-
Tak kterou? (díl 3.)
Okrajový – výjimečný (528i)
Tento díl je trochu speciální, nejen proto, že bude pouze o jednom modelu, ale také proto, že nabízí zrcadlo odpovědi na otázku z předchozího dílu, kam že se posunula během posledních patnácti let vyšší střední. Totiž, v dobách pětek s typovým označením E34 a E39 byl jejich typickým představitelem model s benzinovým šestiválcem a manuální převodovkou. U E34 525i u E39 legendární 528i. Čas oponou trhnul, nastoupily šestiválcové dýzly, automaty se zdokonalily, a tak v případě aktuální generace F10 se konfigurace atmosferického šestiválce s manuální převodovkou stává velmi okrajovou záležitostí a její kupci mohou být označováni za puristy.
Jedno takové auto se mi dostalo do ruky, a to právě proto, že majitel, říkejme mu třeba pan Bajer, je člověkem, který si označení purista zaslouží stoprocentně. Tedy pan Bajer roky pracuje pro BMW, auto jiné značky nikdy nevlastnil a zastává teorii jednoho auta, což znamená, že nechce mít v garáži tři různě zaměřená auta, ale jedno splňující veškeré jeho potřeby. A ty jsou definovány kombinací pohodlného cestování se schopností zábavného svezení na požádání. Zní to jako čirá esence filozofie BMW, že, fajn, jenže při pohledu na silnice plné 320 xdT v automatu je jasné, že současní zákazníci vyznávají hodnoty jiné.
Tedy k samotnému autu v konfiguraci pana Bajera.
Motor-převodovka
Jedinou volbou puristy je manuál a třílitrový šestiválec „hořčíkáč“, který dle něj stojí na vrcholu bavorského motorářského umu. Dává 190kW, což je o 10kW méně než poslední přímovstřiková inkarnace řadové šestky v E60, kterou pan Bajer moc nechválí pro její nespolehlivost a ztrátu zvukové sametovosti. Co do zvuku souhlasím, spolehlivost posoudit neumím, i když své jsem slyšel, na druhé straně mě se tento přímovstřikový motor způsobem podání výkonu líbil velmi, v urč. době bych mu dal přednost před tehdy novým a ne úplně dokonalým 35i. Ale zpět k hořčíkáči, faktem je, že tento motor dá zvukem vzpomenout na krémovost předchozích atmosfér a přepracované sání i motormanagement posouvají použitelnou sílu (toč. moment) zase o něco níže, a přitom točivost do omezovače s krásnou špičkou kolem 6,5 tis. zůstává. Je to opravdu povedený motůrek, který svádí k vytáčení, vypínání rádia a trhavým pohybům pravé ruky, pod kterou se nachází řadička šestistupňového manuálu. Řazení je klasicky bavorské, přesné a tuhé s rostoucí rychlostí lepší a rychlejší. Navíc, je to poprvé co pětka dostala ve standardu natolik krátkou řadičku, aby příplatková, zkrácená, nebyla potřeba. Samotná převodovka je rychlá při kvapíku, což nepřekvapuje, ale je rychlá a hladká i při uvolněném tempu, což také zvykem nebývalo, pro majitele příjemné, tipnul bych, o jedno spojkové obložení po dobu životnosti auta méně.
Shrnuto, perfetkní charaker motoru, dokonalý zvuk, výborná převodovka, z hlediska dynamiky ale u 528i (ve srovnání s 530d nebo 535i) nelze mluvit o suverénnosti, ale jen dostatečnosti, překážkou je váha velkého sedanu. Ale nejen drcením dýzlových služebáků na dálnici živ je člověk, a vo tom tahle motorizace je.
