-
SUV – dobojováno
Při výběru příštího SUV jsem pochopitelně nemohl vynechat ani nabídku Mercedesu, takže nejdříve přišlo na řadu ML a později GL. ML jsem pár větami zmínil už minule, v testu RR Sporta, v zájmu zachování dobrého jména Mercedesu tohle auto vynechám s tím, že ne vždy je i u značky formátu Mercedesu posvícení.
Takže MB GL 350 cdi.
Design a ergonomie
Géelko nastoupilo v AMG paketu, který díky větším 21“ kolům alespoň trochu maskuje obrovitost auta, přesto jiný dojem než velká krabice na kolečkách GL navodit neumí. Nešikovnost rozšířených prahů bývá zmiňována v každém testu, nechápu proč na tom výrobci tolik lpí, vážně se ten hliník s gumovými puntíky někomu líbí?
Ergonomie je v pořádku, tedy v rámci MB specialit, slabinou je starší verze commandu, která už je světelné roky za aktuálními infotainmenty německé konkurence.
Prostor
Géelko je obr, dostatek vnitřního prostoru se tu očekává, výsledek je ale trochu rozpačitý. Vepředu je vše o.k., ale zájemce o GL by si měl hlavně položit otázku, jestli potřebuje sedmimístné auto, resp. dvě další sedadla v kufru. Pokud ano, pak je GL jedinečnou volbou, zatím jsem neviděl jiné auto s takto použitelnou třetí řadou sedaček, navíc za nimi zbývá i jakýsi prostor pro zavazadla. Pokud ne, a GL by mělo oproti menším SUV přinést jen větší objem kufru, resp. větší prostor ve druhé řadě sedadel, pak GL zklame. Ve druhé řadě je místa průměrně, nic extra, kufr je kvůli sedačkám v podlaze poměrně plochý a troufám si tvrdit, že více zavazadel než menší ML nepobere.
Jízda
Motor je starý známý z ML nebo S-Klasse, ve kterých je jeho projev velmi příjemný a výkon dostatečný. V případě GL platí příjemnost projevu, dostatečnost výkonu už ale ne, GL je přeci jen kus auta a 350 cdi poskytne dynamiku, která je na hraně mezi výrazy dostatečný a použitelný.
Co se jízdních vlastností týká, nejdřív se vypořádejme s nepříjemnostmi. Ano, řízení, probůh, kdo v MB kalibruje posilovače?! Takto špatně vyvážené řízení, které navozuje dojem, že spojení volantu a kol obstarává gumové lano, to snad není ani v Dacii. Nemám nic proti lehkému řízení, jsme ve třídě SUV, ale podobně relaxovaně zaměřená auta, Range Rover, Range Sport nebo Touareg, mají také lehké řízení, ale vyvážené, konzistentně působící, řízení v SUV modelech mercedesu je prostě špatné, což je nelogické, protože taková E-Klasse má řízení špičkové.
Příjemné překvapení naopak předvedlo odpružení. Je to pořád stejný airmatic jako v ML nebo eskládě, ovšem snad kvůli vyšší váze géelka, musel mercedes přitvrdit a výsledkem je velmi schopný podvozek, který dokáže krotit pohyby karoserie tohoto mastodonta tak, že se člověku po pár zatáčkách na hrbolaté silnici nedělá špatně od žaludku, jako v menším emelku. Komfort přitom pořád zůstává na výši, jakkoliv na úrovni velkého Range to není.
Závěr
Kompromisy to sú krysy… zpívá se v jedné písni, pro mně je, nahlíženo prismatem ceníku GL, v jeho případě těch kompromisů příliš. Jednoduše řečeno, na trhu jsou lepší SUV.
Rychlý testík nového BMW X5
Auto jsem neměl k dispozici na víkend, ale vzhledem k tomu, že s touto řadou mám poměrně bohaté zkušenosti, zaměřil jsem se hlavně na to, jestli slabá místa stávající generace ta nová řeší.
Hluk
Jedna ze slabin X5, aerodynamický hluk v dálničních rychlostech moc neodpovídá třídě a hluk od motoru zejm. dýzlových verzí je také těžko akceptovatelný.
Nová generace je, co do hluku od motoru, naprosto jinde, jel jsem dýzl jehož projev a úroveň pronikání hluku bych postavil nad projev RR Sporta a srovnal s MB ML (u které je tento parametr jediným špičkovým), tady rozhodně za jedna. Aerodynamický hluk se dostal do oblasti akceptovatelný, ale na Sporta to pořád nestačí, v tomto ohledu předvádí RR dokonalost.
