• Blesk.cz
  • AHA!
  • E15.cz
  • iSport.cz
  • Auto.cz
  • Recepty.cz
  • Blesk pro ženy
  • Živě.cz
  • Reflex.cz
  • Dáma.cz
  • více
    • Ábíčko.cz
    • AutoRevue.cz
    • AVmania.cz
    • DIGIarena.cz
    • Doupě.cz
    • FITweb.cz
    • Maminka.cz
    • MobilMania.cz
    • Mojezdraví.cz
    • SportRevue.cz
    • Ženy.cz
    • Sazka eLEAGUE
Vyhledávání
Přihlášení
registrace
  • Moje Auto
    • Blogy
  • Novinky
    • Technika
    • Design
    • Bezpečnost
    • Motorky
    • Otázky a odpovědi
    • Fleet
    • Tapety
    • Autosalony
    • Rallye
    • Dakar 2022
    • Alkokalkulačka
    • Katalog
  • Testy
    • Srovnávací testy
    • Jízdní dojmy
  • Bazar
    • Koupit auto
    • Prodat auto
    • Články o ojetinách
  • Videa
  • F1
  • Elektro
  • Autofun
  • Veterán

Blog.auto.cz  > Numerick  > Vývoj vozu – počítačové simulace 1

  • Vývoj vozu – počítačové simulace 1

    Publikováno: 2. 11. 2006

    Dneska se budu věnovat odvětví, které urychluje vývoj vozu, zvyšuje kvalitu a snižuje náklady – počítačovým simulacím, nebo jinak řečeno numerickým simulacím. Protože se jedná o 3 hlavní typy simulací, rozdělím jejich popis do tří článků.

    1. statické a dynamické výpočty
    2. rychlé dynamické děje – crash testy
    3. simulace proudění CFD – aerodynamika

    Statické a dynamické výpočty.

    Asi tohle rozdělení není úplně správné, ale zvolil jsem jej proto, že pokrývá celkem velkou oblast výpočtů, které se na voze provádějí. Statické výpočty jsou takové, kdy se zatížení s časem nemění, zůstává konstantní. Dynamické výpočty jsou naopak takové, kdy je pro různé časy zatížení různé.

    K počítačovým simulacím se převážně využívá Metoda konečných prvků (anglicky FEM – Finite Element Method nebo FEA – Finite Element Analysis). Jedná se o numerickou metodu, kdy se objekt, který chceme analyzovat, rozdělí na spoustu částí (elementů), na které se pak zadá zatížení a pomocí různých matematických metod se vše spočítá – viz. obrázek.

    mesh

    vůz rozdělený na elementy – model pro CFD (proudění)

    icem

    konečnosprvková síť a crash analýza

    Statických výpočtů se na voze provádí spousta a asi by nemělo smysl všechny je vypisovat. Mezi ty nejčastější patří např. tuhost karosérie, výpočet závěsů dveří a tuhost dveří, nosnost držáku tašky, upevnění retraktoru (navíječ bezpečnostních pásů) atd…

    Tuhost karosérie:

    Na voze se počítá statická a dynamická tuhost karosérie. Statický výpočet se provede tak, že se karosérie uchytí na zadní nápravě a na přední nápravu se zadají síly tak, aby vytvořily torzní moment. Výsledkem je pak torzní tuhost, která se udává jako kroutící moment/úhel. Samozřejmě cílem je dosáhnout co nejvyšší tuhost karosérie, tedy pokud možno co nejnižší úhel zkroucení.

    NVH (Noise, Vibration & Harshness)

    Je to poměrně náročná oblast, jejíž cílem je analyzovat vibrace a hluk. V podstatě jde o to, udělat vibrační a akustickou analýzu karosérie. Nejdříve se provádí analýza holé karosérie. Tedy karosérie bez sedaček, dveří, nádrže s palivem, atd…

    Dynamická tuhost holé karosérie – prvním, nejjednodušším, výpočtem je nalezení rezonančních frekvencí. K tomu se používá Modální analýza. Možná budete něco podobného znát z elektrotechniky – první harmonická, druhá harmonická, atd… U automobilu může jedna z rezonančních frekvencí vypadat např. takhle.