Podvozek – řízení
Pan Bajer je mi sympatický mnoha svými názory, jedním je i záporný postoj k dojezdovým pneumatikám, který, a to pozor, je docela výjimečný, jak v rámci BMW, tak ze zákaznických ohlasů v záp. Evropě. U nás se zdá, že tohle téma je nějak zásadní, ale je to dáno pouze stavem našich silnic a vlivem anglického motoristického tisku, kde na tom s kvalitou silnic nejsou taky dvakrát dobře. V Německu nejsou RFT pneu prakticky tématem, myšleno z hlediska jejich dopadu na jízdní komfort, a BMW říká, je to vývoj, podívejte se na předchozí generaci a tu současnou, runflaty jsou jednoznačně budoucností. Nevím, já při koupi pětky, jako první krok přezuju na normální gumy a do kufru přidám lepící sadu. Stejně jako pan Bajer, který k tomu přihodil i lehká kovaná 19“ BBS kola s tím, že při této kombinaci pětka nepotřebuje ani M podvozek ani stavitelnou tuhost tlumičů, ale nejlíp funguje na stadnardním podvozku.
Mě po projetí nezbývá než souhlasit, kombinace komfortu a jistoty je naprosto srovnatelná s E39 na o dva palce menších kolech, široká kola postkytují výborný grip, a jako hlavní bonus je tu větší pocit mrštnosti např. oproti 530d v plné výbavě nejspíše způsobený o skoro 200 kg nižší váhou. Ano, tohle je konfigurace, která dělá z pětky štiku silnic bez ohledu na třídy. Dokonce bych u tohoto auta se standardním řízením dokázal napsat i větu o citu a zpětné vazbě, nevím, jestli je to nižší hmotností nebo lepší schopností „předat informaci“ nerunflatových pneumatik, ale přestože tu není komunikativnost caymanu, v rámci třídy bych si dovolil tvrdit, že tu zpětná vazba od řízení je. Sumasumárum je vidět, že pan Bajer ví, co a proč si konfiguruje, protože tahle 528i mě přesvědčila, že za určitých podmínek je základ tím nejlepším, co lze pořídit.
V jaké výbavě
Purismus forever, v testovaném autě byl z příplatků pouze sportovní volant, sportovní sedačky v kombinaci látka kůže, navigace, xenony a metalíza. Jak jsem tím autem jezdil a poslouchal rajskou hudbu motoru, říkal jsem si, vždyť ono té výbavě nic nechybí, co by mi tam tak mohlo chybět, myslím skutečně chybět… a nic mě nenapadalo.
Z druhé strany tahle minimalistická konfigurace také ukazuje, jak mají automobilky dokonale zvládnutý marketing, prodej extras, prostě udržet se, nezapadnout až po uši do stránek katalogu a zaškrtávat a zaškrtávat nedokáže každý, a můžete mi věřit, že v případě pana Bajera nejde o to, ušetřit nějaké to ojro.
Tak jsem tedy jsem jel zpět domů z testování tohoto konkrétního exempláře a byl přesvědčen, že při konfiguraci své pětky půjdu stejným směrem, jenže pak jsem před Vídní poskakoval hodinu v zácpě a začal velebit automat, bylo třicet nad nulou a mě napadlo, že ty sport sedačky vlastně nemají odvětrávání a … a došlo mi, že pan Bajer je fakt sekáč, sekáč který se svou 528i tvoří dokonalý pár, jsou tu jako připomínka dob, kdy pro většinu z nás znamenalo cestování zároveň zábavu, a já, podobně jako mnoho ostatních jsme na to ve všech těch zácpách a plných tříproudých dálnicích už zapoměli.
V příštím díle:
Raketoplány (550i, 535d)
Krosouvrem tam a zpátky Tak kterou? (díl 2.)
