-
Způsobila krize krach byť jediné automobilky?
Krize je úžasná věc. Každý si na ní může přihřát svoje přesvědčení o světě. Pokud jste spadli z Marsu, můžete věřit, že kolaps amerických realit zavinil Topolánek s Kalouskem. Pokud jste zelený meloun s červenou dužinou, dojdete z faktu, že během kontrakce trhu dochází k poklesu prodeje velkých aut k názoru, že automobilky by měly přestat vyrábět velká auta. Samozřejmě, že během příští expanze trhu nezačnete obhajovat pro změnu pozici, že by se měla zastavit výroba aut malých a úsporných. Udržovat názorovou konzistenci? K čemu?
Pokud zneužívají krize závistiví ekologisté, kteří se už už nemůžou dočkat konce světa, který by dokázal, že mají pravdu, pozadu nezůstávají ani mocné koncerny. Firmy, které se topí po dekády v dluzích a kvůli chybnému managementu prodělávají na každém vyrobeném voze, dnes tvrdí, že zbankrotovaly jen proto, že kvůli krizi jim klesl odbyt o 20-30 procent.
Ti, kteří opovrhují čímkoliv, co bylo vyrobeno za velkou louží, tancují nad každým bankrotem jako důkazem, že americká auta jsou podřadné šunky, proto je lidé nekupují a proto jejich výrobci krachují. Ani jeden z nich ale nemá pravdu. Ani management automobilek, ani automobiloví hooligans, kteří potřebují svůj svět zjednodušit na mlácení přespolňáků po hlavě železnou tyčí, protože oni přece spolkli všechnu moudrost světa, když se narodili na správné hrudce hlíny.
Americký automobilový průmysl vyrábí stále asi 10 násobek toho, co v 50.letech 20.století, kdy prožíval svá zlatá léta. 10 násobek! Jejich produkce (sice s výkyvy) rostla celé půlstoletí. Byl to nárůst socialistickým výhod současným i minulým zaměstnancům a chybný management, který stále krutěji svíral odvětví, které ve skutečnosti expandovalo!
Tudíž jakýkoliv hospodářský výsledek nevypovídá vůbec nic o kvalitě automobilů nebo o krutosti současné krize, která je skutečnou spásou pro každého břídila, který si konečně může hledat svého obětního beránka. Jsi-li fanoušek Jaguaru, dobrým obětním beránkem je Ford. Co na tom, že za panování Fordu byl Jaguar vytažen ze dna spolehlivosti až mezi Top 5 amerického žebříčku J.D.Power. Co na tom, že dostal gigantické finanční injekce. Realita je příliš drsná, než aby si jí kdokoliv přiznal. Vymírají zákazníci pro automobily se starosvětskou image. S noblesou a skutečně elegantním designem. Takže teď si tuhle olověnou kočku uvázal k noze Ratan Tata a hádejte co? Hned má miliardové ztráty! Jaguar nejde v podobě, jak ho pamatujeme, zachránit. Smutná pravda. Musel by se změnit vkus zákazníků.
Pokud řídíte svou firmu s tím, že musí dojít každý rok k nárůstu prodejů aspoň o deset procent, jinak přestanete být schopni splácet svoje dluhy, pak Vám bůh pomáhej nebo si hledejte obětního beránka. Nejlépe někoho bohatého, kdo není dobře vyzbrojen. A nedivte se, že se historie opakuje.
Cadillac Escalade 2013? Nejspíš ne, ale co kdyby… Jak přežít v džungli – Dolar na dně a krize důvěry
1 614 Responses to Způsobila krize krach byť jediné automobilky?
