-
RYCHLOSTNÍ LIMITY PŘEŽITKEM
Dejme si v nadcházející době klidu, radosti a pohody též několik svátečních pohodových úvah na téma motorismus. Zaměřme se dnes na téma z nejbolestivějších, na rychlostní limity. Všechno to začalo před více jak sto lety nařízením, že v obci nesmí překročit automobilový stroj rychlost koně v čerstvém klusu. Až se mi chce napsat povzdech, jaká že to musela být pro tehdejší motoristy krásná doba, vždyť dnes by se snad v Praze pokut za čerstvý klus nedoplatil ani jezdec na oslu.
Argumenty pro rychlostní limity jsou obecně známé – bezpečnost provozu, ochrana životního prostředí, možná i snaha nedráždit sociálního hada arogantním letem nějaké té devětsetjedenáctky nízko nad déjedna. Ponechme tvorbu sociálního smíru povolanějším, oprostěme se nyní od zelené cesty a položme si centrální otázku: Jsou opravdu rychlostní limity potřebné, přispívají snad zaznamenatelnou měrou k vyšší míře bezpečnosti silničního provozu?
Skutečností, kterou je nutno v předmětném rámci zmínit především, je silný akcent na rychlostní limity kladené státní správou, resp. zákonem. To se promítá v poměrně složitě parcelované právní úpravě dopadající právě na porušení limitů:
OBEC
překročení rychlosti max. o 5 km/h. – pokuta do Kč 1.000,- v blokovém řízení
překročení rychlosti o 6 až 19 km/h. – pokuta do Kč 1.000,- v blokovém řízení, 2 body
překročení rychlosti o 20 až 39 km/h. – pokuta do Kč 2.500,- v blokovém řízení, 3 body, opakovaný přestupek do 12 měsíců – zákaz činnosti 1 – 6 měsíců, a pokuta Kč 2.500,- až Kč 5.000.- (nelze projednat v blokovém řízení)
překročení rychlosti o 40 km/h. a více – pokuta Kč 5.000,- až Kč 10.000.- , 5 bodů, zákaz činnosti 6-12 měsíců, (nelze projednat v blokovém řízení)
MIMO OBEC
překročení rychlosti max. o 10 km/h – pokuta do Kč 1.000,- v blokovém řízení
překročení rychlosti o 11 až 29 km/h. – pokuta do Kč 1.000,- v blokovém řízení, 2 body
překročení rychlosti o 30 až 49 km/h. – pokuta do Kč 2.500,- v blokovém řízení, 3 body, opakovaný přestupek do 12 měsíců – zákaz činnosti 1 – 6 měsíců a pokuta Kč 2.500,- až Kč 5.000.- (nelze projednat v blokovém řízení)
překročení rychlosti o 50 km/h. a více – pokuta Kč 5.000,- až Kč 10.000.- , 5 bodů, zákaz činnosti 6-12 měsíců, (nelze projednat v blokovém řízení).
Rychlostní limit v obci nevyvolává výraznější averzi ze strany řidičů, koneckonců je povětšinou kladně hodnocen i širší veřejností. Obecně je rychlostní limit v obci pochopitelný i proto, že provoz se odehrává ve velmi rizikovém prostředí. Zahuštěnost provozu, vysoká četnost přechodů, takřka absolutní nasycenost jinými vjemy, odvádějící řidiče od jízdy, to vše jistojistě vyžaduje stanovení limitu rychlosti.
Zásadně jiná je však situace mimo obce. Zde totiž nastává i z hlediska bezpečnosti provozu jízdní optimum. Široké, kvalitní silnice, často dělené do více jízdních pruhů, nezáludné zatáčky, přehlednost. Proč tedy zde limitovat rychlost? Důvodem jistě nemůže být snaha po posílení bezpečnosti provozu, neboť ta je okamžitě rozptýlena, jakmile najedeme za hranicemi na první německou dálnici. Rychlost (130) je tam pouze doporučená. Odehrávají se snad na německých dálnicích dragsterová zvěrstva? Překvapivě nikoliv, většina řidičů jede rychlostí nijak moc se vzdalující od sto třiceti. Ovšem jedou dobrovolně, přirozeně, pohodově. A právě zde lze vystopovat uvážlivost tamního státu, resp. zákonodárců – zákon je „v pozadí“ a jen doporučením rychlosti navádí na optimum, avšak konkrétní rychlost ponechává na úvaze řidiče. Jistě, vždyť tomuto řidiči tentýž stát kdysi udělil licenci na řízení aut, a to i takových, která jedou třeba tři sta v hodině.
