-
KIA CEE´D (MASTER TEST)
V pravé poledne (jak příznačné) odstavuji svého oře na přírodní parkoviště v areálu čičovického penzionu V polích a ostentativně přehlížím hned vedle odfrkávajícího rudého hřebečka, jemuž se chystám za dvě hodiny dokonale hrábnout do slabin. Houpavým krokem vyzrálých středoevropských kovbojů vstupujeme s kolegou do lokálu, jehož sláva se doslova (nejen čičovických) hvězd dotýká.
Ty dvě hodiny vyplníme krémovou květákovou polévkou, houbovým kyselem, kančím na rozmarýnu s bramborovými noky, a hovězím po vláknech jemně řezaným, na lůžku z podušených hub a sypající se lesklou pružnou bělo…skvoucí rýží. Hrubě nadrcená sůl, pepř, co konzistencí i účinkem evokuje černý prach a plzeňské, u něhož mi absence alkoholu nedovolí zapomenout na blížící se jízdu.
KIA CEE´D SW 1,6 GDI. No a je to venku. Já jsem též venku a obhlížím duelanta. Velké, převeliké auto, auto na němž prsty mistra Schreiera zanechaly nepřehlédnutelnou stopu umu. Ne tedy, že by mi strachem padaly jeansy, avšak dojmu nelze upřít příchuť neodbytnosti, naléhavosti a až nečekané porce vizuálního nadhledu. Stát vedle bravo, mégane a cečtyřka musí se jemně rdít…
Možná mám ruměnec i já, a to přesně ve chvíli, kdy se sesunu na sedadlo – nekritizovatelná šíře, posaz příjemný, výhled bez kazu, ergonomie na první pohled a omak taktéž. Golfovská inspirace je v kabině znát, to je ovšem jen a jen dobře. Registruji nedostatky v podobě klavírního laku kam se podíváš, na volantu je toho opravdu až moc, jinak je ovšem lícování přístrojové desky špičkové, materiály výborné, výplně dveří též. Je to špičkově vybavený model, takže ty výplně tvoří (velmi zdařilá) imitace kůže. Samozřejmě, že umělecký dojem nedosahuje razance mistrovského supermainstreamového díla, avšak berme na vědomí, že sedím v „běžném“ autě kompaktní třídy. To auto neaspiruje na třídního premianta, avšak s neuvěřitelnou grácií samo sebe zcela přirozeně staví do role drtiče spodního patra klasického kompaktního evropského mainstreamu. Tedy shrňme – uvnitř je to (až na ten černý lak) za jedna.
Tlačítkem na přístrojovce aktivuji startér, vůz v mžiku naskočí a… jdu na spojku, vtlačím do pozice jedna řadičku a jedu. Tak pánové, nyní povstaňte a smekněte, protože práce se spojkou, s řadičkou a následně i s brzdou je v novém cee´du excelentní. Do toho motor, který se nijak složitě nezvedá, auto jde v rámci své kubatury tzv. za plynem, na nerovnostech výborně pruží, v zatáčkách mi nikam neteče a snad jen vyšší hluk od podběhů mě drží v chvalném rozletu. Takže to shrňme – mžikové sžití s vozem, což potvrzuje výbornou práci inženýrů a techniků cee´du. Dávkování brzdy dokonce vůbec nevyžaduje zkoušku, prostě to brzdí přesně tak, jak chceš, jak potřebuješ a jak ti to dělá radost, je to jako když se v krásné chvíli zapřeš chodidlem o pelest… Spojka je samet, neklade přes míru odpor, výborně zabírá a ve spolupráci s plynem a s mým kopytem vytváří opravdu sehranou trojici. Jasně, volant je odtažitý, ale tohle dnes kritizovat snad ani už nejde.
No tak se vracíme na parkoviště a já velmi náročně vydýchávám tuhle zkušenost. Vím, že daný model je špičkově vybaven a že zrovna tahle výbava nebude v centru zájemců o cee´d. Jenomže i když to komplet oholíš, ještě pořád ti zůstane v garáži výborná ergonomie, výborný motor, výborné brzdy, výborná spojka, výborné řazení a vlastně… výborný vůz.
Pokud tedy GOLF, VOLKSWAGEN GOLF definuje třídu na samém vrcholu, je cee´d tím, který inspiruje ve středním třídním poli, neboť napsat dnes, že se potácí někde na chvostu své třídy by bylo garážové rouhání. Stále platí totiž centrální poučka – auto, to je suma hůře či lépe sladěných jednotlivostí. Kia předvádí, že právě tohle ví. Kia umí sladit. Můžeš mi věřit.
