• Blesk.cz
  • AHA!
  • E15.cz
  • iSport.cz
  • Auto.cz
  • Recepty.cz
  • Blesk pro ženy
  • Živě.cz
  • Reflex.cz
  • Dáma.cz
  • více
    • Ábíčko.cz
    • AutoRevue.cz
    • AVmania.cz
    • DIGIarena.cz
    • Doupě.cz
    • FITweb.cz
    • Maminka.cz
    • MobilMania.cz
    • Mojezdraví.cz
    • SportRevue.cz
    • Ženy.cz
    • Sazka eLEAGUE
Vyhledávání
Přihlášení
registrace
  • Moje Auto
    • Blogy
  • Novinky
    • Technika
    • Design
    • Bezpečnost
    • Motorky
    • Otázky a odpovědi
    • Fleet
    • Tapety
    • Autosalony
    • Rallye
    • Dakar 2022
    • Alkokalkulačka
    • Katalog
  • Testy
    • Srovnávací testy
    • Jízdní dojmy
  • Bazar
    • Koupit auto
    • Prodat auto
    • Články o ojetinách
  • Videa
  • F1
  • Elektro
  • Autofun
  • Veterán

Blog.auto.cz  > Numerick  > vylepšený Wankel – jak vypadá?

  • vylepšený Wankel – jak vypadá?

    Publikováno: 18. 10. 2006

    Quasiturbína – vylepšený Wankel.

    Určitě zde není nikdo, kdo by neznal benzínový nebo dieselový motor. Nicméně pokrok jde kupředu, ceny ropy rostou, a tak se do popředí zájmu dostávají i jiné, alternativní, pohony. V tomhle povídání se pokusím představit jeden z nich. Není to zrovna převratná novinka, nicméně i tak o ní mnoho lidí neví. Na první pohled vám to bude připomínat modifikovaný Wankelův motor. Anglický název pro tento motor je Quasiturbine, bohužel nevím, jak to správně přeložit do češtiny, tak tomu budu říkaz Kvaziiturbína.

    Kvaziturbína byla patentována v roce 1996 týmem Saint-Hilaire a to pouze jako vylepšení stávajícího Wankelova motoru. Saint-Hilaire udělali podrobnou analýzu různých řešení a dospěli k závěru, že nejlepším řešením bude, když budou vycházet z nějakého rotačního motoru nebo Wankela. Jako ostatní rotační motory I kvaziturbína se skládá z rotoru a statoru.

    obr1

    návrh Kvaziturbíny – skládá se z rotoru, statoru a čtyř komor

    Jedná se o čtyřstranný rotor, který se otáčí ve statoru. Rozdíl oproti Wankelu je jednoduchý, ten má pouze tři komory, zatímco kvaziturbína má komory čtyři. U běžného čtyřtaktu dochází k přímočarému pohybu pístů, který se pak převádí na rotační pohyb. Během jednoho čtyřcyklu dojde k otočení hřídele dvakrát. Tedy převede se pouze polovina pohybu. Naproti tomu kvaziturbína nepoužívá klikovou hřídel, čímž se zvyšuje její účinnost (účinnost by měla překročit 50%).

    princip

    spalování paliva

    Princip:

    1. sání paliva a vzduchu
    2. komprese
    3. zážeh – dochází ke spalování paliva
    4. výfuk

    jak je vidět, princip je stejný, jako u běžného spalovacího motoru. Rozdíl je v tom, že díky této konstrukci je dosaženo daleko vyššího kompresního poměru, než jaký může běžný motor nabídnout. Toho se dá využít k takzvané foto-explozi. Foto-exploze není nic jiného než samovznícení paliva, ke kterému dochází, když je palivo smíchané se vzduchem, stlačeno pod takovým tlakem, že se samo vznítí. Protože rozložení paliva je homogenní (v celém objemu stejné), dostal tento princip název HCCI (Homogenous Charge Compression). Bohužel vysoké tlaky a následná exploze mají neblahý vliv na životnost pístového motoru. Naproti tomu kvaziturbína je navržena tak, aby tyto vysoké tlaky vydržela.