Proč tedy jezdí němečtí řidiči bez zákonného donucení na dálnici bezpečně? No je to proto, že tam, kde je rychlost neomezená či jen doporučená, volí řidiči rychlost uvážlivěji, protože z vlastního rozhodnutí. Volí jízdu bezpečnou, čímž de facto přispívají více ke snížení nehodovosti, než když řidiči na déjedna sledují provoz pouze jedním okem, neboť to druhé mají fixované na ručku rychloměru, přišpendlenou u číslovky 140.
Možným argumentem pro stanovení rychlostních limitů je též statistika nehod, vzniklých nepřizpůsobením rychlosti jízdy daným jízdním podmínkám. V Česku jsme již tak vychovaní, že nám při této zmínce automaticky naskakuje vědomí, že k těmto nehodám dochází zásadně překročením právě jízdního limitu. Avšak realita je jiná, dané jízdní podmínky a na nich stanovený aktuální jízdní limit nejsou a ani nemohou být vždy v harmonii. Tím však jízdní limity nabývají více charakteru zákonné arogance, než racionálního ustanovení zákona. Ti, co bourají z důvodů nepřizpůsobení rychlosti, totiž budou bourat bez ohledu na to, jaké limity v daném úseku silnice platí. A ti, kteří jezdí „hlavou“, ti přizpůsobují svojí jízdu především stavu provozu, nikoliv jízdním limitům.
Zdá se, že s rostoucí kvalitou naší silniční sítě (nepokouším se o vtip), s rostoucí aktivní i pasivní bezpečností aut, a v neposlední řadě s rostoucím umem řidičů, nastává postupný soumrak nutnosti stanovovat mimo obce rychlostní limity. Na dálnicích snad již bylo pozdě včera a na ostatních silnicích, no to částečně záleží i na nás, na řidičích. Protože když dokážeme jezdit celý příští rok bez nehod, to by bylo, aby se nad námi naši zákonodárci neslitovali. Ne všichni totiž můžeme mít modrý majáček pro strýčka příhodu v odkládací poličce.
19. LEDEN – DEN PŘESTUPKŮ ŠKODA RAPID – EUROTEST
20 Responses to RYCHLOSTNÍ LIMITY PŘEŽITKEM
[1]
20. 12. 2012 v 7:23Tomik
GTI, když jsem názor podobně argumentoval ve společnosti, byl jsem málem ukamenován. Upřímně, zde nečekám méně prchlivou diskuzi….Každopádně Arogance a Zvůle „silničního práva“ je na tolik demagogická, že ty jsi zcela absurdně považován za arogantního uznávajícího vlastní zákony, totiž používajíc vlastní inteligenci.
Neboť tvé životní přesvědčení je, že lidi nejsou ovce a tím spíš se tak nemohou pohybovat. Natož řídit stroj. Tak jako ve vyspělé demokraciji stačí minimum psaného práva, tak podobně lze na komunikacích vystačit s několika málo pravidly doplněnými slušností, ohleduplností. Základním předpokladem je pochopitelně vysoká inteligence a empatie národa.
Palec nahoru GTI!
PS: prosím někdy příště rozebrat téma rychlostní limity versus hluk 😉
[2]
20. 12. 2012 v 11:56Frasier
GTI, dnes s tebou absolútne súhlasím. Lenže, vieš si predstaviť ako by vyzerali cesty ak by sa povolená rýchlosť mimo obce nechala na uvážení vodiča? Poviem príklad. U nás ak mimo obce ide niekto tachometrových 90km/h tak sa za ním o pár desiatok sekúnd vytvorí kolóna. Samozrejme že to vodičov vyburcuje a tak sa začne zbesilé predbiehanie toho „deväťdesiatkára“ a to aj cez plné čiary. Po predbehnutí potom všetci pokračujú tých tachometrových 100km/h. A teraz si predstav že by nebol rýchlostný limit. Bolo by to nekonečné predbiehanie. Jeden by uznal takú rýchlosť, druhý onakú a tak by sa všetci predbiehali a bol by to totálny chaos.
