-
Lancia Thema: Luxusní dvojče Cromy
Počátkem 80tých let bylo rozhodnuto vedením automobilek Fiat/Lancia, Alfa Romeo a Saab o vývoji platformy pro vůz vyšší střední třídy, na jejímž základě by pak každá značka postavila vlastní model. Cílem této spolupráce mělo být především snížení nákladů. Z kvarteta Saab 9000/Lancia Thema/Fiat Croma/Alfa 164 byla po technické stránce asi nejzajímavější Lancia.
U jejího zrodu stál věhlasný designer Giurgiaro, který navrhnul velmi nadčasový sedan o délce 4,60m bez zbytečných módních excesů. Na dobré hodnotě aerodynamiky (0,32) se podílela jak boční skla dveří posunutá co nejblíže k povrch karoserie, tak lepené přední i zadní okno či hladké zakrytí spodku vozu. Víko kufru tehdy nezvykle sahalo až k nárazníku. Ochraně proti korozi věnovali u Lancie obzvlášť velkou péči, proto 50% karoserie bylo na nejvíce ohrožených místech oboustranně pozinkováno.
Paleta motorů byla velice široká a zahrnovala rozpětí od 4válce až po 8miválec. I základní dlouhozdvihový motor 2.0i.e. byl velmi pružný a vyvažovací hřídele omezily vibrace na úroveň hodnou šestiválců. Přeplňovaná verze téhož motoru uvedla velmi zajímavou novinku: Systém krátkodobého nouzového zvýšení tlaku turba (overboost), čímž se zvýšil točivý moment z 255 na 285Nm. Další stupeň představoval šestiválec 2.8 PRV. Jeho největší předností byl pochý průběh momentu, který v rozmezí otáček 1400 až 4500 neklesal pod 90% maxima. Lancia poprvé nabídla i turbodiesel a rovnou jej vybavila vyhříváním palivové soustavy. Jeho vstřikovací čerpadlo bylo poháněno nezničitelným soukolím od klikového hřídele, vačkový hřídel pak řemenem od čerpadla. Vrcholem nabídky se stal vysokootáčkový osmiválec 8.32 o objemu 2.9 na němž se velkou měrou podílelo Ferrari. Tento motor sice dokazoval technickou nadřazenost Themy, ale akcelerací nestačil na novou generaci čtyřválců 16v Turbo uvedených při modernizaci v roce 1988. Ty nejenže si ponechaly systém overboost, ale navíc byl aplikován systém dochlazování turba paralelní větví chladícího okruhu- fungujícího dokonce i při vypnutí motoru. Na tuhle generaci motorů prostě konkurence neměla odpověď… V poslední fázi své existence byl vyměněn motor 2.8 PRV za 3.0V6 od Alfy Romeo. Celkový přehled použitých motorů uvádím v tabulce. Převodovky byly 5st. manuální (hydralické ovládání spojky od 1988), automatika nejdříve 3st., později 4st. s blokováním měniče při IV.
Velmi bohatá byla standartní i příplatková výbava, její prostý výčet je téměř nemožný, proto bude lépe napsat že překonávala veškeré německé konkurenty a mohla se rovnat s těmi nejlepšími z Francie. V době kdy Mercedes řešil dilema jestli místo hodin montovat otáčkoměr, mohla mít Thema samočinnou klimatizaci, elektricky ovládaná i zadní sedadla, tamtéž automaticky vysouvací opěrky hlavy jakmile si sedla osoba těžší 30kg atd atd… Modely od modernizace ve vyšších specifikacích měly řízení ZF servotronic (později je s pompou představilo BMW 750…), či elektronicky řízenou regulaci tlumičů. Právě ta pomáhala srovnat trochu nešťastnou kombinaci měkčích pružin a zbytečně tuhých tlumičů. Jízdní vlastnosti byly přesto velice solidní, jenom rázy od kol se nedařilo docela utlumit.
