-
Školní smyky
Napadlo Vás někdy, že svoje auto příliš neznáte? Že vlastně moc nevíte, jak se chová?
O tom, jak se chová jeho vlastní auto při jízdě padesátkou cestou do supermarketu, ví každý řidič. Drtivá většina řidičů zvládá jízdu rovně v rámci rychlostních limitů na okresce. Na dálcici už to přituhuje – zde je vidět, že někteří nejsou tak pevní v kramflecích, jak si možná myslí. Couvání – to jsme zde řešili nedávno a dospěli jsme k názoru, že jsou mezi námi velké rozdíly, ať už jde o couvání s vozíkem nebo bez. Parkování podélně v řadě je pro mnohé řidiče také oříškem. Ve všech těchto situacích však člověk svoje auto může řídit jaksi v pohodě, aniž by ho tlačil čas. Nejde o vteřiny, které by ho dělily od nárazu do svodidel, stromu nebo protijedoucího vozu.
Smyk je naproti tomu situace, kde o vteřiny jde. Snad přímo o jejich zlomky. Mnozí z nás se přitom se smykem ani nesetkali, tudíž ani nevědí, jak jej řešit. Já osobně jsem se smykem párkrát setkal, ale vždy jsem vyvázl. Nutno říci, že jen a jen díky náhodě – nikde kolem nic nejelo a nic mi nestálo v cestě, takže ani chybná a notně pomalá reakce z mé strany nevedla k havárii.
Nedávno jsem si řekl, že je čas s tím něco dělat. Zajel jsem si tedy na jeden známý český autodrom a nechal se poučit od lidí k tomu povolaných. Rád bych se s Vámi o mé zážitky ze školy smyku podělil. Pro ty, kteří jezdí denně na okruh, není tento článek určen. Pro ty, kteří ještě trochu tápou, ano.
Školu smyku můžete absolvovat s vlastní károu i s károu vypůjčenou. Všem je jasné, že vlastní kára je lepším řešením, snad jen hlupák si vyzkouší cizí auto, aby pak v mezní situaci zjistil, že se chová jinak než to jeho. Drtivou většinu několikahodinového kurzu se pohybujete v malých skupinkách po mokrých kluzných plochách, po mokrém asfaltu i po suchém asfaltu, mezi kuželkami, v zatáčkách stoupavých i klesavých a po rovinkách. Klouže to doslova pekelně a smyk doslova střídá smyk. Člověk se učí jediné – smyk zvládnout.
Smyk máme dvojího typu – smyk přední nápravy (smyk nedotáčivý, auto směřuje po tečně ven ze zatáčky) a smyk zadní nápravy (smyk přetáčivý, zadek auta má tendenci předběhnout předek). Nedotáčivý smyk vzniká v praxi zhusta nejčastěji, a to zejména v situacích, kdy přeženeme nájezdovou rychlost do zatáčky, kdy je silnice v zatáčce nerovná, kdy je na ní listí, sníh, led či stěrk apod. Nedotáčivý smyk se také objevuje v průběhu první části vyhýbacího manévru, kdy točíte volantem mimo překážku. Přetáčivý smyk se objevuje méně často a my jsem jej museli během kurzu vyvolávat, abychom se do něj vůbec dostali. Jedinou výjimkou je druhá část vyhýbacího manévru, kdy řidič vrací auto zpět na původní směr jízdy. Tady se do přetáčivého smyku dostanete i bez vlastního přičinění.
Auta všech lidí, se kterými jsem kurz absolvoval, se dostávala do obou typů smyku i bez přičinění řidiče. A to zcela bez ohledu na pohon – ve skupině byla auta s přední, zadní, i všema poháněnými nápravami. Berme to jako první poučku – můžete mít čtyřkolku, ale smyku se stejně nevyhnete.
Auta s ojetými peumatikami dostávala smyk v daleko nižších rychlostech. Obvyklá nájezdová rychlost 50 km/h na kluznou plochu pro ně představovala vážný problém. Auta s novými pneumatikami mohla najíždět o 5-10 km/h rychleji. Berme to jako druhou poučku – o chování auta ve smyku daleko více rozhodne kvalita pneumatik než konstrukce vozu a druh pohonu (zadní, přední, všechny čtyři).
Auta s ESP se do smyku dostávala poměrně těžko, elektronika smyku vehementně, i když ne stoprocentně úspěšně bránila. ESP je tedy významná pojistka Vašeho zdraví.
Málokterý z účastníků kurzu se byl schopen při smyku na kluzné ploše udržet v jízdním pruhu. V reálné situaci, to jest při vyšší rychlosti a v provozu smyk znamená vysokou pravděpodobnost střetu s protijedoucím autem, nárazu do svodidel, do stromu nebo výletu mimo vozovku. Pro mě největší poučení – smyku v běžném provozu je vždy lepší předcházet než jej následně řešit.
Je docela problém přesvědčit ruce a nohy, aby dělaly to, co se jim řeklo na učebně. Každý z nás má tendenci v krizové situaci brzdit. Brzdit se ale nemá ani při nedotáčivém, ani při přetáčivém smyku. Při nedotáčivém smyku musí člověk sundat nohu z plynu a čekat, až se přední náprava sama chytí. Při přetáčivém smyku má pouze dát nohu z plynu, sešlápnout spojku a dát kontra volantem. Snadno se to řekne, ale praktické provedení je opravdu horší.
