-
BMW isněhulák
Jedu takhle na předzimní prohlídku se svým crossoverem s modrobílou vrtulí ve znaku a po předání auta zajdu jen tak pokecat s prodejcem. Bohužel tam zrovna někoho má, takže sedám do křesla a čekání si krátím listováním v katalogu originálního příslušenství. Chce se mi spát a je tu celkem vedro… No nic – „můj“ prodejce už přichází a dáváme se do řeči. Samozřejmě se ptám i na to, jestli by nebylo (teď, v pátek) něco na zapůjčení jako náhrada. Logicky čekám odpověď ve stylu: „Jistě, tahle 114d je volná, hned skočím pro klíčky…“. Bohužel ale nic „volného“ nemají a před víkendem je to trochu problémek, takže scházíme po schodech dolů do auly a cestou k východu procházíme kolem placatého UFO-hybridního sporťáku i8. „A co třeba tohle, koukám, že s tím zrovna nikdo nejezdí..“, culím se na prodejce. A šok – zamyslí se, mírně se pousměje a pomalým pohybem vytahuje z kapsy TEN klíček od TOHO auta! Berou mě mdloby, trochu se mi i podlomila kolena, v mojem věku mě tyhle události mohou i zabít…ale co – odklápím dveře, lehké jako pírko, a sklouzávám do sedačky, která jako jedna z mála věcí vypadá, že ji netvarovaly mořské vlny.
O pár minut později už jedu, opravdu v BMW i8, po Místecké směrem domů a zkouším nabootovat svůj vnitřní systém, který neustále není schopen začít fungovat kvůli zpracovávání množství vjemů v kabině… No nic, je třeba se restartovat v režimu El Mariachiho – týpka, bohéma, kterej sám se svým automobilovým nástrojem proplouvá světem…a v tomto nouzovém a dávno zapomenutém režimu si tak říkám, že ještě není tak úplně zima a přede mnou je celý víkend a že už jsem se chtěl hodně dlouho podívat někam, kde je svět silnic ještě celkem v pořádku.
A jakobych se pomalu měnil v čerta, drápem vyťukávám na navigaci nesrozumitelné slovo „Transfagarassan“ a pravá noha se mění v kopyto, které umí s plynem jen jedinou polohu – plnej, nebo nic!
Faktem je, že byť je za mými zády jen tříhrnek, tak má stosedmdesát koní a do toho mu ještě tvrdí tah elektromotor, takže odpovědí na přidání plynu je odpich jako na gumovém laně. Na dálničním limitu jsem během pár vteřin a letím směrem na slovenskou dálnici a dále na Bratislavu, Szeged, Sibiu. Jedu celou noc, ale v Rumunsku už podstatně volněji. Ne že bych se cítil unavený, ale rumunský provoz je rumunský provoz a koňské povozy asi nemusí mít povinné osvětlení, které by pomohlo adaptivním LED světlům je vyhledat, jak se motají z jednoho kraje cesty na druhý… Na spaní není čas, jedu dál, hlava nehlava, pozítří už isněhuláka musím vrátit a je třá si užít každou minutu.
Ráno je auto čilejší, než moje hlava a já se neohrabaně proplétám probírajícím se provozem na cestě k transfagarašské „dálnici“. BMW i8 je totiž placka a je fakt super se motat mezi rumunskými, moldavskými, tureckými a dalšími kamióny a vidět z nich tak maximálně spodní polovinu kol. Jenže hybrid se tady předvádí v tom nejlepším světle – při předjíždění napere všechnu dostupnou energii do raketového startu a při jízdě mezi dvěma tiráky šetří a dobíjí, jak jen to jde. Začíná se mi to líbit!
