-
VOLVO V40 – EUROTEST
Oceňuji jeden z letošních významných garážových svátků semišovými (44) La Martina v barvě hořké čokolády na kontrastních režných dvojstezích, spodním šití a v klasické uzavřené verzi „Oxford“, ponožkami Burlington v odstínu kakaových bobů, elastickým plátnem Brax v jeansovém střihu (barva seschlého tabáku), opaskem Marlboro classic, a stejnojmennou košilí, jíž odshora dolů dominují cihlově zbarvené provazce sluncem vyšisované bavlny. Obočí mi chrání Eschenbach v titanu a levé zápěstí mám dnes obrněné fortiskami na kovu s ciferníkem v odstínu bílé kávy. Přesto si tváří v tvář nové véčtyřicítce připadám jako nahý v garážovém trní. Ale popořádku.
Kompaktní třída nabývá na významu, a to nejen z důvodu opanování třídy prémiovými značkami, nýbrž především proto, že dnešní kompakt je zcela regulérní rodinný vůz i pro čtyřčlennou rodinu. Samozřejmě, že místa není nikdy dost ani v trambusu, a tak výhradní soužití s kompaktem vyžaduje přes letní měsíce možná rakev na střechu. Nic, co by mělo vhánět slzy do vočí.
No tak je tu. Oficiální seznámení s novým volvovským majstrštykem. Údernost modelu je takřka absolutní. Předznačená nahota (moje) dokonale kontrastuje s vycizelovanými šaty Volva. Tohle nejsou kotce, tohle nejsou manšestrová saka pro panáky, tohle je ručními stehy ušitý smoking, jemuž „motýlek“ v podobě bezrámového vnitřního zpětného zrcátka dodává zcela přirozený šmrnc, jakým bývají obdařeni všichni bonviváni světa.
Vstupuji do prodejny, pro účely prezentace zcela vyklizené. Uprostřed pak vévodí ten, který je přirozeně středobodem zájmu. Tichý, překvapivě dokonale velmi přičaplý k zemi, silně rozkročený a nekonečně, nekonečně nádherný. Jakási garážová perla zavěšená na řetízku života, na řetízku touhy. Třikrát dokola, sem a tam, tam a sem… neexistuje neúchvatný úhel, neexistuje nedotažená křivka. Auto má auru oduševnělé krásky, co tě vyzývavě svádí svejma mandlovejma očima, a ty v deseti vteřinách pochopíš, že s tebou tedy nebude mít dnes vůbec práci…
Venku čeká po šíbr vyštafírovaná kráska č. 2 – manuální přeplňovaný (bez díry) benzín na sto osmdesáti koních (T4), v bílé barvě, uvnitř sesle v antracitové drsné kůži, antracitová přístrojovka, smetanový středový panel, rámovaný saténovým hliníkem. Usednu a jsem… doma. V pěti vteřinách. Oceňuji klasicky prvotřídní sedadla, na velikost vozu dokonale dimenzovaná i pro slušně krmené eurojezdce (188 centimetrů, jasně). Tedy dílčí poznatek – uvnitř nekonečně a opojně široké, první auto, kterému současně nemusím dávat levý loket na horní okraj dveří, ten si totiž dokonale hoví na loketní dveřní opěře, tomu koresponduje pocit příjemného bezpečí, jezdec nesedí „nad“ autem, ale je bezpečně autem pohlcen, obklopen. Toto je velmi výrazný a sympatický rys.
No tak to nakopnu tlačítkem na přístrojovce, opakovaně se ptám, zda jde opravdu o manuál, byť levačka našmátrala spojku, přesto – knipl je vyveden ve vizáži nikoliv nepodobné kniplu z bavoráků. Na pohled nové až neuvěřitelné (prosvětlená hlava), na omak v dokonalé ergonomii. Rozjedu to a po chvíli činím další závěr – absolutně, ale absolutně odladěné vše na co sahám, co ovládám, co spouštím a co kontroluji. Sametová spojka, řadička cvaká v rozpětí snad pěti centimetrů, no tak výborný manuál jsem opravdu dlouho nikde nezažil.
Zkouším bezpečnostního asistenta – při přejetí čáry se volant jemně rozvrní, není to nepříjemné, velmi chválím účinek, a já se rychle navracím na svojí jízdní polovinu vozovky.