36 Responses to Tak kterou? (díl 3.)
[1]
16. 12. 2010 v 12:16webpaja
Bezchybné jako počítačem retušovaný úsměv supermodelky 🙂 . Tenhle motor je pro mě zatím velkou neznámou a vzhledem k zákaznickým preferencím se nedá očekávat, že bych ho u prodejce projel. Nicméně spíš pro zajímavost…tak jak se dalo odtušit nejen z tohoto, ale i předchozích dílů, jde vlastně o posledního mohykána. Mohykána stranou většiny zájmu, který se pochopitelně u vyšší střední třídy soustředí buď na úspornost, nebo naprostou nenucenost.
Tenhle motor asi poskytne obojí, ale svým „mohykánským“ způsobem.
Krásná poznámka o purismu jen přišpendlí tenhle plakát ideálu na nástěnku s nápisem „to je ono, to bych chtěl“, ke které se člověk zálibně podívá předtím, než vezme do ruky „klíček“ od 530d nebo 535i, vklouzne do příplatkových komfortních sedadel, cvakne pákou na D a nechá se unášet na vlně točivého momentu s otřepaným sloganem „I cesta je cíl“ na rtech.
[2]
16. 12. 2010 v 12:18iudex
Skvelé čítanie, Dinare. Na túto konfiguráciu som čakal a som rád, že ju hodnotíš vysoko, medzi riadkami čítam snahu o krotenie nadšenia, ktoré zvezenie zrejme vyvolalo.
Inak Mr. Bajer by mohol mať nick Iudex, jeho voľba je aj mojou voľbou. Ja viem, že spotreba…, viem že 30d je kultivovaný, automat je príjemný, ale u mňa sa BMW vo svojej ideálnej konfigurácii zhmotňuje práve v testovanom kúsku.
[3]
16. 12. 2010 v 12:31Dinar
Iudex: je to přesně jak píše webpaja, člověk by chtěl, ale pak sedne… atd.
Neber mou následující poznámku v souvislosti s finančními možnostmi, o to mi nejde, ale já jsem opravdu ochoten tomu co říkáš uvěřit, až si to auto koupíš, přestože věřím, že teď to myslíš naprosto vážně. Já už jsem tohle dilema párkrát řešil, všechny mé dosavadní pětky (tři) byly šestiválce s manuálem, ale přes projetí se touhle, bezesporu skvělou, 528i vím, že není cesty zpátky. Ty turba tak pokročily a automaty taky, a to vs. dnešní provoz, že na tahle spojení atmo+manuál už budu jen vzpomínat. 😉
[4]
16. 12. 2010 v 12:41iudex
Keď narážaš na moje finančné možnosti, bez okolkov uvádzam, že 528i nad moje súčasné možnosti je. Auto mám z nižšej triedy a naviac kupované tohto roku, teda je to len teoretická otázka. Každopádne i pri výbere súčasného auta som uprednostnil benzín, hoci za dízel by som bol dal pár eur a mohol sa voziť lacnejšie. Lenže o to mi nejde, či mám spotrebu o liter vyššiu ma nebolí a naopak si neviem predstaviť, že by som pri týchto teplotách musel počúvať klepanie studeného dízlu. Možnosť vytočiť atmo benzín do 7000 rpm je pocit, ktorý sa nedá oceniť finančne a ver, že si ho užívam.
Ďalšie auto bude opätovne benzín, to môžem vyhlásiť už teraz.
[5]
16. 12. 2010 v 12:43GTI
Slušnej řízek, ten pan Bajer, včetně toho bavoráku. Já měl názor na horní konfiguraci, ale tys ho značně rozšířil a dokonale odpověděl na otázku, proč se tato auta stále vyrábí a hlavně, stále… prodávají.
Napadá mi v té souvislosti, že je velmi důležité nejen znát auta, ale i sám sebe. Vědět na co mám auto, a na co ovšem mám i já, a nyní nemyslím na peníze…
Problém je, že na diskuzi se to hemží právě těmi „Bajery“, akorát holt když pak člověk vyjede na silnice, zažívá víceméně jen kontrabajery, ale to není nic překvapivého, svět stojí na šalbě.