Thema vyráběná od 1984 do 1995 byla jedním z nejlepších vozů značky v historii, krátce po náběhu výroby došlo i na variantu kombi ( výklopnou záď mistrně začlenil Pininfarina). Nástupce Kappa i přes nesporné kvality jejího úspěchu nedosáhl.
Motor Objem kW Nm (*) km/h 2.0 i.e. 1995 85 167 195 2.0 i.e. kat. 1995 85 162 190 2.0 i.e. 16v 1995 110 181 205 2.0 i.e. 16v kat. 1995 104 173 202 2.0 i.e. Turbo 1995 122 255 218 2.0 i.e. Turbo kat. 1995 110 247 210 2.0 i.e. Turbo 16v 1995 133 279 225 2.0 i.e. Turbo 16v kat. 1995 130 270 222 2.0 Turbo 16v kat. 1995 148 298 230 2.8 V6 PRV 2849 110 240 208 2.8 V6 PRV kat. 2849 108 225 205 3.0 V6 kat. 2959 126 245 220 8.32 V8 2927 157 285 240 8.32 V8 kat. 2927 151 263 234 2.5 TD 2445 74 217 185 2.5 TDs 2500 85 245 192 (*) kroutící moment u benzínových turbomotorů bez aktivace funkce overboost.
Alfa Romeo 75: Proti všem Audi V8: Útok začíná (1988- 1994)
47 Responses to Lancia Thema: Luxusní dvojče Cromy
[1]
29. 9. 2006 v 18:10HPE
vinikajuce! Takove informacie uz takmer nemozno dohladat. Super
[2]
29. 9. 2006 v 20:30prejt
Jsem vděčný za za tento hodnotný materiál. Jediné, co postrádám, jsou fotografie modelu 8.32, jednoho z nejpozoruhodnějších sedanů historie.
[3]
30. 9. 2006 v 10:21pavel14
bravo jen tak dál o takových autech nelze prakticky nic najít fakt skvělé doufám že popíšeš ješte mnoho modelů moc díky!!!
[4]
30. 9. 2006 v 18:59lorenz
to prejt: snímok erveného sedanu z nadhľadu je práve 8.32 (viď vysúvajúci spojler na veku batožinového priestoru)
[5]
30. 9. 2006 v 22:02mari
HPE: díky… prejt: jak napsal lorenz, druhý snímek od vrchu je Thema 8.32, ta fotka světlého koženého interiéru je též její. Ona se navenek v podstatě odlišovala pouze tím vysouvacím spoilerem a malým štítkem „8.32“ na přední masce. pavel14: díky moc. Chci tady udělat takový miniseriálek o téměř zapomenutých, ale zajímavých vozech nedávné minulosti. lorenz: Dobrý postřeh… 🙂
[6]
1. 10. 2006 v 20:52Ozzy
Prima článek o prima autě. Kdysi jsem ho velmi „žral“. Taky kladně hodnotím, že autorovi je cizí proněmecké cítění většiny motoristických novinářů a o autě píše nezaujatě s výčtem jeho skutečných kvalit.
[7]
2. 10. 2006 v 9:23mari
Ozzy, díky moc…
[8]
3. 10. 2006 v 18:18prejt
Máte pravdu, na tom druhém snímku jsem 8.32 nepoznal, fotku z interiéru však samozřejmě ano. 🙂 U italských vozů ybchom mohli zůstat, co si třeba někdy tak rozsáhlým článkem připomenout koncernového sourozence Fiat Croma? 🙂
[9]
4. 10. 2006 v 9:48mari
prejt: S tou Cromou je to docela dobrý nápad 🙂 Jakmile si najdu víc času, něco napíšu… Určitě si malé ohlédnutí také zaslouží
[10]
5. 10. 2006 v 20:05Kappa
jo….to boli auta….talianske a francuzske vtedy boli daleko daleko pred nemeckymi….inovacia…to je to co mali naviac.P.S.8.32-moj sen…a ten interier….mnam,a tusim ze na motore mala napisane Ferrari
[11]
6. 10. 2006 v 9:59mari
Kappa: ano, v zavádění různých technických vychytávek byly francouzi a italové aktivnější než německo. V 90tých letech pak začal útlum, škoda. Ta 8.32- tušíš správně… Bylo tam Ferrari: http://lancia.free.fr/photos/thema832moteur.jpg
[12]
6. 10. 2006 v 20:43Já!
