-
Tatra 613: Nenáviděná i milovaná
Reprezentační limuzíny značky Tatra měly vždy zvláštní charisma. Především díky malým objemům výroby s velkým podílem ruční práce, ale také avantgardní koncepcí vzduchem chlazeného motoru uloženého nad zadní nápravou, což bylo v luxusní třídě opravdovou raritou.
Základní tvarový návrh nástupce „šestsettrojky“ vznikl koncem 60tých let v kooperaci s italským karosářským studiem Vignale, což ortodoxním příznivcům české značky nebylo zrovna po chuti. Odklon od dosavadní tvarové linie Tatry byl natolik velký, že jediným společným bodem zůstala pouze základní koncepce vzduchem chlazeného motoru v zadní části vozu… Karoserie působila nesmírně elegantním a lehkým dojmem, a nesla několik zajímavých prvků. Především to byla kapota vozu s nezvyklým negativním prohnutím směrem dovnitř úložného prostoru, obdobně bylo řešeno i zadní čelo. Dále to byly zadní C-sloupky, které svým tvarem mistrně maskovaly koncepci klasického sedanu a navozovaly dojem vozu se slývavou zádí. Bohaté prosklení ještě více zdůraznilo optickou lehkost celého vozu. Rozměry byly: Délka 5025mm, šířka 1800mm, výška 1505mm (v nezatíženém stavu). Finální podoba byla veřejnosti představena v roce 1973, plná sériová výroba byla spuštěna o dva roky později.
V tradici značky byl k pohonu Tatry 613 zvolen vzduchem chlazený osmiválec, nyní objemu 3,5 litru s rozvodem DOHC a dvojicí ventilů na válec. Vačkové hřídele byly hnány dvojicí ozubených řemenů. Chlazení vzduchem zajišťoval v ose motoru umístněný ventilátor poháněný klínovým řemenem, který proudem vzduchu zajišťoval chlazení bloku, hlav válců i chladiče oleje uloženého mezi nimi. Válce i hlavy válců byly řešeny jako samostatné jednotky přišroubované ke klikové skříni, což bylo výhodné i pro odvod tepla. Úhel sevření válců byl přesně 90 stupňů. Každá řada válců měla vlastní dvoustupňový spádový karburátor Jikov DDSR s mechanicky ovládaným sytičem, teplota nasávaného vzduchu byla řízena termostaticky. Výkon motoru činil 121 kW@ 5200/min. Velmi výhodný byl průběh kroutícího momentu s vrcholem 265 Nm @ 2500/min, ale již v 1000/min nabízel přes 220 Nm! Na motor navazovala jednokotoučová hydraulicky ovládaná spojka a čtyřstupňová mechanická převodovka u níž se během let laborovalo s odstupňováním, když původní relativně krátké bylo naharzeno extrémně dlouhým. Čtvrtý stupeň byl pak rychloběh, jeho skutečné zpřevodování lze pak přirovnat k nejvyššímu stupni současných šestistupňových převodovek. S trochou nadsázky lze říct, že u pozdějších verzí „dvojka“ byla schopna obstarat veškeré cestování při dodržování rychlostních limitů, dokonce ještě s rezervou… Původně výrobce zvažoval i montáž automatické převodovky, z finančních a technických důvodů však od toho upustil.
Ve státní správě, pro niž byla Tatra určena především, se na provozní náklady příliš nehledělo, přesto byl se spotřebou osmiválce spokojen málokdo… Spotřeba oscilovala podle jízdního stylu od 12 litrů po 18 a více, v tomto světle se dvě nádrže po 36 litrech zdály poddimenzované. Situaci ještě zhoršovalo nezávislé benzinové topení se dvěma jednotkami, každé o výkonu cca 4 kW. Mírně modernizovaná verze označovaná jako Tatra 613-2 přišla v roce 1980 s možností instalace motoru „E“ (Economy) u něhož byly provedeny úpravy spalovacích prostorů a instalalován nový karburátor Jikov EDSR. Výsledkem měla být větší úspornost motoru, což praxe alespoň částečně potvrdila. Rozdíl proti předchozímu provedení mohl činit až 2 litry na 100km. Motor má nyní mírně vyšší výkon 123 kW a kroutící moment dosahuje hodnoty 270 Nm @ 3300/min.Výrobce nabízel přestavbu na úspornější verzi i pro původní modely 613-1.