No a nyní to přijde – auto je vybavené digitálním přístrojovým štítem. Všichni to známe ze snímků, koneckonců to rozjel i Mnichov v letošním modelu BMW 5. No, tak musím si posypat temeno. Jak jsem byl k tomuto systému kritický na diskusích pod články, obracím názorově jako čamrda a po ujetí cca padesáti kilometrů jsem vlastně z nové grafiky uchvácen. Mohu si nastavit i různé varianty zobrazení, volím variaci eurodrzek – zmizí rychloměr, na centrální pohledové ose se objeví velký otáčkoměr, uvnitř něho se pak číslem zobrazuje rychlost. Auto mi čte jízdu, upozorňuje na omezení rychlosti, při akceleraci mi grafika ukazuje na jaký výkon jedu a jakou mám u dané rychlosti výkonovou rezervu. Skvostné. Tedy další dílčí závěr – ano, ano, ano, toto je systém důstojný aktuálního století. Prémiové kino. Doslova.
Motor je syrový (1.000 km) nedávám mu tudíž čočku, přesto je odezva mžiková, auto mi jde očekávatelně za kopytem. Brzdy prémiově brzdí, spojka prémiově řadí, řadička prémiově cvaká, klimačka prémiově chladí a auto jako celek prémiově jede. Píši to záměrně takto, a právě s akcentem na tu prémiovost. Kdo zná, ten ví, o čem píši. Dílčí závěr – úchvatně odladěné auto. Centrální jízdní dojem – radost, neutralita, samet. Tak dobré, že to de facto nemůže být lepší, a to samozřejmě zásluhou opravdu špičkově naladěného podvozku.
Na závěr si risknu automatickou brzdu – najíždím zvolna proti zdi!!! Pravou holeň si pro jistotu fixuju, přesto mi šimrání ve slabinách v posledním metru jizdy prozrazuje, kdo zde má na víc. VOLVO zastaví bezpečně deset čísel před zdí. Mám z toho jemně orosené čelo, tohle zažít je velmi poučné.
Kontroluji kufr, dělený v horizontální rovině na dva prostory, nic velkého, ale tohle asi překvapí jen velmi naivního jezdce. Záď vozu mi dává zřetelnou estetickou lekci. To co na snímcích působí jako překombinované je reálný skvost.
Beru ještě informace z povolaných úst – airbag pro chodce, vysokopevnostní ocel, pětiválec na cestě, přebírám příručku a ceník. Sebou si odnáším tradiční pocit, který mám vždy po návštěvě Volva, ano zde ví někdo přesně, jak to na mě šít. Jsem očarován designem, překvapen velikostí auta, rozradován jeho celkovou sladěností, prostě… jak to napsat… jsem tak nějak esteticky, intelektuálně… napojen, nasycen, uspokojen.
VOLVO V40 je skandinávský skvost. A to je pravda.
KIA CEE´D (MASTER TEST) R.A.P.I.D.
30 Responses to VOLVO V40 – EUROTEST
[1]
26. 7. 2012 v 19:09Lubo
Pekny test, verim, ze V40 skutocne zaujme siroku verejnost. Bolo by na case, aby Volvo vystupilo z tiena a zamiesalo karty.
Pochvalil si motor a prevodovku – pochvalil si teda aj Ford. Isto vies, ze ide o zhodne pohonne jednotky. Zda sa, ze prave Fordu sa podarilo najviac vystihnut podstatu downsizingu. Na 1,6 EcoBoost som zatial pocul / cital same chvaly…
[2]
26. 7. 2012 v 22:35Honza
Mohu potvrdit, že motory EcoBoost jsou velmi dobré. Sám ho mám v novém Focusu a nemohu si jej vynachválit.
[3]
27. 7. 2012 v 4:54webpaja
Pěkný počtení…takže jsi byl v šourůmu s Brucem Willisem? :-))
Teprve tímto modelem přesvědčivě nasadilo Volvo konkurenta v nižší střední, podle mě nejbližší konkurent Sportbacku s větší přitažlivostí. Byl jsem ve Volvu cca před měsícem a koukal na novou páku s pocitem, že konečně přešli na plně elektronickej volič automatu, teprve teď mi došlo, že se jednalo o manuál. Vypadá moc pěkně…
[4]
27. 7. 2012 v 8:02super7
pěkné čtení od evidentního connoisseur de vivre 😉 – soudím, že Vás slova i živí, ne?
a na to auto se budu muset zajít podívat 😉
[5]
27. 7. 2012 v 12:48krultheking
a je na klavesnici hodne daleko od o na to, abych ti uvěřil překlep 😉
[6]
27. 7. 2012 v 18:55Ondris
OT: Vždy jsem si říkal, že onanie nad značkami je doménou progresivních slepiček, pro které je vrcholem sofistikovanosti kabelka Guess a kelímek od Starbucks. Asi tomu tak není…
Dojmy z auta jsou zprostředkovány prvotřídně, díky, jako bych tam sám byl. Na setkání s V40 se opravdu začínám těšit.
