-
Nejlepší auto na světě…
Ano, nejlepší auto na světě, král králů, dokonalost na kolech atd., všechna tato superlativní
označení nové generace Mercedes Benzu třídy S jsem zaznamenal v článcích o jízdních dojmech či testech českých autožurnalistů. Bohužel většinou se text omezuje na pár, pro mně nepodstatných, poznatků o ambientním osvětlení a lánech kůže v interieru (ty lány jsou u cz redaktorů zvlášť oblíbené), a pak právě na hledání nejvzletnějšího přívlastku. Jo, a taky se všude píše, že je to auto výjimečně tiché.Hm, ona někdy esklasse nebyla výjimečně tichým autem? Jinými slovy, jak moc je nová generace lepší než předchozí, nebo aktuální modely konkurence? Jaká je odpověď na otázku, jestli je stále etalonem třídy luxusních sedanů? Z toho, co jsem četl, těžko říct, každopádně na takovou odpověď jen kůže a ticho v kabině nestačí, to by pak mohl Mercedes v klidu bouchat do dnešních dnů Mamuta.
Design
Nejsem příznivcem úprku aktuálního MB designu směrem do Asie, nelíbí se mi základní linka sázející pouze na oblost, nelíbí se mi přehnaně velké markanty
(rámeček grilu esklasse je tlustý snad 10 cm), a nelíbí se mi zaměření se na Asii už z podstaty. MB je evropskou ikonou, měl by šířit evropské pojetí designu, podlézání čínskému nebo arabskému oku lze jistě racionálně obhájit, jako Evropanovi se mi to ovšem nelíbí. Uvnitř je to o něco lepší, styl esklasse je stále stejný, rozmáchlost linek, uklizená palubní deska, lány kůže, velké sedačky. Oproti předchozím generacím se zmenšil volant a poprvé v dějinách automobilismu připomíná výhled z místa řidiče výhled z křesla režiséra
televizního přenosu, má totiž před sebou jen obrovské obrazovky. Jejich až absurdní velikost je v reálu skutečně zarážející a dlouho jsem dumal, proč obzvlášť ta, která tvoří přístrojový štít, vypadá tak omalovánkově a neuměle. Myslím, že je to tím, že displeji schází prakticky jakákoliv kaplička, je nezapuštěný a tím je umocněn dojem placatosti všeho zobrazeného. Minimálně divné, viděl jsem už TFT přístrojové displeje zakomponované lépe a také schopné lépe vytvořit dojem prostorovosti.Z některých úhlů vypadá docela dobře…
… z jiných ne.
Ergonomie
Na páčku blinkru, ovládající kromě otevírání víčka nádrže snad vše ostatní, žehrat nebudu,
je to specialita Mercedesu a je jistě velká skupina lidí, která se za toto řešení bude rvát do roztrhání těla. Ale jinak není na co si stěžovat, esklasse umožňuje perfektní posaz, její široké sedačky s možností prodloužení sedáku tak, že i osoby se skutečně dlouhýma nohama pocítí rozkoš podepřeného stehna, by si skoro zasloužily označení fantastické, nebýt nelogické kombinace supervelkých sedáků s příliš krátkým opěradlem. Ale středobodem ovládání všech palubních systémů je zvětšené kolečko Commandu, kterým si skrze stopalcovou obrazovku uprostřed přístrojovky může řidič naladit i barvu svých trenýrek. Ne, skutečně, Command udělal velký pokrok, je skoro tak dobrý jako i-drive, a v kombinaci s perfektní grafikou obrovského displeje a milionem možností nastavení všeho, kterou esklasse dává, je to moc pěkná a funkční hračka. Infotainment je tedy na jedničku. Trochu horší je to s hodnocením zpracování interieru, esklasse už prostě neohromí perfekcionismem jinde nepoznaným, umí i chybky, které by člověk čekal max. o dvě třídy níže, například drhnoucí kolíček nastavování výdechů klimatizace, různá výška tlačítek kolem commandu nebo nelícující tlačítka ovládání klimatizace viz. fotky níže. Trochu rozpačité…Prostor vpředu je královský…
…vzadu naopak nic moc.