Přibližně ve stejnou dobu byl představen typ T613 S, jež se významně odlišoval od základní verze: Jeho rozvor i karoserie byly o 15 cm delší, vůz měl větší zadní dveře, obdélníkové přední světlomety s blikači zasahujícími do blatníků, větší zadní světla s „reliéfem“ podobným Mercedesům, jiné nárazníky. Vůz měl mnohem bohatší výbavu a bezpečnostní výztuhy dveří.
Další modernizace základní verze T613-3 uvedená v roce 1983 převzala z modelu Special zadní sdružené svítilny a přední směrovky zasahující do blatníků, navíc přinesla nový design přední části kde dvojice kruhových světlometů byla vsazena do nové masky, oba nárazníky jsou nyní plastové s earodynamicky výhodnějším tvarováním, okna v předních dveřích již nejsou rozdělená. Doba, která by pro jiný automobil znamenala celý funkční čas jednotlivého modelu, byla pro Tatru pouze zastávkou k modernizaci: Rok 1991 přináší v podobě modelu T 613-4 první opravdu výraznější změnu přístrojové desky a na voze lze najít některé prvky ze Škody Favorit, jako například vnější zpětná zrcátka nebo výdechy ventilace.
Jakkoliv se zdálo, že na Tatře si čas vylámal zuby, právě poslední modernizace nastartovala pud sebezáchovy a v nabídce se postupně začaly objevovat i věci jinde dávno obvyklé: 5ti stupňová převodovka, posilovač řízení, ale třeba i klimatizace či elektrické stahování oken. Doposud byly tyto vymoženosti k dispozici pouze speciálům 613 „S“ vyrobených v minimálních sériích. Štěstí se usmálo i na motor: Vstřiková verze 613-4 Mi s osmiválcem 3.5 dosahovala výkonu 147 kW @ 5750/min a kroutící moment hodnoty 300 Nm @ 4000/min. V nabídce se objevila verze označená jako 613-4 Mi Long, což byla kombinace dlouhé karoserie typu „S“ (jehož klientela mezitím zanikla spolu se změnami v roce 1989), přední části ze standartního typu 613-4, a vstřikového motoru s katalyzátorem. Tato Tatra dosahovala rychlosti 230 km/h a akcelerovala z 0 na 100 za 10,8 sec, což bylo přibližně o sekundu rychleji než typ s karburačním motorem, a 2 sekundy rychleji než první typ 613 s „neekonomickým“ motorem z poloviny 70tých let. Tatra nyní vycházela vstříc i větším požadavkům individualizace, takže každý kus mohl být originálem.
Modelový rok 1995 přinesl poslední záchvěv životaschopnosti Tatry 613-4, když dostala nově vyhlížející přední masku, která evokovala vzpomínky na model 603, a detailní úpravou rámů dveří, plastovým nástavcem prahů a vůbec vyhlazením celé karoserie snížila aerodynamický hluk. Interiér přinesl například sedačky Recaro s elektrickým seřízením a spoustu dalšího vybavení, které se samozřejmě lišilo podle požadavků zákazníka.
