• Blesk.cz
  • AHA!
  • E15.cz
  • iSport.cz
  • Auto.cz
  • Recepty.cz
  • Blesk pro ženy
  • Živě.cz
  • Reflex.cz
  • Dáma.cz
  • více
    • Ábíčko.cz
    • AutoRevue.cz
    • AVmania.cz
    • DIGIarena.cz
    • Doupě.cz
    • FITweb.cz
    • Maminka.cz
    • MobilMania.cz
    • Mojezdraví.cz
    • SportRevue.cz
    • Ženy.cz
    • Sazka eLEAGUE
Vyhledávání
Přihlášení
registrace
  • Moje Auto
    • Blogy
  • Novinky
    • Technika
    • Design
    • Bezpečnost
    • Motorky
    • Otázky a odpovědi
    • Fleet
    • Tapety
    • Autosalony
    • Rallye
    • Dakar 2022
    • Alkokalkulačka
    • Katalog
  • Testy
    • Srovnávací testy
    • Jízdní dojmy
  • Bazar
    • Koupit auto
    • Prodat auto
    • Články o ojetinách
  • Videa
  • F1
  • Elektro
  • Autofun
  • Veterán

Blog.auto.cz  > Numerick  > Vývoj vozu – Konstrukce

  • Vývoj vozu – Konstrukce

    Publikováno: 26. 9. 2006

    Uplynulo trochu času a já jsem zpátky s novým článkem. V téhle části se budeme věnovat práci konstruktérů a trochu si nastíníme, jakými stádii vůz, během svého vývoje, prochází.

    Vývoj vozu se dělí do několika částí. Nejdříve jde o studii, pak předkoncept a koncept, a když je vše v pořádku, tak dojde na stavební řady.

    Stavební řady jsou důležitý mezník ve vývoji vozu. Pokud se jedná o první stavební řadu, tak se ještě dá na autě měnit spousta věcí a konstruktéři mají relativně volné ruce. Zároveň se u první stavební řady začínají stavět prototypy. Ty se vyrábí ručně a tak jsou velice drahé, výroba trvá poměrně dlouho, je náročná a lidé, kteří prototypy staví jsou opravdu hodně zruční. Zároveň je u první stavební řady dostatek konstrukčních dat, které se dají použít pro numerické simulace, ať už crash-testů, aerodynamiky, akustiky nebo vibrací.

    volvo

    Stavba prototypů – Volvo

    prototyp

    Modeláři u Corvette

    Většina vozů má dvě stavební řady, modely vyšší třídy mohou mít stavební řady tři. Pokud má vůz více než tři stavební řady, tak byly s jeho vývojem pravděpodobně nějaké problémy a konstrukce byla změněna natolik výrazně, že musel být návrh prohlášen za další stavební řadu. Je-li vůz ve stádiu druhé stavební řady, je poměrně obtížné na něm něco měnit. Zvláště pak po designové stránce. Ne že by to nebylo vůbec možné, ale změny už nejsou tak výrazné a tak se druhá stavební řada, od konečného produktu, příliš neliší.

    Konstruktéři – jsou strojního nebo elektrotechnického vzdělání a to podle toho, kterou část vozu navrhují. Dneska již není vyjímkou mít vůz „prošpikován“ elektronikou a tak se samozřejmě uplatní i programátoři. My se budeme věnovat stojním konstruktérům, kteří navrženou studii podrobně rozpracují. Musí navrhnout kudy povede elektrická kabeláž a kvůli tomu udělat výřezy ve dveřích a dalších částech vozu. Musí navrhnout umístění zámků dveří, kličky nebo tlačítka na otevírání okýnek, reproduktory ve dveřích, upevnění nádrže s palivem a nebo uchycení stěračů. Práce je bezpochyby hodně a ve vývoji existuje spousta větších či menších oddělení a každé z nich se specializuje na určitou část vozu. A tak najdete oddělení, které dělá nárazníky, další podvozek a jiné třeba ony stěrače. Všechno se musí dobře navrhnout a spočítat, aby se např. nestalo, že až si pověsíte na držák tašky nákup, tak se vám onen držák utrhne.

    Konstruktéři pro svou práci používají CAD programy. CAD je zkratka od Computer Aided Design, což volně přeloženo znamená Počítačová podpora v konstruování. CAD programů je spousta a různé automobilky používají různé programy. Mezi ty nejznámější patří Catia, Unigraphics, ProEngineer a nebo třeba I-DEAS. Díky těmto CAD programům se vývoj vozu zjednodušil a zrychlil. Je potřeba si uvědomit, že na voze pracuje spousta lidí a situace je taková, že když něco navrhujete, tak to musíte navrhnout tak, aby vámi navržený díl nezasahoval do místa, kde je díl, který navrhuje váš kolega. Díky CAD programům se tohle zpřehlednilo a tak víte kam až můžete se svým dílem jít. Dále je potřeba mít zvolený souřadný systém a v něm pracovat. Většinou to znamená, že osa x je podél vozu, osa z je nahoru a kladná osa y je na stranu řidiče. Souřadný systém je v dané automobilce normalizovaný a všichni musí používat stejný souřadný systém. V takovém případě pak není problém nahrát jednotlivé díly do sestavy tak, aby do sebe pasovaly.

