-
Tak kterou? (díl 2.)
Standard (530d, 535i)
Tyto dvě motorizace představují standard pro pětkovou řadu. Ani ne tak standard v tom smyslu, že by měly být nejprodávanějšími motorizacemi, tou nejspíš dlouhodobě bude, vzhledem ke svým kvalitám, základní 520d, tedy alespoň na evropských trzích. Standardem je myšleno, že tyto motorizace jsou pro pětkovou řadu nejvhodnější a tvoří jakési třídní optimum z hlediska dynamických schopností v kombinaci s pořizovacími a provozními náklady.
530d
Motor – převodovka
Dýzlové šestiválce s objemem kolem tří litrů opanovaly v poslední dekádě vyšší střední. Nutno říct, že s velkou zásluhou toho bavorského, který se objevil poprvé v E39. Jeho aktuální inkarnace posouvá celkový projev zase o kousek dál, a to až na hranici, kdy je to poprvé, co jsem u BMW ochoten začít přemýšlet o volbě mezi naftou a benzínem. Totiž zvukový projev 530d (uvnitř) je při běžné jízdě naprosto nevtíravý a neobtěžující a pod zátěží spíš připomíná hlubšími tóny nějakou benzinovou vé šestku. A protože ručička otáčkoměru bez trápení, tedy hladce a bez turbokopanců, doběhne až k pětce, není mu prakticky co vytknout. Takže, díky lepšímu odhlučnění a ještě lepšímu zvukovému projevu samotného motoru je 530d i pro náročné ucho naprosto akceptovatelné. A to jsem ještě nezmínil jeho dynamiku. Měl-li bych ji vystihnout jedním slovem, pak asi nejlépe se hodí suverenita.
Ve spolupráci s omsmistupňovým automatem nelze nalézt slabé místo, 530d jede od volnoběhu, při běžné jízdě se ručička otáčkoměru povaluje kolem patnácti set a motoru nevadí ani otáčky těsně nad tisícem při pohybu městem. Pravá show ale nastává při potřebě zrychlení, jedno z jaké rychlosti až ke 200 km/h reaguje 3,0d okamžitě a vždy s porcí výkonu v zásobě. Zmíněná suverenita je asi nejpatrnější při dálničním provozu, kdy nenucenost s jakou 530d zrychluje od sta do dvou set až bere dech, hlavně při uvědomění si, že takto se předvádí nějakých 180 papírových kilowat. Odpověď, je jako u dýzlů vždy, v točivém momentu, ale to řidiči může být lhostejné, protože aby mu něco benzinového v podobně těžkém autě ukázalo záda, musí to mít buď osm válců nebo nějaký hodně dobrý oturbený šestiválec. A to je u standardní dýzlové motorizace určitě na velký potlesk přerůstající v aplaus při pohledu na hodnoty spotřeby, protože jezdit s tímhle autem dlouhodobě za osm není problém.
Technická na závěr, o manuálu pro tento motor bych ani neuvažoval, nepřinese žádný užitek, 530d nikdy sportovním náčiním nebude, a nový automat je i ve spojení s tímto motorem dokonalý. Stejně tak nejsou potřeba pádla, řekl bych, že 530d je motorizací, která se bez nich obejde nejlépe ze všech.
Podvozek – řízení
BMW se léta vyznačují dokonalým rozložením hmotnosti, až úpornou snahou o padesát na padesát a tím i o co nejneutrálnější charakteristku chování v zatáčkách. Posunutí motoru až do kabiny je pro ideální rozložení váhy velmi podstatné a také znamená, že BMW jsou méně než jiná auta citlivá na velikost, resp. váhu motoru, jinými slovy, jestli je vpředu lehký čtyřválec či těžký osmiválec, hraje z hlediska vyvážení menší roli než například u Audi. Ale neplatí to absolutně a ani nová pětka není výjimkou. Vyšší váha 530d v přední části ve srovnání s 520d je znát, není to nic dramatického, ale v přímém srovnání je 530d nedotáčivější.
