-
Tropický vítr
Zapadám do kožené sedačky, lehkým pohybem zápěstí otáčím klíčkem, startér se dvakrát protočí, vrůům, motor zavrčí krásným barytonem a usadí se na volnoběhu. Tý voe, osmihrnek v passatu, paráda, co bude dál, šestiválec ve focusu nebo dvanáctiválec v nějakém opelu? Tak, fajn, zjevně nás čeká prima budoucnost…
Střih… „rok 2015 – o patnáct let později“
Sedím naproti dealerovi VW, domlouvám si testování nového passata. „ …s benzínem?“, udiveně se ptá prodejce, „a silným? No, nejsilnější má být dvoulitr turbo, ale ještě jsme ho ani neviděli, mám tu kombík, dýzl, 150 koní v automatu.“
Jasně, i v době passatu W8 byl tím hlavním okupantem prodejních ploch čtyřválcový dýzl, ale přesto, je smutné, jak výrazně se změnilo směřování automobilek v průběhu posledních patnácti let. Místo slibného směru pod heslem „více válců pro mainstream“, jsme na „sestupové dráze“ s méně válci i pro premii. Proč to tak je, chápu, umývat hlavu automobilkám nemá smysl, takže plakat nad obligátním TDI pašíkem „f dýzlu, f kombajnu, stříbrný metle a na hlínách“ nebudu a raději omrknu, jak se nová generace povedla.
Exteriér
Jsem spíše příznivcem nekomplikovaných linek, takže mi hrubě tesané tvary passatu sedí, nízká silueta a široký nízký ánfas jsou vyloženě fajn, práce s hmotou natolik dobrá, že přes zvětšení vnějších rozměrů passata hrdě „unesou“ i sedmnáctky. Co naopak nemusím, je čínská móda chromovaných lišt, kterých je na autě zbytečně moc. „Moje“ auto mělo stříbrnou metalízu, ve které se ta chromová šou naštěstí trochu ztrácela, ale v jakékoliv tmavé barvě je passat docela sado-chromo. Zbytek je klasické VW, tedy dotažené detaily, pěkně zpracovaná optika, jako celek je pro mě exteriér o.k.
Interiér
Jestli někde, tedy alespoň některé značky, dokázaly smazat rozdíl mezi mainstreamem a premií, pak je to v interieru. V materiálech a zpracování nevidím rozdíl mezi vnitřkem tohoto passatu a např. A6, a to je hodně vysoká laťka. Tvarová jednoduchost VW je uplatněna i uvnitř, přesto interier působí hodnotně a útulně. Jako pihu na kráse vidím „Bentley“ analogové hodiny, které nemají na palubce konfekčního auta roku 2015 co dělat. A v kombinaci s digitálním přístrojovým štítem ty hodiny působí až legračně. Často zmiňovaný prvek protažených žaluzií výdechů ventilace mi naopak přijde o.k., nejpraktičtější to jistě není, ale žaluzie jsou poměrně daleko od sebe, takže občas je přetřít utěrkou nebude problém.
Jako špičkové musím hodnotit posaz a ergonomii. Je skutečně málo aut, která dokáží nabídnout stejný komfort posazu člověku s výškou kolem stosedmdesáti centimetrů i dvoumetrovému dlouhánovi. Passat to umí. I sedačky samotné jsou na jedničku, rozměrově dostatečně dimenzované a přesto s bezvadnou boční oporou. Ty „moje“ v kombinaci alcantara kůže mi daly jen povzdechnout nad nedávným trápením se s konfigurátorem BMW 3, kde si o takové, z mého pohledu nejlepší, kombinaci potahu sedaček může člověk nechat jen zdát.
Celkově je ergonomie skutečně na výši, všechny ovladače logicky umístěné, dostatek odkládacích ploch, a dokonce i infotainment s dotykovým ovládáním mě moc nerozčiloval. Jakkoliv jednoznačně preferuji rozhraní typu idrive, tak VW varianta „dotykáče“ fungovala slušně, jak z hlediska rychlosti odezvy tak přehlednosti menu. Displej je umístěn tak, aby na něj bez nahýbání dosáhl i řidič, který má sedačku odsunutou více vzad, což mi vyhovuje lépe, než displej umístěný výše, tedy blíže zorného pole řidiče, jenže dosažitelný jen v předklonu.
Samo, že ani tady nemůže být nebe zcela bez mráčku, takže mi nezbývá než se zeptat, proč má dýzlový passat v kombíku volant se sploštělou spodní částí? K čemu je to dobré, Volkswagene?
