-
R.A.P.I.D.
Předpremiéra dopadla na výbornou. Jak by ne, vždyť máme před sebou druhou škodovku (po Yetim), která snese absolutní proporční měřítka – délka, výška, šířka, rozvor, vše v rovině třídní reference. Další nepřehlédnutelnou přínosnou esencí je nový designový jazyk, nový styl vozidel Škoda. Co v této souvislosti napsat? No především to, že neuvěřitelné se stalo garážovým skutkem – Mladá Boleslav definuje první designovou mainstreamovou ligu Evropy.
Rapid je současně evidentní dítě štěstěny, přichází totiž do přetěžké (euro)doby, a to není protimluv. Jako kdyby šéfové Koncernu, resp. Škody vyprojektovali nejen rapida, nýbrž i společenské, prodejní a garážové podium. V širším konkurenčním pohledu však vynikne postavení věrozvěstů nejen v případě Škody, na těžší časy samozřejmě reagují i jiné evropské automobilky. Pravda, některé jen tak, že rezignovaly na nové modely. No naše krásná Škoda není naštěstí ta, která je ve vleku doby, naše Škoda je právě ta, která dobu definuje.
Lze důvodně čekat, že v tomto desetiletí přepíše Rapid dominantní silniční realitu našich dní. Již nikoliv bezprizorní pohrobci lodníků z Aurory, avšak přesto ještě ne v postavení korespondující s naší předúnorovou historii. No co naplat, je to pouze na nás. A tak do té doby, než budou mít všichni v garáži mercedes, je nutno nabídnout něco, co ti toho meďáka možná bude tak nějak trochu třeba i evokovat – tříprostorová karoserie, špičková technika, špičková kvalita, špičková image. Ano ano, Rapid – mainstreamový mercedes… Hlavně však je potřeba mít na trhu dospělé auto, jehož cena nebude mít v korespondenci s průměrnou mzdou status lisu. To auto je zde.
Krásný, svébytný, ostře tesaný, kouzelný RAPID. Zůstává nezodpovězená jediná otázka, zda vůz mohl dopadnout lépe. Nemohl. Nikdo totiž nic lepšího ani nenabízí. A to je asi to nejpotěšitelnější zjištění v den tolik upřímně a natěšeně očekávané (před)premiéry.
pozn.aut.: Velkorysý fotozdroj AUTO.CZ
VOLVO V40 – EUROTEST ZÁKON Č. 197/2012 Sb.
39 Responses to R.A.P.I.D.
[1]
19. 6. 2012 v 18:33Horst Fuchs
Mercedes HTP, to mi přesně ještě chybělo. Holt půjde stará šestiválcová čtyřka hned z domu, beru spacák a jdu spát do fronty na pořadník. Hele, co to je za týpka na začátku fronty ve khaki vaťáku se škodováckou kšiltovkou a basou pivka v plastu?
[2]
19. 6. 2012 v 19:33matii
1) Rapid se opravdu povedl. Viděl jsem ho ve Frankfurtu ještě jako prototyp a vypadal opravdu dobře i v reálu. O to víc jsem se bál o konečnou podobu. Hlavně v době oblouků a oblých hran vrací do Evropy „ostře říznutý“ auto, které nevypadá jako deset dalších. Dokážu si ho představit i s nějakým vkusným paketem.
2) Škoda je, že tu nebyl už před takovými 3 lety. Úplně zbytečně a lehkomyslně Škodovka přepustila část trhu konkurenci. Po autu tohoto typu volali příznivci Škodovky marně. Přednost dostala zřejmě expanze na východ, i když to byl bezesporu dobrý krok. Navíc pustit jí do prodeje na podzim? Do té doby se prodá „hafo i30 a Ceedů“. Škoda Škody.
3) GTI … zkus trochu ustoupit od toho přepřívlastkovaného a básnického stylu. Někdy méně je více.
