-
Černá kočka
Jsou dny, kdy člověk začne pochybovat o své orientaci. Teď nemyslím, že bych netrefil z hospody domů, ani nemám na mysli orientaci sexuální. Jsme na webu o autech a tak píšu o orientaci automobilové.
Je totiž devět hodin a jedenáct minut a já stojím v pěti plusových stupních a sibiřském větru na cestě a s přiblblým úsměvem poslouchám hřmění, které přichází od nájezdu na dálnici. To hřmění však ani v tomhle hnusném počasí nehlásí rychle přicházející bouřku, ale rychle odjíždějící F-type. Jaguar F-type.
Jak tak koukám na ten čas na hodinkách, tak mi to číslo připadá nějak hodně vzdálené. Ještě před hodinkou bych na svoje auto snů přísahal, devětsetjedenáctka mě pronásleduje ve snech už od dětství, ale teď si právě nějak nejsem jistý…
Celé to začalo tím, že mi zavolal Paja, že se jako staví a taky se stavil. Blázen jeden – venku tat tak pět nad nulou a on si to přihasí v kabrioletu, kterej má pět set koní na zadních kolech!
Jakmile jsem nasedl, hodil to na dálnici a já se nestačil ani rozkoukat a už mi vypadl jazyk z huby. Auto bez jakéhokoliv problému poslalo ručičku rychloměru daleko za dvoustovku a i v tomhle kalupu se při plném plynu vlnilo v levém pruhu jako had, když se nasrané zadní gumy snažily přenést na slizkou cestu výkon, vyprodukovaný tím osmikomorovým reaktorem vepředu. Počítač výkonnější, než mozek průměrného dopravního policajta, měl co dělat aby pochopil, kam chce řidič jet a jak to zařídit, aby tam auto opravdu jelo a neskončilo v oblaku kouře ze spálené gumy někde ve svodidlech, nebo v polích kolem cesty. A to vše se odehrávalo za naprosto neskutečného soundu z laufů tam někde vzadu. Kdo neslyšel, neuvěří, jaký rachot tohle auto vydává. Nechápu, že tohle někdo pustil přes homologaci, ale zároveň jsem rád, že se to podařilo, takových aut, která se nestydí za to, že pod kapotou mají MOTOR je dnes pomálu a s časem se to bude jen zhoršovat… Ale to jsem odbočil od toho soundtracku – po přidání plynu motor tak nějak temně zahučí, aby vzápětí přešel z tlumeného řevu do orgastického rachotu. A když mu tam v nejlepším zetefko kopne další z osmi kvaltů, tak zapráská do výfuků, jako panský kočí bičem a celé auto doslova nakopne k další metě na tacháči a zase tím nasere ty zadní gumy, které jsou z toho rozmrzelé, jako ten kocour v reklamě na GE Money… Těžko si dovedu představit, že by se tohle mohlo někomu někdy omrzet.
A i když má tohle auto i jiné kvality – například hebkost kůže na palubní desce, kterou z fotek nelze vidět (a tak někteří duševně slabší jedinci pindají něco o podobnosti s ProCeedem), jemná vůně celého interiéru, fantastické zpracování, které nedovolí vrznout ani na opravdu zabijácké dálniční spáře, střechu, zpracovanou tak skvěle, že byť je látková, tak jen jemné šumění v rychlostech 180+ připomíná řidiči, že má kabrio, nebo parádně nastavené řízení, které poslouchá jako malé letadlo, které i při milimetrovém pohybu přesně následuje řidičovy pokyny, ale přitom není nutné ho po dálnici nahánět od kraje ke kraji – přes to všechno má tohle auto jeden hlavní, podstanější, důvod své existence, a to je ta neuvěřitelná schopnost probudit v ustaraném, unaveném a občas i lehce znechuceném, chlapovi na prahu čtyřicítky, toho dvanáctiletého kluka, kterej v něm už na věky bude zaseklej, kterej je uvnitř těla, jež stárne a řídí ho hlava, ve které je víc starostí, než v ostravském vzduchu mikročástic, ale ten klučina chce ven, chce si hrát, chce blbnout..a auta, jako je tenhle F-Type V8 S umí tohohle kluka vytáhnou ven, pryč od starostí, pryč od stárnutí, vzít ho někam, kde bude konečně aspoň na chvilku sám sebou, může dělat kravál jen pomocí pravé nohy (OK, Paja dočasně levé) a řehtat se tomu, jak všichni koukají a valí bulvy na to placaté a široké monstrum, které on sám řídí…
A tak tu stojím, je mi dvanáct let, venku je kosa, digitálky od vietnamců – velká to vzácnost – ukazují 9:11 (to číslo mi zatím moc neříká) a já v té zimě koukám na plastovej modýlek autíčka s neskutečně dlouhou kapotou a malou kabinkou skoro až nad zadními koly…a maminka, která mě učila poznávat auta (!) mi tím typickým maminkovským tónem říká „…to je jaguár, víš, jaguár…“ a já si říkám, že to jméno zní dobře, a že bych chtěl slyšet, jak zní jeho motor…a že až jednou…budu velkej, tak si koupím svýho jaguára a maminku v něm svezu…
Procitám, a je mi kosa.
