-
Dva kamarádi
Byli jednou dva kamarádi, jmenovali se Honza a Michal.
Ti dva se znali od základní školy. Chodili i na stejnej gympl. Zatímco Honza pokračoval vysokou školou, Michal se chopil příležitosti a začal využívat svých znalostí informatiky jako správce počítačové sítě na volné noze. Vídali se často a dobře si rozuměli. Oba se zajímali o auta, takže už jako kluci listovali všemožnými časopisy, koukali se do výloh autosalonů, obletovali kdejakou káru v autobazaru a snili své motoristické sny.
Netrvalo ale dlouho a v jejich životech se kromě bezstarostných radovánek objevily závazky. Honza začal pracovat v prodejním oddělení jedné malé firmy, oženil se, pořídil si byt na hypotéku a zanedlouho přišel na svět syn. Jelikož rád jezdil na rodinnou chalupu a na občasnou dovolenou po vlastech českých, potřeboval auto. Protože neměl peněz nazbyt a jeho žena byla na mateřské, musel ze svých motoristických snů leccos slevit. Jelikož se psal rok 2007, koupil Kiu Ceed s dieselovou jednašestkou v prostřední výbavě, protože ji nabízeli za velmi slušný prachy a protože na ní v zásadě neviděl nic špatnýho.
Michal svou firmičku slušně rozjel a vypracoval si malý okruh stálých zákazníků, kteří mu přinášeli velmi solidní příjem. Michal si pořídil byt v solidní lokalitě v centru města, neméně solidní přítelkyni a začal se apartně oblékat. Auto potřeboval rovněž – dílem proto, že s ním objížděl klienty, dílem proto, že jeho přítelkyně měla potřebu se jejich dobrým bydlem chlubit. Jelikož měl peněz více než Honza, nemusel ze svých motoristických snů slevit až tolik. Proto si pořídil Volkswagen Passat 2.0 TDI 125 kW v plný palbě a slušivý metalíze.
Oba kamarádi si svá auta samozřejmě předvedli. Honza byl Michalovým Passatem nadšen, Michal Honzovým Ceedem z pochopitelných důvodů moc nadšen nebyl. Passat proti Ceedu se Michalovi jevil asi jako operní zpěvačka proti průměrné sboristce. Honzovi to nikdy otevřeně neřekl, občas si ale do něj na toto téma přátelsky rýpl.
Minulo pár let.
Jedno ráno Honza přišel ke svému Ceedovi, v dobré náladě nasedl, na sedadlo spolujezdce odložil časopis AutoTip, nastartoval a vyrazil směr práce. Projel si v rychlosti a s pískajícími gumami svou oblíbenou zatáčku a upaloval směr město.
Stejně tak nasedl do svého Passata na druhém konci města Michal, nastartoval a vyrazil do své kanceláře na předměstí. Spěchal, měl důležitou schůzku. Co ale čert nechtěl, po nějakých deseti patnácti kilometrech auto ztratilo tah, parkrát se zakuckalo a zastavilo se. Současně se na palubce rozsvítila kontrolka signalizující poruchu motoru.
Honza se už mezitím blížil ke svému pracovišti. Najednou vidí na pangejtu stát povědomej auťák. A opravdu – z auta se v zápětí vynořuje Michal s naštvaným výrazem ve tváři, otevírá kufr a vyndává výstražný trojúhelník. Honza zastaví pár metrů před Passatem a vystupuje. Následuje dialog:
H: „Zdar chlape, co se stalo?“
M: „Tě bůh. Tak si ti tak klidně jedu a ono to najednou zastavilo. Nemůžu ani nastartovat.“
H: „Hm, to je blbý. Co chceš dělat?“
M: „Asi si zavolám odtahovku. Zatracená práce, mám schůzku a oni beztak přijedou až třikrát naprší a uschne.“
H: „Hele, to neřeš. Odtáhnu tě na laně do servisu. Není to daleko. Auto tam necháš a já tě pak hodím do práce.“
M: „Seš hodnej, to by mi fakt píchlo. Díky.“Chlapi společnými silami připoutali Passata ke Kie lanem. Michal, než si sedl zpět do svého Passata, popadl AutoTip a začal jím při rozhovoru s Honzou zběžně listovat. Když nalistoval stránku věnovanou dlouhodobým testům na 100.000 km, náhle zmlkl. Kradmo podíval po Honzovi, který se vědoucně usmíval.