Nerad to říkám… článek je hezkej – a ten o 75 vedle ještě hezčí! – ale ten červenej kousek nemůže být skutečné 8.32… ta se dělala až po roce 1992 – teda s čumákem, jako má to turbo níž… kousek na fotce má ještě starý provedení. přesněji to přechodový – takže to typuju tam na fotku modelu z roku 1991. A ani to křídlo není úplně ono. 8.32 měla křídlo, které bylo celé na víku kufru – teda nešlo až na jeho okraj, jako na fotce! Byl to obdélník v zadní třetině víka … ale za ním ještě pokračoval plech víka kufru. Doufám, že je mi rozumět. 🙂 Zvuk měl omamnej… ale svezení zas tak nádherný nebylo. Jo – na dálnici to mazalo, ale jinak ten podvozek ty koně nestíhal… a už vůbec byla noční múra to seřizovat! Něco jako Ferrari 2.0 turbo v Alfě 164… 🙂
[13]
6. 10. 2006 v 22:39mari
Já: ten červený kousek je opravdu 8.32, ta se začala dělat v roce 1986, měla elektricky vysouvací zadní křídlo (to je docela zřetelně vidět). Konkrétně ta fotka je jedna z prvních tohoto modelu, takže se bude jednat o fotku z roku 86… Je to foto přímo z tiskových materiálů Lancia. Verze po inovaci měla na oko již trochu výraznější odlišení od běžné série, do té doby to oznamovala jen specifická kola, malé označení na masce, a to vysouvací křidélko.
[14]
7. 10. 2006 v 8:44mari
Tady je ještě další snímek Themy 8.32, opět se jedná o první verzi ještě před modernizací. Srovnej s tím obrázkem červeného sedanu z tohoto článku… Zřetelně je vidět i vysouvací křídlo, které je zrovna ve své ,,akční“ poloze: http://lancia.free.fr/photos/thema832tt.jpg
[15]
7. 10. 2006 v 16:59Já!
Mari? Asi jo… nerad to říkám – ale máš pravdu! :-))) Asi se dělala už ta první – jen sjem ji nikdy neviděl. Ale ta novější měla FAKT to křídlo jinak! Držel jsem na něm ruku… i když už je to dávno.
[16]
7. 10. 2006 v 21:26mari
Já! : tak vidíš 🙂 PS: je to možné, že nějaký čas před ukončením výroby měla to křídlo už pevné. Naživo jsem sice viděl vždy jen to vysouvací, ale pamatuju si že v katalogu cca z roku 91 bylo vyobrazené křídlo pevné a přes celou šířku kufru. Takže nějaké kusy s takovým křídlem určitě vznikly.
[17]
9. 10. 2006 v 15:31kurkyn
mrkněte
[18]
17. 11. 2006 v 23:12karel
Mam 8.32 v garazi. Je to serie II z roku 1990 a pokud je mi znamo tak varianta s pevnym spoilerem se nikdy nedelala. Proti serii I je jen mala zmena v umisteni prednich blinkru pod hlavni svetlomety, pouziti katalyzatoru a tim snizeni vykonu z puvodnich 158 kW na 151 kW.
[19]
22. 11. 2006 v 18:55Drtikol
Úvodem díky a uznání za těchto pár řádek a fotek autorovy.
Zrovna mám jednu 2.5 TD a opravdu jde o tzv. „panský kočár“. Na tu dobu musela být opravdu proti německým autům perlou na trhu. Škoda jen, že její údržba je dost drahá alespoň v současnosti jí nemůžu dát takovou péči jakou bych si představoval a jakou by potřebovala. Je to už moje druhá Thema 2.5 TD. Tu první mi ukradli jen tři měsíce potom co jsem jí dal dohromady a dost se do ní finančně vyčerpal, ale věděl jsem, že se na tohle auto můžu spolehnout. Jenže jsem pak musel začít znovu a finance začali docházet, takže bohužel jen stěží dostává nutnou údržbu, ale nato jak se o ní málo starám je to opravdu dříč a držák. Někdy se jí až divým, že ještě poslouchá. Jenže já jsem s tím autem spokojenej, mám rád velký, prostorný a pohodlný auta s rozumnou spotřebou, město okolo 8 l, což je pro mě super.