[1]
3. 9. 2009 v 13:31Pierro
Zajímavé zamyšlení Lonesi a v lecčems i pravdivé…
[2]
3. 9. 2009 v 15:09prekladys
lonesi, nechceš jednotlivé odstavce trošku rozvést. téma k diskuzi např.: čísla pouze za finální výrobu v USA v tebou zmiňovaných 50. let vs. dnešek;nebo: je vůbec možné přivést globální společnost typu GM či Ford k naprostému úpadku?
jinak zdravím zpět 😉
[3]
3. 9. 2009 v 15:42Lonestarstate
Pierro: Díky. Prekladys: přesná čísla sem teď líný hledat, kdysi sem viděl přehledy jen za americký trh (americka auta stejne nikdy nebyla moc delana na export) a opravdu sli raketove nahoru, prumyslovy rozvoj, rust populace atd. Privest je k upadku…oni k nemu byli privedeni uz davno pred touhle krizi, ale byli udrzovani umele pri zivote, protoze byli „too large to fail“ (prilis dulezity ekonomicky na to, aby jim stat a spolecnost jako takova dovolili zkrachovat), stejne jako banky, stejne jako staty. A tak z nich vznikla zombie s financnima vykazama, ktery by polozily malickou spolecnost do mesice. Ale statum, bankam a automobilkam tenhle zivot na dluh prochazi, zatim. Krize bud ukazala naplno, ze takhle uz to dal nejde a nebo: poskytla dobrou zaminku pro to, nechat je padnout prave nyni. Bouzel Obama to resi spatne, opet je nenechal doopravdy padnout na hubu….vlastne je zastitil opet, jen jinym zpusobem. Skutecny bankrot by byl pro ty znacky spis vysvobozenim a moznosti zacit znovu s cistym stitem. Ford to jako jediny pry zvladl nejak se domluvit s veritely a zamestnanci a ozdravit se, ale detaily neznam. GM je stale tragickou zombie, nyni se statnim podilem.
[4]
3. 9. 2009 v 16:17prekladys
[3] Lonestarstate
jo, tak to přesně je. ovšem, lapidárně řečeno, dokud bude američan nenahraditelným světovým spotřebitelem a čína jeho největším věřitelem a současně producentem, budou se snažit udržet stávající stav za každou cenu, nějaký bezvýznamný obama sem či tam. je to zkrátka hra na spotřebu za každou cenu: potud je role US nezastupitelná. proto ta shoda v „mírotvorných“ otázkách (zásadní je přitom postoj číny). nečekej tedy nějaké ozdravné vystřízlivění a pokání – zombie dostala znovu právo na život. nedej bože, jaký bordel vznikne, až se tohle sesype. pak bude jedno, že ford se z toho možná zrovna vyhrabal.
[5]
3. 9. 2009 v 16:37GTI
No, tohle má razanci slušně rozpohybovanýno Hummera. Zvedám palec. Velmi kvalitně pojatý popis. Moc se povedlo to přizpůsobování sí světa hlávkovejma salátama a podobnou havětí. Ano, zakažme velká auta, zakažme velké… lidi.
Bravo Lones, důstojnej návrat mezi ty, co umí abecedu 😉
[6]
3. 9. 2009 v 17:40Lonestarstate
[4] V tom jsme zajedno. Vždycky mě pobaví lidi, co zasněně říkají „až Čína prodá své dolary“, tak to pošle USA na úplné dno“ (přání otcem myšlenky). Jak pravil Greenspan „A komu je prodá?“ 🙂 Čína se bude za dolary bít jako lev. Mívám na tohle téma docela plodné diskuse s jedním kamarádem, který vášnivě obhajuje zlatý standard. Otázkou je, zda může reálně fungovat ve zglobalizované ekonomice bez globálního superstátu. Pak by to vedlo k odlivu zlata do zemí 3.světa a proto byl ostatně zrušen. Příčina – Následek. Žádné celosvětové spiknutí se nekoná.
[5] Díky, latinku jsem zatím nezapomněl. Jo, každej kdo přečnívá v čemkoliv je solí v očích průměrných.