Design interieru
Interier stávající X5 je v intencích éčkové generace BMW tím nejlepším, ale čas oponou trhnul a efkové interiery umí lépe čelit konkurenci. Nová X5 je v tomto ohledu perfektní, přestože je cítit mezigenerační tvarová návaznost, dojem z interieru je mnohem lepší. Vyzdvihnout je také třeba ergonomii, která je v mých očích, posazem počínaje, infotainmentem konče, naprosto jednoznačně nejlepší ve třídě.
Takže mišn ekomplišt? Podle mně ano, nová X5 je špičková v každé z objektivně hodnotitelných kvalit, má obrovský rozsah variant a konfigurovatelnosti, nejširší paletu vynikajících motorizací a jezdí jako žádné jiné velké SUV.
Dinarovo SUV resumé
Nejlepším velkým SUV je tedy dle mého nové BMW X5, bohužel pro něj, nevypadá nejlépe, a protože odstup v objektivních kvalitách druhého v pořadí Range Roveru Sport je tak malý, že tento svým designem a stylovostí drobné hendikepy přetlačí, vítězem konkurzu na místo SUV u dinarů v garáži se proto stává – Range Rover Sport. 😉
fotky GLka
Tropický vítr Nejlepší auto na světě…
26 Responses to SUV – dobojováno
[1]
7. 2. 2014 v 11:37GTI
PRÉMIOVÝ VÝBĚR
Velmi inspirativní čtení… Ovšem vítěz byl jasný již u minulého blogu. Jakkoliv je GL kvalitní model, jeho design (prémiově řečeno) postrádá esenci přirozenosti. To RRS je vizuální klenot. A jak čtu, technicky je to taktéž trefa.
Tak gratulace a palec hore.
P.S. Vizuálně to ovšem všem již brzy natře nová XC90. Ale to ty jistě víš 😉
[2]
7. 2. 2014 v 11:38webpaja
Dinare, tohle je presne duvod proc lze novinarsky testy brat jen jako hrube informativni. Oci, ruce, nohy a pozadavky realnyho kupce jsou prave tim, co klasifikuje jednotlivy auta.
Soucasne dekuju, ze jsem byl prizvan na testovani, kdy i nasledna diskuze s vymenou dojmu a poznatku (kterou by vetsina „normalnich“ lidi oznacila za az fanaticky hloupou 🙂 ), stala jednoznacne za to.
Ke GL bych za sebe jeste dodal, ze je jednim z mala aut, kde clovek musi prehmatavat volant na jakymkoliv kruhaci a tak jako u vetsiny M-B kratky operadla.
Fantastickej serial 😉 !
[3]
7. 2. 2014 v 12:03iudex
Opäť výborný testík. Krátko, ale jasne, stručne, nekompromisne. A blahoželanie k novému (budúcemu) autu. Tak nejak som stále predpokladal, že to BMW nakoniec vyhrá, aj keď si pamätám pozitívne hodnotenie RR v predošlom blogu, predpokladal som, že nadšenie z RR opadne. Kto by to povedal, že dlhoročný fanúšik modrobielych Bavorov nakoniec skončí v garáži so Švédom (je ešte u Teba vôbec?) a Angličanom. 😉
[4]
7. 2. 2014 v 12:17Dinar
I když X5 bude nahrazena Sportem a Švédem pořád jezdím, tak jeden bavoráček v garáži pořád je. Navíc po osmdesátce se s velkou pravděpodobností vrátím pokorně zpět k pětce. 😉
[5]
7. 2. 2014 v 12:19iudex
Ahá, zbudol som na Tvoju hračku, už si spomínam. Mal si ňou prísť na stretko u labela, ale nakoniec si ho neukázal.
[6]
7. 2. 2014 v 12:22webpaja
(5) Nez se doberes k nastupci Vikinga, ceka nas dalsi serial, zo je prvni pozitivum :-). Druhy, ze prekvapeni muze prijit klidne znova;). Ja sam sazim 50/50…tusim, ze do 2016 na hlinikovo-karbonovou G radu nepockas a optikou, ze za 2 roky bude novej model nevidim rozhodovani tak jednoduchy, jak ted vypada :-)!