Ruce mám prázdné, modýlek je už dávno kdo ví kde, není mi dvanáct, ale skoro čtyřicet, ale přicházející depku bez milosti likviduje to hřmění a práskání do výfuků na obzoru – je mi skoro čtyřicet a slzy se mi derou do očí, protože od toho modýlku mi nikdo neudělal takovou automobilovou radost, jako dnes Paja! Díky moc, pane!
Auta a něco kolem…
- Září 20181 Příspěvek
- Říjen 20171 Příspěvek
- Leden 20171 Příspěvek
- Prosinec 20162 Posts
- Prosinec 20151 Příspěvek
- Říjen 20152 Posts
- Srpen 20151 Příspěvek
- Červenec 20152 Posts
- Červen 20152 Posts
- Květen 20152 Posts
- Duben 20153 Posts
- Březen 20152 Posts
- Prosinec 20141 Příspěvek
- Listopad 20141 Příspěvek
- Říjen 20142 Posts
- Září 20141 Příspěvek
- Červen 20141 Příspěvek
- Březen 20141 Příspěvek
- Leden 20131 Příspěvek
33 Responses to Černá kočka
[1]
30/10/2014 v 17:04webpaja
Nepotesit se s kamaradem o radost je jako ji nemit
[2]
30/10/2014 v 17:05webpaja
Pulka komentare zmizela…ale jsem rad i za kocku, ze zaujala 🙂
[3]
30/10/2014 v 21:52iudex
Tak už aj Ty si skúsil čierneho dravca? Je to beštia, že?
[4]
31/10/2014 v 09:07Emel
webpaja: nepotěšit se s kamarádem? 🙂
[5]
31/10/2014 v 10:28iudex
Konečne som ten text prečítal poriadne a máš úplnú pravdu, je to hrača pre veľkých chlapcov, ktorá Ti roztiahne úsmev okolo celej hlavy. Ja však mám pred eFkom súčasne aj veľký rešpekt a naposledy som na vlhkých cestách s plynom narábal len veľmi opatrne, ako píšeš, skoro 500 koní pretáča kolesá aj v priamke, nieto ešte v zákrutách. Na spoznanie limitov takéhoto auta je jednoznačne potrebný okruh. Čo mi, Pajo, pripomína, že v nedeľu sú posledné tohtoročné voľné jazdy na Slovakiaringu… 😉
[6]
31/10/2014 v 14:38MariAchi
Cesta se dá pospat jako studená a slizká, takže zatáčky jsem bral tempem dezorientovaného turisty, iudexi 🙂 Nechtěl jsem Pajovi ani sobě zbytečně zvyšovat tlak 😀 Ano, respekt si tohle auto umí získat a to způsobem, kterej se vryje pod kůži.
[7]
31/10/2014 v 17:57Ronault.
Po přečtení toho úchvatného textu mě napadají dvě otázky:
1. jak neskutečné zvíře ten F-Type musí být, že i chlapa, který by klidně mohl svou vizáží dělat vyhazovače rozněžní jak malého kluka a dokáže v reakci na to napsat něco tak čtivého a poutavého.