[20]
23. 11. 2006 v 23:19jurij
Ahoj Karle,tak jsi prvni z republiky kdo tvrdi tvrdi ze ma ma 8,32 v garazi(trochu se nafukuju),protoze mam taky jednu.Porad,musi se delat remeny po 50tisicich,nebo dokonce po 30tisicich.
[21]
23. 11. 2006 v 23:30jurij
A jen tak mimochodem hadejte jake pouzival sluzebni auto stary pan Enzo Ferrari v poslednich letech sveho zivota…Lancia Thema 8,32.
[22]
24. 11. 2006 v 19:34karel
Ahoj Jurij, ja mam najeto 80 tis. a remeny menil jeste puvodni majitel tesne pred prodejem pri 70 tisicich. Co se predepisuje nevim, ale muzes se podivat na http://www.832.dk. Zde je k dispozici skoro kompletni servisni dokumentace:)
[23]
24. 11. 2006 v 21:51jurij
Ahoj Karle,ja mam ted najeto takovych 98tisic, a ten puvodni majitel-ital-pry nechaval serizovat motor primo v Modene v 60ti tisicich ale kdo vi.Diky za typ.Taky te bavi ustvat nejakyho novyho 2litrovyho Peugota nebo takzvane sportovni 16ti ventylovou Skodovku.Ja vim je to detinske ale potesi to.Neni totiz moc lidi kdo toto auto identifikuje, a takova stara krabice…A jestli se chces pobavit tak se nejakeho „profika“ zeptej kolik tlakuje benzinove cerpadlo.(Normalni auta 2-3Atm).To nase 10Atm…
[24]
24. 11. 2006 v 23:01Pavel
Ahoj díky za tenhle skvělý článek, je to vážně bezva, protože o Lancii se toho moc nedá sehnat. Žeru tuhle značku i když jsme rodina Peugeotů tak já jsem pořád na vážkách a zvažuji co koupit později a i když je pro mne značka Peugeot srdeční záležitostí jak se říká myslím že tohle mi pomohlo se rozhodnout.
Ještě jednou moc díky a ať se Ti daří.
[25]
24. 11. 2006 v 23:39karel
Ahoj Juri, mam taky dotaz. Nad kontrolkami tuhosti podvozku je jeste jedna ovalna cervena. Obcas se rozsviti a nezjistil jsem s cim to souvisi. Jinak plne sdilim tvoje pocity. Hodne lidi vubec nechape ….
[26]
26. 11. 2006 v 22:46jurij
Ahoj Karle, tak to si me teda dostal.Ani jsem nevnimal ze tam je.Typnul bych si ze signalizuje potrebu prepnout na jiny rezim tuhosti ale fakt nevim.Nedavno jsem musel menit prave zadni tlumice a rekli mi ze jeden byl jiz davno stejne odstrizeny.Takze kdyz jsem prepinal na sport tak jsem si jen vsugeroval ze se neco zmenilo.
[27]
26. 11. 2006 v 23:15karel
Ahoj Juri, diky za typ musim to odpozorovat, ale az na jare. Auto mam uz zazimovane, slibil jsem dodrzovat tradici puvodniho majitele – nenasolit. Na aute je to strasne znat – zadna stopa po korozi a i po sestnacti letech vypada jako nove.
Pro ostatni Jeste neco k podrobnostem o 8.32. Vnitrek hnedeho interieru na fotografii pod kombikem je z limitovane serie 8.32. Celkem se techto jasne cervenych vozu v odstinu Ferrari vyrobilo 64 kusu a to 32 v 1. serii a 32 ve druhe s katalyzatorem.