Motor – převodovka
Po zmáčknutí startovacího tlačítka se bohužel neozve barytonové zavrčení osmiválce, ale s mírným otřesením naskočí čtyřválcový dýzl, aby se usadil na nijak nerušícím volnoběhu. Popisovat chování tdi asi nedává moc smysl, navíc, přijde mi, že současné čtyřválcové dýzly s objemem kolem dvou litrů mají podobný projev napříč značkami, tj. zaberou pod dvěma tisíci, táhnou do čtyř a umřou ve čtyřiapůl tisíci otáček. Co je jistě přínosem oproti pd motorům, není tu žádný kopanec do zad, a reakce na plyn je velmi briskní. Celkově fajn motor, který není moc často slyšet, snad vyjma plného plynu na nižší kvalty vlastně nikdy, takže je tu slušná dynamika bez obtěžování hlukem, což je asi tak maximum toho, co se dá od čtyřválcového dýzlu očekávat. Tomuto příjemnému projevu zcela jistě napomáhá i převodovka DSG, kterou tohle auto mělo, znám různé výtky na její konto, cukání při změně režimů, pomalé podřazování o více stupňů atd., ale já opravdu nevím, na co bych si měl stěžovat, protože za necelých 300 km, které jsem s pašíkem najel, a to v růz. podmínkách, jsem ji ani jednou nenachytal na hruškách nebo nezaznamenal nějaké škubnutí, či jiný diskomfort. Jezdím běžně s osmikvaltem ZF a musím říct, že v projevu mezi ním a tímto DSG nějak nezaznamenávám rozdíl.
Jízdní vlastnosti
Tento test měl být původně dvojtestem, kdy jsme zde s jedním „nechvalně známým“ 🙂 diskusním kolegou chtěli proti sobě postavit nového passata a mondeo. Bohužel k tomu nakonec nedošlo a mě nezbylo než narychlo najít nějakou náhradu v řadách konkurence, abych své dojmy z passata alespoň trochu konfrontoval v rámci třídy. Nakonec se mi povedlo během dne projet k passatu ještě faceliftovanou insignii a krátce i mondeo předchozí generace. O insignii, která byla také s dýzlem, mohu říct, že je to zcela jednoznačně horší auto, od způsobu jak jezdí až po hluk, prostor nebo kvalitu kabiny. U mondea mě zajímalo čistě srovnání jízdních vlastností, protože tento třídní „supersport“ stanovoval jízdní měřítka. Navíc mnou jeté auto bylo s 1,6 ecoboostem, tedy relativně lehkým motorem, který by měl případný rozdíl zvýraznit. Jenže výsledek je takový, že není co zvýrazňovat, on totiž mezi passatem a minulým mondeem jízdně prakticky žádný rozdíl není. Je to překvapení? Nevím, já jsem nikdy moc nedal na zažitá klišé o nedotáčivých Volkswagenech a zábavných Fordech, v mých očích byl i passat předchozí generace podvozkově velmi dobré auto. Problém je, že se někdy zaměňují kategorie schopnosti a zábavnost, což není totéž. No, každopádně nový passat je jízdně, ve smyslu agility a ovladatelnosti, opět o kousek dál než jeho předchůdce, a svým projevem opravdu docela připomíná předchozí mondeo. Základní problém předokolky s relat. těžkým motorem nad nápravou, tedy nedotáčivost, je opravdu prakticky eliminován, přitom passatu zůstalo relativně lehké řízení, velmi dobře vyvážené, které si zachovalu určitou míru netečnosti kolem středu, která sice mírně zastírá ochotu passatu vrhnout se do zatáčky, jakkoliv on ochotný je, na druhou stranu mu umožňuje onen nenucený cesťácký projev ve velkých rychlostech na dálnici, kdy auto není třeba neustále „řídit“. Řekl bych, že takto nakalibrované řízení snad poprvé dosáhlo dokonalosti, a ve spolupráci s agilně nastaveným podvozkem tak passat předvádí naprosto suverénní způsob pojídání zatáček, mimo volantu je ovladatelný i plynem, a jakkoliv nikdy nebude kulervoucně zábavným autem na okresky, rozhodně to není koncentrát nějaké syntetické nudy. O čemž mě přesvědčila právě srovnávací jízda s mondeem, které má oproti passatu výhodu hydraulického posilovače. Přesto nepůsobilo o nic agilněji, ovladatelněji nebo zábavněji ani s lehčím motorem. Je mi docela jasné, že zvlášť na ACZ , budu za podobná prohlášení podezříván z toho, že jsem placen Volkswagenem, případně že chci při příští volbě prezidenta VW fan clubu porazit White Labela na hlavu 🙂 😉 ale co naplat, prostě takto se mi to auto jeví.