    modal

    Na dalším obrázku je NVH analýza holé karosérie (anglicky se tomu říká BIW – Body In White) Jaguáru S-Type. Jak můžete vidět na pravé straně, tak torzní tuhost je 35kNm/°. Na levé straně jsou vidět grafy, které zobrazují velikost amplitudy v závislosti na frekvenci. Jedná se o odezvu systému na buzení karosérie – např. od motoru. Čísla jsou bohužel rozmazaná. Faktem ale je, že je potřeba dosáhnout co nejvyšší frekvence a nejnižší amplitudy. Na prvním grafu je odezva torzního zkroucení, na druhém a třetím grafu jsou odezvy na ohyb karosérie.

    jaguar

    NVH analýza vozu Jaguar S-Type provedena firmou Altair Engineering

    Důležitou částí NVH je akustika. Např. kmitání čelního skla vybudí kmity vzduchu uvnitř vozu, což pak působí nepříjemně. NVH je oblast velmi náročná a mohl bych o ní psát dlouho a stejně bych všechno nepopsal. Na voze je spousta dílů, které mohou vibrovat a tím vytvářet nepříjemné zvuky a je velmi obtížné všechny tyto díly zahrnout do výpočtových modelů. Např. simulace vibrací nádrže s palivem není vůbec jednoduchá.

    Poslední dobou se do popředí zájmu pro výpočty NVH dostává nová metoda – SEA. Jedná se o statistickou metodu, která má oproti FEM tu výhodu, že je přesnější ve vysokých frekvencích.

    Tepelné výpočty

    Určitě všichni znáte princip benzínového nebo dieselového motoru a tak vám je jasné, že jsou v motoru vysoké teploty. Jednak se s teplotou velmi významně mění materiálové vlastnosti a také díky tomu, že dochází k tepelné roztažnosti, tak vznikají napětí od teplot. Např. u turba je potřeba počítat také creep (tečení), neboť turbína uvnitř turba se může otáčet rychlostí až 240 tisíc otáček za minutu a teploty mohou dosahovat 1000°C. Tepelným výpočtům se budu věnovat podrobněji v kapitole o CFD (simulace proudění).

    Analýza napětí

    V každé konstrukci vznikají napětí, ať už od zatížení silou nebo tepelnou roztažností. Analýza těchto napětí je velmi důležitá, neboť umožní navrhnout součást tak, aby , jednoduše řečeno, vydržela více. Pokud napětí překročí dovolenou mez, dochází k plastické deformaci. Tento jev je opět běžný u turb.

    crank

    analýza klikové hřídele – červeně označená místa s výskytem vysokých napětí

    engine

    analýza bloku motoru (obrázek jsem musel kvůli velikosti ořezat a smazat pár snímků)

    Životnost

    Na životnost má vliv velikost napětí a počet cyklů. Čím větší napětí, tím méně cyklů součást vydrží. Máme dva druhy únavy – vysokocyklovou a nízkocyklovou. Na životnost se počítají např. svary, samozřejmě motor, turbo, atd…

    Jak vidíte, výpočtů, které se provádí při vývoji vozu je spousta a určitě jsem jich zapomněl spoustu vyjmenovat. Samozřejmě, že vše co se spočítá, se pak musí ještě změřit. Výpočty jsou fajn, ale je to jen teorie a tu je potřeba podložit experimentem. Shody experimentu s výpočtem, jaké se dosahuje je někde kolem 94%. Záleží na know-how dané automobilky nebo člověka, který výpočty provádí.

    Tady je pár odkazů na software, který se pro tyto výpočty používá:

    Nastran – NASA Structural Analysis – můj oblíbený, velmi používaný v letectví a automobilovém průmyslu – NVH
    Ansys – s tím pracuji v současné době, dobrý software, má nějaké mouchy, ale zase je relativně levný, oproti Nastranu stojí zhruba polovinu (40 000 Euro na rok)
    Abaqus – špičkový program, hlavně na výpočty, kdy napětí v materiálu překročí mez kluzu

Motor – pěkné video, jak se skládá motor Uncyklopedie vozů

9 Responses to Vývoj vozu – počítačové simulace 1

  • [1]

    2. 11. 2006 v 20:52Flozik

    Nechci nejak rejpat, ale nemelo by u toho rozdeleni nahore v clanku byt crash testy?? Ono totiz cash a crash ma jiny vyznamy (coz asi dost lidi vi ;-). No doufam, ze sem se pekne ztrapnil a ze to opravdu sou cash (penezni) testy 😀

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [2]

    2. 11. 2006 v 20:57Flozik

    Abych jemon nehleal chyby, tak peknej a zajimavej clanek 🙂

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [3]

    2. 11. 2006 v 21:15rexton666

    Ta dynamicka tuhost…nevis nahodu v cem je to delane?Delam totiz strojirenskou skolu obor pocitacova grafika vis..proto mi tenhle clanek prijde strasne zajimavy:)AutoCad ma stejne prostredi ale tam se dela pouze v rovine..