[28]
27. 11. 2006 v 14:37Drtikol
Koukám pánové Karel a Jurij, že jste pěkně zažraný do 8.32. To neni nic proti Vám. Jen jsem jednou brouzdal po netu a okukoval Themy a narzil jsem na jednu 8.32 v dost slušným stavu, červená, měla najeto něco kolem 30 000 km už si to pořádně nepamatuju, byly tam i fotky dokladů a servisní knížky, móóc pěkná v červený barvě. Zřejmě taky fanda a zažranec do 8.32. Dokonce jí i prodával a tam byl ten kámen úrazu chtěl za ní pouhých 18.500 EUR. Co vy na to???
[29]
27. 11. 2006 v 22:05karel
Ahoj Drtikole, az se svezes 8.32kou, vypnes radio, trojku vytocis na sedm a pul tisice, a zaposlouchas se do toho nadherneho brumlani, tak zacnes taky prohledavat net a shanet nejakou dostupnou 8.32. Parametrama sice zaostavame za dvoulitrovym turbem, ale bez nadsazky musim rict ze 8.32 je „crazy car“. Za tu jasne cervenou muzes dat i vic nez uvadis, ale je to zbytecny. V soucasny dobe se daji sehnat moc pekny za tretinovou cenu a i pres sve stari se daji prihlasit!
[30]
20. 12. 2006 v 20:11michal
Dost dobrej webik.. Ja mam themu 2.0 ie turbo s katalyzatorem.. ani nevim jestli je to 16 ventyl nebo ne.. koupil jsem ji od kamose kterej ji koupil nekde v bazaru jako nepojizdnou. Ja jsem ji spravil ale moc radost z ni nemam.. Potreboval bych vedet par veci jestli by to nekdo vedel. Auto je to fakt super ale chtel bych vedet jak to ma jet. Ja porad nevim jestli to jede tak jak ma.. Do ctyr tisic to jede tak poklidne a pak to neuveritelne vypali a do 6500 to jede jako strela. Je to spravne nebo i v tech nizsich otackach ma jet trosku vic? A jeste by me zajimala spotreba kolik to tak muze zrat pri normalni jizde.. Zadna podlaha a tak.. Jinak nevite o nekom kdo by ji koupil? je v plny vybave vse v elektrice. Sedacky zrcatka oknynka sibr central ABS no proste vsechno… Chci za ni 10000. Ma proslou technickou a je to rok 1986. Stav opovida stari. Ma novej vejfuk novej rozvodak a svicky.
[31]
20. 12. 2006 v 20:51mari
michal: Díky. Podle toho co píšeš, tak se jedná o verzi Thema i.e. Turbo, data viz výše. Ano, chování téhle verze je přesně takové jak popisuješ… 16v varianta uvedená později má mnohem širší rozsah skutečně využitelných otáček a turbo lze cítit již krátce před hranicí 3000ot. Kolem 4000 pak nastává onen ,,výbuch“ stejně jako u té Tvé verze. Spotřeba je u přeplňovaných motorů velice závislá na stylu jízdy. U daného typu lze předpokládat její oscilaci mezi hodnotami 8 až cca 15, ovšem bez problémů by mělo jít jezdit mírně pod 10 litrů.
[32]
21. 12. 2006 v 15:42michal
Tak to je super.. no neni to zas tak super ale aspon vim ze motor je teda ok.. tak jak ma byt:) diky.. fakt super takhle tu pokecat o takovejch dobrejch autech..S tou spotrebou jsem to tak nejak typoval tak to je pekny.. Njn co bych taky od toho chtel ze jo? a jaky jsou nejcastejsi zavady Mari jestli se smim jeste zeptat?