Jako vždy se ale i zde najde nějaká piha na kráse. A tou je v případě jízdních vlastností passatu komfort. Tedy alespoň ve verzi s pasivním podvozkem, adaptivní jsem nejel. Pasivní podvozek je nastaven docela zvláštně a moc nechápu, proč zrovna takto. Totiž, na rozbitých okreskách funguje výborně, pracuje, pruží, tlumí (mmch. míra hluku od podvozku je také velmi nízká), řidič si libuje, jak to ve Wolfsburgu pěkně nastavili, pak vjede na silnici s kvalitním povrchem a nestačí se divit, pašík najednou znervozní, začne se ošívat a prakticky neustále mírně poskakuje, což je velmi otravné. Docela mi to připomínalo chování BMW na nějakém větším rozměru kol a s runflaty, jenže tento passat měl konvenční sedmnáctky. Tady je něco špatně, a tak adaptivní podvozek bude zřejmě nutností.
Závěr
Nové mondeo jsem ještě nejel, ale z toho, co se v mainstreamu střední třídy aktuálně nabízí, mi nový passat zatím vychází nejlépe. Není rozměrově největší, přesto nabízí špičkový vnitřní prostor, má ideální střednětřídní hnací řetězec, nejlepší mix jízdních vlastností a vypadá docela šik. Hard to beat, řekl bych. 😉
Fotky
Pozn. k posledním dvěma fotkám – adaptivní tempomat je skutečně skvělá věc, stačí trocha sněhu a tempomata nět.
Modrobílé zítřky SUV – dobojováno
18 Responses to Tropický vítr
[1]
2. 2. 2015 v 13:27Joab
Dinare, moc pěknej příspěvek, dík. Moc se mi líbí tvůj civilní projev a nevymýšlení si krávovin o nuancích v jízdních vlastnostech.
Moje finanční možnosti končej Golfem, tudíž se projížďkama s vyšší třídou netrápim. Proto oceňuju podobný dojmy:)
[2]
2. 2. 2015 v 16:05iudex
Dinar, dobrá práca, ako je už u Teba obvyklé; žiadne kecy, klišé či predsudky, proste kto sa s tým autom zvezie, musí nevyhnutne prísť k podobným záverom. Ja som v podstate dospel k veľmi podobným zisteniam, nový Passat je auto, ktoré konkurenti ťažko porazia, v súčte jednotlivostí je tak dobrý, že asi aktuálne v mainstreame nebude musieť skloniť hlavu pred nikým. Súhlasím s hodnotením exteriéru i interiéru, priestoru, podvozku i motora. Obdobne aj s Mondeom, skutočne som nevidel veľké rozdiely, ak bolo staré Mondeo etalónom čo do kombinácie komfortu a agility, nový Passat ho bez debaty dorovnal. Možno trochu odlišne vidím tú DSG prevodovku, s 8st. ZF mám len krátku skúsenosť, ale javila sa mi lepšia, v Passate ma radenie občas iritovalo. K tomu komfortu som nemal žiadne výhrady, na ultrahladkú vozovku som nenarazil, ale na bežných slovenských „dvojkách“ to tlmilo skoro ideálne.
Už by to fakt chcelo skúsiť to nové Mondeo, žiaľ u nás stále nie je.
[3]
2. 2. 2015 v 16:52webpaja
Mrzí mě, že to nevyšlo časově mě osobně. Zvlášť když Monďa k dispozici byl. Takhle bude srovnání těžší…ale klasika. Pěkně a jasně napsáno :-)!
[4]
2. 2. 2015 v 17:04Ji/Ri
Jel jsem jak krátkou tak kombi verzí. Kombik se podvozkově choval líp, ale zase byl o něco hlučnější v interiéru, což je slabost nebo vlastnost většiny kombi. Obě auta naprosto shodná konfigurace. Interiér je útulný – comfortline s dsg. Ext vozu – nemám problém. Jsem zvědav na Mondeo – to po usednutí dovnitř mě usadilo snad více než Passat. Pravda je, že ostatní konkurence se asi zatím dívá na záda zespod od Passata. Pěkný popis, Dinare 🙂
[5]
2. 2. 2015 v 23:21Ronault.
Co dodat? Opět realistické počtení, žádné vymyšlené pocity sportovnosti, ale to, co člověk od mainstreamové předokolky v téhle třídě v naftě čeká.
[6]
2. 2. 2015 v 23:21white label
Na prezidenta BMW fan clubu velmi objektivně napsáno…, takže pokud bys nebyl i bývalým (spokojeným) majitelem VW, tak by mě to snad rovwnou dojalo. 🙂 😉
[7]
3. 2. 2015 v 16:50Emel
Paráda Dinare, hutný textík.
Kdyby se ti podařilo někdy udělat trojtest s Mazdou 6 FL 2.2SkyD, rád bych si to přečetl… to auto mě pořád zajímá 🙂
Tu navi mi někdy ukážeš… já s navi nahoře ve stylu A5 problém nemám ani při ťukání na displej, ale asi sedíme oba trošku jinak. Dneska jsem se na tebe odvolával v diskusi u Superbu.