Pozn. aut.: Velkorysý fotozdroj AUTO.CZ
OSOBA BLÍZKÁ – FANTOM SILNIC VOLVO V40 – EUROTEST
31 Responses to KIA CEE´D (MASTER TEST)
[1]
4. 10. 2012 v 20:17KrasnyPixel
Bravo… 🙂
nemozem nez suhlasit..
[2]
4. 10. 2012 v 21:41kyklop
pekny test, pekny text
[3]
4. 10. 2012 v 22:24jazva
Je smutné keď si na najlepšom auto serveri v ČR prečítam najlepší test od… GTIho.
PS: To nebolo proti tebe. Test je na jedničku.
[4]
4. 10. 2012 v 22:26notebooky lenovo
mal som možnosť jazdiť na novom cee’de, a je to fakt dobré auto. Nenadchne – ale splní účel a vyzerá dobre, sexy 🙂
[5]
5. 10. 2012 v 6:31LACO
GTI, palec nahoru za objektivitu a výtečný text. A za to kyselo.
[6]
5. 10. 2012 v 7:27Lubo
Napisane je to pekne, ako obvykle. Zarazila ma vsak narazka na zlicovanie plastov, ktore si pochvalil. Cee´d SW som videl prvy krat na autosalone v Nitre pred 3 tyzdnami a z interieru som veru nadseny nebol.
Vystavovane vozidlo nebolo v maximalnej vybave, skor v nizsej. Uz pri nastupovani som si vsimol velku skaru na stlpiku riadenia a takisto aj dverne vyplne boli podpriemerne. Predpokladam, ze to nebola chyba konkretneho auta, vedla stalo dalsie (ale tusim hatchback) a trpelo podobnymi symptomami.
Musim povedat, ze som bol dost sklamany. Cee´d nepatri prave medzi najlacnejsie auta v C segmente a som si isty, ze konkurencia to vie lepsie (nemyslim i30).
[7]
5. 10. 2012 v 9:11já osobně
Už dlouho jsem se tak nenasmál. I po těch letech si zase skočili na špek. Ale komu není rady…
Fakt excelentní práce!
[8]
5. 10. 2012 v 9:28webpaja
Pěknej test se zarážejícím výsledkem! Copak se dá v Itálii koupit jen F nebo L, případně dobrá pizza a do Francie už budeme jezdit jen pro víno?!
[9]
5. 10. 2012 v 9:35King of rain
No výsledek není překvapující, není….
[10]
5. 10. 2012 v 10:03iudex
(8) Paja: do Fr ešte pre syry! (už robím nákupný zoznam na budúci týždeň).
GTI: stále to vieš, stále Ti to ide (zblbneš koho chceš). 😉 Tak CU v moravskom sklepe. 😉
[11]
5. 10. 2012 v 12:11Horst Fuchs
GTI, pokud se ti nelíbí černý klavírní lak, asi tě nový Golf taky nepotěší. Je na celé přístrojovce, středovém panelu, volantu… Je to divná móda, snad bude v ceně i pár balení leštících hadříků.
[12]
5. 10. 2012 v 13:29GTI
Souhlas, pánové, nový cee´d, to je velmi soustředěnej tah na branku.
[13]
5. 10. 2012 v 17:50Starfighter
Problém je, že v nejprodávanějších základních výbavách se dá interiér označit téměř za brak a v lepších je cena srovnatelná nebo vyšší než u Golfu. Pak už je na každém, co srdce, peněženka, nebo Cetelem dovolí 😀
[14]
5. 10. 2012 v 19:12ladlen
No vidíš, GTI, po necelých piatich rokoch si prišiel na to, že aj ceed od Kie je auto. Lebo dobre si spomínam na Tvoje príspevky v debatách na túto tému pred 4-5 rokmi. Ja len dodám, že môj ceed má už vyše 5 rokov, najazdených 117 tisíc km a tohto roku v pohode obišiel Chorvátsko až po Dubrovník a Francúzsko od Monaca až po Saint Tropez. Netvrdím, že sa chytá na VW Golf, ale kto začínal za socializmu na Š – 100, tak ako aj ja, tak sa na ceed 1,6 CRDI 85 kw naozaj nemôže sťažovať.