    HCCI

    srovnání vstřikování paliva

    Možná vás teď napadlo to co mě, když jsem si četl článek o kvaziturbíně. Proč má kvaziturbína svíčku, když je navržena tak, aby se palivo vznítilo samo? Faktem je, že ne všechno, co se navrhne funguje a tak první kvaziturbína nefungovala. Prototyp byl postaven nadšenci z časopisu Automotive Design (poznámka: ve firmě jej odebíráme a je to opravdu výborný časopis) v roce 1999. Prototyp připojili k externímu motoru, který kvaziturbínu poháněl celých 40 hodin, ale k žádnému samovznícení paliva nedošlo.

    Byla tedy navržena druhá, modifikovaná, kvaziturbína, která fungovala jako dvoutakt. O vznícení paliva se postará přidaná svíčka. Tento návrh byl představen jako pneumatický motor, který vroce 2004 poháněl malou motokáru a o rok později malý automobil na vzduch. Zásobník se stlačeným vzduchem byl umístěn místo palivové nádrže.

    Dalších nápadů, jak kvaziturbínu využít bylo hned několik – vzduchová nebo vodní pumpa nebo turbokompresor pro přeplňování motorů.

    Od roku 2005 existuje poslední návrh kvaziturbíny. Prototyp ještě nebyl postaven. Nicméně je do tohoto nápadu vkládaná velká naděje, neboť kvaziturbína by měla umožňovat spalování nejen benzínu, ale i alternativních paliv včetně vodíku.

    princip2

    typ2005

    exploded

    čerpal jsem z:

    www.howstuffworks.com
    www.wikipedia.org
    www.visionengineer.com

    TOPlist

Uncyklopedie vozů Vývoj vozu – Konstrukce

11 Responses to vylepšený Wankel – jak vypadá?

  • [1]

    19. 10. 2006 v 10:59DIM

    Možná jsem úplně nepochopil ten závěr, kde se píše, že nedošlo k foto-explozi a tak se z motoru stalo spíše čerpadlo a nebo kompresor …. Pokud se použila zapalovací svíčka, měl by být cyklus funkční .!? Taky jako náhrada turbodmychadla mi to moc nesedí, třecích ploch mi připadá až moc .

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [2]

    19. 10. 2006 v 12:48nastran

    omlouvám se, že jsem to trochu odbyl. Mám teď hodně práce.

    V principu jde o to, že díky konstrukci lze dosáhnout ohromných kompresních poměrů, bohužel jsem se nedočetl kolik to je. Takže se to může použít jako kompresor ke stlačování vzduchu, nebo čerpadlo, s tím, že to bude mít vyšší účinnost než běžné kompresory. Akorát to bude muset být něčím poháněno, třeba externím elektromotorem. Turbodmýchadlo v podstatě není nic jiného než kompresor. Jediná funkce turbodmýchadla je slačit vzduch, aby se ho dostalo více do motoru. Nicméně vzhledem k tomu, jakých otáček turbo dosahuje, se mi tohle moc nezdá – s ohledem na životnost.

    Při použití svíčky kvaziturbína funguje, měl by to být dvoutakt. To ale není to, o co se autoři snažili. Chtějí dosáhnout toho, že to bude fungovat i bez svíčky.

    Poslední navržený design by měl být čtyřtakt se svíčkou, který by měl taky „fungovat“. Ale ještě nebyl postavem prototyp. Nicméně by to teoreticky mělo umožňovat spalovat jakékoli palivo včetně vodíku.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [3]

    19. 10. 2006 v 16:16DIM

    Tak pokud se k tomu připojí externí elektromotor, tak to kompresor být může, pumpa je v podstatě totéž, akorát se mi nějak více pojí s kapalinami….a ty už ale zase nejsou stlačitelné, takže tudy asi cesta nevede 🙂

    Turbodmychadlo je kompresor založený na kinetické energii vzduchu, kterému dá rychlost vysokobrátková vrtulka . Zdrojem stalčeného vzduchu pro plnění válce ale může být i kompresor, třeba ten “ wankelův“. Ale musel by být poháněný od samotného motoru.