Voda na silnici je problém. Když prší, jedu pomaleji. Prodloužení brzdné dráhy na mokru je totiž až neskutečné, a to i při brzdění z nízkých rychlostí. Tuplem to platí pro dálnici, kde už dva milimetry vody znamenají podstatné omezení kontaktu pneumatik se silnicí. Smyk při stotřicítce v takové situaci znamená upravidla smrt. Kroutím hlavou nad auty, která se za hustého deště po dálnici řítí sto padesát.
Když už brzdím, brzdím pořádně. Doslova se snažím prošlápnout brzdovým pedálem podlahu. Platí pro auta s ABS i bez ABS – na nějaké pumpování zapomeňte. Výjimkou je vyhýbací manévr – auta s ABS brzdí jako čerti i v jeho průběhu, auta bez ABS nikoli, neboť by se s překážkou střetla.
Konečně, i na tomto kurzu si člověk může dát pár zatáček na suchu v rychlosti a pár pěkných slalomů pod plynem mezi gumovými tyčkami, takže i o zábavu je postaráno.
Kurz můžu doporučit. Nestojí moc a pro blaho svých vnitřních orgánů, své manželky a dětí by jej měl absolvovat každý chlap.
18 757 Responses to Školní smyky
[1]
14. 7. 2009 v 1.33vrkuboy
Měl jsem možnost projet se dvakrát po brněnském okruhu a i to je bezva zkušenost. Člověk hned zjistí kde má auto limity bez toho, že by to někde rozmlátil. Také můžu jen doporučit. 😉
[2]
14. 7. 2009 v 7.29prekladys
co dodat, než ano. takto elementárně osvětově by měli psát na hlavní stránce! frajera na rovince (či v „dlouhým táhlým“ 😉 ) dnes chce dělat každý, pořádně své auto umí málokdo.
[3]
14. 7. 2009 v 8.32_Teddy_
Absolvoval som podobny kurz v skoliacom stredisku oamtc, este k tomu v zime na snehu. Mozem fakt len doporucit! Aj po 15-tich rokoch aktivneho soferovania sa clovek moze nieco nove naucit, a lepsie spoznat svoje auto, aj svoje schopnosti. Myslim ze aspon zaklady zvladania kritickych situacii by sa mali ucit uz v autoskole. Ono dostat smyk sa da aj pri 20km/h, na namrznutej ceste, alebo rozliatom oleji…
[4]
14. 7. 2009 v 8.33LERAK
[1] Souhlas. Říkal jsem si, že bude fajn si vyzkoušet i okruh. Máš přehled o tom, kolik to stojí a jaká platí při jízdě na okruhu pravidla?
[2] Sám bych to neřekl lépe. Dlouhej táhlej umí každej, ale v zatáčkách se pozná machr.
[5]
14. 7. 2009 v 8.37LERAK
[3] Ano. Problém je v tom, kolik by pak taková autoškola stála 🙂 Jinak smyk ve dvaceti km/h je na sněhu nepříjemná realita, i když asi ne moc pravděpodobná. Kluzná plocha v podstatě simuluje uježděný sníh. V zatáčce o poloměru nějakých 60 metrů jsem přitom dostal smyk až tak v pětačtyřiceti až padesáti kilometrech za hodinu …
[6]
14. 7. 2009 v 9.14Emel
Hezky napsané, rozhodně doporučuji každému vyzkoušet… ty reflexy je potřeba zažít a dostat do krve, na přemýšlení pak skutečně není čas. Mám pár drobných připomínek, spíš nuancí nebo alternativních přístupů:
1) Pokud vím, i u aut s ABS se doporučuje při samotném vyhýbacím manévru nebrzdit, tedy nechtít po kolech brždění a zatáčení současně. Co jsem slyšel já, je ideální je uvolnit brzdu ještě zhruba půl vteřiny před zatočením volantu tak, aby kola dostala šanci se správně chytit.
2) Vyšlápnutí spojky při přetáčivém smyku je nic nekazící řešení, které mimochodem platí i pro aquaplaning. Ale jsou i situace, kdy je lepší držet nohu rovnoměrně na plynu a pouze kontrolovat volantem. Tuhle variantu ocení hlavně ti chudáci s automatem nebo sekvenční převodovkou ;-).
[7]
14. 7. 2009 v 9.47Perun
Kvalitní text, leraku. Díky za něj.
P.S. 15.-16.4. v Mostě? Jestli ano, tak to jsme tam možná byli spolu… 😀
[8]
14. 7. 2009 v 10.01Iudex
Ja som rovnako absolvoval nieco podobné (na piestanskom letisku na flotile BMW). Na jednej strane som si to fantasticky uzil (drat cudzie auto do obmedzovaca a este k tomu BMW:-), na druhej strane to pre prax malo o nieco mensí dosah v tom, ze jazdím na predohrabe a zrucnosti získané na zadokolke, resp. AWD sú nie úplne pouzitelné.
[9]
14. 7. 2009 v 10.06Iudex
BTW na SVK robí školu šmyku Max cars (v spolupráci s BMW): http://www.maxcars.sk/index.php
[10]
14. 7. 2009 v 10.12eman
Jen technická. třetí typ smyku je na všechny čtyři. Dále, při nedotáčivém smyku na přední, zejména v menších rychlostech na sněhu, vcelku výrazně usnadňuje řešení, krátkým zatažením ruční brzdy, uvést do smyku zadek, čímž se auto vrátí do požadovaného směru a pak už se řeší jen kluzající zadek, což je jednodušší. A k té čtyřkolce, pokud není v autě ESP, tak je rozdíl mezi chováním Haldexu a trvalým náhonem jako u Subaru. Dostat Subaru do smyku (a nemyslím brzdného), chce už jet opravdu dost rychle.