Přesto, jízdní vlastnosti z hlediska ovladatelnosti a agility jsou u 530d špičkové a v rámci relevantní konkurence bych řekl, že jsou nejméně poplatné rozměru kol a šířce pneumatik. Jinými slovy, rozdíl mezi E 350 cdi na standardním podvozku a sedmnáctkách a stejném autě s AMG paketem na devatenáctkách je mnohem větší než u 530d v základu a na devatenáctkách M-packetu. Přesto bych u 530d doporučoval aktivní tlumiče, resp. celé Adaptive drive, protože zde už je pomoc např. aktivních stabilizátorů znát, nejvíce na ovladatelnosti, bez nich výborná, s nimi excelentní, naprosto srovnatelná s těmi nejmrštnější sedany o třídu níže.
Jakou výbavu
Standard je standard, a v tomto smyslu třídní, takže na palubě 530d by měly být veškeré podvozkové vychytávky, (ale podvozek M-packetu přenechejte jiným motorizacím, pro 530d nemá žádný přínos) pro pohodlné typy bych zde přimhouřil oko i nad aktivním řízením, kvalitní kůže a komfort sedačky, palubní infotainment a další závisí na osobních potřebách, ovšem obecně platí, že 530d v holobytu je výrazem finanční nedostatečnosti kupce (sahám, na co nemám), tohle je motorizace, která si výbavu vyžaduje, jde o jedno z nejlepších aut pro denní ježdění spojující dálniční cruiser s velmi schopným požíračem zatáček.
535i
Motor – převodovka
Tento motor to má těžké, má totiž zastávat hned několik úkolů najednou. Jednak má pokračovat v tradici řadových benzinových šestek z Mnichova, což znamená hlavně kombinaci skvělého výkonu, spotřeby a charakteristikého projevu, a musí to, vzhledem k tlaku na zvyšování výkonu a snižování papírových emisí dělat s turbem. Jednak má další, neméně snadný, úkol, a to dávat smysl vedle dýzlových motorizací.
Zadání je to těžké, protože kolíky na hřišti se mění, jak z hlediska legislativy, zvyšujme výkon a přitom vykazujme nízké emise (jinými slovy držme objem a přidejme turbo), tak z hlediska dýzlové konkurence, která se stále zlepšuje, hlavně co do zvukového projevu. Výsledkem je přímovstřikový turbomotor, který se snaží v rámci oněch kolíků pohybovat a přitom se držet odkazu svých předchůdců. V něčem mu to držení se jde, skvělý poměr výkonu a reálné spotřeby, nebo zachování točivého charakteru přes implantaci turba, v něčem je to horší, a tím myslím hlavně zvuk. Ne, že by ve vyšších otáčkových patrech nezněl šestkově bavorsky, ale kvůli přímému vstřiku přišel o sametovost v nižších otáčkách, kde se, díky turbu, pohybuje nejvíce. Tedy při srovnání s 530d není v běžných otáčkách (řekněme do 3tis.) ve zvuku uvnitř auta zásadní rozdíl, a netrénované ucho může mít opravdu problém rozeznat, co je pod kapotou, jenže hlavní díl tohoto malého rozdílu netkví v zásadní zvukové změně dýzlu (směrem k benzínu) ale změně benzínu směrem k dýzlu, kvůli přímému vstřikování.
Takže, jaké zbraně nám tu proti dýzlu vlastně zůstaly? Přesto, co jsem napsal, je to zvuk, resp. zmíněný zvukový bonus od čtyř tisíc nahoru, který dýzl nemá, kovové ječení vytočené bavorské šestky je návykové, hladkost pohybu ručičky k omezovači před sedmi tis. otáčkámi je pořád stejná jako u atmo předchůdců, a protože z hlediska dynamiky jsou v reálu 530d a 535i prakticky nastejno, zůstává pouze otázkou, jestli je člověk ochoten za tento bonus každých sto kilometrů nalít dva litry do nádrže navíc. Spojení s osmikvaltem opět dokonalé, a přestože musím říct, že 535i s manuálem jsem nejel, vůbec bych o něm neuvažoval, dostatek toč. momentu v nízkých otáčkách a bleskové podřazování automatu manuál u tohoto motoru mažou. Za to bych doporučil pádla, tohle je motor s velkým rozsahem využitelných otáček a „manuální“ řazení může zvýšit zážitek za volantem, má-li řidič chuť.