    Obecně by mě ještě zajímala právě ta životnost třecích segmentů, jejich poměrně složitých zámků, možná taky maximální otáčky a pod.

    Na obrázcích jsou dvě řešení rotoru ( ? ).

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [4]

    20. 10. 2006 v 9:47nastran

    musím tě opravit, kapaliny jsou stlačitelné a to poměrně hodně. Samozřejmě ne tolik jako plyny, ale opravdu je kapaliny možné stlačit. Pouze ideální kapalina je nestlačitelná, ale to je pouze příklad z fyziky, který se učí na střední škole, pro zjednodušení. V praxi se uvažuje stlačitelnost.

    Jinak co se turba týče, tak dělám zrovna ve vývoji turb, tak vím, jak fungují. I tenhle princip by šel použít jako turbokompresor, který by byl poháněný spalinami z motoru. Uvažoval jsem, že bych napsal něco o konstrukci turba, ale částečně by to bylo kopírování článku, který vyšel na auto.cz

    http://news.auto.cz/technika/preplnovani-2-dil-turbodmychadla.html

    a pěkně popisuje turbodmýchadlo. Já bych mohl akorát přidat pár informací z vývoje.

    Každopádně pokud by se kvaziturbo mělo použít k přeplňování, tak by se pouze změnila kompresorová část turba. Část do které jdou spaliny z motoru by zůstala stejná, akorát by se na drhou stranu hřídelky připojilo tahle kvaziturbínka 🙂 ale dlouho by asi nevydržela, protože taky silně pochybuji o životnosti těch třecích segmentů.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [5]

    20. 10. 2006 v 13:53tomas

    skvělej članek už aby to zrealizovali

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [6]

    20. 10. 2006 v 15:42DIM

    Pochybuju ale, že by se na principu stlačování a roztahování kapaliny dala sestrojit pumpa, nehledě na ty tlaky, které by byly přenášeny do ložiska a do těch zámků. To tření by mě zajímalo, normální Wankel měl, pokud se nepletu , jakési třecí destičky ( místo “ pístních kroužků „) v rozích třírohého rotoru. Tady nic takového vidět není. Nedělal bych si tedy vůbec iluze o nějaké životnosti, o mazání ani nemluvím …… Myslíš si, že by mohly výfukové plyny opravdu roztočit takový kompresor ?

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [7]

    21. 10. 2006 v 20:06nastran

    jestli by výfukové plyny dokázaly roztočit takový kompresor? No to by asi záleželo na objemu motoru. Nějaký malý motor by to asi nedokázal, ale 2.5l by to asi zvládl

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [8]

    21. 10. 2006 v 20:42vitas

    ahoj.
    pokud delas ve vyvoji turbodmychadel tak ti musi byt jasne, ze tohle v kombinaci s turbinou nebude nikdy fungovat. Za prve proc nahrazovat odstredivy kompresor kdyz funguje dobre a pri spravnem naladeni ma i pomerne vysokou ucinnost. Za druhe je popisovana konstrukce kompresoru kompresor objemovy u ktereho je precerpany objem presne urcen otackami. Musel by mit pomerne velke rozmery aby odpovidal hltosti motoru, protoze rozhodne vzhledem k svoji hmote nebude snaset tak vysoke otacky jako ma turbina. Takze tady narazime na dalsi problem, ze by musel byt mezi turbinou a timhle kompresorem nejaky redukcni prevod, ktery by dale snizoval ucinnost zarizeni

    Takze si pesimisticky myslim, ze tahle konstrukce je jen dalsi slepa ulicka podobne jako wankel. No uvidime, treba se to casem k necemu hodit bude. On totiz pistovej motor je prilis moc jednoducha vec, ktera funguje nad ocekavani vyborne a i s pomerne slusnou ucinnosti.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [9]