2. Co Paja za tyto možnosti svezení požaduje a proč se mi ještě neozval? 😀
[8]
31/10/2014 v 19:06GTI
Auto nepochybně špičkové. A ještě o fous je lepší text. Tedy, ty digitálky se svítící hodinou 9:11… normálně teď koušu klávesnici. Takže – BRAVO 😉
[9]
01/11/2014 v 07:58MariAchi
[7]
To víš, Rone, stárnu a jak se tak kolem mě motá malý mariášek, tak jsem občas sentimentální…
A co za to Paja chce? Jen takové drobnosti intimního charakteru, znáš to – chceš přepnout traction control a zajedeš rukou na stehýnko a tak… Chlapi sobě 😀
[10]
01/11/2014 v 08:02MariAchi
[8]
Digitálky jak digitálky, ale vzpomínáš si na ty plastové modýlky E-typu?
[11]
01/11/2014 v 15:21GTI
[10] Jasně 🙂
[12]
02/11/2014 v 08:13woody-alien
Starý židovský vtip, aplikovaný pro tento případ, praví, že mít F-Type a nemít F-Type je rozdíl dvou F-Typů. 😀 Nuže, jsem tedy o dva F-Typy chudší, avšak bohatší o text, který by bez problémů zaujal návštěvníky poetické vinárny Viola. Hluboce smekám, neboť jsi mě dokázal vrátit o desítky let zpátky v čase, s kapkou nostalgie, avšak bez přeslazené polevy. Je krásné, že i v době, ve které by podle představ byrokratů mělo být jediným zájmem řidiče sledovat počet „rozkvetlých“ eco-květinek na displeji, existuje auto, jehož jediným smyslem se zdá být rozdávat radost řidiči, dráždit sluchovody kolemjdoucích a nasírat gumy. 😀 Díky.
[13]
02/11/2014 v 18:39Fuller
No ako sa divam na F type tak mu neviem prist na chut PODLA MNA moc pekny nieje a videl som ho aj naživo aj tak si to stale myslim. Čital som na internete že je krajši ako amg gt ale to nieje pravda PODLA MNA jednoducho Ftype je precenovany designovo. Jazdne vlastnosti ma určite vyborne ale jednoducho to nieje plagatove auto.
[14]
02/11/2014 v 22:00Ronault.
Tak po dnešku chápu mariachiho, že se tak rozněžnil… a uznávám, že lépe to již nelze popsat a tak se o to ani nebudu pokoušet. Je však neskutečné, jak návykovoých je těch 500 koní, jakdokáže ten huronský řev osmivále s děsivým pliváním od výfuku při ubrání plynu rozesmívat řidiče od ucha k uchu a jak okolí při tom žasne. Na volnoběh ta kočka opravdu děsivě přede a jak se rozjede… no nic… díky Pájo! 🙂
[15]
03/11/2014 v 08:03MariAchi
[13]
Já jsem taky o designu, nebo plakátu, nic nepsal.
[16]
03/11/2014 v 08:44webpaja
(15) JJ, je to šereda, za kterou se nikdo neohlídne 🙂
[17]
03/11/2014 v 13:45MariAchi
[16]
Tak jsem to přece nemyslel, já jen, že se tu někdo rozohnil o designu, ale o tom v článku řeč nebyla.
Za mě je design zmáknutý na jedničku, a dokonce to má i naddimenzovaný kufr, protože se do něj vejde jak Macbook, tak iPad a kdo by tyhle dvě věci tahal s sebou najdnou, že? 😀
[18]
03/11/2014 v 13:56webpaja
(17) Ne, o designu nemá smysl točit…každej to vnímá jinak. Kufr je dostatečnej pro běžnej cestovní týdenní čemodan, aktovku, kabát (taky džem, mléko a jeden kousek pečiva, jak ukazoval Jeremy) 🙂
[19]
03/11/2014 v 19:59MariAchi
[18]
Já jen ať nedojde k mýlce – podle mně je design zmáknutý na jedničku. A to jak u kabria, tak u kupé. Navíc na mě působí podobně jako Corvette – není větší, než Toyobaru, ale pod kapotou je foukavý osmiválcový pětilitr a 500 koní! Prostě majstrštyk, kór za cenu, kterou za něj angláni chtějí. Stejně tak interiér – sice mě tam rušila obrazovka (sorry, já je prostě nemusím), ale jinak je strohý a přitom se oko může svézt po švu od šaltrpáky až k čelnímu oknu… Fakt kočka…a přitom tak…lidská 🙂
[20]
03/11/2014 v 20:27woody-alien
mariachi: Mně F-Type připadá vyloženě magnetickej. Kočka, jak říkáš, bez nechutně zmalovanýho ksichtu. I když taková ix-35 Red Line, co jsem viděl v pátek v salóně jedné NADautomobilky, taky není marná. Naučí tě sprintovat jak Usain Bolt, hlavně pryč a co nejdál. : D http://www.hdwallpapersinn.com/wp-content/uploads/2014/09/2011_hyundai_ix35_hd_widescreen_wallpapers_2560x1600.jpg
[21]
03/11/2014 v 21:37MariAchi
Woody jak jsi mohl?! A ještě tak na večer… Budu mít noční moory 😀
[22]
05/11/2014 v 11:18Fuller
Ja dobre viem že o designe nepadlo ani slovo ale predsa autor blogu by nepisal o f type keby vyzeral ako Chrysler PT Cruiser.