Jízda
Trochu kýčovitým broušeným tlačítkem start/stop o velikosti tenisového míčku startuju
258 dýzlových koní pod kapotou. Přiznávám, že s trochou skepse, přece jen eskláda je pořádný macek a stejný motor v jen o něco těžším ML pár dní zpět, mě moc nepřesvědčil. Takže nastartuju a ozve se jemné předení, ano tohle je doména Mercedesu, perfektní odhlučnění motoru. Pustím tedy stěrače, čímž mimochodem zvolím i dopředný chod, a s jemným zhoupnutím se rozjíždím. Dojem je ryze klasický, esklassický, dlouhá kapota přede mnou se valí vpřed a já řídím směr podle zaměřovače na jejím konci. Díky menšímu volantu a celkem příjemně vyváženému řízení nepřipomíná jízda tolik plavbu, ale jak říkám, esklassický dojem je stejný jako u předchozích generací. Impresivní. Autu je v zásadě jedno po čem jede, výmoly, kanály, hrboly vše překonává tak, že posádka o nich ví, ale můžou jí být šumafuk. Četl jsem v nějakém testu výtku na přílišné rázy kol při přejezdu nerovností, no, já jsem nic takového nezaznamenal, jízda po jakémkoliv povrchu se z hlediska komfortu jak zvukového tak „zadkového“ blíží dokonalosti. Ovšem, jak už to bývá, má to háček. Vše, co říkám, platí, když se s esklasse pohybujete pomalu, resp. v rámci předepsaných rychlostních limitů, kdy auto jen pluje, všude je ticho a dojem dokonalý. Problém přichází v okamžiku, kdy od auta začnete vyžadovat trochu dynamiky, ne snad probůh nějakou sportovní jízdu, spíše jen svižnější pohyb. Tady totiž esklasse najednou velmi rychle ztratí glanc. Ne, motor a převodovka jsou mimo podezření, naopak, je to poprvé, co jsem měl pocit, že 7G tronic je moderní převodovka (až na přece jen větší prodlevu při kickdownu), a motor mě z hlediska dynamiky vyloženě překvapil, kvůli delším prvním třem kvaltům mu sice chvilku trvá, než dostane esko do tempa, ale jakmile se rozjede táhne jako buldog a způsob jakým se ručička přihrnula k číslu 250 km/h byl na papírových 190kW skutečně impozantní. Takže ne, v pohonu problém není, je v podvozku.
Stačí jen trochu zvlněná silnice a při snaze o svižné tempo rozhodí auto natolik, že podvozek nestíhá kontrolovat pohyby karoserie a výsledkem je poskakování, houpání a mlácení posádkou o vnitřek kabiny. Velmi nepříjemné. Glanc kromě podvozku při rychlejší jízdě rychle ztrácí také řízení, v oblouku na hrbolech prakticky nelze udržet konstantní polohu natočení volantu, řízení je příliš lehké a gumové a tak se volant v ruce docela zmítá, děs. Jediné, co funguje při rychlejším pohybu bez výhrad, jsou brzdy. Zkoušené auto nemělo Mercedesem propagovaný technický zázrak silnici aktivně čtoucího podvozku, byl to obyčejný airmatic, ale takto jednostranně nastavený podvozek, který neumožňuje jinou jízdu než plynutí, je i v dané třídě docela průšvih. Opravdu nemluvím o nějakém sportování, nesrovnával bych esklasse třeba s panamerou, ale jeho přímá konkurence, sedmička nebo áosmička, jsou na tom s komfortem podobně, a přitom jejich podvozky zvládají svižný pohyb naprosto bez problémů. Objektivně, v mixu svých vlastností má esklasse nejhorší podvozek ve třídě, na jedné straně ohromí, na druhé neskutečně zklame.Závěr
Je tedy S-klasse stále etalonem své třídy? V mých očích ne, snaha o extrémně
komfortní nastavení z ní dělá jízdně horší auto, než byla generace předchozí, ta měla komfortu dost a svižný pohyb zvládala o kus lépe. Konkurence je aktuálně po faceliftech a jak sedmička, tak áosmička mají nejen lepší podvozek, ale s výhradou lehce horšího odhlučnění motoru v případě bavoráku a odhlučnění od kol v případě audi, jsou lepší prakticky v každém ohledu.V testu jsem záměrně vynechal všechny technologické vychytávky, kterými bývá MB esklasse propagována, jednak proto, že konkurence umí tyhle věci také, jednak proto, že
z mého pohledu jsou mnohem podstatnější věci hardwarové než softwarové, a to platí i v této třídě.Tedy, to je můj pohled, ale na druhé straně nepochybuji, že sázka na televizní studio v kabině esklasse a její konejšivost při cestování v rámci rychlostních limitů zcela jistě u zákazníků vyjde, obrovská písmena např. telefonního seznamu na displeji eska ocení nejedny věkem už unavené oči postaršího manažera, stejně jako propracovanou funkci masážních sedaček. Finální zhodnocení mi pomohla doplnit moje žena, která po půlhodině za volantem esklasse prohlásila, „hmm, auto pro důchodce.“
Takže ano, Mercedes Benz třídy S je zcela nepochybně nejlepším autem na světě… pro
důchodce. 😉
SUV – dobojováno Oprávněné ambice?
