-
Tak kterou? (díl 1.)
S některými kolegy ze zdejších diskusí, kteří se v chystají v dohledné době lovit ve vodách vyšší střední, vedeme už nějaký čas debatu o tom, kam a pro co sáhnout. Jde o to, že v posledních dvou letech se v této třídě mohutně přezbrojovalo a přezbrojuje, takže je zajímavé se v nabídce trochu pohrabat a vyzkoušet. Na vedlejším blogu webpaja hodnotí jednoho z hráčů, A7, dál tu máme ještě poměrně čerstvé éčko a také nové CLS. V tomto kontextu bych chtěl na svém blogu projít nabídku auta, které je těm zmíněným konkurentem největším, tedy BMW řady 5.
Projel jsem prakticky celou modelovou řadu nové pětky vč. kombíku i GT, ale karosářské varianty ponechám tentokrát stranou. Zaměřím se na srovnání jednotlivých motorizací, příp. různých kombinací výbav v tom smyslu, co která přináší a co jí chybí, možná se podaří nalézt i variantu, kterou bych viděl jako ideální.
Základ (520d, 523i)
Jestli bude dům stát po léta rovně a pevně záleží na kvalitě základů, a tohle se dá z větší míry uplatnit i aut. V premii byly dříve základní modely spíše v pozici popelek, s postupným vývojem autobranže znamenajícím posun, jak z hlediska úrovně standardních výbav tak vlastností motorizací, získává „základ“ na významu, protože jeho cenové hřiště teď leží velmi blízko hřiště mainstreamových modelů střední třídy s lepšími motorizacemi a výbavou, a tedy mnohem více než kdy dříve se může zákazník dostat k dilematu, střední nabušená nebo základ vyšší střední?
520d
Motor-převodovka
Standardem je šestistupňový manuál, ale tady mluvíme o vyšší střední, ve které se dnes dá manuál na palubě akceptovat jen u určitým způsobem vyhraněných modelů. Omezím se tedy na popis motoru spřaženého s osmistupňovým automatem, což je spojení, které se dá popsat jedním slovem, majstrštyk. Uživatelé předchozí generace E60 vědí, jak nesnadné bylo někde na dálnici setřást (např. v 530i) nějakou cesťáckou 520d v kombíku. Prostě motorizace z trojky a jedničky zamontovaná v pětce z hlediska dynamiky nepůsobila podmotorovaně ani tehdy, v současné generaci se vše posouvá ještě o stupeň dále. Pětka s dvoulitrovým dýzlem jede až neuvěřitelně, přidává k tomu navíc zvukový komfort, který je dílem výsledkem lepšího odhlučnění, dílem zásluhou osmistupňového automatu. Ten pro tento motor opravdu vřele doporučuji, je totiž jedním z prvků, který dá člověku zapomenout na to, že sedí v základu.
Přesto má tento model pro jezdce vyšší střední stále onen punc nedostatečnosti čtyřhrnku, protože přes zmíněné skvělé odhlučnění (což platí na silnici či dálnici) je prostě čtyřválcově dýzlové bručení slyšet, zejména na volnoběh a při pohybu po městě. K tomu se přidává snaha automatu o co největší úsporu paliva, kdy podsouvá motoru osmičku při jakémkoliv náznaku plynulejší jízdy, což šestiválce snášejí s přehledem, ale u 2,0d už je cítit, že se trochu podtáčí a reaguje dunivými tóny. Je tedy lepší jezdit po městě raději s automatem v S-modu, kdy při městských padesátkách řadí max. sedmičku a drží motor nad patnáctisty, což je akusticky mnohem lepší. Tohle je jediná slabina sladění motoru s převodovkou, protože při čemkoliv jiném, co od nich může řidič chtít, působí ti dva jako dokonalý pár.
Podvozek-řízení
V novinářských testech se vyskytují prakticky jen auta s max. fičůrkami na palubě, a to je škoda. Totiž standardní podvozek a řízení nové pětky jsou oním dokonalým základem na nějž je pak možno stavět jakoukoliv motorizační stavbu. Ať si kdo chce jak chce mluví o ztrátách charakteru a sportovnosti nové pětky, já dám ruku do ohně za to, že práce podvozku F10 bez ztráty kytičky snese srovnání s excelentní E39, a to přesto, že nosí auto větší a těžší a že má v základu o dva palce větší kola, podvozek předchozí E60 pak efdesítka bezezbytku překonává. Umí totiž lépe bavorskou klasiku neochvějně se řítícího ingotu karoserie, pod kterým pracuje podvozek, a to bez projevů nervozity a malých otřesů při pomalé jízdě na ne úplně kvalitním povrchu, tak jak to (ne)uměla E60. Standardní řízení je dobře vyvážené a přesné, o něco lehčí než hydraulika modelů minulých, což vede k větám v autotestech o ztrátě citu a podobně. To je ovšem omyl, o citu v řízení se nedalo mluvit u E60 stejně jako u F10 a stejně jako u kteréhokoliv konkurenta ve třídě, obecně, u drtivé většiny současných konfekčních aut jsou kategorie cit v řízení či zpětná vazba jen slovy s dávno vyprázdněným obsahem.