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [4]

    3. 11. 2006 v 7:19nastran

    to Rexton666:

    ty výpočty se dělají v programech jako Nastran, Ansys, Abaqus a podobně. Doplním to do článku.

    to Flozik:

    občas bych si to mohl po sobě přečíst, musím to ale svést na MS Word, který to změnil z crash na cash 🙂 schválně si to zkus, pokud máš český Word.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [5]

    5. 11. 2006 v 20:12Flozik

    to Nastran: Jo automaticky opravy sou pekny mrchy. Zkouset si to nemusim, naprosto ti verim 🙂

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [6]

    14. 11. 2006 v 16:27rexton666

    safrys vzdyt tohle delam ja ve skole!myslim ze se o ty programy zacnu zajimat:)diky moc za tipy!!

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [7]

    20. 12. 2006 v 19:22MILAN

    DOBRY DEN,MOC SE ZAJIMAM O AUTA,A TY VASE ANIMACE A RUZNE VYTVORY SE MI MOC LIBI,MOHLI BY JSTE MI NECO PROSIM ZASLAT,NEJVICE BYCH CHTEL TU SKLADBU MOTORU,JE FAKT SQELA……PŘEDEM DEKUJI,MUZETE TO POSLAT TREBA NA MAIL,NEBO ICQ.DEKUJI MOC MOJE ICQ: 388-917-260

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [8]

    4. 1. 2007 v 23:40ROSŤA

    DOBRÝ DEN, VELMI SE MI LÍBÍ VŠECHNY ANIMACE, NEJVÍCE ANIMACE SKLADBA MOTORU… BYLO BI MOŽNÉ ZASLAT TO NE E-MAIL? DÍKY MOC PŘEDEM.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [9]

    11. 1. 2008 v 11:38Chyro

    Zdravim, velice pekny a kvalitni clanek, jsem rad, ze jsme narazil na tyto stranky, kde se nekdo konkterne zajima o automobilovy prumysl a pocitacovou simulaci. Jinak k treba vypoctu te klikove hridele, bezny postup je ze se provede vypocet kinematiky a dynamiky na CAD modelu a ziska se momentova a silova 3D mapa, ktera se aplikuje na FEM model v nejakem specializovanem SW, zde je zcela nezbytna verifikace materiálových dat pro konkrétni vypocet, u klikove hridele nas zajima vetsinou pouze zivotnost, zde se vychazi z modifikovanych Haighuvych diagramu pro konkretni model, zohlednujici vruby, zpracovani,atd. S pouzitymy SW souhlasim :), MSC je spicka v pevnostnich vypoctech, linearita, nelinearita atd, bohuzel napr. Adams v kinematice a dynamice v jistych vecech pokulhava, solver neni bohuzel moc robusni.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.

Založit nový blog

Numerick

  • Bebo
  • Delicious
  • Digg
  • Bleetbox
  • Únor 20071 Příspěvek
  • Leden 20071 Příspěvek
  • Prosinec 20062 Posts
  • Listopad 20062 Posts
  • Říjen 20062 Posts
  • Září 20063 Posts

Výběr

Zprávy

Kryptoměny
Koronavirus
Aktuální COVID opatření
Tornádo na jihu Moravy: Pošlou peníze na obnovu živnosti i zahrádky Miroslav (24) dostal definitivní trest za vraždu Jakuba (†26) na faře ... Biden kázal o klimatu, jeho „Bestie“ a další auta z výpravy ve Skotsku...
Sport

Fortuna liga
EURO 2021 - fotbal
MS hokej 2021
Nominace na Karjala Cup: vrací se Gulaš, jediným nováčkem Lukeš Talent Gemov: trénuje se Seemanovou a recituje Cimrmana, kérky jako um... Repre by mohl doplnit i Krmenčík: Výkony rostou, chování nebylo ideáln...
Zábava a celebrity