    23. 10. 2006 v 9:20nastran

    to Vitas:

    mě je jasné, že by to bylo hodně problémové, udělat turbo na tomhle principu, hlavně kvůli životnosti, ty třecí plochy by nevydržely. Nicméně co se konstrukce turba týče, tak dříve se dělaly turbíny větších průměrů s nižšíma otáčkama. Nevýhodou tohole řešení je výrazný turboefekt. Kdyby se použila turbína většího průměru, tak by se pak na kompresorovou stranu mohla dát kvaziturbína. Ale jak jsme se všichni shodli, životnost by byla nízká.

    To, že se tenhle princip moc nerozšířil, docela jasně ukazuje na to, že se opravdu jedná o slepou uličku.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [10]

    3. 4. 2007 v 10:03Jose

    Hoši hoši, je chválihodné, že o tomto krásně animovaném obrázku takhle vedete debatu, ale asi vás netrklo, že po stránce geometrické, funkce segmentů „pístu“ (rotoru) nemůže být zajištěna. Tzn., že v krajních bodech, kdy segmenty zaujímají pozici čtverce resp. kosočtverce o stranách stejné délky, nemají tyto nikdy stejnou vepsanou kružnici, čili segmenty se mohou pohybovat ve statoru, ale nemohou být kotveny ke hřídeli pomocí valivých ložisek, nýbrž pomocí silenbloků. V tom případě bych tomu dával (těm silenblokům) cca 100 tis. cyklů a byly by na hadry, nehledě na zvýšené teploty. To bychom asi daleko nezajeli s takovým motorem, pokud uvažuji správně na 100 km jízdy je potřeba cca 300 tis. otáček motoru.

    Asi fakt zůstaneme u Diselů a benziňáků až do vyčerpání zásob ropy, ony ty chytré hlavy maj už nějaký náhradní energ. program, škoda jen že o tom nerozhodujeme my.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [11]

    12. 4. 2007 v 10:10Vizionář

    K samovznícení paliva snad dochází i v současnosti u vznětových (dieselových) motorů. Když tam museli dát svíčku, tak jaké palivo pro tento motor vlastně používali – benzín? Kdyby to fungovalo s naftou, tak by to byl možná 1. dieslový „wankel“. Nebo už nějaký rotační motor na naftu funguje?

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.

Založit nový blog

Numerick

  • Bebo
  • Delicious
  • Digg
  • Bleetbox
  • Únor 20071 Příspěvek
  • Leden 20071 Příspěvek
  • Prosinec 20062 Posts
  • Listopad 20062 Posts
  • Říjen 20062 Posts
  • Září 20063 Posts

Výběr

Zprávy

Kryptoměny
Koronavirus
Aktuální COVID opatření
Tornádo na jihu Moravy: Pošlou peníze na obnovu živnosti i zahrádky Miroslav (24) dostal definitivní trest za vraždu Jakuba (†26) na faře ... Biden kázal o klimatu, jeho „Bestie“ a další auta z výpravy ve Skotsku...
Sport

Fortuna liga
EURO 2021 - fotbal
MS hokej 2021
Nominace na Karjala Cup: vrací se Gulaš, jediným nováčkem Lukeš Talent Gemov: trénuje se Seemanovou a recituje Cimrmana, kérky jako um... Repre by mohl doplnit i Krmenčík: Výkony rostou, chování nebylo ideáln...
Zábava a celebrity

Nejlepší filmy 2020
Grilování
Olympiáda 2021
Kvízuj
Marika Šoposká ukázala ve StarDance pravou tvář: Takhle vypadá před vy... Ministr Vojtěch po rekordním nárůstu covidu: Konec antigenních testů n... Dálnice D1 je zavřená! U Chodova došlo k vážné nehodě dvou nákladních ...
Pro ženy a maminky