[33]
21. 12. 2006 v 16:53mari
michale: Neprošlo mi těch vozů pod rukama zas tolik, abych tady mohl vést nějakou rubriku Autobazar. Pár jich ovšem bylo- ojetých pochopitelně… Tyhle auta zlobí takřka veškerá elektrika. Od snímačů, čidel, konektorů, prodřených drátů, špatného ukostření atd atd až po totální kolaps řídící jednotky. Ostatní závady buď nejsou tak časté, nebo je spíše lze přičíst stáří vozidla. Rozhodně ale vím o poruchách automatických převodovek, a to jak Themy, tak i Cromy (Byly stejné). Vzhledem k tomu jak málo vozů jí bylo vybaveno- tipoval bych to přímo na 100% poruchovost této převodovky. Může být samozřejmě nějaká vyjímka, ostatně jako u všeho. Po mechanické stránce bývá za zenitem už i spojka (což lze vzhledem k výkonům očekávat). Italské motory jsou obecně trochu choulostivější (to bude zase řevu :-)), ale motory Themy měly až na vyjímky základ ve Fiatu Croma- což byla v dané zemi snad ještě ta nejlepší varianta… Zbytek je už klasika: neplést si olej s asfaltem, pohlídat si rozvody atd.
[34]
21. 12. 2006 v 19:23michal
Dekuju moc.. tak asi vim jak vypada asfalt:) ne tak ja s tim mam jeste min zkusenosti nez ty. Je mi 17 let:) je to moje treti auto takze se vyznam jenom v tech co uz nejakou dobu mam. Lancii mam tyden takze se nezlob. Ale diky moc moc za rady.
[35]
13. 1. 2007 v 1:33TURBO BOB
to michal: odkud jsi??? možná bych měl o themu zájem pošli mi fotky na Turbo-bob@centrum.cz a domluvíme se dík bob
[36]
4. 3. 2007 v 19:19lada
zdarec. lidi.schánim hlavu na themu 2i 16V.ta moje je komplet zničená.je to rok 93.neměl by ste ju někdo k prodeji?dyštak se mi ozvěte na tel 732251469 ne e mail:ladisinecek@seznam.cz…..dikec
[37]
4. 7. 2007 v 21:33Aldator
JJ Thema je dobra kara mam 2.0 16V TURBO 181kW super svezenicko ale az na tu spotrebu 🙁
[38]
14. 8. 2007 v 23:48Aldator
Kua LANCIEto je kara , ted Du do LANCIE KAPPA 2.0 20V TURBO tak sem zvedavej 🙂 v zakladu 225HP
[39]
14. 8. 2007 v 23:58Aldator
Jo jinak ta THEMA 2.0 Turbo 181kW jede 250 a jeste porad pridava 🙂
[40]
5. 10. 2007 v 17:24Jaroslav Jílek
Dobrý přehled akorád zapoměli se zmínit o spotřebě
[41]
6. 10. 2007 v 19:01miki
Zdarec Lidičky nemohl by mi někdo poradit jak nejjednodušejc vyměnit spojku nemá někdo dobrou radu děkan
[42]
6. 10. 2007 v 19:03miki
zapoměl jsem mám 2,5 TDs a jsem s ní moc a moc spokojenej
[43]
10. 10. 2007 v 0:11Italcar
chlapi koukněte na http://www.lanciaklub.cz tam se dovíte spoustu věcí co potřebujete
[44]
22. 12. 2007 v 6:19zdenda lancia
mam lancii 2.0 ie16v. a shanim nějakou dokumentaci a udržbu, je to skvěle auto, s bohatou vybavou a hlavně prostorne, předem moc dik,
[45]
31. 12. 2007 v 2:04Martin
Mam Lancii Themu turbo,super auto a tuto stranku musim take pochvalit.Na jare se pustim do renovace auta a proto bych touto cestou uvital nejake rady co se vozu tyka a taky nejake adresy z nabydkou nahradnich dilu.Predem Vam vsem dekuji Martin.
[46]
22. 3. 2008 v 14:24Toretto
cawte…nahodou som nasiel tuto stranku a som velmi spokojny…mam Lanicu 2,5TDs a som nadmieru spokojny ale chcel by som si zadovazit Themu 8,32 poradi mi niekto???pripadne kontakt do Italie..dakujem
[47]
28. 6. 2008 v 19:46genx
dobry info, zrovna jsem koupil themu 2,5 turbo vcera
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.