[3]
19. 6. 2012 v 20:11King of rain
Vzhled potěšil, to bude na dlouho kvalitní a dobré…ovšem ten Mercedes?S torzkou na zadku?S omezeným počtem bagů v základu?Bude všude ESP?Jsem na to fakt zvědavej.
[4]
19. 6. 2012 v 20:43GTI
[1] Synonymum pro toho nejlepšího, kapiš?
[5]
19. 6. 2012 v 20:45GTI
[2] Dnes nad vzletností přimhouři prosím voko, vždyť zažíváme událost roku 🙂 Díval jsem se nyní na hlavní stranu na to video… je to tam, sklon přídě, proporce… opravdu špička. Eso.
[6]
19. 6. 2012 v 20:45GTI
[3] Jak píši kolegovi – synonymum pro toho nejlepšího ve třídě. Víš snad o lepším?
[7]
19. 6. 2012 v 21:17michal
GTI píše …. tříprostorová karoserie….
V článku ,,Škoda Rapid konečně odhalena. Podívejte se!“ zase píší : …Páté dveře na zádi mají být nejen funkčním…
No, ještě že panuje shoda v tom, že se jedná o auto.
[8]
19. 6. 2012 v 21:23GTI
[7] Vůz má siluetu tříprostorové karoserie. Liftback tuhle skutečnost nijak přece nerozbíjí.
[9]
20. 6. 2012 v 4:54Horst Fuchs
Ach tak, Rapid je jasně nejlepší ve třídě koncernových tříprostorových liftbacků, jak jsem to mohl přehlédnout… Stejně jako já jsem nejlepší v běhu pozadu na 5,89 metru.
[10]
20. 6. 2012 v 6:54michal
[7]Leckterý tranvestita má také siluetu ženský. Ale otvory má jinak 🙂
[11]
20. 6. 2012 v 7:03GTI
[9] Nevím jak jsi na tom v běhu, ale s myšlením to nic moc není. Můžeš tu vypsat veškerou konkurenci (lift i sedany) a porovnáme to.
[12]
20. 6. 2012 v 8:36Emel
S těmi proporcemi bych byl zatím opatrný, šířka zřejmě příliš referenční nebude. Jasně, na promo fotkách se zdůrazněnými prolisy to vypadá skvěle, na těch špionážních už méně. Očekávám, že se projeví podobný syndrom jako u CitiGo – nablýskané, s mlhovkama a na velkých kolech to bude vypadat bombasticky, zaprášené na plechu možná trošku chudě. Ale já jsem optimista, takže dávám za jedna a případně jsem připraven to přehodnotit.
v tomto desetiletí přepíše Rapid dominantní silniční realitu našich dní… mluvíš mi z duše 😉
[13]
20. 6. 2012 v 8:41Emel
Zbývají úvahy o ceně.. nakonec i o tom se tu včera mluvilo. Dnes k tomu lze doplnit článek o i30cw za 300, který podporuje mou tezi o tom, že Škoda by za 300 měla nabídnout něco lepšího než holé HTP (detailnější pohled na i30 ukazuje, že v základu chybí klima… těžištěm bude zřejmě opět Trikolor za 340).
[14]
20. 6. 2012 v 9:29GTI
Emele, proporce budou určitě OK. Někde v médiích jsem zaslechl, že základ bude pod 300. No, fakt, já si opravdu myslím, že Rapid to tu dokonale promění, dokonce tak trochu i k tíži Fabie.
[15]
20. 6. 2012 v 9:39Emel
Já psal včera na diskusi, že Rapid je auto přesně pro ČR a v nejbližších 10 letech bude definovat silniční realitu u nás.