[15]
6. 10. 2012 v 6:08Tomik
GTI, pěkný počtení. S chválou testovanýho kousku si ale počkám. Až budeš mít příležitost a tahle kára bude mít objetou alespoň jednou zeměkouli, tak to dej ještě jednou. Skutečně objektivně by mě zajímalo, který věty promažeš. Palec nahoru za test!
[16]
6. 10. 2012 v 20:28PeterLuk
GTI, musím ťa pochváliť. Super test. Nehceš robiť motoristického novinára? V auto.cz by ti miesto dať mohli, tvoj test je lepší než mnoho testov, ktoré čítam v časopisoch. Takže, Bravo!
Ináč, čo sa týka toho klavírneho laku, má o aj nový Golf, a rovnako ako nový Golf ho ani v ceede mať nemusíš. Osobne som v ceede sedel, v prvom výbavovom stupni, a veľmi sa mi páčil. Vadili mi len sklíčka na prístrojoch… Ináč bolo by super, ak by existoval aj ceed sedan. Cerato je síce pekné, mne sa ale viac páči inteiér ceeda. Pro_ceed v oranžovej metalíze, so 135 koňami, to by mohlo byť zaujímavé auto pre mňa… Len ešte dúfam, že budú aj niake tie možnosti individualizácie…
Ináč, vedenie KIE potvrdilo ďalšiu karosársku variantu ceedu! Má sa predstaviř nabudúci rok a pojde určite o kabriolet… Hmm…
[17]
9. 10. 2012 v 18:00Ronault.
Nooo… tak máš brachu docela zpoždění, já už dané auto sedlal v květnu a je asi jen mou chybou, že jsem o něm neblogoval.
Mé dojmy shrnu na počátku v jedné větě vzhledem k tomu, že jsem jel hned po sobě Ceed I a nový II: „Oproti první generacï je tohle opravdu výborné auto.“
A teď podrobně:
Design ponechám stranou, i když nezastírám, že i přes jasné inspirace třeba v Astře, která se mně osobně líbí více, je to podařený kousek, hlavně při srovnání s sestrou i30.
Interiér až tolik chvály odemne nedostane. Ačkoliv se zpracování hodně posunulo a oproti minulé generaci už nevypadá, že jej vyrobili z recyklovaných PET láhví, tak některé detaily ve mně působí rozporuplně. Například to, že si z auta odneseš nepřilepené dno madel dveří… A také displaye provedené v agresivní červené prostě vypadají oproti úchvatné modré i30 zastarale. Rudá prostě i přes asi nejlepší toleranci lidským okem ve tmě nepůsobí luxusně. A i některé ovladače, třeba oken, by mohly vypadat hodnotněji. Výhled… no.. budiž. Prostornost perfektní.
Jízda… je pravda, že ihned po startu se dá zvyknout na chod spojky a plynu…, ale z druhé strany mi auto nedokázalo poskytnout nějaké emoce, nějakou chuť hnát jej k limitům. Možná to bylo jen tím, že jelo na základní 1,4 CVVT, ale ani 1,6 GDI v i30 tohle neposkytovalo. možná je to řízením…? Naopak naladění podvozku při přejezdu nerovností je výborné, auto nebouchá ani na brněnských tramvajových pásech a ten, kdo váhal nad posledními skladovými kusy prvního Ceedu, tak po svezení s novým mohl brát starší model jen z čirého bláznoství, tam je rozdíl opravdu diametrální.
Jako celek auto není vůbec špatné, naopak velmi dobré a jako rodinné auto opravdu skvělé, jen z mého pohledu radost za volantem moc najít nejde a cenovkou se blíží třeba k Focusu nebo Golfu a to už je opravdu na zvážení, jestli má pak Ceed smysl.
A teď OT: Viděl jsem dnes poprvé a mohl i osahat nové CLIO!
[18]
10. 10. 2012 v 13:34King of rain
Ceny se dají sehnat mnohem nižší, než se inzeruje.Za 269 tkč verze Comfort…atd.
[19]
10. 10. 2012 v 17:48KrasnyPixel
Ronault:
zda sa ti ze by tento interier posobil malo luxusne kvoli cervenej?
http://www.motoman.tv/Portals/0/Editorial/2012/June/Audi%20A6/Interior.jpg
ja mam skor pocit ze z PET lahvi su vyrabane interiery prestiznej limuziny menom fluence…
[20]
10. 10. 2012 v 18:23GTI
[17] Vycházej z toho, že jde o auto, které ještě včera zajímalo opravdu jenom velmi skromné fanoušky aut. Samozřejmě, že v detailech je o čem diskutovat, já chtěl nahoře však hlavně vyjádřit ten zřetelnej vzestup.
