-
PORSCHE 911 – 50
Devětsetjedenáctce je padesát. Tohle víme nejen my, tohle samozřejmě ví celý svět a především pak všichni v Zuffenhausenu. Letošní velmi kulaté výročí této legendy je úchvatně vzpomenuto právě v městě sídla společnosti, a to nezapomenutelnou výstavou v museu Porsche.
Parkoviště v suterénu je nabušené návštěvnickými devětsetjedenáctkami – majitelé devětsetjednáctek a ti, kdo se narodili ve stejný rok, jako devětsetjedenáctka, mají vstup zdarma. Bohužel nemohu ve vstupní hale excelovat ani malým porsche-techničákem ani rodným listem, platím tedy vstupné, a teprve pak, po dlouhých pojízdných schodech, začínám stoupat do nebe, do porsche-nebe.
Tam nahoře mi v okamžiku podklesávají kolena, protože kam se podívám, napravo, nalevo, dolů i (opravdu) nahoru jen samá devětsetjedenáctka, nikoliv ovšem jako v pokojíčku mých dětí – ve velikosti 1:18, nýbrž přes čtyři desítky živých devětsetjedenáctek. Samo, i zde jsou modely, jsou i snímky, avšak vidět pohromadě na jednom place čtyřicet devětsetjedenáctek, jejichž věk zrodu je důsledně parcelován na celých dlouhých padesát let, to je zážitek, který výrazně spoluurčuje povědomí o světě garáží, o světě silnic.
Všechno to začíná odkazem na modelového předchůdce, pokračuje to přes produkční a speciální verze, až po snad včera dopoledne vyrobenou devětsetjedenáctku aktuální.
Na konci výstavy je pro všechny přichystaná jedna v cabriu, její pootevřené dveře zlákají jistě každého garážově-platonického návštěvníka. Dělám, že doma sedlám dvě až tři cabria najednou, avšak uvnitř jsem parádně rozechvělý. Sesouvám se na sedadlo, pohladím řadičku, pohlédnu šikmo vzhůru a seřídím zpětné, a potom… sjíždím zase těmi dlouhými schody do reality dne.
Ještě se zastavuji v přízemí v obchodě – desítky modelů, plakátů, knih, vše dnes samozřejmě na téma devětsetjedenáct. Na závěr osladím v malém baru porsche-espresso cukrem ze sáčku, opatřeném samozřejmě logem PORSCHE. Hořkosladce nabuzen odcházím na parkoviště. V srdci mi buší Carrera a v tepnách sviští Turbo. Jo… bravo PORSCHE.
Traduje se, že ze všech vyrobených devětsetjedenáctek je jich stále osmdesát procent v provozu. Jistě, copak si lze vůbec představit možnost, že by člověk jen tak zahodil jednu do koše? To je přece vyloučené ze své podstaty. Tak všechno nejlepší, devětsetjedenáctko.
pozn.: foto autor.
ZLATÝ VENTILEK 2014 DLOUHÝ TÁHLÝ (NECENZUROVANÁ VERZE)
17 Responses to PORSCHE 911 – 50
[1]
11. 11. 2013 v 21:45_Teddy_
Clovece, teba som tu nevidel, ani nepamatam. Uz som myslel ze si spachal ritualnu samovrazdu po sprave o zvysenych predajoch automobilky Hyundai…
BTW, to si sem nemohol skor hodit? Pozeram ze ta vystava bola sice predlzena, ale len do 9.11., a to bolo… predvcerom. No ale az tak ma to mrziet nemusi. Ani neviem, ci by ma tam pustili, ked od Porsche mam… akurat ram okuliarov.
[2]
11. 11. 2013 v 23:29šmoula nešika
Taky jsem si říkal, kde tak dlouho seš.
Jinak 911 – naprostá legenda, nikdy jsem ji neměl za svoje nejoblíbenější auto, vybral bych si něco jiného, zvláště u osmdesátek, neotřelejšího, imagovějšího a v neposlední řadě levnějšího… přesto je tu ten vzduchem chlazený boxer nebo kvalita, chválená i u vodou chlazených modelů, které zdaleka nebyly tak odolné… to jsou hodnoty nejen nestárnoucí, ale dnes už vyvažované zlatem. 911 zkrátka patří mezi vozy, jímž bezesporu náleží poklona.
A taky dík za pěkné fotky, hezký dárek ke svátku.