Těhotenská kalkulačka
Horoskopy
Kalkulačka BMI
Naďa Konvalinková (70) - MÁ NOVOU DŮVĚRNICI! Aby kompost uzrál... Dlouhé kardigany, které můžete nosit přes šaty (nebo místo nich)
Auto-moto

Alkohol kalkulačka
Elektromobily
Formule 1
Kia ProCeed GT – Kombíkový svéráz Porsche zvažuje vstup do F1. Má více než jednu možnost Unikátní Nissan GT-R50 od Italdesign konečně putuje k zákazníkům
Věda a technika

MobilMania
Katalog mobilů
Počítačová poradna
Recenze mesh systému TP-Link Deco X20-DSL. XDSL snadno a rychle Sociální sítě kvůli ochraně Applu před sledováním krvácejí. Už ztratil... Seriál Star Wars: The Book of Boba Fett má první trailer. Premiéra bud...
Ekonomika a byznys

Kryptoměny
Ceny bytů
Výpočet čisté mzdy
Apple kvůli nedostatku čipů obětuje iPady, raději vyrobí více iPhonů Ondřej Malý: Metaverzum jako sen asociálního miliardáře ČEZ od Nového roku zdraží elektřinu zhruba o třetinu
Recepty

Palačinky
Bramboráky
Bublanina
Zapečené filé se sýrem Tiramisu s čokoládou Nakládaná červená řepa
Cestování

Kde rostou houby
Výlety s dětmi
Kam na lyže
Czech Press Photo 2021: Kdo získá Cenu čtenářů Lidé a Země? Hlasujte i... Netradiční svatební cesta na odlehlé tchajwanské ostrovy Lan-jü a Lü-t... Evropské srdcovky cestovatele Petra Hupky
Servis

Katalog rostlin
Recepty online
Předpověď počasí
ABC Domy s.r.o. - 5585821 Nejlepší pomocníci pro zazimování zahrady. Jsou zdarma nebo za pár kor... Vášnivý sběratel Dalibor Janda. Jaké poklady zdobí jeho domov?
Zdraví

Katalog nemocí
Tipy jak zhubnout
Bylinky
Co a jak správně inhalovat? Imunitu posílí houby či hořec. Myslete i na psychiku, pomůže homeopati... Šest věcí, které se zlepší, pokud omezíte cukr
Pro nejmenší

Recenze počítačových her
Esport Sazka eLEAGUE
Vystřihovánky ABC
Riot oslavuje příchod seriálu Arcane nejen skrz své hry. Jak získáte v... Rodiče jsou proti očkování proti nemoci Covid-19 Dnes odkládá Blizzard. Opozdí se Diablo IV i Overwatch 2. Společnost o...
Video

Prostor X
Branky, body, kokoti
Fortuna liga
LIKE HOUSE 2: Dojemné loučení s Agátou! Mrcha Ája z Ulice Bára Mudrová je zamilovaná! Kdo je její láska? Milovník žen Martin Písařík: Zásnuby s přítelkyní? Má strach!
Nákupy

hledejceny.cz sleviste.cz azz.cz zbozi.blesk.cz zbozi.mobilmania.cz nejrychlejsi.cz Slevové kupony Nejlevnější mobily Nejlevnější pračky Horská kola
Mimibazar

Testujte s Mimibazarem Roušky Dětské zimní bundy Dětské svetry Dětské čepice Dětské rukavice Dámské zimní kabáty Dámské čepice Dámská pyžama Společenské hry pro děti
Doporučujeme

Pračky na Mall.cz Televize za skvělé ceny LEGO hračky iPhony 13 Robotické vysavače CZC klub v novém Notebooky Rádio a zábava pro děti Chytré hudební rádio České podcasty

  • © 2021 Copyright CZECH NEWS CENTER a.s. a dodavatelé obsahu
  • Autorská práva k publikovaným materiálům
  • Podmínky pro užívání služby informační společnosti
  • Informace o zpracování osobních údajů
  • Cookies
  • Nastavení soukromí
  • Vlastnická struktura