Velkým kladem již původní koncepce tohoto vozu byla velká a optimálně tuhá deformační zóna přední části vozu, díky které nejedna posádka přežila i silný čelní náraz jen s použitím klasických bezpečnostních pásů. Ty samonavíjecí přišly až poměrně pozdě, o airbagu nemohlo být ani řeči dokonce ani na konci výroby v roce 1996. Jízda Tatrou je zážitek sám o sobě. Pokud rezignujete na veškeré běžné standardy a soustředíte se na zvuk a lineární tah motoru, či na pohodlí rozměrných sedadel, tak snad lepší to být ani nemůže… Jízda vysokou rychlostí se ovšem stává dobrodružstvím, protože vůz přestává být v přední části stabilní a vyžaduje opravdu velice citlivě zvolené zásahy do řízení. Překvapuje však neutralita v rychleji projížděných zatáčkách, což u vozu s motorem nad zadní nápravou není vždy pravidlem. Nejsilnějším vjemem je ovšem zvuk motoru, kombinující temné bublání s „vysavačovým“ zvukem ventilátoru. Spojka má razantní záběr, což nemusí každému vyhovovat. S hřebenovým řízením bez posilovače si užijete své, kvalitu materiálů i dílenské práce je potřeba brát shovívavě, protože podmínky, v nichž tyto vozy vznikaly byly skutečně skromné.
Výroba modelu 613 zkončila počátkem roku 1996. Během vývoje a výroby klasické limuzíny vzniklo i několik odvozených prototypů kupé, kabrioletu, či různých hasičských a záchranných speciálů. Již jen nakrátko převzal štafetu model Tatra 700, jež byl mistrně zakamuflovanou verzí T613 s dále cizelovanou technikou a nabídkou zvětšeného motoru V8 4360ccm. Ztráta zájmu ze strany státních institucí a nedostatek financí na vývoj plně konkurenceschopného vozu ukončují život Tatry 700 pouhé dva roky po jejím představení. Tím také výroba osobních vozů v jedné z nejstarších automobilek světa definitivně končí.
Model Objem kW Nm km/h 613-1 3495 121 265 186 613* 3495 123 270 190 613-4 Mi / Mi Long 3495 147 300 230 * platí pro 613-1 „E“, 613-2, 613-3, 613-4, 613 S
Rover SD1 (1976- 1986): Avantgardní šlechtic
87 Responses to Tatra 613: Nenáviděná i milovaná
[1]
17. 5. 2007 v 13:51T
Ahoj mari,
v prvé řadě naprosto skvělý web pro fandy starších vozů.Procházel jsem si archív a narazil jsem hned na první článek o Lancia Thema.Pečlivě jsem jej pročetl a ….a na zmínku jsem nenarazil.A o čem?Nedaleko Ostravy měli (nebo možná ještě mají) Lanciu Themu (aspoň myslím,že to je Thema :-)) s velmi specifickým motorem…..a to totiž Ferrari.Byla poměrně levná a v perfektním stavu,ale údržba asi žádná sranda :-))
[2]
17. 5. 2007 v 13:59T
A omlouvám se…máš to tam uvedené.Jsem to nějak v té rychlosti přehlídl 🙂
Je to ta verze 8.32,zajímalo by mne jestli ji tam ještě mají.Byl to krasavec,celý žlutý,černá kůže a tak.A ten motor……..Cena byla kolem 100 tis.,ale to bylo loni.Měli ji přímo vevnitř vystavenou.To bylo jediné auto k prodeji.Jinak to je servis Ricar specializovaný na Citroeny a jiné francouze.
[3]
17. 5. 2007 v 14:15T
Mi to nedalo a nějak jsem se do toho pustil 🙂 Mají ji pořád,ale nějak si usmysleli,že je to rarita (což je fakt) tak zvedli cenu na 235 tis.,je to ročník 92.Na částečnou obranu alespoň to,že je fakt ve špičkovém stavu,alespoň jak jsem si ji prohlížel komplet a poseděl uvnitř.