Osobně velmi cením tvůj ponor do popisu auta i Bajera. Potvrzuje se, že není jednoho auta a jedné žádosti. Ta správná automobilka umí vyhmátnout touhy a ty touhy také naplnit. Jen to vědět.
Možná bychom měli právě v souvislosti s tvým výborným článkem ve skrytu duší probrat své autopostoje. Totiž, čteme nyní ojedinělý článek – automaticky jaksi sestavujeme auta ke svému obrazu, a zapomínáme, že se to také dělá jaksi obráceně – koupím si auto, o němž vím, že je v jsitém směru „dokonalé“ avšak tu dokonalost ocením jen tehdy, vím-li že (a v čem) se musím právě já přizpůsobit autu, nikoliv auto mně. Tedy třeba ten manuál, třeba to skromnější vybavení… které má ovšem svůj důvod.
Bravo článek.
[6]
16. 12. 2010 v 13:09Dinar
[5] GTI: díky, já musím uznat, že v tomto směru můžu říct jen Bravo Bajer, protože ač jsem jako on začal, nemám koule na to, pokračovat. 🙂 😉
[7]
16. 12. 2010 v 13:15Dinar
[4] Iudex: já ti rozumím, ale přesto myslím, že volba benzin/dýzl je v případě pětky přece jen trochu jinde. Z hlediska klepání studeného dýzlu, tam už žádný kompromis neděláš, mmch. zvuky které lezou ze studené 35i většina lidí za dýzl zamění. V nižší střední dnes opravdu není důvod kupovat dýzl, každá oturbená jednačtyři ti s mnohem lepším zvukovým doprovodem udělá lepší službu, litr ve spotřebě není takové drama. Jenže taková 530d ujede 528i s prstem v nose, uvnitř zvukem nijak netrpíš, je to fakt dilema, 528i je auto pro nadšence který se těší z prostého pohledu na stoupající ručičku otáčkoměru a nevadí mu, že se na dálnici nemůže zbavit dýzlového mondea. 😉
[8]
16. 12. 2010 v 13:25webpaja
(6) Ty koule u každodenního povozu ztrácíme každoročně všíchni. To co by člověk překousnul před pár lety už teď setsakra zvažuje…výkřiky typu „Automat je pro hlupáky co neumí řadit“ se přetavují do otravné bolesti levého stehna a nártu při pojíždění ve městě, nadšení z delší cesty na souboj s kamiony atd ;-).
Nesouhlasím s názorem přizpůsobit se autu…to lze u dovádivé laskominy ve chvílích volna, BMW 5 je víceméně pracovním nářadím a to musí sednout do neustále se tvarujících rukou.
[9]
16. 12. 2010 v 13:26Dinar
[1] webpaja: škoda, že nevím o nějaké 528i poblíž, docela by mě zajímalo, co bys na to říkal. Ona je ještě jedna cesta, jak ten motor mít a netrpět nedostatkem výkonu, když bys to auto zatížil větší váhou více extras. Strčit ještě nějakých deset tis. eur do přestavby u Hartge nebo Noelle, přidat hubraum a dostat to na nějakých třista koní. Jel jsem kdysi takto upravenou E60 a byla to paráda. 😉
[10]
16. 12. 2010 v 13:31Dinar
[8] Jasně, docela bych se chtěl svézt tímhle motorem s automatem, třeba bych přišel na to, že mi to stačí, jak stárnu, využívám výkon pořád méně častěji. Na druhou stranu vím, jak mi pak vadí, když výkon chybí. 😉
[11]
16. 12. 2010 v 13:58Emel
Perfektně napsané, ještě to parkrát pročtu.