[11]
14. 7. 2009 v 10.23Iudex
(10): No práve v týchto kurzoch majú gumové fólie polievané vodou, tam dostane smyk i 8X8 🙂
A ako hovoria skúsenejsí jazdci nez ja, ked uz odtrhnes stvorkolku, Boh Ti pomáhaj…
[12]
14. 7. 2009 v 11.19turbo
ano, tohle je dobra vec …ja bych to zaradil jako povinnou lekci pro „studenty“ v autoskole, ale obavam se, ze by ty penize navic sly do kapsy nejakymu vohnoutovi, protoze jak znamo, v CR je jen jeden polygon …dalsi se uz sice stavi, ale to je porad malo
[13]
14. 7. 2009 v 11.26eman
[11] Záleží na tom, jestli ji chceš utrhnout vědomě, nebo jestli jsi to nečekal. 🙂 To první je radost, to druhé je velmi cenná zkušenost, která ti zkoriguje sebevědomí, abys ramenama neboural futra. PS. Mám to za sebou a mohu vřele doporučit. Čím dřív, tím lépe pro člověka i jeho okolí. 🙂
[14]
14. 7. 2009 v 12.15kolmar
Pekny clanok LRAK, jazdim „predohrab“ no nedotacavemu smyku sa aj pri sviznejsej jazde da s rozumom vyhnut. Ak poznas auto (aj pneu) tak neni problem (zaklad je zakruta bez plynu) horsie to uz je v stupaniach napr. v zime ked ten plyn potrebujes…ale to sa da velmi lahko korigovat „pravou nohou“ a vela veci za teba dnes spravi ASR… Nedotacavy smyk je uz ina kava…sneh, kamienky, mokro ci dokonca raz aj sucho…stalo sa (samozrejme pri malych rychlostiach…cca do 60 km/h) a chvala panu dalo sa to vzdy vykorculovat, len stale „trosku“ nasiroko…presne ako vravis v texte, keby tam prave islo auto… hoci do pruhu zasiahnes len 0,5 metra…tak neviem neviem…
Ziadne taketo skolenie som neabsolvoval, rad by som to v buducnosti spravil, ak sa to bude u nas dat (s vlastnym autom najlepsie). Zatial pre mna funguju len v zime parkoviska pokryte ladom a snehom… aj toto ti dokaze dat dost vela, a reakcie si slusne nacvicis…
[15]
14. 7. 2009 v 12.20kolmar
No a co sa tyka vyucby autoskoly, tak to si neviem predstavit. Bohuzial dnes je bezne, ze autoskolu opustaju ludia ktory sa maju problem pohnut v kopci, ktory nedokazu obehnut kamion (lebo sa boja) a ktory soferuju stylom „oci na skle a volant v zuboch“ tak krcovito a nepredvidavo, ze dakujem. Nevedia ani poriadne zaparkovat tak chciet po nich rychle a cielene reakcie na smyk je podla mna nemozne… oni sa zlaknu a brzdovy pedal zatlacia az do chladica 🙂
[16]
14. 7. 2009 v 12.31LERAK
[6] Emele, díky. To, co píšeš, dává smysl. Ono při přetáčivém smyku stejně nenajdeš tu spojku včas, takže zhusta držíš tu nohu na plynu a jen kontruješ volantem. Nicméně při vyhýbacím manévru nás učili brzdit mimo kluznou plochu i na ní, a to z kopce i do kopce.
[17]
14. 7. 2009 v 12.33LERAK
[7] Perune, dík. Já jsem byl ve Vysokém Mýtě. Trochu komornější, zastrčenější okruh, bez takového toho hejblete co ti rozhodí při přejezdu zadek auta, ale přístup místního instruktora hodnotím jako skvělý.
[18]
14. 7. 2009 v 12.38LERAK
[10] emane, řešit nedotáčivý smyk ručkou je IMHO nesmysl. Když vidíš, že se ti auto nechce vejít do zatáčky a míří na strom, tak zatažení ručky je to poslední, na co máš myšlenky – to mi věř. Tuším, že v diskuzi na učebně byl zazněl taková návrh také, ale byl zamítnut.
O rozdílu v chování Haldexu a permanentního pohonu jsme se přesvědčili – ve skupině se mnou byla O2 4×4 a Subaru Forester. Subaru se snad trhalo trochu později než O2, nicméně já jsem se svým průměrným vozem mohl díky novým gumám najíždět do zatáčky ještě rychleji než to Subaru. Jak jsem řekl v článku, kontrukce vozu má vliv, ale kvalita pneumatiky hraje daleko větší roli.
[19]
14. 7. 2009 v 12.39LERAK
[12] Ne tak docela, nemusíš jen do Mostu.
[20]
14. 7. 2009 v 12.42LERAK
[14],[15] Kolmare, pravdu díš. Problém je v tom, že na cvičáku se pohybuješ pořád relativně pomalu. V reálném provozu budeš vždycky širokej. I s tou autoškolou máš recht. Když si vzpomenu, v jakém stavu jsem z ní odcházel já … no potěš.
[21]
14. 7. 2009 v 13.27Emel
LERAK: no, normální silnice se zase zdaleka tak nesmeká a je tam i více prostoru než se zdá. I když dostaneš na mokrém nebo dokonce suchém asfaltu smyk v daleko vyšší rychlosti, máš nad autem větší kontrolu než na té jejich folii při 40. Na suchu se ti prakticky nestane, že bys točil kolama a nic se nedělo… a to ani při hodně vysoké rychlosti.