[3]
20. 12. 2012 v 12:30_Teddy_
[2]: ono tachometrovych 90 skoro nikdy nie je 90 realne. To v prvom rade. A druha vec: ja si rad idem svojim tempom, a najlepsie tak ze nikto ma nezdrzuje, a nikto sa mi nelepi na kufor. Ach chcem ist „tachometrovych“ 100 a dobehnem toho kto ide podla tacha 90, samozrejme musim hladat miesto kde ho predbehnut.
A to je tazsie, ako predbehnut „klobucnika“ ktory ide 70. Rozdiel rychlosti 90 versus 100 je ovela mensi ako 70vs100, takze na predbehnutie potrebujem dlhsiu vzdialenost (ak teda nechcem dako vyrazne prekracovat povolenu rychlost). Preto sa rychlo nazbiera kolona za niekym kto ide 90. Mozno aj rychlejsie ako za niekym, kto ide 70…
[4]
20. 12. 2012 v 12:49Frasier
1.) Práve preto som písal „tachometrových“ 90km/h pretože viem že to nie je reálnych 90km/h.
2.) Problém vidím práce v tých klubúčkaroch, ktorý by po odstránení povolenej rýchlosti dostali úplne nový rozmer. Pre niekoho by potom bol klobúčkarom aj ten čo ide 130km/h pretože on chodí 160km/h atď.
[5]
20. 12. 2012 v 14:18lled
No, kdyz jezdim v obci vetsina aut jezdi okolo 50ky, kdyz mimo obec vetsina okolo 90ky, kdyz na dalnici vetsina okolo 130tky. Je evidentni, ze skoro nikdo nedodrzuje na km za hodinu presne rychlost, ale vetsina aut jezdi okolo limitu a tim se dostavam k pointe vetsina useku je znacena se znalosti trasy tj. vi, ze kdyz daji mimo obec snizeni na 60, tak bude neco nasledovat (zatacka whatever) ridic toto nemusi vedet a tudiz ma sanci dle rychlostnich limitu reagovat.
Jinak cely clanek mi prijde jako takove retoricke cviceni v psane forme, at si vezmu jakykoliv zakon, zakaz…tak odjdu vzdy k temuz: lide co prekracuji zakon budou prekracovat, vetsina bude rozumna atp.
Veta “ Ti, co bourají z důvodů nepřizpůsobení rychlosti, totiž budou bourat bez ohledu na to, jaké limity v daném úseku silnice platí. “ je dokazana jak?
[6]
20. 12. 2012 v 15:20k.ik
Na německé dálnici si můžeš jet, kolik chceš, 100% se věnuješ provozu, protože nemusíš hlídat rychlost, jedeš si na kolik se cítíš. Zvýšení na 160km/h na rakouských dálnicích studie prokázaly, že klesla nehodovost. Pokutovat by se měla taky pomalá jízda, jeď si kolik chceš, pokud nikoho neohrožuješ a neomezuješ.
[7]
20. 12. 2012 v 15:37King of rain
No,…. tak rychlostní limit na dálnici, se dá redukovat až na vyjimky cenou pohonných hmot.Vyzkoušené v praxi.:-)
I na DE dálnici, se jezdí „pomalu“ a ti co jedou v tom levém pruhu, jsou bdělí jak voják na hranicích před rokem 1989.:-)
Prostě co člověk to názor.Prostě jako u jiných věcích, je to o lidech, řidičích a o výchově, o té především.
[8]
20. 12. 2012 v 18:23reza.traktor
Dva problémy:
1) jeďte po libovolných německých dálnicích odněkud někam třeba 500 km a pak mi řekněte, jestli úseky bez omezení tvořily alespoň polovinu cesty. Já si za posledních 100 000 km myslím, že ne. Uvážlivý německý zákonodárce to tady nestíhá číst a jde opačným směrem (dálniční omezení ale jsou věcí spolkových zemí).
