-
SPORTAGE (TERAPIE STYLEM)
Po ledové fotografické prezentační designové sprše, po tom, co jsme si počali zvolna klást otázky kam, že to půjde evropský design esuveček, po tom, co vyjela nová ixtrojka od BMW, a po tom, co se na silnicích počaly objevovat nové Sportáže nezbývá, než tomu garážovému přetlaku uvolnit diskuzní ventil. Jiná cesta není. Za všechno může ta oranžová barva. Za všechno může Kia. A za všechno může Peter Schreyer. Já věděl, že právě on nám jednou v Evropě dokonale zavaří. No… zavařil. Tak pojďme na to.Zachumlaní do zimních mlh, zašpiněni silničním bahnem, suneme svá děla tam a sem. Jeden takřka jako druhý, občas vystrčí růžky jezdec v GLK, občas nás šlehne přes voko nestárnoucí ML a čas od času to na křižovatce srovná do latě ixšestka či Touareg. Do toho sem tam elegán v nestárnoucí ixcé-devadesát, ostatní takřka nevidět. Tedy, až na… SPORTAGE, KIA… SPORTAGE.Tenhle Peter Schreyer, ten o nás ví všechno. Zná zpupnost, zná ale i pokoru, zná pojem „na odiv“, zná ovšem i pojem „festovní“. Takových je ostatně více. Jenomže jenom on dělá u Kia a jenom on tam udělal auto pro naše zadky. To auto je přesně jako my. Velké, těžké, sošné, a má přesně, jako my, styl. Ba co víc, on ten styl (sakra, napsat to musím) tedy, on ten styl… diktuje.Sportage není lehkej vořech, designu má tohle auto doslova na rozdávání. Je z něho znát, že byl tvořen s obrovským nadhledem, se znalostí evropské konkurence, se znalostí japonských pokusů a se znalostí dosud na silnici neviděného. Tahle doslovná designová drzost dostane člověka do kolen. Kdo kdy viděl, aby nějaká lowendová automobilka stvořila vůz, který smete ve své jisté vizualitě takřka celou mainstreamovou konkurenci?Třesou se mi ruce, lezu na stránky KIA. Příjemné překvapení. Žádná zakázaná extras, žádné balíčky s předvařenou extrarejží, naopak, (až) povolkswagenovsku sestavená klasická kvalitní mainstreamová nabídka s další možnou extra výbavou.Chceš okenní lišty ve stříbře či chromu? Máš je mít. Chceš xenon? Máš ho mít. Chceš manuální či automatickou duální klimu? Máš ji mít. Chceš vyhřívaná přední i zadní sedadla s vyhřívanou zónou pod stěrači? Máš to mít. Chceš bezklíčový přístup, dešťový senzor, brzdové a stabilizační asistenty? Máš to všechno mít. A nejen to, vedle základních výbavových prvků, umně rozhozených po modelových variacích lze jít na další výbavu, jo, přesně jako u klasického evropského mainstreamu.O ceně snad ani nepíši, nechci tu vyvolat předvánoční nákupní garážové orgie. Napišme si však, že Sportage je respektuhodný počin. Je to vůz, který svojí nabídkou velmi zřetelně zapadá do evropského portfolia nákupních možností.Design, cena, výbava, všechno už známe. Chce to jízdu. Jdu se mrknout, zda už redakce Sportáž testovala. Moment.Radši tam ani nechoď, je to tam všechno. Na tři kliky dva testy, do toho měkčené plasty, agresivní linky, sedadla s příjmeným bočným vedením, výborné odhlučnění… no, někdo kol(e)osálně pláče, jiný kolosálně míří.Sportage samozřejmě necílí na prémiové mistry, také (super)mainstream je pro něho jen snem, ovšem designem už tvrdě zasahuje v mainstreamu. V technice to holt Evropa zatím válí s přehledem, takový Yeti je toho ukázkovým příkladem. Avšak jako reálně možnou alternativu na pomezí lowendu a mainstreamu dnes nelze Sportage přehlédnout ani kdybys nakrásně chtěl…Pozn.aut.: Velkorysý fotozdroj – AUTO.CZ
FOX-MISTR ELEGANCE (kompletní edice)
33 Responses to SPORTAGE (TERAPIE STYLEM)
[1]
14. 12. 2010 v 17:57Tomik
GTI, jsem rád, žes provedl tohle odhalení. V brzké době budu testovat osobně. Bohužel příspěvek už nejspíš nebude aktuální. Ano. Dá se tušit, že pro mě osobně padne další tabu. Dopředu vím, že mi motory nestačí. Vzhledem k třídě a cílové skupině ale předpokládám, že jsou odpovídající. Nicméně podle zpráv dosavadních majitelů může být nižší výkon turbodieslu dohnán celkem přijatelným čipnutím….