Nejsem si úplně jistý tím purismem, třeba co se příplatkových sedaček týče – rád bych se označil za puristu, jenže u mě za tím přece jen jsou spíš ty peníze. Tedy pokud by stály 1€, pak bych je vzal… jen je nechci tak moc, abych za ně vysolil 2k€. A zase to sklouzává k prioritám – vezmu raděj silnější motor, větrané sedačky… nebo dovolenou :-). Velké téma…
[12]
16. 12. 2010 v 15:18Franke
Dinare: „…říkal jsem si, vždyť ono té výbavě nic nechybí, co by mi tam tak mohlo chybět, myslím skutečně chybět… a nic mě nenapadalo…“ Chybí, do této výbavy chybí černý strop. Pak už to nemá chybu! Díky za článek, 528 v ČR nelze, a nikdo z mých známých ji nemá, tak alespoň tak
[13]
16. 12. 2010 v 15:24webpaja
(9) (10) Je škoda, že se k čistému řidičskému purismu nehlásí Alpina, to by byla ideální racha 😉
Ona je otázka, co vyhodit z extras nepotřebnýho 😉 hřát zadek musíš, externí navi je spousta drátů po krásný palubce…nesmysl, parkovací senzory nezbytnost, kdo by si špinil prsty se zavíráním kufru atd… 🙂
Podání výkonu v klasickém zážehovém motoru je vždy něco jinýho, pamatuju, když jsem poprvé projel Carreru 2004, asi 300koní? a překvapilo mě, že to není taková nálož jakou jsem čekal. Tím nechci říct, že by jela pomalu, nebo, že by to nestačilo. Ale podvědomě čekáš něco víc… 😉 Přesto to vše okolo prostě hrálo a asi u 528i to bude trochu jiný, ale ve stejný galaxii 😉 A upřímně, fofrklacek klidně do auta pro zábavu ano, ale bez SPOJKY! 🙂
[14]
16. 12. 2010 v 15:32webpaja
(11) Obyčejná sedadla v BMW vypadají tak, že je téměř přirozené tam dát sportovní nebo komfortní 😉 To jsou věci na kterých se šetřit nesmí…sedačka, volant to je základ. Třeba u volantů je nová pětka o vesmír dál než minulá, alespoň co se základního týká, přesto ten sportovní stojí za to. Ostatní extras viz (13).
[15]
16. 12. 2010 v 15:59Emel
webpaja: sportovní volant je i u BMW za hubičku… tuším 3500 u pětky, to je i pro nás „půristy“ (od anglického poor) zanedbatelné. Ne už tak komfortní sedačky za 60 ;-).
Když si můžeš dovolit všechno, je to jednoduché… jinak – priority. Ty o tobě řeknou víc, než plná nálož ;-).
[16]
16. 12. 2010 v 16:06webpaja
(15) Děkuji za osvětlení slova purista 😉 ačkoliv nebylo třeba. Pokud kupuješ vyšší střední, tak to obvykle není na courání k babičce na kraji města, ale kvůli pohodlnému a příjemnému cestování na delší vzdálenosti. Na to potřebuješ taky slušné sezení a to zajistí právě příplatkové sedačky. Sám se dokážu spokojit s méně luxusními možnostmi nastavení u těch sportovních, protože jsou jinak velmi pohodlné. A tam už nejde o 60. I kdyby, pak je to pořád do 5% ceny za fantastický sezení, podepřený zadní stehna, obepínající bočnice, bederku atd… A to se prostě vyplatí 😉 Tam se na přepočet dovolený nehraje,
[17]
16. 12. 2010 v 16:18Emel
webpaja: jojo, taky beru sedačky jako jednu ze zajímavějších položek, za které potenicálně připlatím raději, než třeba za ty parkovací senzory.
[18]
16. 12. 2010 v 16:23webpaja
(17) Přiznám se že dopředu i dozadu, za to poškozený nárazník nestojí. Dokážu si odpustit různé systémy na varování přejetí pruhu, nebo aktivní tempomat. Ale jinak 😉
[19]
16. 12. 2010 v 16:28GTI
[16] Zde si ale popravdě musíme napsat, že například takové Volvo či Saab sice nedodávají více druhů sedadel, ale ta, která jsou jak v základu tak ve vrcholné výbavě jsou dokonalá. A to včetně opěrky hlavy.