2) GTI, a ve městě máš taky levé oko úzkostlivě na tacháči, abys nepřekročil, nebo se teda soustředíš, abys nepovalil chodce? Je to dle mého pitomost, kdo svým autem nejede poprvé, odhadne rychlost přibližně tak ňák od ucha podle zařazené rychlosti a otáček. Cajti sice mají psí hlavu, to je móda, ale ještě jsem je neviděl nikoho peskovat za 10 km/h rozdílu, o který se tak asi může jeden seknout.
Jinak souhlas, kdyby byli na světě jenom rozumní lidi, byly by limity k ničemu.
[9]
20. 12. 2012 v 19:27Navtech
Českému národu povolit uzdu a to jen trochu, je jasný průser. Myslím si, že kdyby se u nás např. povolilo 0,1 promile alkoholu v krvi, jezdí druhý den každej nadranej, jako puma. Už někdy před 5 lety mě můj německý známý říkal, že „neomezená“ rychlost na dálnicích se nepodílí ani 18%.
[10]
20. 12. 2012 v 21:30Mixo
Je to nerealne. Zejmena zadna politicka reprezentace se k takovmeu kroku neodvazi. Mozna by mohli opatrne zvysit rychlost na 150 na par usecich nejvyssi kvality. Proc by to ale delali? Jsou to spis minusove body, protoze to v ocich verejnosti pomaha bezohlednym ridicum premiovych aut.
Druha vec je nase mentalita, presne jak pise Navtech.
[11]
20. 12. 2012 v 23:23Frantizsekk
Trochu bych se bal toho, ze me budou na dalnici vyblikavat agresivni ridici, i kdyz pojedu 150-180, pravy pruh plny kamionu jedouci rychlosti 85 km/h. Vzdyt se muze jet jakkoliv a ja je zpomaluju! Jsou v pravu! Coz je trochu pravda, ale mam na mysli spis vneseni jeste vic nervozity na vytizeny dalnice.
Ale, za zkousku by jsme (skoro)nic nedali a na bezpecnych usecich bych to z fleku povolil. Napriklad Ostrava-Olomouc, tam se to primo vybizi a treba by to vneseni klidu nekterym lidem kompenzovalo tu nervozitu na druhy strane. Blazni na silnicich budou, i kdyz bude na dalnici padesatka.
[12]
20. 12. 2012 v 23:38Petulin
Uvaha krásně napsána i 1.příspěvek.Vše podepisuji!Je tu však české ALE.Pokuty a zejména za překročení povolené rychlosti jsou nemalým vylepšením státního rozpočtu – v případě měření rychlosti státní Policie či městských rozpočtů – v případě měření městské.A budeme-li brát jako modelový příklad snížení spotřební daně na pohonné hmoty (po nesmyslném zvýšení-nenažranosti státu)a tvrdohlavém trvání na tomto stavu přes řadu příkladů „že méně je vlastně více“ jakékoliv uvolnění rychlostních limitů nehrozí.Škoda.
[13]
21. 12. 2012 v 12:44simson33
K tomu „soumraku nutnosti stanovovat rychlostní limity“ bych jen poznamenal, že kromě části německých dálnic má rychlostní limity stanoveny snad celý civilizovaný svět.
[14]
21. 12. 2012 v 12:47Jirka
Zajímavý názor, který ale není dotažený do konce… V obcích opravdu není pochyb, že je vhodné zpomalit, i když s těmi sedmdesátkami by se nemuselo tolik šetřit.
Ani na dálnici a rychlostních silnicích nevidím problém. Pokud to kvalita povrchu dovoluje (ne jako na D1…) a jsou oddělené jízdní pruhy pro jednotlivé směry, tak je limit opravdu zbytečný. Německo je v tomto dobrým příkladem fungujícího bezlimitu. Ono se to dost přeceňuje. Kdyby byl na D8 limit 160, neznamená to, že tak všichni pojedou. Někoho odradí spotřeba, hluk, pocit nestability, atd. Zkrátka v takhle vysoké rychlosti už by určitě neplatilo, že by se řidiči drželi maximální dovolené rychlosti. Ani dnes na dálnici nejezdí všichni 130 podle tachometru, občas i já zvolím v pravém pruhu tempo 110-120 a nechávám se předjíždět. Jindy jedu tachometrových 140 – tj. cca 130 „ve skutečnosti“.