21 Responses to Nejlepší auto na světě…
[1]
27. 11. 2013 v 10:54Joab
Díky za příspěvek, třeba ta tlačítka mě překvapila. Mělo to takovej ten systém, kde se připravujou tlumiče předem na základě snímání povrchu vozovky? Pokud jsem to přehlídl, omluva.
Jinak z nadpisu jsem si fakt myslel, že to bude o služebních/půjčenejch autech:)
[2]
27. 11. 2013 v 12:17Dinar
[1] :-)) No, vidíš, to se služebními auty mě nenapadlo, a přitom u nich to tvrzení o nejlepším autě platí bez podmínky.
To s podvozkem zmiňuju v kap. jízda, zkoušené auto mělo jen standardní airmatic, ten fičůrový předpřipravovací systém je příplatková věc. 😉
[3]
27. 11. 2013 v 12:28_Teddy_
Tak to je dost drsne hodnotenie. Zeby navrat automobilky k… svojej povesti? Mercedesy boli velmi dlho povazovane za auta „pre dochodcov“ (ak to nechcem napisat este horsie), ale dost dlho pracovali na tom aby sa tohto oznacenia zbavili. A teraz takyto premiovy preslap? Az sa mi nechce verit…
[4]
27. 11. 2013 v 12:36webpaja
Tyhle testy pravdy jsou tím nejcennějším čeho se dá dočíst. Pokud bych nebyl schopen si sám auta projet, je právě Dinarův uživatelskej pohled pro mě nejserioznější informací. Sám v sobě nemám tolik nestrannosti a disciplíny nenechat se unýst jako má právě on. Navíc schopnost dostat jakýkoliv auto, který jsme spolu testovali na hranici jeho možností a jít ve všem na dřeň je úžasná.
Dinare, parádní kousek!!! 🙂
[5]
27. 11. 2013 v 12:41Dinar
[3] Každé hodnocení nese stigma autora, já mám rád řidičsky zaměřená auta, proto je mé hodnocení, jaké je. Uvědomuju si, že se tím textem dotýkám objektu stojícího na piedestalu, a že to někomu nemusí být po chuti, ale tak to chodí. Můj pohled na novou esklasse je kritický, ale prostě se nemůžu zbavit dojmu, že je to jakýsi produkt ve stylu, aby se vlk nažral… O.K., může být, a může to i fungovat, to nezpochybňuju, jen říkám, že v mých očích si nová esklasse nálepku nejlepšího auta na světě nezaslouží. 😉
[6]
27. 11. 2013 v 12:44Dinar
[4] Díky za pochvalu, zrovna v tomto případě nebylo přivedení auta na hranici jeho možností zas tak těžké… 🙂
[7]
27. 11. 2013 v 13:33GTI
No, to jsou chvíle. Kdo zná autora blogu, umí ho číst. A to je aktuálně velmi potřebné. Protože, přečist si blog ve Stuttgartu, letí vidle z okna pracovny pana generálního rovnou na kapotu eSka. Zde bych tedy uplatnil větu č. 45: Každé auto je tak špatné, jak dobrý je jeho řidič… No a zde máme možnost číst blog toho, kdo je jízdně dál než eSko. Kolik ovšem takových je? Kolik je těch, co v garážovém božstvu umí tnout do živého? Můj pocit z řízení (minulé gernerace) byl ten – po dvaceti vteřinách absolutní, ale absolutní spokojenost. No jo, ale musel bys mě znát, abys tuhle větu mohl přijmout.