[22]
14. 7. 2009 v 14.25cja
a co na to auto s předohrabem v automatu, chystám se do něj a jak to tady čtu, tak si nadělím jako dárek školu smyku k tomu
[23]
14. 7. 2009 v 15.10eman
[18] No, já sice tak občas řeším problém už víc než 40 let, ale vzhledem k tomu, že jsem se to učil v Česaně od Cinkla, Fouska, Hnateviče etc, tak to bude, jak ty píšeš, určitě překonaný nesmysl. No ještě štěstí, že to nevěděl Erik Carlson. To by si snad ani nezajezdil. 🙂
[24]
14. 7. 2009 v 15.28LERAK
[21] Jasně, na suchu je to OK. Ta škola je spíš na sníh a na velké mokro, kdy na silnici stojí voda.
[22] Předohrab s automatem? Člověče, ten mezi námi nebyl, takže nevím.
[23] 🙂
[25]
14. 7. 2009 v 15.39Emel
cja111: u automatu nemůžeš vyšlápnout spojku, takže prostě brzdíš a automat ti do toho nějak podřazuje… sice přicházíš o možnost odpojit kola od motoru a nechat je pouze zatáčet, ale zase neriskuješ zhasnutí motoru a je to jednodušší na provedení.
[26]
14. 7. 2009 v 15.42_Teddy_
[20]: ako som pisal, na „vhodnom“ podklade mozes dostat smyk aj pri takej malej rychlosti, akou sa vlecu ziaci autoskoly na cvicisku. Samozrejme ze autoskola nemoze mat profesionalne vycvikove centrum, ale snad kybel mydlovej vody mozu niekde prsknut na asfalt.
Pokial viem, ziadna autoskola nemoze fungovat bez cviciska (aspon prenajateho), takze aspon ake-take zaklady zvladnutia smykov ich mozu naucit. Urcite v tom vidim vacsi zmysel, ako ucit a skusat ich „techniku“. Dnes uz sa auta nerobia na to, aby sa v nich clovek po veceroch vrtal…
[27]
14. 7. 2009 v 19.18Johnny
Ano, znalost vlastního auta je k nezaplacení. S oblibou v zimě řádím na zasněžených parkovištích a zkouším různé reakce auta… Nutno dodat, že ESP s ASR, ještě ve spojení s EDS (elektronická uzávěrka diferenciálu) zvládnou velmi mnoho. Pokud máte dobré gumy. Ale je dobré si elektroniku vypnout a naučit se to nejdřív bez ní. Pak přidat elektroniku a zjistit, co zvládá. Většinou neumí eliminovat nedotáčivý smyk při prudkém zatočení, ale dříve nebo později jedete vždy tam, kam točite volantem. A je nutné nezapomenout na jednu věc: koukat vždy tam, kam chci jet!
[28]
14. 7. 2009 v 20.46_Teddy_
[27]: Poznam ludi, ktori si na zasnezenom parkovisku urvali napravu na dakej skarpe, ktora nebola pod snehom vidiet. Pokial nemas zrovna jeep alebo T-72, tak nabehnutie na par centimetrovu hranu bokom kolesa ma vzdy fatalne nasledky…
[29]
14. 7. 2009 v 20.47vrkuboy
[4] cca 25 minut na brněnském okruhu stojí 400 kč nebo 500… už nevím přesně. Pravidla se řídí podle vlajek… žlutá (nehoda, překážka na trati)…. atd. Musíš předložit řidičský průkaz a techničák jízda se dá objednat přez net nebo na místě, ale je tam určité omezení co do počtu aut.
[30]
15. 7. 2009 v 8.25LERAK
[29] Takže hodinka cca 1k Kč. To není až tak zlé. Jednou to třeba zkusím, až pojedu kolem. Jen doufám, že se mi nebudou smát, s čím že jsem to přijel 🙂
[31]
15. 7. 2009 v 10.06Johnny
Jj, okruh je okruh. To „moje“ parkoviště je bez bariér, ale jinak souhlasím, obrubník je fatální…
[32]
16. 7. 2009 v 11.47ssaaiibb
Zrovna včera jsem takovej nedotáčivej smyk dostal! chtěl jsem odbočovat do 90 stupnové zatáčky, akorát jsem jel moc rychle, dupl jsem na brzdy před zatáčkou. Auto sice zpomalilo, ale furt to bylo na tu zatáčku moc rychle. Předek šel ven do pr.. směrem do pankétu, vyšlápl jsem spojku a jenom držel volant. kola piskaly jak divy, ale chytly se na štěsti. Tak už tam určitě nikdy nepojedu. „respekt“ Škola smyku je určitě dobrá věc + plus auto s ESP,ABS není na škodu. I když elektronika má také své hranice, ale určitě reaguje rychlej než řidiči.
[33]
16. 7. 2009 v 13.08Emel
Levně se dá pronajmout Sosnová…
[34]
16. 7. 2009 v 13.35Skyline
Lerak: diky za clanek, mezi hromadou samovykradaciho balastu je fajn videt neco zajimaveho, praktickeho a nevycpeleho. Jen k tomu reseni nedotaciveho smyku ruckou – nesmysl to neni, ale neni to pro normalni lidi. Je to vsak ucinny zpusob, ktery pouzivaji soutezni jezdci, predevsim v rally. Pro normalni lidi to neni prave pro to, cos sam napsal – „je to to posledni, na co mas myslenky“. Profik na to myslet nemusi, je to pro nej stejne samozrejme, jako pro (vetsinu) ostatnich dat blinkr.
eman: treti typ smyku neni. Smyk vsemi ctyrmi je bud pretacivy nebo nedotacivy, jen pri nem „cestuji“ obe napravy.