BTW: Nějáký článeček o Volvu se nechystá? Třeba 244,440,480 atp.? 🙂
[4]
17. 5. 2007 v 16:05mari
T: díky. Ano, vím kterou Themu máš na mysli. Momentálně je její cena 218 tis. a dá se najít na Tipcars.com Je to sice rarita, ale cenu má pouze teoretickou, v podstatě je to neprodejné auto. Pokud by její majitel dostal rozum a nastavil realistickou cenu (řekněme kolem 70, 80 tisíc- což považuju za strop), možná by mohl být ušetřen pohledu na chátrající auto. Jinak samozřejmě to byl velice zajímavý typ, kombinace komfortního sedanu a krátkozdvihového vysokootáčkového osmiválce je opravdu netradiční. Raritní byla i cena 86 tisíc DEM, za níž bylo možné pořídit dvě Themy se šestiválcem 2.8 a vrcholnou výbavou. Kdysi jsem četl v jistém německém časopise srovnávací test Themy 8.32 a Themy Turbo 16v 148kW. Ve všech měřitelných disciplínách bylo turbo lepší! Akcelerace, hlučnost, spotřeba atd. Thema 8.32 měla pouze výbavu doplněnou o některé specifické prvky a image rarity. Budoucího majitele (pokud se vůbec najde) bude čekat jediný scénář: Párkrát se opravdu pořádně sveze a zakrátko zjistí, že si navlékl ekonomickou oprátku…
Ad to Volvo: Uvažoval jsem nad 7xx nebo 9xx. Ale zatím nemám dost volného času. Ovšem neříkám že ne… 🙂
[5]
18. 5. 2007 v 15:37T
No s tou cenou fakt ulítl…nevím kde na ni přišel.Možná ji draze koupil a snaží se na tom vydělat.Veterán to bude,o tom žádná,ale to je ještě daleko.Svézt bych se v tom chtěl,ale vlastnit určitě ne.Jinak Turbo je Turbo…přemýšlím co si pořídím za vozítko a něco s turbem do 1,8 by nebylo špatné.Koukal jsem na Uno 1,3 i.e. Turbo,to by bylo něco akurát pro mně do města 😀 Jenže u nás skoro žádné k prodeji a když tak je to i za ty prachy (kolem 15 tis.) bída a předražené.A Italští fakani to mají za cca 3000 EUR :-/ ,byť třeba s minimálními úpravami.Čirou náhodou netušíš jestli se dají první ročníky sehnat v dobém stavu tak cca kolem 30 co? Holt asi nejsem typický uživatel když to chci na pohodovou jízdu,hlavně po městě a jen občas tomu přitnout 🙂
[6]
22. 5. 2007 v 14:00standa
Panove s takovym veteranem jako je FIAT Uno za 15 000 kč bych vas na cestě nechtěl potkat. Pokud si myslite že turbo je to hlavní tak se mylite. Doporučil bych vam generalku predni napravy pak utesnit motor ,vyvarit ,nastrikat a teprve potom si pomalou jizdou vychutnat krasnou krajinu. Standa
[7]
22. 5. 2007 v 16:43mari
standa: Musím souhlasit. Uno za 15 tisíc zní opravdu hodně nebezpečně. myslím že za ty peníze už by potřebovalo jenom maličkost: Znovu vyrobit…
T: Toho Una bych se opravdu vyvaroval a šel bych raději do o něco většího auta. Za 15, 20 tisíc neseženeš žádný solidní turbo model, a když jo, tak to bude tak na pár měsíců jezdění a pak do výkupu železa. Možná bych se poohlédl po atmo dvoulitru v trochu větším autě jak Uno. V konečném důsledku se takový motor může vyplatit víc
[8]
10. 6. 2007 v 19:57standa
Pane Karle musime pokracovat sami dal mladeznikum pres fiaty dosel dech. V techto dnech dokoncuji celkovou GO jedne 4.Delalo se na ni denne 8-9 hod od 10 unora vse se dava nove bude to krasa.Jelikoz uz neni prodejna na N D tak musim denne zjistovat kdo co ma.Aby oprava byla pravdiva kazda soucastka je focena pred a po montazi.Pokud znate nekoho co by mel nejake nove ND dejte vedet. Zdravi STANDA
[9]
15. 6. 2007 v 18:38Karel
Pane Stando co konkretne potrebujete? Mozna budu s necim schopen pomoci.Zastavim se u jednoho znameho.Karel
[10]
17. 6. 2007 v 14:10standa