O.
[7]
27. 7. 2012 v 19:12Mig_35
Bruce Willis nemá tak příšerný vkus…
[8]
28. 7. 2012 v 10:20GTI
[1] Motor zaslouží výraznou pochvalu, křivka kroutícího momentu je na maximu mezi 1600 – 5000 otáček, opravdu radost.
[9]
28. 7. 2012 v 10:23GTI
[2] Ano.
[10]
28. 7. 2012 v 10:24GTI
[3] Souhlas, tohle je aktuální mistrovskej volvovskej kousek.
[11]
28. 7. 2012 v 10:25GTI
[4] Díky za pochvalu, jo, svým způsobem mě věty živí… 🙂 Doporučuji seznámení s véčtyřicet, je to opravdu skvost.
[12]
28. 7. 2012 v 10:27GTI
[6] Ty děláš, jako by ti bylo jedno jakou ponožku máš na pravé a jakou na levé haxně… 😉 Jinak dky za ocenění testíku, volvo je vskutku mistrovskej kousek. Až to bere dech.
[13]
28. 7. 2012 v 18:46Lonestarstate
Odane, abych parafrázoval Freuda: Na značku u automobilu kouká každý, a kdo ne, ten lže (třebas ne vědomě). Proto se na ty výrobky značky dávají 🙂
[14]
28. 7. 2012 v 19:19LACO
Ač stále nejsem kombíkový typ, Volvo V40 byl praktický jediný vůz, který mě pár týdny v Lipsku zaujal. Možná proto, že jako kombík vlastně ani nevypadá.
A samozřejmě, GTI, palec nahoru za text. Je prémiový. Ve všech směrech.
[15]
28. 7. 2012 v 21:11Ondris
[13]
Lones: Ale to nejsme „ve při“ 😀
U aut, mobilů, hodinek…jasně, tam je značka vodítkem. Ale u fuseklí je mi to úplně jedno, pokud jsou obě stejně barevný a bavlněný. A popravdě řečeno, i když si na hadrech dám až nepatřičně záležet, fakt netuším, co odkud je.
Do toho úvodu se to docela hodilo, proč ne…jen mi to připomnělo scénu z Pelíšků se sirkama. Ono by místo Marlbora bavlněná košile z CéAčka neznělo tak dobře, i když ji nejspíš mydlí ten samej Číňan.
[16]
28. 7. 2012 v 23:31GTI
[15] Odane, zklidni to. Skutečnost, že tvoje rozlišovací schopnosti končí u hodinek ještě neznamená, že neexistují lidé, kteří se orientuji v širším koridoru. A nelži si tu veřejně do kapsy, kdyby sis (jak píšeš) dal na hadrech až nepatřičně záležet, asi těžko bys tu mohl psát, že nevíš, kdo ti je vyrobil, nebo ušil.
[17]
28. 7. 2012 v 23:31GTI
[14] Díky Laco.
[18]
29. 7. 2012 v 11:09Starfighter
Pěkný test, pěkné auto. To je potom radost číst 🙂
Digitální přístrojovka by stála za podrobnější omrknutí. Je to cesta, které se asi v budoucnu nevyhne nikdo- budíky, navigace, multimedia, všechno přehledně přímo před sebou. A podobná zvěrstva http://www.auto.cz/test-citroen-c4-1-4-vti-70-kw-pohodli-nade-vse-60494/foto?uid=4e3175831df10 konečně skončí na smetišti dějin.
[19]
29. 7. 2012 v 14:06GTI
[18] 😀 Přesně, takhle vypadaly digitální hodinky v roce 1980, citroen má co dohánět. Jinak děkuju za pochvalu, ano, o výborném autu se dobře píše. Možná víš, že jsem byl na diskusích k té digitální grafice kritický, no naživo jsem fakt otočil během deseti minut.