Prozatím…Co mě nejvíc překvapilo, byl skutečně kvalitní interiér s měkčenými plasty. Ať nechodíme moc daleko. Poklepej na palubovku dnes např. v Subaru Legacy. Troufnu si říct, že tady ho KIA doslova drtí….A to bychom měli být třídně úplně jinde.
[2]
14. 12. 2010 v 18:25Horst Fuchs
Nu, GTI, smekám, konečně jsi vzal na milost Korejce a nejen to, ocenil jsi ho svým obvyklým stylem, tedy možná až příliš. Snad je linie oken až příliš vysoko, zvláště děti vzadu budou značně utopené. A dítě bez dobrého rozhledu je nudící se dítě. Musel bych to ale vyzkoušet na vlastních … dětech. Trochu možná chybí ochranné lišty na bocích a náraznících, když už si hrajeme na SUV.
Diesely jsou již tradičně jasně na úrovni, turbobenzíny budou možná časem. Ale korejské atmosféry jsou velmi solidní a nejsou špatnou volbou. Každopádně vidím obrovský pokrok oproti předchozí generaci, myslím konkrétně Hyundai Tuscon.
[3]
14. 12. 2010 v 19:38Lubo
Tak moment, pre istotu pozerám do kalendára…………nie, dnes naozaj nie je 1. apríl. Žeby to fakt nebola irónia?
Dobre, predpokladajme, že nie. V tom prípade klobúk dole. Nie pred Sportage (sorry, fakt to nie je moja šálka kávy) ale pred pisateľom blogu. Takáto dávka úprimnosti ma pribila do stoličky ako najsilnejšie kórejské CRDi. Len tak ďalej, podobné blogy uvítam.
[4]
14. 12. 2010 v 19:47strýček BOB
A sakra, kam se podělo vwoko mistra. Vím, že se svým názorem zde budu osamocen, ale budiž… 🙂 Už jsem to zde někde psal, šrajer tímto modelem pravděpodobně splnil zadání, vytvořit vozík, který svou nabuřelostí ohromí a zdá se, že zadání opravdu splnil, vozík opravdu ohromil…z velké zdálky to musí vypadat jako Tuareg, ale hlavně ať to moc nestojí, přímo učebnicová past na prosťáčky. Sportage, jak je možná zajímavá na fotkách, tak v reálu je to jednou z nejodpornějších SUV hned za koleosem a ix35. Po pár měsících zastaralé a okoukané, nabuřelá masa plechu s bočními průzory z tanku, rozšklebená chromovaná přední část a k tomuto celku prazvláštně naroubovaná zadní partie. Zde tolik zatracovaná Kuga, je proti Sportage mistrovské dílo. Outlander, Tiguan, Yeti, XC60, ale i ten kaškaj, to jsou produkty, která má svou vizualitou Sportage smést z povrchu zemského, opravdu?
[5]
14. 12. 2010 v 19:53Magistr
[4] strýček BOB: Osamocen nebudeš, na design Sportage mám stejný názor. Poměr výšky auta, lakovaná a zasklené plochy považzuju za naprosto šílený. Zajímavé na tom je, že takový Range Rover Evoque má ten poměr podobný, ale v mých očích vypadá nesrovnatelně lépe.
Techniku Kie nehodnotím, nejel jsem v tom (a pokud budu mít na vybranou, tak ani nepojedu).
[6]
14. 12. 2010 v 19:54loydl
súhlas….v tejto triede nie je momentálne lepší design. tiež mi chvíľu trvalo kým sa mi to dostalo do oka….maximálne dospelé malé SUV….už k jednému z testov som písal-takmer ideálne mestské rodinné auto (mladá rodinka)….