Ano, i já vnímám velikost grilu jako příliš okázalou, příliš strhující. Ovšem dívejme se na věci přímo – kdo se posadí dozadu například v BMW7, zažije obdobné prostorové zklamání. Zde, ačkoliv jsem za to opakovaně kritizován musím kontrovat opravdu jedinečným prostorem v Superbu.
Tématem je tu dnes však S-Klasse. Registruji Dinarův závěr, že pravá jízdní parketa spočívá u tohoto modelu v (tichém) plutí. Osobně mi to stačí. Na důchod určitě (kéž by…) a na předdůchod by to stačilo též (kéž by).
Jestli ono to nebude tak, že to eS je nejlepší právě v tom, že ve své snové třídě akcentuje očekávané, v komplexu přirozené charakteristiky (tichost, plutí, superkomfort) kdežto ti ostatní
se ve třídě vždy profilují především svojí centrální genetickou markantou.
[8]
27. 11. 2013 v 13:39Emel
Dinar: nebuď tak skromný… tlačit k limitu takovou limuzínu, zejména na úzkých silničkách, je pro mě skoro noční můra 🙂 . Ještě dneska si vybavuju svůj respekt z gripu a váhy E38 (740i tuším).
Co se auta týče… normálně, ty si za sebe nesedneš ani v S-Klasse :-D? Test parádní, bez klišé, lány kůže se opakují jen 3x ;-)… asi si ho nekoupím.
[9]
27. 11. 2013 v 14:49Dinar
[7] Ano, přesně řidičům tvého typu je tohle auto určeno, a není to nijak špatně. Celý můj text lze brát čistě jako odpověď na otázku, je tohle nejlepší auto světa? Subjektivně, může být, pro spoustu lidí… těch, kteří od auta nechtějí nic jiného než to tiché plynutí. Objektivně, není, nejen ve třídě je pár aut, jejichž jízdní repertoár je širší než u eska, proto ono prostě univerzálně nejlepším autem na světě být nemůže. 😉
[10]
27. 11. 2013 v 14:54Dinar
[8] No, ono na limitu tohohle podvozku jsi jedna dvě, fakt nic extra. 🙂
🙂 Těší mě, že si těch lánů někdo všiml. O nich to totiž je… a těch králech králů, nejlepších na světě, ideálů tříd atd., no fajn, jenže se dočtu max. o těch lánech a tichu. A to prostě na prohlášení o nejlepším autě světa nestačí. 😉
[11]
27. 11. 2013 v 15:24Emel
Dinar: nojo, těhle klišé jsou plné prospekty napříč značkami… když se to objeví v testu, už je to na pováženou. Pro mě je teď například magickým zaklínadlem Performance mode selection u Octavie, tam taky nikdo přesně neví co všechno to dělá a jak to funguje ve srovnání s autem bez této mocné magie.
Mimochodem, když už jsem zabrousil k Octavii… jak s interiérem obecně nemám problém, tak pohled do plně tvrdoplastové schránky v loketní opěrce je docela tristní, tam by to alespoň malé políčko něčeho lepšího chtělo:
http://img.auto.cz/blog/blogs.dir/37/files/2013/11/DSC_9584.jpg
[12]
27. 11. 2013 v 16:54Pekelná Micinka
Tak u těch tlačítek jsem skončil. Mám bohužel povahu, že se dokážu pitvat v detailech až moc. Tohle by pro mě bylo obrovské zklamání. Jinak palec za článek. :yes:
[13]
27. 11. 2013 v 17:17GTI
Dinar: Jo, tohle jsi trefil přesně. Beru tedy na vědomí, že „král okresu“ 😀 se třese v základech.