[7]
7. 2. 2014 v 12:32Dinar
Iudex: hračku budu letos taky řešit, jestli se do jara objeví žádoucí 911 první generace (hledám v D vhodnou už skoro rok), tak bimer půjde, pokud ne, půjdu jinou cestou, okruhové hračky, a použiju střeva trojky na tohle, to mě moc zaujalo. 😉 http://www.gkdsportscars.com/files/GKD-LEGEND-Brochure-2013—V1.pdf
[8]
7. 2. 2014 v 12:38Dinar
webpaja: uvidíme, problém je, že poslední rok jezdím max. na letiště, takže jsem najel relat. málo, a to auto mi nechce dát důvod, abych ho dal pryč, furt jezdí bez škobrtnutí. 🙂
Ale už chci nové, jakkoliv rozum říká, že není proč. Uvidíme, jak letos, možná už ukážou novou sedmu, a přece jen jak páprdovatím, třeba se ještě posunu o klasse výš… i když na co. Fakt zatím nevím. 🙂
[9]
7. 2. 2014 v 19:39jazva
Ja by som ešte k jazde v GL pripomenul, že na svoju veľkosť je tam pocit, že šoféruješ auto o triedu menšie. Nemal som pri jazde mestom dojem, že riadim 2 tonovú kravu. Zdalo sa mi až prekvapivo obratné. Čo sa týka motorizácie, tam by som bol tvrdší a povedal by som, že je len použiteľný. Hlavne nad 140km/h to už bolo cítiť. Pokiaľ ale jazdíš max na letisko, prečo si nedopraješ radosť s 50i pokiaľ to ešte ide? 😉
[10]
7. 2. 2014 v 19:42jazva
V prípade toho RR Sport 5,0 Supercharged… 🙂
[11]
7. 2. 2014 v 20:00Dinar
Jazva: poslední rok je to extrém, víc jsem snad najel auty z půjčoven, ale obvykle můj daily driver dá tak 40 ročně. Naftu jsem zatím neměl, ale při současné úrovni dýzlů, přestává benzin v takovém autě dávat smysl. A ten Range bude mít nájezd přes 30 ročně taky, a za devět na sto, současná x5 35i to umí za třináct, supercharger v RRS pod šestnáct v mixu nedáš. Ten motor ano, ale v f-typu. 😉
[12]
7. 2. 2014 v 20:33Tomik_1
Dinare, uffff…byl to napínavej boj 😉 Opět děkuji, tohle opravdu člověk nikde jinde nenajde.
S GL jsem jezdil ve 420CDI ale před rokem a něco. Dokonce i v terénu. Tam byl medvěd překvapivě obratnej. Udejchaný to pak na silnici určitě nebylo. Dnes si už pamatuju jen to, že mi nikdy nepřišlo absurdnější tahat pár kilo člověka v takovým monstru. Pro mě zcela mimo měřítka, mimo moje chápání a zcela jistě mimo oblast zábavnosti v autě. Jistě i mimo šrajtofli 😉 To mě pak mnohem víc bavilo GLK (který mimochodem dnes považuju za dobroušenej klenot). Pochopitelně toto není tvůj cíl…
Trochu mě mrzí, žes nedal šanci X5, ale změna je hold život. Ano, někdy je třeba vyzkoušet i horší aby ses prostě na to lepší příště zase těšil 😉 Doufám, že Vám bude Range dobře sloužit a že tebe jízdně a uživatelsky ukojí.
[13]
7. 2. 2014 v 23:11Dinar
[12] Range Rover Sport je prostě krasavec, a X5 šla naopak designově dolů, americky opuchla (podobně dopadlo i ML), žádný barevný výběr, tlustá berta… v šedé, jakkoliv má ryzí srdce. Navíc novinka a já ctím zlaté pravidlo prvního roku výroby. On ten Sport není o tolik horší, za to výrazně dražší :-), jízdně o.k., jak to bude s kvalitou, uvidíme, já nemám v tomto směru iluze napříč značkami a sami lidi od Jaguar-Land Roveru říkají, že co jim výrobu šéfujou Němci, je to všechno podstatně lepší. 🙂 😉
[14]
8. 2. 2014 v 8:38jazva
[11] Tak pri 40t ročne ten diesel chápem. Vlastne čokoľvek nad 10t ročne posúva diesel v aute tejto veľkosti do roly favorita(nevyhnutnosti?). Z tvojich slov som mal len dojem, že to bude skôr pod tých 10t ročne ako nad. 😉 Inak výber ti prajem. Nemám to auto ešte odjazdené, ale verím, že patrí na užšiu špičku. Novú X5 som jazdil iba chvíľu, s najslabším motorom a v social edition, tak radšej som to nejako nehodnotil a popravde už mi to auto aj vyšumelo z hlavy… No a eftajp, na to auto sa zase vedome snažím zabudnúť a nedarí sa mi to. 🙂