Souhlas, že tohle se pozná po denním nájezdu nad 500 km.
Sportovní sedadla BMW jsou ovšem konfigurovaná jinak než sedadla např. Volvo, kde jde prioritně o ten komfort, u BMW jde o to, že ta sedadla musí opravdu naplnit i požadavek ostré sportovní jízdy, a to i třeba v sedanu z vyšší střední.
[20]
16. 12. 2010 v 16:39webpaja
(19) Seveřani na to jdou jinak, pravda 😉 Už v základu podepřou nohy i přerostlý modelce. Zase na druhou stranu uspokojí velmi široce, ale už nerozmazlují. A takový to pomalý dloubání do stejen a páteře taky dělá na delší trase svý…teda ne, že by nemohla dloubat spolujezdkyně :-))
[21]
16. 12. 2010 v 16:41Emel
webpaja: za poškozený nárazník to nestojí… no ale když na to přijde, tak zaparkuju bez rozbití nárazníku i bez senzorů.
Mimochodem, minule si na to stěžoval táta – koupil si auto se senzorama, ale občas je musí vypnout na ježdění s károu. Pak káru odpojí, senzory nezapne…
[22]
16. 12. 2010 v 16:44GTI
[20] 😀
[23]
16. 12. 2010 v 16:47webpaja
(21) Teď když je námraza tak je taky občas musím vypnout, ale obrubníky a parkování v podzemních je u aut, kde se špatně odhadují hrany občas „vošajstlich“.
[24]
16. 12. 2010 v 16:49Emel
webpaja: u BMW 5 to ale není s přehledností karoserie tak tragické. Navíc… pokud dojedeš poslední centimetry pomaloučku, můžeš se klidně i trošku opřít, aniž by se nárazníku něco stalo. Horší je, když člověk v klidu couvá, čeká na pípnutí a slyší ránu…
[25]
16. 12. 2010 v 16:51webpaja
(24) nestraš, za to těch 10k nestojí 🙂
[26]
16. 12. 2010 v 16:56Franke
[23]
ty senzory jsou na ***, ty dva veprostřed nárazník ok, ale ty co jsou v rohách nárazníku a mají hlídat úhly 45° a více jsou úplně k ničemu, protože začínají hlásit max 50 cm od překážky. Příště to jistí parkovací kamera. U toho BMW bylo dobrý, jak to při couvání trasovalo předpokládanou trajektorii s ohledem na natočení volantu
[27]
16. 12. 2010 v 21:30GTI
Jakmile nemá šofér svůj vůz na dva tři cenťáky v rukách, nepatří za volant auta nad sto tisíc. Couvací kamery, pípáky, to vščechno je pro amatéry, kteří nemají solidní pozici za volantem, solidní povědomí o rozměrech auta.
Nedávno jsem zkoušel jeden vůz a zacouvával jsem pak do řady a ten prodavač mi říká – no a teď poslouchejte jak to bude pípat, pak se frekvence zrychlí a pak už bude jen nepřerušovaný tón, musíte zastavit. Tak já mu říkám, na to nepotřebuju toho pípáka, pískat si u toho můžu sám. Otočil jsem hlavu dozadu a v autě, které jsem ani neměl v rukách jsem zastavil tak, že se ten pípák z toho mohl zbláznit.