Ovšem na okreskách vidím zásadní problém. Opravdu si neumím představit, že na sebekvalitnější okresce pojedu 120, budu přejíždět auto přede mnou jedoucí 100 a najednou se proti mě objeví cosi jedoucí 150 a víc… Pokud nemůžu odhadnout, jak rychle pojede auto proti mě, tak to dramaticky ovlivňuje moji šanci předvídat, což je na silnicích – zvlášť českých – často otázka života a smrti, pokud bych to měl podat trošku drasticky. U těch mimoobecních nedálnic a nerychlostních okresek je problém generalizovat… GTI, srovnej si úsek Lovosice-Ústí nad Labem proti cestě z Benešova do Tábora. Není okreska, jako okreska. A protože zákon musí být jednoznačný, těžko pro tyhle silnice stanovíš odlišná pravidla, i když by to bylo na místě – bylo by potřeba vytvořit nějaké nové členění.
[15]
21. 12. 2012 v 14:25krultheking
jízdní optimum nastává mimo obec? a dokonce z hlediska bezpečnosti? no tak si prosímtě najdi statistiku, kde se stane víc smrťáků, jestli to je v obci nebo mimo, a potom prestaň dedukovat nesmysly
koneckonců ty argumenty, proč v obci jsou limity v pořádku, to je taky přehlídka zoufalosti a jestli to myslíš vážně, tak jsi doufám vrátil řidičák
[16]
23. 12. 2012 v 12:14kondra89
Rychlostí limit není přežitek, ale nutnost. Už jen z hlediska návrhu a konstrukce pozemních komunikací.
Návrhová rychlost a maximální dovolená rychlost je základním návrhovým prvkem pro návrh pozemní komunikace. Od návrhové rychlosti se odvíjí všechny návrhové prvky. Jako je šířkové uspořádání komunikace, směrové návrhové prvky (typ oblouku, poloměr oblouku, délka přechodnic), výškové návrhové prvky (podélný sklon, poloměr oblouku). Od maximální dovolené rychlosti se pak počítají rozhledové vzdálenosti pro zastavení a předjíždění.
Stav silniční sítě je takový, že ve většině případů povoluje legislativa vyšší rychlost, než je z hlediska stavebního rychlost bezpečná. Je to dáno tím, že česká silniční síť je v dost mizerném stavu , a takové rychlostní limity by si naše politická reprezentace za rámeček nedala. Pro příklad na komunikacích III. třídy je maximální dovolená rychlost 90km/h, přičemž většina komunikací této kategorie vyhoví sotva na 50km/h. Obdobný příklad je D1. Limit je 130km/h, přičemž jsou úseky, které vyhoví maximálně na 100km/h.
Tato situace má vliv i na překračování rychlostních limitů. Tím, že řidič je zvyklý jezdit povolenou rychlostí na špatné komunikaci, má podvědomou tendenci na jet na širší komunikaci rychleji. Díky tomu je jedním z nejúčinnějších spomalovacích prvků právě optické zúžení komunikace.
[17]
23. 12. 2012 v 13:06GTI
[16] Jen jemná korekce – na většině silnic po kterých jezdíš se jezdilo i v době, kdy limity nebyly. Zdá se mi, že si v textu dosti odporuješ. Právě proto, že na mnohýchg úsecích nelze jet ani na limitu jsou limity zbytečné. Přečti si prosím můj blog ještě jednou.