[15]
8. 2. 2014 v 9:24woody-alien
Je vidět, že ani zápas, ve kterém v podstatě nemůže být poraženého, není žádná nuda. 😉 Podobně jako iudex jsem tipoval, že se povzneseš nad lehkou opuchlost X5 a zakotvíš v bezpečných vodách nejlepšího SUV své kategorie. A ačkoliv nejsem schopen ta auta nějak objektivně porovnat (to je jako bys po synkovi uvyklému na dřevěný kostelík z rodné vsi chtěl vyjádření k Svatovítské katedrále 😀 ), cením si tvojí chuti zkusit něco nového. RRS je kus nádhernýho auta a pokud ti sedí i jinak, je to výborná volba. A kdyby tě náhodou naštval, cesta k Mnichovu jistě trním nezaroste. 😉 Ještě se zeptám na favorizovanou barvu a doufám, že mě za to nikdo neutluče. V kategorii H-H jsou na to někteří „lovci času na Smyčce“ už hákliví…:D
[16]
8. 2. 2014 v 9:49iudex
(16) woody. presne tak, pri hotheči je prísne zakázané rozoberať farbu, inak budeš označený za metrosexuála, ktorý nevie, na čo HH vlastne je a že na farbu sa na Ringu nejazdí. 😉 Ešteže svet dízlových SUV je dosť vzdialený, tak tu sa to snáď opýtať môžme. U dinara to iste nebude pre veľké SUV typická a sprofanovaná čierna, u RR S je ten výber farieb prekvapivo bohatý. Zaujímavá je Firenze red, taká typicky roverovská Aintree green, prípadne tá prezentačná Chile (ale to je už zrejme extra drahá farba). Ale je tu aj široký výber decentných, nenápadných farieb, napr. Nara bronze či Iamena sand:
http://rules.config.landrover.com/jdxl/en_xi/l494_jdx/24ps3/a-sdv6_a-se_a-std_a-std-wb/jdxexterior.html#/jdxl/en_xi/l494_jdx/24ps3/a-sdv6_a-se_a-std_a-std-wb/jdxexterior.html@
[17]
8. 2. 2014 v 10:39Dinar
:-)) Barva, ano, podle mně SUV nemusí „reprezentovat“ některou ze sto variant šedé. Kdyby šla na Sporta žlutá citrine, kterou má edice Evoque, byl by to jasný favorit. Takto to bude Sport v Dynamic, což jsou černé doplňky a maska místo chromu, a k tomu červená Firenze. Chili byla původní varianta, na fotkách super, ale naživo je mdlá, Firenze je přésně dle meho gůsta. 😉
[18]
8. 2. 2014 v 11:11jazva
Tajne som dúfal, že budeš ctiť tradície a „britské“ auto bude zelené… 😀
[19]
8. 2. 2014 v 11:33iudex
Aj ja by som volil práve tú červenú Firenze, je takmer dokonalá. Sýta, má hĺbku, výrazná, no nie vulgárna či nápadne krikľavá. Takúto by som si vedel predstaviť na svojom novom aute (žiaľ, mali len obyčajnú pastelovú červenú, tak som musel siahnuť po jednej z „päťdesiat odtieňov šedej“ 🙂
[20]
8. 2. 2014 v 11:47webpaja
(17) (18) (19) Jasně, že červená a černá střecha 🙂 Firenze je výraznější, Chile spíš na menší auto. Černá, bílá, písková…všechno zbytečně nevýrazný barvy.
[21]
8. 2. 2014 v 11:48GTI
Tomu autu sluší takřka každá barva. Tohle se málo vidí. Je to dáno prvotřídním designovým základem karoserie a pak… prvotřídními barvami. Samo, že ta Firenza je jednička.
[22]
11. 2. 2014 v 20:13Emel
GTI: skoro každá… ta testovaná kombinace bílé s černými koly byla dost tragická. Červená souhlas, ta je parádní.
[23]
11. 2. 2014 v 20:13Emel
Dinar: je co dodat? Gratuluju! 🙂
[24]
12. 2. 2014 v 11:57MariAchi
[4]
Jen abys nakonec neskončil…s italem v garáži 😉
[25]
13. 2. 2014 v 22:51Ebbe
Takže díky za velmi zajímavé testíky a ze srdce přeju, abys byl s RR spokojen. Budu se moc těšit na tvé dojmy z dlouhodobého soužití : )
[26]
16. 2. 2014 v 22:19Ronault.
Tak teď to tady čtu… gratuluji Dinare a ať pak spolehlivě slouží! Volba výborná, včetně barvy. Když jsme z těch barev, co interiér? V X5 máš docela zajímavou a řekl bych pěknou kombinaci uvnitř, žádná černá ani šedá, chystáš něco takového i do RR?
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.