[7]
3. 9. 2009 v 19:11Emel
No, za privatizace se u nás říkalo: když dlužíš bance milion, tak jí patříš. Když jí dlužíš miliardu, patří banka tobě. Standardní kupecké počty zkrátka přestávají ve vysokých financích fungovat.
Hezký článek, i když některé paralely jsou dost diskutabilní… například tvrzení o neudržitelnosti Jaguaru kvůli změně smýšlení kupujících. Lze kontrovat příkladem Astonu, který si s podobným image vede celkem dobře. Segment trhu, na kterém se Jaguar může prosadit, tu je stále. Otázka je, jak se Jaguaru s indickým vlastníkem podaří prezentovat image značky proti německé trojce a jak se podaří udržet technologickou úroveň aut a financovat vývoj z relativně malého objemu prodaných vozů.
[8]
3. 9. 2009 v 19:47prekladys
[6] Lonestarstate
právě toho globalizovaného superstátu se podvědomě obávám.
spíš napiš něco pozitivního o kolech za tou velkou louží 😉
[9]
4. 9. 2009 v 5:25Falco
To je dost, že jsi něco napsal 🙂 Jako obvykle palec nahoru!
[10]
4. 9. 2009 v 8:45Lonestarstate
[7] Pěkný příměr a dobrá připomínka. Moc dobrá. Totéž co pro Aston, platí i u R-R a Bentley. Moje teorie je, že v této cenové hladině (auta okolo 8 mega) si je všichni kupují kvůli image boháče a všimni si, že nic jiného na výběr než-li značky s určitou úrovní retro-designu není (pokud nechceš ryzí supersport). Oproti tomu přímým konkurentem Jaguaru jsou technicistní výtvory jako Audi, moderní jako Volvo, sportovní jako BMW etc. Zastávám tudíž názor, že v nejvyšších cenových hladinách je aristokratický vkus zákazníkům prostě vnucen (nedělám si iluzi, že by arabští šejkové a hollywoodské celebrity měly smysl pro eleganci a staromódní tvary).
Popravdě řečeno si nedokážu představit, že by Jaguar dokázal přijít s něčím úchvatnějším než nedávnou generací XJ. To auto prostě nemělo chybu a designově…čirá slast. Je to jako by Lincoln dokázal udělat moderní variaci na Lincoln Continental ze 60.let. A přesto měli problém to udat. S klasickým motorem i moderním chrochtodehtem. Ta rozteklost, co představili teď, děkuju, nechci.
[11]
4. 9. 2009 v 8:56Lonestarstate
[8] Něco pozitivního, pochvalného,…bude. V příštím článku se opět proměním na roztleskávačku americké automobilové produkce 😉
[12]
4. 9. 2009 v 13:36T613
Chování a tužby amerického zákazníka dobře popsal Bob Lutz v Late show with Dave Letteram.
[13]
4. 9. 2009 v 16:00jirka
američani sou národ jednoduchý,jiný kraj jiný mrav….
[14]
4. 9. 2009 v 20:32Emel
[10] Lonestarstate: já sice nesdílím nadšení posledního testu tady na auto.cz… ale rozhodně považuju XF za konkurenceschopné auto, které má co nabídnout. K Jaguaru patří i jistá exkluzivita… za BMW nebo Audi už se člověk v Praze ani neotočí, protože by ho za chvíli bolelo za krkem. Jaguar podle mě potřebuje hlavně přestat zmatkovat a nějakou dobu se chovat konzistentně a důvěryhodně, vyrábět luxusní a spolehlivá auta… a ono to přijde.
Co se týče Astonu a image boháče… ono to může být jednodušší, Aston má prostě nádherný design a odpovídající techniku. Pokud bych měl dost a dost peněz a potřeboval auto sám pro sebe na komfortní a zároveň svižné ježdění, je Aston ve všech ohledech smysluplná volba.
[15]
7. 9. 2009 v 18:03Lonestarstate
[13] C.G.Jung tomuhle říkal sebeprojekce. 🙂 🙂 🙂
Komentáře nejsou povoleny.