Asi už bych měl dopsat ten blog že srpna…
P.S. Přijel jsi tím Sanderem? 😀 😉
[3]
12. 11. 2013 v 5:52webpaja
Paráda! Sandero famózní 😀
[4]
12. 11. 2013 v 9:08Emel
Pro mě je klasika to žluté turbo… něco takového bych si uměl v garáži představit 🙂 .
[5]
12. 11. 2013 v 10:08simon_sez
hmm to zlte… ked raz budem velky, kupim si take do garaze na lestenie…
inac fotky, blog super.
[6]
12. 11. 2013 v 10:24iudex
Po dlhšej pauze späť a v tradične veľkom štýle, tak vitaj. 😉
Vy západniari máte výhodu v možnosti odskočiť si do Nemecka na podobné chuťovky, to my na divokom východe môžme len závidieť.
Len malá poznámka k fotkám: tie s bielym pozadím chceli trošku expozíciu do plusu, lebo pôsobia máličko podexponovane. Ale inak dobrý.
[7]
12. 11. 2013 v 16:10Miguell
…konečně zpět 😉 Díky za parádní blog, dva palce hore… 911 <3
[8]
12. 11. 2013 v 20:03gil54
Je vidět, že když je dost sedativ, tak to docela ujde.
Dnes za blog velká pochvala i za mě.
[9]
13. 11. 2013 v 1:33kosmonaut
Neskutečné auto. Nejraději ho mám v základních verzích, bez křídel, s normálním profilem kol. Dělo!
[10]
13. 11. 2013 v 14:13Tomik
Moc moc moc pěkný GTI! Co taky jinýho dodat, že ? 😉
….Ke všemu oceňuji mimořádnou kvalitu fotografií.
[11]
13. 11. 2013 v 15:12dreede
Veľkolepý návrat. Pomaly som prestával čítať diskusie. Bravo 🙂
[12]
13. 11. 2013 v 21:20GTI
Pánové díky za reakce. Celý ten komplex Porsche, který se rozprostírá na všechny světové strany od Porsche-platzu (malý kulaťák) je silnou inspirací. Vedle musea jde samozřejmě o továrenské objekty a velikou prodejnu, kde již dokonce avizují nového Macana.
Na výstavě samotné mě překvapila četnost hromadných návštěv malých školáků, říkal jsem si, jestli pak také u nás jezdí školní třídy na exkurse do musea Škody… Malí kluci tam lezli tomu „veřejnému“ cabriu po kapotě a již takto v mládí nasávali pravdu silnice…
Ještě snad jednu zmínku – čistota. V celém museu by člověk mohl doslova jíst z podlahy, neexistuje stopa prachu, vše září v dokonalém pořádku, v dokonalé čistotě, jen tu a tam člověk spatří stopu po ukáplé kapce motorového oleje. Jako… olejové slzy radosti setřené z podlah všech garáží světa…
[13]
13. 11. 2013 v 21:51CenturionCz
Fotka Dacie Sandero s pozadím v podobě Porsche centra je doslova uměleckým dílem. Dal bych tomu název jako „Pohled na nedostižné“ nebo „Reality check“. Třeba bys to mohl i prodat na internetu za dobré peníze 🙂
Teď vážně. Čtení zajímavé. Určitě zvážím vlastní návštěvu. Ve Stuttgartu jsem byl v 10 letech na výměnném pobytu, ale místní rodina mě vzala jenom do Mercedesu :/
[14]
18. 11. 2013 v 14:45Dinar
GTI: moc pěkné! Rozhodně si u Porschů v muzeu udělám zastávku. A jinak, vítěj zpět! 😉
[15]
18. 11. 2013 v 20:45MariAchi
Paráda!
Byl jsem tam letos koncem května a čelist jsem nasazoval až dlouho po vyjetí z garáže, kde se pod plachtou rýsoval nový Boxster…
Jinak mně hodně zarazilo srovnání s muzeem Ferrari, výběr jediného momentu:
Zvuky.
U Ferrariho je třeba si stoupnout do kabinky, jakési telefonní budky, a vybrat si, co chceme slyšet. Zvuk pak bez varování vyhřezne z počítačových (!!!) bedniček nad monitorem a kvalitou plasťáku.
U Porsche si člověk stoupne pod jakési okruží, kde je vevnitř zobrazeno, co zrovna slyší a zvuk je perfektní, a není slyšet jinde, než v tom kruhu…
Kakája těchnika…
[16]
19. 11. 2013 v 0:10GTI
[14] 🙂 Díky. Zastávku u Porsche doporučuju.
[17]
19. 11. 2013 v 0:11GTI
[15] Přesně.
Komentáře nejsou povoleny.