Jakou výbavu
Mějme na paměti, že jde o základ, z mého pohledu má tahle motorizace smysl, pokud chci obecné výhody vyšší střední, tj. velikost/prostor, zadkový a zvukový komfort, image a spokojím se s výbavou, která je víceméně v základu. V takovém autě bychom neměli hledat masážní sedačky v individual kůži, mimochodem základní hadrasitzny jsou o třídu lepší než v E60 a naprosto vyhoví, což je u BMW do jisté míry novum. Jinými slovy konfiguraci 520d s extras za půl mega můžu pochopit jako úchylku nějakého důchodce, ale logicky konfigurované 520d by měl stačit automat, xenony, navigace a bluetooth. Takové auto začne svou cenou kolem 1,2 milionu dávat smysl vedle „milionových“ superbů či mondeí s podobnými motorizacemi a vrcholnou výbavou.
523i
Motor-převodovka
Šestiválec, to je to o co tu kráčí, kdybychom měli tuto motorizaci porovnat s 520d z hlediska dynamiky resp. využitelnosti výkonu či spotřeby pak nemá 523i šanci. Jenže je tu lákadlo šestiválce, tohle auto prostě JE pravé „velké“ BMW, protože má pod kapotou slavnou řadovou šestku. Z tohoto pohledu se pak dá hodnotit dvěma naprosto odlišnými pohledy, jeden říká, že je 523i nedůstojná, protože si s ní „vytře“ kdejaké čtyřválcové tdi, druhý pohled se bude rozplývat nad dokonalou linearitou atmosféry a nádherným zvukem. Pragmaticky řečeno, tohle je motorizace pro toho, kdo se nenechá vytočit a sám vytáčí rád, protože aby pětka s tímto uškrceným třílitrem jela, potřebuje opravdu hodně točit. Zde opět přicházejí ke slovu kvality nového osmikvaltu, který je i s tímto motorem dobře sladěn a umí využít jeho potenciál. Za sebe bych ale doporučil připlatit k automatu ještě pár tisíc za pádla pod volantem, protože i s 523i se dá držet velmi rychlého provozu s neustálým bržděním a zrychlováním, kde pak pádla pomáhají rychlému řazení mezi čtverkou a šestkou, což jsou při tomto stylu nejvyužívanější kvalty. Ať tak nebo tak 523i je velmi slušný benzinový základ s nadstavbou zvuku šestiválce, také ovšem s větší náročností na palivo a na řidiče a jeho snahu. Taková mírně schizofrenní motorizace.
Podvozek a řízení
Zde stačí jen opsat výše řečené (u 520d), také proto, že jsem 523i jel vybavenou aktivním řízením a musím jen konstatovat, že tato vymoženost ničemu nepomáhá a pro toho kdo rád využívá kvalit dobře nastaveného řízení je vyloženě k zlosti. Podvozek, zde opět standardní, byl naladěn stejně jako u 520d, ona ta auta mají i podobnou váhu, takže nějaký zaznamenatelný rozdíl v chování tu není. Celkově bych zde opět doporučil, aby se základ držel základu, tj. standardního podvozku a řízení, investice do dodatečné elektroniky z 523i lepší auto neudělá, tady jsou schopnosti podvozku velký kus před možnostmi motoru.
Jakou výbavu
Zde už bych se jen opakoval, platí to co pro 520d jen se zmíněným příplatkem za pádla, který je u 520d naopak zbytečný. Z hlediska kategorie „výhodnost koupě“ si stojí 523i dobře coby plnohodnotné šestiválcové BMW, tedy za image má jedničku, ovšem při porovnání s benz. šestiválci mainstreamu, výkonově dost ztrácí (např. na superb V6), takže svou schízu potvrzuje i v hodnocení výhodnosti svého pořízení. Je to takové více image než performance auto.
Poznámka.