Tedy závěr – pípáky pro manželky ano, šofér to nepotřebuje ani když zavře vobě voči. Zde ovšem musím odkázat na můj blok o couvání, neboť, co jsem se tam na diskuzi dočetl za couvací zvěrstva, to by nevymyslelo ani tisíc pípáků…
[28]
16. 12. 2010 v 22:45Franke
[27]
takže ty si to ve svém autě deaktivuješ a jezdíš pouze „na voči“? To asi ne…
[29]
17. 12. 2010 v 6:26webpaja
(27) Tak tohle si můžeš dát do ventilku 🙂 Tady nejde o to, že to lidi neumí, tady jde o pomocný systém…posilovač taky vypínáš když to utočíš? :-))
[30]
17. 12. 2010 v 6:53Dinar
Zajímavě se to tu „zapípalo“. Ale k té výbavě, psal jsem to u 520d, v F10 jsou poprvé standardní sedačky naprosto bezproblémové, z hlediska velikosti, tuhosti i bočního vedení v klidu vyhoví. I když, jak říká webpaja, vedle příplatkových vypadají v interieru tak nějak nedomrle, ale to je jiná věc, rozhodně není v akt. pětce nutno kvůli funkčnosti za sedačky připlácet.
Sedačky ve Volvu, např. S80, bych nazval jako nekompromisně pohodlné, přitom vypadají naprosto obyčejně a ani rozměry sedáku nebo opěradla nejsou nijak nadprůměrné. Jsou za tím léta vývoje, je vidět, na co se Volvo zaměřovalo, hlavním je dle mého naprosto dokonale vybalancovaná tuhost/měkkost. Nutno ale říct, že tím jak jsou pohodlné, jsou celkem k prdu při snaze o ostřejší jízdu, boční vedení mizerné, ani ne proto, že by chybělo tvarování, ale opěradlo je příliš široké, asi proto, aby bez problémů pojmulo záda průměrného Američana. V nové S60 je to ale lepší, tam myslím, že sedačky budou v mixu ideální. Nicméně, aktuálním komfortním sedačkám v BMW 5 se vyrovná máloco, v těch se člověk může rozvalovat tisíc km na autobánu, pak si přihne vršek opěradla, dofoukne bočnice a šup je z toho rekáro.
Ad pípácí. Podle mě umění parkovat ani tolik nesouvisí se schopností zastavit na cenťák od dalšího auta jako v samotném nájezdu do mezery (při podélném parkování) tak, aby auto při manévru neohlodávalo koly obrubník nebo naopak netrčelo půl metru do ulice. Zastavit a zacouvnout tak, že na jeden „zásun“ stojím v mezeře koly pět cenťáků od obrubníku, to je pravé šoferské umění a znamená, že mám své auto v ruce. Pípáky nutností nejsou, ale za těch pár tisíc, co za ně dnes chtějí, rozhodně stojí. Zejména ty zadní, couvá se na různých místech, za různého počasí, v noci atd. a díky pípákům člověk zachrání např. nárazník, třeba před nějakou trubkou trčící ze země apod., klidně přiznám, že nemít parkpilot pak za poslední roky bych asi pár šrámů na autech měl. Co se kamer týká, je to otázka zvyku, couvám na zrcátka, jak jsem roky zvyklý a na kameru vždycky zapomenu, ale je fakt, že ve větším a nepřehledném autě je to třeba pro ženy dobrá pomůcka. 😉
[31]
17. 12. 2010 v 9:10iudex
Ako správne poznamenal webpaja, mať senzory v aute a nevyužívať ich, lebo som frajer a viem, je obdobné ako mať v aute iných pomocníkov a kašľať na nich. Posilovač je výborný príklad. 😉
Každý je presvedčený, že svoje auto dobre pozná a ovláda. Ale to chvíľu trvá a počas prvých týždňov vlastníctva auta sa stane najviac drobných škrkancov. Sú autá, ako bežné hatchbacky (nemyslím skorokupé ako Megane 3d) či kombi, kde sa koniec auta odhaduje bez problémov. A sú iné, ako sedany s elegantne, ale z hľadiska prehľadu neprakticky klesajúcou líniou strechy a kufra, o 4dv. kupé typu A5/7 Sportback nehovoriac. Tu cúvať znamená len predstavovať si s veľkou fantáziou koniec auta. A tu sú senzory na nezaplatenie.