Nejlepší filmy 2020
Grilování
Olympiáda 2021
Kvízuj
Marika Šoposká ukázala ve StarDance pravou tvář: Takhle vypadá před vy... Ministr Vojtěch po rekordním nárůstu covidu: Konec antigenních testů n... Dálnice D1 je zavřená! U Chodova došlo k vážné nehodě dvou nákladních ...
Pro ženy a maminky

Těhotenská kalkulačka
Horoskopy
Kalkulačka BMI
Naďa Konvalinková (70) - MÁ NOVOU DŮVĚRNICI! Aby kompost uzrál... Dlouhé kardigany, které můžete nosit přes šaty (nebo místo nich)
Auto-moto

Alkohol kalkulačka
Elektromobily
Formule 1
Kia ProCeed GT – Kombíkový svéráz Porsche zvažuje vstup do F1. Má více než jednu možnost Unikátní Nissan GT-R50 od Italdesign konečně putuje k zákazníkům
Věda a technika

MobilMania
Katalog mobilů
Počítačová poradna
Recenze mesh systému TP-Link Deco X20-DSL. XDSL snadno a rychle Sociální sítě kvůli ochraně Applu před sledováním krvácejí. Už ztratil... Seriál Star Wars: The Book of Boba Fett má první trailer. Premiéra bud...
Ekonomika a byznys

Kryptoměny
Ceny bytů
Výpočet čisté mzdy
Apple kvůli nedostatku čipů obětuje iPady, raději vyrobí více iPhonů Ondřej Malý: Metaverzum jako sen asociálního miliardáře ČEZ od Nového roku zdraží elektřinu zhruba o třetinu
Recepty

Palačinky
Bramboráky
Bublanina
Zapečené filé se sýrem Tiramisu s čokoládou Nakládaná červená řepa
Cestování

Kde rostou houby
Výlety s dětmi
Kam na lyže
Czech Press Photo 2021: Kdo získá Cenu čtenářů Lidé a Země? Hlasujte i... Netradiční svatební cesta na odlehlé tchajwanské ostrovy Lan-jü a Lü-t... Evropské srdcovky cestovatele Petra Hupky
Servis

Katalog rostlin
Recepty online
Předpověď počasí
ABC Domy s.r.o. - 5585821 Nejlepší pomocníci pro zazimování zahrady. Jsou zdarma nebo za pár kor... Vášnivý sběratel Dalibor Janda. Jaké poklady zdobí jeho domov?
Zdraví

Katalog nemocí
Tipy jak zhubnout
Bylinky
Co a jak správně inhalovat? Imunitu posílí houby či hořec. Myslete i na psychiku, pomůže homeopati... Šest věcí, které se zlepší, pokud omezíte cukr
Pro nejmenší

Recenze počítačových her
Esport Sazka eLEAGUE
Vystřihovánky ABC
Riot oslavuje příchod seriálu Arcane nejen skrz své hry. Jak získáte v... Rodiče jsou proti očkování proti nemoci Covid-19 Dnes odkládá Blizzard. Opozdí se Diablo IV i Overwatch 2. Společnost o...
Video

Prostor X
Branky, body, kokoti
Fortuna liga
LIKE HOUSE 2: Dojemné loučení s Agátou! Mrcha Ája z Ulice Bára Mudrová je zamilovaná! Kdo je její láska? Milovník žen Martin Písařík: Zásnuby s přítelkyní? Má strach!
Nákupy

hledejceny.cz sleviste.cz azz.cz zbozi.blesk.cz zbozi.mobilmania.cz nejrychlejsi.cz Slevové kupony Nejlevnější mobily Nejlevnější pračky Horská kola
Mimibazar

Testujte s Mimibazarem Roušky Dětské zimní bundy Dětské svetry Dětské čepice Dětské rukavice Dámské zimní kabáty Dámské čepice Dámská pyžama Společenské hry pro děti
Doporučujeme

Pračky na Mall.cz Televize za skvělé ceny LEGO hračky iPhony 13 Robotické vysavače CZC klub v novém Notebooky Rádio a zábava pro děti Chytré hudební rádio České podcasty

  • © 2021 Copyright CZECH NEWS CENTER a.s. a dodavatelé obsahu
  • Autorská práva k publikovaným materiálům
  • Podmínky pro užívání služby informační společnosti
  • Informace o zpracování osobních údajů
  • Cookies
  • Nastavení soukromí
  • Vlastnická struktura