[16]
20. 6. 2012 v 9:42Dinar
[13] Nabídka htp v rapidu má jasnou roli, cena pod tři sta. Podstatné je, kolik bude stát 1,2tsi, klima, tempomat, rádio tj. ideál firemního auta, fabie jsou malé, oktávka bude v nové generaci jinde. Osobně tipuju tuhle kombinaci kolem 330tis., bude-li to tak, pak třeba pro mě je to kandidát, předchozí golfy 1,4tsi nahradí právě rapidy, pro techniky/obchodníky ideál z hlediska prostoru, 1,2tsi je slušný motor na to, aby se s ním dalo jet i tisíc km po Evropě, servis škodovky je pořád o nějaké dvě stovky níž než u VW a hlavně ty golfy stály v kombíku přes pět set.
[17]
20. 6. 2012 v 10:06Emel
Dinar: no jenže v ceně do 300 je třeba to Hyundai evidentně lepší nabídka. Ne že bych byl nějak odvařený z designu nebo interiéru u i30, ale 1.4CVVT je použitelná motorizace… až přijde Ceed, bude ještě hůř (ten se mi totiž i líbí). Každopádně teorie o lowendu by tímto padla, základ za 300 s HTP není nic levného.
Souhlasím, více vypovídající je cena s motorem a klimou. Pokud bude 1.2TSI za 330, bude to fajn. Já bohužel tipuju spíš tak 350 – 25 za výbavu, 25 za motor (u Fabie je příplatek za TSI taky 25 a klima je až v Elegance).
Na těch tisíc kilometrů po Evropě bych asi uvítal šestikvalt, který bude zřejmě až u 1.2TSI 77kW… ale třeba bude i ten pětistupeň nějak rozumně poskládaný. Jo, a počítám, že bez litých kol a bez mlhovek to bude vypadat poněkud nuzně…
[18]
20. 6. 2012 v 10:42GTI
[15] Aha. Tak to jsem to trefil 🙂
[19]
20. 6. 2012 v 11:09Dinar
[17] Pořád omýláme slovo lowend, ale nerozumíme si, já mluvím o Škodovce, že postavila svůj lowendový model. Že to může být auto, které by se z hlediska techniky dalo u jiných značek považovat za naprostý standard segmentu C? No, a? Mezi výrobci jsou rozdíly v úrovni a Škodovku jako značku za lowend dnes zcela jistě považovat nelze, není to Dacia. Že jakkoliv pro škodovku lowend, bude rapid cenově porovnatelný například se standardními modely c-segmentu Korejců nebo Francouzů? No, a? Vždyť je tu na domácím trhu, může si to dovolit. Ať to budeš probírat jak chceš, rapid je prostě lowendový model Škodovky, není jím citigo, není jím fabia potažmo octavia, tuto roli plnily výběhové toury, teď je tu takto pojatý model nový. Důvod je prostý, design, škodovka sází na to, že technika oct. 1 v novém hábitu s bonusem novějších motorů bude trefa… a ona bude. Tři sta třicet, 1,2 tsi s klimou, znova říkám svůj odhad, bude-li to takto, pak u mě dobrý, bude-li to o cokoliv nad to, vydrží to max. půl roku, než se nasytí poptávka po novém modelu, pak nastoupí cenový jemnocit. 🙂
A co se hjondéé týká, peníze nesmrdí nikomu, takže uznávám, je to možná ryze pragmaticky lepší nabídka, ale pro mě to má dvě zásadní ale, jednak raději dám peníze domácí (evropské) firmě, jednak design vyplašených olihní se mi ekluje, takže pokud nebude stát srovnatelná škodovka o sto klacků víc, má u mě hjondéé smůlu. 😉
[20]
20. 6. 2012 v 11:18GTI
[19] 😀 Bravo, souhlas. Vyplašená oliheň 😀 😀 tak to je komora 😀
[21]
20. 6. 2012 v 11:28Emel
Dinar: Pokud tě tyto spekulace unavují nebo otravují, pak se omlouvám a můžem toho nechat :-).
Tour začínal někde na 260 s 1.4. Pokud bude Rapid začínat na 300 s 1.2, pak to znamená dost podstatný posun a o Rapidu se jako o nástupci Tour nedá mluvit. Obzvlášť vzhledem k tomu, že Tour byla technicky shodná s Octavií II.