[18]
26. 12. 2012 v 11:20_kocur
GTI amen
Mám jen dvě poznámky:
1. ke kloboučníkům – je to jen o toleranci, na silnici se vždy snažím jet tak, abych ostatním nijak nevadil bez ohledu na svou i jejich rychlost. Nevadí mi pomalu jedoucí řidiči, vadí mi řidiči, kteří předjíždějí odstavným pruhem a vůbec jinak vyvolávají stresové situace. Ty jsou mnohdy pravou příčinou nehod označovaných jako způsobených nepřiměřenou rychlostí. Navíc každý z nás jednou zestárne…
2. Limity zejména na dálnicích jsou velice nešťastné a ve své podstatě absolutně zastaralé. Vzpomínám na počátek devadesátých let, kdy jsem s prarodiči vyrazil jako čerstvý majitel řidičáku na výlet do Plzně. Několikrát jsem během cesty atakoval tehdejší limit 120km/h, jenže Škodou 100! Dnes když jsem nucen jet o X generací modernějším vozem 100km/h po rs z Olomouce do Vyškova, tak je mi z našeho státu i z nás do pláče…
[19]
1. 1. 2013 v 20:50ThinkPro
clanok mi hovori z duse, thumbs up! 🙂
[20]
2. 1. 2013 v 12:34Competizione.cz
Tohle, že napsal žvanil GTI? To snad není ani možné…
Hodnotím velmi kladně, i když tematicky lze dohledat mnoho starších a účelnějších článků na dané téma, je třeba ocenit, že se autor konečně dostal z lyrického do epického druhu komunikace.
Blahopřeji!
Nicméně nikoli principiální, ale technický nesouhlas s uvedeným:
„Zásadně jiná je však situace mimo obce. Zde totiž nastává i z hlediska bezpečnosti provozu jízdní optimum. Široké, kvalitní silnice, často dělené do více jízdních pruhů, nezáludné zatáčky, přehlednost.“
Bylo by dobré, kdyby autor pochopil, že krom dálnic nebo rychlostních silnic či mezinárodních silnic I. třídy v relativcně uspokojicém stavu (kvalitní jsem v ČR neviděl) máme i jiné silnice I. třídy, ale velká část dopravy se odehrává i na silnicích Ii. a III. třídy, včetně různých místních a jednoúčelových komunikacích (ty jsou ale spíše výjimečné a limity v nich platí jiné). A jejich stav by bylo možno hodnotit od uspokojivého (menšina) po neuspokojivý (většina) až životu nebezpečný (část).
Na jedné straně můžeme skutečnost, že i zde platí obvykle zákonné omezení nejvyšší dovolené rychlosti na 90 km/h, použít jako důkaz nesmyslnosti zákona, protože na mnoha úsecích se lze této rychlosti přiblížit pouze se soutěžním speciálem, přičemž s běžným velkosériově vyráběným automobilem je naprosto vyloučeno jet v daném úseku takto rychle; na straně druhé právě v těchto úsecích vykazují statistiky nejvyšší úmrtnost. Ta je ale většinou způsobena nepřizpůsobením rychlosti automobilu jeho schopnostem a schopnostem řidiče na daném úseku, nikoli nedodržením zákonného limitu nejvyšší dovolené rychlosti (protože nehody se zde nejčastěji odehrávají v rychlostech hluboko pod tento limit, a to včetně nehod smrtelných).
A co říci obvyklé a poněkud již nudné argumentaci s vyšší bezpečností na německých dálnicích versus vyšší úmrtnost na přeregulovaných českých? Zákon nemůže nahradit osobní odpovědnost. Naopak. Od chvíle, co se EU změnila z EHK zjišťujeme, že každé nové zákonné ustanovení, které něco reguluje, zakazuje a nařizuje ve jménu šťastných zítřků pod zlatými hvězdami na modrém nebi, se odpovědnost evropanů za vlastní jednání prudce snižuje, nikoli zvyšuje. Tím pádem se snižuje i nejen hospodářský výkon evropské ekonomiky, ale zhoršuje se i životní standard nemateriální povahy.
Z toho se dá odvodit, že pouhým zrušením 50 % regulací, zákazů a příkazů by se EU konečně mohla vymotat z nekončících a vleklých krizí, v nichž se rok co rok nachází. Ale to je již na diskusi politickou…
V této souvislosti je nejzajímavější otázka, zda by se bezpečnost silničního provozu zlepšila/zhoršila/nezměnila v případě, že by došlo i ke zrušení rychlostních limitů mimo zastavěná území.
Komentáře nejsou povoleny.