Zátah motorů je podbarven zvláštním zvukovým projevem, který připomíná mix lehce nachlazeného šestihrnku a vysavače. Při plném startu se auto jakoby zaboří do zadních kol a poskytuje jim tak trakci, která by jinak byla na zdejších silnicích limitujícím faktorem, naopak při plných brzdách se auto zase opírá bez náznaku odlehčení zádě do předních závěsů a dovoluje řidiči pocítit výhody supersportovní koncepce. Je možné (a místy i žádoucí) brzdit ještě i při započatém zatáčení, stejně tak je možné hned po uvolnění brzdového pedálu šlápnout na plyn, neboť auto se opře do zadních kol a nekompromisně vystartuje k další zatáčce s lehkým náznakem veselé rozevlátosti zádě. Je to jízda tak akorát dobrá na trénink a sehrání se s tímto vozem z budoucnosti, protože přede mnou už se začíná odvíjet jedna z nejúžasnějších silnic na světě – Transfagarassan higway. Plná serpentýn a zatáček a zároveň provozu prostá, jako by tu byla postavená jen pro nadšence, kteří si potřebují najít tu svou silnici a blbnout na ní od rána do večera… Nepotřebuju žádnou vstupenku jako na ring, objednávat se měsíce dopředu a doufat, že nebude na trati motorkářský sraz, prostě tu jen přijedu, nadechnu se a jedu na to! Zatáčku za zatáčkou, rovinku za rovinku se El Mariachi ve placaté raketě snaží ztrestat silnici v Rumunských horách za to, že je tak klikatá, a ohoblovat pneumatiky až na dráty, nedat si ujít ani jediný metr tohoto zázraku hluboko v Rumunském vnitrozemí, na silnici z minulosti, ve voze z budoucnosti, když obojí bude ostatním ještě pár let stanovovat měřítka… Tam a zpátky a zase znova, není tu nikdo, kdo by mně odtud vyháněl s tím, že se tu nesmí jezdit jen tak bezdůvodně, prostě petrol-elektro-headův ráj.
Je už ale docela pozdě, tma tady přichází hodně rychle a je třeba se začít přesunovat zpět, čeká mě přes tisíc kilometrů k domovu. Směr Arad, za ním na maďarskou dálnici a v mírném nočním provozu svižně k domovu. Takto prolétávám Maďarsko a další den odpoledne jsem už pomalu před Starými Hamry. Dávám si ještě těch pár zatáček nad Šancemi, ale domů se mi nechce, tak ještě pokračuju, valím známými cestami na Jeseníky a vyjíždím na Červenohorské sedlo, cestu zpět si trochu komplikuji zajížďkou na Ecce Homo ve Šternberku a pořád nemám dost… Všechno ale jednou musí skončit, je ráno a já jedu už celkem hodně mírným tempem do saloonu BMW a myslím na to, jak vysvětlit, že gumy jsou sjeté jak Lenny Krawitz na turné a na počitadle kilometrů teď svítí číslo mého telefonu…
Prodejce už přichází a nějak záhadně se usmívá…že by…
„Ale samozřejmě, že něco náhradního tady máme, pane Mariachi, co takhle stočtrnáctku déčko, zrovna tu mám v šuplíku klíčky!“
Mazda 2 – úplně jinde… F3 po třetí
28 Responses to BMW isněhulák
[1]
16/12/2014 v 21:44woody-alien
Kouzelný, krásný, osvěžující lék na večerní únavu říznutou mírnou depkou. 😀 Palce nahoru.
[2]
17/12/2014 v 06:20webpaja
…co k tomu napsat… Chtěl jsem po přečtení pár prvních řádků vzít telefon, navolit M-A-R-I, pak mi naskočíš ihned a zhvízdat tě jako sirotu, že jsi mi nedal vědět!
Naštěstí jsem tě před 6h nebudil, četl jsem dál, následně si šel udělat kafčo, fláknul sebou na křeslo v kanceláři jako coura s děckem a dal si to znova od začátku 🙂
Krásný počteníčko, venku hnusně, celej den budu zavřenej v kanclu s bolavým krkem a tohle mě až rozněžnilo.
Vlastně podruhý tento týden. Předevčírem jsem jel na otočku do Žiliny a vzal to přes Bílou, pak na Makov. Byl klid a nechal jsem motor jen vrnět v dynamic modu. Bavil jsem se trefováním apexů a ani nejel moc rychle, stabilizaci vypnutou, občas víc přidal plyn s ohledem na zánovní zimní obutí a v klidu, s úsměvem si to lehce střihal na Bytču.
Hned za Makovem dojedu předchozí Tranzit. Naštvanej, že je přede mnou koukám jak jede a ejhle…řidič se baví stejně jako já. Je mu úplně jedno, že jede plechovou krabicí na odvážení bůhvíčeho.
Přijede před zatáčku, zlehýnka přibrzdí a šup, flákne s tranďákem na vrchol zatáčky a znova a zas. Jen ho kopíruju a musím se usmívat, nezáleží na tom v čem kdo z nás jede, ale jak si to umí užít. Chlapík je evidentně týpek, co by se podobně bavil i kdyby řídil carevnu (pro mladší stará Volha).
Postupně se proapexujeme na už rovnou a přehlednou část cesty před Bytčou, zlehka přidám, kouknu na vysmátýho týpka v mým věku za volantem zamávám a bliknu na pozdrav.