Nevěřím, že by příplatek za TSI, rádio, klimu a tempomat byl pouze 30.000, to se Škodovce nepodobá. A použitelné auto za 350 koupíš prakticky u všech mainstreamových značek, včetně VW nebo Fordu, to nejsou jen Francouzi a Korejci.
Sečteno a podtrženo – doufám, že auto v tvé specifikaci skutečně bude za 330… a pak bych čekal, že HTP bude stát takových 280, nebo že bude mít klimu v základu. Ale nakonec… pořád je tu ještě Ropid ;-).
[22]
20. 6. 2012 v 11:38Dinar
[21] Tour II byl vyloženě přechodný model, ta cena byla pro škodovku neudržitelná, prodávat jedno auto za dvě ceny?!, byl tam jen proto, aby rapidu umožnil nástup do „rozdělaného“ prostoru. Rapid s htp musí být hrubě pod třista, jakkoliv je škodovka sebevědomá, na sebevraždy nikdy nebyla, já bych se nebál. Jo, a ropidi přijdou, a nebude to dlouho trvat, to pak i hjondéé bude mrkat, co všechno je možné. 😉
[23]
20. 6. 2012 v 12:00Emel
Fajn, teď jsme se asi sladili… to je vlastně moje základní teze k ceně kolem které se točila celá diskuse: HTP by mělo stát 260-280 a ne 300.
Bravo http://www.ropid.cz 😉
[24]
20. 6. 2012 v 12:10Dinar
Jo, vždyť to nahoře píšu, htp v tomhle autě je čistě proto, aby mohli říct, cena již od 280ti nebo tak nějak.
Aha, myslel jsem na jiné ropidy, ale tihle možná budou ještě rychlejší, myslím, že to bylo v minulém Reflexu, nějaký ekonom tam psal, že skutečná krize přijde a projeví se tak, že ti co jezdí v Mercedesech budou jezdit ve Škodovkách a škodovkáři přejdou na ropidy. 🙂
[25]
20. 6. 2012 v 12:28Emel
Vím že to možná vypadá jako puntíčkářství… ale nahoře píšeš pod třista a ve článku o Rapidu se píše, že podle všech indicií to však vypadá na základní cenovku 299 tisíc Kč s tříválcem HTP. V téhle cenové relaci se ta (minimálně) dvacka sakra počítá.
Teď jsme na jedné lodi – Rapid s HTP by měl stát méně než se v článku píše, max 280, za 330 by mělo být TSI s klimou :yes: . Kde mám dýmku míru :-)?
[26]
20. 6. 2012 v 12:33Steve
Vždyť Tour a Octavia nebylo jedno auto za dvě ceny, Tour byla ta nejnižší výbava, kterou dělali do předfaceliftovaného auta, a na to plynule navazovala Octavia. Teď tam sice bude nový model, ale bude menší než OII, takže kdo bude chtít větší auto (místo vzadu.. ) za rozumnou cenu, stejně uteče jinam.
Mně u škodovky chybí MPV a nižší střední hatchback, což jsou dvě auta, která chci mít v rodině. První jsem už pořídil u Francouzů (tři dětské sedačky do O-II pořád nic moc) a druhé taky nebude škodovka – co ve měste s dlouhým autem.