Pak vyrazili. Dojeli do servisu, Passata tam nechali a Honza hodil Michala autem do kanceláře. Schůzku Michal stihl, dopadla dobře. Přesto však výsledek jednání Michalovi na náladě nepřidal. Do toho mu ještě zavolal technik servisu a sdělil mu lakonicky závadu – porucha vstřikovacího systému, cena za pozáruční opravu bratru 10.000 korun. Zatracená práce, říkal si pro sebe Michal, když se trmácel přes celé město tramvají a pak autobusem. Zatracená Kia, mumlal si.
————————————————-
AutoTip č. 25/09, strana 54 – Test Kia Ceed 1,6 CRDi Comfort po 100.000 km
Celkové umístění: 5. místo z 64 testovaných aut (!)
Celková známka: 1
Lepší byly jen: BMW 130i, Mazda 6, Mazda 5 a Toyota Prius II
Nižší střední třída – srovnání výsledků: BMW 130i (1.), Kia Ceed 1,6 CRDi (5.), Škoda Octavia 1,6 FSI (7.), Ford Focus 1,6 (9.), Honda Civic 1,8 a Toyota Auris 1,6 (16.), Nissan Almera (24.), Alfa 147 2,0 TS (36.), VW Golf V 1,4 (43.), Opel Astra H (45.), Opel Astra G (47.), Škoda Octavia TDI (53.), Renault Megane 1,6 16V (54.), Peugeot 307 2,0 HDi (62.), v příběhu citovaný střednětřídní Passat (59.)Příběh se nestal, podobnost se skutečnými osobami je zcela náhodná.
16 067 Responses to Dva kamarádi
[1]
8. 12. 2009 v 0.39milic
A kdo seděl v odtahovaném Passatu, když Michal listoval v AutoTipu na sedadle spolujezdce v Ceedníku ? 🙂
[2]
8. 12. 2009 v 1.38vrkuboy
Dobrej postřeh 🙂 ale jinak super ještě teď mám takový ten blažený usměv 😉
[3]
8. 12. 2009 v 7.33Perun
Leraku, tedy „Honzo“, no Tě bůh! 😀 Pěkný text a dobrý postřeh… Ono je to s těmi statistikami vždycky takový… vachrlatý, ale jako vodítko je to dobrý.
VW určitě nepatří mezi nějaké podprůměrně spolehlivé značky, na špici ale také zrovna není. A konkrétně Passat patří dlouhodobě k nejméně spolehlivým modelům v portfoliu VW.
Zlaté časy nezničitelné B4 jsou pryč, ale obdobně to platí i pro ostatní 😉
P.S: A vůbec nejspolehlivější je bicykl 😛
[4]
8. 12. 2009 v 8.53Mr.Murphy_
aha, takže ponaučení zní, kup si Ceeda místo Passata 🙂 Tak to tě „někteří“ určitě pochválí…. Jinak o spolehlivosti některých verzí TDI kolují už celkem legendy a když už to píšou i v NĚMECKÉM časáku, tak to musí být opravdu vážné…. (nejlepší motonovináři na světě, to přece víš….)
Jinak ovšem bral bych Passata, už jen proto, abych na jednáních nebyl za „švorcáka“, ale za „supermainstreamového kovboje, malinko řízlého eurodrzkem“ (pokud bych tedy na to jednání zrovna náhodou dojel…. 😉
Jinak ovšem trošku podpásový blog, to tady za chvilku budeme číst, že je lepší Panda než BMW3 (což je dle těch dlouhodobých testů tuším taky pravda…. 🙂
[5]
8. 12. 2009 v 8.55Mr.Murphy_
ježiš co to ta registrace zas vyvádí…. proč tam háže registrační jméno a ne nickname? No nic… (Kubas 😉
[6]
8. 12. 2009 v 9.36T613
Kubasi jde vidět, žes to nepochopil. Zkus to ještě jednou 😉
Perune, máš pravdu. Nejméně spolehlivou součástkou je člověk. Ale než kolo, tak to radši budu chodit pěšky. Nemám rád cyklisty ani na cestě ani v lese 😉
[7]
8. 12. 2009 v 9.42prekladys
no tady bude horko…! už se těším 😉 a co se týče te ceny, ta bude spíš za diagnostiku závady než za opravu, ne?…
piš víc, jde ti to
[8]
8. 12. 2009 v 10.15Emel
Stačilo říct, že vám prostě chutná ;-).
Nedobré výsledky VW v dlouhodobých testech Autobildu jsou známou věcí, záleží na každém, jestli se tím nechá ovlivnit. Každopádně… člověk musí obdivovat důkladnost, s jakou se Autobild těmto testům věnuje, včetně kompletního rozebrání auta po absolvovaných 100.000km. Místo suché statistiky reportů TUV se tady preferuje kvalita zkoumání. A tak přestože hrozí, že výsledek bude zkreslený konkrétním kusem auta, považuju dlouhodobé testy za nejvíce vypovídající o kvalitě daného modelu. Bravo Kia :-).