Pro mě moc hezkej zážitek… 🙂
[3]
17/12/2014 v 06:22webpaja
(2) omluva ne předchozí, ale přede mnou jedoucí…to udělala anglická autokorekce snad 🙂
[4]
17/12/2014 v 07:56MariAchi
[2]
Sorac, pajo, nejak posledni dobou moc nestiham, mozna proto to sneni 🙂
Jinak ta oblast je na podobne zazitky jako delana, ja tam nedavno narazil na XC90, jeli jsme od Bile do Ostravice a byla to takova svizna jizda, kdy spojis tu hromadu zatacek do jedne dlouhe, lehce zvlnene linky, tak to mam rad 🙂
[5]
17/12/2014 v 09:33jurajos
Klobúk dole mariachi…mrskáš sem bravúrne texty!
webpaja_ Žilina? To mi je nejaké známe. Kam tam chodíš na kávu?
[6]
17/12/2014 v 10:05woody-alien
[2] Webpaja: Já to říkám pořád, že pohodář se vyblbne i za volantem dodávky, zatímco trubec si bude v F-Typu zkoušet nanejvýš tak maximálku na D1. 😀
Kolikrát si říkám, co si o mě asi tak myslej za mnou jedoucí „dvoulitrovýtédéíčka“ (jen pro příklad), když se jim se Swištěm 1.2 AT se začátečnickým Zetkem na zadním skle pokouším někde v zatáčkách poodjet. 😀
[7]
17/12/2014 v 11:06webpaja
(5) V Dolním Hričove jsem měl buňkoviště, jinak do nějakýho penzionu u řeky, ale tam jen párkrát a už si nevzpomenu jak se to jmenovalo. Jen vím, že tam byla úzká silnička.
Teď už opět přestěhováno do Košic 🙂
(6) Ona i maximálka s V8 chce brave heart, nulovej provoz a dostatečnou šíři s minimálním zakřivením…i easy oblouky jsou někdy příliš utažený 🙂 To se bavím o dálnicích obecně, vůbec bych nezmiňoval ty český a slovenský 🙂
[8]
17/12/2014 v 11:17iudex
Mariachi, tak Ty si ma nachytal ako malého chlapca, normálne som Ti to žral (práve Tebe áno, keď viem, aké dávky kilometrov si zvykol voľakedy dávať) a začínal vo mne vznikať ten nepríjemný kyslý pocit a detská reakcia, že „aj ja chcem!“ Trochu som sa síce ku koncu počudoval, že nepíšeš nič o prespaní a tak, až prišiel koniec rozprávky. 😉 Ale tá detská veta sa mi na jazyk stále tlačí. 🙂
[9]
17/12/2014 v 11:52boost.
Hele, takhle ne, mariachi. Sežral jsem ti to i s navijákem. Ale krásný počtení. Takový věrohodný. 😀
[10]
17/12/2014 v 12:40MariAchi
Iudexi a pleaseSMILE – taky jsem tomu na chvilku uveril 🙂
Jinak to s tim neprespanim – parkrat jsem absolvoval prelety do Rima a zpet, pripadne Milano, Turin a zpet behem tri dnu a dvou noci beze spanku, ale to mi bylo…no mene, nez je mi ted. Nez ze bych si ted neveril, dal bych to, ale nechci tak riskovat a hlavne neni duvod, ani to i8 by mi za to asi nestalo…
[11]
17/12/2014 v 13:01webpaja
(10) Já když přelítávám, tak spím v letadle teda 😀
[12]
17/12/2014 v 13:13MariAchi
[11]
V letadle nikdy nespim….protoze si ho ridim 😛
[13]
17/12/2014 v 13:22Dinar
Ty krávo!! To je text jak řemen, nááádhera, jel jsem s Tebou a to bez pr.. beze srandy. Býval tu jeden na tyhle emoční autotexty, už není, ale je tu novej! Thumbs up! 😉
[14]
17/12/2014 v 13:28Dinar
Transfagarasan už jsem si dvakrát střihnul, bohužel jen v konvenčním autě, navíc je tam dost provoz atd., ale o pár údolí vedle je jiné passo, kde je podobná silnice v asfaltu teprve dva roky. Je tam menší provoz a větší šance na zábavu. Berte to jako inspiraci na jaro, do Sibiu se dá už dojet celkem rozumě, je tam dokonce z Devy už i kousek dálnice, hotýlek a ráno šup na Transalpinu. 😉
[15]
17/12/2014 v 13:45woody-alien
[7] webpaja: Ano, to nebyl nejlepší příklad, ale ty víš, jak jsem to myslel. 😉
[16]
17/12/2014 v 14:29webpaja
(14) Dovolím si přidat link, aby si všichni potenciálně zainteresovaní schovali jednu pneumatik pro tuto zvláštní příležitost:
https://www.youtube.com/watch?v=Sy3b6pEroJw
[17]
17/12/2014 v 18:06rohYpnol
Hezké, byť od samého začátku se mi text nechtěl číst a oči mi padaly dolů jak bankovní konto po vánočních útratách. Rychle dolů, dolů, tohle nemůže být pravda. A bohužel nebyla. Tedy ne v tom pravém slova smyslu.