[7]
14. 12. 2010 v 21:21Martinez
[4] Taky se mi Sportage moc nelíbí… Yeti je hezčí, u SUV preferuju spíš takovej víc utilitární design (viz Yeti, Range nebo Land Rover, možná i ta XC90, VW Tiguan nebo Touareg)…
[8]
14. 12. 2010 v 21:44ladlen
Tak GTI, ty si ma dnes fakt šokoval, toto že napíšeš o Kia Sportage by som neveril. Ja len doplním, mal som možnosť sa na tom dobrú polhodinu vyšantiť a podvozkom, odhlučnením i pohodlím vodiča som bol veľmi milo prekvapený. Má to aj niektoré malé mínusy, ale keď to porovnám s kamarátovým Nissanom Quasquai, tak je o niečo lepší Sportage. Okrem motora, 2,0 dCI 110kW od Renaultu je naozaj lepší, ako 2,0 CRDI 100kW od Kie.
[9]
14. 12. 2010 v 22:091honzyk
Taky se přidávám, toho plechu je prostě všude moc, rádoby velké, nabubřelé, oteklé auto. Hezčí je snad všechno co v této kategorii jezdí, ať už Yeti, ASX, Qashqai nebo i ta ix35.
[10]
14. 12. 2010 v 23:26Navtech
Podle toho, co „vyplouvá“ v sekci novinky za promiskuitní exempláře, bych toho korejce snad zvolil i za Miss World.
[11]
15. 12. 2010 v 2:48Stillborn
GTI… bravo! Další perfektní počtení, se kterým mohu jedině souhlasit. Za mě palec nahoru Tobě, automobilce KIA a Peteru Schreyerovi. 🙂
[12]
15. 12. 2010 v 8:43LOL2000
Zdá se , že pokračovat budou dál v hodně kvalitním módu…
http://www.autorevue.cz/hyundai-i40-nova-stika-stredni-tridy-na-prvnich-obrazcich
[13]
15. 12. 2010 v 12:46Dinar
Hm, jak bych pochválil kiu za facelift ceeda, pak za tenhle tank mají u mě oba palce dolů. Shodnu se s strejdou bobem a magistrem, nesmyslně masivní ponton, malá prosklená plocha, nepasuje to, k tomu vysoko posazená světla naprosto nerafinovaného tvaru, snad pohled zezadu snese kritiku. Vnitřek není špatný, tam bych dokonce řekl, že momentálně v mainstreamu vede, je vidět, že je dělán pro Evropu, ale jako celek je tohle auto designově podprůměr. Nabubřelost kie nesluší, účelný nekomplikovaný design, tím zdobila, tady vidím snahu zaklít do malého suv něco audi něco range. I když je možné, že z pohledu automobilky Schreyer zadání splnil, tahle hra na něco (na velká premiová suv) je leitmotivem celého segmentu mainstreamových crossoverů a menších esúvéček. Řepa si koupí sportage a při státní na křižovatce vedle quasimoda nebo RR bude mnohovýznamě pomrkávat na kotě za volantem, dyk co, já suv, ty suv, oba sme vataří. A o to tu přece jde, prodat ten pocit. 😉
[14]
15. 12. 2010 v 12:59Tomik
[13]Dinare, řepa bude pomrkávat ikdyž pojede funglofku z áček 😉 Když pomineš plechy,který jsou skutečně cíleně provokativní a v očích prosťáčků budí respekt, musíš alespoň připustit, že to auto může být za dané peníze kvalitní a především ve 4×4 ŠIKOVNÉ.
A o to tu jde ne? 🙂
Jinak i první recenze na auto.cz přesně potvrzují tvá slova. Když projedeš fotečky, nejen na jedný uvidíš na haupně vytelenou stračenku 😉
A o to tu jde ne? 🙁
[15]
15. 12. 2010 v 13:07GTI
Pánové, zůstaňme při zemi, je to pomezí low/main… hledejme konkurenci – Duster? Koleos? Oba strčí sportage s přehledem do kufru. Osobně bych designově vytkl jen jistou až karikaturní příď (zejména tedy světla), jinak je v tom autě tolik vizuálních novot, že je budeme trávit další tři roky. A o TO tu jde, ne?