[9]
8. 12. 2009 v 11.15Dinar
K těm testům na 100tis., určitě o něčem vypovídají, bohužel, diskuse, jejíž výsledkem by měla být odpověď na to, o čem vlastně, by trvala věky a bez výsledku. Logicky, je celkem předpokládatelné, že auto ve stylu, jednoduchý motor+manuál a z luxusu el. okýnka, by mělo času a kilometrům odolávat s menší pravděpodobností projevení se závady než nějaká vyhoněná verze s automatem a plnou lux. výbavou, proto celkem nepřekvapí v čele tabulky auta jako mazda 6 2,0i, BMW 320i v základu, Octavia 1,6 nebo posledně testovaný Ceed. Pro mě osobně bývá nejzajímavější rozbor Dekry, tj. opotřebení motoru, převodovky, řízení nebo zavěšení, plus stav antikorozní ochrany, ostatní pokládám za víceméně nerelevantní, jednak z hlediska metodiky, tuším, že pokud auto zůstane stát, je to v hodnocení dost podstatné, jedno jestli je opravdu nepojízdné nebo je jeho elektronika natolik vyspělá, že prostě nedovolí další jízdu kvůli možnosti poškození nějaké mechaniky, jednak pro velmi malou vypovídací hodnotu vzorku jednoho kusu. Přesto, Autobildu patří za tento počin pochvala, minimálně může upozornit na slabá místa daného modelu a automobilka zjednat nápravu. Myslím, že např. u toho passatu to celkem takto i zafungovalo, podobná „reklama“ u nejprodávanějšího modelu své třídy výrobci jistě radost neudělá.
A pokud jde o text tohoto blogu, zejména jeho záměr a vyznění, nezbývá než se pousmát, i když věřím, že pochvalně hýkajících Kubasů se vždycky najde dostatek. 😉
[10]
8. 12. 2009 v 11.40LERAK
[1] Díky, dost podstatná připomínka. Provedl jsem korekci 🙂
[3] Ahoj Perune, pravdu díš. Je to vachrlatý. Nestejné provozní podmínky, různě „složitá“ auta, vliv konkrétního kusu, třeba je i samotný test zaplacen. Já to píšu s lehkou ironií, závěr si udělá každý sám. Ty jsi můj záměr evidentně pochopil.
[4] Kubasi, to opravdu ne a nic takového neříkám. Každému je jasné, že Passat je lepší. Ale v tomhle konkrétním žebříčku, resp. konkrétním případě se moc dobře nepředvedl. Kdyby snad byl na chvostu tabulky jako jediný VW sám, pak bych nad tím mávl rukou. Jenže on není v tomto žebříčku o moc lepší Golf, Fox ani Touran. A to je na pováženou, nemyslíš?
[7] prekladys: díky moc, pochvala potěší.
[8] Emel: Máš pravdu, stačilo by to. Ale takhle je to zábavnější pro mě a doufám že i pro Tebe. Mimochodem, zatím chutná. Víš, já byl právě v pozici toho Honzy …
[9] Dinar: Do jisté míry máš pravdu. Aby byl test objektivní, musely by se srovnávat srovnatelně vybavená auta, za naprosto stejných podmínek, stejnými lidmi a hlavně by se jich muselo zkusit více od daného modelu, abychom vyloučili vliv kusu. Možnost podplacení novináře také existuje. Ale jinak test AutoBildu je hodně podrobný. Oni také rozebírají vůz a zkoumají jej endoskopem, lezou do motoru, zkoumají kvalitu antikorozní ochrany, ochranného vosku apod. Určitě nejde o zcela diletantskou metodiku. A konečně, je propastný rozdíl mezi Ceed 1,6 CRDi ve výbavě EX (6 ABG, automatická klima, parkovací senzory, okna a zrcadla v elektrice, polokožený interiér, McPherson + víceprvek, motor turbodiesel VGT s commonrailem) a Passatem 2.0 TDI 103 kW? Já myslím, že ne. Mazda 6 1,8 nebo BMW 320i možná jsou blíže základní specifikaci, ale mechanické skupiny jsou jistě velice podobné.
[11]
8. 12. 2009 v 12.13kuko
Já budu komentovat jen výsledek Sídu, což podle mně byl asi základní bod této průpovídky.