Vsichni (ad autoskola): zkuste se zamyslet nad tim, co jste po tech par km umeli vy. Predstava, ze kdyz clovek sotva zvlada auto, tak bude schopen zvladat smyky je podle me uplne mimo. Zvladani smyku je takova „stredni skola“ a tu proste batole, co vyleze z autoskoly, nezvladne. Kdo ma ve svem okoli cloveka s „mokrym“ ridicakem to nejspis vidi stejne.
[35]
16. 7. 2009 v 13.50vrkuboy
[34] co je to levně? 😀 každý máme trochu jinou představu o tom co je levné
[36]
16. 7. 2009 v 16.13Skyline
vrkuboy: predpokladam, ze reakce mela jit na „Emela“ a jeho levny pronajem Sosnove, ne? Jinak bych ale rekl, ze to neni ani tak o tom, jak to komu prijde, ale o tom, co stoji jeden okruh ve srovnani s jinymi. A tady je to jasne, Sosnova a Myto jsou v porovnani s Mostem a Brnem skutecne za pakatel. Ze ma nekdo penize sotva na rohlik s maslem sem nepatri 🙂
[37]
16. 7. 2009 v 18.49eman
[34] To víš, že smyk všemi čtyřmi není. To jsou jenom takový báchorky, že existuje power slide. Člověče tys mě teda rozesmál. My jsme takhle běžně jezdili s Trábošem. A nejen na soutěžích, ale i přes strahovský kopec na techniku do Dejvic. Stačily navlhlý dlažky. 🙂
[38]
16. 7. 2009 v 23.00babo
celkom pekny clanok. Ja som uz veru par smykov dostal, vacsina ale bola na okruhu, kam som sa parkrat tento rok dostal.
Ono by to chcelu taku skolu smyku tak 2 tyzdne v kuse, aby to clovek riesil reflexivne. Hlavne reakcia na nedotacavy smyk – sam to nemam este v zite, ze treba skor naorvnat kola a vyslapnut spojku a cakat. Podvedoma rekacia je bud brzdit, alebo este navyse viacej utahovat zakrutu volantom. A hlavne to utahovani eje problem, lebo ked sa auto chyti na suchom safalte, okamzite hadze cloveka do druhej strany (preto je lepsie mat kola rovno a vyslapnuttu spojku, nech je motor od kolies odpojeny). Tahanie za rucku, to naozaj clovek musi byt skoro zavodnik…
Spusta ludi hovori, ze pretacavy smyk je lepsi, lebo tam clovek ma viacej moznosti na vyrovnanie. V podstate to pravda je, ale zase pre hodne skusenych soferov. Kontra sice je prirodczena rekacia skoro kazdeho cloveka (lenze pri vysokej rychlosti ju treba dat skoro). Neprirodzene su vsak dve veci. Ked sa uz kontruje, tak musi dalej korigovat volantom do opacnej strany, ako smeruje cesta (trebars v pravotovocivej ak je clovek nedotacavy prilis, musi dat viacej dolava). Este horsia vec je, ze sa nesmie viacej ubrat plyn, hlavne na predokolke. Prave naopak, treba rychlu kontru a plyn trochu pridat.
Co sa tyka skoly smyku, uplne najlepsia je asi v Pachfurthe. Trebars Piestany sa vobec nemozu rovnat (je to len rovinka). Pachurth ma navyse aj dynamicke platne, kde vedia vyvolat uplne necakany smyk, clovek nevie do ktorej strany pojde a testuje sa reakcia. Dalsia skvela je vraj vo Vysokom Myte
[39]
16. 7. 2009 v 23.09babo
(37) co Ta prosim rozosmialo? Auto prakticky nikdy nejde v rovnomernom smyku vsetkymi styrmi. Alebo ide len zlomky sekund. Prave, ze je to stale boj understeer vs. oversteer a treba skuseneho sofera, aby to tam stale drzal.
Subaru vhodne ostrych nasekanych zakrutach utrhnut az taky problem nie je, permanent 4kolky vacsinou ostr zakruty s malym polomerom prilis nemiluju. Kludne sa da odtrnut aj nedotacavo. Nove EVO X sa da pretocit (seriove, bez zmeni na podvozku) vdaka aktivnemu diferaku prakticky tiez len tak, ze je najprv trochu nedotacave a potom sa nezlaknut, sklbnut za volant a pridat plyn.