[16]
15. 12. 2010 v 13:55Emel
GTI: Duster ani omylem, konkurence je main… Hyundai, Renault, VW, Škoda, Ford, Mitsubishi…
[17]
15. 12. 2010 v 14:06Dinar
[14] Tomik: nemluvím než o designu, o kvalitách toho auta nepadlo slovo. Jel jsem dvoulitr ve čtyřkolce a nemám, za ty peníze, prakticky co vytknout. Jen to, co souvisí s tím hummeroidním designem, z rodinného auta by mělo být vidět ven i zadními okny, k parkování bych nutně neměl potřebovat kameru, rodinné auto by nemělo vypadat tak, že sežere každého důchodce na přechodu, pro mě je sportage taková „vydyzajnovaná“ fiesta své třídy… hlavně ten haló efekt aby byl. V mých očích je to spíš zápor než klad, ale umím pochopit, proč to na trhu funguje. Prostě, u tohohle auta moc nerozumím GTIho pochvalnému bubnování. 🙂 😉
[18]
15. 12. 2010 v 14:08Dinar
[15] GTI: kolik stojí vrcholný model, třičtvrtě mega? To není dusterův rajón. Tohle má být opravdu soupeř tigiho nebo kugy, a je to tak, že i ta kýčovitá kuga vedle něj vypadá jako celkem umírněný elegán. 😉
[19]
15. 12. 2010 v 15:02Tomik
Dinare, hlavně že to není hemoroidní design :-D. Pochopil jsem.
Beru auto jako celek. Každopádně tenhle model vnímám jako možnost si coby nemanažer pořídit levnou čtyřkolku. Zatímco na nejlevnějším rumunovi je vidět, že je nejlevnější ikdyž je v plné výbavě, na tomhle jde ten handicap alespoň mimikrama zakrýt….A hlavně trvám na tom, že ta kvalita není ve vztahu k ceně (a ostatně i designu) vůbec nedůstojná 😉 Proto naopak GTIho chápu.
O rodině bych vzhledem ke kapacitám úložných prostor moc nemluvil. Max. o sezdaném páru. Zase jsme u toho…stále se mi vrací ten obrázek tý stračenky na haupně 😀
[20]
15. 12. 2010 v 15:40Franke
[13] Dinar
Kde ti to mám podepsat …
[21]
15. 12. 2010 v 19:05Já osobně
Zdravím! Tak co GTI – berou , berou? Čekám od Tebe pecku na závěr diskuze 🙂
A něco k autu? SUV nejsou šálek mého čaje.
Korejce obecně vydýchám bez většího záchvatu dusivého kašle. Poslední 3 – 4 roky se dost snaží a jejich menší benzínové motory, myslím 1.4 a 1.6, jsou, dle mého osobního názoru, nezávodícímu uživateli celkem přátelské.
[22]
15. 12. 2010 v 19:21Ronault.
[13] Dinar: Souhlas naprostý
[23]
15. 12. 2010 v 19:23palmexman
šmarjááá, s tím se dá strašit děti. ať žije yeti!
[24]
15. 12. 2010 v 20:42GTI
[23] Palmexmane, tebe ta sportáž tak rozrajcovala, že už píšeš ve verších… 😉
[25]
15. 12. 2010 v 20:50GTI
[18] Dinare, cena je někde mezi Dustrem a koleosem, i když popravdě neznám dnešní cenu Koleose, možná, že jsem to měl napsat obráceně… 😀
Jinak souhlas, sportage cílí odspodu i na tu KUGU, no… já to vidím v čase ve prospěch té sportáže.
[26]
15. 12. 2010 v 22:051honzyk
GTI: dnešní ceny Sportage 419 918 – 714 980
Koleos 599 900 – 709 900 (akce, neakční cena + 80 tis.)
Kuga 549 990 – 779 900 (akce, neakční cena dle verze + 60 – 70 tis.)
Yeti 362 800 – 715 800
ix 35 409 900 – 764 900
ASX 429 900 – 769 900 (akce, neakční cena dle verze + 20 – 40 tis.)
Qashqai 472 500 – 757 500
pro srovnání Duster 259 900 – 422 900
[27]
15. 12. 2010 v 22:45GTI
Díky, Honzyku.
[28]
16. 12. 2010 v 8:47Emmel
Takže srovnání s Yetim vyznívá tak, že základ je výrazně dražší u Sportage, vršek je stejný…
Renault má akci pořád…
[29]
16. 12. 2010 v 9:52GTI
Emele, jenom aby nebyl brzy v té akci celej… 😉
[30]
16. 12. 2010 v 14:49Emel
GTI: ne, to si nemyslím… Renault je na tom finančně relativně slušně. Že je neustále akce na každý model je věc jiná… ale to je prostě otázka přístupu…
[31]
16. 12. 2010 v 16:29GTI
[30] Jistě.
[32]
31. 12. 2010 v 15:58Luky
Sportage nevipadá vůbec špatně.
[33]
3. 1. 2011 v 10:23Deny
Tenhle kousek by se mi v garáži zamlouval
Komentáře nejsou povoleny.