[27]
20. 6. 2012 v 13:14Dinar
[25] Autoři podobných článků mají „podle všech indicií“ naprosto stejné informace jako my, tedy žádné. Všechno jsou to spekulace. A jak jsem tu někde psal, buď bude cena dávat smysl od začátku, tj. těch 280 s htp nebo to bude na startu skutečně 300 a těch pár set lidí, co si to do konce roku koupí pak budou za pár měsíců prskat vzteky, až nastoupí jemnocit a cena o dvacet třicet tisíc spadne v „jarní akci“. 😉
[28]
20. 6. 2012 v 13:20Emel
Je fakt že s prvním Rapidem budeš mít na ulici zajištěno více pozornosti než s 911. Za dva roky budou všude…
[29]
20. 6. 2012 v 15:47eJose
Ja si pamatuju, ze docela dobrej film byl Rabid
[30]
21. 6. 2012 v 9:43krultheking
líbí se mi, přestože je to lowend
jestli bude stát přes třista v holozákladu, tak je to předražený lowend
mejnstrýmový mercedes to bude pouze v mokrých snech „potomků lodníků z aurory“
[31]
21. 6. 2012 v 11:44RS
Vaříme z vody. Škodovka oficiálně neřekla nic, za to média na náš chrlí jednu senzační zprávu za druhou. O základním motoru už jsem slyšel romány. 1.2HTP (mám pochyby), přes 1.0MPI (pravděpodobné), dokonce i 1.2MPI (pravděpodobné, ale později) a naposledy ve Světě Motorů byl základ 1.2TSI.
Až z toho se dá uvařit cena. Pokud by to mělo být výběhové HTP, nepřekvapila by mě startovací cenovka kolem 250 za holobyt…
[32]
21. 6. 2012 v 13:10GTI
[31] Jo, musíme ještě chvíli vydržet, to hlavní příjde s podzimem, tehdy bude všechno jasné.
[33]
27. 6. 2012 v 12:04michal
[32] Tak si se dočkal. Už je to jasné. Když z toho vynechám HTP, tak se VW konečně podařilo ze skladových dílů postavit něco jako repliku posledního Escorta. Bohužel, doba už dál.
[34]
27. 6. 2012 v 12:21GTI
[33] Napiš to na hlavní stránku, tady to zapadne, tam to sklidí obrovský ovace prosťáčků. Ano, je to jasné – Rapid je evropské třídní eso.
[35]
27. 6. 2012 v 13:04michal
[33] Mně stačí když budu zařazen do soutěže o zlatý ventilek 🙂
[36]
27. 6. 2012 v 13:27GTI
[35] Má to ještě jisté rezervy, ale do rubriky „Bohnická oratoria“ by to možná i šlo 😉
[37]
27. 6. 2012 v 15:14GTI
Myslím by tu měla velmi zřetelně zaznít pochvala slovenskému designéru, Jozefu Kabaňovi. Je to mladý člověk (nar 1973) avšak překypuje talentem. Svá (stupendijní) studia pod vedením koncernu VOLKSWAGEN zahájil na prestižní londýnské Royal College of Art, která je považována za jednu z nejlepších vzdělávacích institucí v oblasti designu. Studia úspěšně zakončil a zahájil nepřehlédnutelnou praxi v automobilovém designu. Od Volkswagenu vyslán k AUDI, aby poslední roky pracoval ve funkci šéfa designu ŠKODA.
Výsledky jeho práce, výsledky práce jeho týmu máme nahoře. Můžeme být hrdí na práci Mistra Kabaně. Jeho cit pro jemnou krásu, schopnost tvořit originální tvary, tvary, které zásadně promlouvají do designu automobilů jak dneška, tak zítřka, jsou jedinečnou vizitkou celé automobilky. Mistr Kabaň přetváří dobu a je dokonalým designovým předvojem. Dokázal neuvěřitelné, dokázal vytvořit levný malý vůz s vizáží takřka prémiového modelu, dokázal posunout vnímání designu v levných segmentech do výšin uměleckých počinů, současně pak modelem RAPID přetvořil firemní vizuální standard na doslovnou evropskou špičku.
V kontextu konkurence patří Mistr Kabaň k několika výjimečným světovým talentům, které tvoří elitní vrchol světového designu aut. V aktuálních souvislostech je cenné především to, že svůj um, svůj talent, svoji pracovitost a své představy realizuje u naší krásné automobilky Škoda. Jedná se o zcela ojedinělou záležitost – na mainstreamovém (ausgerechnet „levném“ vozidle) pracuje jeden ze světově nejlepších designérů. Tuto skutečnost lze jistě přirovnat k „bangleovské“ prémiové revoluci, kterou před lety prošla automobilka BMW.