Priklad hrubo nedotacaveho auta s premanentnym 4×4 je stare AUDI A4. Tiez sa da pod plynom nakoniec vyovalt pretacavy smyk, ale v rkuach bezneho cloveka mimo okruhu je to cista utopia
[40]
17. 7. 2009 v 9.32eman
Rozesmálo mi to teoretizování. Výkony motorů a rozměry kol, ale také váha dnešních aut, jsou úplně někde jinde, než byly v dobách mé generace. Což na jednu stranu znamená, že dnešním sériovým autem jedu rychleji, než se starým soutěžákem, na druhou stranu, dostat dnešní auto v serpentinách do plynulých navazujících smyků není tak prosté, jak bývalo dříve. Čím je lepší auto, tím hůř se to učí, právě proto, že ty smyky přichází ve větších rychlostech, správně při větším bočním zrychlení, než tomu bývalo dřív. Na to má samozřejmě, vedle podvozku, vliv konstrukce, materiál a šířka pneumatiky. Zatáčkou, kde dnešní 195/65-15 jede bez pískání stovkou, jsme na lisované tmě 165/70-13 plavali snad už v šedesátce. Jenže vzhledem k hmotnosti a rychlosti, při tom byla výrazně menší setrvačnost auta, takže jet na té pomyslné hraně, kdy auto jen tak lehce poklouzává, bylo v podstatě možné kdykoliv, kdy bylo jen trochu vlhko, aby se zbytečně neničily gumy. Což jsme také činili i díky tomu, že silnice byly prakticky prázdné. Ergo kladívko, smyk byla přirozenost a tudíž se to nějak zvlášť neřešilo, a naopak se předpokládalo, že si s tím každý nějak poradí. A tak jak nám šel vývoj techniky a hustota provozu, tak začala klesat šoférská zručnost, až jsme dnes ve stavu, že máme povinně ABS a bude i povinné ESP. A na použití ručky při nedotáčení auta se dozvím, že to je nesmysl a o power slidu, kterým se naprosto běžně jezdilo po vlhkých dlažkách, zase to ,, že auto prakticky nikdy nejde v rovnomernom smyku vsetkymi styrmi…..a treba skuseneho sofera, aby to tam stale drzal.“ Jenže jsou auta a auta. Nemá smysl teoretizovat, co dělá Subo nebo Evo, když tyhle kousky neumím ani s Puntem, že. Ostatně, já si s tím Subem taky nelajsnu to, co jsem jezdíval s Trábošem, Š 120S (tu už znají asi jen pamětníci) nebo Ladou. 🙂
[41]
17. 7. 2009 v 11.36Skyline
eman: sedis si zrejme na vedeni. Precti si jeste jednou, co jsem napsal a pak ti treba docvakne, ze reagujes uplne nesmyslne – presneji receno, v nicem nepopiras, co jsem napsal ja. Powerslide je proste rizeny pretacivy smyk, neni to nejaky jiny, treti druh smyku, jak se tu snazis prezentovat.
[42]
17. 7. 2009 v 11.55eman
[41] Ve smyslu, kolik toho klouže, tedy předek, zadek nebo všechno, mám power slide jako třetí druh smyku. Ale nikdo tě nenutí, abys to akceptoval. A jestli je power slide přetáčivý nebo nedotáčivý je myslím, zbytečné diskutovat, pokud jsi ho ještě nedržel v ruce. Při něm totiž povoluješ a utahuješ jak plynem, tak volantem, aby ses vešel kam potřebuješ. Takže v průběhu jedne zatáčky může (a v 99% i je) jak přetáčivý, tak nedotáčivý. Prostě se s tím mazlíš. 🙂
[43]
17. 7. 2009 v 11.59Vojteem
Ahoj, dostat smyk, hlavně tedy nedotáčivý, je dost jednoduché. Přispívá k tomu často horší odhad nebo špatný návyk – typicky v zimě – celou dobu suchu a za kopce namrzlá silnice.
Ono smyk nemusí vždycky vypadat jen rychlé ostré vyjíždění ven, může se projevit v podobě lehkého utíkání z trajektorie podlouhlé zatáčky – třeba v zimě na zledovatělém povrchu. V takovém případě se podepisuju pod to, že je nutné popustit plyn a pokud to situace dovolí, zkusit lehoulince „lechtat“ brzdy a tak zpomalit o 20-30 km/h třeba na 200metrech. Ale to je asi ten lepší případ. No a pak nezbývá než být autu a náhodě hodně vděčný a vyždímat notně propocené triko..
[44]
17. 7. 2009 v 12.37Emel
eman: powerslide je podle mě smyk tlačený motorem, to že se ti u Trabanta na mokrých dlažkách smeknou všechna kola současně ještě není powerslide… a ani s tím Puntem se ti asi nepodaří.
Jinak pro provoz na silnici je ESP k nezaplacení, můžeš být jakkoliv zručný řidič, ale levé zadní kolo několikrát za vteřinu prostě nepřibrzdíš. O povinném ABS nic nevím…
[45]
17. 7. 2009 v 12.50eman
[44] To jako že Trabant a Punto nemají motor? Nebo že silnice nemůže být přijatelně navlhlá, namrzlá, sedlá mlhou, etc? Že o povinném ABS nic nevíš a brzdíš skrzeva ESP, mě už snad po tom všem, co jsem se tu dočetl, ani nepřekvapuje. Čau a jezdi. Máš toho ještě hodně před sebou. 🙂
[46]
17. 7. 2009 v 14.08LERAK
[34] Skyline: Ad ručka v nedotáčivém smyku – na učebně nám řekli, že jde o nesmysl. Nicméně když to vezmu kolem a kolem, tak musím připustit, že ručkou vlastně rychleji a s větším efektem dosáhneš toho, čeho mimo jiné dosáhneš i ubráním plynu – tj. odlehčení zádi během nedotáčivého smyku. Takže na závodní trati pro profíky asi OK, ale jak píšeš, v běžném provozu bych si to netroufl udělat. Už jen proto, že bych neměl čas. Ale dost teoretizování 🙂
[47]
17. 7. 2009 v 14.13Skyline
eman: „kolik toho klouze“ – to prave neni podstatne a pro rozliseni druhu smyku to ani smysluplne nejde pouzit. Kdyz se ti utrhnou vsechna 4 kola pri nedotacivem smyku, tak je to co podle tebe? Nejspis nejaky ctvrty druh, ze? Nebo tomu taky budes rikat powerslide?