    axes

    Souřadný systém používaný ve většině automobilek

    Další velkou výhodou CAD programů jsou jejich rozšiřující moduly. Např. modul pro ergonomii, díky kterému si můžete otestovat kolik je ve voze místa, popřípadě dosáhne-li řidič na všechny potřebná ovládací tlačítka a podobně.

    bmw

    Ergonomie u BMW

    ergo_mercedes

    Ergonomie Mercedesu

    Dle mého názoru nejnáročnější na konstrukci, a vývoj vůbec, je motor, ať už dieselový, benzínový, hybridní a nebo trochu sci-fi quasiturbína (v budoucnu přeložím). Udělat dobrý motor není jednoduché a konkurence v tomhle směru je obrovská. Konstruktér může pracovat např. na jediné částí motoru i několik měsíců a dobře navrhnout blok motoru není vůbec jednoduché. Dále je potřeba udělat spoustů simulací, testů a analýz, ať už kvůli životnosti a nebo taky jeho bezchybné funkčnosti.
    Jako druhou nejnáročnější část bych označil převodovku. Situace je podobná jako u motoru, akorát s tím rozdílem, že převodovka není vystavena tak extrémním teplotám, jako motor. Opět platí, že konkurence je obrovská a udělat přesnou a rychlou převodovku není snadné. O tom se určitě přesvědčili u Citroenu, kde s návrhem dobré převodovky mají problém. Naopak špičkovou převodoku vyvinul VW – DualClutch, jedná se o automatickou elektronicky řízenou převodovku se dvěma spojakama.

    Důležitou částí vývoje jsou testy a počítačové simulace, ale těm se budu věnovat až příště. Nechci aby byly články moc dlouhé, protože by se Vám to pak nechtělo číst 🙂

    TOPlist

vylepšený Wankel – jak vypadá? Vývoj vozu – Design

8 Responses to Vývoj vozu – Konstrukce

  • [1]

    26. 9. 2006 v 17:31O.J.

    pekne si to napisal :yes:

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [2]

    26. 9. 2006 v 17:59Nastran

    díky, dávám si na tom záležet 🙂

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [3]

    26. 9. 2006 v 19:35pk

    delas v naky automobilce??????????????

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [4]

    27. 9. 2006 v 0:35oz

    jo je to celkom ok

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [5]

    27. 9. 2006 v 8:54nastran

    dělal jsem ve vývoji ve Škodovce, teď už v automobilce nedělám, ale dělám ve vývoji pro jednu firmu, co dodává turba do motorů.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [6]

    29. 9. 2006 v 16:26čenda fára

    mohl bych se zeptat. strasne rad bych pracoval nekde ve vyvoji v automobilu. uplne nejradsi bych se rad stal testovacim jezdcem viz. foto http://www.worldcarfans.com/spyphotos.cfm/spyphotoID/6060815.001/pageview/photo/photo/Mini7/page/1/country/gcf/volkswagen/spy-photos-vw-tiguan
    neco podobneho bych rad delal a je to muj sen. chtel bych se zeptat co potrebuju umet aby me treba vzali do skodovky do vyvojivyho centra. tedkon sem ve druhem rocniku gymnazia – tak kam mam dal jit?? abych se neco naucil si hodlam koupit skodu 120 l a budu se v tom hrabat:-)

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [7]

    2. 10. 2006 v 8:15nastran

    no Čendo, nevím, jestli to myslíš vážně, nebo jako vtip? 🙂

    Na to aby jsi dělal testovacího jezdce, nemusíš mít mít nějaké konkrétní vzdělání. Je to spíš o štěstí a známostech 🙂

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [8]

    5. 10. 2006 v 19:40čenda fára

    neboj neni to vtip. mozna to jmeno je je skomoleny ale jinak nic vic:-) a tu skodovku si opravdu chci koupit:) jinak mas dobry clanky a tesim se na dalsi.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.