[14]
27. 11. 2013 v 18:03gil54
Opět jsi velmi dobře vystihl podstatné. Stručně, věcně s minimem zbytečných keců. Snad až na „hodnocení“ prostoru na zadních sedadlech.
Tohle auto, stejně jako A8 a BMW 7, si řídí majitel sám a v plném obsazení, resp. ve čtyřech, jede jen občas. Proto se i zde počítá s mírným kompromisem. Pokud si chce majitel užít plného komfortu vozu této kategorie na zadním sedadle a za volantem Alfréda, pro něj jsou k dispozici verze L u všech tří výrobců.
[15]
27. 11. 2013 v 18:46Tomik_1
Perfektní recenze Dinare! Za mě jen pár postřehů….Jezdil jsem s ním v předprodukční verzi s 500 benzínem, a bohužel pro tebe, i s tím inteligentním podvozkem. Vůbec si netroufnu srovnávat se s tebou, ale troufnu si tvrdit, že jsem byl šokovanej, jak bylo auto dobře naladěný, předvídatelný. Na to, jak je to velký, tak mi přišlo, že i v relativně vysokých rychlostech a prudkých zatáčkách , jsem měl pocit, že řídím o dvě třídy menší káru. Naprosto intuitivní řidičská záležitost. Jak říkám přesný, ovladatelný. Asi nejde říct hravý, ale jinak nad moje očekávání.
Jinak s tou plazmou pod přední vitrínou souhlas. To je otřes…kam se to řítíme?! 🙁
No ale vyber si…do bavoráka Ti prozměnu zase montujou na kapli plastový prkno. Do jedničky jako do šestkygrandkupé 🙁 V tomto ohledu je třeba se hold poklonit před AUDI.
[16]
27. 11. 2013 v 19:07Dinar
[15] Díky, Tomiku. 😉 A můze být, nemám důvod polemizovat o tom, jak se esko chová s tím predikujícím podvozkem, nejel jsem, nevím. Standardní airmatic je, a znovu pootýkám, v kontextu třídní konkurence, bída. Může to být klidně podobná story jako např. u X5ky, se standardním podvozkem nepoužitelný kostitřas, s adaptive drive nejlepší podvozek mezi SUV.
Co se materiálů týká, tam nic proti, kůže je kvalitní, co se tváří jako dřevo, je dřevo, stejně tak hliníkové prvky, problém je ve zpracování, to prostě nijak extrovní není. A některé věci jsem ani nezmiňoval, např. čtení displejů zhoršující odlesky, které hází na slunci černý lesklý plast lemující oba displeje, docela nepříjemné a nedochozené…
[17]
28. 11. 2013 v 13:15HitmanPB
Uff, tak toto som teda nečakal ani v najhoršom sne…
Latka v tejto triede je nastavená veľmi vysoko a priznajme si, že sa veľmi ťažko dá skonštruovať automobil tejto triedy, ktorý bude prevratne lepší ako predchádzajúci model. Zlepšovanie jazdných vlastností je boj s fyzikálnymi zákonmi a tam sú hranice nastavené jasne. Nedajú sa obísť, dajú sa iba zmierňovať ich následky.