Zdravim Vas pane KARLE potrebuji novy kryt nebo cely predni levy blinkr na613-4. Marne shanim drevenny volant z tatry 700. Psal jsem ruznym vyrobcum ale marne. Zajeli jsme take na burzu do Chotusic i kdyz je to od nas 340 km. nelituji syn si koupil ND na jawu Viliers na tatru 613 tam nebylo vubec nic. Na 603 malo neco. Pokud vy nebo vasi znami neco potrebuji napiste minuly tyden jsem koupil v Brne 613-3 prestavenou na 613-4 na ND.zdravim standa
[11]
14. 7. 2007 v 12:13tomas
chtel bych se zeptat jestli nekdo nema informaci o prodeji tatry 613 v 8 elektronic.Ja hlupak ji vlastnil asi pet let a na natlak manzelky jsem ji prodal a ted toho skarede lituji.Tak pokud by nahodou tady nekdo vedel o nejakem zajimeve nabidce tak se mi prosim ozvete na meil tominosek@seznam.cz….predem dekuji ikdyz si myslim ze tenhle kousek v republice asi uz neni. Tomas
[12]
27. 7. 2007 v 20:56standa
pane karle uz jste to vzdal , pozadovane nd uz mam ted je nedostatkove zbozi zadni blatniky i s lemem pokud nekdo mate muzete nabidnout nebo vymenit za neco jineho spozdravem standa
[13]
27. 7. 2007 v 22:59Karel
no tak pane Stando ,nevzdal/mam jen cepy do predni napravy kulove,perka do chrom. poklic ke kolum a mozna chromove mlhovky k T603 a k te 603 jeste par novych veci…
[14]
29. 7. 2007 v 12:03standa
Zdravim vas a jsem skutecne rad ze jste se ozval TATRU 603 budeme delat asi pres zimu tak pak vam odkoupim veci ktere budete chtit prodat muzeme zacit hned udelejte seznam a ceny ,S tatrou kterou jsme dodelali jedeme 4.8 do Kravar a dalsi tyden do Lednic -sraz TATER syn je ve veteran klubu Ostrava i kdyz by byli radeji kdybychom prijeli zrenovovanou Z6 HURVINEK tento unikat uz by to spatne snasel.Minuly tyden jsme byli u kluka kterytake renovuje TATRY mel unikaty a to elektronic sedadla mely spoustu ovladacu a krome toho komunikovalo cesky dale mel 700 a model95 a nadherne renovovanou 603 ZDRAVI STANDA
[15]
19. 11. 2007 v 20:43Marcel
Ahoj vsem, chci dat osmivalec T603 nebo T613 do jinyho auta, ale dopredu (starsi Ford), a nahon samozrejme kardanem na zadek. Ale co prevodovka? Treba z T805? Zatim nevim, budu vdecnej za jakoukoliv radu, treba ma nekdo z vas s timhle zkusenost. Muzete mi psat i na email, ale budu si to tady taky kontrolovat. Dekuju.
[16]
19. 11. 2007 v 20:44Marcel
Jeste dodatek, urcite jen karburator.
[17]
25. 11. 2007 v 17:58standa
Marceli skoda dat tolik penez za takove upravy -vysledek kdo vi ,Ja jsem videl motor 613 ve skoda 100 musel zesilit podvozek a jezdil jako cert, Nejlepsi reseni je koupit starou 613 a na ni se vyradit, Mozna jeste najdu cislo na tu skodovku , Mnoho uspechu standa
[18]
19. 12. 2007 v 22:48Marcel
Stando, diky za odpoved.Urcite mas pravdu s tou koupi stary Tatry, jenomze z jinyho pohledu: ja bych ten osmivalec hrozne rad narval do svyho „73 Taunusu. Jasne, ze to nebude jednoduchy, ale myslim, ze by to bylo levnejsi reseni, nez jakakoliv americka V8 i s prevodovkou. Marcel
[19]
5. 1. 2008 v 8:59mike8
tuhle mame
[20]
8. 1. 2008 v 1:12Josef
Jo pánové, TATRA je TATRA co nezná bratra a tak to zůstane. Mám tu čest vlastnit Tatrulku T613/4 kterou nikdy nedám z ruky. Když se občas proháním svou zelenou Tatřičkou, tak ze všeho nejraději poslouchám jak si jen tak polehounku přede ve 130Km/h při necelých 3000ot, nebo ještě raději když projíždím po cestě lemovanou kamenými zdmi, kde se tak nádherně odráží linoucí se zvuk z vytočeného vzduchem chlazeného 8válce – v té chvíli mám „husí“ kůži po celém těle a prožívám něco, na co se nedá zapomenout. PROSTĚ RAJSKÁ HUDBA! Blahořečím našim dědům a otcům, že dokázali vymyslet a postavit něco tak BOŽSKÉHO. No nemám pravdu?