No, tak o cliu napiš, já to tipuju na malej velkej prodejní problém, zejména tedy s odkazem na design.
[21]
10. 10. 2012 v 18:24GTI
[16] Díky za pochvalu. Jo, Kia tlačí na pilu.
[22]
11. 10. 2012 v 13:44rohYpnol
Skvělá forma bez obsahu. Čtivé, tendenční. Tak, jak jsme zvyklí.
O podobnosti interiéru s Golfem nemůže být řeč a když už vypozorujeme nějaké podobnosti, tak první byl Ceed II, až poté Golf VII, se kterým lze najít určité shodné znaky…
Řeči o prémiovosti jsou velmi na zvážení. Osobně se velmi těším, až GTI bude psát o prémiové torzní příčce u Golfu VII, Leonu či Octavie III s ohledem na neprémiovou víceprvkovou od Kia/Hyundai, která je již zřejmě slušně odladěna…
Přitom jediná opravdu zásadní kritika, která se na Ceed snáší, a to přední sedadla a vyšší posaz a hlavně slabá přední světla, samozřejmě nezazněla. Ale není se čemu divit, když se autor věnoval možná jen zaparkovanému vozu na parkovišti.
[23]
12. 10. 2012 v 9:25GTI
[22] Kup si – prémiovou – hlavu, číst ty tvoje intelektuální „lowendy“, to mi sice posiluje sebevědomí, ale že jsi tu k smíchu i vrátnýmu, to by tě snad trknout mělo…
[24]
13. 10. 2012 v 14:20Velemir
K Tomikovi. Suhlasim, hodnotenie az po obideni zemegule. Malokto kupuje auto na 3 mesiace. Ale to iste prosim aj u najpremiovo…vonajsieho, neprekonatelneho, absolutne najlepsieho, genialneho….. GOLF 7. Potom budem verit GTI. Cize po 5 rokoch a 200 000 km bezneho uzivania.
[25]
14. 10. 2012 v 22:10rohYpnol
Je mi líto, že opět nejsi schopen ustát racionální a konkrétně uvedené fakta a opět jen sklouzneš do osobní roviny. Ale co, už jsem si na takovýto přístup z tvé strany zvykl.
[26]
15. 10. 2012 v 13:50GTI
[24] S tím částečný souhlas, avšak u mainstreamového produktu, bych viděl hraniční nájezd někde mezi 100 – 150 tisíci kulometry. Výsledky (samozřejmě u jednoho náhodně koupeného modelu) známe z testů na AUTO Tipu.
[27]
15. 10. 2012 v 13:52GTI
[25] Osobní rovinu tu vytahuješ vždy a zásadně ty jako první. Diskuse s člověkem, který inspiraci cee´du „spatřuje“ pouze v klavírním laku je diskuse zbytečná. Nevíš o těchto věcech, o těchto modelech dočista nic, a z tvých příspěvků je to velmi silně znát.
[28]
15. 10. 2012 v 17:52Ronault.
[19] Jestli nevidíš rozdíl mezi červenou Ceedu a A6, tak je mi tě líto. Ale možná bys měl stejně jako já se projet A6 a Ceedem, to abys pochopil rozdíl.
Fluence má lepší materiály než Ceed, stačí si svézt a použít i taktilní vjemy a ne jen fotky a předsudky ze školky.
[20] Já tento pohled odmítám sdílet, pro mne je obhajoba ve stylu „to je super to auto, podívej se, co ten výrobce dělal před 5 lety za šroty“ nedostatečná. Přece si nekupuju auto proto, že automobilka udělala za poslední roky pokrok a dotáhla se na konkurenci, hlavně v případě, kdy auto stojí stejně, ne-li více než konkurence
[29]
15. 10. 2012 v 17:53Ronault.
[18] To je mi jasné, ale cena se snižuje oproti ceníku v drtivé většině konkurence…
[30]
15. 10. 2012 v 18:46Tomik
GTI, omlouvám se, ale nemůžu si pomoct sjet s tou červenou trochu z cesty. Dráždí mě totiž ta rudá záře nad krušnohořím…Dokud je čas, přestěhuj se do Prahy. Nebude to trvat dlouho a bude západním Berlínem současnosti 😉
[31]
15. 10. 2012 v 20:26GTI
[30] Jo, je to zoufalé…
Komentáře nejsou povoleny.