Dinar, pravda si si neumyl ruky, keď si púšťal rádio, však ? 🙂 (…pokus o vtip…)
Úroveň spracovania tlačidiel nad commandom by sa dala prepáčiť možno v Dacii Logan ale určite nie vo vozidle tejto triedy. Pokovený plast alebo zfušovaný kovový odliatok a povrch, na ktorom vidno každý odtlačok. Tie tlačidlá sú od výroby zdeformované. Že to tam vôbec mohli namontovať…
Dobre napísané, fakty, bez zbytočných kecov – super – palec hore. :yes
[18]
29. 11. 2013 v 16:31rohYpnol
Tahle kategorie jde poněkud mimo mě. Ale poněkud mě hodnocení zaráží, tedy tím spíš s ohledem na kategorii. V textu jsem nezanamenal zmínku o nastavitelném podvozku, což bych v téhle třídě tak nějak…čekal automaticky. Nebyla chyba na straně uživatele? Pokud byl podvozek nastaven na komfort, pak by hodnocení vcelku sedlo… Podle mě je snaha rozevírat nůžky v možnostech nastavení, tedy režim comfort se stává čím dál komfortnější a režim sport čím dál sportovnější…
[19]
29. 11. 2013 v 17:40Dinar
[18] Podstatou problému je, že na náročnejším povrchu při snaze o rychejší jízdu podvozek nestíhá kontrolovat pohyby karoserie, nevím jak to vysvětlit lépe, než jsem to už v textu napsal. Prostě pohyb podvozku, impulz z hrbolu na silnici, se projeví až příliš v pohybu kastle samotné, pak přijde hrbol další, podvozek reaguje, ale kastle ještě dokončuje pohyb z předchozího impulzu, kombinací pak vzniká disharmonie v pohybech podvozku a kastle. Tuhost tlumičů samotných, tj. jestli jsi ve sport módu nebo ne, s tím až tolik neouvisí, v tomhle autě ti sport mód přinese jen více kratšího poskakování, což je uvnitř ještě více nepříjemné, a ten nesoulad mezi pohybem podvozku a karoserie zůstává, sport mód je v esku se standard airmaticem zcela zbytečný, není to rozevírání nějakých nůžek, esko na tomto podvozku zvládá s grácií jen jeden způsob používání.
[20]
30. 11. 2013 v 12:43iudex
Dinare, nosím drevo do lesa, ale pochváliť musím. Málokto tu z nás (a tým nemyslím len užívateľov, ale aj redaktorov) dokáže auto tak vecne, triezvo a pritom nekompromisne zhodnotiť, bez klišé, zbytočného rešpektu a prehnanej úcty k značke, avšak zároveň bez zhadzovania v štýle kyslých hrozien.
Ja k tomuto neviem nič múdre dodať (táto trieda je a zrejme aj vždy bude mimo mňa), len zopakujem, čo svojho času povedal kamarát po zvezení sa s jednou z prvých A8 u nás (prvá generácia A8, 4,2 quattro niekedy v polovici 90. rokov): „ľudia sa myľne domnievajú, že existuje iba rovná čiara medzi komfortným a športovým naladením podvozka: o čo je auto športovejšie, o to je tvrdšie a menej komfortné. Nie je to pravda a toto Audi to dokazuje: je naladené dostatočne športovo, aby zvládalo bez problémov vysoký výkon, pritom poskytuje prekvapivo vysokú mieru komfortu.“ Jasné, že to bolo trochu nadnesené, ale v dobe, keď Mercedes robil S Klasse W140 (Mamut), tak ľahká hliníková A8 bola oproti nemu pomaly ako Lotus, pritom stále dostatočne komfortná.
Z Tvojho textu mi teda vyplýva, že M-B sa vracia k svojej histórii: neprekonateľný komfort, ale za cenu straty agility a športovosť prezentuje len vizuálne svojím novým agresívnejším (či kórejskejším) dizajnom (OK, a ešte modelmi AMG).
[21]
5. 12. 2013 v 17:36Ebbe
Velmi hezky napsané. Úroveň zpracování by mě asi měla překvapit, jenže protože jsem stejně „rozvrzaná“ tlačítka našel před zhruba rokem v novém ML, tak ani moc šokovaný nejsem. U X5 mě potom o to víc překvapilo, že zpracování bylo výrazně lepší. Ale pravdou je, že i v ní nacházím po pár měsících používání nějaké mouchy – např. občas mírně rezonuje levý zadní reproduktor a páčky pod volantem mají uprostřed spoj, který není ideálně slícován a chtě-nechtě mi při kontaktu připomíná, že by to šlo za ty peníze udělat lépe… Ne, tím neříkám, že nejsem s autem celkově spokojen. Naopak, řídím ho velmi rád a koupil bych si ho znovu, protože má spoustu dobrých vlastností. Jen obecněji potvrzuji to, co píše Dinar – i u prémie může být člověk zpracováním některých detailů nemile překvapen.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.