[21]
9. 1. 2008 v 21:18standa
Josefe ten kdo nema doma Tatru podotykam ne zhnilou ale po poradne oprave ten to nepochopi.Doufam ze se nekdy potkame mam 2tatry jedna zelena druha stribrna obe 613/4 pres leto jezdim casto po dalnici D1.Diky ze jsi napsal STANDA
[22]
11. 1. 2008 v 23:13Josef
Zdar Stando, musím se přiznat že vlastním Tatrulky 2. Jedna je trojka a druhá čtyřka. Obě jsem koupil v dost ošklivém stavu plné „nemocí“ a postupně je dávám do perfektního stavu. Jsem ze Štramberka a dost často jezdím do Třeboně za příbuznýma, takže se taky občas protáhnu po D1, mimochodem nejhorší dálnice. Nebyl jsi náhodou na srazu TATRA 110-ti leté výročí? Já se účastnil, mám to za humny:-) Mám ještě další dva kámoše, které jsem nakazil virem (TATRA), netrvalo dlouho a v jejich garážích se objevily Tatrulky, sice hodně „bolavé“, ale s láskou je postupně renovují. Plánujem společnou dovolenou s naleštěnýma Tatrulkama ozdobené vlaječkama:-). Ještě sice nemáme přesně určeno kam (možná celá Itálie nebo Francouzské pobřeží), ale předpokládám, že budem tak trošku středem pozornosti, čož nás bude hřát u TATROVÁCKÉHO srdíčka. Jsme prostě Tatrou postižení.
[23]
12. 1. 2008 v 14:16standa
Josefe jelikoz jsem z Jablunkova u TRINCE tak jsme vlastne sousedi v Tatre na vyroci jsme byli take v Kravarich atd.Muzes mi zavolat a podivat se na auta a motorky,rovnez muzeme probrat N D.Mam tady celou 3 mela byt na N D jen malo sedi na 4.S tou dovolenou se mozna pridam kazdy rok cestuji sice spis na vychod nebo pobalt. letos mam v umyslu Norsko at. Diky ze jsi napsal dojfam ze se dalsi tatrovaci ozvou tel 602 553 653 STANDA
[24]
13. 1. 2008 v 12:49standa
Jo jinak syn má osobní stránky věnované veteránům kde jsou i fotečky obou tater tak jak to koukni na http://www.zetka2.ic.cz odkaz Ostatní fotky
[25]
14. 1. 2008 v 13:03vladi
Mari, kde si, to už nebude žiadny článok?(
[26]
19. 1. 2008 v 22:34gadzes
Zdravim vsetkych tatrovakov. Prosim vas nevedel by mi niekto poradit kde by som zohnal nejaky novsi interier nez je ten favoritacky?Myslim palubovka, calunenie a prod.
