 🙂 Jinak skvělý!
[9]
4. 2. 2010 v 20:48GeekStar
Pěkný čtení. Ad. GTI: na mě nová pětka dýchla velmi „bavorsky“ příjemně už z obrázků (narozdíl od sedmičky), takže věřím, že v tomto směru bude vše v pořádku .
[10]
4. 2. 2010 v 22:44Finance Info
Why do some owe money and others get a refund for their taxes?
[11]
5. 2. 2010 v 10:02webpaja
(7) Ty jsi normálně purista 🙂 komfort RFT oceníš v situaci, kdy nemusíš měnit pneu v provozu a v klidu dojedeš do pneuservisu. Je to geniální věc a včera jsem po dlouhé době koupil Autotip, kde píší, že nová pětka je i s RFT komfortnější a zároveń agilnější než M-B E! A to už stojí za zvážení 😉
[12]
5. 2. 2010 v 10:09Emel
webpaja: ani nepamatuju, kdy jsem naposledy musel měnit pneumatiku… možná se dnes ty gumy dělají kvalitnější, nevím. Každopádně bych preferoval lepší chování v 99,999% času před tou jednou výměnou gumy za tři roky.
[13]
5. 2. 2010 v 11:36Beaumont
[11] webpaja: Díky za toho puristu, často se tak cítím 🙂
Proto bych si ty RFT pneu nechal na zimu – měnit kolo v mrazu a/nebo mlze by se mi fakt nechtělo. Ale na léto bych to milerád risknul.
[12] Emel: Já za posledních deset let měnil kolo dvakrát, z toho jednou doma (přišel jsem k zaparkovanému autu a guma byla prázdná).
[14]
5. 2. 2010 v 13:54webpaja
(12) Já snad posledních 5 let nic a pak 2x za sebou a to pneu nedojíždím a kupuju spíš dražší. A upřímně, jedna věc je píchnout, druhá prorazit v dálniční rychlosti o cokoliv co spadne z náklaďáku, přívěsu atp.
[15]
5. 2. 2010 v 13:55webpaja
(13) Auto s kvedlačkou bych už dnes asi taky nekoupil, leda na vyblbnutí po Beskydských silničkách ve sporťáku 😉
[16]
5. 2. 2010 v 14:54Beaumont
[15] webpaja: Každý svoje, já zase zásadně nechci automat. Vím, že ty moderní už skoro nezhoršují dynamiku ani spotřebu, že jsou (až na výjimky) spolehlivé a nezpochybňuji pohodlí při jejich používání.
Ale prostě nechci přesedat mezi manuálem (třeba ve veteránech) a automatem, protože pak u automatu pořád riskuješ, že omylem „vyšlápneš spojku“ a řidič za Tebou se Ti podívá do kufru. A kromě toho by mi spojka chyběla – její vyšlápnutí se občas může hodit při nějaké té krizovce (smyku…), byť s ESP už to není tak podstatné.
Ideální je zvolit dostatečně silný a pružný motor, aby se v „líných chvilkách“ dalo řazení omezit na minimum – taková 528i musí jet na pětku od 50km/h a na šestku tak od 80km/h bez trápení motoru a v případě potřeby slušně zrychlovat bez podřazení (skoro jako ten příslovečný Golf 1.4 😀 ). A naopak když bude chuť, tak na dálnici ve 150 za tři a poslechnout si trochu pěkného zvuku (což už Golf 1.4 asi nedá, co?) 🙂
[17]
5. 2. 2010 v 15:03GTI
[9] Donovan
Také doufám…
[18]
5. 2. 2010 v 15:17webpaja
(16) Co člověk to názor, mě v této třídě manuál připadá stejně archaický jako přehrávač kazet 🙂
[19]
5. 2. 2010 v 16:13Beaumont
[18] webpaja: Počkej, ty už v autě nemáš kazeťák?!? 😮
Na čem si přehráváš Beatles, ABBu a Simona & Garfunkela?
🙂
[20]
5. 2. 2010 v 16:36webpaja
(19) ABBA na cd, jinak radši frčím na filmové, takže Morricone, Vangelis, nebo Zimmer, případně Goldsmith 😉
[21]
5. 2. 2010 v 17:08T613
Webpaja: I ty Brute??
[22]
7. 2. 2010 v 22:43Navtech
[16] Beaumont… vrať papíry, když máš problémy, jak řidička v menopauze
[23]
8. 2. 2010 v 22:23Emel
Navtech: proč by řidička v menopauze nemohla mít papíry?
[24]
8. 2. 2010 v 22:59Navtech
Mohla a asi má, ale předpokládám, že si při návalech plete pedály a je pro okolí nebezpečná.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.