[8]
3. 2. 2015 v 22:04_Karel_
Pěkný text, dostal jsem hned chuť se svézt. Jen si moc neumím představit, že auto funguje na dírách a skáče na hladkým povrchu.
[9]
4. 2. 2015 v 8:48woody-alien
Hezký, Dinare, palec nahoru. A nemusíš se bát lynčování….kdo by hodil kamenem, když zdejší Forďáci a (světe div se) i Mazďáci houfně prchají do náruče koncernu ? 😀
Ale k věci. Jakkoliv se sám často vysmívám posuzování aut skrze placku fan-clubu na klopě, musím si přiznat, že zrovna Passat (s vyjímkou CC) patří mezi auta, která nejsou štonc mě více zaujmout, i kdyby byla sebedokonalejší. Je to iracionální, ale je to tak. I proto se zapojím pouze do teoretického plkání, jelikož nový Passat jsem nejel, jen staticky obhlédl.
Naprosto se shodneme v hodnocení exteriéru, je to v pořádku, ale ten chromovanej „kolotoč“ si mohli odpustit. Vnitřek skutečně působí hodnotně, i ta lišta výdechů působí lépe než na fotkách – hodiny jsou blbost a seseknutej volant jakbysmet.
Co se týká srovnání s předchozím Mondeem, věřím ti. Ona totiž ta údajná jízdní převaha MkIV nad zbytkem světa byla do značné míry plakátovou záležitostí. A přesně jak píšeš, schopnost je tu často zaměňována za zábavnost. Nicméně pokud nový Passat jezdí jako předchozí Mondeo, je to pro něj skvělé vysvědčení a těžká rána do vazu Mondea „nového“.
Až bude příležitost, určitě Passata vyzkouším.
[10]
4. 2. 2015 v 9:49Dinar
Emel: jak píšu, měla být srovnávačka s mondeem, bohužel to neklaplo. Domluvit tři auta na jeden den je už logistika, kdybych se nudou kopal do zadku, asi bych takové testy běžně dělal, ale nemám na to čas, pořád si myslím, že od toho jsou tu tak nějak soudruzi novináři. Proč na acz nejsou srovnávačky běžnou věcí, nechápu, je to způsob, kdy se prohlášení o králech tříd a podobné kategorické závěry dělají mnohem lépe, a nezní nutně falešně, jako při samostatných testech nebo prvních jízdních dojmech. No, je to bída. 😉
A test i20 pořád nikde…:-))))
[11]
4. 2. 2015 v 11:24Tomik_1
Moc pěkný počtení, pěknej test Dinare! Děkuji
[12]
4. 2. 2015 v 17:02simon_sez
vdaka za test, s tym chromom mam rovnaky nazor, neviem pre koho ho tam tolko davaju.
co mi este vadi je ten klavirny lak okolo radia, podla mna to este opticky zmensuje ten displej.
ked spominas tu i20ku, co tak z recesie urobit test – PRVY na auto.cz 😉
[13]
4. 2. 2015 v 19:474bytelnýkola
výborný čtení, zase jsem jednou po čase s chutí přelouskal celej článek do konce:)
[14]
5. 2. 2015 v 8:52Emel
Jo, srovnávací testy jsou výborná věc… třebas i ten srovnávák 11 kombíků co byl někde na autorevue byl fajn. Tištěné časopisy (AutoBild, ale nakonec i ten SM) to dělají běžně.
Ještě k tomu volantu… z mého pohledu zbytečná manýra, pokud je u supersportu cílem udělat místo na nohy při nastupování, tak v Passatu to vyznívá trošku zbytečně. Nicméně… po pár kilometrech musím konstatovat, že to nakonec asi ničemu nevadí.
[15]
5. 2. 2015 v 11:41iudex
(9) Emel: no mne to občas vadí. Pravda, pri 2,1 otáčkach od-do to až tak často človek nezažije, ale pri občasnom väčšom vytočení volantu to pri rúčkovaní vadí. Na druhej strane to vyzerá dobre.
[16]
6. 2. 2015 v 12:15Dinar
Ano, zploštělý volant může dávat smysl v supersportu, z prostorových důvodů. V konfekčních autech je to jen designová manýra, která v některých situacích obtěžuje.
[17]
6. 2. 2015 v 14:12Dinar
Všem, co se podělili o názor, ale jejich příspěvky zůstaly viset ve vzduchoprázdnu (čekaly na schválení) se omlouvám. Nevím, jak to přenastavení vzniklo, žádné příspěvky vědomě neblokuju. 😉
[18]
10. 2. 2015 v 16:44Emel
iudex: právě jsem chtěl říct, že ani při tom ručkování mi ta placka nakonec nevadí… možná kdybych musel ručkovat v serpentýnách, ale při parkovacích manévrech je to snad i jedno.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.