-
Renault 25: Na vlně komfortu
Renault měl ve vyšší třídě vždycky těžkou pozici. Beznadějně zastaralá dvojice R20/R30 jenom živořila a tak byl čas na změnu. Tentokrát to ale byla trefa rovnou do černého: Renault 25 se stal rekordmanem nejen v aerodynamice, ale především v nabízeném komfortu. Renault byl vždy propagátorem vozů s výklopnou zádí, což se ovšem v této třídě příliš nenosilo. Vyřešil to šalamounsky: Zadní část z boku evokovala klasický sedan, zatímco mistrně zakomponované panoramatické okno ve výklopné zádi dávalo tušit variabilitu vozů s pátými dveřmi. Celek působil velice přirozeně a elegantně. Ve srovnání se svým předchůdcem byl o 15cm delší a rozvor vzrostl …
42 komentářů -
Alfa Romeo 75: Proti všem
K výročí 75 let od vzniku značky byl představen nástupce typu Giulietta, a zároveň poslední automobil vyvinutý ještě před začleněním Alfy Romeo do koncernu Fiat: Alfa 75. Tvarového návrhu se zhostila domácí Centrostile AR, původně plánovaný Bertone byl po neúspěchu Alfy 90 odstaven „k ledu“. V květnu 1985 byl představen veřejnosti cca 4,4m dlouhý, agresivně tvarovaný sedan, s výrazným klínovým profilem a nezvykle hranatou karoserií. V době kdy se automobilky soustředily na co nejlepší aerodynamiku, šla Alfa vlastní cestou a šokovala svět téměř morbidním vzhledem. Zákazníci si po počátečních rozpacích dali přece jenom říct, zvláště když se ukázalo, že Alfa …
72 komentářů
-
Lancia Thema: Luxusní dvojče Cromy
Počátkem 80tých let bylo rozhodnuto vedením automobilek Fiat/Lancia, Alfa Romeo a Saab o vývoji platformy pro vůz vyšší střední třídy, na jejímž základě by pak každá značka postavila vlastní model. Cílem této spolupráce mělo být především snížení nákladů. Z kvarteta Saab 9000/Lancia Thema/Fiat Croma/Alfa 164 byla po technické stránce asi nejzajímavější Lancia. U jejího zrodu stál věhlasný designer Giurgiaro, který navrhnul velmi nadčasový sedan o délce 4,60m bez zbytečných módních excesů. Na dobré hodnotě aerodynamiky (0,32) se podílela jak boční skla dveří posunutá co nejblíže k povrch karoserie, tak lepené přední i zadní okno či hladké zakrytí spodku vozu. Víko …
47 komentářů -
Audi V8: Útok začíná (1988- 1994)
Automobilka Audi sice již od počátku 80tých let konkurovala německé prestižní dvojce kvalitou, potažmo i cenou, ale stále jí chyběl zástupce ve třídě luxusních vozů. Konkurence přitvrzovala: BMW v řadě 7 uvedlo dokonce 12tiválec, Mercedes horečnatě připravoval novou třídu S (W140). Pokud se Audi vůbec do této kategorie chtělo začlenit, mělo už nejvyšší čas… Problémem byla zejména skutečnost, že nedisponovalo potřebným prostorem k vývoji samostatného modelu nejvyšší třídy, a muselo tudíž improvizovat ve stylu „co dům dal“. Velikostně vyhovovala karoserie z dosluhující řady 200 – které byl prodloužen přední převis z důvodu prostorových nároků většího motoru. Další změny byly již …
14 komentářů -
Citroen XM: Pod taktovkou Bertoneho
Když už mám tu možnost, rozhodl jsem se, že čtenářům přiblížím některé téměř zapomenuté automobily let nedávno minulých. Začnu u XM K sedmdesátému výročí Citroenovy existence (1989) byl představen dlouho očekávaný nástupce dosluhující, téměř15 let vyráběné „vlajkové lodi“ CX, velmi avantgardně tvarovaný XM. Návrh jeho stylistického řešení byl již v roce 1985 zadán nezávisle 4 designérským skupinám: V první řadě se jednalo o domácí středisko Centro Style Citroen, dále to byl Bertone, designér Marcello Gandinni, a nakonec nově vzniklé designérské centrum PSA. Právě Bertone se rozhodl pro dosud netradiční styl výrazně klínovitého profilu s „obnaženým“ zadním kolem. Tento návrh se …
76 komentářů