-
Práce prodejce automobilů – od rozhodnutí k realizaci
Jistě si spousta z vás, fanoušků automobilů, někdy položilo otázku, jaká je práce prodejce automobilů. Zkusím Vám tuto otázku postupně zodpovědět. Budu Vás postupně provádět svými prvními kroky, v této branži.
Jak jsem dospěl k rozhodnutí tuto práci dělat? Jsem velmi impulzivní člověk. Snažím se vždy dělat to, co mě naplňuje a v čem mám chuť se rozvíjet. 9 let jsem se živil jako fitness couch a osobní trenér. Do toho přišli do naší rodiny dva nové přírůstky v podobě dětí a tím se i značně změnili životní priority. Potřeba stálého zaměstnání a „jistoty“ ve mě rostla, až jsem se jednoho dne probudil a položil si otázku, proč nezačít dělat to, co je mým největším koníčkem?
S touto otázkou jsem zasedl k počítači a sepsal svůj první CV a motivační dopis. Asi netřeba podotýkat, že vzhledem k nevalné formě nepřišla odpověď z žádné firmy. Možná jsem člověk, který se velmi kamarádí se svým egem, ale zároveň mám většinou i jistou míru sebereflexe, takže po pročtení obou dokumentů jsem musel vyvodit, že bych si asi neodepsal sám sobě. Takže přišla na řadu kompletní úprava všeho a nakonec z toho vylezlo něco, čemu by se dalo říkat obstojný CV.
Netrvalo dlouho a ozvali se hned dva dealeři z koncernu VW Group, první z pobočky Škoda Auto, druhý z pobočky SEAT. Čekali mě dva pracovní pohovory, ve kterých jsem si přeci jen věřil trochu víc, jelikož komunikace s lidmi byla doteď, mimo jiné, mou pracovní náplní. První pohovor jsem absolvoval v dealerství Škoda Auto. Pracovní pohovor se točil nejen kolem mých pracovních zkušeností, ale i nastíněním prodejních a pracovních činností. Pohovor to byl mimořádně příjemný a uvolněný. Za necelý týden zazvonil telefon s odpovědí, že jsem byl na základě všech pohovorů vybrán. Vzal jsem si čas na rozmyšlenou a mezitím absolvoval druhý pohovor v dealerství značky SEAT. Pohovor probíhal v podobném duchu, nicméně začali se ukazovat rozdíly v prodejním zaměření obou značek. Za několik dní opět zazvonil telefon s oznámením, že jsem získal i toto místo. Bylo tedy na mém důkladném zvážení, pro jakou možnost se finálně rozhodnu.
Proč právě SEAT? Moje finální rozhodnutí ovlivnilo hned několik faktorů. I přesto, že mám velmi rád obě značky, SEAT je pro mě o něco více osobitý, vzbuzuje ve mně více emocí a více mě chytnul za srdce, než vynikající, praktická avšak chladná Škoda. O odstavec výše jsem také psal, že již na pohovorech se ukázali rozdíly v prodejním zaměření obou značek. Je asi všeobecně známé, že Škoda vládne fleetovým flotilám. A práce s fleetovými zákazníky funguje prostě trochu jinak. Vše se řeší převážně elektronicky či telefonicky, takže mnohem méně přímého kontaktu se zákazníkem. SEAT je naopak zaměřen více na retailové zákazníky, což znamená více přímého kontaktu a trochu odlišná forma jednání. Ze své dosavadní praxe jsem zvyklý na přímý kontakt s lidmi a práci bez této formy komunikace si nedokážu představit. Takže i přesto, že výchozí podmínky jsou u SEATu trochu těžší, rozhodnul jsem se právě pro tuto značku.