[27]
20. 1. 2008 v 18:33standa
Zdravim te doufam ze na tatru. Pokud na 613 mam novy interier žluté barvy a přístrojovku pouze z 613/3 Pokud máte zájem ozvěte se na tel: 602 553653
PS: Pokud by věděl někdo o polepech v imitaci dřeva na přístrojovku k Tatře 613/4 rád koupím a rovněž potřebuji 4 ks Al disky na Tatra 613/4 nebo 700, popřípadě vyměnit za origo plechové s kulatýma dírama po obvodě díky Standa
[28]
21. 1. 2008 v 11:26T700
To gazdes: Novější palubovka s jiným designem byla jen v 700/1 a 700/2. Od čtyřky až po model 95´ měla Tatra palubku která připomíná Fávinu. Na 99% ale tu palubku ze 700 neseženeš. Věř mi, že i ta originál Tatře sluší, a kdybys nebyl zvyklý na to jak vypadá tuctovka Favorit ani by Ti nevadila… Možná to dělá i ta hnědá barva, ovšem v MI-čkách byla černá. Jestli máš čtyřku, tak to nech originál, škoda to bastlit.
A čalounění není z Favorita.
[29]
21. 1. 2008 v 16:27gadzes
Ja mam totiz trojkovu zo starim skodovkovim interierom a chcel by som tam nieco krajsie, proste si ju chcem trochu priblizit k dnesnej dobe, aj napriek tomu ze som naruzivi veteranista. prebehal som na nej prakticky celu europu (nikdy ale naozaj nikdy za tie 4 roky co ju mam nenehala v stychu) a vsade kde som zastavil kazdy bol z nej uneseny a jedine na co mali ( zapadnari ) pripomienky bol interier.
[30]
21. 1. 2008 v 22:21T700
Tak to nemůžeš mít interiér Favorit, jelikož ten byl představen v roce 1987 a Tatra 613/3 začala výrobu v roce 1985. Nicméně i tak chápu, že se Ti nelíbí a připomíná Ti Škodovku, nehodlám se přít že na tu dobu byl design zastaralý ale k tomu autu to prostě patří… Ale i mně líbí nejméně z celé řady T613. Další alternativa by byla dát si tam interiér ze Speciála, palubka se dá ještě sehnat když chceš. Jestli chceš obrázky, můžu Ti je poslat na mail.
Také jsem s Tatrou po západě něco najezdil, a zážitky neskutečné, třeba když mi v Alpách přestala brzdit 🙂
[31]
22. 1. 2008 v 12:24gadzes
no to sa mi stalo takisto v Irsku (maju tam strasne uzke cesty) auto predomnou zacalo brzdit a ja som slapol a pedal ostal na podlahe.Moje velke stastie ze oproti nic neslo.No o tom speciale som tiez rozmyslal, ale predsa chcem este sa pokukat po niecom novsom.
[32]
22. 1. 2008 v 17:31standa
chlopi som jsce pieroni ze jce to uhamovali mogym vom povedec ze ani me se tyn intererier niepodobo ale co s tym fantymnmejlepsiby bylo se gozrobic som po drugi by go zkurvil a svjynty tyn stary cau staso
[33]
25. 2. 2008 v 9:51Laeg
Ahoj, dá se ještě sehnat T613-4? Na netu jak se koukám, tak nic není 🙁 A kolik může stát? taky kolem 50 – 70 000?
[34]
13. 4. 2008 v 21:15čábelka
Článek pěkný,v těchto dnech se objevily zprávy o malosériové retro výrobě osobních vozů TATRA.Co to bude za TATRU s cizím agregátem?!,snad ho nedají dopředu!Jenom na doplnění,první polistopadový prezident odmítl pro něho upravenou TATRU613- PREZIDENT,se slovi „nebudu jezdit v autě totalitního režimu“,zvolil Mercedes.Jakou značku asi používal Vůdce Adolf.Fašismus asi nebyl podle pana Havla totalitní režim.
[35]
26. 8. 2008 v 14:11ooo
jjz
[36]
8. 9. 2008 v 19:20MrWho900913
pokud to vyjde budu mít 613 dvě.nevým jaký typy ale snad mi je ten chlap prodá.
[37]
19. 9. 2008 v 10:12vladi
mari: Prečo už nepíšeš? Čo je s tebou, chýbajú tu nové články…;(
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.