[20]
29. 7. 2012 v 19:24Starfighter
[19] Pamatuju si to a můj názor na displaye místo klasických budíků byl stejný. Ale pozor, protože jsme viděli grafiku zatím jen u BMW a Volva, kde je vkus jaksi v základu 😀 Až se toho chytí i určité automobilky, které mají kolotočářské ambice, tak se můžeme dočkat nebývalých kreací.
[21]
29. 7. 2012 v 20:11GTI
[20] 🙂 Jo, „kolotoče“ určitě budou… 🙂
[22]
29. 7. 2012 v 21:42Starfighter
[21] Civic Type R přijde už příští rok 😀
[23]
29. 7. 2012 v 22:16GTI
[22] 😀 😀
[24]
30. 7. 2012 v 21:19kyklop
palec hore, perfektny text/test
[25]
30. 7. 2012 v 23:44GTI
Díky, kyklope.
[26]
31. 7. 2012 v 10:13Emel
Tentokrát bez obrazového doprovodu? No, nevadí, fotek je nakonec všude dost a zdá se, že by V40 stála i za osobní prohlídku, textík je výborný. A i Volvo se opravdu povedlo, uvnitř i venku. Poněkud okázalé tvary předku s delším převisem mi tady přijdou přirozenější než u šedesátky, hlavně z profilu vypadá auto tak akorát „sportovně“, aby to dokázalo ohromit a přitom nepůsobilo kýčovitě (což se podle mě šedesátce úplně nedaří).
Co se jízdy týče – tady si dovolím zapochybovat. Volvo nikdy nejezdilo špatně, nikdy ale také nejezdilo skvěle. Očekával bych vesměs komfortní a předvídatelné chování, tedy neutralitu a samet ano, ale radost? Možná radost z toho, že sedím v pořádně udělaném autě. Nebo se Volvu podařilo vydolovat i nějakou radost pro petrolheads :-)? Je fakt, že mě příjemně překvapila tabulková hmotnost někde kolem 1250kg, na tak vybavené auto je to velmi slušná hodnota.
[27]
31. 7. 2012 v 10:58GTI
[26] Souhlas, Emele, a dík za pochvalu. No u té radosti za to evidentně může to množství koní. Velmi čistá, jistá, komfortní jízda, jízda skutečné prémiové kvality. Na sport je tu BMW1, to je jasné, ale kdo ví, co má od Volva čekat, bude nadšený. Nepoužil jsem oficiální fotky, neb jsem pak vždy terčem kritiky, že je to „faleš“, reál jsem nefotil, užíval jsem si jízdu, a na závěr ta jízda proti zdi a ještě (polo) automatické parkování do řady… třásly se mi ruce 🙂
[28]
31. 7. 2012 v 12:01Atlis
jazdil som V40 pred par tyzdnami tiez, v mojom pripade sa jednalo o V40 D3 Summum – cize 2.0 patvalec, diesel.
GTI sice srsi chvalou, ja osobne zase napisem o par negativach.
Neviem, ci si jazdil s autom vybavenym stresnym oknom, ja ano, meriam 180cm a hlavu som si trieskal o miesto medzi A a B stlpikom – nad sedadlom. Komfort na 18″ diskoch je slusny, zadna naprava si vsak zle radi s priecnymi nerovnostami a vie neprijemne trieskat. Dost ma prekvapuje tvoj komentar tykajuci sa sirokosti interieru – ja som do V40 sadol priamo z mojho FFIII a interier V40 je vyrazne stiesnenejsi… Zeby sme mali ine meritka vo fore a nazivo? V zadu je miesto tak akurat pre dve mensie zienky ci deti, kufor je skor symbolicky, ale kto by cakal, ze bude premiovy hatch vozit rodinku na dovolenku do Bulharska, vsak? 😉
Inak je V40 skutocne kus krasneho auta, velmi ma prekvapila kultura prace ich diesla – sice je pod 1500ot uplne mrtvy, ale potom uz slusne tiahne az do asi 4500ot. Snad najprijemnejsi je jeho „takmer“ sestvalcovy zvuk. Skoda len, ze V40 s tym motorom skutocne vela vazi…
[29]
31. 7. 2012 v 12:444bytelnýkola
pěkné… tak mě jako nepřímá, či snad přímá konkurence napadl lexus ct, výkonem se volvu nemůže rovnat, ale kabina se mi jeví na špičkové / porovnatelné úrovni, vyzývám tě gti, otestuj jej pro nás:)
[30]
21. 8. 2012 v 0:09Martin
Pěkný počtení.
Komentáře nejsou povoleny.