Podvozek – řízení
Pro 535i platí beze zbytku to, co pro 530d, jel jsem ta auta i přímo po sobě a nebyl jsem schopen zaznamenat nějaký rozdíl v nastavení. I pro 535i platí, že je to schopné auto v mixu, tj. skvělé na dálnici, schopné v zatáčkách, a přestože by se k němu, coby silné benzinové motorizaci, měl hodit podvozek M-packetu, nedělal bych to, větší jistota a tuhost bude znamenat větší nadšení při deseti minutách jízdy na náročné silnici, ale kompromis a neustálé omluvy na dálnici a při pojížďkách po městě, budou znamenat, že 535i přišla o svůj druhý cruiserovský rozměr. I když chápu, že u ní M-packet svádí, je to třistakoňový benzín, co jiného už by mělo jezdit v emku. Ať tak či tak, rozhodně se i 535i obejde bez aktivního řízení, tím spíš, že v kombinaci s pádlovou převodovkou může být úroveň zábavnosti s tímto motorem a standardním řízením o kus dál než u 530d, aniž by to znamenalo ztrátu zmíněné dvourozměrnosti charakteru.
Jakou výbavu
Zde můžu jen opsat vše zmíněné u 530d, 535i je postavením v hierarchii modelové řady stejné auto určené tomu, komu více voní benzín.
V příštím díle:
Okrajový-výjimečný (528i)
Tak kterou? (díl 3.) Tak kterou? (díl 1.)
19 Responses to Tak kterou? (díl 2.)
[1]
30. 11. 2010 v 15:13Navtech
Paráda!
Takže konec kvedlaček? Líbíš se mi! 🙂
[2]
30. 11. 2010 v 15:15Dinar
Kvedlačka bude… v příštím díle. 😉
[3]
30. 11. 2010 v 15:21GTI
Tak to je žrádlo, text kavalitní přesně, jako auta… Tohle by mohli rozdávat vložené do katalogu. Fakt.
Ta slova o naftě člověka vtahují doslova za volant.
Jdu si to „projet“ ještě jednou… 😉
[4]
30. 11. 2010 v 15:31webpaja
Parádní kousek! To se čte samo! 🙂
[5]
30. 11. 2010 v 16:28kuko
Nuže, tohle je popis deklasující 90% testů psaných v odborných periodikách (a velice silná konkurence i pro domácí server)
malý dotaz – skutečně bude reálný rozdíl spotřeby mezi naftou a benzinem jen 2l na sto?
A jsou mezi naftou/benzinem nějaké zásadnšjší rozdíly v dalších nákladech (olej, servisní prohlídky a pod…)?
[6]
30. 11. 2010 v 17:08Dinar
GTI, webpaja: pánové, díky. 😉
[5] kukino: tu spotřebu ber v rámci průměrného/běžného jízdního stylu, předpokládám sice svižný pohyb těch aut, tj. jsi rychlejší než 90% provozu, ale samo, že to není drcení při každém šlápnutí na plyn. Ostrý jízdní styl nůžky mezi dýzlem a benzinem rozevře, budeš-li 530d mačkat, není problém i dlouhodobě jezdit za 12-13 litrů, při stejném stylu se s 535i nedostaneš pod 18 l.
Zásadní rozdíly v servisních nákladech nejsou, konkrétně 530d a 535i vyjdou prakticky nastejno, navíc většina těch aut, alespoň u nás, bude koupena s nějakou formou servis paketu, kde jsou ceny pro růz. motorizace stejné, tj. rozdíl nákladů na servis se maže, ať je jakýkoliv. Pořizovací cena 535i je o pár des. tisíc vyšší, a to asi i zůstane při prodeji ojetiny, takže jediný opravdu významnější rozdíl je v té spotřebě, nějakých 60tis. Kč na 100tis. km za výše popsané a fakt, že když budeš 535i točit, tak dýzlu zlehka poodjedeš. Je to čistě otázka priorit. 😉
[7]
30. 11. 2010 v 18:16GTI
Dinar to špičkově napsal. Mám jasno – dvoulitr v naftě jako fantastická umírněná základní verze, a ten naftovej třílitr jako mistrovskej kousek nejen do dlouhejch táhlejch. V nich ovšem na tebe nemá ani raketoplán.