Nemám ambici tímto seriálem pětku nějak zásadně poměřovat s jejími soupeři nebo tu vynášet soudy o králech tříd a podobně. Sešly se mi projížďky s pár vícedenními testovačkami různých motorizací pětek v docela krátkém období, tak mi přišlo zajímavé, a doufám že i pro ostatní, ukázat jak různorodá auta mohou být v rámci jedné modelové řady a jak se může u jednoho modelu kvůli motorizaci lišit pohled na výhodnost koupě.
V příštím díle:
Standard (530d, 535i)
Tak kterou? (díl 2.) Kdo se bojí…
23 Responses to Tak kterou? (díl 1.)
[1]
15. 11. 2010 v 14:39GTI
Na přímou otázku, přímá odpověď. Všechny. 😀
Dobře to píšeš, tohle je ponor doslova dovnitř. Z toho také jistě plyne diskuzní potenciál tvého článku. Přidávám tedy možný úhel pohledu – Za rozhodné v hodnocení považuji, zda hodnotitel považuje vyšší střední za životně (majetkově) vyloučenou věc, prostě je to mimo jeho životní realitu, či zda hodnotitel vyšší střední třídu automaticky bere do úvahy jako jednu ze tříd, kterou je možné zvažovat při výběru auta.
Píši to proto, že první skupina (platóni) má tendence hledat výhradnbě chyby i chybičky na modelu, a koneckonců právě těmi chybičkami odůvodňovat svůj „nezájem“. Ta druhá skupina se na věc dívá zásadně jinema vočima, hodnotí auto z pozice jeho umístění v reálné (své) garáži.
Já v tomto kontextu velmi oceňuji, že ve své první sérii článků na téma bavorskej nášup volíš základní motorovou konfiguraci, tedy takový model, o který první skupina samozřejmě nevopře ani kolo, ovšem, po přečtení tvého článku může reprezentant skupiny dvě začít jistě merčit.
Přiznám se, že „merčím“ už od informace na hlavní stránce o tom základu. Při četbě tvého článku se dokonale potvrzuje slogan, že „Není malých prémiových aut, jsou jen malá neprémiová konta“
Tak jak s tou garáží? Zde tedy nazírejme na věc očima reálného kupce. Není kupec jako kupec. Zde hraje roli priorita jednotlivých požadavků. Dělím požadavky na komfortní a jízdní. Tam spatřuji těžiště možného rozkmitu. Zájemce, který umí jezdit (má talent) ten asi jako hlavní orientační bod označí motor, převodovku, agilitu jízdy apod, kovboj komfortu ten samozřejmě bude hledat odpověď po svých požadavcích – komfortnost jízdy, prostor, a asi i design.
Píši to vyhraněně, ačkoliv v životě to vyhraněné zpravidla není, vždy se člověk orientuje podle sumy svých požadavků.
Tedy, co bych z tvého článku vypíchl. Ohromující je ta skutečnost, že ten naftovej základ je schopnej uspokojit jak toho jezdce, tak toho komforťáka. To si odnáším, jako důležitou informaci pro další nakládaání s bavorákem.
Já ho nejel, pouze jsem do něho zajel. Vedle sebe stála pětka a 5GT. Tak jsem se posadil do pětky a říkám prodejci, pane jsou jen dvě možnosti, pětka je příliš malá, nebo já jsem příliš velkej, v obou případech je to ovšem ve výsledku nastejno. Přelezl jsem do 5GT a okamžitě konstatoval – jo, tak tohle je prostorový žrádlo – rozcapenej, rozvalenej, pro mojí kostru ideál. Zvenu už to tak horký není. Myslím jako u toho getečka.
Takže za mně má pětka jedničku s hvězdičkou za ten naftovej základ, od tebe jsem pochopil, že je potřeba ho jet na automatu.
Dotaz na závěr – Měl-li by ses vyjádřit (s odkazem na diskuzně odtušovaný tvůj jízdní naturel) k tomu naftovému základu, pak i přesto bys ten základ hodnotil jako velmi dobrý? Jinými slovy, i jezdec tvého formátu by se dokázal v základu dobře vyžít?
[2]
15. 11. 2010 v 14:51iudex
Mám rád Tvoj ponor do hĺbky detailov, ktoré neskúseným otvárajú obzory. Na BMW poslednej doby veľmi kvitujem práve ten posun v základe, skrátka že už základná motorizácia, jedno či nafta alebo Ottov motor, poskytuje ten punc prémiovosti a dostatočnosti. Skrátka i základ v BMW by inde bol možno maximum (3,0 R6 – 150 kW).
Osobne som zvedavý na Tvoj názor na optimálny benzín z dvojice 3,0 atmo a 3,0 turbo. Viem, že twinscroll sa už hodnotí lepšie, ako predošlá twin-turbo verzia, každopádne ja stále hodnotím ako optimum pre stredný bavorák atmosférickú er-šestku.