Šok, který RAPID vnesl do řad konkurenčních oponentů je zřetelný. Doslova ledová sprcha, kterou svým jiskřivým, ostrým a vyhraněným designem Rapid spláchl všechny ty buchtoidno bárbínovské konkurenční počiny, má razanci drtivosti pěsti z křišťálu.
Veselme se, chvalme Škodu, chvalme Mistra Kabaně – vždyť světlo světa spatřil vůz, který boří hradby tříd, vůz jehož vizuální stránka má hodnotu garážového démantu.
[38]
2. 7. 2012 v 17:29GTI
Redakce nám dobře dávkuje informace. Je fajn, že jsme již měli možnost si přečíst o dojmech z jízdy s odlišnou motorizací. A nyní obrazová série pravdy Ta totiž výmluvně dokumentuje schopnost inženýrů, techniků a vůbec všech, kteří stvořili překrásného RAPIDa, schopnost dokonale mířit a vybalancovat krásu a praktičnost.
Osobně velmi oceňuji skutečně bezvadný charakter vozu – cenový modelový základ, který však nabízí právě v dané cenové hladině nebývalou klasu designu. Ruku v ruce s tím komunikuje též kabina – architektura přístrojové desky, a vůbec celé kabiny je ukázková. Milá je pak i jistá zdrženlivost v aplikaci komfortních prvků, které, jak velmi konkurenčně známo, působí u těchto aut jako kýčová pěst na pověstné garážové voko. Tedy v tom velký souhlas – vskutku prvotřídní stylová přístrojová deska, umně a zdrženlivě vyvedená v třídně korespondujících materiálech. Nemám výhrad, dokonce jsou pasáže, které bych označil za nebývale povedené – výplně dveří (já smekám), dále prostor zadních sedadel (bravo) a samozřejmě též zavazadlový prostor, protože pohled na pozvednuté víko kufru, no to je láska na první sekundu.
Podtext je tedy jasný – prvotřídní design, prvotřídní kabina, uměřené materiály povrchů, auto, jaké tu nebylo a není. A pak ty malé, přesto důležité „podstatnosti“ – symetrie, přehlednost a praktické jednotlivosti – kapsa na boku sedadel, háček na sako, za obé velká pochvala do Boleslavi, praktičnost jako samozřejmost.
A závěr? Rapid naživo vyrazí dech. Ano, toto opravdu není malý prémiový model prémiové automobilky, nýbrž… dospělý základ á la ŠKODA To auto nemá stylistickou chybičku, skládám opravdu upřímný hold mladoboleslavským technikům.
[39]
9. 7. 2012 v 8:58GTI
Design Rapida všechny potenciální „konkurenty“ deklasuje i za bezměsíčné noci. To auto nemá designovou chybičku. Ukázalo se, že mistr Kabaň je Mistr nad Mistry. Talentovaný mladý muž, který do eurodesignu významně promlouvá a především ještě dlouho významně promlouvat bude. Obrovským designovým kladem Rapida je jeho jasná nota, přímé garážové vizuální poselství, auto, jehož ozdobou je především to, že není zdobné. Jedná se o jakousi třídní vizuální prémii.
Rapid současně v daném (levném) třídním subsegmentu představuje ještě jednu novou dimenzi, a tou je zjištění, že s levným vozem nemusí člověk rovněž pořizovat „levný“ design. Rapid nad svojí konkurencí ční významnou estetickou, designovou čistotou až průzračností. Ceňme tohoto rysu, neboť je to právě tento rys, který vytváří ve společnosti ty správné hodnotově garážové balance. Rapid stojí pevně na designovém třídním vrcholu, je produktem s nímž budeme dalších sedm let poměřovat všechny ostatní, je jakousi designovou referencí, vypovídá o vrcholných kvalitách třídy.
Komentáře nejsou povoleny.