[32]
17. 12. 2010 v 11:05GTI
Senzory jsou pro baby.
Abych to vrátil k hornímu článku, tak právě v souvislosti se senzory vyzdvihuji velmi mistra Bajera. Je to samozřejmě dáno i věkem, mladej člověk přímo prahne po každé novince ausgerechnet, když má elektronickej základ. No, já to vidím ze svého úhlu tak, že například se děsím u nového auta, číst si manuál. Prostě to nechci. Chci si sednou do nového auta, rozhlédnout se, nastartovat a intuitivně ovládat nový vůz.
Za komfort potřebný lze považovat – vyhřívaná sedadla, klimatizaci (třeba manuální, to je fuk) dálkové ovládání dveří, nějakou tu muziku, navigaci, a případně xenony a automat. Plus abeesku a asistenty jízdy, nikoliv však ty nesmysly co hlídají jízdu v pruhu apodobně, to je pro amatéry. A také všechny pytle.
[33]
17. 12. 2010 v 11:49Emel
GTI: vcelku souhlas. Když už tam ty senzory jsou, tak proč ne… ono to nakonec celkem intuitivně funguje. Ale je to zkrátka něco navíc, bez čeho se dá žít… to jádro, na které se u auta soustředím a kam jsem také ochotný nalít nejvíc peněz, leží jinde…
[34]
17. 12. 2010 v 12:30Dinar
GTI: já jsem na ty senzory u pana Bajera ve výčtu výbavy ani nevzpoměl, ale na tom autě byly. Naopak neměl vyhřívané sedačky, na ty jsem se i ptal, totiž pro mě nezbytnost, on na to, „parkuju v garáži a dobrovolně si grilovat koule nenechám.“ To cituji doslova. :-)) 😉
Jinak, když sednu k manželce do auta tak okamžitě vypínám HUD, kameru nesleduju, adaptivní tempomat a lane assist jsme si odsouhlasili jako nepotřebné už při konfiguraci. Mě v zásadě taky stačí klima a navigace, ale když ten komfort můžeš mít větší, nejsem proti hýčkání. Ty technické novinky, noční vidění, čtení značek, lane asistenty atd. nepoberu asi nikdy, rád auto ovládám sám, a aby na mě za ty peníze ještě pokřikovalo, že jedu rychleji, než je v místě povoleno… ne díky. 😉
[35]
17. 12. 2010 v 13:38jakubMG
Skvělý článek…ponořil jsi se pod povrch věcí, to se moc nevidí…děkuji.
Ta konfigurace je dokonalá, až půjdu do důchodu, tak tohle bude mé poslední auto…budu si užívat i pomalejší projížďky, nebude mně zlobit elektronika, náklady na provoz budu nejnižší možné a přitom budu vlastnit plnou nálož aristokracie toho vozu….a až mi vezmou řidičák, dám ho vnukovi.
Ještě jednou díky za výbornou sérii článků.
[36]
17. 12. 2010 v 15:32kolmar
Zdravim Dinar, velmi pekne napisane. Vedel by som si tu verziu predstavit (keby bolo keby) aj u mna…hoci mne skor 330i ale o tom potom…
Prakticky ma pravdu kazdy, aj o tom komforte aj o uzivani jazdy. Ako to ja vidim, ak niekto chce sa s autom pohrat ako p. Bayer, je to prenho to prave. No neviem si trufnut rocny najazd km. Ak niekto nabeha napr. 20 v poho, ak niekto 100 tis. tak asi skor bude sklonovat, ze ten komfort, automat a tak si neodpusti – tak to vidim ja. Potom uz asi aj zabava ide trochu stranou.
Inac, prosim rozpis sa o tych horčikovych V6 v E 60. Boli tam 2 alebo 3 vykonove verzie? Ktora z nich bola the best? (aj spolahlivost, ak mozes posudit).
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.