Založit nový blog

Numerick

  • Bebo
  • Delicious
  • Digg
  • Bleetbox
  • Únor 20071 Příspěvek
  • Leden 20071 Příspěvek
  • Prosinec 20062 Posts
  • Listopad 20062 Posts
  • Říjen 20062 Posts
  • Září 20063 Posts

Výběr

Zprávy

Kryptoměny
Koronavirus
Aktuální COVID opatření
Tornádo na jihu Moravy: Pošlou peníze na obnovu živnosti i zahrádky Miroslav (24) dostal definitivní trest za vraždu Jakuba (†26) na faře ... Biden kázal o klimatu, jeho „Bestie“ a další auta z výpravy ve Skotsku...
Sport

Fortuna liga
EURO 2021 - fotbal
MS hokej 2021
Nominace na Karjala Cup: vrací se Gulaš, jediným nováčkem Lukeš Talent Gemov: trénuje se Seemanovou a recituje Cimrmana, kérky jako um... Repre by mohl doplnit i Krmenčík: Výkony rostou, chování nebylo ideáln...
Zábava a celebrity

Nejlepší filmy 2020
Grilování
Olympiáda 2021
Kvízuj
Marika Šoposká ukázala ve StarDance pravou tvář: Takhle vypadá před vy... Ministr Vojtěch po rekordním nárůstu covidu: Konec antigenních testů n... Dálnice D1 je zavřená! U Chodova došlo k vážné nehodě dvou nákladních ...
Pro ženy a maminky

Těhotenská kalkulačka
Horoskopy
Kalkulačka BMI
Naďa Konvalinková (70) - MÁ NOVOU DŮVĚRNICI! Aby kompost uzrál... Dlouhé kardigany, které můžete nosit přes šaty (nebo místo nich)
Auto-moto

Alkohol kalkulačka
Elektromobily
Formule 1
Kia ProCeed GT – Kombíkový svéráz Porsche zvažuje vstup do F1. Má více než jednu možnost Unikátní Nissan GT-R50 od Italdesign konečně putuje k zákazníkům
Věda a technika

MobilMania
Katalog mobilů
Počítačová poradna
Recenze mesh systému TP-Link Deco X20-DSL. XDSL snadno a rychle Sociální sítě kvůli ochraně Applu před sledováním krvácejí. Už ztratil... Seriál Star Wars: The Book of Boba Fett má první trailer. Premiéra bud...
Ekonomika a byznys

Kryptoměny
Ceny bytů
Výpočet čisté mzdy
Apple kvůli nedostatku čipů obětuje iPady, raději vyrobí více iPhonů Ondřej Malý: Metaverzum jako sen asociálního miliardáře ČEZ od Nového roku zdraží elektřinu zhruba o třetinu
Recepty

Palačinky
Bramboráky
Bublanina
Zapečené filé se sýrem Tiramisu s čokoládou Nakládaná červená řepa
Cestování

Kde rostou houby
Výlety s dětmi
Kam na lyže
Czech Press Photo 2021: Kdo získá Cenu čtenářů Lidé a Země? Hlasujte i... Netradiční svatební cesta na odlehlé tchajwanské ostrovy Lan-jü a Lü-t... Evropské srdcovky cestovatele Petra Hupky
Servis

Katalog rostlin
Recepty online
Předpověď počasí
ABC Domy s.r.o. - 5585821 Nejlepší pomocníci pro zazimování zahrady. Jsou zdarma nebo za pár kor... Vášnivý sběratel Dalibor Janda. Jaké poklady zdobí jeho domov?
Zdraví

Katalog nemocí
Tipy jak zhubnout
Bylinky
Co a jak správně inhalovat? Imunitu posílí houby či hořec. Myslete i na psychiku, pomůže homeopati... Šest věcí, které se zlepší, pokud omezíte cukr
Pro nejmenší

Recenze počítačových her
Esport Sazka eLEAGUE
Vystřihovánky ABC
Riot oslavuje příchod seriálu Arcane nejen skrz své hry. Jak získáte v... Rodiče jsou proti očkování proti nemoci Covid-19 Dnes odkládá Blizzard. Opozdí se Diablo IV i Overwatch 2. Společnost o...
Video

Prostor X
Branky, body, kokoti
Fortuna liga
LIKE HOUSE 2: Dojemné loučení s Agátou! Mrcha Ája z Ulice Bára Mudrová je zamilovaná! Kdo je její láska? Milovník žen Martin Písařík: Zásnuby s přítelkyní? Má strach!
Nákupy

hledejceny.cz sleviste.cz azz.cz zbozi.blesk.cz zbozi.mobilmania.cz nejrychlejsi.cz Slevové kupony Nejlevnější mobily Nejlevnější pračky Horská kola
Mimibazar

Testujte s Mimibazarem Roušky Dětské zimní bundy Dětské svetry Dětské čepice Dětské rukavice Dámské zimní kabáty Dámské čepice Dámská pyžama Společenské hry pro děti
Doporučujeme

Pračky na Mall.cz Televize za skvělé ceny LEGO hračky iPhony 13 Robotické vysavače CZC klub v novém Notebooky Rádio a zábava pro děti Chytré hudební rádio České podcasty

  • © 2021 Copyright CZECH NEWS CENTER a.s. a dodavatelé obsahu
  • Autorská práva k publikovaným materiálům
  • Podmínky pro užívání služby informační společnosti
  • Informace o zpracování osobních údajů
  • Cookies
  • Nastavení soukromí
  • Vlastnická struktura