Jinak to, ze pri powerslidu musis auto ridit vhodnym pridavanim/ubiranim plynu a korekcemi volantu s tim nijak nesouvisi a na charakteru smyku nic nemeni.
[48]
17. 7. 2009 v 14.18Skyline
LERAK: tak od toho tady ta diskuse je, aby se teoretizovalo 🙂 Praktickymi ukazkami se tu asi trumfovat nebudem, to by chtelo vymenit forum za okruh 🙂
Jinak k te rucce – videl jsem to v rally videich, sam to v praxi neprovozuju. Ale kazdopadne me to inspirovalo a zitra na okruhu to zkusim – poslat auto do nedotaciveho smyku a pak zatahnout rucku, co to udela. Drz mi palce 🙂
[49]
17. 7. 2009 v 14.55eman
(47) ,,Kdyz se ti utrhnou vsechna 4 kola pri nedotacivem smyku, tak je to co podle tebe? “ To je podle mne nízký čelo, dřevěný nohy a olšový ruce. Myslím, že tady jde o zásadní nedorozumnění v tom smyslu, že ty uvažuješ v kategorii:,, co se stane když se mi stane. že se mi to utrhne?“, zatímco já se na to dívám z pohledu řidiče, který jede čistou stopu, protože ta je nejrychlejší (teda pokud nejde o přemotorovaný speciál), a v okamžiku kdy vidí, že to nějakého důvodu už čistě jet nelze, tak VĚDOMĚ přechází do klouzání. Z tohoto pohledu, je potom power slide prakticky pokračováním jízdy v čisté stopě, ale s tím, že už to prostě klouže, zatímco přetáčivý smyk je trochu brutálnější řešení potřeby se víc zatočit. Ale jen tak, zničeho nic, dostat nedotáčivý smyk, to je prostě jezdecká chyba, kdy člověk špatně odhadnul, jak se věci mají. A je úplně jedno, jestli se to stane protože je pod sněhem led nebo v zatáčce louže. To se prostě neokecá a bystře se řeší ručkou. 🙂
[50]
17. 7. 2009 v 15.57Skyline
eman: pletes do toho dalsi veci, ktere nic nemeni na me puvodni poznamce a to, ze NENI zadny treti druh smyku. Opet cely svuj prispevek popisujes veci, ktere jsou off-topic a hlavne – ktere popisuji pouze nedotacivy nebo pretacivy smyk, tentokrat ovsem s rozlisenim „rizeny/nerizeny“.
Takze zpet na mou otazku: co je to nerizeny nedotacivy smyk vsech 4 kol?
PS: jestli si to neuvedomujes, tak tvoje snaha nejak okecat svou puvodni chybu vede k velmi usmevnemu zaveru, a totiz ze dle tebe jsou nyni ne 3, ale 4 druhy smyku:
– nedotacivy
– pretacivy
– smyk 4 kol/powerslide
– jezdecka chyba
Z tvych prispevku mam dojem, ze vis, o cem mluvis a proto se mi nechce verit, ze by ti nebylo jasne, ze ty dve posledni kategorie jsou nesmysl a s prvnimi dvemi kategoriemi se nevylucuji, naopak jsou jejich podmnozinou.
[51]
17. 7. 2009 v 17.09eman
Podívej, nedotáčivý smyk je, když máš kola stočena do většího rejdu, než jakým auto jede. Přetáčivý je naopak. Za normálních okolností v nájezdu do zatáčky je nedotáčivý smyk jezdecká chyba, kdy jsi si včas neuvědomil, že tím kalupem co jedeš, je to při danné adhezi moc rychlé a nedobrzdils. Pokud si to uvědomíš včas, máš dvě možnosti. Když jedeš na oči, tak raději kývnou autem, začít točit dřív než silnice a přetáčivým smykem kontrolovaně zpomalit auto. Výhoda je, že většinou je ještě rezerva ahdeze na předních kolech, která ti dovolí jak korekci ven, tak dovnitř, popřípadě auto zaklapnout čelem vzad. Pokud dannou zatáčku znáš, a víš že tam nic není, můžeš jít do do power slidu, kdy sice také točíš dřív než silnice, ale nikoliv tak brutálně, abys potom mohl plynem a volantem ladit křivku průjezdu zatáčkou vyšší rychlostí, než při přetáčivém smyku. Daň za tu rychlost je, že prostě kloužeš všemi koly a pokud se vyskytne problém, tak už většinou nemáš rezervu ani v adhezi, ani v čase, kterou bys ho řešil. A při tom klouzání cítíš, že je na tom auto každou chvilku jinak. Jednou přetáčivě, jednou nedotáčivé. ale pokud stíháš, tak v zásadě jede pořád po tebou požadované křivce. U přemotorovaných soutěžáku takhle jede i po křivce na sebe navazujících zatáček. Takže bavit se u power slidu, jestli je smyk přetáčivý nebo nedotáčivý, je asi trochu mimo. Prostě je to jak s tím policejním majákem. Svítí? Teď jo, teď ne, teď jo…..Malá rekapitulace. Nedotáčivý smyk v nájezdu do zatáčky je jezdecká chyba. Přetáčivý smyk v nájezdu do zatáčky je způsob zpomalení auta. Power slide je řízený způsob průjezdu zatáčkou, kdy bočně kloužou všechna kola. A zatímco zvládnout přetáčivý smyk se naučí každý jouda, nedotáčivý každý druhý, ale jezdit power slidem až každý padesátý, tak má, jak ty píšeš, u mě svoji kategorii. 🙂
[52]
18. 7. 2009 v 11.31Emel
eman: Trabant i Punto motor sice mají, ale mají poháněnou špatnou nápravu. U předokolky totiž nastává smyk víceméně jen díky vysoké rychlosti a vpodstatě není plynem řiditelný, rozhodně ne v tom smyslu jako u čtyřkolky nebo zadokolky, u předokolky je prostě smyk o tom, že se ti to smeklo a ty to vyrovnáváš.