Neber to ale ani zdaleka jako kritiku! Palec nahoru 😉
[18]
17/12/2014 v 18:17MariAchi
[14]
Dik moc za ten palec, az se cervenam…
A na tu transalpinu a transfagaras si brousim zuby uz hoooodne dlouho na to, abych je pristi rok z jakehokoliv duvodu promarnil. Takze pokud se domluvime i s kockomilem a WV performance klubem a udelas nam pruvodce, je na super vylet zadelano 😉
[19]
17/12/2014 v 23:17MariAchi
Pajo ten odkaz je luxusni, nadhera…nemam slov…
[20]
18/12/2014 v 06:20webpaja
(19) Upozornil mě na něj Dinar a už jsem ho shlídnul tolikrát, stejně jako další videa z evo.co.uk 🙂
Přidám jednu absolutní nirvánu…k ranní kávě 🙂
http://www.evo.co.uk/videos/supercarvideos/290605/mclaren_f1_and_ferrari_f40_vs_analogue_supercar_rivals_video.html
[21]
18/12/2014 v 09:25MariAchi
[17]
Kez by to byla pravda – teda jako fakt pravda 🙂 Musim na tom zamakat 😉
[22]
18/12/2014 v 10:00Emel
[6] woody: pohodář se vyblbne i za volantem dodávky, zatímco trubec si bude v F-Typu zkoušet nanejvýš tak maximálku na D1
Nebo se zabije při prvním odbočování s Octavií 😀
[23]
18/12/2014 v 10:19woody-alien
[22] Emel: 😀 Ale je to jako se vším, ne všichni Mondeáři jsou paka. 😉
[24]
18/12/2014 v 11:02Emel
woody: vždycky jsem byl proti škatulkování řidičů dle aut… paka volí auta napříč celým spektrem. Mondeo je super auto a jeho volbou majitel prokázal už nějakou inteligenci… ale holt jsou i výjimky 🙂 .
PS: faktem je, že v době kdy jsem ještě jezdil častěj na okruhy to fakt vypadalo, že paka volí zásadně BMW 🙂 , vždycky když někdo driftoval v boxech apod. tak to byl bavorák 🙂
[25]
19/12/2014 v 21:47Ronault.
Mariachi, ty šmejde! Celý text jsem si brumral „To je šmejd, jede v i8, To je šmejd, jede na Transafagarassan, To je šmejd, ještě na sedlo“…. pak jsem to dočetl a říkám si „To je šmejd jak nás tahá za nos!“
Palec nahoru, chlape! Parádní počtení 🙂
Jinak k tomu Transfagarassanu, taky o tom příští rok uvažuju, jen tedy nevím, jestli ne koncem léta jako dovolenou cestou do Řecka, takový menší okruh Balkánem zvažuju.
Kdybych jel jen Transfagarassan, tak bych zase zvažoval čím, jestli konvečním přibližovadlem nebo z hecu Ježkometem.
[26]
19/12/2014 v 23:51MariAchi
Dik, Rone 🙂
Na Transafagaras asi radeji neco, co trochu tahne, jezkomet je relaxator na nase cesticky mezi vesnickami, ne na trate pro petrolheady, tak ho netrap 🙂
[27]
21/12/2014 v 23:55HitmanPB
Mariachi – s k v e l é – balzam na dušu !!!
Brilantná kreácia medzi snom a skutočnosťou – za tento rok absolutný TOP.
P.S. – 2 miesto: webpaja – Jeremy na cestách / woody-alien – Dejá Vu
[28]
22/12/2014 v 00:10HitmanPB
[2] webpája, tú cestu medzi Makovom a Bytčou som prešiel nespočet krát oboma smermi a vždy sa na ňu teším ako malý chlapec. Je to jedna z mála ciest odkiaľ šofér príde vysmiaty bez toho, aby si potykal s „Mariánkou“.
Ak pôjdeš smerom na Bytču, tak pozor – v obci Kolárovice na dlhej rovinke zvyknú merať naši „Pomáhať a chrániť“ 🙂
Komentáře nejsou povoleny.