Myslím, že Kia si tímto testem potvrdila své vlastní cíle které si s uvedením Sídu dala – nabidnout méně náročné evropské klientele slušný a spolehlivý vůz za výhodnou cenu. Nemyslím, že by pan Hyundai byl až tak pošetilý a předpokládal rovnocenný boj s ikonami alá Guru nebo Focus, ale je to jejich vstupní model do první ligy (myslím obecně mezi evropské výrobce), vyhráli si s ním a jejich úsilí začíná přinášet ovoce.
[12]
8. 12. 2009 v 14.43kolmar
Zdravim Lerak… pekny clanok na spestrenie dna…
Ono dalo by sa o tom diskutovat, no ja dost suhlasim s metodikou akou to robi Auto Tip… proste je nieco lepsie? robit to s 10 autami rovnakeho typu asi nebude nikto nikdy. Vypovedaciu hodnotu to ma urcite slusnu.
A ak niekto protestuje proti komplikovanosti aut, tak nech si racej tie testy zacne citat poriadne. Co ja viem, tak vzdy okrem tabulky celkom spravia tabulku konkurencnych modelov. Napr. len aut strednej triedy co testovali, nemusi nas zaujimat ci ten co vyhral je v celkovom rebricku 5-ty…
[13]
8. 12. 2009 v 15.12Emel
Dinar: Ceed ovšem boduje i s relativně komplikovanou a výkonnou malou naftou a v plné výbavě, o to větší je jeho úspěch. Ještě jsem test neviděl, musím si přečíst výsledky právě mechanického opotřebení a antikorozní ochrany… ale celkové umístění vypadá hodně dobře.
V kontrastu k VW… jistě, je to o kusu, ale podívej se na celkové výsledky – z 6 nejhorších aut jsou 4 od VW (a 2 auta od PSA s HDI FAP). U holého Foxe s 1.2HTP odešla hlava motoru, mimo jiné. Takhle pohromadě už to o něčem vypovídá, nemyslíš?
Samozřejmě, kdo čte důkladně, tak se pozastaví i nad špatnou antikorozní ochranou u několika Toyot… pokývá hlavou nad očekávaným podprůměrným výsledkem u Laguny II a Meganu II… bude lehce překvapen špatným výsledkem Fusionu, který si vede dobře v TUV… a tak dále.
[14]
8. 12. 2009 v 23.32LERAK
[11] Souhlas, Kukino. Rovnocenný boj se špičkou segmentu se nekoná. Na to je zde jednak mnoho (opodstatněných) předsudků vůči korejské produkci, jednak chybí některé prvky výbav (např. xenony) a některé technologie (turbobenziny, GDI). Ale počkejme na druhou, třetí generaci Ceeda. Tam už to může být jinak. První zákazníci Kie začnou měnit vozový park a třeba se budou vracet.
[12] Dík, Kolmare. Jo, vypovídací hodnota zde určitě je, testéři AutoBildu nejsou diletanti.
[13] Emele, moje řeč. Co se týče antikorozní ochrany Ceeda, objevil se známý problém údajné koroze (?) svaru na zadních dveřích. Psali, že KIA přiznala chybu, že to zlepšili a že zákazníkům zajistí nápravu zdarma. Nemám s tím zkušenost, ale četl jsem i některé dost dramatické příběhy, kdy se český servis cukal uznat to jako reklamaci. Mimochodem – seznam poruch auta v testu: špatně jdoucí popelník (záruka), prasklá žárovka, ošoupaný klíč (záruka) a v 90.000 výměna brzdových kotoučů. Skoro to vypadá, že tolik kritizovaná sedmiletá záruka-nezáruka bude stejně vcelku nanic 🙂
Ad VW – souhlas, ta nelichotivá umístění napříč modelovým spektrem jsou napováženou. A pak že jsou to držáky 🙂
[15]
9. 12. 2009 v 9.45Emel
LERAK: ten seznam závad je zanedbatelný, takhle by to mělo u nového auta vypadat. Tady je to hodně i o tom štěstí. Obecnější závěry lze vyvodit z toho, jak vypadal motor, turbo, podvozek z hlediska koroze, sedačky… někde si to seženu a nastuduju.
Nikdy jsem neslyšel, že by VW byly držáky, je ale pravda, že obecně se (neprávem) považují za spolehlivější než třeba Fiat.
[16]
9. 12. 2009 v 11.53kuko
[15]
Emel – ty jsi nikdy neslyšel, od nikoho, nikde, že VW jsou držáky? Neuvěřitelné! 🙂
[17]
9. 12. 2009 v 12.23Emel
kukino: neslyšel. Slyšel jsem, že 100.000 km najedu za 20 let a proto mě výměna motoru po 10 letech nemusí trápit. Slyšel jsem, že to je jen náhoda na jaký kus člověk narazí. Že by ale VW byly držáky, to kupodivu ne…
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.