[3]
15. 11. 2010 v 14:53iudex
P.S. Myslené samozrejme R6 verzie 528i – 190 kW, nie v blogu hodnotenú priškrtenú verziu.
[4]
15. 11. 2010 v 14:54Dinar
GTI: teď jsem dolouskal tvůj poslední blog, megana, a znova mrknul pod gordini, a musím říct, že jsem se docela nasmál. Fakt nechápu, co máš proti modrému volantu s proužkem, vždyť přeci v těch vracečkách… :-)) No a konfigurace meganu byla nad síly mnohých, jak z diskuse vidno. Jedině snad pogo by byl spokojen, konečně se potvrdilo, že megan není žádný louend. 😉
V 520d jsem odhrkal jeden víkend, na rovinu, nekoupil bych si to čistě proto, že jsem zvyklý na šestiválec, u mě už je zhýčkanost zvukem nevratná, ale pochopím kohokoliv, kdo si to auto pořídí. Ale z hlediska dynamiky bych s tím vůbec neměl problém, jede to naprosto dostatečně, u té 523i si dřív nebo později řekneš, neměl jsem si přece jen připlatit za silnější motor? U 520d naopak budeš za jízdy neustále přemítat, fakt je ten 3,0d potřeba… ani ne, jenže pak zastavíš na světlech a uslyšíš kadla, kadla. Nic víc v tom není. 😉
[5]
15. 11. 2010 v 14:57Dinar
Iudex: díky, a neboj bude i 528i ale ne v kapitole „základ“ nebo „standard“. Chystám pro něj spec kapitolu „úchyl“ nebo tak něco. Jel jsem ho coby soukromé auto v konfiguraci letitého vrtulkáře, s manuálem a bez rft gum. A možná tu kapitolu nazvu „Emel verze“, tomu by se to mohlo líbit. 😉
[6]
15. 11. 2010 v 15:05Franke
To Dinar:
S novou 5 jsem měl rande pouze ve verzi 530d s kontrolou jízdní dynamiky a osmikvaltem. Po diskuzi s tebou by mě zajímal názor na 528 (celkem si mě zvyklal s tou atmosférou oproti 35i). Zařadíš zkušenosti s ní zde? Objednal by sis tomu tu kontrolu?
[7]
15. 11. 2010 v 15:06GTI
[4] Dinar
Vracečky mě taky dostaly, nalepil jsem si i u sebe na volant alespoň modrou izolepu 😀
No, to co píšeš je velmi inspirativní. Já jsem tě teď ještě jednou četl, a smekám klobouk, fakt dokonalej ponor do věci. Já myslím, že až se ta kvalita naftového základu rozkřikne, nemusí to být prodejně nijak okrajová motorizace.
Zajímavé je i to, jak píšeš, že sedadla jsou dobrá i v látce.
[8]
15. 11. 2010 v 20:36Navtech
Perfektní rozbor! Ten základ je sice fajn, ale i tak je to u takovýho auta trápení a kupovat si to s myšlenkou, že se s tím vnitřně budu vyrovnávat po každý, když mě ty koně budou chybět a uspokojovat se ušetřeným penízem… no nevím. Jasně, mě by se teď líbil V8 a ještě v longu :)) Dodnes, když mě v noci vzbudíš, tak vykřiknu jméno mýho nejlepšího auta v životě 540i E39.
PS: kdyby měl někdo zájem, tak mám v garáži na zdi závodní semišový volant s přoužkem z alfy romeo! Je opravdu spolehlivý a nikdy na něm nebyla jediná závada!
[9]
15. 11. 2010 v 21:51Emel
Dinar: 528i s manuálem a bez RTF gum? Nevím proč jsem tě k tomu napadl já… ale pokud by měla stát v kombíku v garáži, tak si tomu klidně říkejte úchyl varianta… ve smyslu koupit luxusní auto v základu a připlatit si jen za slušný motor se pod to klidně podepíšu.
Jenže… 1,2M je pořád moc :-(.
[10]
16. 11. 2010 v 4:57webpaja
Tomu říkám seriál! Věcnost a jasná definice…a přitom žádný inzertní BMW Magazín! Neocenitelná Dinarova příručka „Průvodce vyšší střední v kostce a bez obalu“ je klenotem místního webu a je pro čtenáře na pukrle 🙂 .