[23]
05/11/2014 v 14:28MariAchi
[22]
Četls vůbec ten článek? Pokud by PT Cruiser předvedl takovej jízdní orgasmus, jako F-Type, tak bych o něm psal úplně stejně. Design ale nebyl předmětem článku.
[24]
05/11/2014 v 16:26Fuller
Chapem o čom bol članok, ja som len vyjadril nazor na design na očividne nevhodnom mieste 😀
[25]
06/11/2014 v 05:38webpaja
(24)…nějak tě nechápu co do toho vrtáš. Nepovažuješ ho za hezký auto a basta. No problem. 🙂
[26]
06/11/2014 v 09:40Dinar
Fuller: zrovna MB AMG bych jako designovou štiku nevytahoval, SLS prosím, moderní pojetí gulwinga, ale AMG je takový globální guláš, korporátní předek spojený s klasickou siluetou porsche, o hundertprozentig porsche zadku nemluvě. Pohledné auto, ale designerská práce nula, spojení s designem MB, historickým, nula, s aktuálním pouze v masce a předních světlech. Nalep na to auto jiný badge a nikdo ani nevzdechne, že by to mohl být Mercedes. Naopak F-type jednoznačně šlape v brázdě nového designového směru jaguaru nastoleného XFkem a XJčkem, plus přidává krásné odkazy na ikonický E-type, silueta, zadní světla ve tvaru nárazníku E-type. Z hlediska designu je to čirý majstrštyk, komu se nelíbí, je jouda a hotovo. :)) 😉
[27]
06/11/2014 v 11:26Fuller
V poriadku ja som len napisal svoj nazor ale ešte dodam že f type mi nepride ako nastupca e typu ale skor nižšia uroven a koniec už do designu nebudem vrtat. 😀
[28]
06/11/2014 v 12:54Dinar
Nepsal jsem o nástupnictví E-typu, ale o designových odkazech na E-type. 😉
Ale vezmu-li tě za slovo, pak jakkoliv těžko navazovat na auto z před padesáti let, určitě dnes F-type nestojí v hierarchii značky, a ani ve srovnání s konkurencí, níže než ve své době E-type. To auto tehdy stálo (cena) podobně jako třeba alfa spider se čtyřválcem a půlku toho, co výkonově srovnatelné ferrari. F-type se dnes pohybuje v cenovém rajonu nejlepších sport verzí prémiových výrobců z jedné strany a entry kupé modelů exkluzivních výrobců z druhé. Takže z hlediska úrovně si ve srovnání s E-typem určitě nepohoršil. 😉
[29]
06/11/2014 v 13:16iudex
(27) Žeby auto za 100500 eur bola nejaká „nižšia úroveň“, to asi nie. 😉
[30]
06/11/2014 v 14:27Fuller
Ja viem že si nepisal o nastupnictve e type, to pišu všade že f type je novodoby nastupca ečka. No možno som sa zmylil ja som sa o jaguare nikdy moc extra nezaujimal.
[31]
08/11/2014 v 06:13webpaja
…když jsem včera odjížděl s autem se správnými sezónními pneumatikami, bylo hned jasný jak dlouhý bude čekání do jara a jak mi chybí 200koní navíc v benzínu, chuligánskej zvuk, fantastický řízení a brutalita bez ptaní…
Na druhou stranu mi přebývají 2 metráky a můžu vyjet i na víc než týden. Ale to je asi tak všechno co mě napadá 🙂
[32]
08/11/2014 v 14:06MariAchi
[31]
A jedna veledůležitá – míň to žere 😉
[33]
08/11/2014 v 16:06webpaja
(32) ale jooo, to asi taky 😉
Komentáře nejsou povoleny.