[8]
30. 11. 2010 v 18:31Franke
Pěkné počtení, hoši z auto.cz musí počkat na další motorizace, protože teď již nemají o čem psát ;-). K spojení 530d a kontroly jízdní dynamiky mám osobní názor, že je to celkem zbytečné. Normální podvozek je komfortní ažaž, rozdíl mezi normal, komfort a sport (nebo jak se to jmenovalo) nebyl zas tak výrazný a ten nejextrémnější mód nad sportem, tuším že sport+ byl zase pro charakter dieselu zbytečný. Ale je možné, že jsem úplné dřevo a také, a hlavně, jezdil jsem s tím né více než 1 hodinu a za tu dobu sem byl rád, že jsem se trochu rozkoukal. A to je pro nějaké ucelené hodnocení setsakra málo. Tuhle výbavu bych já spíše viděl k 535i
[9]
30. 11. 2010 v 18:38Franke
[7] GTI
Ad diesel, jestli se nepletu, tak nám kupáni z Mnichova za chvíli pošlou na trh 535d, který má stádo 300 koní, to teprve bude dálniční supersonik. Můj „zdroj“ od BMW mumlal něco o 0-100 km/h pod 6 sekund
[10]
30. 11. 2010 v 18:51GTI
[9] franke
Jo, parádička, BMW umí.
[11]
30. 11. 2010 v 20:30Navtech
[2] Dinar… Hlavně, aby byl „kosočtvercové koncovky výfuku, vlevo a vpravo, viditelné“! 😉
[12]
30. 11. 2010 v 22:10Emel
Upřímně, čekal jsem větší převahu u 535i, hlavně v jízdních disciplínách…
Tak se těším na „svou“ 528i 😉
[13]
1. 12. 2010 v 7:04Dinar
[8] [9] franke: psal jsem to v prvním díle, jakákoliv verze pětky se bez el. podvozkových fičůrek obejde, na druhé straně, dynamika 530d nebo 535i je už na takové úrovni, že jim, specielně aktivní stabilizátory, docela pomůžou, v přímém srovnání se zákl. podvozkem je to poznat.
A 535d už je, jel jsem ji, bude v kapitole „raketoplány“ spolu s 550i. 🙂
[14]
1. 12. 2010 v 7:05Dinar
[11] Navtech: bude, bude. 🙂
[15]
1. 12. 2010 v 7:19Dinar
[12] Emel: převaha není, jsou to jízdně prakticky stejná auta s velmi podobnou dynamikou, jen jedno točí do pěti za osm a druhé do sedmi za deset a líp u toho zní. Ale když se posnažíš a bude dost prostoru, dá se dýzlu ujet, ale rozhodně to není žádná deklasovačka. Pro mě osobně to pořád stojí tak, že ty dva litry dám, přece jen když chci tak si to vrrrrehrréééééén můžu poslechnout, u dýzlu… prd. Navíc, za pár let si podobné zvuky budem do kabiny pouštět leda z empétrojky, takže o důvod víc.
Ale jsem zvědav, co řekneš na „puristickou“ variantu 528i. 😉
[16]
1. 12. 2010 v 10:57Navtech
[14] Dinar… tak už mám vybráno 🙂
[17]
2. 12. 2010 v 0:39kolmar
Zdravim Dinar, velmi pekne, z tychto by si asi vybral kazdy, aj ten co v kute duse sniva o V8…
Nemohol by si strucne popisat ako sa sprava automat sam od seba a ci pri aj pri manualnom mode keca do prace a radi ako sam chce? Napr. mam 3 tis. chcem zrychlit (motor ma dost sily) no on sam podradi (aj ked mam manualny mod) o stupen nizsie a zbytocne vyzenie otacky?? Aky mudry je ten novy??
PS: na 528i sa tesim aj ja…ten agregat je neznicitelny a naviac famozny sound…
[18]
2. 12. 2010 v 12:15webpaja
Jo a neptej se kterou, kdyby člověk nezkoušel sám, tak si bude myslet, že si může vybrat cokoliv. Vždyť tam není žádná flaksa! 🙂
[19]
5. 12. 2010 v 13:08jakubMG
Dinare, skvělý text. Každé slovo sedí. Děkuji. Jen mi chybí hodnocení zadokolka x XDrive, mohl bys k tomu něco napsat, prosím?
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.