Pokud máš pochybnosti, jestli ESP brzdí kola… no, možná by sis měl zjistit, co ten systém vlastně dělá. A pokud si myslíš, že ABS je povinné, podívej se třeba na nabídku příplatkové výbavy u Lady Kalina… ano, díkybohu se elektronické systémy stávají standardem a všechna alespoň trošku slušná auta pro běžný provoz ho mají, ale povinnost to není.
[53]
18. 7. 2009 v 11.35Emel
Jinak, pokud se chcete něco dozvědět o řízeném smyku… je to vpodstatě téma driftů, video Drift bible se dá najít na Youtube a člověk se tam toho o smyku hodně dozví. Pořád ale platí to, že smyk nepatří na silnici…
[54]
18. 7. 2009 v 11.46eman
Povinnost instalace ABS je všech nových automobilů v EU od roku 2006. Od roku 2011 bude ESP. Obávám se že už ani nevíš, jaké plácáš blbosti. Nedotáčivý smyk můžeš dostat s jakýmkoliv autem, tedy i motorem vpředu a náhonem na zadek, i s motorem vzadu a náhonem na zadek a představ, že i se subem:-) Jinak děkuji za info k poučení, tohle jsme jezdívali před čtyřiceti lety na parkovišti před česanou. Ale mezi stromy:-)
[55]
18. 7. 2009 v 12.19Emel
eman: před 40 lety na parkovišti… aha, v tomto kontextu chápu, že na svět koukáte z trošku jiného úhlu a nové věci vám moc do hlavy nejdou. Ono se od té doby ledacos změnilo…
Samozřejmě že nedotáčivý smyk můžu dostat s čímkoliv, já snad psal že ne? Pokud vím, bavili jsme se o powerslidu.. což ale není smyk všech kol jak si myslíte vy.
Ohledně povinného ABS… no, pokud vím, dohodli se dovozci sdružení v ACEA, že nové vozy budou ABS vybavovat. Nicméně toto není žádný zákon a i dnes se dá u nás auto bez ABS koupit – viz třeba ta Lada Kalina (na stránce dole se dočtete, že ABS lze mít za příplatek 7.000):
http://www.lada.cz/lada-kalina-hatchback.asp
[56]
18. 7. 2009 v 19.35PepaSFI
ano eman se dívá na věc z jiného úhlu. Z úhlu časů kdy řízení bylo uměním a platilo že co neubrzdíš, neukecáš a furt ve střehu. Auta z jeho časů, na gumách ze stlačených sazí z Púchova dostávala smyk v šedesátce tam kde dnešním autem pojedete devadesát a budete se při tom škrábat čtyřma prstama v nose a pátým v … No ale když se smyk nepovedl tak to odnesl blatník a světlo za dvě stovky. Když se vám dnes zatáčka nepovede tak vás z toho budou hodinu vyřezávat. Tak nějak mám pocit že to není úplně dobře že dnešní auta jsou tak vymakaná a „bezpečná“. Každej mamlas si pak myslí že když má ABS a ESP a pět hvězdiček tak si může dovolit všechno.
[57]
19. 7. 2009 v 21.33Emel
PepaSFI: jestli nebylo lepší, když nebyla vůbec žádná auta… tohle je ale už spíš filosofická otázka. Aut je stále více, jezdí stále rychleji, za méně benzínu, s větším množstvím elektroniky.
S tím blatníkem a světlem za 200 bych si to moc neidealizoval, nejvíce mrtvých na silnicích u nás bylo v roce 1969 (1800), tedy přesně před těmi 40 lety. Viz třeba: http://www.czrso.cz/index.php?id=90
Kdo si chce řízení užít, stále se dá koupit spousta aut, u kterých je řízení uměním – ať už třeba různé Radicaly, nebo třeba za pár korun starší sporťáky. Ani s nimi ale smyky na dnešní silnice nepatří.
[58]
20. 7. 2009 v 13.31Skyline
LERAK: tak jsem zkusil avizovane srovnani nedotaciveho smyku pomoci rucky. Jde to a nesmysl to rozhodne neni, soutezacka videa maji pravdu. Ostrou zatacku za mokra jsem vzal rychleji, predek frci po tecne ven, auto je nedotacive, potahnu rucku a sup, auto se toci kolem osy a vraci se tam, kde ho potrebuju. Neni to nijak zvlast rychle (rychlejsi jsem byl, kdyz jsem pribrzdil na spravnou rychlost a po tecne ven neletel), nicmene to funguje. Vyhodou pro experimenty byla hromada vody a ostre zatacky, takze auto bylo ve smyku jiz ve velmi nizkych rychlostech a byl cas si hrat. Doporucuju to taky vyzkouset:-)
eman: nema to cenu, koncim diskusi, ty si proste sedis na vedeni.
[59]
21. 7. 2009 v 9.00Skyline
eman: ano, sedis si na vedeni, jinak by sis vsiml, ze „rucku“ jsem celou dobu resil jen a pouze s lerakem a jemu take byla urcena moje reakce. Ze jsi to nepochopil a zase placas nesouvisejici veci do sebe, to uz od tebe tak nejak cekam.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.