Jízdně jsem na tom podobně jako Franke a 530d tedy beru jako plný, luxusní ale ne nepřiměřeně drahý oběd. 520d je slušná porce pro fleetovou flotilu, kde umožňuje za obligátní „cena od“ uspokojit i poměrně náročného strávníka a i přes velmi pěkné pořizovací náklady převyšuje hospody kolem hlavní silnice.
523i je vůz jako dělaný pro ALBERTA…myslím tím svého strýce z odvěky západnější části Germánie, i v pokročilém věku si dopřál vždy raději luxus akustického komfortu před lácí „nízkorozpočtového naftového letu“.
Moc pěkný Dinare! 🙂 …to be continued
[11]
16. 11. 2010 v 10:47Dinar
[6] Franke: 528i bude, viz. odpověď Iudexovi.
[9] Emel: ta kategorie „úchyl“ není myšlena tak, že by 528i byla nějakou úchylkou, spíš je tím myšleno, že bude motorizací okrajovou, byť ob jednu generaci zpět byla motorizací maistreamovou. Je to prostě vývoj řidičských potřeb a přání, vyšší střední v atmosféře s kvedlačkou je dnes konfigurace možná tak čtyřprocentní, i když ti co si ji pořídí zřejmě čtyřprocentní nebudou, tahle volba chce Chlapa. 😉
[12]
16. 11. 2010 v 11:01Dinar
[8] Navtech: do toho volantu bych šel, zkusil bych ho máti nasoukat do pětistovky ať to má více stylu, edici Ferrari už fiati mají, proč ne edici 500-Alfa. 🙂 Není moc ohmataný?
[10] webpaja: jo, jo strejdové Alberti, přesně pro ně jsou ty 523ky, myslím, že k tomu taky jednou dospějem. 😉
[13]
16. 11. 2010 v 15:27GTI
Já mám po přečtení Dinarova článku jasno – Naftovej základ, automat, a manšestrový sedadla, takhle vplout do důchodu, tak se musí Lenin obracet v hrobě…. Zatím snad jen nyní pootočím renaulťáckej diskuzní slogan do té správné polohy – Jdi do báva za jedna dva, přece nebudeš vyhazovat čtyřku za předraženýho megoše…
Jsem teda ale zvědavej, jak se mnou Dinar zacloumá ve výkonech snů. Silná nafta, silnej benzín, mám tušáka, že tahle karta tu jen tak nezapadne.
Jo, a jestli je teda pro Páju tenhle bavorák něco jako solidní oběd… tak se přiznám, že se mi při čtení jemnně rozklepala kolena 😉
[14]
16. 11. 2010 v 15:44webpaja
(13) Na stařecký třes trochu brzo :-)))
Bráno s ohledem na jemně vuřtozní E200CDI a A6 TDI 140ks 😉 Jiná konkurence není 😉
[15]
16. 11. 2010 v 16:59GTI
[14] webpaja
hele, hele, bůh ví, jaks to myslel. Víš že platí první věta… 😉
[16]
16. 11. 2010 v 17:44Emel
Dinar: Chlap už zní lépe ;-). Ale skutečnost je prozaičtější – prostě je pro mě přitažlivější 528 s manuálem než 523 s automatem (možná za stejné peníze?). Nemám problém s automatem… ale ani s manuálem, a koně navíc se hodí vždycky (nebo alespoň do určité úrovně).
Takže? 520d v naftě, kombíku a automatu pro rodinu, žádný problém… manželka bude mít radost. A pokud by to mělo být víc pro sebe a pro radost – tak třeba 528i v manuálu.
[17]
16. 11. 2010 v 19:48Navtech
[16] Emel… Líbí se mi, jak zraješ! 🙂 🙂
[18]
16. 11. 2010 v 21:35GTI
😀 😀 😀
[19]
16. 11. 2010 v 21:47Emel
Navtech: jojo… na důchod toho Passata 😉
[20]
16. 11. 2010 v 21:52GTI
Eemele, na důchod to chce něco kolem Cayenna, výbornej posaz, výbornej výhled a předjedeš kdy chceš každýho mladýho zobáka. O víc ostatně v životě ani nejde… 😉
[21]
16. 11. 2010 v 22:03Emel
GTI: proboha, už mě nestraš… já už se skoro smířil s Passatem 2.0TSI… a ty na mě vytáhneš Cayenne :-).
[22]
16. 11. 2010 v 23:01GTI
😀
[23]
1. 12. 2010 v 11:25zlysoused
Pánové. Na důchod, jestli se ho dožiju ve zdraví a při penězích, jedině velké kupé (CL) od Mercedesu. Nechám se jím konejšit a budu projíždět Evropu a navštěvovat všechna ta krásná města a místa, která jsme chtěl, ale nestihl vidět.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.