Mám za sebou prvních pár dnů v nové práci. Vždy jsem si myslel, že jsem relativně dobře informován o novinkách, konkurenčním prostředí a nové technice. No realita je trochu jiná, ale o tom zase příště…
Práce prodejce automobilů – začínáme
10 Responses to Práce prodejce automobilů – od rozhodnutí k realizaci
[1]
3. 10. 2018 v 06:19Mr.Murphy
no hele já ti přeju ať se daří a ať tě to baví…. moje zkušenost s lidmi co prodávají auta je velmi špatná…. jako fanda aut toho vím vždy dost než jdu s prodejcem něco řešit a hodně mě frustruje, že mi vlastně nikdy neřekne nic zajímavého a těch autech toho ví z mého pohledu strašně málo….. na to že to je jeho práce…. A nebo mi odpoví na všechno, ale později zjistím že půlka z toho byly kraviny 🙂
[2]
3. 10. 2018 v 08:15seatlover
Máš naprostou pravdu, že stejně jako v jakémkoliv oboru, i u prodejců jsou doopravdy propastné rozdíly. Za svůj život jsem absolvoval koupi nového vozu asi 5x, no vždy byli mezi prodejci rozdíly. Na jejich obhajobu, když jsem si chtěl koupit určitý model, vždy jsem o něm věděl téměř vše dopředu, ono je pak těžké, říct Ti něco, co vůbec nevíš. Berme však v potaz to, že většina běžných zákazníků zná auto často jen z reklamy, nebo že ho někde viděli a prostě se jim líbí. Těmto lidem pak jde naopak hlava kolem i z těch běžně dostupných informací. Samozřejmě se však najdou i prodejci, kteří ani pořádně nevědí některé základní informace…zkrátka každý zákazník si nakonec zvolí toho prodejce, jenž na něj působí nejdůvěryhodněji…
[3]
3. 10. 2018 v 10:26iudex
(1) Jj, väčšinou viem o danom modeli viac, ako predajca. Ešte ako-tak pochopím, keď si predajca myslí, že motor s „TwinPower turbo“ má dve turbodúchadlá, ale niekedy nevedia ani základné veci typu aký výkon má daný motor. Ale na obranu predajcov zase treba povedať, že my sme dosť úzka skupina ľudí, ktorí sa o autá zaujímajú do detailov, typický kupujúci sa orientuje len rámcovo, v intenciách benzín-nafta.
Na druhej strane čo od predajcu očakávam, je znalosť konfigurátora, výbav a možností, teda že motor XY je len s automatom, paket YZ sa nedá kombinovať so športovým podvozkom a pod. a dať relevantné odporúčanie.
[4]
3. 10. 2018 v 15:03praděda7
Hodně štěstí. Umění jednat s lidmi a product knowledge…jsou key k úspěchu….
[5]
4. 10. 2018 v 05:09webpaja
Problém prodejců je nejen v jejich neznalosti a z toho vyplývajícím lžím, ale hlavně z toho, že nevědí jak jimi prodávaná auta jezdí a jak si reálně stojí proti konkurenci. Pak z nich padají taková lejna, že se člověku zvedá žaludek.
Přeju ti, abys nebyl jedním z takových hovad a doporučuji jezdit a porovnávat. Třeba zvýšíš prodejcům kredit, u mě ho mají asi tak velký jako pokladní na benzině (sami se chovají coby polobozi).
[6]
4. 10. 2018 v 08:15seatlover
Faktem je, že prodejce není servisní technik, nicméně jak jsi správně napsal, alespoň základní podvědomí o motorizacích ,mít zkrátka musí. Jinak znalost konfigurátoru je doopravdy základ, o tom budu psát v jednom z dalších příspěvků.
[7]
4. 10. 2018 v 08:16seatlover
Souhlasím v plném rozsahu a podepisuji 🙂
[8]
4. 10. 2018 v 08:21seatlover
Opět nelze než souhlasit, je potřeba mít s auty, které prodáváš reálné a hmatatelné zkušenosti, nelze prodávat teoretické znalosti (opět budu psát v dalším příspěvku). Mám velké štěstí, že pracuji ve společnosti, kde je mi umožněno každý z modelů důkladně ohmatat a projet. Co je samozřejmě trochu problém, že každý má svůj subjektivní názor na to, co mu vyhovuje a občas zachovat jistou míru objektivity je zkrátka těžké. Tím však nechci říct, že bych prodával ten nejlepší produkt na trhu. Jako fanouška aut mám stále velmi rád poctivé atmosféry, nicméně v očích dnešního běžného zákazníka je nutné si přiznat, že mu jakýkoliv přeplňovaný motor bude zkrátka vyhovovat víc…všechny věci mají dvě strany mince.
[9]
4. 10. 2018 v 19:194bytelnýkola
taky jsem tohle zkoušel, co pracovní doba, soboty? co pracovní prostředí, myšleno kolegové, šéf..
[10]
7. 10. 2018 v 22:01seatlover
Pracovní doba od 9 do 20 hod, jede se na dopolední/odpolední. Těžko hodnotit kolektiv po těch pár dnech, nicméně zatím jsem nadšen přístupem a chování všech. Prostředí je super, přeci jen jsme jeden z nejmodernějších salonů značky SEAT 🙂
Komentáře nejsou povoleny.